Täysistunnon pöytäkirja 37/2012 vp

PTK 37/2012 vp

37. TIISTAINA 17. HUHTIKUUTA 2012 kello 14.01

Tarkistettu versio 2.0

8) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi työttömyysturvalain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta

 

Jukka Kärnä /sd:

Arvoisa puhemies! Mielestäni tämä lakiesitys selkeyttää työttömyysturvan seuraamusjärjestelmää, ja näillä asioilla sitten vähennetään työttömyysturvan hoitamiseen te-toimistoissa käytettävää aikaa, mikä mahdollistaa tietenkin te-toimistojen keskittymisen niiden palvelujen tarjontaan, ja myöskin tällä lisätään työntekijöiden oikeusturvaa ja heidän yhdenvertaista kohteluaan. Erinomainen asia on, kun näyttää siltä, että tämä kannustaa myöskin aktiiviseen työnhakuun ja työllistymisen edellytysten paranemiseen nykyistä tehokkaammin eli tämän seuraamusjärjestelmän kautta.

Kaiken kaikkiaan tämä esitys mielestäni selkeyttää ja täsmentää työttömien henkilöiden ja viranomaisten velvollisuuksia sekä oikeuksia. Se vie järjestelmää kohtuullisempaan ja inhimillisempään suuntaan. Monissa tilanteissa karenssiin siis johtaa tämän järjestelmän joustamattomuus sekä työnhakijoiden tietämättömyys myöskin näistä yksityiskohdista.

Jos ajattelee työttömän kannalta, niin oikeusturva paranee, järjestelmä yksinkertaistuu eli se ymmärretään paremmin, tuo selkeät säännöt siihen työstä kieltäytymiseen, josta niitä karensseja sitten rapisee. Vaikeasti työllistyvien tilanne myöskin näyttää paranevan, koska kuntouttava työtoiminta kartuttaa työssäolovelvoitetta. Tämä kannustaa työn vastaanottamiseen sekä rohkaisee ja lisää mahdollisuuksia siihen omaan aktiivisuuteen ja uuden uran etsimiseen, joka on erinomaisen tärkeä asia, koska kyllä sitä ammattia tulevaisuudessa ja jo nyt joudutaan useamman kerran vaihtamaan. Kyllä tämä työllistymissuunnitelmien korostaminen tässä lakiesityksessä on todella tärkeä asia.

Kuten alussa jo totesin, lisäksi tämä järkevöittää viranomaistoimintaa, säännösten tulkintaa, vähentää byrokratiaa ehkä, tai toivottavasti, ja ennen kaikkea näitten niukkenevien resurssien aikana sujuvoittaa sen te-toimiston työtä ja mahdollistaa resurssien ohjaamisen palveluihin. Eli sanalla sanoen kaiken kaikkiaan mielestäni erittäin kannatettava lakiesitys.

Merja Kuusisto /sd:

Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys työttömyysturvalain muuttamisesta on todella tärkeä asia. Esityksen hyvänä puolena on, että uudistus vähentää te-toimistojen byrokratiaa ja mahdollistaa näin henkilökunnan nykyistä paremman keskittymisen työllistymissuunnitelmien laadintaan ja seurantaan sekä työnhakijoiden kannustamiseen aktiiviseen työnhakuun.

Esitys tehostaa te-toimistojen työskentelyä ja ohjaa voimavaroja oikeaan suuntaan. Esitys lisää työttömän työllistämissuunnitelman merkitystä, niin että molemmat, niin työntekijä kuin työvoimaviranomainenkin, sitoutuvat nykyistä paremmin työllistämissuunnitelman seurantaan ja toteuttamiseen. Tämä kannustaa työnhakijaa aktiiviseen työnhakuun ja työllistymisen edellytyksien parantamiseen.

Hallituksen esitys parantaa työttömän työnhakijan oikeusturvaa ja yhdenvertaista kohtelua. Lainmuutoksen myötä työttömyysturvan seuraamusjärjestelmä muuttuu siten, että seuraamuksiin ei muun muassa vaikuttaisi työttömyyden kesto eikä työttömyysturvan maksaja. Keskeistä muutoksessa on, että esitys kannustaa työntekijöitä vastaanottamaan myös muita kuin oman alansa tai oman työssäkäyntialueensa alueella sijaitsevia töitä. Mikäli työntekijällä on pätevä syy, hän voi erota työstä 3 kuukauden aikana työn alkamisesta. Muutokset parantavat työnhakijan mahdollisuuksia työllistyä sekä lisäävät työvoiman tarjontaa.

Tämä hallituksen esitys on inhimillinen. Esitys selkeyttää ja joustavoittaa nykyistä byrokraattista järjestelmää. Esityksellä on laaja kannatus ammattijärjestöjen ja työttömien yhdistysten keskuudessa.

Katja Taimela /sd:

Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Hallituksella on vahva tahtotila työllistämispolitiikan kehittämiseksi entistä tehokkaammaksi ja toimivammaksi kokonaisuudeksi. Tämä vahva taustavire on havaittavissa hallituksen kaikessa politiikassa. Nyt käsiteltävänä oleva esitys konkretisoi jälleen kerran muutamia erinomaisia ajatuksia käytännön tasolle.

Esitys muuttaa työllistämistä selkeästi joustavampaan ja inhimillisempään suuntaan. Sen myötä resursseja kohdennetaan entistä tarkemmin työllistämiseen byrokratian sijaan. Suunta on ehdottomasti oikea, mutta kannan tässä yhtey-dessä jälleen kerran huolta te-toimistojen resursseista. Viime hallituksen väärille urille painama tuottavuusohjelma kurittaa te-toimistoja samalla, kun muun muassa nuorten yhteiskuntatakuun toimeenpanon myötä niiden tehtävät todellakin lisääntyvät. Kuten työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa totesimme, te-toimistoissa on huolehdittava siitä, että henkilökohtaista palvelua tarvitsevat ihmiset sitä myös sitten aidosti saavat. Tämä ei kerta kaikkiaan onnistu, ellei riittävistä henkilöstöresursseista huolehdita, ja vastuu siitä on tässä talossa ja tässä salissa.

Tällä esityksellä selkeytetään säännöksiä muun muassa työstä kieltäytymisen kohdalla. Sen lisäksi, että selkeyttä lisätään, tulee myös huolehtia riittävästä tiedotuksesta ja neuvonnasta. Eli mitä paremmin huolehditaan näistä, sen helpommalla päästään sitten niissä huomattavasti ikävämmissä asioissa, kuten viranomaiskontrollin tarpeessa ja sanktioissa. Näin myös vähennetään turhaa holhousta ja parannetaan työnhakijoiden oikeusturvaa.

Hallituksen esityksen myötä työllistymissuunnitelmasta tulee entistä keskeisempi työkalu. Siinähän katsotaan hyvin yksityiskohtaisesti henkilön työllistymisen edellytyksiä. Tämän esityksen myötä työllistymissuunnitelmasta tulee aiempaa tarkempi ja sitovampi. On huomattava, että sitovuus koskee niin työnhakijaa kuin viranomaistahoakin. Eli työnhakijallekin tulee selkeämpi mahdollisuus ilman seuraamusta kieltäytyä tarjotusta työllistymistä edistävästä palvelusta, jos siitä ei ole sovittu työllistymissuunnitelmassa ollenkaan.

Tässä tilanteessa, jossa hyvin usein jäädään työttömäksi sellaisesta työstä, johon ei enää voi työllistyä esimerkiksi tuotannon lopettamisen tai muun syyn johdosta, on tärkeää, että mahdollistetaan uuden alan ja uuden uran kokeilu entistä helpommin. Hallituksen esityksellä ollaan nyt poistamassa sen suhteen yhtä estettä, kun ammattitaitosuojamääräystä muutetaan. Sen myötä, jos työnhakija haluaa kokeilla uutta uraa, hän voi tehdä niin, ja mikäli uusi työ ei osoittaudukaan sopivaksi, hän voisi erota siitä 3 kuukauden kuluessa menettämättä työttömyysetuuttaan. Siis tärkeä uudistus.

Arvoisa puhemies! Tällä esityksellä tartutaan myös vaikeasti työllistettävien tilanteeseen. Sen mukaan työssäolovelvoite täyttyy myös kuntouttavaan työtoimintaan osallistumisen ajalta. Uudistus parantaa vaikeimmin työllistyvien asemaa ja luo samalla kunnille taloudellisen kannusteen hyödyntää työttömyyden hoidossa kuntouttavaa työtoimintaa. Työssäolovelvoitteen täyttyminen helpottuu muutoinkin, kun muun muassa työkokeilu, työharjoittelu, työelämävalmennus sekä yhdistetty työ- ja koulutuskokeilu täyttävät työssäolovelvoitetta.

Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan erittäin kannatettava hallituksen esitys tämä kyseinen esitys.

Jari  Myllykoski  /vas:

Arvoisa puhemies! Hallitukselta suuntaa antava ja oikeansuuntainen esitys. Muutamaan kohtaan haluaisin tässä vaiheessa ottaa kantaa.

Olisin toki toivonut, että tässä hallituksen esityksessä 111/2011 olisi toisaalta myös jo ohjattu sitä asetusta, jolla selkeytetään työsopimuksen irtisanomisen ja purkamisen riitauttamiskohtaa, joka on oleellisen tärkeä oikeusturvan kannalta siinä vaiheessa, kun henkilön ansioturvaa päätetään. Sen joustavoittamista ainakaan siihen suuntaan, että voisi tulla kyseenalaistetuksi, onko henkilöllä ollut oikeus nostaa ja riitauttaa omaa irtisanomistaan koskeva toimenpide, ei pitäisi tulevalla asetuksella millään tavoin vaikeuttaa.

Esityksen yleisenä tavoitteena on aivan oikein, että pyritään myös tuomaan työttömälle ja ansioturvan varassa olevalle samanlaisia oikeuksia eikä vain pelkkiä velvollisuuksia. On ehdottoman tärkeää, että hallintoa tässä talouden tilanteessa pystytään suuntaamaan enemmän neuvontaan ja aktivointipalveluihin ja pyritään purkamaan byrokratiaa.

Resurssien suuri tarve tulee olemaan haasteena, sillä tällä hallituskaudella ollaan toteuttamassa nuorisotakuu, mikä aivan varmasti tuo osaltaan juuri näille sektoreille erittäin suuren työkuorman. Siksi pelisääntöjen selkeyttäminen, byrokratian poistaminen ja se, että meillä henkilöt tekevät niitä aktiviteettitoimenpiteisiin ohjaavia töitä, on tältä hallitukselta oikea suunta. On hyvä, että ehdotuksella pyritään turvaamaan nimenomaan oikeusturvaa, tekemistä ja työllistymistä.

Lea Mäkipää /ps:

Arvoisa puhemies! Työ- ja tasa-arvovaliokunta antoi myös lausunnon sosiaali- ja terveysvaliokunnalle, ja muutamia asioita, joita täällä on jo sanottukin:

On tärkeätä, että työttömyysturvan eri seuraamuksista annetaan nyt työnhakijoille entistä selvempi näkemys eli tiedetään, mitkä ovat velvoitteet sun muut, ettei tule mitään sanktioita, ja myös sitten on tämä työllistämissuunnitelma, jonka mukaan työnhakija voi ilman seuraamusta kieltäytyä tarjotusta työllistymisestä, jos siitä ei ole sovittu tässä työllistymissuunnitelmassa.

Tärkeänä pidämme myös sitä, että heikoimmassa työmarkkina-asemassa olevien kannalta täyttyy tämä ehdotus, jonka mukaan työssäolovelvoite täyttyy siis kuntouttavaan työtoimintaan osallistumisen ajalta. Työssäolovelvoitteen täyttyminen helpottuu muutoinkin, kun muun muassa työkokeilu, työharjoittelu, työelämävalmennus sekä yhdistetty työ- ja koulutuskokeilu täyttävät työssäolovelvoitteet. Mutta edelleen jää puute tässä, kun mainitaan, että "ansiotyöstä otetaan työssäolovelvoitteessa huomioon vain ne viikot, joilta työtunteja kertyy vähintään 18 tuntia", ja uutena on tämä, että "työnhakijalla on lähtökohtaisesti oikeus työttömyysetuuteen myös ulkomaanmatkan aikana". Tästä keskusteltiin, onko työntekijöillä sitten joka tapauksessa aikomustakaan työllistyä Suomeen, mutta kaiken kaikkiaan voi kannattaa lämpimästi tätä esitystä.

Yleiskeskustelu päättyi.