3) Hallituksen esitys laiksi tieliikennelain muuttamisesta
jatkuu:
Annika Lapintie /vas:
Rouva puhemies! Valtioneuvosto asetti vuonna 1997 tavoitteeksi,
että liikennekuolemia vähennetään.
Tavoite oli, että vuoteen 2005 mennessä liikenneonnettomuuksissa
menetetään enää 250 henkeä vuosittain. Vuonna
2001 tieliikenteessä menetettiin kuitenkin 425 ihmishenkeä.
Sen lisäksi määrä on vuosittain
ollut kasvussa eikä valitettavasti suinkaan pienentynyt.
Sen lisäksi Suomen liikenteessä loukkaantuu vuosittain
vaikeasti 700 ja vammautuu pysyvästi 250—300 henkeä,
eli hyvin vaarallisesta toiminnasta puhumme, kun puhumme liikenteestä.
Sen vuoksi katsonkin, että kaikki liikenneturvallisuutta
parantavat toimenpiteet ovat välttämättömiä ja
toivottavia.
Sen lisäksi liikenne- ja viestintäministerille luovutettiin
vuoden 2000 marraskuussa liikenneturvallisuussuunnitelma, joka käsitteli
samoja vuosia eli vuosia 2001—2005. Tämän
suunnitelman keinoilla arvellaan olevan mahdollista päästä hallituksen
vuonna 1997 asettamaan tavoitteeseen. Liikenneturvallisuussuunnitelmassa
on kuutisenkymmentä erilaista keinoa, joilla liikennekuolemia
voidaan vähentää ja yleensä liikenneturvallisuutta
parantaa.
Nyt käsiteltävänä oleva
lakiesitys on ainoa tästä suunnitelmasta eduskuntaan
tullut esitys eli määräys siitä,
että ajon aikana on keskityttävä ajamiseen
eikä teknisiin vempaimiin. 2 momentissa erityisesti puututaan
kännykkään eli matkapuhelimeen. Koska
tämä on todellakin liikenneturvallisuussuunnitelman
ainoa esitys, pidän hyvin tärkeänä sitä,
että me voimme nyt olla hyväksymässä ylipäätänsä tätä lakia.
Katson, että tämän lain toimenpiteet
olisi hallituksen esityksen mukaisesti pitänyt laittaa
voimaan välittömästi ja supistamattomassa
muodossa.
Liikenneministeriö on käsittelyn aikana ja
aikaisemmissakin kannanotoissaan korostanut, että ei ole
mitään perusteita vapauttaa jotain tiettyä tienkäyttäjä-
tai ajoneuvoryhmää kännykän käyttökiellosta.
Erityisesti on ministeriön kannanotoissa painotettu ammattiliikenteen
suurta vastuuta asiakkaiden turvallisuudesta. Sen lisäksi
katson, että pitäisi olla itsestäänselvää,
että työkseen tiellä liikkuvien tulisi
olla esimerkkinä muille autoilijoille. Tämän
vuoksi en pidä perusteltuna sitä, että valiokunnan
mietinnössä nyt osa ammattiautoilijoista vapautetaan
pitkän siirtymäajan ajaksi tästä vaatimuksesta.
Liikenneturvan selvityksen mukaan suomalaiset tienkäyttäjät
suhtautuvat varauksellisesti matkapuhelimen käyttöön
ajon aikana. Lähes puolet tienkäyttäjistä sallisi
matkapuhelimen käytön autoa ajettaessa vain kädet
vapaana -toiminnoilla ja noin 30 prosenttia kieltäisi kokonaan
puhelimen käytön kuljettajalta. Vain vajaa neljännes
sallisi kuljettajalle ajon aikana puhelimen vapaan käytön.
Nämä Liikenneturvan tutkimukset käyvät
ilmi myös tästä hallituksen esityksestä.
Ne on tehty haastattelututkimuksena, ja tutkimuksen pohjalta voidaan
todeta, että yhä useammalla tienkäyttäjällä,
vuonna 2000 jo kahdella kolmesta, on matkapuhelin käytössään
autossa. Vaaratilanteisiin joutuminen on puhelimen käytön
takia yleistynyt muutamassa vuodessa, ja kuten me kaikki tiedämme,
kännyköiden käyttö on todellakin
räjähdysmäisesti ja nopeasti lisääntynyt
ihan kuukausittain peräti ja varsinkin vuodessa tapahtuu jo
paljon muutoksia.
Yli 40 prosenttia puhelinta ajon aikana käyttävistä kuljettajista
sanoo itse joutuneensa kuukausittain vaaratilanteisiin. Vaaratilanteita
aiheutuu yleisimmin nuorille alle 25-vuotiaille, ja sen lisäksi
oli havaittavissa sellainen ero sukupuolten välillä,
että naisille tyypillistä on nopeuden alentaminen
muuta liikennettä häiritsevästi ja miehillä puolestaan
liikenteen seuraaminen herpaantuu. Tämä on kuljettajien
oma arvio.
Sen lisäksi täällä jo viime
perjantaina siteerattiin tuoretta englantilaistutkimusta. Sen mukaan liikenneturvallisuutta
vaarantaa kännykkään puhuminen jopa enemmän
kuin alkoholin vaikutuksen alaisena ajaminen. Tätä tutkimusta
siteeratessa täytyy muistaa, että Britanniassa
on monia muita Euroopan maita korkeampi rattijuopumusraja, peräti
0,8 promillea, eli varmasti tässä vertailussa
sitä on käytetty. Tässä brittitutkimuksessa
tutkijat havaitsivat, että perinteiseen tapaan kännykkään
puhuneet, kännykkää kädessä pitäneet
kokeneet kuljettajat reagoivat ajosimulaattorissa uusiin tilanteisiin
puolet normaalitilannetta hitaammin. Alkoholia nauttineen kuljettajan reaktionopeus
hidastui vain 30 prosenttia ja vain tietenkin lainausmerkeissä,
koska isosta asiastahan silloinkin on kysymys. Koska Suomessa on tehty
vain haastattelututkimuksia, sen takia otin tämän
brittitutkimuksen rinnalle, koska tässä se oli
tehty ajosimulaattorissa ja tutkittu ulkopuolisen tarkkailijan arviona
eikä pelkästään kuljettajan
henkilökohtaisen arvion perusteella.
Kun liikennevaliokunnassa todella käsiteltiin tätä hallituksen
esitystä, niin kovaa kädenvääntöä käytiin
ihan ensiksi siitä, onko tämä laki ylipäätänsä tarpeen.
Minun oli hyvin vaikea ymmärtää niitä perusteluita,
että joidenkin mielestä edes keskusteluun asti
oli syytä nostaa mahdollisuus, että tällainen
esitys hylättäisiin eikä ollenkaan hyväksyttäisi
kännykän käyttökieltoa, mutta
hyvä, että näin ei käynyt.
Sen lisäksi liikennevaliokunnassa käytiin
keskustelua siitä, keitä tämä laki
koskisi. Hyvin pitkään valiokunnan laaja enemmistö katsoi,
että ammattikuljettajat tulisi vapauttaa tästä kännykän
käyttökiellosta aivan kokonaan. Olen hyvin hyvin
iloinen siitä, että näin ei käynyt,
vaan nyt sitten kuitenkin valiokunnassa otettiin järki
sen verran käteen, että ammattikuljettajia ei
kokonaan kännykän käyttökiellosta
vapautettu. Siitä olen iloinen ja esitän kiitokseni
valiokunnalle, että tällaiseenkin ratkaisuun sentään
päädyttiin.
Olisi ollut todella onnetonta, jos kaikki ammattikuljettajat
olisi vapautettu kokonaan handsfree-pakosta, koska hehän
juuri nimenomaan ovat niitä ihmisiä, joille ajokilometrejä kertyy
vuosittain moninkertainen määrä tavallisiin
autoilijoihin verrattuna. Kuten tiedämme, monet ammattikuljettajat
myös ajavat huomattavasti väsyneinä ja
huomattavan pitkiä työpäiviä ja
huomattavasti enemmän ylitöitä tehden
kuin esimerkiksi laki sallisi, ja sekin vielä kännykkään
yhdistettynä olisi ollut todella tuhoisaa. Sen lisäksi
on syytä muistaa, että ammattiliikenteen edustajien
toiveet on kuultu hallituksen esitystä laadittaessa ja
ne on otettu esityksessä huomioon.
Nyt esillä olevassa esityksessä kielletään
ainoastaan kännykän kädessä pitäminen
ajon aikana ja ammattiliikenteen käyttämät
muut viestintälaitteet sallitaan. Samoin sallitaan esimerkiksi matkapuhelimeen
kytkettävän erillisen vastausluurin käyttö.
Matkapuhelujen salliminen autoa ajettaessa ainoastaan niin kutsutuilla
kädet vapaana -laitteilla seuraa lainsäädännöllisesti
useiden Euroopan maiden esimerkkiä. Kyseessä ei
ole mitenkään liioiteltu toimenpide, jos asiaa
tarkastellaan liikenneturvallisuuden näkökulmasta.
Liikennevaliokunnan ehdottama lain voimaantulon perusteeton
lykkääminen ensi vuoteen on ajattelematonta toimintaa. Keväällä ja kesällä liikenteessä
on
paljon kesäautoilijoita ja uusia kuljettajia, joiden ajokokemus
on huonompi kuin koko vuoden ajavien autoilijoiden. Sen lisäksi
liikenneturvallisuutta heikentää valiokunnan päätös
vapauttaa osa ammattiautoilijoista handsfree-pakosta vuoteen 2005
asti. Katson, että liikenneturvallisuus vaatii toimenpiteitä nyt heti
eikä vasta vuosien kuluttua. Tämän vuoksi esitän
vastalauseen mukaisesti, että tämä laki
tulee voimaan 1. päivänä kesäkuuta
2002 ja lisäksi voimaantulosäännöksen
2 momentti poistetaan kokonaan.
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Pulliainen, vastauspuheenvuoro ja vastauspuheenvuoron pituus
enintään 1 minuutti.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Valiokunnan varapuheenjohtaja on ollut vakaasti
tuolla kannalla. Valiokunnan suuri enemmistö elikkä kuusitoista seitsemästätoista
oli kuitenkin, niin kuin olemme havainneet, toista mieltä.
Myönnämme sen, että se on tietysti totta,
että tässä nyt akuutisti on sellainen
pieni liikenneturvallisuusmomenttivaara olemassa, aivan niin kuin
varapuheenjohtajamme sanoi. Mutta tässä on kysymys
uudesta käytännöstä, jonka toivotaan
tulevan arkipäivän käytännöksi
kaikkien kuljettajien osalta 2,5 vuodessa tästä hetkestä eteenpäin.
Silloin täytyy myöskin ajatella se, että tässä toimitaan
viisaasti, järkevästi, uhoamatta, julistamatta,
ja annetaan myöskin sopeutumisaika tähän
asiaan.
Annika Lapintie /vas(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! En mitenkään voi katsoa, että tässä olisi
kyse jostain vähäisestä liikenneturvallisuuden
vaarantumisesta, kun muistamme, että vuosittain liikenteessä kuolee
425 ihmistä, (Ed. Vistbacka: 0,7 prosenttia!) 700 loukkaantuu
vaikeasti ja 250—300 vammautuu pysyvästi liikenneonnettomuuksissa
Suomen liikenteessä. (Ed. Mölsä: Mistä syystä?)
Katson, että tämä on yksi esitys niistä 60:stä,
joita on nimenomaan liikenneturvallisuusperustein esitetty toteutettavaksi. Eli
en hyväksy sitä, että vielä odottelisimme, enkä todellakaan
voi ymmärtää, miten liikennevaliokunnan
vastuulliset jäsenet voivat näin välinpitämättömästi
(Ed. Vistbacka: Voi voi!) suhtautua liikenneturvallisuuteen.
Ensimmäinen varapuhemies:
Myönnän vielä ed. Pulliaiselle valiokunnan
puheenjohtajana vastauspuheenvuoron, mutta sen jälkeen
aivan varmasti siirrymme puhujalistaan.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Varapuheenjohtajamme nyt puhuu niistä valitettavista
kuolemantapauksista ja vammautumisista, jotka koskevat koko liikenneturvallisuussektoria.
Me puhumme tässä menettelyssä sen sijaan
ajamisen todella uudesta kulttuurista, joka on jo ennakkoon ärsyttänyt
kuljettajia niin, että meidän pitää tämä kynnys
ylittää.
Arvoisa puhemies! Varapuheenjohtajamme on vähän
pitkällä aikavälillä tarkasteltuna
tässä asiassa väärässä.
Katja Syvärinen /vas:
Arvoisa puhemies! Harvoin eduskunta pääsee
tekemään päätöstä sellaisesta
asiasta, joka vaikuttaa niin suoraan kansalaisten turvallisuuteen
kuin tämä nyt käsillä oleva
päätös. Silloin, kun eduskunta tekee
päätöksiä sosiaaliturvan tasosta
tai puolustus- ja turvallisuuspoliittisia päätöksiä,
ne vaikuttavat kyllä kansalaisten turvallisuuteen, mutta
paljon isommalla ja hitaammalla tavalla. Silloin, kun puhutaan liikenneturvallisuudesta
ja sen lisääntymisestä, todella on kysymys
suoraan vaikuttamisesta. Sen tähden onkin varmasti totta,
että tähän kyseessä olevaan
lakiin on aika vaikea suhtautua kielteisesti, niin suoraan se vaikuttaa
liikenneturvallisuuteen. Näinhän myöskin
koko valiokunta eräin poikkeuksin ajattelee.
On erittäin hyvä, että edes tämä näistä useista esityksistä on
eteenpäin menemässä. Mielestäni kuitenkaan
poikkeuksia ei tulisi hyväksyä. Ammattikuljettajilla
on jo nyt olemassa poikkeuksia liikenneturvallisuuteen. Minusta
on aivan käsittämätöntä enkä ymmärrä sitä,
minkä tähden esimerkiksi ammattikuljettajien ei
tarvitse käyttää turvavyötä.
Silloinhan on tietysti kysymys heidän omasta turvallisuudestaan.
Jos taksikuski ajaa päin tolppaa ja lentää ikkunasta
ulos, se on sitten, voi rumasti sanoa, oma vika. Mutta silloin,
kun hän puhuu kännykkään, hän
vaarantaa myös matkustajansa turvallisuuden.
On myös tutkittu, että kännykkä kädessä ajaminen,
kännykkään puhuminen ajon aikana on itse
asiassa vaarallisempaa kuin lievässä humalassa
ajaminen, mikä osoittaa sen, miten vaarallista todella
kännykän käyttäminen ajon aikana on.
Sen tähden on hyvä, että tämä kielletään.
Minusta ed. Lapintien esittämät perustelut
sille, minkä tähden poikkeuksia tähän
lakiin ei tule hyväksyä, ovat oikeita. Niihin
on helppo yhtyä. Hyvin monet kuljettajat ovat varautuneet handsfree-laitteiden
tuloon jo silloin, kun hallituksen esityksestä alettiin
puhua. Minultakin on matkan varrella jo monta kertaa kysytty, eikö se muka
olekaan vielä voimassa. On toki niitä kuljettajia,
jotka varmasti muutosvastarinnalla vastustavat eivätkä halua
ottaa käyttöön tätä ja
kysytään, millä ihmeen tavalla tätäkin
taas voidaan edes valvoa, ajavatko ihmiset kännykkä kädessä. Mutta
siinähän pätee tietysti sama kuin esimerkiksi
turvavyön käytössä, että vaikeaahan
sitä on jokaista autoa valvoa, mutta pistokokein asia on tarkastettavissa.
Kysymys on tietysti myöskin onnettomuustapauksissa siitä,
kenellä on vastuu.
Arvoisa puhemies! Minä kannatan ed. Lapintien esitystä siitä,
että tämä laki tulee voimaan ilman poikkeuksia
elikkä hallituksen esityksen mukaisena.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja esitteli tämän
asian viime perjantaina varsin perusteellisesti. Siltä osin
näihin valiokunnan eräisiin asioihin en sinällään
puutu. Mutta ensinnäkin minua hämmästyttivät,
kun en ole luonteeltani eikä taustani ole tutkija, hyvin
monet erilaiset luvut, joita esitettiin asiantuntijoitten toimesta.
Erään tiedon mukaan 0,7 prosenttia kuolemaan johtaneista
onnettomuuksista todettiin aiheutuneen puhelimesta. Näin
totesi eräs asiantuntija. Hän sanoi, että enemmän
vakavia onnettomuuksia on aiheutunut siitä, kun on keskusteltu
kuljettajan kanssa. Noin 20 prosenttia hänen kertomansa
mukaan kuolemaan johtaneista onnettomuuksista johtui alkoholista.
Näin eräs asiantuntija totesi.
Itse en osaa ottaa niihin kantaa, koska en ole ollut tutkijana,
niin kuin totesin. Eräässä asiantuntijalausunnossa
todetaan, että matkapuhelimen käyttö lisää onnettomuusriskiä nelinkertaisesti.
Sitten taas eräässä, sanottakoon suoraan, Liikenneturvan
tutkimusmonisteessa 91/2001 sivulla 36, jossa yleisesti
puhutaan, mitä puhuminen aiheuttaa ajon aikana, todetaan
nimenomaan se, mitä täällä aikaisemmin
todettiin, että nuorille kuljettajille aiheutuu vaaratilanteita.
Mutta tässä todetaan suoraan, että tässä tutkimuksessa
puhelimessa puhumisen yhteyttä onnettomuuksiin ei todettu,
ja sitten sanotaan, että tutkimustietoa pitäisi
saada enemmän puhumisen vaikutuksista etenkin taajamassa
ajettaessa. Hyvin monenlaista tietoa tuli valiokunnassa.
Itse olen hyvin pitkälle samalla kannalla kuin puheenjohtaja
esittelypuheenvuorossaan. Itse näkisin, että 24
a §:n 1 momentti, joka on nostettu asetuksen tasolta lakitasolle,
olisi periaatteessa riittänyt, koska siinä nimenomaan
todetaan, että tällaisia laitteita ei pidä käyttää siten,
että häiritään muuta liikennettä,
kuljettajan keskittymistä liikenteeseen, ajoneuvon hallintaa
tai hallintalaitteiden käyttöä jne. Mutta
niin kuin valiokunnassa todettiin ja ymmärtääkseni
myös puheenjohtaja totesi, että kun tämä on
ikään kuin tällainen eurooppalainen ilmiö nyt
ja melkein joka maassa on lisätty kännykkä,
niin olkoon näin sitten. Se on tavallaan ennakkoa, että kiinnitetään huomiota
siihen, että kännykkä on erityisesti
todella vaarallinen laite.
Mutta minä en jaksa ymmärtää,
arvoisa puhemies, sitä, mikä ero on ajoneuvoon
kiinteästi asennetun puhelinlaitteen ja esimerkiksi johdolla
latauksessa olevan kännykän välillä.
Minä en vain ymmärrä, mikä ero
se voisi olla, mutta kun on nyt päädytty siihen,
että nimeltään kännykkä oleva
laite ei ole sallittu, niin se nyt menee siihen kategoriaan, että se
kielletään ja toivon mukaan vasta ensi vuoden
alusta, niin kuin 16 valiokunnan jäsentä esittää.
Minun mielestäni on sangen mielenkiintoista, että vasemmistoliitto
kantaa silloin erityistä huolta, kun on kyse normaaleista
kansalaisten mahdollisesti tekemistä rikkeistä taikka
kun he joutuisivat tekemään rikkeitä.
Tämähän on loppujen lopuksi vähän
samanlainen laki kuin tyhjäkäyntilaki tai joku
tupakan systeemiin liittyvä. (Ed. Rajamäki: Sitähän
ei valvota sitä lakia ollenkaan!) — No ei, mutta
kuinka paljon, ed. Rajamäki, kännykän
käyttöä pystytään poliisituella valvomaan?
Aika vähän loppujen lopuksi, jos se on alempana
taikka muuta.
Kun valiokunta kuuli asiantuntijat ja näitä asioita
pohdittiin, todettiin, ettei pidä ehdoin tahdoin lähteä siihen,
koska kaikilla ei ole mahdollisuutta hankkia laitetta ja sen hinta
nousee, jos esimerkiksi lakiesitys on presidentin esittelyssä, ja
jos se tulisi voimaan 1.6. Kyllä siinä moni joutuisi
aika vaikeaan tilanteeseen. Mielestäni markkinatalous saa
olla sellainen, että kilpailua on tuotteista ja sen jälkeen
ilman mitään hintapiikkiä niitä voidaan
hankkia, ja tekniikka kehittyy koko ajan. Mielestäni valiokunta
lähti tältä osin todella järkevällä tavalla
liikkeelle ja päästiin näinkin suureen
yhteisymmärrykseen eli 16—1 siltä osin
nimenomaan, kun se kuunteli asiantuntijoita, samoin kuin siltä osin,
mikä liittyy vastalauseeseen, kun valiokunnan enemmistö siirsi
voimaantuloa kahdella vuodella taksiliikenteen osalta määrätyissä tilanteissa.
Pohjois-Karjalan osalta, jossa on yhteistyössä Soneran kanssa
tehty yhteispalvelusysteemi, jossa on oma laitteisto, joka on hankittu,
tuntuu oudolta, että nyt lainsäätäjän
toimesta, juuri kun systeemi on tulossa voimaan, niin ne sijoitukset
kaikki pantaisiin pois. Kyllä minä uskon näin,
että ammattikuljettajan osalta, jos taksinkuljettaja ottaa
vastaan jonkun puhelun, kun on reitillä, sieltä kylmäkaapista
tai mitä nimitystä siinä käytetään, jonka
kautta se automaattisesti tulee kuljettajalle tiedoksi, jos hän
vastaa ja ottaa vastaan sen puhelun, niin ei se minun ymmärtääkseni
vaaranna liikenneturvallisuutta. Kyllä siinä varmasti
jotkut muut seikat ovat, joissa voidaan puhua paljon enemmän
liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
Arvoisa puhemies! Niin kuin alussa sanoin, olen hieman hämmentyneenä kuunnellut
niitä asiantuntijalausuntoja, joita tutkimusten osalta on
esitetty, koska ne ovat vaihdelleet niin paljon. Nimenomaan erilaisista
esityksistä, joita meille on annettu ja joista kerrottu
10 vuoden ajalta, eräs asiantuntija totesi, että 10
vuoden aikana 30 moottoriajoneuvossa olleen henkilön
kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa on katsottu, että matkapuhelimen
käytöllä on ollut osuutta. Siis 10 vuodessa
30 tapauksessa. Eli minun mielestäni kannattaisi joskus
suhteuttaa näitä asioita eikä aina mennä sen
mukaan, mikä sattuu olemaan sellainen niin sanottu juppiala.
En halua väheksyä vaan haluan painottaa nimenomaan
liikenneturvallisuutta, mutta minun mielestäni pitäisi
ottaa aina järki käteen ja lähteä asianmukaisesti
eteenpäin ja todeta ne todelliset vaaratilanteet, mitä liikenteessä on.
Annika Lapintie /vas(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Ed. Vistbacka ihmetteli kovasti, miksi juuri
erityisesti tämä matkapuhelin on otettu tänne
kiellettyjen välineiden joukkoon niin, että sitä ei
saa kädessä pitäen käyttää.
Onhan se nyt aivan selvästi tullut esille, maalaisjärki
tai kaupunkilaisjärkikin sen jo sanoo, että kännyköiden
määrä on lisääntynyt
niin räjähdysmäisesti, että viimeisen
10 vuoden ajan tilastosta puhuminen on silkkaa sumutusta. Kun itse
mietitte vaikka aikaa 10 vuotta taaksepäin ja sitä,
miten yleisiä kännykät silloin olivat,
puhumattakaan siitä, miten paljon niitä käytettiin
autoissa, niin ei voikaan olla olemassa tilastoa laitteesta, joka
räjähdysmäisesti lisääntyy
koko ajan ja jonka käyttö on koko ajan tulevaisuudessa
yhä yleisempää. Sen vuoksi juuri tätä lakia
tarvitaan ja vielä välittömästi,
koska tämä tilanne etenee niin nopeasti ja muuttuu
koko ajan.
Ensimmäinen varapuhemies:
Myönnän tässä vastauspuheenvuorokeskustelussa
vielä vastauspuheenvuorot edustajille Rajamäki,
Hemmilä ja Vistbacka, ja sen jälkeen menemme takaisin
puhujalistaan.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Myös hivenen hämmentyneenä kuuntelin
ed. Vistbackan perusteluja valiokunnan mietinnölle, koska
kiistatta on jo pitkään, paljon ennen kuin tästä on
edes lainvalmistelua ruvettu tekemään, ollut tiedossa
selvästi kännykän käyttöön
liittyneitä onnettomuuksia. Kaikista ei todistajia eikä tutkimustietoa
tietenkään myöskään
voi olla.
Toinen asia on se, että jos kännykän
käytön sanotaan lykkäystä ja
myöskin valikoitavuutta lähdetään
perustelemaan kilpailutilanteella ja laitteiden markkinahintatarkastelulla,
niin kyllä minusta olennainen asia on turvallisuuslähtökohta. Koko
tämä esitys on sitten valitettavasti jäämässä aika
erikoisten argumenttien alle. Ammattiliikenteeseen, nimenomaan henkilökuljetukseen
ja siihen puoleen pitää suhtautua erittäin
vakavasti liikenneturvallisuusnäkökohdiltaan,
oli se sitten taksi, linja-auto tai raskaiden, vaarallisten kuljetusten
parissa olevaa kuljetustoimintaa. Ei siihen voi suhtautua lievemmin
kuin yksityisautoilun (Puhemies koputtaa) puolella asetettaviin
vaatimuksiin, vaan siihen liittyy erittäin suuria riskejä.
Pertti Hemmilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On tietysti hyvä, että kaikki ne
toimet, mitkä osaltaan parantavat liikennetuvallisuutta,
tehdään. Tässä talossahan niitä voidaan
tehdä. Mutta siinä mielessä ed. Vistbacka on
kyllä oikeilla jäljillä, että kyllä kuitenkin
tämä laki tuolla käytännössä tieliikenteessä ja
nimenomaan valvovan viranomaisenkin näkökulmasta varmasti
on aikalailla kuitenkin semmoinen silmänlumelaki. Elikkä ei
tätä kyllä tosiasiassa käytännössä kovin
hyvin pystytä valvomaan. Mutta katsotaan nyt, mikä tästä sitten
poliisinkin näkökulmasta on tuloksena ja erityisesti
liikenneturvallisuuden näkökulmasta.
Sen haluaisin vielä tuoda esiin ja sitä korostaa erityisesti,
että nykylainsäädännön
voimassa ollessakin on tilanne se, että ei kuljettajalta
sallita mitään semmoisia temppuja eikä toimia
ajosuorituksen aikana, jotka ovat omiaan vaarantamaan liikenneturvallisuutta.
Tässä asiassa ei tarvittaisi nyt erillislakia.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Juuri näin, miten ed. Hemmilä totesi
ja minkä omassa puheenvuorossani sanoin: periaatteessa
riittäisi 24 a §:n 1 momentti. Minä vaan
ihmettelen ed. Lapintien oivalluksia siitä, mitä eroa
on esimerkiksi sillä, että minulla on autossa
kiinteästi asennettu puhelinlaitteisto ja minä puhun
siihen ja käytän sitä, ja sillä,
että se on kännykkä, joka on johdon päässä.
Ed. Rajamäelle sanoisin, että puheenvuoronne osoittaa sen,
että ette ole syvällisesti perehtynyt mietintöön
ettekä ainakaan ole kuunnellut asiantuntijoita, koska nimenomaan
ammattiautoilijoiden osuus koskettaa ainoastaan ja vain sitä kokeilua, joka
on alkanut Pohjois-Karjalassa.
Tero Mölsä /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä lainsäädäntö,
jota hallitus esittää, koskee lähes kaikkia
tiellä liikkujia. Siten ymmärtää myös
tämän keskustelun ja mielenkiinnon, jota tätä asiaan
kohtaan on.
Kun kysymyksessä on liikenneturvallisuus, oppositio
ei tässä suhteessa eroa hallituspuolueesta. Olemme
tämän hallituksen esityksen kannalla olleet valiokunnassa
ja tuemme kaikkia toimintoja, jotka parantavat liikenneturvallisuutta. Kuten
täällä on todettu, tämähän
on yksi osa siitä suunnitelmasta, joka hallituksella on
liikenneonnettomuuksien vähentämiseksi, ja nimenomaan ensimmäinen
toimenpide, joka tähän suunnitelmaan liittyy.
Täällä on vähätelty
sitä, että kännykän käyttö on
aiheuttanut onnettomuuksista vain joitakin prosentin osia, mutta
tilastojen mukaan on kuitenkin niin, että nämä 30
onnettomuutta, jotka on kirjattu vuosilta 1991—2001, ovat
kaikki johtaneet kuolemantapaukseen. Kirjaamatta ovat ne tapahtumat,
joista on johtunut aineellisia vahinkoja, ja näin ollen
tämä lukema on todella paljon suurempi kuin tämä mainittu
30. Edelleen on todettu, että nimenomaan 90-luvun aikana
ne onnettomuudet, jotka johtuivat nimenomaan matkapuhelimen käytöstä,
ovat selvästi olleet lisääntymään
päin.
Lopputulema, joka tähän lainsäädäntöön
liittyy, on se, että tiukennuksia tulee tavallaan kahta kautta.
Täällä ed. Vistbacka totesi, että 1
momentti olisi riittänyt tämän asian
hoitamiseksi, ja laajasti tulkiten voidaan näin ajatellakin,
mutta tässä tapauksessa 2 momentti on kirjoitettu,
koska 1 momentti tarkoittaa kaikkea muuta viestintälaitteiden
käyttöä ja sitä, että ne
eivät saa häiritä liikenneturvallisuutta
eikä ajamista liikenteessä. Tällainen
momentti on aikaisemmin ollut asetuksessa, ja kun se nyt nostetaan
nimenomaan lakitasolle, on selvää, että se
tulee saamaan erilaisen merkityksen kuin aikaisemmin.
Merkittävämpi kysymys on 2 momentti, jolla nimenomaisesti
halutaan korostaa sitä, että matkapuhelin on väline,
jonka käyttö ilman kädet vapauttavaa
laitetta on ajon aikana kielletty. Käytännössä se,
että se on kirjattu eri momenttiin ja mainitaan erikseen,
on osoitus siitä, että lainsäätäjä todella
katsoo, että tämä väline, kuten
varapuheenjohtaja Lapintie totesi, joka on yleistynyt viime vuosina
aivan häkellyttävällä tavalla,
on väline, jonka käyttöä ajon
aikana nimenomaan lainsäätäjä haluaa
rajoittaa.
Itse myös kiinnitin huomiota lain käsittelyn
aikana tietoon tulleeseen englantilaiseen tutkimukseen — en
tiedä sen luotettavuutta, mutta joka tapauksessa sellainen
on julkaistu — joka lähti siitä, että jopa
puhuminen matkapuhelimeen ajon aikana lisää merkittävästi
liikenneturvattomuutta, jopa enemmän kuin alkoholin käyttö.
Tämä vertaus sinänsä on aika
häkellyttävä ja osoittaa vain sitä,
että erilaisia tutkimuksia tästä asiasta voidaan
eri puolilla maailmaa tehdä.
Oikeastaan merkittävimmäksi asiaksi muodostui
viime kädessä se, ketkä ja mitkä ryhmät tästä asiasta
vapautetaan ja minkälaisia siirtymäsäännöksiä tähän
tulee. Minusta kuitenkin ed. Lapintie hiukan erikoisella tavalla
tulkitsi valiokunnassa käytyä keskustelua, kun
hän lähes sanatarkasti totesi, että valiokunta
oli vapauttamassa ammattiliikenteen lain vaikutuspiiristä.
En ymmärrä, mistä tällainen
tulkinta tulee. Valiokunta keskusteli toki monista asioista, mutta
missään vaiheessa ei edes mitattu sitä,
mitä mieltä valiokunta loppujen lopuksi tästä asiasta
oli. Tällainen asia tuli esille, mutta valiokunnan nimiin sitä on
turha minusta laittaa.
Ne rajaukset, jotka lainsäädännön
voimaantuloon tulivat, ovat minusta pitkän harkinnan jälkeen
asiallisesti syntyneitä. Se, että laki tulee voimaan
vuoden 2003 alusta, ei viime kädessä lisää merkittävästi
sitä aikaa, jona handsfree-laite tulee hankkia. Kuitenkin
se antaa tarvittavan hengähdystauon. Tarkoituksena oli
mahdollisimman nopeasti saattaa laki voimaan, niin kuin täällä on
todettu, että pitäisi kesäksi saada voimaan, mutta
kyllä on ihan selvää, että melkoinen
ruuhka olisi ollut paitsi laitteita myyvissä liikkeissä myös
laitteita asentavissa firmoissa, että olisi pystytty lain
mukaisesti liikenteessä liikkumaan.
Toinen, ehkä merkittävämpi siirtymäsäännös koskee
kahden vuoden siirtymäaikaa, joka koskee maaseudun taksiliikennettä,
joka ei ole taksiradiotilauskeskuksen piirissä, ja toisaalta
Pohjois-Karjalan tilannetta, johon on viitattu. Kysymys on todella
marginaalisesta joukosta ammattikuljettajia, joille matkapuhelin
on ammatinharjoittamisen väline. Sen takia minusta on kohtuutonta
lähteä siitä, että pakotetaan
tavallaan tällainen pieni joukko, joka on ammattia harjoittamassa
ja välinettä käyttää siihen,
siitä nopealla aikataululla luopumaan.
Arvoisa puhemies! Katson kuitenkin, että teknologian
nopea kehitys tällä alueella nimenomaan johtaa
siihen, että tästä lainsäädännöstä väkisinkin
tulee tietyllä lailla ylimenokauden laki. Katson kuitenkin,
että tällä kertaa se on täysin välttämätön
johtuen juuri siitä, että matkapuhelinten lukumäärä on
räjähdysmäisesti kasvanut. Sama tilanne
on myös monissa muissa Euroopan maissa. Tällä lailla
tulee olemaan ensisijaisesti ohjaava vaikutus sille, että matkapuhelimen
käytöstä luovutaan liikenteessä.
Toisaalta katson, että laki tulee nopeuttamaan nimenomaan
laitekehitystä, enkä katso, että kovin
kaukana on myöskään aika, jolloin auton
valmistajat lähtevät siitä, että tällaisia
matkaviestimiä on kiinteinä asennuksina autoissa,
kun ne liikkeestä hankitaan.
Eero Lämsä /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Mölsä toi jo varsin
paljon esille perusteluja. En lähde niitä tässä sen
enempää toistamaan, mutta haluan kuitenkin tuoda
tähän vähän omia näkemyksiäni.
Lakihan sai tavallaan alkunsa valtioneuvoston periaatepäätöksestä ja
Liikenneturvallisuussuunnitelmasta 2001—2005, jota valiokunta
käsitteli. Sen tiimoilta ikään kuin haarukoitiin,
mitkä ovat sellaisia asioita, jotka pitäisi mahdollisimman
nopeasti saattaa lainsäädäntötasolle.
Siinä tuli yhtenä, voisi sanoa, ihan keskeisimpänä asiana
matkapuhelimen käytön rajoittaminen ajon aikana,
ja tämä myös on käsittääkseni
pohjana sille, että hallitus tämän lakiesityksen
antoi.
Matkapuhelimen käyttöähän
on rajoitettu jo hyvin monissa unionin jäsenvaltioissa,
mutta ei Suomessa. Kännykkätiheys on, niin kuin
tiedetään, Suomessa suurin oikeastaan maailmassa. Onnettomuustilastoja
on tehty, ja, niin kuin on tullut esille, vuosien 1991—2001
eli 10 vuoden tilasto osoittaa varsin vähäistä lukua
eli 30:tä onnettomuutta, jotka ovat johtaneet kuolemantapauksiin.
Ed. Lapintie toi kyllä ihan oikein esille sen, että tilasto
ei välttämättä anna oikeaa kuvaa,
koska matkapuhelimen käyttö on valtavasti tilaston loppuvuosina
lisääntynyt ja myös sen jälkeen. Joka
tapauksessa tässä on otettava huomioon myös
se, että niin sanottuja läheltä piti
-tilanteita on varmasti tullut itse kullekin meistä, jotka
autoilemme ja käytämme matkapuhelinta ajon aikana.
Minusta tämä laki on luonteeltaan signaalilaki.
Tässä on ongelmana valvonta, minkä ed. Hemmilä toi
esille. Joka tapauksessa pitemmällä tähtäimellä tämä tulee
parantamaan liikenneturvallisuutta, ja siinäkin mielessä tämän
lain säätäminen on tärkeää.
Siirtymäaikakysymys oli yksi, mikä valiokuntaa
puhututti ehkä eniten. Minusta tämä lopputulema,
että siirtymäajat tulivat niin, että laki
astuu voimaan vuoden 2003 alusta, on hyvä. Sitten siitä on
kaksi vuotta siirtymäaikaa vielä maaseututakseille,
joiden on muuten mahdoton hoitaa taksipalvelua, tilauksia, vaan
ainoastaan vain kännykän kautta tämä voidaan
joustavasti toteuttaa. Myös heidän puoleltaan
on tullut viestejä, että kahden vuoden siirtymäaika
on sellainen sopiva, jona aikana varmasti tämä teknologia
kehittyy niin, että myös takseissa voidaan tilaukset
hoitaa ilman nykyisenlaista kännykänkäyttöä,
ja sinne näitä lisälaitteita voidaan
sitten joustavasti asentaa.
Ihmettelen kyllä ed. Lapintien vastalauseen sanomaa,
että lain olisi pitänyt tulla mahdollisimman nopeasti
eli kesäkuun 1. päivä jo voimaan, kun
yleensäkin tällaisiin lakeihin liittyy siirtymäaikoja,
jolloin kansalaiset voivat hankkia niitä laitteita, mitä laki
edellyttää. Viittaan esimerkiksi yhteen tieliikennelakiin
liittyvään asetukseen, jota muutettiin niin, että ylileveät
laitteet ja koneet on merkittävä kilvin tai valolaittein.
Tämä ei ollut eduskunnan käsittelyssä,
koska se oli ministeriön asia, kun oli kysymys asetuksesta,
mutta siihenkin tuli puolen vuoden siirtymäaika, joka antoi
mahdollisuuden näitä laitteita hankkia. Jos tämä olisi
tullut voimaan kesäkuun alusta, olisi oltu siinä tilanteessa,
että näitä laitteita ei olisi ollut saatavissa
riittävästi. Ei ole kyllä oikein kansalaisia
kohtaan, että niitä laitteita ei ole. Vuoden loppuun
saakka nyt on aikaa näitä laitteita hankkia. Tämä antaa
mahdollisuuden, että nyt autoilijat voivat varautua hankkimaan
näitä laitteita ja että niitä on
myös sitten riittävästi eikä synny
sellaista rahastustilannetta, että ne olisivat sitten todella
kalliita hankkia.
Itselläni on sellainen kokemus, että joku
nappi korvaan -systeemi ei ole mikään hyvä.
Nyt odottaisi, että laitevalmistajat todella miettivät, minkälaisia
parhaat, toimivimmat ja turvallisimmat laitteet olisivat. Tietysti
kiinteät mikrofonijärjestelmät ovat niitä turvallisimpia
ja parhaimpia, mutta se on tietysti hintakysymys ja asennuskysymys.
Onneksi tässä on siirtymäaika, että niihinkin
on sitten mahdollisuus varautua.
Eli kokonaisuutena: Olen ollut alusta lähtien tämän
asian kannalla, että tähän tulee puuttua. Minusta
liikennevaliokunnan niin sanottu aikaansaannos on nyt riittävän
hyvä ja vastaa varmasti parhaiten sitä tarkoitusta,
mitä tällä on lähdetty hakemaan.
Annika Lapintie /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Lämsä jätti
nyt kyllä kertomatta sen, että ministeriö nimenomaan
oli selvittänyt mahdollisuutta, että laki tulee
voimaan 1.6. Se oli ministeriön esitys, ja perusteluna
oli se, että on kovasti erilaisia tienkäyttäjiä ja erilaisia
kännykkään puhujia. Ei suinkaan jokainen
suomalainen autolla ajaja tarvitse mitään kiinteää handsfree-laitteistoa,
vaan kyllä tilapäiseen käyttöön
aivan hyvin olisivat riittäneet vaikkapa nyt nämä halveksitut
korvanapit, niin kuin tässä on käynyt
ilmi, että niitä ei muka arvosteta, mutta joillekin
ne ovat aivan sopiva ratkaisu.
Sen lisäksi ed. Mölsä totesi, että lain
siirtymäaikaa oli pakko pistää näin
kauas sen takia, että muuten ei lain mukaisesti voi ajaa
autoa. Kyllä voi, mutta ei olisi voinut puhua kännykään
muuta kuin pysäyttämällä auton.
Nyt on turha väittää, että tässä yritetään
lain rikkomista suosia, kun lakia voi kyllä noudattaa,
jos tahtoa on.
Eero Lämsä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Totta kai voidaan käyttää kännykkää,
jos auto pysäytetään. Se olisi tietysti sitten
edellyttänyt sitä, koska näitä laitteita
ei olisi ollut. Mutta jokainen meistä tietää sen,
että se aiheuttaa myös oman vaaratilanteensa tuolla
liikenteessä, kun kännykkä soi ja joudutaan
sitten auto pysäyttämään ja
siirtämään se tien sivuun. Ei se ole
liikenneturvallisuuden kannalta ollenkaan hyvä vaihtoehto.
Vaikka ministeriöstä nyt tuli näkemyksiä,
että näin voitaisiin tälläkin
siirtymäajalla toimia, niin kyllä tämä liikennevaliokunnan
osalta oli monelta osin ja hyvin harkitusti harkittu asia, että nämä siirtymäajat
tässä tarvitaan.
Tero Mölsä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Toki näin on, kuten ed. Lapintie
totesi, että pakko ei ole puhelimeen vastata. Mutta tilanteessa,
jossa tavallaan laki on voimassa, että tarvitaan tällainen
kädet vapauttava laite, eikä niitä ole
saatavissa, tai jos on saatavissa, niin ei riitä asentajia,
ja kun kuitenkin tiedetään, että liikenteessä on
tänä päivänä useimmilla
matkapuhelin mukana, niin kyllä minusta tietoisesti tällä tilanteella
olisi tehty lain rikkojia. Tilanne vain on se, että kun
lakia säädetään, niin kyllä tämä tilanne
on syytä ottaa huomioon. Minusta näissä siirtymäajoissa
se on nyt otettu huomioon.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensin ajattelin, että en tätä totea,
mutta kun varapuheenjohtajamme ratsastaa nyt ministeriöllä koko
ajan, niin kerron hänelle:
Sen jälkeen, kun mietintö oli saatu valmiiksi, kävin
vielä kerran ministeriön kanssa keskustelun. Ministeriöstä sanottiin
minulle valmistelijoitten toimesta yksiselitteisen selvästi,
että on erittäin hyvä, että se
on nyt näin, niin että voidaan rauhallisesti saada
tämä voimaan niin, että tästä ei
provosoida sellaista keskustelua, joka tavallaan jo pilaa koko tämän
käyttöönoton.
Timo Seppälä /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Liikenneturvallisuus on niin tärkeä asia, että siihen
tulee eduskunnankin suhtautua vakavasti. Viime vuosien huono onnettomuustilastojen
kehitys on aikaansaanut sen, että liikenneturvapaketti
on runsas vuosi sitten tuotettu ja siinä on ollut esityksiä.
Ne ovat pääasiassa kieltoja, tiukennuksia ja rajoituksia,
kuten meille suomalaisille yleensä on tapana tuottaa. Turvapaketin päätavoite
on ollut ajonopeuksien alentaminen ja muiden rajoitusten lisäys,
ja kokonaan on unohtunut liikenteen sujuvuus, kuljetusten nopeus
ja joustavuus. Liikenneturvapaketin toteuttaminen onkin kohdannut
monia vastustuksia, ja tämä niin sanottu kännykkälaki
onkin paketin ainoa konkreettinen toteutuva osa tähän
mennessä. Tässä on kiellon lisäksi
kysymys myös asennekasvatuksesta, ja se on hyvä asia,
sillä kännyköiden määrä on
lisääntynyt ja lisääntyy edelleen hyvin
voimakkaasti. Tämän lain turvavaikutukset jäänevät
kuitenkin melko vähäisiksi. Lakiesitykseen sisältyy
myös ristiriitaisuutta, kuten aikaisemmin on todettu. Tällaiseen
puheluuriin puhuminen ja sen kuunteleminen johdon päästä on sallittua,
sen sijaan samasta telineestä johdottoman kännykän
ottaminen korvalle on kiellettyä.
Sitten asia, joka on keskusteluttanut kovasti, on tämän
lain voimaantulo. Itse pidän tätä siirtymäaikaa
välttämättömänä.
Tämä laki astuu voimaan toivon mukaan 1.1.2003
ja se tuo mahdollisuuden silloin hallitusti hankkia ja asentaa kännyköitä.
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. T. Seppälä, 2 minuuttia. Nyt
pitäisi siirtyä puhujakorokkeelle.
Viimeinen lause lähtee liikkeelle, arvoisa rouva puhemies! — Tämä mietintö on
juuri niin hyvä, kuin tästä asiasta on
ollut saatavissa, ja se tulee omalta osaltaan myöskin viemään
teknistä kehitystä eteenpäin ja lisäämään
sitä kautta liikenneturvallisuutta.
Lasse Virén /kok:
Arvoisa puhemies! En minäkään malta
olla puuttumatta kännykkäkeskusteluun, kun kokonaisuutena
tieliikennelain muuttaminen viestintälaitteiden kohdalta
varmasti tulee olemaan vielä meidän edessämme
paljon pitempään kuin pelkkä kännykkäasia.
Tällä tavalla koko liikennekulttuurin turvallisempi
näkökohta pitää saada sitten
kokonaisuutena kuntoon. Matkapuhelimen käyttäminen
ajon aikana kädessä pitäen on kielletty
monissa Euroopan maissa. Täällä monissa
muissakin puheenvuoroissa on tullut esiin, että puhelinta
voi sitten kuitenkin käyttää ja toimia
handsfree-laitteella.
Lakiesityksessä kuitenkin sallitaan kiinteän luurin
käyttö, niin kuin edellisissä puheenvuoroissa
tuli esiin. Mikä on se ero sitten, että johdolla
kiinnitettyä kännykkää ei voisi
käyttää? Ainoana erona mielestäni
on se, että käsipuhelimen voisi heti hyvin helposti
ottaa mukaansa. En jaksa ymmärtää sitä,
että johdolla kiinni oleva on hyvä, mutta että se
olisi pelkästään kädessä,
ei ole hyvä. Toinen ongelmakohta on tietysti se, mikä täälläkin
on tullut hyvin usein esiin, eli siirtymäajan merkitys.
Vieläkin minua pikkuisen mietityttää se,
onko siirtymäaika nytkään tarpeeksi pitkä,
jotta kaikki, jotka haluavat, voivat nämä laitteet
asennuttaa. Varmasti tulee vielä erilaisia ongelmia, että saadaan
näitä laitteita jokaiseen autoon, mihin niitä tarvitaan.
Vielä valiokunta päätyi keskustelussa
taksipuoleen. Taksiluvan nojalla harjoitettavassa henkilöliikenteessä kuljettajat,
joilla ei ole taksiradiokeskusta — monia muitakin taksiyrittäjiä on, jotka
pyörittävät yritystään
kotipuhelimen kautta ja sitä kautta siirrolla sitten autoon,
samanlaisia tilanteita tulee vastaan — saisivat käyttää matkapuhelinta
kädessä. Verrattavia ammattiryhmiä on varmasti
paljon muitakin, joiden toiminta on paljolti kiinni matkapuhelimesta
ja puhelimeen tulevista vastaavanlaisista tilauksista ja ohjeista
kuin takseillakin, esimerkiksi ammattimainen tavaraliikenne.
Tällä perusteella olisin sitä mieltä,
vaikken esitä mitään, että siirtymäaikaa
olisi voitu pidentää ja ottaa sitten niin sanottu
handsfree-toiminto yhtä aikaa käyttöön
kaikissa ajoneuvoryhmissä ja myöskin kaikille
ammattiryhmille. Ei tarvitsisi lähteä miettimään
sitten, kuka saa siinä puhua ja kuka ei.
Marjukka Karttunen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä handsfree-pakko
on liikenneturvallisuustyöryhmän muistiosta, ja
olen sitä mieltä, että jos todella olisi
haluttu vähentää tieliikennekuolemia,
silloin oikeampia menetelmiä olisivat olleet esimerkiksi
teitten kallistusten tarkastelu ja niiden korjailu. Olen ymmärtänyt,
että jopa ihan uusia teitä rakennetaan, joihin
tulevat kallistukset ihan väärin, että ne
ohjaavat kuskia mutkasta ulospäin. Olisi tullut satsata
joustaviin kaiteisiin ja joustaviin pylväisiin tämän
sijasta. Vuosina 91—98 oli noin 2 200 kuolemaan johtanutta
tieliikenneonnettomuutta ja niistä noin 20:ssä todettiin,
että kännykkä oli varmasti ollut osallisena,
eli säädämme lakia, joka näissä onnettomuuksissa
on alle prosentin. Meille on tulossa monenlaisia muita laitteita
tieliikenteeseen autoihin, gps-paikantimet sun muut ajotietokoneet.
Täällä on sanottu, että kun
kännyköiden määrä kasvaa
autoissa niin kovaa vauhtia, mitä sitten, kun ajotietokoneitten
määrä kasvaa. Me varmasti kiellämme
sitten niidenkin käytön täällä seuraavaksi.
Itse olen todennut omassa ajamisessani, että paljon
vaarallisempaa tieliikenteessä on se, että lapsi
istuu takapenkillä ja huutelee, että "äiti
kato, äiti kato" tai aikaisemmin, että ojenna
tutti autoon, mitä tahansa. Niille, jotka tupakoivat, tupakka
on hyvin vaarallista. Ystäväni sai sakot siitä,
kun hän tuijotteli minihametyttöjä keväällä, joten
kaupungissa voitaisiin tehdä lakialoite ja kieltää minihameet,
koska ne ovat tosi vaarallisia tieliikenteessä.
Olen sitä mieltä, että tästä laista,
kun se nyt tehdään, tulee lähinnä tämmöinen
valistuslainomainen, koska kukahan sitä sitten pystyy valvomaan,
onko poliiseilla resurssit vahtia, kun rapsuttaa korvaa, oliko siinä kännykkä vai
kutittiko korva oikeasti.
Mikä tulee sitten olemaan sanktio verrattuna esimerkiksi
rattijuopumukseen? Kumpi on pahempi teko: puhua ajaessa kännykkään
vai ajaa humalassa? Tarkistin juuri, että vuonna 2001 kuolemaan
johtaneista kolareista joka neljännessä epäiltiin,
että kuljettaja on ollut humalassa. Mielestäni
tätä on paljon tärkeämpää valvoa
kuin sitä, puhuuko kännykkään.
Olen kuitenkin tyytyväinen siihen, että pienten
taksiasemien osalta saatiin siirtymäaika, koska useimmiten
meillä taksiyrittäjätkin ovat mies ja
taksi -systeemillä ja pienissä kunnissa on hyvin
kallista sitten ottaa taksidatalaitteet käyttöön. Tämä on
sitten pienyrittäjäystävällistä,
että heillä on aikaa siirtyä uuteen järjestelmään,
koska esimerkiksi Liedossa toimii taksin tilaaminen niin, että kun
viimeinen kuljettaja lähtee kopista pois, sen jälkeen
puhelut ohjautuvat sitten kuljettajan kännykkään.
Aikataulusta muuten en ymmärrä, miksi tässä olisi
ollut niin kovasti kiire, että tämä laki
olisi pitänyt saattaa jo vuodenvaihteessa voimaan. Se voisi
johtaa keinotekoiseen hinnannousuun, siihen, että laitteita
ei ole välttämättä saatavilla.
Minun mielestäni vuodenvaihde on sitten luonnollinenkin
aika siirtyä tähän lakiin.
Muuten olen sitä mieltä, että ehkä sitten
olisi voitu säätää semmoinenkin
laki, että aina ajaessa molemmat kädet pitää olla
ratissa tai toinen käsi ratissa ja toinen vaihdekepissä.
Sitten ei ainakaan pysty tekemään mitään
muita korvaavia toimintoja.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Uskoisin tämän lain
käsittelyssä olevani jonkinlainen ammattilainen.
Olen käyttänyt näitä laitteita
siitä asti, kun autoihin puhelimia tuli vuonna 78 tai 79.
Jompikumpi vuosi oli, jolloin tuli ensimmäiset puhelimet
autoon. Silloin kyseessä olivat arp-puhelimet, jotka olivat
luurin päässä taikka sanotaan johdon
päässä. Käteen otettiin kunnon
luuri, jota toki joutui näppäilemään
ja haeskelemaan niitä lukuja sitten, kun keskukseen yhdistäminen
ei käynytkään hetkellä millä tahansa,
vaan täytyi aina hakea oikea taajuusalue ja katsella ensiksi
kartasta, millä kohtaa olet ja mikä taajuusalue
on kulloinkin kyseessä, jolloin sait yhteyden keskukseen.
(Ed. Virén: Se on menneisyyttä!) — Se
on menneisyyttä, mutta se oli 70-luvun lopulla, jolloin
näitä puhelimia alettiin autoissa käyttää.
Senkin jälkeen on tullut varmasti pari miljoonaa kilometriä ajettua
ja myöskin käytettyä erilaisia vempeleitä.
On ollut monenlaista puhelinta autoissa.
Joskus 90-luvun puolivälin jälkeen tuli sitten kännykkä,
joka oli vain pelkästään kännykkä. Joskus
niitä oli kaksikin siinä, sekä oma että työnantajan
kännykkä, jotka pidettiin kojelaudalla.
Tässä on tänään
kuullut monenlaista kuviota siitä, onko helpompi pitää luuria
vai kännykkää kädessä.
Omakohtainen kokemus on, että näin isoon kouraan
luuri sopii ainakin hyvin ja se pysyy paremmin tukevasti kiinni
korvalla, mutta kyllä se kännykkäkin
pysyy, enkä näe siinä erityisesti raskaan
liikenteen kohdalla mitään vaaraa. Päinvastoin
muistan eräitä ja useitakin öitä 80-luvulla,
kun on satoja öitä joutunut valvomaan ja kulkemaan
ja miettimään, miten pysyt hereillä ja
miten pysyt valveilla aamuun asti taikka siihen asti, kun sinun
pitäisi olla perillä. Kun puhelin soi, jotkut
saattoivat jopa tunninkin lörpötellä puhelimeen.
Kyllä minä sanon, että siinä oli
liikenneturvallisuus huomattavasti korkeammalla, kuin jos minä olisin
ollut ilman sitä puhelinta ja koettanut nuokkua siinä ratissa.
Minusta raskaan liikenteen kohdalla tässä on myöskin niin
päin hyvinkin monesti, että se on turvallisuutta
parantava tekijä erityisesti yöaikaan, kun siihen
puhelimeen puhut.
Olemme viime aikoina toki kuulleet, viime vuonnakin useista
tapauksista ja edellisvuonna, joissa on ilmoitettu onnettomuuden
syyksi, kun auto on ajautunut ojaan ja metsikköön,
että kuljettaja on roplannut radiota oikealle asemalle, mutta
nämä ovat yksiä huuhaajuttuja, elikkä kyseessä on
aivan selviä luomihalvauksia, joissa kuljettaja on nukkunut,
mutta on antanut syyksi, että on pistänyt radiota
kohdalleen. Paikallisen työsuojelutarkastajan kertoman
mukaan esimerkiksi Pirkanmaan alueella viime vuonna lähes kaikki
ojaan johtaneet suistumiset johtuivat siitä, että kuljettaja
torkahti tai suorastaan nukkui nimenomaan raskaan liikenteen kohdalta.
Elikkä kyllä ongelma on suurempi siinä kuin
jossain kännykän käytössä.
Olisinkin toivonut liikennevaliokunnan kohdalta, että olisitte
laskeneet ammattiliikenteen kokonaan pois kännykän
käyttökiellosta. (Välihuuto) — Minun
mielestäni siinä on niin iso ero. Kyllä minä tiedän,
kun minä ajan liikenteessä. Kun henkilöautoilijat
menevät, he huuhailevat kyllä kaistaa vähän
sinne sun tänne, kun sen näkee takaa, että siellä puhutaan.
Mutta yhdenkään rahtivehkeen, isomman yhdistelmän
tai linja-auton en ole nähnyt kulkevan sillä tavalla,
että kuljettaja puhuisi puhelimeen, sillä tavalla
toki kyllä, että siellä nukutaan, mutta
se on sitten yleensä yöaikaan.
Muitakin tästä liikenneturvallisuuspaketista olevia
esityksiä olisi ollut varmasti tähdellisempiä ja
tärkeämpiä ottaa esiin kuin tämä niin
sanotun kännykän käyttökielto
ilman handsfree-laitteita. Mutta toki ymmärrän
sen kyllä, että pelkän ammattiliikenteen
rajaaminen tästä ulos voi olla vähän
hankalaa. Mutta ehdottomasti olen kyllä sitä mieltä,
että ei tällä mikään
hengenhätä ole eikä tällä pelasteta
yhtään ihmishenkeä. Siitä olen
kyllä varma. Uskon, että voi käydä ihan
yhtä hyvin toisin päin, kun tämä kielletään.
Voi olla myöskin niin, että ei tätä pysty
kukaan valvomaan.
Kari Myllyniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! En tiedä, liekö ihan oikein,
että tätä lakia vähän moittii,
kun itse olin sitä myöskin lähes yksimielisesti
hyväksymässä, mutta ehkä voidaan
nyt muutama sana vaihtaa. Tämä on sitä samanlaista liian
tarkkaa lainsäädäntöä kuin
tieliikennelaissa nyt yleensäkin kaiken kaikkiansa on ollut.
Julkaistaan sellaista niin sanottua vihreää kirjaa, jossa
on 200—300 sivua. Ainakin ennen vanhaan se meni vanhaksi
kolmen neljän vuoden kuluessa täysin, mikään
ei pitänyt siinä paikkaansa. Liikenneministeriökin
siihen aikaan oli hyvin innokas aina muuttamaan, milloin muutettiin
mitäkin lampun asentoa erilaiseen astemäärään
jne.
Tämä liittyy vähän samaan
asiaan. Joku aika sitten muutettiin lakia sillä tavalla,
että kun poliisiauto on saattueessa keskellä,
se saakin ajaa siellä ylinopeutta pitämättä vilkkuja
ja äänimerkkiä päällä.
Kyllä sekin oli melkoinen muutos. Tämä on
samassa sarjassa. Jos aiheuttaa vahingon, tämän
samaisen lain pykälän ensimmäinen kohtahan
olisi siinä mielessä riittävä rangaistuspykälä. Siinä todellakin
kielletään jo, että ei saisi näin menetellä.
Tätä nyt haluttiin täsmentää.
Mutta täytyy myöntää itsekin,
että niin tyhmä olen minäkin autoilijana,
että jos tätä lakia ei nyt olisi olemassa,
en osaisi lopettaa kännykällä soittamista
kuin sen jälkeen tietysti, kun tämä tulee voimaan.
Pitäisi ehkä yrittää lopettaa
jo aikaisemmin ja ottaa siitä opiksi. Tosiasiahan on, että soittaminen
kännykällä ja viestin lähettäminen kyllä vaarantavat
liikennettä. Siitä ei päästä mihinkään.
Mutta niin kuin sanottu, tieliikennelain puitteissa samainen asia
voitaisiin muutoinkin rangaista.
En ihan usko siihen, kun sanotaan, että 0,7 tai yksi
tai kaksi tai kolme tapausta vuodessa olisi pelkästään
aiheutunut tämän vuoksi. Kyllä kuolemantapausta
itse kukin kaunistelee, vastapuoli, joka vahingon on aiheuttanut,
jos kerta itse ei ole kuollut kuitenkaan.
Kun ed. Rönni edellä sanoi, että on
aika hämmästyttävää se,
että vastaamisen me kuitenkin kielsimme, ei sillä nyt
suurta merkitystä ole. Täällä on
varmasti moni puhunut siitä, että jos joku tällainen
samanlainen mötikkä on kaapelin päässä ja
siihen vastaa, miksikä se tulee, jos sitä kaapelia
ei ole siinä ollenkaan. Itse olisin kannattanut kyllä sitä asiaa
enempi ja yritin siitä puhuakin, että kännykällä soittaminen
ja viestin lähettäminen olisi kielletty mutta
vastaaminen olisi ollut sallittua.
Toisaalta esitin kyllä myöskin sitä,
kun suomalainen on kuitenkin aika lailla lakia, kieltoja ja käskyjä noudattava — tuskin
monessa maassa niin paljon kieltoja ja käskyjä onkaan
kuin Suomessa — tämän pykälän
olisi voinut säätää sillä tavalla,
että se todellakin kielletään tämän
pykälän perusteella, mutta tieliikennelain asianomaiseen
kohtaan olisi laitettu rangaistussäännös,
että se ei kuitenkaan olisi rangaistavaa. Kyllä ihmiset pyrkisivät
sitä noudattamaan siitä huolimatta, ei kaikista
asioista tarvitsisi rangaistusta ollakaan. Niin kuin sanottu, vaikka
tämä sinänsä ei olisi rangaistavaa,
kun aiheuttaa liikennevahingon, kyllä siihen muita pykäliä olisi
löytynyt.
Mutta kuten sanottu, itse olen tässä ollut
mukana enkä halua kelkasta ja vastuusta hypätä pois.
En siinä mielessä halunnut tätä puheenvuoroa
käyttää, mutta kovin turhantarkkaan lainsäädäntöön
olemme menossa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti lopuksi.
Ensinnäkin, kun ottaa huomioon sosialidemokraattien
näkemykset tässä asiassa, jotka ovat esiin
tulleet, ed. Rönni oli sitä mieltä, että ammattiliikenne
olisi pitänyt saada kokonaan tästä pois,
ed. Rajamäki oli, ymmärsin, varapuheenjohtaja
Lapintien linjoilla, vielä jyrkemmällä kannalla,
niin ettei taloudellisia näkökohtia eikä mitään
saa ottaa huomioon vaan aivan absolut heti, ja sitten valiokunnassa
jäseninä olevat sosialidemokraatit ovat tämän
mietinnön takana siinä keskivaiheilla, niin kyllä kai
tämä on sitten sosialidemokraattien kannaltakin
oikeaan osunut lainsäädännöllinen
ratkaisu.
Se, mikä tässä on heikko kohta, on
se, että tämän lainsäädännönhän
olisi pitänyt olla valmiina voimassa jo pari kolme vuotta
sitten ennen kuin kännykkäbuumi ylipäätään
tuli. Meillä aina tällainen lainsäädäntö menee
hitaasti eteenpäin. Tämäkin valmistelutyö liikenneturvallisuussuunnitelmasta
tammikuulta viime vuonna on siis kestänyt jo neljätoista
kuukautta, siis aivan kohtuuttoman pitkään.
Arvoisa puhemies! Tätä järjestystä ei
ole eduskunta päättänyt, se on hallituksesta
ollut kiinni.
Yleiskeskustelu päättyy.