Täysistunnon pöytäkirja 38/2003 vp

PTK 38/2003 vp

38. TORSTAINA 12. KESÄKUUTA 2003 kello 21.40

Tarkistettu versio 2.0

1) Hallituksen esitys laiksi hautaustoimilain 6 §:n muuttamisesta

 

Matti Väistö /kesk(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on hallituksen esitys hautaustoimilain 6 §:n muuttamisesta. Hautaustoimilaki on hyväksytty eduskunnassa vuoden 2002 valtiopäivien lopussa muutama kuukausi sitten. Tämä uusi laki tulee voimaan vuoden 2004 alussa. Omassa mietinnössään hallintovaliokunta totesi, että hallituksen on pikaisesti syytä ryhtyä erilliseen valmisteluun niiden edellytysten tarkemmaksi määrittelemiseksi, joilla voidaan poiketa samamaksuisuuden periaatteesta. Erityisen tärkeänä valiokunta piti, että vastaisuudessakin on mahdollista noudattaa useiden seurakuntien nykyistä tapaa luovuttaa ilmainen hautasija sotaveteraaneille.

Arvoisa puhemies! Nyt ensimmäisessä käsittelyssä olevassa hautaustoimilain muutosehdotuksessa hallitus esittää lisättäväksi säännöksen, jonka perusteella yleistä hautausmaata ylläpitävät evankelisluterilaisen kirkon seurakunnat ja seurakuntayhtymät voivat nykyisen käytännön mukaisesti edelleen joko kokonaan tai osittain myöntää vapautuksen hautaustoimessa perittävistä maksuista, mikäli vainaja on ollut rintamaveteraani, tai muuten siihen rinnastettavasta syystä. Hallintovaliokunta on tässä yhteydessä ottanut yksimielisesti käsittelyynsä myös valiokuntaan lähetetyt viisi lakialoitetta. Valiokunta on päätynyt evankelisluterilaisen kirkon asema huomioon ottaen siihen, että päätösvalta maksuvapautusten myöntämisessä on nykyiseen tapaan seurakunnalla tai seurakuntayhtymällä. Seurakunta tai seurakuntayhtymä voi myös päättää, myönnetäänkö maksuvapautus kokonaan vai osittain. Valiokunta on pitänyt selvänä, että käydyn keskustelun ja nyt käsittelyssä olevan hallituksen esityksen pohjalta seurakunnat ja seurakuntayhtymät (Hälinää — Puhemies koputtaa) tulevat myöntämään maksuvapautuksen sotiemme veteraaneille. Samalla valiokunta pitää asianmukaisena, että seurakunnat tekevät periaatepäätöksen myönnettävistä maksuvapautuksista ja niiden saajista niin, että yhdenvertaisen kohtelun periaatetta noudatetaan.

Maksuvapautuksen saaja on hallituksen esityksessä todettu niin, että kyseessä ovat rintamaveteraanit tai heihin rinnastettavat. Rintamaveteraani-käsite on nykyisessä lainsäädännössä muotoiltu niin, että rintamaveteraaniksi katsotaan henkilö, jolle on myönnetty rintamasotilastunnus, rintamapalvelutunnus, rintamatunnus, veteraanitunnus tai ulkomaalaisen rintamasotilastunnus. Saadun tiedon mukaan rintamaveteraaneja on elossa noin 118 000 henkilöä, joista noin 19 000 on sotainvalideja. Keski-iältään veteraanit ovat jo 83-vuotiaita. Elossa olevista rintamaveteraaneista on miehiä runsas 80 000 henkilöä ja naisia noin 37 000 henkilöä.

Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta on hyväksynyt hallituksen esityksessä omaksutun joustavan sääntelytavan, joka mahdollistaa maksuvapautuksen myöntämisen myös rintamaveteraaniin rinnastettavalle henkilölle. Tämä koskee noin 15 000:ta henkilöä, jotka ovat vuoden 98 alusta tulleen lain mukaan eräissä Suomen sotiin liittyneissä tehtävissä palvelleiden kuntoutuksesta säädetyn lain määrittelemiä henkilöitä. Hallituksen esityksen perusteluissa katsotaan, että maksuvapautus voidaan myöntää myös edellä mainittujen henkilöiden puolisoille. Tältä osin valiokunta on täsmällisyyden vuoksi ehdottanut sääntelyn osalta veteraanien puolisoiden mainitsemista laissa. Puolisolla tarkoitetaan sekä sotaleskeä että muuta veteraanin puolisoa.

Hallintovaliokunta on päätynyt ehdottamaan hallituksen esityksen ja käsittelyssä olleiden kansanedustajien lakialoitteiden pohjalta hyväksyttäväksi lakiehdotuksen näin kuuluvana: "Seurakunta tai seurakuntayhtymä voi 2 momentin estämättä myöntää kokonaan tai osittain vapautuksen 1 momentissa tarkoitetuista maksuista, jos vainaja on ollut rintamaveteraani, tai siihen rinnastettavasta syystä. Maksuvapautus voi koskea myös edellä tarkoitetun henkilön puolisoa."

Kirkon jäsenyyden ajallisen keston perusteella myönnettävä maksuporrastus, jota hallintovaliokunta käsitteli myös uutta hautaustoimilakia koskevassa mietinnössään, on periaatteelliselta kannalta erittäin merkittävä muutos. Valiokunta toteaa mietinnössään, että se edellyttää myös perusteellista valmistelua. Valiokunta tulee omalta osaltaan seuraamaan tätä valmistelua ja ryhtymään muutoinkin tarvittaviin toimenpiteisiin.

Tässä vaiheessa, arvoisa puhemies, hallintovaliokunta on kuitenkin katsonut, että on keskeisintä varmistaa, että nykyinen käytäntö sotiemme veteraanien maksuttoman hautasijan myöntämisestä voi toteutua lain voimaan tullessa ensi vuoden alusta alkaen. Siihen saakkahan nykyiset lainsäädökset sekä nykyiset päätökset seurakunnissa ja seurakuntayhtymissä ovat voimassa.

Hallintovaliokunta on ollut ehdotuksestaan yksimielinen. Haluan tässä valiokunnan puheenjohtajana vielä lausua parhaat kiitokset hallintovaliokunnan ripeälle, asianmukaiselle ja veteraanien asiaa arvostavalle käsittelylle.

Raimo Vistbacka /ps:

Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja esitteli valiokunnan mietinnön ansiokkaasti. Kun lukee valiokunnan mietinnön, voi todeta, että poikkeuksellisella tavalla on myöskin mietinnössä huomioitu tehdyt lakialoitteet, joita oli useita. Myöskin perusteluosassa, jossa todetaan yhteenvedonomaisesti, mainitaan sekä hallituksen esitys että edustajien jättämät lakialoitteet, eli siltä osin voi todeta, että valiokunta on käsitykseni mukaan sangen ansiokkaasti käsitellyt tätä hallituksen esitystä, josta nyt on puhe. Näkee myöskin edustajien lakialoitteista, että moni on ollut huolestunut siitä aukosta taikka tulkinnasta, niin kuin minä itse olen nähnyt sen, että tähän uuteen lakiin, joka viime kaudella hyväksyttiin, tämä tulkinnallinen puute sitten jäi.

Mutta, arvoisa puhemies, ihan lyhyesti siitä, millä tavoin perussuomalaiset näkevät tämän tilanteen. Tässä lakiesityksessä, hallituksen esityksessä ja myöskin valiokunnan mietinnössä sanotaan selvästi, että tämä on voi-sanalla mahdollista myöntää eli seurakunnat voivat päättää, myönnetäänkö maksuvapautus kokonaan vai osin. Mielenkiintoisella tavalla valiokunta tekee johtopäätöksen, millä tavoin seurakunnat tulevat mahdollisesti käyttäytymään. Koko kappale alkaa: "Valiokunta pitää selvänä, että seurakunnat ja seurakuntayhtymät tulevat myöntämään maksuvapautuksen sotiemme veteraaneille."

No, varmasti rohkea tulkinta ja varmasti näin voi olla. En minä sitä epäile, mutta tälläkin hetkellä 20 prosenttia seurakunnista ei ole myöntänyt sitä vapautusta kaksi viikkoa sitten tehdyn selvityksen mukaan. Kun me tiedämme, että veteraanien keski-ikä on, niin kuin mietinnössä todetaan, 83 vuotta, me perussuomalaiset näemme, että sen voi-sanan pitää olla poissa, eli niin kuin rinnakkaislakialoitteessa 58 näiltä valtiopäiviltä on todettu, että seurakuntien tulee myöntää se vapautus.

Jos mietitään lähetekeskustelua, joka käytiin tällä viikolla, muistaakseni edustajat Nousiainen ja Ranta-Muotio sanoivat, että tämä on askel oikeaan suuntaan ja hyvä askel. Mutta kun miettii veteraanien keski-ikää, 83 vuotta, ei sitä toista askelta, arvoisa puhemies, ehkä enää tule eikä tältä osin varmasti enää lakia tarvitse muuttaa, koska poistuma on niinkin suurta kuin se tällä hetkellä on, muistamani mukaan 33 veteraania joka päivä.

Mutta eräs asia, joka on tässä lakialoitteessa ja johon tässä nyt sitten ei ole otettu kantaa myöskään, on kotirintamanaiset. Valiokuntaneuvos oli soittanut ryhmääni ja tiedustellut, miten määriteltäisiin. Mutta meillä on sodan ajalta olemassa myöskin lainsäädäntöä, jossa oli työvelvoite yli 15-vuotiaille. Se ainakin voisi loogisesti olla eräs raja silloin, kun lähdetään määrittelemään kotirintamalla työskennelleitä, ja useimmiten puhutaan kotirintamanaisista. Niin kuin lakialoitteessa on todettu, silloin kun miehet olivat aseissa rintamalla, kotirintamanaiset pitivät omalta osaltaan maatamme ja sen taloutta pystyssä, ja ne ajat olivat kovia.

Siltä pohjalta, arvoisa puhemies, me tulemme asian yksityiskohtaisessa käsittelyssä tekemään lakialoitteen mukaisen esityksen.

Ahti Vielma /kok:

Arvoisa puhemies! Kaikki tiedämme, että Suomi on saanut elää rauhassa jo puoli vuosisataa ja olemme saaneet elää vapaassa maassa. Kaikki varmaan olemme sitä mieltä, että kunnia tuosta vapaudestamme kuuluu juuri sotiemme veteraaneille ja kaikille muille tuona aikana toimineille ihmisille. Me myöskin halusimme hallintovaliokunnassa päätöksillämme ja toimenpiteillämme kunnioittaa veteraaneja olemalla todella yksimielisiä ja hakemalla yksimielistä ratkaisua tälle asialle.

Meillä on, kuten kuulimme, tällä hetkellä noin 118 000 veteraania, ja keskeinen ja tärkein työ veteraanien hyväksi olisi se, että me toimisimme niin, että heillä olisi mahdollisimman hyvä ja onnellinen loppuelämä. Kun eilen käsittelimme täällä aloitetta, jossa nimenomaan oli esillä veteraanien kuntoutus, jonka aloitteen oli allekirjoittanut noin 120 kansanedustajaa, tuo aloite oli mielestäni aivan oikea esimerkki toiminnasta, millä tavalla meidän pitää suhtautua veteraaniasiaan, toisin sanoen, kertaan vielä, toimia niin ja tehdä sellaisia päätöksiä, että veteraaneilla olisi loppuelämä mahdollisimman vaivaton, hyvä ja onnellinen. Toivon, että tällä linjalla ja suurella yhteistyöllä täällä eduskunnassa toimitaan myöskin tästä päivästä eteenpäin.

Hallintovaliokunnan jäsenenä minä haluan kertoa näkemykseni aivan niin kuin puheenjohtaja ed. Väistö yksimielisestä mietinnöstä. Tuon mietinnön keskeinen viesti on mielestäni juuri sen yksimielisyydessä. Me halusimme ja haluamme kunnioittaa veteraanejamme myös käsitellessämme tätä hautaustoimilain 6 §:n muutosta. Halusimme tehdä yksimielisen mietinnön emmekä politikoineet veteraanien kustannuksella. Haluan sanoa, että kun olen uutena kansanedustajana kaksi kuukautta keskustelua kuunnellut, joskus on ollut hiukan vaivautunut olo penkissä nimenomaan sen takia, että veteraanien nimissä tehdään politiikkaa ja sittenkin toissijalle jää se, hoidetaanko heidän asioitaan vai ei.

Toisena, mikä oli valiokunnassa hyvin keskeisenä esillä, minkä puheenjohtaja ed. Väistö jo kertoi, oli se, että kun me kuulimme asiantuntijoita, halusimme myöskin kunnioittaa kirkon hallintoa ja asemaa ja sen omaa päätöksentekoa. Tätä taustaa vasten mietinnössä on nimenomaan maininta siitä, että valiokunta on päätynyt evankelisluterilaisen kirkon asema huomioon ottaen siihen, että päätösvalta maksuvapautusten myöntämisessä on nykyiseen tapaan seurakunnalla tai seurakuntayhtymällä. Lisäksi seurakunta tai seurakuntayhtymä voi päättää, myönnetäänkö maksuvapautus kokonaan vai osittain. Sen jälkeen mietinnössä on lause, joka on valiokunnan viesti seurakunnille ja toivon mukaan mietinnön näin tultua hyväksytyksi aikanaan myöskin eduskunnan viesti seurakunnille Suomessa, niille 20 prosentille, jotka eivät asianomaista päätöstä ole vielä tehneet: "Valiokunta pitää selvänä, että seurakunnat ja seurakuntayhtymät tulevat myöntämään maksuvapautuksen sotiemme veteraaneille. Samalla valiokunta pitää asianmukaisena, että seurakunnat tekevät periaatepäätöksen myönnettävistä maksuvapautuksista ja niiden saajista yhdenvertaisen kohtelun periaatetta noudattaen." Toisin sanoen seurakunnissa tehdään yleispäätös, jolloin näitä asioita ei siellä tarvitsisi sitten erikseen ja yksitellen käsitellä.

Arvoisa puhemies! Kaikki asiantuntijat, jotka valiokunnassa kävivät, olivat asiasta samaa mieltä, olivat sitä mieltä, että tämä vaihtoehto sillä tavalla kuin sen on valiokunta käsitellyt, on hyväksyttävissä oleva vaihtoehto. Kysyimme nimenomaan veteraanijärjestöjen edustajilta, mitä mieltä he ovat asiasta, ja vastaus oli yksiselitteinen: he olivat myöskin tätä hyväksymässä. Haluan korostaa vielä lopuksi sitä, että me pidämme todella selvänä kannanotossamme sitä, että seurakunnat tässä maassa lähtevät tälle vapautuksen linjalle.

Timo Soini /ps:

Arvoisa herra puhemies! Tätä ed. Tony Halmeen ja perussuomalaisten esitystä tullaan huomenna kannattamaan, se tässä aluksi.

On totta, että tämä prosessin aikana on parantunut, koko tämä asia. On hyvä, että siihen on julkisuudessa kiinnitetty niin voimakkaasti huomiota, sillä se on se ainoa tapa, millä tämä asia on tullut parannetuksi. Mietimme tätä ryhmäkokouksessa tänään todella pitkään sen vuoksi, että saimme tietoon, että tämmöinen yksimielinen hallintovaliokunnan esitys on syntynyt. Mietimme todella, mitä me nyt teemme, kun tästä on meillä oma lakialoite olemassa. Mutta totesimme kuitenkin, että mielestämme meillä on parempi vaihtoehto ja sen mukaan me tässä asiassa etenemme.

Haluaisin kuitenkin vielä kysyä, kun täällä eilen muun muassa ed. Dromberg ja muutama muukin otti nämä toista uskontokuntaa olevat, esimerkiksi roomalaiskatoliset, islamilaiset ja juutalaiset esille, tuleeko nyt tämä heille ihan tarkasti ja pätevästi sitten myöskin varmasti. Silloin jos tämä olisi selvää, että tulee kaikissa tapauksissa ilman poikkeusta, silloin se on selvä. Toivon, ettei tästäkään mitään kynnyskysymyksiä tule.

Vaikka luulin jo, että tämä asia on itsestäänselvästi hoidossa ollut vanhankin käytännön aikana, silti 20 prosenttia seurakunnista peri sitä maksua. Jos tämä laki olisi yksiselitteisesti kirjoitettu, niin kuin meidän ryhmämme aloitteessa on, tämän asian suhteen ei olisi mitään epäselvää.

Seppo Lahtela /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Niin kuin kuultu on hallintovaliokunnan puheenjohtajan ed. Väistön niin kuin ed. Vielmankin puheenvuoroissa, niin valiokunta pitää selvänä, että seurakunnat ja seurakuntayhtymät tulevat myöntämään maksuvapautuksen. Siihen nähden ed. Soinin näköala on tässä erinomaisen hyvä, mutta myöskin mietinnön sisältö on sen tyyppinen, että kyllä se ilmeisesti velvoittaa seurakunnat tähän asiaan tarttumaan.

Mutta se, mikä on tässä nähtävissä, on minusta erinomaisen hyvä asia: Vaikka vielä eilen tästä lähetekeskustelussa keskusteltiin ja vahvasti otettiin kantaa — periaatteessa voisi sanoa, että tämä on tämän viikon suuri asia — valiokunta on näin tehokkaasti toiminut tässä asiassa ja saanut mietinnön nopeasti tänään aikaiseksi, ja se nyt on jo tässä ensimmäisessä käsittelyssä, ottaen huomioon että tässä on omaa aktiivisuutta ollut yhdellä sun toisella. Onhan tähän liittynyt viisi lakialoitetta. Siltä osin hallituskin on toiminut tehokkaasti, kun on tarttunut tähän matkaan.

Sen osalta voisi nähdä niin, että on hyvä, että tämä tulee järjestykseen nyt ennen kesäkautta, kesätaukoa, koska tältä osin seurakunnat voivat sitten omalta osaltaan muuttaa ohjeistustaan ja säännöstöään ja päätöksiään siitä, miten nämä hautapaikat järjestetään ja se maksuvapautus tai osittainen maksuvapautus toteutetaan.

Sen osalta, vaikka täällä on haluttu esittää epäilyä, ettei tämä olisi aitoa veteraanien asioitten kunnioittamista, niin jos missä, niin tässä asiassa osoitetaan tällä henkisellä puolella semmoista kunnioitusta, että tämmöistä toivoisin enemmänkin tähän eduskunnan työhön liittyvän.

Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):

Herra puhemies! Ed. Seppo Lahtela otti aivan oikean näkökohdan tähän valiokunnan toteamukseen, että seurakunnat jne. myöntävät tämän maksuvapautuksen. Mutta kun pohtii tätä ja kuunteli ed. Vielman puheenvuoroa, joka on hallintovaliokunnan jäsen, ja kun lukee tämän tekstin, niin maksuvapautuskohdassa kolmas kappale ei puhu muista uskontokunnista mitään, miten tehdään muihin uskontokuntiin kuuluvien veteraanien kanssa. Se on se ongelma tässä. Mutta silloin, kun teksti olisi "on myönnettävä", se olisi selvä.

Lyly Rajala /kd:

Arvoisa puhemies! Käsittääkseni kirkko on kohtuullisen itsenäinen instituutio. Haluankin tietää vastauksen, olisiko salissa viisasta miestä. Kunnioitan tätä hallintovaliokunnan mietintöä, mutta kunnioitan myöskin ed. Halmeen tekemää jämäkkää ehdotusta. Mutta koska tuossa ed. Halmeen ja perussuomalaisten aloitteessa seurakunnat ja seurakuntayhtymät määrätään tekemään näin, kysymys kuuluu: Onko eduskunnalla määräysvalta seurakuntiin? Minä en sitä tiedä.

Yleiskeskustelu päättyy.