1) Hallituksen esitys laiksi hautaustoimilain 6 §:n
muuttamisesta
Matti Väistö /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on hallituksen esitys
hautaustoimilain 6 §:n muuttamisesta. Hautaustoimilaki
on hyväksytty eduskunnassa vuoden 2002 valtiopäivien
lopussa muutama kuukausi sitten. Tämä uusi laki
tulee voimaan vuoden 2004 alussa. Omassa mietinnössään
hallintovaliokunta totesi, että hallituksen on pikaisesti
syytä ryhtyä erilliseen valmisteluun niiden edellytysten
tarkemmaksi määrittelemiseksi, joilla voidaan
poiketa samamaksuisuuden periaatteesta. Erityisen tärkeänä valiokunta
piti, että vastaisuudessakin on mahdollista noudattaa useiden
seurakuntien nykyistä tapaa luovuttaa ilmainen hautasija
sotaveteraaneille.
Arvoisa puhemies! Nyt ensimmäisessä käsittelyssä olevassa
hautaustoimilain muutosehdotuksessa hallitus esittää lisättäväksi
säännöksen, jonka perusteella yleistä hautausmaata
ylläpitävät evankelisluterilaisen kirkon
seurakunnat ja seurakuntayhtymät voivat nykyisen käytännön mukaisesti
edelleen joko kokonaan tai osittain myöntää vapautuksen
hautaustoimessa perittävistä maksuista, mikäli
vainaja on ollut rintamaveteraani, tai muuten siihen rinnastettavasta syystä.
Hallintovaliokunta on tässä yhteydessä ottanut
yksimielisesti käsittelyynsä myös valiokuntaan
lähetetyt viisi lakialoitetta. Valiokunta on päätynyt
evankelisluterilaisen kirkon asema huomioon ottaen siihen, että päätösvalta
maksuvapautusten myöntämisessä on nykyiseen
tapaan seurakunnalla tai seurakuntayhtymällä. Seurakunta
tai seurakuntayhtymä voi myös päättää,
myönnetäänkö maksuvapautus kokonaan
vai osittain. Valiokunta on pitänyt selvänä,
että käydyn keskustelun ja nyt käsittelyssä olevan
hallituksen esityksen pohjalta seurakunnat ja seurakuntayhtymät
(Hälinää — Puhemies koputtaa) tulevat
myöntämään maksuvapautuksen
sotiemme veteraaneille. Samalla valiokunta pitää asianmukaisena,
että seurakunnat tekevät periaatepäätöksen
myönnettävistä maksuvapautuksista ja niiden
saajista niin, että yhdenvertaisen kohtelun periaatetta
noudatetaan.
Maksuvapautuksen saaja on hallituksen esityksessä todettu
niin, että kyseessä ovat rintamaveteraanit tai
heihin rinnastettavat. Rintamaveteraani-käsite on nykyisessä lainsäädännössä muotoiltu
niin, että rintamaveteraaniksi katsotaan henkilö,
jolle on myönnetty rintamasotilastunnus, rintamapalvelutunnus,
rintamatunnus, veteraanitunnus tai ulkomaalaisen rintamasotilastunnus.
Saadun tiedon mukaan rintamaveteraaneja on elossa noin 118 000 henkilöä,
joista noin 19 000 on sotainvalideja. Keski-iältään
veteraanit ovat jo 83-vuotiaita. Elossa olevista rintamaveteraaneista
on miehiä runsas 80 000 henkilöä ja naisia
noin 37 000 henkilöä.
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta on hyväksynyt
hallituksen esityksessä omaksutun joustavan sääntelytavan,
joka mahdollistaa maksuvapautuksen myöntämisen
myös rintamaveteraaniin rinnastettavalle henkilölle.
Tämä koskee noin 15 000:ta henkilöä,
jotka ovat vuoden 98 alusta tulleen lain mukaan eräissä Suomen
sotiin liittyneissä tehtävissä palvelleiden
kuntoutuksesta säädetyn lain määrittelemiä henkilöitä.
Hallituksen esityksen perusteluissa katsotaan, että maksuvapautus
voidaan myöntää myös edellä mainittujen
henkilöiden puolisoille. Tältä osin valiokunta
on täsmällisyyden vuoksi ehdottanut sääntelyn
osalta veteraanien puolisoiden mainitsemista laissa. Puolisolla
tarkoitetaan sekä sotaleskeä että muuta
veteraanin puolisoa.
Hallintovaliokunta on päätynyt ehdottamaan hallituksen
esityksen ja käsittelyssä olleiden kansanedustajien
lakialoitteiden pohjalta hyväksyttäväksi
lakiehdotuksen näin kuuluvana: "Seurakunta tai seurakuntayhtymä voi
2 momentin estämättä myöntää kokonaan
tai osittain vapautuksen 1 momentissa tarkoitetuista maksuista,
jos vainaja on ollut rintamaveteraani, tai siihen rinnastettavasta
syystä. Maksuvapautus voi koskea myös edellä tarkoitetun
henkilön puolisoa."
Kirkon jäsenyyden ajallisen keston perusteella myönnettävä maksuporrastus,
jota hallintovaliokunta käsitteli myös uutta hautaustoimilakia koskevassa
mietinnössään, on periaatteelliselta kannalta
erittäin merkittävä muutos. Valiokunta toteaa
mietinnössään, että se edellyttää myös
perusteellista valmistelua. Valiokunta tulee omalta osaltaan seuraamaan
tätä valmistelua ja ryhtymään
muutoinkin tarvittaviin toimenpiteisiin.
Tässä vaiheessa, arvoisa puhemies, hallintovaliokunta
on kuitenkin katsonut, että on keskeisintä varmistaa,
että nykyinen käytäntö sotiemme
veteraanien maksuttoman hautasijan myöntämisestä voi
toteutua lain voimaan tullessa ensi vuoden alusta alkaen. Siihen
saakkahan nykyiset lainsäädökset sekä nykyiset
päätökset seurakunnissa ja seurakuntayhtymissä ovat
voimassa.
Hallintovaliokunta on ollut ehdotuksestaan yksimielinen. Haluan
tässä valiokunnan puheenjohtajana vielä lausua
parhaat kiitokset hallintovaliokunnan ripeälle, asianmukaiselle
ja veteraanien asiaa arvostavalle käsittelylle.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja esitteli valiokunnan mietinnön
ansiokkaasti. Kun lukee valiokunnan mietinnön, voi todeta,
että poikkeuksellisella tavalla on myöskin mietinnössä huomioitu
tehdyt lakialoitteet, joita oli useita. Myöskin perusteluosassa,
jossa todetaan yhteenvedonomaisesti, mainitaan sekä hallituksen
esitys että edustajien jättämät
lakialoitteet, eli siltä osin voi todeta, että valiokunta
on käsitykseni mukaan sangen ansiokkaasti käsitellyt
tätä hallituksen esitystä, josta nyt
on puhe. Näkee myöskin edustajien lakialoitteista,
että moni on ollut huolestunut siitä aukosta taikka
tulkinnasta, niin kuin minä itse olen nähnyt sen,
että tähän uuteen lakiin, joka viime kaudella
hyväksyttiin, tämä tulkinnallinen puute sitten
jäi.
Mutta, arvoisa puhemies, ihan lyhyesti siitä, millä tavoin
perussuomalaiset näkevät tämän
tilanteen. Tässä lakiesityksessä, hallituksen
esityksessä ja myöskin valiokunnan mietinnössä sanotaan
selvästi, että tämä on voi-sanalla
mahdollista myöntää eli seurakunnat voivat
päättää, myönnetäänkö maksuvapautus
kokonaan vai osin. Mielenkiintoisella tavalla valiokunta tekee johtopäätöksen,
millä tavoin seurakunnat tulevat mahdollisesti käyttäytymään.
Koko kappale alkaa: "Valiokunta pitää selvänä,
että seurakunnat ja seurakuntayhtymät tulevat
myöntämään maksuvapautuksen
sotiemme veteraaneille."
No, varmasti rohkea tulkinta ja varmasti näin voi olla.
En minä sitä epäile, mutta tälläkin
hetkellä 20 prosenttia seurakunnista ei ole myöntänyt
sitä vapautusta kaksi viikkoa sitten tehdyn selvityksen
mukaan. Kun me tiedämme, että veteraanien keski-ikä on,
niin kuin mietinnössä todetaan, 83 vuotta, me
perussuomalaiset näemme, että sen voi-sanan pitää olla
poissa, eli niin kuin rinnakkaislakialoitteessa 58 näiltä valtiopäiviltä on
todettu, että seurakuntien tulee myöntää se
vapautus.
Jos mietitään lähetekeskustelua,
joka käytiin tällä viikolla, muistaakseni
edustajat Nousiainen ja Ranta-Muotio sanoivat, että tämä on
askel oikeaan suuntaan ja hyvä askel. Mutta kun miettii veteraanien
keski-ikää, 83 vuotta, ei sitä toista askelta,
arvoisa puhemies, ehkä enää tule eikä tältä osin
varmasti enää lakia tarvitse muuttaa, koska poistuma
on niinkin suurta kuin se tällä hetkellä on,
muistamani mukaan 33 veteraania joka päivä.
Mutta eräs asia, joka on tässä lakialoitteessa
ja johon tässä nyt sitten ei ole otettu kantaa
myöskään, on kotirintamanaiset. Valiokuntaneuvos
oli soittanut ryhmääni ja tiedustellut, miten
määriteltäisiin. Mutta meillä on
sodan ajalta olemassa myöskin lainsäädäntöä,
jossa oli työvelvoite yli 15-vuotiaille. Se ainakin voisi
loogisesti olla eräs raja silloin, kun lähdetään
määrittelemään kotirintamalla
työskennelleitä, ja useimmiten puhutaan kotirintamanaisista.
Niin kuin lakialoitteessa on todettu, silloin kun miehet olivat
aseissa rintamalla, kotirintamanaiset pitivät omalta osaltaan
maatamme ja sen taloutta pystyssä, ja ne ajat olivat kovia.
Siltä pohjalta, arvoisa puhemies, me tulemme asian
yksityiskohtaisessa käsittelyssä tekemään lakialoitteen
mukaisen esityksen.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Kaikki tiedämme, että Suomi
on saanut elää rauhassa jo puoli vuosisataa ja
olemme saaneet elää vapaassa maassa. Kaikki varmaan
olemme sitä mieltä, että kunnia tuosta
vapaudestamme kuuluu juuri sotiemme veteraaneille ja kaikille muille
tuona aikana toimineille ihmisille. Me myöskin halusimme
hallintovaliokunnassa päätöksillämme
ja toimenpiteillämme kunnioittaa veteraaneja olemalla todella
yksimielisiä ja hakemalla yksimielistä ratkaisua
tälle asialle.
Meillä on, kuten kuulimme, tällä hetkellä noin 118 000
veteraania, ja keskeinen ja tärkein työ veteraanien
hyväksi olisi se, että me toimisimme niin, että heillä olisi
mahdollisimman hyvä ja onnellinen loppuelämä.
Kun eilen käsittelimme täällä aloitetta,
jossa nimenomaan oli esillä veteraanien kuntoutus, jonka
aloitteen oli allekirjoittanut noin 120 kansanedustajaa, tuo aloite
oli mielestäni aivan oikea esimerkki toiminnasta, millä tavalla
meidän pitää suhtautua veteraaniasiaan,
toisin sanoen, kertaan vielä, toimia niin ja tehdä sellaisia
päätöksiä, että veteraaneilla
olisi loppuelämä mahdollisimman vaivaton, hyvä ja onnellinen.
Toivon, että tällä linjalla ja suurella yhteistyöllä täällä eduskunnassa
toimitaan myöskin tästä päivästä eteenpäin.
Hallintovaliokunnan jäsenenä minä haluan kertoa
näkemykseni aivan niin kuin puheenjohtaja ed. Väistö yksimielisestä mietinnöstä.
Tuon mietinnön keskeinen viesti on mielestäni
juuri sen yksimielisyydessä. Me halusimme ja haluamme kunnioittaa
veteraanejamme myös käsitellessämme tätä hautaustoimilain
6 §:n muutosta. Halusimme tehdä yksimielisen mietinnön
emmekä politikoineet veteraanien kustannuksella. Haluan
sanoa, että kun olen uutena kansanedustajana kaksi kuukautta
keskustelua kuunnellut, joskus on ollut hiukan vaivautunut olo penkissä nimenomaan
sen takia, että veteraanien nimissä tehdään
politiikkaa ja sittenkin toissijalle jää se, hoidetaanko
heidän asioitaan vai ei.
Toisena, mikä oli valiokunnassa hyvin keskeisenä esillä,
minkä puheenjohtaja ed. Väistö jo kertoi,
oli se, että kun me kuulimme asiantuntijoita, halusimme
myöskin kunnioittaa kirkon hallintoa ja asemaa ja sen omaa
päätöksentekoa. Tätä taustaa
vasten mietinnössä on nimenomaan maininta siitä,
että valiokunta on päätynyt evankelisluterilaisen
kirkon asema huomioon ottaen siihen, että päätösvalta
maksuvapautusten myöntämisessä on nykyiseen
tapaan seurakunnalla tai seurakuntayhtymällä.
Lisäksi seurakunta tai seurakuntayhtymä voi päättää,
myönnetäänkö maksuvapautus kokonaan
vai osittain. Sen jälkeen mietinnössä on
lause, joka on valiokunnan viesti seurakunnille ja toivon mukaan
mietinnön näin tultua hyväksytyksi aikanaan
myöskin eduskunnan viesti seurakunnille Suomessa, niille
20 prosentille, jotka eivät asianomaista päätöstä ole
vielä tehneet: "Valiokunta pitää selvänä,
että seurakunnat ja seurakuntayhtymät tulevat
myöntämään maksuvapautuksen
sotiemme veteraaneille. Samalla valiokunta pitää asianmukaisena,
että seurakunnat tekevät periaatepäätöksen
myönnettävistä maksuvapautuksista ja
niiden saajista yhdenvertaisen kohtelun periaatetta noudattaen." Toisin
sanoen seurakunnissa tehdään yleispäätös,
jolloin näitä asioita ei siellä tarvitsisi
sitten erikseen ja yksitellen käsitellä.
Arvoisa puhemies! Kaikki asiantuntijat, jotka valiokunnassa
kävivät, olivat asiasta samaa mieltä,
olivat sitä mieltä, että tämä vaihtoehto
sillä tavalla kuin sen on valiokunta käsitellyt,
on hyväksyttävissä oleva vaihtoehto.
Kysyimme nimenomaan veteraanijärjestöjen edustajilta,
mitä mieltä he ovat asiasta, ja vastaus oli yksiselitteinen:
he olivat myöskin tätä hyväksymässä.
Haluan korostaa vielä lopuksi sitä, että me
pidämme todella selvänä kannanotossamme
sitä, että seurakunnat tässä maassa
lähtevät tälle vapautuksen linjalle.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tätä ed. Tony Halmeen
ja perussuomalaisten esitystä tullaan huomenna kannattamaan,
se tässä aluksi.
On totta, että tämä prosessin aikana
on parantunut, koko tämä asia. On hyvä,
että siihen on julkisuudessa kiinnitetty niin voimakkaasti
huomiota, sillä se on se ainoa tapa, millä tämä asia
on tullut parannetuksi. Mietimme tätä ryhmäkokouksessa
tänään todella pitkään
sen vuoksi, että saimme tietoon, että tämmöinen
yksimielinen hallintovaliokunnan esitys on syntynyt. Mietimme todella,
mitä me nyt teemme, kun tästä on meillä oma
lakialoite olemassa. Mutta totesimme kuitenkin, että mielestämme
meillä on parempi vaihtoehto ja sen mukaan me tässä asiassa etenemme.
Haluaisin kuitenkin vielä kysyä, kun täällä eilen
muun muassa ed. Dromberg ja muutama muukin otti nämä toista
uskontokuntaa olevat, esimerkiksi roomalaiskatoliset, islamilaiset
ja juutalaiset esille, tuleeko nyt tämä heille
ihan tarkasti ja pätevästi sitten myöskin
varmasti. Silloin jos tämä olisi selvää,
että tulee kaikissa tapauksissa ilman poikkeusta, silloin
se on selvä. Toivon, ettei tästäkään
mitään kynnyskysymyksiä tule.
Vaikka luulin jo, että tämä asia
on itsestäänselvästi hoidossa ollut vanhankin
käytännön aikana, silti 20 prosenttia
seurakunnista peri sitä maksua. Jos tämä laki
olisi yksiselitteisesti kirjoitettu, niin kuin meidän ryhmämme
aloitteessa on, tämän asian suhteen ei olisi mitään
epäselvää.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin kuultu on hallintovaliokunnan puheenjohtajan
ed. Väistön niin kuin ed. Vielmankin puheenvuoroissa,
niin valiokunta pitää selvänä,
että seurakunnat ja seurakuntayhtymät tulevat
myöntämään maksuvapautuksen.
Siihen nähden ed. Soinin näköala on tässä erinomaisen hyvä,
mutta myöskin mietinnön sisältö on
sen tyyppinen, että kyllä se ilmeisesti velvoittaa
seurakunnat tähän asiaan tarttumaan.
Mutta se, mikä on tässä nähtävissä,
on minusta erinomaisen hyvä asia: Vaikka vielä eilen
tästä lähetekeskustelussa keskusteltiin
ja vahvasti otettiin kantaa — periaatteessa voisi sanoa,
että tämä on tämän
viikon suuri asia — valiokunta on näin tehokkaasti
toiminut tässä asiassa ja saanut mietinnön
nopeasti tänään aikaiseksi, ja se nyt
on jo tässä ensimmäisessä käsittelyssä,
ottaen huomioon että tässä on omaa aktiivisuutta
ollut yhdellä sun toisella. Onhan tähän
liittynyt viisi lakialoitetta. Siltä osin hallituskin on
toiminut tehokkaasti, kun on tarttunut tähän matkaan.
Sen osalta voisi nähdä niin, että on
hyvä, että tämä tulee järjestykseen
nyt ennen kesäkautta, kesätaukoa, koska tältä osin
seurakunnat voivat sitten omalta osaltaan muuttaa ohjeistustaan
ja säännöstöään
ja päätöksiään siitä,
miten nämä hautapaikat järjestetään
ja se maksuvapautus tai osittainen maksuvapautus toteutetaan.
Sen osalta, vaikka täällä on haluttu
esittää epäilyä, ettei tämä olisi
aitoa veteraanien asioitten kunnioittamista, niin jos missä,
niin tässä asiassa osoitetaan tällä henkisellä puolella
semmoista kunnioitusta, että tämmöistä toivoisin enemmänkin
tähän eduskunnan työhön liittyvän.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Seppo Lahtela otti aivan oikean näkökohdan
tähän valiokunnan toteamukseen, että seurakunnat
jne. myöntävät tämän maksuvapautuksen.
Mutta kun pohtii tätä ja kuunteli ed. Vielman
puheenvuoroa, joka on hallintovaliokunnan jäsen, ja kun
lukee tämän tekstin, niin maksuvapautuskohdassa
kolmas kappale ei puhu muista uskontokunnista mitään,
miten tehdään muihin uskontokuntiin kuuluvien
veteraanien kanssa. Se on se ongelma tässä. Mutta silloin,
kun teksti olisi "on myönnettävä", se
olisi selvä.
Lyly Rajala /kd:
Arvoisa puhemies! Käsittääkseni
kirkko on kohtuullisen itsenäinen instituutio. Haluankin
tietää vastauksen, olisiko salissa viisasta miestä.
Kunnioitan tätä hallintovaliokunnan mietintöä,
mutta kunnioitan myöskin ed. Halmeen tekemää jämäkkää ehdotusta.
Mutta koska tuossa ed. Halmeen ja perussuomalaisten aloitteessa
seurakunnat ja seurakuntayhtymät määrätään
tekemään näin, kysymys kuuluu: Onko eduskunnalla
määräysvalta seurakuntiin? Minä en
sitä tiedä.
Yleiskeskustelu päättyy.