2) Eduskunnan perusteltu lausunto Euroopan unionin toimielimille
toissijaisuusperiaatteen soveltamisesta energiatehokkuusdirektiiviehdotukseen
Miapetra Kumpula-Natri /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tänään eduskunta
ottaa ensimmäistä kertaa muodollisesti kantaa
toissijaisuusperiaatteen soveltamiseen Euroopan unionin säädösehdotukseen.
Lissabonin sopimuksessa annetaan kansallisille parlamenteille oikeus
esittää unionin toimielimille huomautus siitä,
että ehdotettu unionin direktiivi tai asetus loukkaa toissijaisuusperiaatetta.
Jos vähintään yksi kolmasosa kansallisista
parlamenteista yhtyy tuohon muistutukseen, Euroopan komission on
tarkistettava ehdotuksensa ja selitettävä kantansa
siihen.
Toissijaisuusperiaate on määritelty EU:n perustamissopimuksen
5 artiklassa. Sen mukaan "unioni toimii aloilla, jotka eivät
kuulu sen yksinomaiseen toimivaltaan, ainoastaan jos ja siltä osin
kuin jäsenvaltiot eivät voi - - riittävällä tavalla
saavuttaa suunnitellun toiminnan tavoitetta - -". Toisin
sanoen, kun unioni on toimivaltansa mukaisesti asettanut yhteisen
tavoitteen, sen tulee antaa jäsenvaltioiden valita keinot
päästä tavoitteeseen. Unioni saa toimia
tai päättää keinoista vain,
jos tämä edistää tavoitteen
saavuttamista paremmin kuin se, että jäsenvaltiot
tai alue- ja paikallisviranomaiset toimisivat ja päättäminen
niiden toimin olisi mahdollista.
Nyt ehdotetun energiatehokkuusdirektiivin osalta suuri valiokunta
arvioi, että komission ehdotus ei ole toissijaisuusperiaatteen
mukainen. Suuri valiokunta pitää direktiiviehdotuksen
tavoitetta energiatehokkuuden parantamisesta tärkeänä ja
oikeana. Direktiivillä pyritään luomaan ilmastonmuutoksen
hillinnän kannalta kestäviä rakenteita.
Unioni on asettanut itselleen jo aiemmin tavoitteen säästää energiankulutusta
20 prosenttia vuoteen 2020 mennessä. Tämä on
myös Suomen ja eduskunnan päättämä tahto
kotimaassamme.
Suuri valiokunta ei sen sijaan pidä toteen näytettynä,
että Euroopan unionin energiatehokkuustavoitteita ei voitaisi
saavuttaa jäsenvaltion toimenpitein. Siksi valiokunta kyseenalaistaa
direktiiviehdotuksen mukaiset pakottavat säännökset
energiasäästöjen keinoista. Energiatehokkuustavoitteita
voi toteuttaa niin monin eri toimenpitein, että ei ole
syytä tehdä EU:n tasolla pakottavia määräyksiä kaikissa
jäsenvaltioissa tehtävistä toimenpiteistä.
Jo ilmaston erilaisuudestakin seuraa, että energiansäästö vaatii
EU:n eri jäsenmaissa erilaisia ratkaisuja.
Toissijaisuustarkastelussa suuri valiokunta siis katsoo, että ei
ole syytä rajata kysymykseen tulevia toimenpiteitä ja
säätää pakottavasti tietyistä toimenpiteistä EU-tasolla.
Tältä osin suuri valiokunta viittaa valtioneuvoston
tavoin erityisesti direktiivin ehdotuksen 10 artiklaan ja sen liitteisiin.
Herr talman! Då riksdagen beslutade om att godkänna
Lissabonfördraget för drygt två sedan, gjorde
vi bedömningen att riksdagen sällan skulle göra
några subsidiaritetsanmärkningar. Riksdagen kan
enligt grundlagen direkt påverka Finlands EU-politik genom
att ge förhandlingsdirektiv åt regeringen. Enligt
Lissabonfördraget kan riksdagen yttra sig bara om den formaljuridiska fråga
som definieras i fördragets artikel 5 e. Däremot
ger fördraget väldigt små möjligheter
att påverka direktivförslagets egentliga innehåll
genom subsidiaritetsförfarandet. Direktivförslagets
många problem som miljöutskottet och ekonomiutskottet
gör oss uppmärksamma på måste vi
handlägga som ett U-ärende och påverka
via statsrådet.
Herra puhemies! Toissijaisuuskysymyksen lisäksi direktiiviehdotukseen
liittyy nyt esitetyssä muodossa lukuisia hankalia kohtia,
joihin eduskunta voi vaikuttaa normaaliin tapaan ohjeistamalla valtioneuvostoa
EU:ssa käytäviin neuvotteluihin. Eduskunnan vaikutusvallan
kannalta U-asia on vahvempi väline kuin tämä toissijaisuusmenettely.
Talousvaliokunta ja ympäristövaliokunta ovat U-asiasta
antamissaan lausunnoissa kiinnittäneet huomiota muun muassa
komission ehdotusten kustannustehokkuuteen ja tekniseen tarkoituksenmukaisuuteen
sekä toisaalta sen oikeusperustaan ja johdonmukaisuuteen
liittyviin ongelmiin. Näissä kysymyksissä eduskunta
voi vaikuttaa perustuslain 96 §:n mukaisen menettelyn kautta
eli juuri tämän E-kirjelmän kautta, kun suuri
valiokunta ohjeistaa valtioneuvostoa.
Talous- ja ympäristövaliokunnat ovat jo käsitelleet
myös U-kirjelmää U 25 ja antaneet siitä lausunnot,
joissa puututaan toissijaisuusasiaan mutta myös tähän
sisältökysymykseen. Lisäksi täysistunnossa
nyt käytävä keskustelu on evästystä suurelle
valiokunnalle, joka tulee ottamaan salikeskustelun huomioon omassa
lausunnossaan valtioneuvostolle, joka annetaan hyvissä ajoin
ennen neuvottelujen varsinaista alkamista Euroopan unionissa.
Riitta Myller /sd:
Arvoisa puhemies! Olemme myös Suomessa sitoutuneet
EU:n tavoitteisiin hillitä ilmastonmuutosta toteuttamalla
omia toimia jo ennen kuin globaali sopimus saadaan neuvotelluksi.
EU:n ilmasto- ja energiapaketin tavoitteet ovat nuo kuuluisat 20,
20 ja 20 eli 20 prosentin vähennys hiilidioksidipäästöihin,
saman verran lisää uusiutuviin energioihin ja myöskin
tuolla 20 prosentilla lisää energiatehokkuutta.
Nämä kaksi, päästövähennystavoite
ja uusiutuvien energioitten tavoite, ovat jäsenmaita sitovat,
sen sijaan energiatehokkuustavoite ei ole. Komissio onkin nyt arvioinut,
että energiatehokkuuden lisäämistavoitteesta
ollaan jäsenmaissa jäljessä niin, että tällä vauhdilla
saavutetaan vain puolet vaaditusta. Kuitenkin jotta tavoitteeseen
vähentää hiilidioksidipäästöjä 20 prosenttia
vuoteen 2020 mennessä päästään,
niin myös energiatehokkuudelle asetettu tavoite on saavutettava.
Ympäristövaliokunta omassa lausunnossaan valtioneuvoston
kirjelmään toteaa, että EU:n ilmasto-
ja energiapaketin tavoitetta energiatehokkuuden lisäämisestä 20
prosentilla on kuitenkin pidettävä vain välietappina,
koska päästövähennystavoitteet
kiristyvät kohti vähintään 80
prosentin päästövähennysten
tavoitetta vuoteen 2050 mennessä. Tällaista vähennystavoitetta edellytetään,
jotta ilmasto ei globaalisti lämpene yli 2:ta astetta,
jotta pidetään rajana sille, että ilmastonmuutokseen
on vielä mahdollista sopeutua edes kohtuullisilla inhimillisillä ja
taloudellisilla kustannuksilla. Niin ympäristövaliokunnan kuin
talousvaliokunnankin lausunnoissa pidetään direktiivin
tavoitetta saavuttaa EU:ssa yhteisesti hyväksytty periaate
energiatehokkuuden lisäämisestä 20 prosentilla
hyvänä. Valiokuntien lausunnoissa todetaan samat
huolet direktiivin käytännön toteuttamisesta,
jotka on esitetty myös valtioneuvoston asianomaisesta komission
esityksestä antamassa kirjelmässä.
On hyvä muistaa se, että eri jäsenmaissa
käytännön toimintakentät poikkeavat
toisistaan hyvinkin paljon. Hallituksen kirjelmässä todetaan, että Suomessa
on jo aloitettu toteuttaa useita toimia, joiden tuloksia ei ole
vielä tiedossa, ja ainakin osittain jouduttaisiin tekemään
turhaa työtä, jos direktiivin ehdotukset sellaisinaan
hyväksyttäisiin. Mielestäni lähtökohdan
tulisi olla se, että korostetaan direktiivin tavoitta ja
sen tosiasiallista sitovuutta jäsenvaltioille. Suomen tulisi
olla siinä joukossa, joka pyrkii edelleen vahvistamaan
energiatehokkuuden osuutta EU:n energia- ja ilmastopolitiikassa.
Keinojen valinnassa on syytä löytää sellaista
joustoa, joka tuottaa tavoitteen kannalta parhaimman tuloksen.
Suuri valiokunta lausunnossaan katsoo, että komission
direktiiviehdotus on 10 artiklan osalta toissijaisuus- ja suhteellisuusperiaatteen
vastainen, ja täällä asiaa jo selostettiinkin.
Valtioneuvoston ja myös valiokuntien lausunnot lähtevät siitä,
että ongelma on paitsi toissijaisuusperiaate myös
se, että tällaisen erillisen suunnitelman vaatiminen
lisää hallinnollista taakkaa eikä johda
kustannustehokkaaseen energiansäästöön. Tässä kohden
on välttämätöntä todeta
se, että kyseessä on todellakin komission ehdotus
ja asia käsitellään sekä ministereitten
toimesta ministerineuvostossa että Euroopan parlamentissa. Olemme
nyt siinä vaiheessa, kun tuomme esille näitä omia
muuttamistarpeitamme, ja niihin keskeisiin asioihin meidän
tässä on myöskin sitten hyvä laittaa
panoksia.
Hallitus esittää, että Suomessa kaavoitusjärjestelmä toimii
tällaisena suunnittelujärjestelmänä myöskin
tässä energiatehokkuuden toteuttamisessa. Tällä hetkellä ei
ainakaan kaikissa kaupungeissa vielä kaavoituksen kautta
ole ohjattu lämmitysjärjestelmien valintaa, ja
tässä tarvittaisiin vuoropuhelua kuntien kanssa,
että tähän päästäisiin.
Toisena ongelmana nähdään se, että julkiselta sektorilta
vaaditaan 3 prosentin vuotuista korjausvelvoitetta. Voi olla, että kategorisesti
se ei ole välttämättä hyvä asia,
mutta joka tapauksessa siitä on lähdettävä,
että myös peruskorjaustilanteissa energiatehokkuus
otetaan aina huomioon. Myöskin julkisella puolella julkiset
hankinnat ovat merkittävässä roolissa
siinä, että saamme ekotehokkaalle ja energiaa
säästävälle teknologialle paremmin
kysyntää. Kuluttajat tarvitsevat myöskin
tällaista puolueetonta opastamista, ja yritysten kannalta
täytyy kehittää järjestelmää niin,
että esimerkiksi veroporkkanoita käyttämällä yritykset
saadaan todella satsaamaan energiatehokkuuteen, koska joka tapauksessa
on aivan selvää, että energiatehokkuus
on parasta ilmastonmuutoksen torjuntaa. Se on myöskin ta-loudellisesti
kaikkein järkevin tapa toimia tässä.
Valtioneuvoston pitkän aikavälin ilmasto-
ja energiastrategiassa on asetettu tavoitteeksi, että Suomi
on vuonna 2020 kansainvälisesti johtava maa energiatehokkuudessa.
Mielestäni tämä on hyvä tavoite.
Siihen tarvitaan meiltä myöskin paljon näitä kansallisia
toimia, joilla sitten uusia ideoita, uusia teknologioita kehitetään
täällä Suomessa niin, että me
voimme ottaa niitä käyttöön
täällä ja sitten kasvattaa vientiämme
tällä ympäristöteknologian ja
säästävän energiateknologian
saralla.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Jos lähtisi vähän,
sanoisiko, nyt noin niin kuin reippaasti liikkeelle, niin voisi
sanoa näin, että tässä on kyllä komissiolta
sellainen esitys, joka kertoo siitä, minkälaiseen
puuhasteluun pahimmillaan komissio on tiukan paikan tullen valmis.
Tiukka paikka ja puuhastelu, mitä tällä oikein tarkoitan?
Tarkoitan sitä, että kun Euroopan unioni lähti
ensimmäisenä merkittävänä talousalueena
maailmassa toteuttamaan Kioton sopimusta, niin jo siinä lähtötilanteessa
käytiin pitkä pohdiskelu siitä, miten,
millä toimin ja keinoin, me oikein lähdemme päästöjen
alasajossa liikkeelle. Silloin päädyttiin eri
vaiheiden jälkeen siihen, että velvoittavat tavoitteet
asetetaan päästöjen vähentämisen
määrille ja uusiutuvan energian lisäämiselle.
Katsottiin, ettei riitä se... Osa oli sitä mieltä,
että riittää se, kun asetetaan vaan sitovat
tavoitteet päästöjen määrille
ja jäsenmaat hoitavat sen jälkeen keinot, millä tavalla
tähän päästään.
Mutta ihan tähän ei unionissa päädytty,
vaan päätettiin ottaa päästöjen
vähentämistavoitteitten lisäksi myöskin
velvoitteet siitä, kuinka paljon uusiutuvaa energiaa pitää eri
jäsenmaissa ja EU:ssa keskimäärin lisätä seuraavien kymmenen
vuoden aikaan.
Siinä yhteydessä keskusteltiin myös
siitä mahdollisuudesta todellakin, että jos näiden
lisäksi vielä sitten energiansäästölle
asetetaan tämmöiset imperatiiviset, velvoittavat,
normit, ja aika yksimielisesti lopulta oltiin sitä mieltä,
että sellaisia, niin kuin edellä tuli esille,
velvoitteita ei tulla antamaan, ja näin strategiat rakennettiin
ja näin Suomessakin ilmasto- ja energiaratkaisut tehtiin
tässä jo vuosi pari sitten, ja hyvä näin.
Komissiota kuitenkin jäi kaivelemaan, että tämä homma
ei nyt tällä tavalla oikein toimi. Se halusi palata
siihen, että kyllä sittenkin myöskin energiatehokkuudessa,
energiansäästössä pitää jollakin
tavalla saada oikein semmoiset ikään kuin tiukat
ohjakset EU:n komissiolle, ja ensin se esitti, että palataan
siihen alkuperäiseen ajatukseen, mikä joillakin
oli, että sittenkin tulee maakohtaiset velvoitteet energiatehokkuuden
elikkä energiansäästön parantamiseksi.
Kyseltiin eri maista. Juuri mikään maa ei tätä kannattanut, erittäin
harva maa kannatti, ja kun ei komissio saanut sille kannatusta,
sen jälkeen komissio päätyi tämmöisen
direktiivin esittämiseen, joka, niin kuin äsken
täällä jo kahdessa puheenvuorossa on ihan
hyvin esitelty, ei kyllä minunkaan mielestäni
täytä tätä toissijaisuusperiaatetta.
Tässä hyvin kernaasti tukee hallituksen esitystä,
ja oikeastaan voi sanoa näin, että mieluusti tukee
niin, että se ei koske vain sitä 10:ttä artiklaa,
vaan siellä on paljon muutakin sellaista, minkä suhteen
voidaan sanoa, että toissijaisuusperiaate ei kerta kaikkiaan
toimi, eräiden muidenkin artiklojen kuin vain tämän
10 artiklan suhteen.
Tässä heti voi sanoa, että kun ei
niin hirveän kauan vielä ole oppositiossa ollut,
niin sekä nykyiselle energiasta vastaavalle ministerille
että asuntoministerille tulee kyllä keskustaoppositiolta
erittäin vahva tuki.
Tämä ei ole toissijaisuusperiaatteen mukainen,
tämä esitys. Miksi näin? Nimenomaan siitä syystä,
että ne toimet, joilla nyt sitten energiansäästöä ja
energiatehokkuutta pyritään parantamaan komission
esityksen mukaan, ovat luonteeltaan sellaisia, jotka kerta kaikkiaan
ovat, niin kuin äsken sanoin, vähän niin
kuin hassunkurisia suorastaan eräiden toimenpide-esitysten
kohdalta. Eräitten toisten esitysten kyseessä ollen
on kysymys sellaisista velvoitteista, pakotteista, jotka meille
esitettäisiin ja jotka todellisuudessa eivät oikeastaan
tuota lainkaan energiansäästöjä tai energiatehokkuutta
paranna. Ja kolmas kategoria niitä toimia, mitä tuo
direktiivi sisällään pitää,
on kategoria, jonka mukaisten toimien toteuttaminen johtaisi todella
huikean suuruisiin lisäkustannuksiin sekä yksityistalouksissa
että oikeastaan julkisyhteisöjen talouksissa ja
myöskin koko kansantalouden kannalta erittäin,
kuinka nyt sanoisikaan, ei-järkeviin ratkaisuihin.
Muutama esimerkki näistä kaikista kategorioista.
Ensinnäkin direktiivihän lähtee siitä,
että pitäisi kaikessa julkisessa rakennusmassassa
suorittaa 3 prosentin verran näitä energiatehokkuustoimenpiteitä vuodessa,
40 miljoonaa neliömetriä vuodessa Suomen tapauksessa
keskimäärin, jos hinta on 1 500 euroa
neliötä kohti, ja äkkiä huomataan,
että kyseessä on miljardi-investoinnit vuodessa.
Tällaisen sijoituksen tuotto on todella onneton, takaisinmaksuaika
200 vuotta. Ei millään perusteilla voi ajatella,
että tämä vaikuttaisi järkevältä.
Tässä hyvin konkreettinen esimerkki siitä,
miten tämä käytännössä on
epätaloudellinen ja epätehokas itse sitä pohjimmaista tavoitetta
ajatellen, siis ei kovin järkevä esitys kaiken
kaikkinensa.
Toinen esimerkki liittyy chp-tuotantoon, yhdistettyyn sähkön
ja lämmön tuotantoon. Suomihan on sen johtava
maa maailmassa itse asiassa, siis koko maailman johtava maa. Nyt
komissio esittää, että pitäisi
kaikissa EU:n jäsenmaissa rakentaa tällainen koko
maan kattava yhdistetyn sähkön ja lämmön
tuotannon suunnitelma ja sitten se suunnitelma, missä ja
keille tuotetaan yhdistettyä sähköä ja
lämpöä, pitäisi vielä kytkeä jokaisen
maan valtakunnalliseen kaavoitukseen ja kaavoitusjärjestelmään
niin, että kaavoituksella ruvetaan määräämään,
että "juu, tuonne voi rakentaa tuollaista ja tuollaista",
ja sitten chp-tuotantoa, yhdistettyä sähkön
ja lämmön tuotantoa, siellä tuotettaisiin.
Se on aivan hölmö ratkaisu monella tavalla. Ensinnäkään
Etelä-Euroopassa eivätpä ihmiset juuri
tätä lämpöä tarvitse.
Niittenkin pitäisi tällainen rakentaa. No, Pohjois-Eurooppa,
Suomi ja Ruotsi: meillä tämä infra oikeastaan
on jo rakennettu. Ei meillä kovin paljon enää chp-infraa
tarvitse Suomessa kaiken kaikkinensa rakentaa, mutta meidänkin
pitäisi tehdä valtakunnallinen, iso suunnitelma,
chp-tuotannon toteuttamisen suunnitelma, ja sitten vielä kytkeä se
niihin valtakunnallisiin kaavanormistoihin, erilaisiin kaavoihin,
maakuntakaavoihin ja ehkä detaljikaavaankin. Tämä on
monessa mielessä todella ei-järjellinen... — Hetkinen,
ehkä se on vähän rumasti sanottu. Ei
kovin fiksu, sanotaan tällä tavalla, niin on kaikki
normit sitten huomioitu: ei kovin järjellinen esitys.
Ehkä vielä kolmannen esimerkin kerron siitä, minkälaisiin
kustannuksiin saatetaan joutua. Elikkä nyt pitäisi
tämän esityksen mukaan kaikkiin näihin
huoneistoihin, joita tämä direktiivi koskee, asettaa
huoneistokohtainen lämpömittari. No, tälle
mittarituotannolle se olisi tietysti ihan erinomainen juttu, mutta
kansantalouden kannalta ajatellen se lisähyöty,
minkä tällainen kaikkien huoneitten mittarointi
tullessaan toisi sen mittarin kustannushyötyyn verrattuna,
ei todellakaan ole missään oikeassa suhteessa.
Arvoisa puhemies! Tämäntapaiset esimerkit vaan
kertovat, minkälaisiin, sanoisiko, lopputuloksiin komissiossa
saatetaan päätyä silloin, kun komissio
on yrittänyt jotain sellaista, minkä se on katsonut
olevan hyvä. Se ei ole mennyt läpi. Sitten se
lähtee hakemaan sellaisia ratkaisuja, jotka eivät
ole elävästä elämästä ollenkaan
peräisin, ja näillä syillä todella
sitä, että tämä esitys ei toissijaisuusperiaatetta
täytä, mikä oli hallituksenkin kanta,
kernaasti myöskin keskustaopposition puolelta tuen.
Vielä ehkä tässä yhteydessä,
kun on aikaa pikkasen jäljellä, haluan kiinnittää minäkin
huomiota siihen, että sinänsä uusiutuvaa
energiaa, energiatehokkuutta, energiansäästöä maailmassa
tullaan ilman muuta eteenpäin viemään,
Suomikin meidän oman kansallisen energiatehokkuusohjelman
mukaan, joka muistaakseni runsas vuosi sitten julkistettiin. Meillä arvioidaan,
että sen ohjelman mukaisin toimin on mahdollista jo vuoteen
2016 mennessä saavuttaa 13 prosenttia ja sitten vuoteen
2020 mennessä sen ohjelmankin mukaisin toimin päästään
jo lähelle sitä 20:tä prosenttia, mikä se
ohjeellinen suositus tai itse asiassa tavoite kaiken kaikkinensa
on.
Tämä on nyt toinen näkökulma,
ja toinen, minkä halusin sanoa, on se, että kyllä tällä alalla todella
uusille innovaatioille on paljon tilaa ja sijaa ja kyllä myöskin
hallitukset ovat tähän paljon voimavaroja käyttäneet,
osoittaneet. Minä huomasin, että nykyinen hallitus
kertoo, että se lisää 8 miljoonalla eurolla
voimavaroja ensi vuoden budjetissa tämän puolen
innovaatiotoimintaan. Haluan tässä yhteydessä vaan
muistuttaa, että viime vaalikaudella viiden vuoden aikaan
nostettiin nimenomaan Tekesin tutkimus-, innovaatio- ja kehittämisrahoja
näissä asioissa runsaasta 60 miljoonasta eurosta
yli 180 miljoonaan euroon. Elikkä Suomi on satsaamassa
ja satsannut erittäin mittavasti voimavaroja nimenomaan
tämän toimialan — energian, energiatehokkuuden,
uusiutuvien puhtaitten energiavaihtoehtojen — innovaatiotoiminnan
rahoittamiseen, ja minä uskon, että tuloksia tästä innovaatiotyöstä alkaa syntyä niin,
että käytännön tuotannossa syntyy tuotteita,
joilla Suomi pääsee niille kasvaville markkinoille,
joita energiansäästö- ja energiatehokkuusmarkkinat
tulevaisuudessa sisällään pitävät.
Ilman muuta näiden tuotteiden kysyntä tulee kasvamaan.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Pekkarisen näkökulma
kyseessä olevaan asiaan oli erittäin laaja ja
perustui hänen henkilökohtaisiinkin kokemuksiinsa
ministeriaikanaan. En todellakaan pysty samaan enkä edes pyri
siihen, mutta muutamia näkökulmia.
Suomi on sitoutunut monin tavoin kansallisilla päätöksillä energiatehokkuuden
parantamiseen. Meillä on tavoitteena energian loppukulutuksen
tehostaminen, kuten myös sähkön käytön tehostaminen.
Energian säästössä meillä on
mittavat tavoitteet, samoin kuin kasvihuonekaasujen päästön
vähentämisessä. Samoin rakentamisessa
meillä on kiristetty energiatehokkuutta koskevia rakennusmääräyksiä 2000-luvulta
asti näihin päiviin ja tästäkin
eteenpäin. EU:n tasolla näitä ilmasto-
ja energiastrategisia päätöksiä on tehty,
ja omalla tavallamme olemme sitoutuneet myöskin niihin.
Mutta nyt kyse on siitä, että pallo on heitetty kahdella
tavalla ilmaan: päästäänkö ohjelmien yhteisvaikutuksella
näihin Euroopan 20 prosentin säästötavoitteisiin
vai ei. Komissiossa nyt on nähty, että ilmeisesti
ei, ja komissiossa halutaan tehdä tällaisia sitovia
kansallisia tavoitteita vuoteen 2020 mennessä. Siihen minun
mielestäni Suomessa on nyt aika järkevästi
vastattu, ja niin kuin suuren valiokunnan käsittelyssä,
myöskin muissa valiokunnissa on päädytty
aivan samaan tulokseen eli siihen, että energiatehokkuusdirektiivi
tässä esitetyssä muodossa on toissijaisuusperiaatteen
vastainen. Ja kuten ympäristövaliokunnassa asiaa
käsiteltiin, niin kustannustehokkaalla tavalla tämä ei
millään tavalla energiatehokkuutta Suomessa tule
edistämään.
Arvoisa puhemies! Aivan loppuun haluan todeta, että kun
tämä asia nyt etenee kuitenkin ministeritasoilla
tuolla Euroopan unionissa ja komissiossa, niin haluan vedota myös
siihen, että valtioneuvosto informoi eduskuntaa siitä,
miten tämä käsittely etenee ja miten
me voimme edelleenkin tähän vaikuttaa.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Toissijaisuusperiaatetta on vahvistettu viime
sopimusmuutoksissa merkittävästi, ja on erittäin
tärkeätä, että toimivalta unionin
ja jäsenvaltioitten välillä on selkeä,
ja on selvää, että silloin, jos unioni
ottaa toimivallan, sen pitää olla tilanteessa, jossa
voidaan selvästi tehdä ratkaisut paremmin unionin
tasolla.
Ja mitä tulee sitten nimenomaan ympäristönsuojeluun,
niin tavoitteet pitää asettaa, koska on maan rajat
ylittävistä seikoista kysymys, mutta keinot pitää asettaa
kansallisella tasolla. Ja silloin, jos mennään
kaavoitukseen, laitosten sijoittamiseen, niin se on kyllä kansallista
asiaa. Ja jos ajatellaan, miten niillä on rajat ylittäviä markkinavaikutuksia:
ei varmasti ole mitään. Eli siinä suhteessa
tämä on täysin selvä tapaus:
kyse on kansallisista ratkaisuista ja suuren valiokunnan kanta on
oikea. Tosin olen sitä mieltä, että oikeastaan
koko direktiivi, koska se koskee keinoja, olisi pitänyt
laittaa toissijaisuusperiaatteen vastaisena, mutta artikla 10 tältä osin
on kaikkein selkein.
Ministeri Pekkarinen toi täällä sitten
esille myöskin nämä julkisen sektorin
vaatimukset, ja täytyy sanoa, että tietysti on
aina helppoa tehdä unionissa päätöksiä,
joissa kustannus tehdään jäsenmaissa.
Se on vähän niin kuin valtiollakin: eduskunnassa
on helppo tehdä päätöksiä,
laittaa lasku kunnille. Ja tässä suhteessa kyllä pitäisi olla
oikeastaan vähän semmoinen periaate, että Suomessakin,
jos kunnille laitetaan velvoitteita, niin valtio maksaa. Unionissa,
hyvä on, jos komissiolta tulee ehdotus, josta tulee jäsenmaille velvoitteita,
niin voitaisiin keskustella, että unionissa komission pääluokissa
sitten aletaan maksaa näitä, jotta tulisi jonkinlaista
järkeä siihen päätöksentekoon,
jota komissiossa tapahtuu.
Ja valitettavaa kaiken kaikkiaan tämmöisessä ehdotuksessa
on sitten se, että kun tehdään tämmöisiä tietyssä tilanteessa
joustamattomia, järjettömiä säännöksiä,
se johtaa helposti siihen, että jäsenmaissa syntyy
sellainen mieliala kansalaisten keskuudessa, joka kääntyy
tavoitetta vastaan, tässä tapauksessa ympäristönsuojelua
vastaan. Eli olen sitä mieltä, että on
hyvä, että nyt voimakkaasti painetaan tässä toissijaisuusperiaateasiassa
eteenpäin komission suhteessa, mutta direktiivin osalta
voitaisiin ihan miettiä sitä, että Suomen
kanta olisi kielteinen koko direktiiviin, ja katsottaisiin, että asiat
hoidetaan kansallisella tasolla kaikkein parhaalla mahdollisella
tavalla.
Elinkeinoministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Aivan aluksi haluan kiittää eduskunnan
valiokuntia, suurta valiokuntaa, ympäristövaliokuntaa
ja talousvaliokuntaa, omista lausunnoistaan, joissa on ihan sama
punainen lanka tämän asian osalta. Ehkä on
hyvä kuitenkin aluksi todeta se, että valtioneuvoston
piirissä luonnollisesti tämä itse iso
tavoite, energiatehokkuuden parantaminen ja sitä kautta
syntyvä energian säästäminen,
on mitä kannatettavin, että siitä ei varmaan
ole kahta sanaa, mutta on helppo yhtyä niihin linjauksiin,
joita valiokunnat ovat omissa lausunnoissaan tehneet.
Edustaja Pekkarinen totesi puheenvuoronsa aluksi, että hän
hieman reippaammin tulkitsee tätä direktiiviehdotusta.
Näin ollen minun ei tarvitse sitä tehdä muilta
osin kuin todeta, että on helppo yhtyä noihin
linjauksiin, siihen kehityskulkuun, miten tähän
tilanteeseen on tultu ja mikä Suomen linjan tulisi tässä asiassa
jatkossa olla.
Todellakin, tämä tehokkuusdirektiivi ei ota huomioon
eri jäsenvaltioiden historiaa ja lähtötasoja.
Se ei ota huomioon niitä asioita, joita on tehty jäsenmaissa,
ei ilmasto-olosuhteitten erilaisuutta jne., eli selkeästi
johtaa sitten tavallaan tämmöiseen pakkopaitaan,
joka ei ole kustannustehokasta. Eli tämä on se
keskeinen lähtökohta. Tämän
tulisi olla jäsenmaissa valittavaa keinopolitiikkaa, eikä niin
että... Tässä on monta semmoista kohtaa,
joita voidaan arvioida kriittisesti.
Ministeri Kiuru varmaankin kommentoi tätä julkisen
sektorin korjausvelvoitetta ja siitä syntyvää laskua
ja sen realistisuutta ja kaavoitukseen liittyviä kysymyksiä.
Itse totean, että vaikkapa tämä energiayhtiöille
asetettu säästövelvoite on Suomen näkökulmasta
hieman erikoinen, koska meillä on hyvin toimiva vapaaehtoinen
säästösopimusjärjestelmä.
Edelleenkin, kuten edustaja Pekkarinen totesi yhdistetyn sähkön
ja lämmön tuottamisesta, Suomi on ollut siinä edelläkävijämaa,
näin ollen sekään ei oikein meille tunnu tuovan
mitään uutta. Primäärienergian
määritelmä ei ota huomioon sitä,
että vaikkapa tuonnin korvaaminen ei siinä määritelmässä näy.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi tähän sektoriin
sinänsä ja sen mahdollisuuksiin, joihin jo viitattiin
tuolla kyselytunnilla ja joista edustaja Pekkarinen totesi: noin
lähestulkoon puolet Tekesin innovaatio-ohjelmista kohdistuu
energiatehokkuuteen ja ympäristöteknologiaan,
ja todellakin kotimarkkina on hyvä lähtökohta,
mutta kaiken kaikkiaan se luo meille paljon mahdollisuuksia vaikkapa
Intiassa ja Kiinassa, ja siihen ollaan myöskin panostamassa.
Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Haluan aivan ensiksi korostaa, että energiatehokkuuden
edistäminen on erittäin tärkeää Suomen
politiikalle, mutta myöskin osana EU:n ilmasto- ja energiapaketin
ja vähähiilitiekartan toteuttamista. On tärkeä tukea
sitä, että energiatehokkuusvaatimukset otetaan
tosissaan.
Omalta osaltani direktiivillä, jota nyt täällä salissa
käsittelemme, on yhtymäkohtia maankäyttö-
ja rakennuslain soveltamisalaan, ja sitä kautta yksittäisinä esimerkkeinä direktiivi
tulisi vaikuttamaan rakentamiseen, korjausrakentamiseen, asumiseen,
kaavoitukseen ja ylipäätäänkin ympäristölainsäädäntöön
liittyviin kysymyksiin.
Haluan omalta osaltani todeta, että käsittelyssä olevalla
direktiiviehdotuksella olisi merkittäviä yhteiskunnallisia,
taloudellisia ja lainsäädännöllisiä vaikutuksia,
joista nyt sitten jatkossa lisää. Ensinnäkin
tässä direktiivissä on kolme kiinnostavaa
lähtökohtaa oman työni kautta. Lähdetään
siitä, että julkinen sektori toimisi esimerkkinä energiatehokkuuden
parantamisessa. Tavoite on kannatettava. On meille kaikille selvää,
että olemme mukana energiatehokkuuden edistämisessä,
ja julkinen sektori on yksi niistä, jotka käyvät
tätä tietä edellä. Valitettavasti
direktiivi ei kuitenkaan ota huomioon jäsenmaiden erityisiä tarpeita,
maakohtaisia eroja rakennuskannan energiatehokkuudessa eikä myöskään
sitä, mitä viime vuonna energian säästötoimenpiteissä on tehty.
Lisäksi korjaustarpeen kansallisen vaihtelun vertailu ei
ole ollut vielä agendalla. Olisimme toivoneet myös,
että energiatehokkuuden ohella olisi kiinnitetty huomiota
sekä sisäilmastovaatimuksiin että kustannustehokkuuteen.
Se, että julkinen sektori toimisi esimerkkinä niin,
että korjausvelvoite julkiselle sektorille tulisi kategorisesti
asetettua niin, että julkisten rakennusten korjausvelvoite
olisi joka vuosi 3 prosenttia, maksaisi arvioituina vaikutuksina
vähän arvioista riippuen noin miljardi euroa vuodessa. Kuitenkin
tämä 3 prosentin tavoite tarkoittaa sitä,
että julkisen sektorin osuus kaikesta energiansäästöstä olisi
noin 4 prosenttia, mistä syystä johtuen ne saavutukset,
joita saisimme tämän direktiivin eteenpäinviemisessä,
jäisivät ehkä, arvioisin, noin prosentin
luokkaan.
Tästä ei ole syytä masentua ja sanoa,
että Suomi ei ole nyt mukana energiatehokkuutta parantavissa
toimenpiteissä. Omalta sektoriltani me olemme erittäin
kovasti mukana. Nimittäin me olemme jo hyväksyneet
viime hallituskauden loppupuolella rakennusten energiatehokkuusdirektiivin,
jossa kansallinen implementointi on nyt käynnissä,
ja uudisrakentamisen puolella on siis astumassa voimaan merkittäviä uudistuksia energiatehokkuuden
parantamiseksi. Omalle tontilleni jää tämän
direktiivin implementointi siinä mittakaavassa, joka koskee
korjausrakentamista, ja ne suuret energiatehokkuutta lisäävät volyymit
ovat juuri tällä korjausrakentamisen puolella,
ja olen itse halukas ja myöskin velvoitettu tähän
haasteeseen tarttumaan.
Näistä yksittäisistä teemoista
vielä pari sanaa. Eli julkinen korjaustarve on meidän
mielestämme ehdoton, ja se on kustannuksista riippumaton.
Tämä tarkoittaisi peruskorjausvolyymin kaksinkertaistamista,
ja tämä saavutettu hyöty olisi vaihtoehtona
saavutettavissa tämän rakennusten energiatehokkuusdirektiivin
puolella paljon tehokkaammin. Ajallista joustavuutta on valitettavan
vähän siinä, ja ei ole myöskään
huomioitu eri rakennusten erilaisia käyttötarkoituksia ja
hallintamuotoja. Myöskin sen määrittely,
mikä olisi julkinen rakennus, on hiukan vielä veteen piirretty
viiva.
Toisena asiana esitetään, että sähkön
ja veden mittarointivaatimus otettaisiin käyttöön.
Tämä on kannatettava ehdotus. Tämä ei
olisi edes Suomelle ongelma sillä tavalla, että me
olemme jo edistyneet näissä talkoissa, veden mittaroinnissa:
kaikessa uudistuotannossa vettä jo lainsäädännöllisesti
velvoitetaan mittaamaan.
Mutta voi todeta, että lämmitysmittareiden puolella
onkin sitten ihan toisenlainen ongelma, nimittäin tämä olisi
kustannuksiltaan huomattavan kallis ratkaisu ja koskisi vain yhden
talon hyvin pientä osaa, kun keskeistä olisi katsoa
koko taloa ja lähteä energiatodistustien kautta
siihen, että rakennuksen käyttäjälle
muodostuisi todellinen kuva siitä, mitä tuo koko
rakennus kuluttaa.
Viimeisenä ongelmana haluan nostaa esiin sen, että kansallinen
lämmitys- ja jäähdytyssuunnitelma loisi
meille rinnakkaisen suunnittelujärjestelmän. Jo
nyt valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet
ja kaavojen sisältövaatimukset ohjaavat energiatehokkaaseen
ja taloudelliseen yhteiskuntarakenteeseen, ja tätä kautta
direktiivin velvoittama erillinen kansallinen lämmitys-
ja jäähdytyssuunnitelma ehdottomana ja kategorisena
loisi meille tilanteen, jossa meille tulisi rinnakkainen järjestelmä.
Tätä kautta valtioneuvosto on lähtenyt
siitä, että tämä direktiiviehdotuksen
10 artikla ei ole toissijaisuusperiaatteen mukainen tässä muodossa.
Lisäksi olemme kiinnittäneet valtioneuvostossa
huomiota myös siihen, että artiklan 10 oikeusperusta
tulisi korjata ympäristöpoliittiseksi siksi, että se
koskee suoraan kaavoitusta, ja kaavoitus on ollut yksi sellaisista
elementeistä, joita nyt todennäköisesti
ihan ensimmäisiä kertoja Lissabonin sopimuksen
jälkeen käytettäisiin unionin toimivallan
piirissä.
Tätä kautta haluan kiittää myös
meidän valiokuntia. Suuri valiokunta, talousvaliokunta
ja ympäristövaliokunta ovat tehneet tässä hyvää työtä, ja
kiitän valtioneuvoston puolesta myös tästä tuesta.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Myönnän keskustelun tähän
vaiheeseen kolme enintään minuutin pituista vastauspuheenvuoroa.
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kaksi kysymystä.
Ensimmäinen kysymys ministeri Kiurulle koskien julkisen
sektorin rakennuskantaa ja meidän korjaustarvettamme: Edellisen
hallituksen aikana ministeri Vapaavuoren johdolla arvioitiin, että julkisen
sektorin korjausvelka on 10 prosentin luokkaa eli että meidän
täytyy omien kansalaistemme terveydenkin takia peruskorjata julkisella
sektorilla enemmän kuin teemme nyt. Miten tämä korjausvelka
suhteutuu siihen valtioneuvoston kantaan, että valtioneuvosto
näin kategorisesti on sitä mieltä, että komission
ehdottama korjausmäärä on selvästi
liikaa?
Ministeri Häkämiehelle kysymys siitä,
että eikö kuitenkin ole meidän etumme,
että tietäisimme, että muut unionin maat
pääsevät reippaasti eteenpäin
energiatehokkuustavoitteissa, koska jos unionissa onnistutaan energiatehokkuuden
parantamisessa, meillä jää ikään
kuin toimintavapautta tuotannollisessa toiminnassa päästöille.
Miten valtioneuvosto haluaa omalta osaltaan varmistaa sen, että unionin
eri jäsenmaat todella pääsevät
tähän poliittisesti sitovaan tavoitteeseen 20
prosentin energiatehokkuudesta?
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tuohon edelliseen haluan sanoa, että minusta
tärkein juttu on se, että päästöjä vähennetään,
ja ne keinot, millä siihen päästään,
ovat sittenkin toiseksi tärkein asia, koska sehän
se meidän juttu on: löytää keinot,
millä päästöjä vähennetään.
Eli siinä en olisi niin hirveän innokas kovistelemaan
muita maita. Esimerkiksi tämä chp-malli: mihin
nämä Etelä-Euroopan maat tällaista
mallia tarvitsevat, mitä tässä esitetään?
Minun varsinainen puheenvuoroni kuitenkin liittyy oikeastaan
Kimmo Sasin ja vähän ministerinkin puheenvuoroon
täällä, ja se liittyy siihen, miten nyt
tulkitaan tätä toteamusta, että ei ole toissijaisuusperiaatteen
mukainen tämä juttu. Täällä suuren
valiokunnan mietinnössä sanotaan näin,
että soveltamalla edellä esitettyjä periaatteita
ehdotettuun direktiiviin suuri valiokunta arvioi, että energiatehokkuusdirektiivi
on toissijaisuusperiaatteen vastainen, vaikka se "pitää ehdotuksen
tavoitteita tärkeänä pyrittäessä"
jnp. Ensimmäinen virke sanoo, että tämä ei
rajaa 10 artiklaa eikä mitään muutakaan.
Myöhemmin täällä puhutaan kyllä 10
artiklasta jnp. Tämä ensimmäinen virke
kuitenkin minusta ottaa ihan oikealla tavalla tämän
koko direktiivin hanskaansa, ja ainakin minä tulkitsen
näin ja rohkaisen (Puhemies: Edustaja Pekkarinen!) myöskin
elinkeinoministeriötä tekemään
vastaavanlaisen tulkinnan tästä.
Riitta Myller /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni tässä nyt
kuitenkin olisi tärkeää katsoa myöskin
sitä, miten me saavutamme nämä energiatehokkuustavoitteet.
Jos mennään nyt sillä tavalla kuin jäsenmaat
ovat aloittaneet, tämä tavoite on 10 prosenttia,
ja siihen pitää saada korotus, jotta tähän
isoon tavoitteeseen hiilidioksidipäästöjen
vähentämisestä päästään.
Olen samaa mieltä kuin täällä on puhuttu
ja omassa puheenvuorossani sanoin, että tämä suunnittelujärjestelmä,
mitä tässä esitetään, ei
ole välttämättä semmoinen, mikä Suomelle
sopii, mutta täytyy myöskin miettiä sitä,
mikä on koko Euroopalle yhteinen. Ja on ehkä välttämätöntä,
että meillä on kansalliset suunnitelmat, joiden
toteutumista komissio seuraa ja joihin se voi puuttua. Ja olkoon
sitten niin, että meillä tämä kaavoitusjärjestelmä voisi
toimia tämmöisenä suunnittelujärjestelmänä.
Ajetaan sitä sinne direktiiviin.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
No niin, ja ministereille hyvin napakat minuutin vastaukset
näihin kysymyksiin, ja sitten mennään puhujalistaan.
Ensiksi ministeri Häkämies. Paikaltaan voi käyttää puheenvuoron.
Elinkeinoministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Edustajille Sinnemäki ja Pekkarinen,
ensinnäkin jos ajatellaan ei pelkästään
tätä energiatehokkuutta vaan vaikkapa panostuksia
uusiutuvaan ja sen kysymyksen kysymistä itseltään,
millä tavalla tämä finanssikriisi ja
taloustaantuma vaikuttaa tähän eurooppalaiseen
energiapakettiin: En lähde sitä nyt enempää spekuloimaan,
mutta me muistamme, että vuositolkulla Kreikka huijasi
muita jäsenmaita omilla virheellisillä tilastoillaan
jne. Kyllä minusta on hyvin tärkeä se
tavoite, mihin edustaja Sinnemäki viittasi, että me
pyrimme seuraamaan, mitä muissa jäsenmaissa tapahtuu
ja että ne tavoitteet saavutetaan, ja itse aion olla aika
kriittinen siinä, millä tavalla muut maat uusiutuvaan
panostavat, että ne etenevät sen ohjelman mukaisesti,
ettei tässä järjestelmässä olisi vapaamatkustajia,
ettei Suomi olisi jälleen kerran luokan priimus kenties
sahaten sitten vähän omaakin oksaa. Kernaasti
kyllä — tämä on myöskin
edustaja Pekkarisen usein käyttämä sana — yhdyn
tuohon hänen antamaansa neuvoon, että suuren valiokunnan
lausunnon ensimmäinen lause olkoon hyvä nuotti
tälle jatkotyöskentelylle.
Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Minusta tämä edustaja Sinnemäen
nostama tematiikka on tässä kaikkein olennaisinta.
Olennaisinta on se, että me kaikki sitoudumme siihen, että tämä 20
prosentin säästötavoite toteutetaan.
Siitähän tässä kaikessa on kysymys.
Nyt on vaan kysymys siitä, millä keinoilla unioni
ohjaa tätä kehitystä, millä keinoilla
me kansallisesti implementoimme nämä lainsäädäntöömme
niin, että me kaikkein parhaimmalla tavalla edistämme tätä tavoitetta.
Olen erittäin vakuuttunut, että rakennusten energiatehokkuusdirektiivi
on se, josta pitää lähteä liikkeelle,
ja omalta osaltani tulen tuomaan niitä esityksiä.
Ja meillä on hyvin haastava, kunnianhimoinen ohjelma siellä,
ja oletan, että myöskin eduskunta tukee tätä kokonaisvaltaista
tavoitetta.
Myöskin tässä esitettiin hyviä kysymyksiä. Edustaja
Myller kysyi, voisiko tämä kaavoitus olla väline,
ja yhdyn kyllä siihen, että juuri näin onkin.
Kaavoitus on se väline, jolla me tänä päivänä jo
suunnittelemme. Sen pitää vain olla ehdollinen
niin, että me emme naulaa kiinni erilaista rinnakkaista
järjestelmää vaan tämän
nykyjärjestelmän pohjalta kehitämme ja
katsomme, miten nämä ilmastopoliittiset tavoitteet
vastaavat juuri Suomen olosuhteisiin. Tämä on
tärkeää.
Elisabeth Nauclér /r:
Ärade herr talman! Som redan redogjorts för
och som framgår av stora utskottets betänkande
anser utskottet att artikel 10 i kommissionens förslag
till direktiv om energiaktivitet strider mot subsidiaritetsprincipen.
Den här frågan tillhör ett rättsområde
där rikets andra lagstiftande församling, Ålands
lagting, har lagstiftningsbehörigheten och följaktligen
hör det till självstyrelsens organ att göra
motsvarande bedömning som riksdagen gör. De argument
för att det här området inte borde höra
till det som man har hand om på unionsnivå, utan borde
beslutas på annan nivå, och framför allt
där de enskilda förhållanden som gäller
för ett visst område, ur klimatsynpunkt, ur logistisk
synpunkt och så vidare särskilt ska beaktas, gäller ännu
mera för ett litet område som Åland än
för ett land som Finland. Oberoende av den bedömning
som görs här i riket har Ålands lagting
gjort samma bedömning och kommit till samma slutsats, och
om möjligt med ännu starkare motivering för
ifrågasättandet.
Jag ska inte här gå in på detaljer.
Riksdagens stora utskott har förenat sig med specialutskotten och
det finns inte mycket mer att tillägga. För den som
läst betänkandet är det helt klart att
detta är ett område som inte borde handhas på unionsnivå eftersom
lokala hänsyn inte tas i tillräcklig utsträckning.
Det här är alltså första
gången Finland, men också Åland, använder
sig av möjligheten att framföra en invändning.
Denna möjlighet ska skrivas in i självstyrelselagen
och ärendet är nu under behandling i grundlagsutskottet
eftersom lagförslaget lämnades vilande över
nyval. Jag talade därför nyligen om just denna
möjlighet och konstaterade då att jag inte är
nöjd med det sätt det kommer att regleras på,
men att det accepteras på Åland eftersom det i
praktiken skulle komma att få så liten betydelse.
Det är därför lite av ödets
ironi att frågan redan innan lagändringen är
godkänd i riksdagen kommer upp i ett fall där
lagtinget använder sig av möjligheten av ifrågasätta
subsidiaritetsprincipens tillämpning.
Eftersom det är första gången detta
förekommer — självstyrelselagen är ännu
inte ändrad och lagtingsordningen har inte förnyats
på den här punkten — har man valt att
behandla ärendet i lagtingets självstyrelsepolitiska
nämnd som samtidigt konstaterar att behandlingsproceduren tillsvidare är
informell.
Ärade herr talman! I sin skrivelse till stora utskottet
säger Ålands lagting: "Självstyrelsepolitiska
nämnden stöder de av EU beslutade energibesparingsmålen
för år 2020. Samtidigt finner nämnden
att kommissionsförslaget innehåller bestämmelser
på alltför stor detaljnivå för
att effektiviseringsmålen ska uppnås på ett ändamålsenligt
och konstnadseffektivt sätt inom hela EU. Bättre
resultat skulle kunna uppnås med nationellt, regionalt
och lokalt anpassade regelverk. Vidare uppställs i direktivets
artikel 10 krav på den fysiska planeringen. Enligt nämnden är
det med hänsyn till de stora klimatologiska skillnaderna
inte funktionellt att uppställa sådana krav på EU-nivå.
På denna nivå bör enbart övergripande
bestämmelser om sparmålen antas.
Detta ställningstagande meddelas härmed riksdagens
stora utskott så att Ålands lagtings yttrande
kan vidareförmedlas tillsammans med riksdagens yttrande
till Europeiska unionens institutioner."
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kovin yhteneväisiä ovat
puheet olleet, ja sen takia tästä pitkästä puheestani
luenkin vain kansilehden. Direktiiviehdotuksen tavoite 20 prosentin
energiansäästötavoitteesta vuoteen 2020 mennessä on
kannatettava. Tavoite on hyvä, mutta komission esittämät
keinot ovat sen sijaan jäykkiä ja kalliita. Suomessa
energia-asioihin suhtaudutaan vakavasti. Siihen pakottavat sekä kylmä ilmastomme
että energian hinta. Komission direktiiviesitys puuttuu
liian voimakkaasti kansalliseen päätösvaltaan.
Olisi erikoista sitoutua raskaisiin ja kalliisiin hallinnollisiin
malleihin, jotka velvoittaisivat esimerkiksi kunnat korjaamaan kiinteistömassastansa
3 prosenttia vuosittain. Se tarkoittaisi nykyisen korjausvolyymin
kaksinkertaistamista. Korjaustarpeita toki on, ja korjausvelkaa
tulee monissa kunnissa koko ajan lisää. Korjaaminen pelkästään
energianäkökohdista ei ole kuitenkaan tarkoituksenmukaista
ja kannatettavaa. Sitovan tavoitteen noudattaminen merkitsisi esimerkiksi
sitä, että homeuhan alaisia kouluja korjattaisiin
energiaa säästävämmiksi, mutta
rahat eivät riittäisi suurimman ongelman eli homeasioiden
hoitamiseen. Olisimme sitoumuksia noudattavana kansana lojaaleja
ylikansallisille tavoitteille ja sitoumuksille. Kärsijöinä olisivat kunnat
ja viime kädessä omat lapsemme ja heidän
terveytensä.
Arvoisa herra puhemies! Energiatehokkuus-asiassa on syytä luottaa
suomalaiseen päätöksentekoon, joka huomioi
maamme erityispiirteet.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Energiatehokkuuden parantaminen on taloudellisesti
järkevin ja ympäristön kannalta paras
tapa vähentää päästöjä.
Kaikissa parhaimmissakin energian tuotantomuodoissa on omat ongelmansa,
joten onnistumme ilmastotalkoissa nimenomaan silloin, kun voimme
tehostaa energian käyttöä, kun voimme
tehdä itsestämme vähemmän riippuvaisia
erilaisista ongelmallisista energialähteistä.
Tässä valossa ei ehkä ole hirveän hyvä asia,
että Euroopan unionissa tavoite uusiutuvan energian edistämisestä on
sitova mutta tavoite energiatehokkuudesta ei ole. Itse olen sitä mieltä,
että näiden molempien tavoitteiden kannattaisi
olla sitovia, ja kannustan myös valtioneuvostoa harkitsemaan
tämän kannan omaksumista.
Arvioin, että tässä toissijaisuusmurehtimisessa
olemme itse asiassa tekemisissä nimenomaan sen kanssa,
että tätä varsinaista ylätason
tehokkuustavoitetta ei ole asetettu sitovaksi. Jos meillä olisi
täysin sitova unionin laajuinen energiatehokkuustavoite,
joka olisi sitten jyvitetty jäsenmaille, niin meidän
olisi helppo omaksua sellainen lähtökohta, että energiatehokkuuden
saavuttamisen keinot olisivat paljon vapaammin harkittavissa jäsenmaatasolla.
Tämä on vähän sama asia kuin
mistä edustaja Pekkarinen itse asiassa puhui. Näkökulmani
on vain vähän toinen, että kun ei ole
päästy yksimielisyyteen näistä tavoitteista,
mikä on kunkin jäsenmaan oma tavoite, niin nyt
komissio esittää keinoista ikään
kuin sitovia. Ymmärrän komissiota siinä,
että kun poliittisesti kuitenkin on sitouduttu, niin se
haluaa todellakin varmistaa, että näihin tehokkuustavoitteisiin
päästään. Itse ainakin arvioin,
että semmoinen lähestymistapa, että meillä olisi maille
jyvitetty nämä tehokkuustavoitteet ja sitten hieman
vapaammin katsottaisiin, millä keinoilla niitä saavutettaisiin,
voisi olla hyvä lähtökohta käsitellä näitä asioita.
Sitten tähän toissijaisuuskysymykseen vielä: Minun
mielestäni meidän ehdottomasti kannattaa olla
kiinnostuneita siitä, mitä muut jäsenmaat tekevät,
eli emme voi lähestyä tätä koko
kysymystä siten, että tämä on
täysin kansallisvaltioiden hallussa oleva asia. Kun päästövähennystavoitteet
tulevat tulevaisuudessakin olemaan koko unionin yhteisiä,
niin totta kai on meidän etumme huolehtia siitä,
että unionin eri jäsenmaat todella etenevät
näissä energiatehokkuustavoitteissa, että siellä on
uskottavat ohjelmat energiatehokkuustavoitteiden saavuttamiseksi.
Perusongelmahan tässä varmasti on se, että Suomessa — vaikka
me olemme tehneet kohtuullisen hyvän energiatehokkuusohjelman — näyttää siltä,
että emme saavuta tätä 20 prosentin tavoitetta
vuoteen 2020 mennessä, ja vaikuttaa myös siltä,
että muissa jäsenmaissa ei tätä tavoitetta
olla saavuttamassa. Tämä on se syy, miksi sitten
komissio esittää näitä pakottavia
keinoja. Kannustan myös valtioneuvostoa niissä yhteyksissä,
kun tätä direktiiviä käsitellään,
esittämään uusia ja vaihtoehtoisia keinoja
energiatehokkuuden parantamiseksi, sillä jos samaan aikaan
kritisoimme Suomena joitain näitä esitettyjä keinoja, niin
uskon, että kritiikkimme myös sitten menestyy
paremmin, jos meillä on esittää vaihtoehtoisia
keinoja tilalle niin, että emme vaikuta siltä, että olisimme
vesittämässä tätä itse
energiatehokkuustavoitetta, jonka tärkeyttä myös
eduskunnan eri valiokunnat tässä yhteydessä alleviivaavat.
Arvoisa puhemies! Edustaja Pekkarisella on tosi viekoitteleva
tapa puhua, mutta itse tästä päätösehdotuksesta
kuitenkin ehdottaisin, että valtioneuvosto kunnioittaa
sitä, mitä tässä suuren valiokunnan
mietinnössä ehdotetaan päätökseksi.
Eli tässä todetaan, että toissijaisuusperiaatteen
vastainen on nimenomaan tämä 10 artikla eikä tämä direktiivi
sinänsä, ja ehkä se on kuitenkin järkevä lähtökohta
myös valtioneuvostolle viedä sitten tätä kysymystä eteenpäin.
Mutta hirveän mielelläni olisin vielä tässä keskustelussa
kuullut, mitä ajatuksia energiatehokkuuden edistämisestä jo
sovittujen toimenpiteiden lisäksi valtioneuvostossa on,
niitä, joita varmasti täällä eduskunnassa
kaikki kansanedustajat odottavat, että kansallisessa politiikassa
tullaan toteuttamaan, ja toisaalta ne ovat varmasti niitä keinoja,
joita sitten Suomi voi olla myös unionin tasolla esittämässä muille
jäsenmaille.
Arvoisa puhemies! Viimeisenä asiana — tätä kysyin
jo ministeri Kiurulta — toivon todellakin, että kun
me komissiolle sanomme, että 3 prosentin korjaustavoite
on liikaa, niin tämä kanta ei kerro siitä,
että hallitus jättää kotimaassa huomioimatta
tämän julkisen sektorin korjausvelan. Toivon,
että nämä asiat todella nyt sovitetaan
yhteen ja samaan aikaan, kun päätetään
siitä, mitä aiomme tehdä korjausvelalle,
niin sitten samoilla luvuilla ikään kuin vastataan
sitten myös komissiolle.
Edustaja Kiuru omassa puheenvuorossaan sanoi, että emme
pysty korjaamaan hometaloja, kun teemme energiatehokkuutta. Päinvastoin,
jokaisen hometalon, jonka korjaamme, totta kai silloin korjaamme
myös energiatehokkaaksi, ja korjausvelassahan on kysymys
nimenomaan siitä, että pääsisimme
eroon julkisen sektorin epäterveellisistä rakennuksista.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Pitää ensin sanoa,
että välitetään kiitoksia valiokunnalle,
ja varmaan ne menevät muillekin valiokunnille sitä kautta.
Toinen merkille pantava piirre tässä vaiheessa tietenkin
on, että harvoin näin yksimielistä eduskuntaa
on kuin tässä nyt tuntuu tulevan.
Kolmanneksi voisi sanoa, että hyvin pitkälle niitä näkemyksiä,
joita tässä edellä on tullut, tulee varmaan
nyt tässä vähän toistettua,
mutta tämä asia on kumminkin niin merkityksellinen suhteessa
myös EU:hun ja EU:n tulevaisuuteen ja tähän
uskottavuuteen, mikä tämä säädöspohjan
vakavuusaste on ja miten näitä asioita tulevaisuudessa
käsitellään, että sehän
tässä nyt oikeastaan on jäänyt
jokaisella valiokunnallakin miettimättä lukuun
ottamatta tätä oikeusperustaa ja toissijaisuusperiaatetta.
Ensinnäkin kyllähän tietenkin tavoitteeseen pääseminen
tarkoittaa sitä, että siellä tarvitsee olla
riittävän kunnianhimoinen tavoite, mihin pyritään,
jotta ne keinot sitä tavoitetta kohti ovat riittävän
voimakkaita. Ja jos tässä nyt on tämä vähähiilinen
talous se tulevaisuuden missio, johon pyritään,
niin kyllähän se ainut tie sitten on tämä,
että on välitavoitteet, ja siellä 2050
on tavoite, jossa 80 prosenttia on todella kunnianhimoinen päämäärä.
Mutta tässä tulee tietenkin nyt se ongelma, joka
tässä nyt on tullut moneen eri kertaan sanottua,
mikä on kustannustehokasta ja mikä on kustannustehokasta
ohjauskeinojen näkökulmasta, miten siihen tavoitteeseen
päästään, koska maat ovat niin
erilaisia jo lähtökohtaisesti ilmastoltaan, rakennuskannaltaan
jne. Jos me nyt Suomea katsomme omana yksikkönään,
niin nyt esimerkiksi jos puhutaan menneisyydestä, Suomi on
käynnistänyt tässä 2000-luvulla
melkoisen määrän erilaisia toimenpiteitä ja
ohjelmia nimenomaan rakennusten energiatehokkuuden saavuttamiseksi.
Kun niitä tuossa valiokunnassa katsottiin, niin energiatehokkuustavoitteita
on kiristetty vuonna 2003, niitä on kiristetty vuonna 2007 ja
2010, ja vuonna 2012 näitä vaatimuksia sitten kiristetään
edelleen noin 20 prosenttia.
No, mikä ongelma siinä on suhteessa nyt tähän
esitykseen? Ongelmahan tulee sitä kautta, että ainakin
niitä vuoden 2012 tavoitteita on huono mitata ainakaan
tässä vaiheessa ja kohtuullisen huono on mitata
vielä niitä 2010:nkään, mitä niillä on
saavutettu. Elikkä tämä mittaamisen ongelma
tulee jo kerta kaikkiaan näitten aikajänteiden
kautta todella hankalaksi. Jos sanotaan, että ei ole vielä saavutettu
niitä tavoitteita, niin, no, ei varmaan vielä olekaan
saavutettu, se on faktisesti näin. Mutta mikä se
tavoitteiden lopputulema tulee olemaan silloin, kun mennään
näihin kaikkiin energiatavoitteisiin, mitä rakennuksien
puolella nyt tässä on säädetty?
Sitten tämä kolmen prosentin korjausvelvoitteen
asettaminen, josta tässä on nyt puhuttu useampikin
kerta: Siinähän tulee se ongelma tosiaan, missä vaiheessa
energiatehokkuustoimenpiteet on järkevä toteuttaa,
onko ne järkevä toteuttaa osana suunnitelmallista,
vaiheittaista korjaussuunnitelmaa vai sitten irrallisena toimenpiteenä.
Minä pahaa pelkään — tai oikeastaan
en pelkää vaan uskon ja toivon ja luulenkin näin käytännön
kokemuksen kautta — että ensimmäinen
vaihe on se oikea vaihe eikä pidä toteuttaa irrallista
toimenpidettä, koska tämä rakennuskanta
taas on sitten monimutkaisempi kokonaisuus, johon ei oikeastaan
voi soveltaa yhtä erillistä toimenpidettä yhtenä toimenpiteenä,
vaan kyllä se kokonaisuus on silloin, kun sitä rakennusta
korjataan.
No, mittaroinnista en ala puhumaan itse asiassa mitään,
se on tullut tässä hyvin moneen kertaan. Mutta
se mittarointi on ehkä semmoinen konkreettinen asia, joka
osoittaa sen, kuinka vaikeata tämä on. Eihän
siinä mitään, me olemme varmaan kaikki
sitä mieltä, että mittarointi on ok esimerkiksi
veden puolella. Se on ihan todistettava asia, että vedenkulutusta
saadaan puhtaan veden puolella huomattavia määriä vähennettyä sitä kautta
ja se on energiatehokasta, se on ympäristöystävällistä,
kun sinne asetetaan mittari. Sähkön puolella on
ihan sama tilanne.
Mutta kerrostaloasumisessa kun lähdetään mittaamaan
sitten lämmitysenergian kulutusta, niin se ei olekaan yhtään
yksinkertaista vaan siitä tulee todella vaikeata, ja se
on sellainen malli, johon ei varmaan ole mitään
järkevää syytä ainakaan Suomen
olosuhteissa mennä.
No, sitten tämä toissijaisuusperiaate. Jos
minä oikein nyt olen ymmärtänyt — kun
on tämmöinen lukuja vailla oleva juristi, niin
tämä EU-säädöspohja
on tietenkin vähän vaikeata — niin tämä sääntelyn
lähtökohta on se, että se on tarkoituksenmukaista
ja tehokasta. Siitä kait se perusajatus juontuu, ja lisäksi
sen sääntelyn tulisi olla sellaista, että jäsenvaltiot
tai paikallis- ja alueviranomaiset eivät voi sitä tehokkaasti
säädellä. Ja minusta tässä tulee
itse asiassa se olennainen kysymys, että jos puhutaan energiatehokkuustavoitteista,
niin ei kai niitä nyt voi rajata siitä lähtökohdasta
lähtien, että säädetään
pakottavia toimenpiteitä EU-tasolla sulkien pois itse asiassa
paikallinen säätely. Valiokunnassa käytettiin
esimerkkinä voimalaitosten sijoittelua. On se nyt kovin
vaikea kuvitella, että se olisi viisaampaa, tehokkaampaa,
ympäristön kannalta järkevämpää tehdä EU-tasolla
kuin siellä paikallisesti. Tässähän
me tulemme siihen isoon linjaan, mikä siinä on.
Arvoisa herra puhemies! Itse asiassa haluan kiinnittää huomiota
yhteen asiaan, jota tässä aiemmin ei ole tullut
vielä mainittua, nyt kun valtioneuvoston jäseniä on
paikalla: ainakin ympäristövaliokunnassa nousi
vahva tahtotila siitä, että valtioneuvosto pitää valiokunnat
todella hyvin informoituina tämän asian käsittelyvaiheista ja
että ollaan eduskunnassa tietoisia, missä siinä mennään.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Minä pidän arvokkaana tätä avointa
käsittelytapaa, joka eduskunnassa aika harvoin on kesken
olevien direktiivien kohdalla, niin että ne tulevat avoimeksi
eduskunnan täysistunnon käsittelyyn, ja nyt tämän
mahdollisuuden antoi tämä toissijaisuusasia. Mutta
myös tämä varsinaisen U-kirjelmän
avoin käsittely on minusta hyvä tapa, ja kohtuullinen
on ollut keskustelukin. Ja erityiset kiitokset ministereille, että olitte paikalla
näin torstai-iltana.
Oikeastaan on kyllä niin, että ainoat riidattomat
energiatuotantomuodot ovat nämä megawatteja tuottavat
energiatehokkuus ja energiansäästö, ja
sen takia varmaan, niin kuin keskustelusta on käynyt ilmi,
siitä ei täällä ole ollut poikkipuolista
sanaa, etteikö tehokkuuteen tulisi mennä, ja sen
takia myös tämä direktiivineuvottelu
ministereillä on tärkeä, kun neuvoston
kautta sisältökeskustelusta menette eteenpäin.
On tärkeää löytää Euroopalle
keinoja, mutta ennen kaikkea niin, että ne myös
Suomessa tehokkaasti vievät eteenpäin tuota energiatehokkuutta.
Talousvaliokunnassa, kun kuulin asiantuntijoita, niin heidän
näkemyksensä mukaan osa direktiivin nykymuotoisista
ehdotuksista saattaisi jopa viedä tavoitteita taaksepäin.
Ja kuten ministeri Häkämies taisikin tuossa sanoa
tai jossain puheenvuorossa tuli esiin, niin esimerkiksi bioenergian
ja ydinvoiman lisääminen, jos heitetäänkin
primäärienergia arvioksi, sotii kyllä vastaan
sitä tavoitetta, joka meillä ilmiselvästi
ja runsaasti vähentäisi päästöjä,
täyttäisi myös sitä toista Euroopan
unionin tavoitetta uusiutuvaan siirtymisestä, niin että toivon
kyllä todella, että tässä ei
hypätä kovin kevyin perustein primäärienergian
pariin näissä tarkasteluissa.
Myös se tulee katsoa minusta isona asiana, että jos
tällaisen direktiivin pohjalta valmistelua jatketaan, niin
miten kansalliset tavoitteet voidaan jossain vaiheessa jyvittää.
Meillä on siitä aika kovia kokemuksia uusiutuvien
osalta, että jätettäisiinkö tässäkin
jo tehdyt asiat huomiotta ja asetettaisiin vain uusia tavoitteita.
Luin, että esimerkiksi rakennuskannasta pitäisi
aloittaa inventoimalla julkisesti omistettujen rakennusten pinta-ala,
ja täällähän noista tiedoista
jo puhuttiin kovinkin järjestäytyneen yhteiskunnan
mukaisesti, ja komissio vasta ehdottaa ensimmäiseksi vaiheeksi
inventointia ja sen päälle muuta ja muuta. Toivotaan
ministereille hyvää yhteistyötä meidän
eduskunnan kanssa, mutta ennen muuta tuonne EU-areenoille pontta
tämän asian eteenpäin hyvin viemiseksi.
Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Lyhyesti kokoan niitä näkemyksiä,
joita on tullut. Ensinnäkin haluan sanoa, että valtioneuvosto
on sitoutunut näihin päästötalkoisiin.
Niin kuin muistatte, niin meillä on ilmastopoliittiset
tavoitteet määritelty ja myös energiatehokkuustavoitteet.
Olemme niihin sitoutuneet ja haemme tämän hallituskauden
aluksi ne keinot, joilla me tulemme edistämään
näitä tavoitteita, ja mielestäni ne kulkevat
käsi kädessä. Tarvitaan uskottavat ohjelmat,
ja myös minusta toimivaltakysymysten pitää olla
kunnossa, ja tämä ilta on todistanut, että tämä kiinnostaa myös
eduskuntaa.
Myös hyvin pitkään on puhuttu rakennusten energiatehokkuudesta
ja tästä 3 prosentin korjaustavoitteesta, joka
sitoisi julkisia rakennuksia. On hyvä vielä kerran
todeta, että tarvitaan suunnitelmallisuutta ja se suunnitelmallisuus
ei voi koskea vain julkista sektoria vaan se pitää ulottaa
uudisrakentamisesta myös korjausrakentamisen puolelle,
niin kuin valtioneuvoston ohjelmassakin on kirjattu. Tätä kautta
voi todeta, että eduskunta on käynyt hyvää keskustelua.
Se voidaan kiteyttää siihen, että meillä on
yhteinen tahtotila olemassa tavoitteellisuudesta, suunnitelmallisuudesta
ja kokonaisvaltaisuudesta. Valtioneuvoston puolesta kiitän
keskustelijoita ja totean vielä, että pidämme
eduskunnan informoituna.
Johannes Koskinen /sd:
Herra puhemies! Tässä osin on jo keskustelussa
ollut esillä toissijaisuusperiaatteen loukkaamisen rajaus.
Ihan vastaisen varalle varmaan on hyvä ensisijaisena käytäntönä pitää,
että se koko direktiivi tai vastaava säännösehdotus
arvioidaan ja puhutaan sitten sen kokonaisuuden mahdollisesta toissijaisuusperiaatteenvastaisuudesta.
Tässä tapauksessahan, kun suuressa valiokunnassa
on tehty tämä yhtä artiklaa koskeva varaus,
niin voidaan kuitenkin havaita valiokuntien lausunnoista, että siellä on
monessa muussa kohtaa vastaavan tyyppistä ongelmaa. Voidaan
ajatella, että jos esimerkiksi 10 artikla, tämä suunnitelmien
laatimisvelvollisuus, poistetaan, niin samaan aikaan voitaisiin
kiristää siellä 2 artiklan puolella vaikkapa tätä 3
prosentin rakennusten uudistamistavoitetta ja täydentää,
että myöskin lämmityslaitteiden, ilmanvaihtojärjestelmien
osalta, laitettaisiin joku prosentuaalinen sitova tavoite ja vielä ehkä kalliimmalla
tavalla loukattaisiin 2 artiklassa sitä toissijaisuusperiaatetta.
Siinä mielessä on varmaan turvallisempi, että katsotaan
kokonaisuutena, ettei tämmöisiä uusia kiertoteitä tule,
jotka mahdollisesti tätä toissijaisuutta loukkaisivat.
Sinänsähän näissä lausunnoissa
on laveamminkin tarkasteltu juuri näitä ongelmia
ja varmaan sisällöllisesti tuossa tulevassa valmistelussa
ne otetaan hallituksen puolelta varteen. Tämä on
toiminut hyvänä ensimmäisenä tapauksena,
jossa tähän toissijaisuusperiaatteeseen ja sen
loukkaamiseen tarkemmin puututaan, ja jatkossa sitten varmaan toimitaan vähän
avarakatseisemmin tarpeen mukaan.
Keskustelu päättyi.