2) Valtiontilintarkastajain kertomus vuodelta 2003
Anni Sinnemäki /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on valtiontilintarkastajain
kertomusta vuodelta 2003 koskeva valtiovarainvaliokunnan mietintö.
Eduskunnassahan on ollut käynnissä työ,
joka on liittynyt siihen, miten valtiontalouden parlamentaarista
valvontaa uudistetaan, ja tämä työ on
tälläkin hetkellä "vaiheessa" — lausuntoja
työryhmämietinnöstä on annettu — ja
tässä vaiheessa ei ehkä ole syytä sen
kummemmin problematisoida tätä kysymystä.
Valtiontilintarkastajain kertomus vuodelta 2003 on käsitelty
valtiovarainvaliokunnassa normaaliin tapaan. Hyvää on
mielestäni se, että valtiovarainvaliokunnassa
useat eri jaostot ovat, itse asiassa valtaosa jaostoista, osallistuneet
tämän mietinnön valmisteluun. Jaostot
ovat käsitelleet asioita oman toimialansa mukaisesti.
Valiokunta on käsitellyt kymmentä kannanottoa,
jotka Valtiontilintarkastajain kertomuksesta löytyvät,
ja esittelen ne tässä lyhyesti.
Ensimmäinen on kysymys eräästä kehitysyhteistyön
instrumentista eli korkotuesta, yrityksille maksettavasta korkotuesta.
Kertomuksessa valtiontilintarkastajat ottavat korkotukea kohtaan
melko kriittisen kannan. Erityisesti puututaan siihen, onko oikein
asiantila, jossa nimenomaan voimakkaasti kasvava talous Kiina on suurin
suomalaisten korkotukiluottojen saaja.
Valiokunta on käsitellyt kysymystä korkotuista
yleisemminkin. Ulkoministeriössä on tällä hetkellä menossa
työ, jossa korkotukiluottojen ongelmiin pyritään
löytämään ratkaisuja ja tälle
kehitysyhteistyöinstrumentille pyritään
löytämään nykyistä paremmat
kriteerit, jotta myös korkotukiluottoinstrumentilla voitaisiin
palvella niitä päämääriä,
joita suomalaisella kehitysyhteistyöllä ylipäätänsä on,
joista köyhyyden vähentäminen on se kaikkein
keskeisin.
Valiokunta viittaa tässä yhteydessä myös
tapaukseen, Instrumentariumin toteuttamaan sairaalatarvikkeiden
vientiluottohankkeeseen Costa Ricassa, ja valitettavasti on todettava,
että sen jälkeen, kun valiokunta edellisen kerran
kiinnitti huomiota tähän Costa Rican tapaukseen,
selvityksistä on käynyt ilmi, että näistä Instrumentariumin
viemistä laitteista hyvin suuri osa ei Costa Ricassa tälläkään
hetkellä ole käytössä.
Valiokunta toteaa, että korkotukiluottohankkeet eivät
voi perustua yksittäisten yritysten intresseihin
kohdemaissa. On tärkeää, että korkotukiluotot
määritellään selkeästi
kehitysyhteistyöinstrumentiksi ja että ulkoministeriö on
näiden hankkeiden valmistelussa mukana nykyistä tiiviimmin.
Arvoisa puhemies! Tämä kannanotto tulee varmasti
hyvään aikaan. Nyt kun ulkoministeriössä tämän
instrumentin käyttöä ylipäätänsä pyritään
uudistamaan, niin ministeriössä varmasti voidaan
ottaa sekä nämä valtiontilintarkastajien
että valiokunnan kannanotot huomioon.
Arvoisa puhemies! Toinen kannanotto koskee sakon muuntorangaistusjärjestelmää.
Tämä on kysymys, joka on ollut itse asiassa esillä myös hyvin
pitkään. Suomalaisissa vankiloissahan sakkovankien
lukumäärä on melko suuri, ja on odotettavissa,
että tänä vuonna sakkovankien määrä tulee
vielä voimakkaasti kasvamaan, koska ulosoton uuden tietojärjestelmän
käyttöönottoon liittyvistä vaikeuksista
johtuen näiden sakkovankien pääsy vankiloihin
istumaan näitä muuntorangaistuksia on viivästynyt.
Kriminaalipoliittisessa keskustelussa on ylipäätänsä pohdittu
sitä, onko oikea se tapa, että sakkorangaistus
varattomien ihmisten kohdalla muuttuu vankeusrangaistukseksi. Tämähän
ei ole esimerkiksi Ruotsissa tapana. Oikeusministeriössä tätä asiaa
on selvitetty, ja valiokunta tässä yhteydessä kuuli
myös siitä, minkä tyyppistä valmistelua
oikeusministeriössä on meneillään.
Yhtenä vaihtoehtona varmasti harkitaan myös sellaista
mallia, jossa ei varattomien sakkoja muunneta vankeudeksi. Toisaalta
käsittelyn yhteydessä on ollut esillä myös
joitain hieman pehmeämpiä miedonnuksia tähän
sakon muuntojärjestelmään, jolloin huomioon
otettaisiin myös valtiontilintarkastajien toteama huoli
siitä, että jos sakon muuntojärjestelmää ei
lainkaan olisi olemassa, se veisi pohjaa sakkorangaistuksen uskottavuudelta.
Valiokunta toteaa, että on tärkeää,
että kun selvitysmiesten ehdotusten pohjalta on tarkoituksena
vielä tämän kevään
aikana antaa hallituksen esitys muuntorangaistussäännöksistä,
tätä asiaa nyt sitten myös valtiontilintarkastajien
ja valiokunnan kannanottojen pohjalta pohditaan. On varmasti perusteltua,
että nämä esitykset tänä keväänä saataisiin.
Arvoisa puhemies! Kolmantena asiana on käsitelty aluekeskusohjelmia
ja niiden toimivuutta. Ehkä yleisesti voisi todeta sen,
että valtiontilintarkastajienkin kannanotot ovat kohtuullisen myönteisiä ja
että aluekeskusohjelmilla katsotaan saadun aikaan sellaisia
asioita, kuin on haluttu. Ehkä erityisesti asiantuntijakuulemisen
aikana kiinnitettiin huomiota siihen, että aluekeskusohjelmat
ovat toimineet paremmin ehkä keskisuurilla kaupunkiseuduilla,
missä ne ovat tuottaneet sellaista yhteistyötä,
jota muuten ei olisi tapahtunut. Todetaan myös se, että aluekeskusohjelmien
ja maakuntaohjelmien yhteistyö voisi toimia paremmin ja
silloin myös maaseudun kehittäminen nivoutuisi
paremmin aluekeskusohjelmiin. Lopuksi valiokunta viittaa palvelurakennehankkeen
uudistuksiin ja siihen, että aluekeskusohjelmissa voi myös
näihin uudistuksiin olla oma linkkinsä.
Neljäntenä kysymyksenä turvallisuus-
ja puolustusjaosto on käsitellyt puolustusmateriaalihankintoja.
On otettu kantaa muun muassa siihen, mikä on kotimaisten
hankintojen määrä, ja toisaalta pohdittu
sitoumusvaltuuksia, joita valiokunta on käsitellyt aikaisemminkin.
Valtuuksien käytön yhteydessä on erittäin
tärkeää kiinnittää huomiota
siihen, että valtuuksia annettaessa olisi mahdollisimman
hyvin oltava arvio siitä, mitkä ovat kokonaiskustannukset,
että valtuuksia ei käytettäisi puolustusmateriaalihankinnoissa
siten, että tulevat kustannukset ovat peitossa.
Arvoisa puhemies! Viidentenä asiakokonaisuutena käsitellään
yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen antamaa muuntokoulutusta.
Valiokunta yhtyy siihen valtiontilintarkastajien näkemykseen,
että muuntokoulutuksen seuranta ja sen tuloksellisuuden
arviointi on tärkeää. Ongelmia on ollut
Esr-rahoituksessa, ja valiokunta viittaa tulevaan ohjelmakauteen,
että niihin ongelmiin, joita muuntokoulutuksessa on ollut,
voidaan puuttua, kun uusi Esr-ohjelma tulee käyttöön.
Arvoisa puhemies! Taiteen ja kulttuurin tukemisesta on erityisesti
nostettu esiin asia, joka on ollut myös valiokunnan budjettimietinnöissä näyttävästi
esillä. Kysymys on teattereiden toiminnan rahoituksesta.
Siinä ongelmat oikeastaan ovat kiteytyneet siihen, että teattereiden
valtionosuuden perusteena olevissa yksikköhinnoissa ei
ole indeksitarkistuksia. Valtiontilintarkastajat ja myös
valiokunta viittaavat tämän vuoden talousarviosta
annettuun mietintöön, jossa todetaan, että teattereiden
valtionosuusjärjestelmää tulisi uudistaa
niin, että se ottaa tämänhetkistä paremmin
huomioon yleisessä kustannuskehityksessä tapahtuneet
muutokset.
Lopuksi valiokunta myös viittaa siihen, mitä valiokunta
itse on todennut siitä, miten kirjastomäärärahoja
siirretään budjettivaroista katettavaksi.
Arvoisa puhemies! Maataloustukien valvonnasta on myös
kannanotto, samoin infrastruktuurihankkeiden rahoittamisesta. Ne
ovat molemmat asioita, joita on käsitelty budjetin yhteydessä ja
tullaan ilmeisesti käsittelemään myös
tämän kehyspäätöksen
yhteydessä.
Yhdeksäntenä asiana käsitellään
työsuojeluhallinnon toimivuutta ja kykyä vastata
työelämässä esiintyvien ongelmien
ratkaisemiseen. Tässä kohtaa mietinnössä löytyy
ehkä jonkin verran myös jännitettä valtiontilintarkastajien kannanottojen
ja valiokunnan kannanottojen välillä. Valiokunnan
asiantuntijakuulemisessa on todettu, että valtiontilintarkastajien
näkemykset eivät vastaa kaikin osin työsuojeluviranomaisten käsityksiä työsuojelun
nykytilasta. Ehkä perusero valiokunnan käsityksissä on
se, että valiokunnan mukaan työsuojelulainsäädäntö ja
sen toteuttaminen on korkeammalla tasolla ja modernimpaa kuin mitä valtiontilintarkastajien
kannanotoista löytyi.
Arvoisa puhemies! Viimeisenä asiana käsitellään
yhteishankintakoulutusta, jota tarjotaan yrityksille, ja sen hankintamenettelyjä ja
näiden yksinkertaistamista, jossa valiokunta kiirehtii
asian valmistelua.
Arvoisa puhemies! On ollut mielestäni erittäin
hyvä, että valiokunta koko laajuudessaan on käsitellyt
tilintarkastajien kertomusta, ja tämän keskustelun
yhteydessä varmasti vielä jaostotyöskentelyyn
osallistuneet ja ainakin läsnä olevat jaostojen
puheenjohtajat tulevat mielellään täydentämään.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Markku Koski.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Valtiontilintarkastajain kertomus vuodelta 2003
on nyt täällä eduskunnan suuressa salissa käsittelyssä,
ja kuten täällä jo kuulimme, tämä käytäntö tullee
muuttumaan ensi vaalikauden alusta eli vuoden 2007 valtiopäiville
valittaisiin niin sanottu tarkastusvaliokunta, mikä muuttaa tämän
järjestelmän oleellisesti. Nythän lausunnot
on jo saatu tästä esityksestä, jota on
hyvin suurella yhteisymmärryksellä valmisteltu.
Toivon niin, että tämä käytäntö tulee
muuttumaan. Se tulee varmasti myöskin tehostamaan tarkastustoimintaa
ja myöskin pitää eduskuntaa entistä enemmän
ajan tasalla, mitä sitten tapahtuu kullakin hallinnonalalla.
Mutta, herra puhemies, muutama näkemys tästä nimenomaan
maatalouspääluokan kohdalta. Ennen kaikkea jaoston
puheenjohtaja viittasi maataloustukien valvontaan, jota valtiontilintarkastajat
ovat perusteellisesti nyt selvittäneet vuonna 2003. Siitä voidaan
yleisenä todeta se, että kyllähän
nyt Euroopan unionin aikana tämä tukijärjestelmä on
erittäin monimutkainen ja myöskin nämä valvontaa
ja tarkastustoimintaa koskevat ohjeet ovat muuttuneet entistä yksityiskohtaisemmiksi,
niin kuin täällä todetaan. Nyt tässä lausunnossa
valtiovarainvaliokuntakin halusi nimenomaan puuttua maatalousjaostossa
ennen kaikkea tukien valvontaan, miten se tällä hetkellä toimii,
ja myös siihen, tuleeko viljelijän oikeusturva
tasapuolisesti huomioiduksi, kun valvontaa suoritetaan.
Kyllähän niin on, että nämä EU:n
tukijärjestelmien tukiehdot on laadittu sellaisiksi, että ne sopivat
mahdollisimman hyvin ennen muuta Keski- ja Etelä-Euroopan
suurten jäsenmaiden olosuhteisiin. Suomeen sovellettuina
ne tuovat ylimääräisiä hallinnollisia
ongelmia. Suomi joutuu täydentämään
EU:n tukijärjestelmiä vielä merkittävästi
omilla kansallisilla järjestelmillään.
Tämä on luonut tämän tavattoman
monimutkaiseksi, niin kuin tässä valiokunnan mietinnössä todetaan.
Valtiontilintarkastajat ovat katsoneet, että maa- ja
metsätalousministeriön tulisi toimia nykyistä aktiivisemmin
EU:ssa sellaisten tukiehtoihin liittyvien määrittelyjen
muuttamiseksi Suomen osalta, jotka ovat Suomen olosuhteisiin soveltumattomia.
Näitä löytyy varmasti tästä järjestelmästä.
Tämä on tietenkin helppo näin sanoa,
mutta sen korjaaminen ei olekaan niin yksinkertaista. Se on käytännössä erittäin
vaikeaa.
Sitten on puututtu myöskin näihin voimavaroihin,
onko siellä riittävästi voimavaroja.
Kyllä kai näin täytyy sanoa, että kun
ajatellaan te-keskuksia, joissa tätä valvontaa
myöskin ennen kaikkea suoritetaan, niin ne eivät
ole riittäviä. Varmasti myöskin on suuria
eroja eri te-keskusten välillä valvonnan ja tarkastusten
suorittamisessa. Myöskin ainakin jonkinlaisena ongelmana
on koettu, että kun joudutaan tilapäistä työvoimaa
käyttämään, esimerkiksi opiskelijoita,
niin nämä ovat tietenkin hyviä harjoittelupaikkoja opiskelijoille,
mutta siinä tuleekin tämä valvonnan laatukysymys
erittäin merkittävästi esille. Tilapäishenkilöstön
käyttämistä on seurattava, kun on ennen
kaikkea julkisesta rahasta kysymys ja sen oikeudenmukaisesta käytöstä,
niin että ei siinä tapahdu virheitä.
Tähän myöskin on puututtu.
Valtiontilintarkastajat ovat kiinnittäneet huomiota
viljelijöiden oikeusturvaan ja tasapuoliseen kohteluun.
Oikeusturvaan liittyvät ongelmat on tuotukin monipuolisesti
esille, mutta mitään varsinaista ratkaisuesitystä tilanteen
korjaamiseksi ei myöskään ole esitetty
valtiontilintarkastajien taholta, miten asia pitäisi hoitaa.
Valiokuntakuulemisessa tuli esimerkiksi ilmi se, että valituskelpoisten
päätösten viipymisen kohtuuttoman kauan
on katsottu loukkaavan viljelijän oikeusturvaa. Viljelijä ei
voi valittaa, ennen kuin kunnan maaseutuelinkeinoviranomainen on
tehnyt tuen maksatuksesta päätöksen.
Aikaa tähän saattaa saadun selvityksen mukaan
kulua useita kuukausia. Kun valvonnan seuraamuksena usein on, että tilalle
maksettavaa tukea leikataan, te-keskusten tekemän valvontapöytäkirjan
tulisikin toimia valituskelpoisena päätöksenä,
jolloin valitus voitaisiin jättää välittömästi.
Tämä asiantuntijakuulemisessa saatu näkemys
on haluttu kirjata tähän mietintöön.
Toivotaan, että tämä myöskin
johtaisi toimenpiteisiin. Nimittäin on aivan kohtuuttomia
tilanteita viljelijöiden oikeusturvan kannalta tässä suhteessa
tapahtunut.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Oli iloinen yllätys, että valtiovarainvaliokunta
ottaa mietinnössään kantaa muuntokoulutukseen.
Muuntokoulutus lääkäreiksi aloitettiin
silloisen opetusministerin Maija Raskin aloitteesta vuonna 2003
Turussa. Vaikka lääkärijärjestöt,
hoitajat, lääketieteelliset tiedekunnat ja Helsingin
yliopiston silloinen rehtori Kari Raivio, nykyinen kansleri, vastustivat
muuntokoulutusta ankarasti, niin se vaan pantiin pystyyn. Nyt on
osoitettu, että muuntokoulutus Turussa on epäonnistunut
ja se tulee kalliiksi. Turku oli ainoa lääketieteellinen
tiedekunta, joka hyväksyi sairaanhoitajien, fysioterapeuttien
ja muiden terveydenhuollon ammattilaisten muuntokoulutuksen lääkäreiksi.
Turku hyväksyi muuntokoulutuksen, koska samalla tehtiin
lehmänkauppa eli Turku sai takaisin myös hammaslääkäreiden
peruskoulutuksen. Se on eri asia, ja se on luultavasti aika hyvä asia.
Turun lääketieteellinen tiedekunta järjesti
erillisen pääsykokeen terveydenhuollon ammattilaisille
lääkärikouluun. Tällä erillisellä pääsykokeella
saatiin 25 opiskelijaa syksyllä 2003, ja he aloittivat
tämän kalliin erillisen koulutuksen. Opiskeluaika
näillä henkilöillä tulee olemaan
5,5 vuotta eli he saivat aikaisemman koulutuksen perusteella anteeksi
ainoastaan puoli vuotta. Viime vuonna, 2004, pääsykokeet
järjestettiin keväällä ja silloin
hoitajapyrkijöitä oli 75, mutta hyväksyttävästi
kokeen läpäisi ainoastaan 11 ja niitä aloituspaikkoja
on 25. Nyt Turku on ymmällä, mitä lopuille
aloituspaikoille tehdään, koska niihin ei saatu
päteviä hakijoita. (Ed. Kekkonen: Lopetetaan aloituspaikat!) — Niin. — 2003
hyväksyttyjen hoitajien keski-ikä oli 35 vuotta,
ja kun he valmistuvat, jos he ylipäänsä valmistuvat lääkäreiksi,
he ovat yli 40-vuotiaita. Sen jälkeen tulee erikoistuminen,
joka kestää 6—10 vuotta, eli nämä valmistuneet
erikoislääkärit tulevat olemaan melkein
50-vuotiaita (Ed. Pulliainen: Pääsevät
osa-aikaeläkkeelle!) — niin — aloittaessaan
uransa lääkärinä. Onko tässä mitään
järkeä? (Ed. Elo: Yhtä kauan lääkäreinä kuin
ed. Asko-Seljavaara!) — Mitä? Mutta minä valmistuin
25-vuotiaana.
Myös hoitohenkilökunnasta on maassamme suurta
pulaa. Kun 5—6 vuoden kuluttua saamme nämä muuntokoulutetut
lääkärit valmiiksi, on lääkäripula
varmasti jo helpottanut, koska sisäänottoja
kaikissa lääketieteellisissä tiedekunnissa
on runsaasti lisätty. Viime syksynä muun muassa
otettiin meidän viiteen tiedekuntaamme yhteensä 610
lääkäriksi opiskelevaa. Muuntokoulutus
lääkäriksi tulisi siis lopettaa Turun
yliopistossa, koska se ei vastaa enää nykyisin
työvoiman tarpeisiin eikä se vastaa siihen 5—6
vuoden kuluttua, kun nämä henkilöt valmistuvat,
ja käyttää säästyneet
varat muiden lääkäreiksi opiskelevien
koulutuksen parantamiseksi, sillä nyt on otettu ylisuuria
kursseja niin Kuopioon, Ouluun, Helsinkiin kuin myös Turkuun
siten, että siellä on 120 hengen kursseja. Opettajamääriä ei
ole vastaavasti suurennettu, eli nämä rahat tulevat kyllä hyvään
tarpeeseen, jos lopetetaan tämmöinen erillinen
koulutus, joka ei vastaa tarvetta ja on erinomaisen kallista.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Ei ollut tarkoituksenani ollenkaan puuttua muuntokoulutukseen, koska
tässäkään valiokunnan mietinnössä ei
kovin yksityiskohtaisesti kuitenkaan muuntokoulutuksesta puhuta.
Mutta kun ed. Asko-Seljavaara nyt puuttui tähän
Turussa tapahtuvaan sairaanhoitajasta lääkäriksi
muuntokoulutukseen, niin, ed. Asko-Seljavaara, eikö se
ole hyvä, että sitä kokeillaan, niin
sitten saadaan tuloksia, ja tulokset voivat olla sellaisia, että todetaan,
ettei tämä koulutus ole tarkoituksenmukaista?
Minun mielestäni sekin on silloin täyttänyt
tarkoituksen. Toisaalta, jos ajattelee ed. Asko-Seljavaaran huolta
siitä, että 120 lääkäriä valmistuu
liikaa, niin kun eilen kuunteli insinöörien ja
viime viikonvaihteessa tradenomien huolta siitä, kuinka paljon
heitä koulutetaan liikaa, niin insinöörit ovat
sitä mieltä, että noin puolet koulutusmääristä riittäisi
insinööriksi koulutettavia, ja tradenomeilla on
suurin piirtein samanlainen ajatus. Eli siis on kysymys tuhansista
opiskelijoista. Varmasti nämä ovat asioita, joita
kannattaa aina miettiä ja uudelleenkin ajatella.
Haluaisin kuitenkin tässä yhteydessä tuoda hyvän
esimerkin muuntokoulutuksesta, joka on Porissa Tampereen teknillisen
korkeakoulun tai nykyisen yliopiston alaisuudessa tapahtuva insinööristä diplomi-insinööriksi
koulutus. Se on onnistunut erinomaisen hyvin. Se alkoi vuonna 87 ja
on sitten jatkunut. Siinä samassa yhteydessä on
aloitettu myöskin ylioppilaiden kouluttaminen diplomi-insinööreiksi.
Lisäksi Turun kauppakorkeakoulu aloitti ensin ylioppilasmerkonomista
kauppatieteen maisteriksi koulutuksen ja nyt tradenomista kauppatieteen
maisteriksi koulutuksen. Kyllä meillä on hyviä esimerkkejä muuntokoulutuksesta.
Niin kuin totesin, valiokuntakaan ei ole tähän
yksittäiseen tapaukseen, josta ed. Asko-Seljavaara puhui,
kuitenkaan ottanut kantaa.
Puhemies! Minulla on nyt tarkoitus puhua aivan lyhyesti parista
asiasta eli infrastruktuurihankkeiden rahoittamisesta ja myöskin
aluekeskusohjelmista. Jos lähdetään liikkeelle
aluekeskusohjelmista, niin minun mielestäni valiokunta on
kiinnittänyt kyllä tärkeään
asiaan huomiota. Kuten valiokunta toteaa mietinnössään,
niin tämä aluekeskusohjelma aloitettiin vuonna
2002 ja se käsittää 34 erilaista alueohjelmaa.
Kun tarkoituksena on ollut, että aluekeskusohjelman avulla,
niin kuin valiokunta sanoo, yhdessä uudistuvan osaamiskeskusohjelman
kanssa vahvistetaan kaupunkiseutujen osaamisperustaa ja tuetaan
alueen innovaatio- ja koulutusjärjestelmän kehittymistä,
niin minun mielestäni riittävästi kuitenkaan
ei ole tietoa ja selvityksiä siitä, miten tässä on
onnistuttu. Täällä sitten todetaan seuraavassa
kappaleessa: "Saadun selvityksen mukaan muuttoliike on aluekeskusohjelman
toteutuksen aikana kääntynyt hajakeskittymisen
suuntaan. 1990-luvun lopulla voimakkaasti kasvaneiden suurten kaupunkiseutujen
kasvu on hidastunut ja niiden rinnalle on noussut keskivahvoja maakuntakeskuksia
ja suurten kaupunkiseutujen läheisiä, pienempiä kaupunkiseutuja
ja maaseutumaisia seutuja". Voidaan tietysti kysyä, onko
tämä ollut aluekeskusohjelmapolitiikan tulosta
vai onko vaan kysymys siitä, että ulkoinen ympäristö on
muuttunut.
Kun tänään esimerkiksi on keskusteltu
asuntojen korkeista hinnoista, niin asuntojen korkeat hinnat ovat
tietysti erityinen ongelma Helsingin seudulla, mutta ovat ne muissakin
suurissa keskuksissa. Silloin voidaan tietysti kysyä, ovatko markkinavoimat
sittenkin vaikuttaneet enemmän siihen, että tämä suurten
alueiden kehitys on jonkin verran hidastunut, vai onko todella niin, että aluekeskusohjelma
on saanut tämän aikaan. Itse minulla on hyvin
suuri epäilys siihen. Minulla on se kuva, kerran vielä toistan
sen, että eduskunnan ja toisaalta myös kunnallisvaltuuston, sillä alueella,
jolla aluekeskusohjelmia toteutetaan, pitäisi entistä enemmän
perehtyä siihen, mitä todella saadaan aikaan.
Suunnitelmat ovat hyviä, mutta ilmeisesti kuitenkin nämä suunnitelmat
jäävät hyvin etäisiksi tavallisillekin
kunnanvaltuutetuille, meistä täällä eduskunnassa
puhumattakaan. Sen takia tosiaan toivon, että tähän edelleen
tulevaisuudessa kiinnitetään lisää huomiota,
sekä aluekeskusohjelmien aikaansaannoksiin että myös
osaamiskeskusohjelmien saavutuksiin.
Puhemies! Sitten infrastruktuurihankkeiden rahoittamisesta,
joka on todella tärkeä kysymys. Eduskunnassa on
paljon keskusteltu siitä, kuinka paljon rahaa pitäisi
pistää teiden ja rautateiden kehittämiseen.
Olen jo aikaisemmin monta kertaa todennut, että Suomi on
jäänyt aivan selvästi tässä viimeisen
10—15 vuoden aikana jälkeen muusta Länsi-Euroopan
kehityksestä. Me olemme jonkinlainen kehitysalue tällä hetkellä sekä teiden
että rautateiden kehittämisen kannalta. Pientä kehitystä tapahtuu,
mutta samanaikaisesti esimerkiksi rautatieverkko pääsee
jo heikentymään ja on todella suuria ongelmia
siellä, puhumattakaan myöskään
tiestön kunnosta.
Kun täällä esitetään
epäilyjä muun muassa elinkaarimallista ja sanotaan,
että elinkaarimallin laajempi käyttöönotto
voi aiheuttaa yllättäviäkin ongelmia
päättäjille tulevaisuudessa, niin haluan
muistuttaa siitä päätöksestä,
jonka Ruotsin hallitus teki pari vuotta sitten, eli jos oikein muistan,
noin 18 miljardia kruunua päätettiin ottaa velkaa
teiden ja rautateiden parantamiseen. En nyt sano, että Suomen
pitäisi noudattaa samaa linjaa, mutta kyllä se,
mitä meidän pitäisi enemmän
vielä pohtia, on se, mitkä ovat teiden ja rautateiden
kansantaloudelliset vaikutukset tällaisessa maassa, jossa
etäisyydet ovat pitkiä ja jossa esimerkiksi viennillä on
erittäin tärkeä rooli.
Kun tuossa kulkee esimerkiksi henkilökohtaisesti Porin
ja Helsingin välistä Valtatie 2:ta, ja niin hyvä kuin
se onkin, niin lähes joka toinen auto on rekka-auto, ja
niin kuin me tiedämme, ne eivät ole pieniä rekkoja
vaan suuria rekkoja ja todella tien käyttö on
ongelmallista tavalliselle autoilijalle, henkilöautonkuljettajalle,
linja-autoille ja sitten tietysti myöskin rekoille. Mutta
todella siis suuria ongelmia on. Me tiedämme, että Valtatie
2 ei suinkaan ole ainoa, mutta kuitenkin hyvin tärkeä väylä muun
muassa Porin ja Rauman vientisatamien kannalta.
Mitä sitten tulee nopeisiin junayhteyksiin, niin vaikka
niitä on jonkin verran kehitelty, esimerkiksi Tampereen—Helsingin
väli toimii kohtuullisen hyvin, niin kyllähän
meillä on valtavasti tekemistä, kun vertaa meitä esimerkiksi
Ranskaan ja Saksaan ja Ruotsiinkin. Me olemme todella merkittävästi
jäljessä.
Nyt vielä kerran korostan näitten sekä teiden että rautateiden
kansantaloudellista merkitystä. Usein me Suomessa keskitymme
tällaiseen liiketaloudellisen merkityksen selvittämiseen
ollenkaan huomioimatta sitä, kuinka suuri merkitys todella
toimivilla infrastruktuurihankkeilla, teiden ja rautateiden rakentamisella
ja kunnossapitämisellä on koko kansantaloudelle.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olen erittäin iloinen, että erittäin
kokenut parlamentaarikko ed. Elo on kanssani samaa mieltä siitä,
että valtion varoja ei pidä tuhlata semmoisiin
kohteisiin, joilla ei saavuteta hyviä tuloksia, ja tämmöinen on
juuri muuntokoulutus. Kiitos esityksestänne!
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Elo taisikin sen tuoda jo esille, mutta
haluaisin vielä tuoda ikään kuin valaisuna
tähän keskusteluun, että valtiontilintarkastajien
kannanotot siis käsittelevät muuntokoulutusta,
hyvin erilaista muuntokoulutusta hyvin laajalla alueella, että tämä lääkäreiden
muuntokoulutus, johon kyllä melko kriittisesti suhtaudutaan,
ei suinkaan ole ainoa ja myös nämä parannusehdotukset
esimerkiksi koskien Esr-ohjelmia koskivat muuntokoulutusta yleisesti. Esimerkkinä
voi
mainita, että farmasian muuntokoulutuksesta saadut kokemukset
ovat hyvin myönteisiä, eli näissä kannanotoissa
ei ole kysymys vain tästä lääkäreiden
muuntokoulutuksesta.
Antero Kekkonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Elo puuttui olennaisen tärkeään
asiaan eli tähän liikenneinfrastruktuuriin. Kun
lukee tätä paperia, niin asiallisesti ottaen tämä on
erittäin rankkaa kritiikkiä meidän liikennehankkeitamme
vastaan. Tätä tarkasti tutkimalla eipä mieleen
tule montaa kertaa, jolloinka näin voimakkaasti otetaan
kantaa asiaan, siis siihen, että tämän
väyläverkon kunnossapidon ja kehittämisen
keskeisinä ongelmina ovat juuri liikennepolitiikan lyhytjänteisyys
sekä määrärahojen niukkuus ja
että tämä radanpidon osalta yhä edelleen
perustuu paljolti lisätalousarvion menettelyyn jne.
Kun tämä nyt on vain vastauspuheenvuoro, niin
en pitempään tästä jatka, mutta
tässä asiassa tämä paperi on
luultavasti kovempaa, kuin mitä korokkeelta tai paikaltaan
kukaan tulee asiasta sanomaan.
Maija-Liisa Lindqvist /kesk:
Arvoisa puhemies! Valtiontilintarkastajain kertomuksessa vuodelta
2003 on otettu hyvin merkittävällä tavalla
useisiin epäkohtiin kantaa. Yksi tuli täällä juuri äskeisissä puheenvuoroissa
esille, ja se on liikenneturvallisuuden parantaminen niin meidän
tiestöllämme kuin rautateillä. Myös
siellä minun omassa kotivaalipiirissäni tätä huolta
kannetaan sekä teiden perusparantamisen osalta että uusien
hankkeiden osalta. Muun muassa varsin vaarallinen väylä Lusi—Vaajakoski
odottaa todella uutta tielinjausta ja perusparannusta. Siellä on
valtava raskas liikenne, ja liikenneturvallisuus on hyvin kyseenalainen.
Samoin on Valtatie 12 Lahdesta, Nastolasta Kouvolaan niitä hankkeita,
jotka tulisi hyvin pikaisesti toteuttaa.
Sen lisäksi on tärkeää,
että vaikutusten arviointia valtion toimenpiteistä yhä enemmän
harjoitetaan tässä talossa. Se, että on
poikkihallinnolliset politiikkaohjelmat, ei vielä muuta
meidän toimintaamme paremmaksi, mikäli me emme
niitä vaikutuksia todella näe, mitä eri
toimenpiteet aiheuttavat mahdollisesti toisissa pääluokissa.
Tässä haluan ottaa kantaa nyt lähinnä turvallisuus-
ja puolustusjaoston puitteissa. Siellä kertomuksessa on
käsitelty Puolustusvoimien Materiaalilaitosta ja sen toiminnan
rationalisointia. Valtiovarainvaliokunnassa rajasimme tarkastelun tässä yhteydessä
pelkästään
puolustusmateriaalihankintoihin. Siten valiokunta ei käsitellyt
esimerkiksi ajankohtaista Puolustusvoimien varikko- ja varastotoimintojen
kehittämistä.
Valtiontilintarkastajat ovat todenneet, että puolustusmateriaalihankkeiden
hankintaprosessi on selkeä ja hyvin ohjeistettu, mutta
sitä ei Materiaalilaitoksen mukaan noudateta käytännön työssä.
Hankeohjausmallia ja sen prosessikuria ei ole noudatettu suuressa
osassa annettuja toimeksiantoja ja hankintatehtävät
on annettu puutteellisin perustein. Lisäksi kattavat hankesuunnitelmat
puuttuvat tai niitä ei ole annettu hankintaorganisaation
käyttöön. Valtiontilintarkastajat edellyttävät
materiaalihankkeiden osalta nykyistä tehokkaampaa ja selkeämpää tavoitteenasettelua,
projektien toteutumisen seurantaa ja aiemmin myönnettyjen
tilausvaltuusmäärärahojen nykyistä suunnitellumpaa
käyttöä.
Nykyisessä puolustusmateriaalin suunnittelu- ja hankintaprosessissa
on todettu olevan erittäin paljon toimijoita, jotka valmistelevat
ja tekevät päätöksiä puutteellisilla
tiedoilla ja hankintaprosessien suhteen huonon aikataulun mukaisesti. Valtiontilintarkastajat
ovat kiinnittäneet huomiota myös Pääesikunnan
henkilöstön suureen vaihtuvuuteen, mistä on
seurannut, että hankintatoimen käytännön
asiantuntemus on ollut puutteellista ja linjaukset ovat saattaneet
muuttua kesken hankintaprosessin. Esimerkkejä tästä on
ollut viime vuosina useitakin, ja on erinomaista, että valtiontilintarkastajat
ovat kiinnittäneet tähän huomiota.
Nyt kannattaa kuitenkin muistaa, että kertomus on vuodelta
2003 ja puolustushallinnossa on jo käynnistetty edellä mainittujen
ongelmakohtien poistamiseksi tarkoitetut toimet ja niiden toteutumisen
seuranta. Saadun selvityksen mukaan on vahvistettu puolustusministeriön
kokonaisvaltainen materiaalipoliittinen ohjelma, puolustusvälinehankintojen
yleiset hankintaperiaatteet ja toteutettu asiaa pohtineen Matsi-työryhmän
suositusten mukaiset muutokset suunnitteluun, budjetointiin, hankeohjaukseen
ja hankintojen käytännön toteutukseen.
Myös tilausvaltuuskäytäntöä on
muutettu siten, että hankkeet etenevät tilausvaltuuksiin
vasta riittävän toteuttamisvalmiina.
Valtiovarainvaliokunta on useassa yhteydessä korostanut
kotimaisen teollisuuden roolia puolustusmateriaalihankinnoissa.
Eduskuntahan on edellyttänyt, että vähintään
puolet hankinnoista on ohjattava kotimaahan. Valiokunta pitää merkittävänä parannuksena
sitä, että kotimaisen teollisuuden ja tiedeyhteisön
mukaantulo hankkeisiin tapahtuu puolustusministeriön antaman
selvityksen mukaan nykyisin jo niiden varhaisessa suunnitteluvaiheessa
tarkoituksena määrittää kotimaisen
teollisuuden osallistumismahdollisuudet hankkeisiin. Tämähän
on todella tärkeä asia sekä työllisyyden
kannalta että myös sillä tavoin, että suomalainen
puolustustarviketeollisuus pääsisi myös
vientituotteina Euroopan markkinoille ja maailmanmarkkinoille nykyistä paremmin.
Antero Kekkonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Tämä ed. Lindqvistin puheenvuoro
käsitteli puolustusmateriaaliasioita. Kun on ollut tilaisuus
Patrian näkökulmasta katsella tätä asiaa,
mihin puhuja viittasi, niin on kyllä tässä yhteydessä sanottava
se, että kehitystä asiassa on tapahtunut hyvin
voimakkaasti. Aivan niin kuin ed. Lindqvist sanoi, nyt puhumme tässä paperissa
vuodesta 2003. Uskaltaisin väittää, että tämä maailma
tämän vuoden 2003 jälkeen on aika lailla
muuttunut, ja parempaan suuntaan.
Mutta yksi pikku yksityiskohta, johon myöskin ed. Lindqvist
viittasi, kannattaa kyllä noteerata. Kun puolustuslaitoksessa
on tämä urakiertojärjestelmä,
niin se merkitsee erittäin suurta vaihtuvuutta ja joihinkin
asioihin tämä vaihtuvuus yksinkertaisesti ei oikein
istu. Yksi asiakokonaisuus, mihin se voimakas vaihtuvuus nimenomaan
ei istu, on tämä hankintapolitiikka, tämä materiaalipolitiikka.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Kekkonen täällä totesi
vastauspuheenvuorossaan, että täältä löytyy
hyvin kovia ja ankaria lausumia. Minä olen täsmälleen
samaa mieltä ed. Kekkosen kanssa. Nämä olivat
minulle niin vaikuttavia lausahduksia täällä tekstissä,
että katsoin aiheelliseksi tulla kommentoimaan jopa näitä ja
selittämään vähän sitä,
miksi ne todella niin kovia juttuja ovatkaan. Ensin ovat nämä korkotukiluotot
kehitysyhteistyössä. Täällä todetaan näin:
"Korkotukiluottohankkeet eivät voi perustua yksittäisten
yritysten intresseihin kohdemaissa."
Arvoisa puhemies! Täsmälleen näin.
Olen täsmälleen samaa mieltä. Mutta tämä lausumahan merkitsee
sitä, että se on erittäin raju politiikkamuutos
aikaisempaan. Siis eduskunta lausuu nyt niin kuolemattomia sanoja,
että, ed. Kekkosta siteeratakseni, eipä ole ihan äsken
lausunutkaan. Nimittäin 1980-luvun alussa, reilut 20 vuotta
sitten, silloisen ulkoministerin toimesta nimenomaan annettiin ulkoministeriön
kehitysyhteistyöhön poliittinen ohjaus, joka oli
juuri tämän mukaista, että tässä pitää ottaa
huomioon yksittäisten suomalaisten yritysten intressit
kohdemaissa, ja kaikki rakennettiin tälle pohjalle.
Tämä perinne jatkui niin voimakkaana, että kun
sitten tapahtui 90-luvun alkupuolella erään Neuvostoliiton
katoaminen ja korvautuminen Venäjällä ja
Karjalan ongelmat siirtyivät Karjalan tasavallan ongelmiksi
ja seurasivat nämä lähialueyhteistyöhankkeet,
niin niissä yhteyksissä noudatettiin täsmälleen
sitä linjaa, jonka maamme ulkoministeriö oli 80-luvulla
lausunut. Niin tyhmää politiikkaa, että vietiin
jopa suomalaisen traktoritehtaan traktoreita rajan taakse, ilman
että siellä on ensimmäistäkään
varaosaa saatavilla niihin traktoreihin. Ja kaikkea muuta hauskaa
sitten siihen päälle, jota maa- ja metsätalousvaliokunta
joutuikin selvittämään sittemmin ja käymään
paikan päällä katsomassa, että eihän
tässä ole mitään järjen
hiventäkään.
Elikkä siis toisin sanoen on upeata, että tämä todetaan.
Toivottavasti tämä menee hallitukselle perille.
Tämä Costa Rica -juttu on yksi tuore esimerkki
siitä, miten älyttömään
tilanteeseen voidaan tässä yhteydessä ajautua.
Jos näihin on mahdollisesti sisältynyt korruptiota
tai muuta, niin voi hyvänen aika sentään.
Toinen asia, jota kommentoin, on tämä aluekeskusohjelma
ja sen toimivuus. Silloin kun tätä järjestelmää ruvettiin
lanseeraamaan, sen keskeinen ajatus tietysti oli se, että siihen
maakunnalliseen yleiseen kehittämispolitiikkaan ympätään tämä asia
niin, että jos alue oli valittu aluekeskusohjelmaan, niin
siitä oli seuraava se, että tämä aluekeskusohjelma
ikään kuin nosti sen tämmöiseksi
kärkiasiaksi, loi tälle hankkeelle niin kuin identiteetin.
Odotin, että ne suuret puheet, mitä tässä asiassa
oli, olisivat johtaneet siihen, että nämä aluekeskusohjelmat
olisivat eräänlaista lippulaivapolitiikkaa, joka
näkyy julkisuudessa jatkuvasti ja joka vetää nämä maakunnalliset
hankkeet ja EU-rahojen käytöt jnp. yhdeksi toimivaksi
kokonaisuudeksi. Nyt tässä aika kriittisesti suhtaudutaan
tähän asiaan ja todetaan, että ei se nyt
ihan ole tällä tavalla näyttänyt
onnistuvankaan.
Sitten puolustusmateriaaliasioista ei kompetenssi riitä lausahtamaan
yhtään mitään, mutta muuntokoulutuksesta
kyllä ja sillä tavalla, kun tässäkin
on kriittisiä näkökohtia tuotu esille.
Tässä oli ed. Asko-Seljavaaran kertomus siitä,
mikä oli tämän lääkärimuuntokoulutuksen
kohtalo ja tilanne. Minulla ei ole siihen mitään
lisättävää, mutta kiinnitän
siinä huomiota yhteen kohtaan, mihinkä ed. Asko-Seljavaara
ei kiinnittänyt huomiota sillä tavalla, ja se
oli se, jos nyt muistan ihan tarkkaan oikein, kun hän lausui
tuolta viereiseltä puhujakorokkeelta näin, että luettiin
hyväksi vain puoli vuotta aiempia opintoja ja sitten kaikki
muut piti suorittaman niin kuin hän kuvasi, juuri näin.
Tässähän se kupletin juoni juuri
on, että muuntokoulutuksessa idea on se, että henkilöt, jotka
hallitsevat nämä alat, katsovat tarkkaan sen,
mikä on hyväksi luettavaa. Olen ollut yliopistossa
virkamiehenä, dekaanina, jonka tehtävänä oli
kirjoittaa nämä raskaat päätökset
alle. Tein niitä aikamoisen määrän
silloin, juuri ennen kuin tähän kansanedustajaksi
sitten luiskahdin, vuonna 87. Siinä piti tehdä sellainen
työ, että käytiin kaikki ne vertailuohjelmat
ja kaikki myöskin tutkinnonuudistuksen jälkeen
läpi, ja siitä syntyi se ammattitaito tehdä oikeita
ratkaisuja. Tässäkin asiassa valiokunta on ollut
aivan oikealla tiellä — hyvä, kun asioita
tällä tavalla käsitellään — ja
se tarkoittaa silloin sitä, mitä ed. Sinnemäki
tässä äsken totesi, että on
myöskin menestystarinoita. Aivan oikein, ne menestystarinat
syntyvät juuri sillä tavalla, että nämä ohjelmat
on räätälöity ja katsotaan,
mitä on järkevää lukea hyväksi,
niin että se kokonaisuus on se, mihinkä pyritään,
elikkä se ammattitaito hoitaa hommia.
Sitten täällä viitataan tähän
maataloustukien valvonta-asiaan ja siinä yhteydessä siihen,
että "näköpiirissä on, että EU:n
maatalousuudistuksen myötä valvontaresurssien
tarve lisääntyy entisestään".
Arvoisa puhemies, varmasti näin on, mutta on myöskin
niin päin, että se asia on tutkittu ja hutkittu.
Tänä päivänä maa- ja
metsätalousvaliokunnalle kerrottiin, kuinka paljon sitä valvontaa
tulee lisää ja millä kriteereillä sitä tulee
lisää, ja tämä on siis totta,
elikkä se on jo paljon pitemmällä eikä vain
niin, että on näköpiirissä tilatukijärjestelmä ja
siihen liittyvät hommat tuovat tämän
homman siis uudelleen.
Sitten tämä väyläpolitiikka,
johonka ed. Kekkonen täällä jo kiinnitti
huomiota. Aivan juuri niin on asianlaita kuin ed. Kekkonen totesi.
Tässähän on todella perustavaa laatua
olevasta virhearvioinnista kysymys. Onneksi Reino Hjerppe kiinnitti
tähän, oliko se viime vai toissa viikolla, huomiota,
että nyt on laskuvirhe tässä koko hommassa,
sillä jos perusliikenneinfran annetaan romuttua, rapautua,
niin kuin täällä sanotaan, niin sehän
tarkoittaa sitä, että hätätilanteessa,
emergency-tilanteessa, sen parantaminen sitten arvokasta toimeliaisuutta
onkin, kun päinvastoin pitäisi jatkuvalla kuormalla
hoitaa asiaa kuntoon, niin että rapautumista siinä perusinfrassa,
välttämättömässä perusinfrassa,
erikoisesti rautateillä ja sellaisilla maanteillä,
joilla on elinkeinoliikennetarvetta, ei pääse
tapahtumaan, niin että sitten samalla niillä,
jotka urakoivat nämä hankkeet, on jatkuva kuorma
päällä ja sitten ne tekevät,
jotka tekevät sen paremmin ja edullisemmin. Elikkä siis
toisin sanoen tässä on perustavaa laatua oleva
politiikkamuutos edessä tai sitten on katastrofi edessä.
Maija-Liisa Lindqvist /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pulliainen tässä aivan
oikein toi esille, että katastrofi on tulossa, mutta se
itse asiassa on jo päällä niin tiestössä kuin
rataverkostossa. Olemmehan saaneet valtiovarainvaliokunnassa todella
kuulla, että meillä on aivan valtava määrä muun
muassa siltoja, jotka odottavat kiireesti korjausta sen lisäksi,
että on tavalliset perusparantamiset meneillään,
eli meillä on jäänyt niin kauan sellainen pienempi
peruskorjaus tekemättä, ja nyt ne ovat kaatuneet
jo päälle. Nyt tarvitaan varmasti aivan uusi linjaus
tässä tie- ja ratapolitiikassa.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Loistavaa, ed. Lindqvist. Minä halusinkin
provosoida teidät lausumaan, kun te olette siellä valtiovarainvaliokunnan
puolella vastuussa näistä asioista. Hoitakaa asiat
juuri noin kuin totesitte!
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Valtiontilintarkastajain kertomus on täyttä tavaraa. Siinä kiinnitetään
huomiota ongelmiin ja epäkohtiin, jotka ovat tuttuja, mutta
joiden ratkaisemiseen ei eduskunnalla ole ollut vielä eväitä tai voimia.
Ensiksi: Maamme vankiloissa on liikaa sakkovankeja. Kuten tilintarkastajat
toteavat, voidaan perustellusti kysyä, kuinka tarkoituksenmukaista
tällainen valtion varojen käyttö on.
Siksi tarvitaankin vaihtoehtoisia tapoja sakkorangaistuksen osalta.
Tällaisia vaihtoehtoja ovat esimerkiksi yhteiskuntapalvelu
tai siviilipalvelun tapainen palvelu.
Toiseksi: Aluekeskusohjelmien merkitys alueellisessa kehittämisessä on
jäänyt epäselväksi. Merkittävinä ongelmina
valtiontilintarkastajat pitävät alueellisen kehittämisjärjestelmän
sekavuutta, erilaisten ohjelmien ja alueiden muiden kehittämisvälineiden
suurta määrää sekä niiden päällekkäisyyttä.
On totta, että aluekeskusohjelman hallinnointi on suhteessa
rahoitukseen liian raskas. Aluekehittämiseen tarvitaan
myös pitkän tähtäimen rahoitusjärjestelmiä,
että toimintaan saadaan epävarmuuden sijaan pitkäjännitteisyyttä.
Arvoisa puhemies! Viime aikoina on ansiokkaasti kiinnitetty
huomiota teiden ja siltojen kunnossapitoon sekä uusien
hankkeitten rahoitukseen. Valtiontilintarkastajat korostavat, että valtion
noin 19 miljardin arvoisen väyläomaisuuden ylläpidossa
ja kehittämisessä on päästävä nykyistä parempaan
pitkäjännitteisyyteen ja suunnitelmallisuuteen,
ja siinä he ovat oikeassa. Viimeisinä vuosina
rakennetun väyläinfrastruktuurin huoltamiseen
ja ylläpitämiseen tarvitaan huomattavasti resursseja,
niin myös uusien väylähankkeiden rahoittamiseen,
joista tärkeimpiä ovat Turku—Helsinki-moottoritien
rakennushankkeen loppuunsaattaminen sekä Turku—Helsinki-oikoradan
suunnittelu sekä rahoituksen valmistelu.
Valtiontilintarkastajat pitävät nykyistä lääkekorvausjärjestelmää vaikeaselkoisena
useiden korvausluokkien, kiinteän omavastuuosuuden ja prosenttiosuuden
takia. Siksi ehdotus lääkekorvauksen perusteiden
selkiyttämisestä on paikallaan. Näin
asiakkaat osaavat arvioida lääkkeestä maksettavan
osuuden helposti ja korvauskäsittely yksinkertaistuu.
Valtiontilintarkastajat arvioivat ansiokkaasti ympäristökeskuksen
toimintaa. Olen saanut kuntien ja kansalaisryhmien taholta palautetta
ympäristökeskuksen toiminnasta. Ympäristökeskuksen
kantoja ei tiedetä tai jos tiedetään,
ne ovat yksipuolisia. Raportissa huomautetaan, että Kuntaliiton
arvioinnissa on edelleen käynyt ilmi muun muassa, että lähes
kolmanneksella kuntia on ollut vaikeuksia saada selville ympäristökeskuksen
kantoja. Jotkut kuntien edustajat ovat jopa katsoneet, että kuntien
itsenäisyys on kaventunut. Neljännes kuntien kaavoittajista
on puolestaan kokenut, ettei kunta ole ympäristökeskuksen
kanssa tasavertainen kumppani. Siksi tilintarkastajien ehdotus ympäristökeskuksen
ulkopuolisesta arvioinnista on paikallaan.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tässä olisi paljonkin
asiaa. Kiinnitän huomiota kahteen kohtaan. Toinen on tämä korkotuki.
Se on nyt Kiinalle merkittävästi vähentynyt,
mutta onhan se nyt skandaalimaista, että kommunistinen
diktatuuri Kiina, joka teloittaa omia kansalaisiaan, uhkaa Taiwania
sodalla, on ylipäätään minkään
näköisen kehitysyhteistyön kohde. On skandaalimainen
tilanne, että tällaista maata tuetaan. Ei missään
tapauksessa!
Arvoisa herra puhemies! Kyllä tämä korruptio-ongelma
on syytä ottaa kehitysyhteistyössä vakavasti,
sillä mitä rankempi sortaja, sitä pitempi
laahus sillä on yleensä kansainvälisissä kokouksissa
perässähiihtäjiä.
Arvoisa herra puhemies! Lyhyesti lopuksi tästä maataloustukien
valvonnasta. Täällä on hyvää tekstiä juuri,
minkälaista EU-vetoinen maatalous on. Se on tehty
suurten keskieurooppalaisten ja eteläeurooppalaisten jäsenmaiden
olosuhteisiin, ja meillä viljelijä on Brysselin
orja ja blanketin täyttäjä. Mahdollisimman
pian tällaisesta sekasotkusta eroon! Se on isänmaan
ja viljelijän etu.
Antero Kekkonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Puutun yhteen yksityiskohtaan edellisessä ed.
Soinin voimakassanaisessa puheenvuorossa. Nämä korruptioheittelyt,
ne ovat retorisesti helppoja ja kuultavaksi joskus jopa hauskoja,
mutta tällaisessa yhteydessä, jossa käsitellään
veronmaksajien panostusta kansainväliseen toimintaan, sellaiseen
toimintaan, jonka perusidea on kuitenkin, sikäli kuin olen ymmärtänyt,
kaikkien tässä salissa hyväksymä, niin
sellaiseen toimintaan liitetyt perusteettomat korruptioepäilykset
ovat vähän kyseenalaisia, ja kun sellaisia esitetään,
niin vähin, mitä voisi toivoa, olisi, että niistä voitaisiin
esittää edes jonkinlainen todiste tai ainakin
viite todisteesta.
Timo Soini /ps (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyllä, jos lukee ihan tätä mietintöä,
niin on Valtiontalouden tarkastusvirasto kiinnittänyt vakavaa
huomiota muun muassa näihin sairaalatarvikkeisiin Costa
Ricassa, että en minä tiedä, mitä varten
näitä mietintöihin kirjoitellaan, jos
ei niillä ole mitään merkitystä.
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olemme tainneet tästä aikaisemminkin
ed. Soinin kanssa keskustella. Kun hän otti esiin korruption,
hän puhui diktaattoreista, joilla on pitkät laahukset.
Tässä Instrumentarium-tapauksessa kysymys on kuitenkin itse
asiassa aika toinen. Kysymys on sinä aikana suomalaiseen
yritykseen kohdistuvista epäilyistä ja ehkä myös
siitä mekanismista, onko korkotukiluotto ollut sellainen
instrumentti, joka on erityisesti houkutellut, jos ei nyt suorastaan
korruptioon, niin ehkä osittain epätarkoituksenmukaiseen
toimintaan kehitysavun antamisessa. Niin että ed. Soinin
vihjailut tässä yhteydessä menevät
ehkä nyt vähän sivuun, jos puhutaan tästä Costa
Rican tapauksesta. Toisaalta on myös niin, että valtiovarainvaliokunta
on ottanut kantaa korruption kitkemiseen kehitysyhteistyössä, ja
se on todella riski, koska tietenkin ne maat, joihin annamme kehitysyhteistyötä,
(Puhemies koputtaa) ovat maita, joiden kehitystaso ei ole kovin
korkea, ja korruptioriski näissä maissa on olemassa,
ja valiokunta on ottanut kantaa sen puolesta, että korruptionvastaiset
järjestelmät olisivat suomalaisessa kehitysyhteistyössä systemaattisia
ja hyviä.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Valtion tilintarkastajat ja myöskin
valtiovarainvaliokunta ovat kiinnittäneet huomiota tähän
sakon muuntorangaistusjärjestelmään,
joka on nyt varsin ajankohtainen juuri sen takia, että viime päivien
uutiset kertovat, kuinka meidän vankilamme ovat tällä hetkellä täynnä.
Lisäksi täällä on viitattu monessa
puheenvuorossa siihen, että nämä kustannukset
ovat tällä hetkellä myöskin veronmaksajille
suuret, mitkä koituvat myöskin vankien ylläpidosta
vankilassa. Näissä asioissa täytyy tietenkin
aina muistaa kuitenkin se, että sakkokin on myöskin
rangaistus ja siitä on erikseen säädetty,
kuinka sakko vankeudeksi muutetaan. Jos ajatellaan tulevaisuudessa
niin, että sakkovangit eivät olisikaan vankeja,
jos heidät sijoitettaisiin esimerkiksi johonkin päihdehuollon palveluihin,
niin kysymys ei ole enää silloin rangaistuksesta.
Silloin on kysymys aivan jostakin muusta.
Sitä tässä valtiovarainvaliokunnan
mietinnössä hieman ihmettelen, että tämä ei
voi olla se ratkaisu. Muuntosuhdetta voidaan tietenkin muuttaa,
niin kuin eduskunta hyväksi näkee, kuinka monta
sakkopäivää vankeuspäiväksi
muutetaan, mutta sekään ei voi olla kestävä ratkaisu
silloin, jos sakko on rangaistus, että sitä ei
muunneta ollenkaan. Silloin sakkoja jää maksamatta
muidenkin osalta kuin sellaisten, jotka eivät sitä halua
tai joilla ei ole taloudellisia mahdollisuuksia maksaa sakkoja.
Mutta kaikki me tiedämme kuitenkin, että meillä on
edelleen yhteiskunnassa sellaisia henkilöitä,
jotka tekevät kesällä näitä omia
juttujansa, ja talvet he käyvät sitten lusimassa.
Nimenomaan he aina haluavat mennä talveksi silloin, kun
esimerkiksi on asunnottomuutta tai jotakin muuta tilannetta, ja
kärsiä sitten maksamattomia sakkojaan ihan johdonmukaisesti
vuosi toistuen vankilassa.
Näyttää siltä, että kaksi
minuuttia on kulunut, niin käytän ehkä toisen
puheenvuoron.
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Käsittääkseni tässä keskustelussa
kukaan ei ole ehdottanut sellaista vaihtoehtoa, että henkilöillä,
joilla on varallisuutta ja jotka ovat saaneet sakkoja, näitä sakkoja
ei muunnettaisi. Esillä näissä keskusteluissa
ja myös tässä selvitysmiehen työssä on
ollut mahdollisuus, että täydellisesti varattomien
ihmisten sakkoja ei muutettaisi vankeudeksi.
Valiokunta ei tässä yhteydessä oikeastaan
ole halunnut hirttäytyä johonkin näistä vaihtoehdoista
viimeiseen asti, mutta olemme kiinnittäneet huomiota toisaalta
siihen aspektiin, joka on inhimilliseltä kannalta merkittävä,
että nämä sakkovangit ovat todella huonokuntoisia
ja syrjäytyneitä ihmisiä ja on realiteetti,
että se hoito myös, mitä he vankilassa
saavat, jossain varmasti pitää saada ja se voitaisiin
antaa ehkä jossain tarkoituksenmukaisemmin kuin vankilassa.
Toisaalta olemme halunneet kiinnittää huomiota
siihen, että tämä järjestelmä on
kyllä veronmaksajille tällä hetkellä hyvin
kallis. Ja huomioon tulee ottaa sekin, että osa näistä sakoista
ei ole (Puhemies koputtaa) rikoksesta saatuja sakkoja, vaan esimerkiksi
saapumattajäämissakkoja, ja on kyseenalaista,
pitääkö esimerkiksi tällaisia
sakkoja (Puhemies: Minuutti!) vankeutena istua.
Petri Salo /kok (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tästä varmaan avautuu myöhemminkin
ihan mielenkiintoinen keskustelu, nimenomaan tästä kysymyksestä.
Mutta meidän täytyy kuitenkin muistaa, että sakko
ja vankeus on rangaistus, joka kärsitään
rangaistuslaitoksessa, jota kutsutaan vankilaksi, silloin jos sakon
jättää maksamatta.
Minulle on kyllä lakivaliokunnan jäsenenä varsin
vierasta sellainen ajattelu, että ihmisen taloudellisen
aseman perusteella olisi Suomessa rangaistuksia, joissa joidenkin
sakot muutettaisiin vankeudeksi ja joissakin se jätettäisiin
muuttamatta. En tiedä, onko kansalaisten yhdenvertaisuuden
periaatteen mukaan edes mahdollista toteuttaa tämän
tyyppistä ajattelua. Minä kyllä katson,
että sitten, jos muuntojärjestelmä muutetaan,
sen täytyy koskettaa ihmisiä ihan tasapuolisesti
riippumatta taloudellisesta asemasta ja kohdella heitä yhdenvertaisesti.
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tätä keskustelua on varmasti
hyvä jatkaa siinä yhteydessä, jos tänä keväänä eduskuntaan
tulee esitys tästä muuntojärjestelmästä.
Mutta asiaa voi katsoa täsmälleen päinvastaisesta
näkökulmasta kuin ed. Salo. Tällä hetkellähän
taloudellinen eriarvoisuus tarkoittaa tässä sitä,
että ihmiset, joilla on varoja, suorittavat jonkin rangaistuksen
maksamalla sakon ja ihmiset, joilla ei ole varoja, suorittavat sen
huomattavasti rankempana rangaistuksena eli istumalla vankilassa.
Kyllä tässä on aidon kriminaalipoliittisen
keskustelun mahdollisuus, ei tämä kysymys ole
itsestäänselvä, mutta varmasti jatkamme
siitä myöhemmin.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunta on nostanut esiin
puolustushallinnon osalta tilausvaltuusmenettelyn, joka on pitkään
ollut käytössä. Se on ollut erittäin hyvä sinänsä.
Ongelmia on vain aiheutunut siitä, että on ollut
useita valtuuksia koko ajan menossa, henkilöstöä ei
ole ollut riittävästi ja näin ollen ne
ovat venyneet muistakin syistä kuin pelkästään
henkilöstösyistä ja on tullut siirtyviä eriä melkoisesti.
Suurimmat ongelmat ovat olleet Maavoimien osalta, mutta niin kuin
täälläkin todetaan, pahimmat puutteet
on nyt korjattu ja hankkeet etenevät.
Haluaisin kuitenkin tässä yhteydessä vielä kiinnittää huomiota
siihen, että vaikka hanke on perusteellisesti suunniteltu
ja se menee hyvin eteenpäin, on ilmennyt, että käyttökustannuksia ei
ole osattu riittävän hyvin arvioida etukäteen
ja hankkeet silloin, kun ne tulevat käyttöön,
nielevätkin merkittävästi enemmän
varoja, jotka tulevat vaikuttamaan sitten siihen, että kokonaissuunnittelussa
ilmenee ongelmia, niin kuin nyt on ilmennyt. Muun muassa juuri on
jouduttu aika mittaviin säästötoimenpiteisiin,
jotka sitten vaikuttavat, joten tuleviin käyttökustannuksiin
on pureuduttava ja arvioitava ne realistisesti siitä huolimatta,
että se estäisikin jonkun hankkeen edistymisen
tai jopa läpimenon.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! En malta olla tässä keskustelussa
myöskään puuttumatta maataloustukien
valvontaan. Tämä on mielenkiintoinen kysymys,
että nyt se on noussut ihan hyväksyttäväksi
moitteeksi, kun valtiontilintarkastajat tähän
asiaan kiinnittivät huomiota ja myöskin valtiovarainvaliokunta.
Me nimittäin allekirjoitimme ed. Pulliaisen kanssa ed. Timo
Seppälän tekemän samaa asiaa koskevan kirjallisen
kysymyksen ja kävimme myöskin maatalousministeriön
virkamiesten kanssa vielä aika pitkään
keskusteluja siitä, mikä on tänä päivänä viljelijöiden
oikeusturva ja tasapuolinen kohtelu ja mikä on valvojien
rooli. Siitähän meinasi tulla aivan pyhäinhäväistys.
Mutta nyt huomaan, kun sama asia on nostettu esiin tänne
valtiontilintarkastajien kertomukseen ja myöskin valtiovarainvaliokunta
on kiinnittänyt siihen saman tyyppistä huomiota
kuin me, että tästä on tullut ihan hyväksyttävää toimintaa.
Tuossa noin runsas vuosi sitten käytiin hyvin voimakas
keskustelu julkisuudessa yhden ainoan sanan takia, kun käytettiin
vähän voimakasta sanaa, että onko tämä moitittavaa
vai hyväksyttävää toimintaa.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Vielä haluaisin herättää Kiinasta
vähän keskustelua, mutta kun kysymys on kommunistisesta
diktatuurista, joka teloittaa omia kansalaisiaan, niin se on sopiva
Suomen kehitysyhteistyökohteeksi näköjään.
Tämä on minun mielestäni käsittämätön
asia ja tähän pitäisi puuttua. Me otamme
milloin mihinkin tiibetiläisiin häkkikanoihin
kantaa ja muuhun, ja nämä asiat, jotka ovat ihan
perustavaa laatua olevia — sulkeeko raha suut ja kännykkätehtaat
suut Kiinassa. Tämä olisi sellainen, mihin saisivat
hallitusherrat vastata.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti kommenttina ed. Nepposen äskeisen
puheenvuoron johdosta, kun hän aivan oikein vei sitä tarkasteluketjua
Puolustusvoimien piiristä, miten se on johtanut näihin
säästötoimiin. Arvoisa ed. Nepponen,
se ketju jatkuu sillä tavalla, että se on johtanut
nyt äärimmäisen pikkutarkkaan ohjeistukseen
kaikissa hankinnoissa, kaikissa hallintopäätöksissä,
mitkä liittyvät rahan käyttöön,
niin että siellä ovat kapteenit ja majurit kyllä siinä henkisessä ja
fyysisessä tilassa, että taitaa kohta tulla uran
vaihto mieleen.
Keskustelu päättyy.