Sari Essayah /kd (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä lakialoitteessani
ehdotan sitä, että tuloverolaissa asetettu kotitalousvähennyksen
myöntämisrajoitus ei koskisi sosiaalisten yritysten
kotitalouksille suorittamaa työtä. Merkittävin
uusi vajaakuntoisten ja pitkäaikaistyöttömien
työllistämistä edistävä lainsäädännöllinen
hanke on ollut sosiaalisia yrityksiä koskeva laki, joka
on ollut voimassa nyt vähän yli vuoden ajan.
Sosiaaliset yritykset voivat tarjota muita huonommassa työmarkkina-asemassa
oleville mahdollisuuden työllistymiseen avoimille työmarkkinoille.
Sosiaalisia yrityksiä koskevassa laissa määritellään,
että yrityksen työllistämistä työntekijöistä huomattavan
osan elikkä 30 prosentin on oltava vajaakuntoisia tai yhteensä vajaakuntoisia ja
pitkäaikaistyöttömiä. Tällainen
yritys on merkitty työministeriön ylläpitämään
sosiaalisten yritysten rekisteriin. Sosiaalinen yritys toimii kuten
ihan tavallinen yritys, mutta samalla tarkoitus on työllistää vajaakuntoisia
ja pitkäaikaistyöttömiä. Tätä tarkoitusta
varten se on oikeutettu hivenen tavallista pidempikestoiseen työllistämistukeen
ja yhdistelmätukeen.
Sosiaalisia yrityksiä oli viime vuoden loppuun mennessä rekisteröitynyt
työministeriön rekisteriin 11, hakijoita oli viime
vuonna 24. Nämä yritykset työllistävät
tällä hetkellä vähän
reilut 200 henkilöä. Näistä 61
on vajaakuntoista ja 31 pitkäaikaistyötöntä.
Täytyy myöntää, että alku on
ollut vaatimaton. Kiinnostuneita on kuitenkin ollut paljon enemmän.
Tällaisia erilaisia tiedotus-, konsultointi- ja neuvontatilaisuuksia
on ollut yli 200 ympäri Suomea, ja noin 20 pitkälle suunniteltua
hanketta on tälläkin hetkellä tiedossa.
Lain tarkoituksen toteutuminen näyttää siis
tämänhetkisten kokemusten mukaan parhaiten onnistuneen
lähinnä niissä sosiaalisissa yrityksissä, jotka
on perustettu toteuttamaan tietyn taustayhteisön, esimerkiksi
jonkin vammaisjärjestön, tavoitteita. Ed. Pulliainen
istuu täällä, siellä Oulussa
esimerkiksi Tervatullihan on jo pitkän aikaa toiminut kuten
sosiaalinen yritys, ja sitten kun laki astui voimaan, niin se rekisteröityi
sosiaaliseksi yritykseksi. (Ed. Pulliainen: Ensimmäisenä!) — Aivan,
ensimmäisenä Suomessa.
Tulevaisuuden haaste on tietysti saada mukaan myös
muita yrityksiä, niitä, joilla tällaista taustaa
ei ole. Laki on tietysti aina laki, eikä se sinällänsä riitä synnyttämään
yrityksiä, vaan tarvitaan tietysti asiasta innostuneet
yrittäjät ja yritykset ja resurssit sitten tähän
yritystoimintaan, joten tätä tiedottamista laista
yrityksiin päin on edelleen lisättävä ja
mahdolliset lain toimivuutta estävät seikat on
tunnistettava ja kaikki lain toimivuuden parantamiseen tähtäävät
kehityshankkeet on ehdottomasti toteutettava.
Arvoisa puhemies! Osallistuin itse tämän lainsäädännön
muokkaamiseen työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
jäsenenä. Valiokuntana me edellytimme, että lain
toteutumisesta on ministeriön annettava selonteko vuonna
2006, mutta kentältä alkoi kuulua kaikuja, ja
halusimme saada palautetta jo aikaisemmin, ja tämän
palautteen pohjalta puheenjohtajamme Jukka Gustafsson halusi, että otamme
lain toteutumisen tarkasteluun jo ihan tämän vuoden
alussa — muistaakseni helmikuussa kävimme nämä asiantuntijakuulemiset.
Näissä asiantuntijakuulemisissa nousi esille monia
eri seikkoja, joilla lain toimivuutta voitaisiin parantaa. Yhtenä sellaisena
nousi esille verotuksellinen eriarvoisuus sosiaalisten yritysten
ja muiden yritysten välillä koskien juuri kotitaloustyön
verovähennysoikeutta. Kotitaloustyösektori on
juuri sellainen, jonne monien pitkäaikaistyöttömien
ja vajaakuntoisten olisi helpompaa työllistyä.
Sillä sektorilla on edelleen työllistävää kysyntää.
Kotitaloustyön verovähennysoikeus on ollut eräs
parhaita työllistäviä veroratkaisuja,
mitä Suomessa on tehty. On arveltu, että sitä kautta
olisi syntynyt jopa noin 10 000 työpaikkaa, ja
ennen kaikkea pimeää työtä on
poistunut.
Tuloverolain 127 a §:n mukaan kotitalousvähennystä ei
kuitenkaan myönnetä, jos samaa työsuoritusta
varten on saatu omaishoidontukea, kunnan myöntämää sosiaali-
ja terveydenhuollon palveluseteliä, lasten kotihoidon ja
yksityisen hoidon tuesta annetussa laissa tarkoitettua tukea, työllistämistukea
tai työnantajalle maksettavaa työmarkkinatukea.
Kotitalousvähennyksen tarkoituksena on tukea sellaisia
palveluja, joille ei muuta kautta ohjata yhteiskunnan tukea. Kuitenkin
jos sosiaaliselle yritykselle maksetuista työkorvauksista
saisi kotitalousvähennyksen, kysymyksessä olisi
nykyisen tulkinnan mukaan palvelujen päällekkäinen
tukeminen.
Työllistämistuella ja yhdistelmätuella
sosiaalinen yritys mielestäni asetetaan kuitenkin vain samaan
asemaan, ei mihinkään erityisasemaan niiden yritysten
kanssa, joiden palveluksessa on täyttä työpanosta
tekeviä työntekijöitä. Yrityksen
on esimerkiksi maksettava kyseisellä alalla noudatettavan
työehtosopimuksen mukaista palkkaa työntekijän
yksilöllisestä tuottavuudesta riippumatta, joten
työllistämis- ja yhdistelmätuella korvataan
ainoastaan tämä pitkäaikaistyöttömän
tai vajaakuntoisen alentunut työpanos. Yrityksen saama
tuki on yhteiskunnan korvaus sosiaalisen yrityksen ottamasta yhteiskuntavastuusta.
Arvoisa puhemies! Sosiaalisia yrityksiä koskevan hallituksen
esityksen perusteluissa todettiin, että sosiaalisen yrityksen
määritteleminen rinnastamalla se mahdollisimman
suuressa määrin normaaliin yritykseen on tarkoituksenmukaista
sekä avoimille työmarkkinoille pääsyn edistämiseksi
että kilpailunäkökohtien johdosta. Myöntämällä sosiaaliselle
yritykselle kotitalousvähennys annettaisiin sille samat
toimintamahdollisuudet kuin muillekin kotitalouksissa työnsä suorittaville
yrityksille.
Arvoisa puhemies! On esitetty väitteitä, että kotitaloudet
eivät haluaisi palkata sellaista työntekijää,
joka toimii sosiaalisessa yrityksessä. He eivät
haluaisi siis sosiaalisen yrityksen työntekijää omaan
kotiinsa. Minusta tämän tyyppinen ajattelu tai
olettamus paljastaa näitten lausujien syrjivän
asenteen. Missä tahansa remonttiyrityksessä tahi
kotitaloustyötä tekevässä yrityksessä pätee
vanha sanonta: "Hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmas."
Työn jälki on siis ratkaiseva tekijä.
Paikallisesti toimivilla yrityksillä ei ole varaa huonoon
työn jälkeen. Uskon, että päinvastoin
moni pitkäaikaistyötön päästyään työn
syrjään kiinni tekisi varmasti hyvää ja
huolellista työtä.
Sosiaalinen yritys voisi olla jopa tietynlainen markkinavaltti.
Uskon, että moni haluaisi ostaa kotitaloustyötä juuri
sosiaaliselta yritykseltä. Yritystoiminnalla on näin
tavallaan, voisiko sanoa, yrityksiä laajempi merkitys inhimillisemmän
yhteiskunnan edistäjänä, ja kuluttajina
meillähän on paljon valtaa. Me voimme ostopäätöksillä olla
tukemassa tätä inhimillisempää yhteiskuntaa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä on taitava, myönteinen,
kannatettava veto, kerta kaikkiaan.
Meillähän pitää muistaa
se, että kun me sosiaalisia yrityksiä koskevaa
lainsäädäntöä täällä säädimme,
niin meillä oli suuret odotukset. Meillä oli sellaiset
odotukset, että se nyt on jossakin kymmenen ja kahdenkymmenen
välillä oleva määrä,
minulla oli joku kahdeksantoista ihan tuoreimpana lukuna, mutta
joka tapauksessa alle kahdenkymmenen määrä.
Se ei ole sinnepäinkään, mitä me
kuvittelimme, että tämä määrä on nyt
juuri tällä tarkasteluhetkellä. Me tiedämme tarkoin,
että jos me olisimme sen lainsäädännön säätäneet
Saksan liittotasavallan mallin mukaan, niin me olisimme aivan toisenlaisessa
tilanteessa. Nyt täällä äsken
ed. Essayahin mainitsema Tervatulli Osakeyhtiö Oulussa
on taloudellisissa vaikeuksissa ja on joutunut tukeutumaan Oulun kaupungin
apuun. Olemme sitä lämpimästi tukemassa,
niin että se selviytyy tästä vaikeudestaan, koska
se on kuitenkin mallikelpoinen ja pioneeri sosiaalisena yrityksenä.
Juuri tällaiset oivallukset, mitä tässä lakialoitteessa
on, ovat erinomaisen tervetulleita, mutta perustavaa laatua olevan lainsäädännön
muuttaminen täytyy toteuttaa mahdollisimman pian. Toivon,
että työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
sen tekee, jos ei muuten, niin lakialoitteen pohjalta.
Keskustelu päättyy.