Olli Nepponen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olen tehnyt lakialoitteen tuloverolain
89 §:n muuttamisesta, ja lakialoitteeni on allekirjoittanut
yhteensä 119 edustajaa. Nykyisen tuloverolain 89 §:n
mukaan luonnonvaraisten käpyjen, marjojen, sienien sekä sellaisten
luonnonvaraisten kasvien tai niiden osien, joita kerätään
käytettäväksi ihmisravintona, lääkkeenä tai
lääkeaineen valmistuksessa, kerääjän
näiden tuotteiden luovutuksesta saama tulo ei ole veronalaista
tuloa, ellei sitä ole tehty palkallisena työnä.
Luonnontuotetulojen verollisuutta olisikin tarkastettava, jotta
luonnontuotteet käyttötarkoituksesta riippumatta
olisivat samanarvoisessa asemassa ja verotus selkiytyisi. Nykyisellään
tuloverolain toteutumista on hankala valvoa. Käyttötarkoituksesta
riippumaton luonnontuotetulon verotus mahdollistaisi rohdoksina,
kosmeettisten ja väriaineiden valmistuksessa sekä koriste- ja
käsityömateriaalina käytettyjen luonnontuotteiden
keruutulon verovapauden. Verovapauden tulisi koskea kuitenkin vain
luonnosta kerättyjä tuotteita, ei viljeltyjä materiaaleja.
Kuitenkaan myöskään runko- ja energiapuun
luovuttamisen ei tulisi kuulua verovapauden piiriin. Luonnollista
on, ja tietenkin on, että keräilyyn vaaditaan aina
maanomistajan lupa ja tämä keräily ei
tietenkään sisältyisi jokamiehenoikeuden
piiriin, mutta uskon, että luvan saannissa ei olisi ongelmia,
kun se asianmukaisesti hoidettaisiin. Käyttötarkoituksesta
riippumaton luonnontuotetuloverotus parantaisi mahdollisuuksia hyödyntää luonnon
tarjoamia raaka-aineita.
Nykyinen verotus on vaikeuttanut muun muassa suomalaisten koristemateriaalien
keruuta. Nykyään koristetarkoitukseen käytettävästä luonnonmateriaalista
yli 90 prosenttia tuodaan ulkomailta, vaikka samat materiaalit,
kuten tuohi, havut, sammaleet, punontapaju, löytyvät
Suomen luonnosta. Luonnonmateriaalien käytön lisääminen
olisi myös ekologista ja kestävän kehityksen
mukaista. On luonnollista, että myöskin harmaan
talouden torjuntaa tämä menettely tukisi. Luonnontuotetulon
verotuksen yhtenäistämisen vaikutukset kohdentuisivat
erityisesti maaseudulle, syrjäisille alueille, jonne luonnonmateriaalien
keruun laajeneminen tarjoaisi kaivattuja sivutuloja. Kokonaisuudessaan
muutoksen vaikutukset valtion tuloverotuksen kertymään
olisivat hyvin marginaalisia. Keruun lisääntyminen kasvattaisi
kuitenkin ammattimaiseen käyttöön saatavan
materiaalin määrää ja lisäisi
näin alan työllistävyyttä ja
yrittäjyyttä.
Tähän liittyen ihan muutamia esimerkkejä, joista
osa on tilastollisesti muutaman vuoden takaa, mutta viestivät
kuitenkin, kuinka suurista arvoista tässä yhteydessä olisi
kyse. Kun metsämarjojen ja -sienien keruu meillä on
nyt verotonta, niitä kerätään
noin 50 miljoonaa kiloa vuosittain, ja niistä saatavat
poimintatulot olivat 90-luvulla keskimäärin lähes
10 miljoonaa euroa vuodessa. Metsäsienien osalta poimintatulo
on ollut reilut 1,2 miljoonaa euroa vuodessa. Metsämarja-
ja -sienialalla toimii noin 570 yritystä ja sen työllistävyys
on 40 000—60 000 ihmistä, ja
kaupallisen poiminnan osalta työllistävyyden arvioidaan
olevan noin 1 500—2 000 henkilötyövuotta.
Kyse on mittavasta työllistämisestä.
Yrttien ja erikoisluonnontuotteiden kansantaloudellisesta arvosta
on olemassa vain arvioita, sillä niiden keruuta ja kauppaa
ei ole tilastoitu marjoja ja sieniä vastaavalla tavalla.
Erikoisluonnontuotteiden käyttö ja jalostaminen
ovat lisääntyneet viimeisten vuosien aikana huomattavasti, ja
alalle on syntynyt uusia yrityksiä. Yrttejä käytetään
yhä enemmän rohdos- ja kosmetiikkavalmisteisiin,
turvetta hoitoturpeena, mahlasta kehitetään terveysjuomia,
petusta todellista luomuleipää ja pajunpunontakurssit
ovat yhä suositumpia. Erikoisluonnontuotteiden ja luonnosta
kerättävien yrttien taloudelliseksi arvoksi arvioitiin vuonna
98 noin 22 miljoonaa euroa ja työllistävyydeksi
noin 200 henkilötyövuotta, siis pää-
ja sivutoimiset. Tästä vuodesta lähtien
nuo luvut ovat merkittävästi nousseet. Helsingin
yliopiston maaseudun tutkimus- ja koulutuskeskuksen Mikkelin osasto
on paneutunut asiaan, ja aloitteet ovat pitkälti tulleet
siellä toimivien henkilöiden taholta.
Todettakoon vielä yhtenä lukuna, että muun muassa
leikkovihreää tuotiin vuonna 2003 noin 3,2 miljoonan
euron tulosta ja vain vähäinen osa sitä tuotettiin
Suomesta, joten uskoisin, että tällä pienellä verolainmuutoksella,
jonka vaikutukset valtion tulokertymään ovat minimaaliset,
saataisiin kuitenkin mittavasti syntymään uutta
työllistävyyttä ja lisätuloja
alueella, jolla työttömyys on paha ongelma.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä maaseutupolitiikassa
eletään suuren muutoksen ajanjaksoa, jos voisi
asian näin ilmaista. Siihen vaikuttaa se, että EU:n
yhteisen maatalouspolitiikan cap-uudistus ja cap-tuen osittainen
siirtäminen maaseutuasetuksen puolelle lisää paljon
mahdollisuuksia tukea tätä maaseutuyritystoimintaa.
Toinen suuri muutos on peltoenergia, ja tietysti metsäenergian
käytön lisääntyminen luonnollisella
tavalla aina sinne 12 miljoonaan mottiin saakka vuodessa.
Sitten se kolmas on tässä ed. Nepposen lakialoitteessa.
On erinomaisen hyvä, että tässä on toistasataa
nimeä nyt kerättynä niin, että tämä pitäisi
ottaa niin sanotun Ilkka Suomisen säännön mukaan
käsittelyyn valiokunnassa. Minä toivon hartaasti,
että me saamme tämän mietintönä takaisin
juuri johtuen paitsi tästä yleisestä kannatettavuudesta
ja tavallaan jo kiireellisyydestäkin myöskin siitä,
että se osoittaisi nyt tästä eduskunnasta,
että ymmärretään tämä ainoalaatuinen mahdollisuus,
jossa voitaisiin tässä uudessa maaseututulemisessa
ottaa tämäkin vaihtoehto huomioon.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Nepponen on tehnyt niin sanotusti
pieneltä näyttävästä asiasta
kumminkin hyvin merkittävää ja suurta
työtä. Arvostan sitä, että hän
on vaivautunut tähän lakialoitteeseen keräämään
eduskunnan selkeän enemmistön: 119 edustajaa on
tämän allekirjoittanut. Uskon, että ne
81:kin tähän olisi löytynyt, jos vaivaa
olisi jatkettu loppuun asti. Mutta eikö tämä ole
riittävä osoitus, että näin
pieni asia, jonka merkitys on hyvin marginaalinen valtiontalouden
kannalta, voidaan näillä valtiopäivillä hoitaa
tyylikkäästi läpi. Sehän riippuu
nyt ainoastaan valiokunnan jäsenistä, joita nyt
valitettavan vähän täällä salissa
on, kun täällä tällä hetkellä on
ainoastaan kuusi kansanedustajaa, jos laskee puhemiehen mukaan.
Olisi tietenkin paikallaan, että allekirjoittajat olisivat käyttäneet
puheenvuoroja ja että he huolehtisivat valiokunnassa, että tämä aloite
tulee mietintönä takaisin.
Keskustelu päättyy.