Timo Soini /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Nyt hieman tavanomaisesta poiketen vähemmän
lennokasta tekstiä, vakavasta asiasta kun on kysymys. Tietysti
on mukavaa, että kollegat kannustaisivat värikkyyteen,
mutta kuitenkin tekee jonkun verran nöyräksi tämä hallituksen
esitys 13/2005 ulosottolain muuttamiseksi. Tämä tulee,
ed. Salo, meille lakivaliokuntaan, 248 sivua, ja tämähän
pitää sitten osata tietysti kansalaisille selvittää,
mistä tässä on nyt sitten kysymys.
Tässä omassa lakialoitteessani on itse asiassa kysymys
niistä ihmisistä, jotka ovat syystä tai toisesta,
usein yritystoiminnan epäonnistumisen johdosta tai takauksista
johtuen, joutuneet velkakurimukseen ja oikeastaan käytännössä velkavankeuteen,
vaikka velkavankeus sinänsä kai käsitteenä on
kielletty, ja varsinkin elinikäisestä lailla kielletystä velkavankeudesta.
Arvoisa puhemies! Esitykseni pääasiallinen sisältö,
siis se pointti eli niin sanottu villakoiran ydin, on siinä,
että kun ihmiset ylivelkaantumisensa johdosta koettavat
näitä lainoja hoitaa, niin pakkoperinnässä ensiksi
otettaisiin rahat korkoihin, jotta se pääomakin
joskus lyhenisi. Nythän se menee päinvastoin ja
pääoma ei käytännössä lyhene
ollenkaan ja ihminen kieppuu tämän ongelmansa
kanssa lähes hautaan saakka.
Tässä hallituksen esityksessä tämä 6
luvun 4 § kuuluu siis näin: "Ulosottomiehen on
kohdennettava kertyneet varat ensin kunkin saatavan korolle, sen
jälkeen pääomalle ja viimeksi kuluille, jolleivät
asianosaiset ole 4 luvun 60 §:n mukaisesti muuta sopineet."
Eli nyt lähdettäisiin siitä, että lyhennettäisiin
sitä pääomaa. Taisin tuossa alussa sanoa
nämä asiat väärin päin,
mutta siis tämmöinen erehtyminen on inhimillistä ja
kärsimys yleismaailmallista. Kuitenkin tässä esityksessä käy
hyvin ilmi, että todella lähdettäisiin
siitä pääomasta liikkeelle, jotta tämä velkavankeus jossain
vaiheessa helpottaisi.
Tämän aloitteen perusteluiksi olen hieman
tutkinut tuota historiaa, koska mitäänhän
ei oikeastaan maailmassa keksitä uudestaan, vaan asiat historian
valossa toistuvat. Niin näitäkin periaatteita
löytyy sieltä autonomian ajasta itse asiassa, jolloin
Suomi oikeastaan oli itsenäisempi kuin se nyt EU:n jäsenenä on.
Suomella oli autonomian aikaan enemmän vaikutusvaltaa omiin
asioihinsa kuin konsanaan tässä läntisessä kolhoosissa. Sieltä löytyy
näitä säännöksiä.
Itse asiassa sieltä historian havinasta löytyy
myöskin tämä tulkinta, jota sittemmin
on noudatettu, että korot ensin. Nyt tämän
lakiesitykseni tarkoitus olisi, että kun tätä rinnakkain
sitten siellä lakivaliokunnassa käsitellään,
niin tässä ei ole nyt kysymys, että tässä myös
turvataan velkojan oikeudet, ei kysymys ole siitä, vaan
meillä on nyt se tilanne, että meillä on
useita kymmeniä tuhansia ihmisiä, jotka kieppuvat
näitten asioittensa kanssa vuodesta toiseen, vuosikymmenestä toiseen,
ja se aiheuttaa mittaamatonta kärsimystä, psyykkisen
lääkinnän tarpeen lisääntymistä ja
monen näköisiä epätoivoisia
tilanteita ja vaikeuksia. Nyt, kun meillä ollaan niin hirveästi
huolissaan siitä huoltosuhteesta ja siitä, kuka
meidät elättää, niin konkurssin
tehneissä yrittäjissä, takausvelkaisissa
saattaisi olla henkilöitä, jotka, kun saavat tulevaisuuden-
ja elämänuskonsa takaisin, voisivat hyödyttää yhteiskuntaa.
Mutta jos olet tällaisessa rotanloukku—jalkapuu-yhdistelmässä,
niin ei se paljon motivaatiota lisää ja sinä olet
vain syöjä- ja saamapuolella. Siihen tässä lakiesityksessä koetan
mainituilla perusteilla puuttua, ja tosiaan tämä pykälämuutos
kohdistuu 6 luvun 4 §:ään. Luen nyt tässä vielä,
mikä se varsinainen muutosesitykseni on:
"Ulosottomiehen on kohdennettava kertyneet varat ensin kunkin
saatavan pääomalle ja siihen liitetylle ulosottohakemuksen
tekohetkeen mennessä kertyneelle korolle, sen jälkeen
kulloinkin maksamattomalle pääomalle laskettavalle
korkolain mukaiselle viivästyskorolle tai velkojan ja velallisen
erikseen sopimalle sitä alhaisemmalle korolle ja viimeksi
kuluille, jolleivät asianosaiset ole 4 luvun 60 §:n
mukaisesti muuta sopineet."
Toivon, että inhimillisyys lakivaliokunnassa voittaa
ja että lain lisäksi luemme myös evankeliumia
ja armahdamme köyhiä ja vaikeuksissa olevia lähimmäisiämme.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti tähän ed.
Soinin tekemään lakialoitteeseen: En tiedä,
onko perussuomalaisten kolmen hengen eduskuntaryhmä paneutunut
siihen, onko meillä jossakin länsimaissa sellaista
järjestelmää, jossa on päädytty
tähän ed. Soinin lakialoitteessa tekemään
esitykseen.
Panin mielenkiinnolla merkille tämän lakikokonaisuuden
siltä osin, että "Aloitteen pääasialliseen
sisältöön" on ed. Soini kyllä saanut
mittavasti tekstiä, mutta sitten kun katsoo näitä "Yksityiskohtaisia
perusteluja", niin ne ovat vain pieni osa tästä "Aloitteen
pääasiallisesta sisällöstä", niin
että tämä on lakiteknisestikin hyvin
mielenkiintoisesti rakennettu.
Mutta nyt kysyisin, ed. Soini, jos teillä on tietoa:
Onko joku länsimaa päätynyt ulosottolaissa tai
vastaavassa laissa samanlaiseen johtopäätökseen
kuin vennamolaiset omassa eduskuntaryhmässään?
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Sieltähän se lennokkuus
nyt ed. Soinilta irtosi. Siellä oli vähän
semmoinen pieni käynnistysjakso alussa, ja siitä se
sitten vauhtiin lähti taas.
Arvoisa puhemies! Täällä eduskunnassa
kokoontuu Vakuusrahaston valtuusto joka toinen kuukausi ainakin,
välillä tiheämminkin. Sen erityisenä murheenkryyninä ovat
nämä pankkitukitragediat, konkurssit ja ylivelkaantumiset
jnp. Niitä tapauksia on vaikka kuinka paljon. Tämmöistä ratkaisua
kuin tässä on kehitetty, en ole aikaisemmin huomannut.
Mutta olennaista tässä kuitenkin ehkä on
se, että osoitetaan kiinnostusta näitä asioita
kohtaan.
Kiinnitän ed. Soinin varsinaisessa puheenvuorossa huomiota
yhteen ainoaan sanaan. Hän viittasi tällaisen
velallisen "motiiviin" ja motiivin säilymiseen. On hämmästyttävää,
kuinka näitten kaikkien kurimusvuotten jälkeen
tällä joukolla on motivaatiota edelleen yrittää löytää ratkaisu, niin
että pääsisi uuden yrittäjyyden
alkuun.
Keskustelu päättyy.