9) Laki tilatukijärjestelmän täytäntöönpanosta
Petri Salo /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä aloite on rinnakkaislakialoite
hallituksen esitykselle laiksi tilatukijärjestelmän
toimeenpanosta, HE 17/2005 vp, joka on tällä hetkellä eduskunnan
maa- ja metsätalous- sekä perustuslakivaliokunnan
käsittelyssä.
Tässä lakialoitteessa esitän muidenkin
allekirjoittajien säestämänä lisättäväksi
hallituksen esitykseen pykälän, joka takaa maanomistajille
oikeuden tehdä muutoksia jo solmittuihin vuokrasopimuksiin
vuoden 2005 loppuun asti. Lailla turvattaisiin tukioikeuksien oikeudenmukainen siirtyminen
maanomistajille peltojen vuokrasopimussuhteen päätyttyä.
Arvoisa puhemies! Ymmärrän tietenkin, että tähän
aikaan torstai-illasta on tietenkin SM-liigakin meneillään
ja valitettavasti täällä salissa on hyvin
vähän kansanedustajia. (Ed. Pulliainen: Myöskin
oululaisia, vaikka Kärppä-matsi on menossa!) — Aivan,
myöskin oululaisia on paikalla vain yksi kappale ja peliä käydään. — Mutta
olisin uskonut, että tämä asia olisi
kyllä kiinnostanut useampiakin, varsinkin maaseudulta kotoisin
olevia kansanedustajia. Nimittäin kyllä viime aikoina
meiltä kaikilta on kyselty, mitä tapahtuu pellonvuokraussopimuksille
vuodenvaihteessa 2005—2006. Eräiden tukioikeuksien
sanotaan jäävän melkein jopa pysyväksi
omaisuudeksi sille, jolla on tietyn peltolohkon hallintaoikeus 1.1.2006,
kun tämä uusi laki tulee voimaan, joka on eduskunnan
käsittelyssä.
Olette varmaan huomanneet, että maatalousministeri
on virkamiehineen hyvin usein tyynnytellyt viljelijöitä,
ja viljelijöiden etujärjestö MTK on suositellut
vuokrasopimukseen mainintaa vuokramiehen sitoutumisesta myymään
tukioikeutensa nimellisestä hinnasta takaisin vuokranantajalle
vuokrasuhteen päättyessä. Mutta koko ajan
tämä keskustelu velloo ja tuntuu siltä,
että mitään selvää linjaa
ei ole, kuinka tästä mennään eteenpäin.
Nyttemmin, viime aikoina, pellonvuokraus on myöskin
meillä Suomessa yleistynyt suhteellisen lyhyillä,
mutta maatalouden rakennerationalisoinnin kannalta ehkä riittävänkin
pituiseksi osoittautuvilla sopimuksilla. Meillä kuitenkin maavuokrauksen
traditiot ovat aivan erilaisia kuin ne ovat Euroopan muissa maissa.
Esimerkiksi Britanniassa, joka on vanha EU-maa, vuokrasopimukset
ovat 50—100 vuotta kestäviä ja osin nämä vuokraoikeudet
periytyvät aivan sieltä aatelislinnojen perinteestä,
ja tilanne on Britanniassa ja Suomessa aivan erilainen. Sen takia meidän
olisi täytynyt löytää järjestelmä,
joka olisi paremmin sopinut myöskin Suomen omiin olosuhteisiin.
Meidän maa- ja metsätalousministeriömme
on kuitenkin mennyt hyväksymään tämän
järjestelmän myöskin Suomeen soveltuvana,
ja nyt lähivuosien aikana meillä on ehkä valitettavan
paljon ongelmia. Nimittäin tähänastisessa
keskustelussa on kerrottu ja otaksuttu, että kun tukioikeus 1.1.2006
irtoaa peltolohkosta, tukioikeuden haltija voisi myydä sen
esimerkiksi jollekin toiselle osapuolelle. Väistämättä käy
niin, että tukioikeudesta muodostuu jonkinlainen epävirallinen
arvopaperi, jolla olisi myöskin markkinatalousmaassa jonkinlaiset
jälkimarkkinat. Kehitys on ollut useimmille henkilöille
aika yllättävä, ja yllättävä se
on ollut tiettävästi myöskin maa- ja metsätalousministeriön
virkamiehille, niin että voikin tänä päivänä aivan
aiheesta kysyä, ovatko tämä esityksen
sisältö ja seuraukset tulleet täysin ymmärretyiksi
niille henkilöille, jotka ovat siitä neuvotelleet
ja olleet siihen myöskin Suomen puolesta laittamassa nimensä alle.
Arvoisa puhemies! Pellon viljeleminen, omistaminen ja vuokraaminen
ovat maatalouteen kuuluvaa taloudellista toimintaa. Siihen on kuulunut
ainakin Suomessa pellon ja koko viljelmän kunnon sekä arvon
kasvattaminen. Nykyisessä EU-integraatiossa, jonka varmaan
ed. Timo Soini hyvin tuntee, tämä on mahdollista
ainoastaan kaikkien voimassa olevien tukien avulla. Jos tuet tai
osa niistä irtoavat peltolohkosta, alkaa tämä peltolohko
varmasti ennen pitkää hoitamattomana pusikoitua.
Tuottamattomia peltolohkoja tuskin kauan viljellään
meidän suomalaisten ilmasto-olosuhteissa.
Arvoisa puhemies! Uudistusta 1.1.2006 voidaan pitää omistusoikeuden
loukkauksena sellaisilla pellonomistajilla, joilla on vuokramiehensä kanssa
irtisanomisklausuuliltaan yli tuon mainitun päivämäärän
jatkuva aivan tavanomainen peltovuokrasopimus. Jos omistaja haluaisi
tekemänsä sopimuksen päättyessä ryhtyä itse
viljelemään peltoaan tai haluaisi vaihtaa vuokramiestä mahdollisen
tyytymättömyytensä tai jonkun muun hyväksyttävän
syyn takia tai haluaisi esimerkiksi kilpailuttaa peltojensa vuokrauksen
uudelleen tai haluaisi myydä peltonsa, joutuisi hän toteamaan,
että hänen omaisuutensa arvo on lain mukaan alentunut
ja mahdollisesti vuokratarjoukset tästä pellosta
olisivat toisenlaiset. Omistaja siis käytännössä menettäisi
omaisuutensa arvoa tai tuottoa tai peräti molempia. Pellon
hinta siis alenisi, ja maatalouspolitiikan teoreetikot olisivat
varmasti siihen tyytyväisiä osin kotimaassa ja
osin varmaan Brysselissäkin.
Arvoisa puhemies! Tämän lakialoitteen tavoitteena
on toimia siis maanomistajan oikeusturvana ensisijaisesti vain niissä tapauksissa,
joissa
molempia osapuolia tyydyttäviä, suositusten mukaisia
vapaaehtoisia sopimuksia jo solmittuihin vuokrasopimuksiin ei saada
tehtyä. Tämän lakialoitteen tarkoituksena
ei ole myöskään millään
lailla huonontaa vuokralaisen asemaa. Myös voimassa olevassa
maanvuokralaissa säännellään
niistä korvauksista, joihin vuokralainen on oikeutettu,
jos hän esimerkiksi investoinneilla tai muilla toimillaan
on parantanut vuokramaan arvoa.
Tällainen talonpoikainen omistusoikeus on suomalaisen
yhteiskunnan yksi tärkeimpiä peruskiviä.
Sen horjuttaminen tai sen murentaminen on jo sinänsä vaarallista,
tuomittavaa ja ainakin arveluttavaa. Keskivertosuomalaiselle olisi aivan
yllättävää, että tällainen
puolihiipivä sosialisointi uhkaisi meitä tällä hetkellä tuolta
EU:n lainsäädännön kautta. (Ed.
Soini: Niinhän se sieltä hiipii!)
Mutta tällä lakialoitteella pyrin estämään
sitä sosialisointia ja takaamaan sen, että kaikissa
tapauksissa maanomistajan oikeusturva säilyy myöskin
tässä järjestelmäuudistuksessa,
ja toivon, että maa- ja metsätalousvaliokunta
ja perustuslakivaliokunta ottaa sen vakavasti jatkokäsittelyssä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Viittasin jo tänä iltana
eräässä aikaisemmassa yhteydessä meneillään
olevaan cap-uudistukseen ja tilatukijärjestelmään
siirtymiseen. Tämä muutos, joka nyt on meneillään,
on suurin muutos, mitä on suomalaisessa maataloudessa koskaan
nähty ja koettu. (Ed. Salo: Kyllä!) Sen yksi kaikkein
vaikeimpia asioita minun ymmärtääkseni
on se, että jälleen kapitalisoituu taas jotakin uutta:
nyt tukioikeus, joka on sillä, joka viljelee sitä maata.
Nyt ei perusteta uudestaan tiloja, vaan nyt jatketaan entistä viljelytoimintaa,
jossa joko omistaja viljelee taikka vuokramies viljelee sitä maata,
ja nyt sitten annetaan kapitalisoitua omaisuutta, tukioikeuksia,
sille vuokramiehelle, silloin kun viljelijänä,
tuottajana, on vuokramies. Nyt sitten onkin se mahdollisuus, että kun
vuokrakausi päättyy, niin omistaja on puilla paljailla elikkä ei
olekaan olemassa tätä tukioikeutta, jos ryhtyy
itse viljelemään sitä maata. Mutta yhtä hyödyttömiä ne
oikeudet ovat myöskin sillä vuokramiehellä,
jos ei hänellä ole maata, jonka viljelemiseen
niitä käyttää. Olen ollut sitä mieltä ajatuksellisesti,
että tämä on niin väärin
kuin olla voi, kirjoittanutkin tästä asiasta,
mutta jos tämän laatuisella järjestelmällä voitaisiin
nyt varmentaa tämä tilanne vuokramiehen viljelytoiminnan päättymisen
ja vuokra-ajan päättymisen tilanteessa, niin hyvä on.
Nythän tämä ilman muuta liitetään
tilatukiesityksen käsittelyyn valiokunnassa, niin että järkevät
edustajat tekevät niin, että suorittavat tämän kytkennän.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa puhemies! Todella tilatukimalli on keskusteluttanut
ja tulee keskusteluttamaan tulevaisuudessa ja juuri erityisesti
vuokrapellon tukioikeuksien siirtyminen, kenelle ne tulevat silloin,
kun vuokrasopimus päättyy, jää aika
avoimeksi. Tukioikeuttahan ei vuokralainen, jolle se jää,
voi käyttää, ellei hänellä ole
peltoa siihen, mutta ainahan voi raivata esimerkiksi, se ei ole
kielletty, ehkä hän ei saa kaikkia muita tukia,
mutta kuitenkin omistajalla pitäisi olla oikeus saada tukioikeudet.
Siinä mielessä, niin kuin ed. Pulliainen sanoi,
kun asia on niin paljon keskusteluttanut ja jättää niin
paljon arvelujen varaan, niin jos tämän tyyppisellä järjestelyllä voitaisiin
taata neuvotellen se, että silloin, kun vuokrapelto palaa
omistajalle, hänellä olisi myöskin tukioikeuksia
käytettävissä, silloin voisi olla, että vuokrasopimus
vaan pitenisi ja se voisi jatkua, odottaen kenties sukupolvenvaihdoksia
tai jotain muuta tilannetta, jolloin kun pelto palautuu omistajalleen,
hänellä on sitten tukioikeuksia, koska ilman tukioikeuksia
ei kyllä peltoa pysty viljelemään niin,
että omistaja saisi siitä sellaista tuloa, mitä maataloudesta
halutaan saada.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Meillä on Suomessa ollut perinteisesti
perheviljelmäpohjainen maatalous. Se on ollut kansan turva,
pienomistus on ollut kansan turva. Nyt me olemme tämän
EU-järjestelmän myötä siirtymässä kohti
suurtilalinjaa ja meillä on jo 35 prosenttia pelloista
vuokrapeltoja. Nuoret ihmiset repivät itsensä äärirajoille,
pieniä lohkoja yhdistellään, haalitaan
lisää, ja niihin liittyy erinäisiä rasitteita;
milloin tahansa voidaan pistää mitä tahansa
kesannointivelvoitetta ja muuta. Meillä ei ole luonnollisia
peltoresursseja kaikilla osin Suomea, jotkut Itä-Suomen
pienet pellot, niitä saa haalia, että niistä rehuja
löytää sellaisille navetoille, joiden
pitäisi nyt sitten EU-kokoa olla. Toista on, aivan kuten
ed. Salo sanoi, lordien ja kartanoherrojen Englannissa ja Ranskassa.
Siellä nyt maanomistaja voi kulkea Burberry-takki päällä ja
haulikko olalla ja katsoa vaan, kuinka pankkitilillä summat
nousevat, kun joku Brysselin orja eli vuokraviljelijä sitten
tätä käytännön hommaa
hoitaa.
Tämä on arvokas esitys siksi, että aivan
kuten ed. Pulliainen täällä totesi, kun
tätä nyt sitten tarkastellaan maa- ja metsätalousvaliokunnassa, niin
siinä on hallituksen esitys ja rinnakkaislakiesitys ja
koetetaan nyt käyttää älynystyröitä,
ne ketkä siellä ovat, että saadaan sieltä sellainen mietintö aikaiseksi,
joka mahdollistaisi sen, että täällä Suomenniemellä vielä kotimaista
ruokaa voitaisiin tuottaa EU:sta huolimatta, vaikka se vaikeata
tulee olemaankin.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kiitän näistä muutamista
harvoista hyvistä puheenvuoroista, mitä tämän
lakialoitteen osalta on käytetty.
Totean eduskunnan pöytäkirjoihin, että tässä keskustelussa
olivat läsnä varapuhemies Kosken lisäksi
edustajat Pulliainen, Soini ja Laxell ja ed. Nepponen, joka juuri
poistui salista. Näin paljon kiinnosti asia, josta mielestäni
luulisi, että oikeusoppineet tai maanomistajat tai nyt
vähintään keskustapuolueen kansanedustajat
olisivat kiinnostuneita silloin, kun omistusoikeuden sisältöä tai
sen kattavuutta eduskunnassa ratkaistaan. Keskustelu jää tältä osin
tähän.
En ole tietenkään vakuuttunut siitä,
onko kaikki juridiset muotoilut ja lain sisällöt
viimeisen päälle oikein laitettu lakialoitteessa,
koska huomasin, kun sitä valmistelin, että aika
vähän puheenvuoroja tästä aiheesta
on Suomessa käytetty. Ihmettelen jopa tätä hiljaisuutta.
Johtuuko se siitä hallituspohjasta, joka on tällä hetkellä tätä lakia
viemässä, vai johtuuko se jostakin muusta syystä?
Mutta maanomistajat kumminkin tuolla maaseudulla ovat kiinnostuneita,
kuinka tämän lakialoitteen nimenomaan nyt sitten
valiokuntakäsittelyssä käy. Jääköön
se nyt sitten valiokunnan asiantuntijoiden ja kansanedustajien varaan, tapahtuuko
tälle asialle mitään. Mutta joka tapauksessa
seuraavien eduskuntavaalien osalta voidaan ainakin todeta se, että jos
tämä asia on silloin akuutti, niin sitä edes
yritettiin myöskin lakialoitteella edistää.
Keskustelu päättyy.