Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Öljyn hinta on lähes
kaksinkertaistunut viimeisen kahden vuoden aikana. Öljyn
hinta tällä hetkellä on 60 dollaria tynnyriltä,
ja Iranin ja Irakin sodan aikaan 78—80-luvun vaihteessa hinta
nousi jopa 90 dollariin tynnyriltä. Nyt kuljetusalan yrittäjät
ovat suorastaan konkurssin partaalla, kun yhden rekan ylimääräiset
menot ovat viime vuoden aikana 25 000 euroa per rekka ja
rekka-alan yrittäjistä 60 prosenttia on niin sanottuja
yhden miehen yrittäjiä. Kysynkin hallitukselta:
Kun asumiskustannukset niin rakentamisen, lämmityksen
ja kuljetusten osalta ja tavallisten kansalaisten työpaikkakuljetusten
osalta ja turismin osalta kasvavat voimakkaasti, nämä henkilökohtaiset
kulut, niin aikooko hallitus poistaa kuljetusyrittäjiltä dieselveron
ja aikooko hallitus alentaa polttoaineveroa, että kansalaisten
ostovoima säilyisi edes jonkinmoisella tasolla?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Hallitus ei voi, vaikka haluaisikin, poistaa dieselveroa.
Kysehän on energiaverodirektiivistä, ja itse asiassa
olemme hyvin lähellä sitä rajaa, jonka
alle ei voi mennä, alta 2 senttiä hinnassa. Tämä on
myöskin paljon laajempi kysymys kuin vain Suomea koskeva
kuljetusyritystenkin osalta; se koskee Euroopan laajuisesti yrittämistä.
Vaikeassa tilanteessa on se hyvä puoli, että se
kuitenkin suhteellisesti tasapainoisesti koskettaa kaikkia eli kilpailukykyongelmia
ei
sillä tavalla synny kuin jossain muussa ratkaisussa voisi
syntyä. Öljyn hinnanvaihtelut ovat pysyviä ja
sen mukaisesti myös dieselin hinnanvaihtelut. En usko,
että vero-operaatioilla voi lähteä ja
kannattaa ylipäänsä lähteä tässä liikkeelle.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vuonna 2000 keskusta teki välikysymyksen
polttoaineitten hinnasta. (Ed. Zyskowicz: Kaksi välikysymystä!)
Silloin polttoöljyn hinta oli 1,50 markkaa ja dieselöljyn
hinta 3,22 markkaa. Nyt dieselöljyn hinta on jo yli euron. Silloin
vuonna 2000 kuljetusyrittäjille tuli 100 miljoonan euron
lisälasku, mutta nyt on tulossa 360 miljoonan lisälasku.
Kysynkin pääministeriltä ja ministeri
Pekkariselta:
Aikooko keskusta nyt jatkaa tappolinjaa — keskusta
tappoi talonpojat, tappaako keskusta nyt kuljetusyrittäjät?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Vastaan kuitenkin itse asiaan. Tuolloin vuonna 2000
todella oli voimakas hinnannousu. EU:n valtiovarainministerit reagoivat
siihen silloin yhteisesti sillä tavalla, että yksikään maa
ei lähtenyt liikkeelle tässä asiassa,
ja keskeisenä syynä oli myöskin se, että ei
haluttu antaa sitä viestiä öljyntuottajamaille,
Opec-maille, että lähdetään
hintaa veivaamaan alaspäin tuossa paineessa, jolloin normaali
tapaus olisi ollut se, että silloin olisi syntynyt houkutus
myöskin veivata ruuvia vielä kireämmälle
ja saada hinnat näin edelleen kasvuun, eli operaatio ei
olisi onnistunut ylipäätänsä.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tuolloin käsiteltiin hyvin perusteellisesti
juuri se linja, jonka valtiovarainministeri kuvasi, että EU-maissa
... (Ed. Zyskowicz: Te olitte eri mieltä siitä!) — Me
olimme alkuun eri mieltä, mutta silloin eduskunnan selvä enemmistö päätyi
siihen, että tätä yhteistä linjaa
EU:ssa noudatetaan, ja sen jälkeen emme ole nostaneet asiaa
eteenpäin. Se käsiteltiin silloin, eduskunta teki siitä kahteen
kertaan päätöksen, ja myös keskusta
sen jälkeen siihen tyytyi. Keskusta ei myöskään
tällä vaalikaudella ole tehnyt asiasta välikysymystä.
(Ed. Zyskowicz: Keskusta oli siinä äänestyksessä eri
mieltä!)
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Kun tässä kysyttiin nimenomaan
yrittäjistä ja yrittäjyyden näkökulmasta
tätä asiaa, minä ensinnäkin
muistutan, että tämä hallitus, ed. Kuosmanen,
ei ole nostanut liikenteen veroja. Se kannattaa pitää mielessä,
kun vertaa ehkä joihinkin vuosiin jossakin historiassa.
Toinen asia, minkä tässä haluan ottaa
esille: ne yritysten verotuskevennysratkaisut, mitä tämä hallitus
on toteuttanut, koskevat myöskin kuljetusalan yrittäjiä.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kovin on kevyet kyllä nyt vastaukset.
Viime vuonna dieselin hinta muuttui 28 kertaa, ministeri Pekkarinen,
tänä vuonna 18 kertaa. Jos muistellaan, millä te
perustelitte omia perustelujanne nimenomaan yritysten näkökulmasta,
niin miten te voitte kuvitella, että esimerkiksi yrityselämä voi
reagoida tämmöiseen vauhtiin, joka tällä hetkellä polttoaineen
hinnassa on? Sen lisäksi te hallituksessa teitte päätöksen,
että joukkoliikennettä vähennetään
tuhansilla vuoroilla. Työmatkakulut, ihmisten liikkumiskulut,
pitkät etäisyydet, kyllä kai näiden
pitäisi olla edelleenkin tuttuja aiheita teille, eiväthän
ne ole voineet unehtua nyt tässä parin vuoden
aikana. Ministeri Pekkarinen:
Aiotteko te tehdä jotakin hallituksen sisällä, että polttoaineverotukseen
puututaan siten, että se konkreettisesti vaikuttaa polttoaineiden
hintaan, ja mahdollisesti niin, että sitä voitaisiin
jollakin lailla tasapainottaa tästä syklistä,
missä se nyt on?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Hallitus on tehnyt veroratkaisunsa osin viime
vuoden aikaan, osa niistä tuli voimaan kesken viime vuotta.
Esimerkiksi yritysten, muun muassa kuljetusalayritysten sukupolvenvaihdosten
helpottamiseen liittyvät asiat, kymmenillä miljoonilla
euroilla veronkevennystä siellä. Tämän
vuoden alusta tulivat voimaan muut yritysverotusta koskevat uudistukset,
jotka kevensivät myös kuljetusalan yrittäjien
verotusta merkittävällä tavalla. Tämä on
ollut se tie, millä tämä hallitus on
toiminut. Samalla tämä hallitus on tehnyt ratkaisun,
joka ei ole johtanut myöskään liikenteen
polttonesteiden verotuksen kiristymiseen. Osoittelematta mitään hallitusta
nyt nimeltä, joka kenties teki toisella tavalla, ed. Korhonen
varmaan muistaa sellaisiakin hallituksia menneisyydestä.
Bjarne Kallis /kd:
Herra puhemies! Kyllähän tosiasia on se,
että huoltoasemat myyvät veroja eivätkä polttonestettä.
Suurin osa hinnasta muodostuu veroista, ja jos hallitus haluaa,
niin totta kai se voi keventää kuluttajien taloudellista asemaa.
Ottaen huomioon, että edellisellä kaudella istuva
hallitus tuli vastaan välikysymyksen jälkeen ja
helpotti ammattikuljettajien ja sen kuljetusalan maksuja poistamalla,
oliko se nyt, dieselveron tietyn osan, nyt hallitus muodostuu suurin
piirtein samoista puolueista. Keskusta oli silloin välikysymyksen
tekijä ja todennäköisesti ja ilman muuta
sitä mieltä, että oli oikein, että tultiin
vastaan.
Onko keskusta se puolue hallituksessa, joka nyt vastustaa sitä,
mitä esimerkiksi sosialidemokraatit ja ruotsalainen kansanpuolue
viime kaudella ymmärsivät?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! On totta, että vero-osuus meillä polttoaineen
hinnoissa on korkea: bensiinissä 70 prosenttia ja dieselissä 50
prosenttia. Siinä on toki sitten se hyvä puoli,
että hintaheilahtelut eivät tästä johtuen
ole niin suuria kuin voisivat olla raakaöljyn hintavaihtelujen
mukaisesti. Ylipäänsä verotuotot polttoaineverotuksen
kautta ovat erittäin suuria. Pienetkin liikut verotasoissa
vaikuttavat veropohjaan erittäin voimakkaasti. Kehotan
kansanedustajia miettimään valtion budjetin tulopuolta
samalla intensiteetillä kuin menopuoltakin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässähän kiusallista
on se, että raakaöljyvarannot hupenevat, ja yleensä,
jos on välttämättömyyshyödykkeestä kysymys,
tämä hupeneminen johtaa yksikköhinnan
nousemiseen maailmanmarkkinoilla, niin että siinä suhteessa
hallitus on ilmiselvästi oikeassa ja minkään
hallituksen toimenpiteillä varanto ei taida lisääntyä. Mutta
olennaistahan tässä on ymmärtääkseni
se, että kuljetussopimukset tulevat vastaan ja sellaiset
kuljetussopimukset, joissa ei ole polttoaineen hintaklausuulia.
Voitaisiinko ajatella, että hallitus yrittäisi eduskunnan
avulla vaikuttaa siihen, että eräällä tavalla
sopimuspolitiikan rakennetta yritettäisiin saada sellaiseksi
yleisellä tasolla, että siinä olisi tämmöinen
polttoaineen hintaklausuuli, joka laukaisee sen, että joudutaan
kuljetushintoja tarkistamaan, ja kuluttajathan, me, sen sitten oikein maksamme?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Pienet kuljetusyrittäjät ovat kyllä minustakin
vaikeassa asemassa, kun joutuvat sopimaan pitkiä sopimuksia
isojen yritysten kanssa. Tältä osin tietysti yrittäjien
kannattaa olla hyvin tarkkoina.
Mitä sitten kuljetusyrittäjien, pienten yrittäjien
verotukseen tulee, niin minusta kannattaa sekin muistaa, että heidän
verotuksensa on todennäköisesti keventynyt myös
ansiotuloverotuksen merkittävien alennusten johdosta, koska
pienet yrittäjät ovat lähes kaikki, 80-prosenttisesti,
ansiotuloverotuksen piirissä.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kysyn hallitukselta, olisiko mahdollista
alkaa vakavasti pohtimaan liikennepolttoaineeksi sopivan biodieselin
verovapautusta. Sille olisi monia perusteita. Se parantaisi Suomen
energiaomavaraisuutta, toisi työtä maaseudulle.
Meillä on paljon valmiutta lisätä biodieselin
tuotantoa koko Suomessa. Se olisi ekologisesti kestävä vaihtoehto,
uusiutuva polttoaine ja auttaisi myöskin osaltaan täyttämään
Kioton sopimuksen tavoitteita. Eli perusteita tämän
suuntaiselle kehitykselle olisi, ja hallituksella on tavoitteena
lisätä uusiutuvien energioitten tuotantoa. Vähän
tämä ed. Kuosmasen problematiikkaankin liittyy. Olen
ollut tästä asiasta yhteydessä alan ihmisiin, myös
liikennealan ihmisiin.
Arvoisa puhemies! Onko hallitus valmis valmistelemaan biodieselin
tuottamisen vapauttamista verotuksesta?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Tällaista valmistelua ei ole käynnissä.
Useammankin hallituksen aikana näitä asioita on
tietenkin läpikäyty. Kyse on ennen kaikkea siitä,
että se edellyttää varsin merkittäviä tukijärjestelmiä,
ja niihin on syytä suhtautua hyvin suurella varauksella
kaikissa tapauksissa. Toki ympäristöystävällisyys
myöskin tällä verotuksen alueella on
yksi peruste, ja sen vuoksi tässäkin hallituksessa
on ministeriötasolla kansanedustajien aktiivisuudesta johtuen
käyty näitä asioita lävitse,
mutta johtopäätös tällä hetkellä on
se, että ei ole syytä lähteä uusia
avauksia tekemään.
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Arvoisa puhemies! Maa- ja metsätalousministeriön
piirissä on työryhmä, joka selvittää bioenergian
käytön lisäämismahdollisuuksia,
ja tämän työryhmän työn
yhteydessä selvitetään myös
biodieselin ja muidenkin biopolttoaineiden tuotannon edellytyksiä.
Tässä kuitenkin on lähdettävä liikkeelle
siitä, että katsotaan näitä verottomia
hintoja ja tätä biopolttoaineen tuotantokustannusta
ja energiahyötysuhdetta tässä yhteydessä.
Näyttää siltä, että kilpailukykyisin
peltobiopolttoaine on ruokohelpipohjainen biomassa, mutta muitakin
vaihtoehtoja kyllä selvitetään. Ja todella
tämä työ etenee niin, että tämän
vuoden aikana tämä selvitys valmistuu.
Ed. Seppo Särkiniemi merkitään
läsnä olevaksi.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kuosmasen esiin nostama kysymyshän
liittyy siis autoilun ja ammattiautoilun kustannuksiin ja hintoihin
ja siihen, miten hintoja seurataan ja hinnan kehitystä valvotaan.
Ennen kuin autoon esimerkiksi laitetaan polttoainetta, jotta se
menee liikenteeseen, niin siinä tarvitaan myös
vakuutus.
Arvoisa puhemies! Kysyisin hallitukselta, onko hallitus tietoinen,
että esimerkiksi taksiammattiautoilijoiden vakuutusmaksut
Suomessa ovat myös kohtuuttoman korkeat ja polttoaineen lisäksi
lisäävät kustannuksia. Ammattiautoilijan kaskon
perusmaksu on lähes 4 000 euroa, keskeytysvakuutus
365 euroa, liikennevakuutus 2 500 euroa eli noin lähes
7 000 euroa vuodessa, tuollainen 40 000 mummonmarkkaa.
Miten hallitus seuraa tämän kustannuksen kehitystä?
Ainakin minun mielestäni se on kohtuuttoman korkea. Vastaava
yksityisauton vakuutus on 2 051 euroa.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Nyt minä en ole ihan varma, kenen
vastuulle tämä kysymyksen ydin kuuluu, mutta ehkä tässä on
kilpailupoliittinen ulottuvuus, ja ehkä siitä syystä sain
pallon. Näiltä osinhan meillä kyllä yksityiset
vakuutusyhtiöt voivat myös tuotteillaan kilvoitella.
Ministeriö määrittelee tietyt normit,
joidenka puitteissa tämän kilpailun pitää tapahtua,
mutta sellaisia erityisiä velvoitteita, jotka valtiovalta
asettaa, jotka näkyisivät nimenomaan näinä kustannuksina,
niin ymmärtääkseni näissä vakuutusmaksuissa
ei ole. Hyvä tai huono, mutta minun ymmärtämykseni
mukaan tässä kyllä markkinat ovat se tekijä,
joka viime kädessä hinnoittelee sen tason, millä tällä hetkellä näissä vakuutusmaksuissa
ollaan. Mutta ehkä ministeri Luhtanen osaa kertoa muusta
näkökulmasta.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin valtiovarainministeri totesi,
raakaöljyn hinta vaihtelee. Eikö olisi järkevää,
kun viitattiin EU:hun, kun eräs EU-maa käyttää tällaista
joustavaa verotusta, eli silloin kun raakaöljyn hinta on
korkealla, verotus on hieman alempana, eli tavallaan sellainen suhdannerahasto
olisi, että se ei aiheuttaisi tällaisia piikkejä,
niin eikö, arvoisa herra puhemies, voisi ajatella sillä tavalla,
että ministeri voisi vastata siihen, että näin voidaan
tehdä. Eli joustavuutta.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Jossain maassa ilmeisesti ministeriö on vastannut
tällä tavalla. Mutta, niin kuin totesin aiemmin,
unionin valtiovarainministerit ovat tätä asiaa
puineet viimeksi viime syksynä varsin perusteellisesti
ja pitkäänkin, koska vaihtelevia mielipiteitä oli.
Ja tätä on erityisesti euroryhmässä,
12 maan ryhmässä, käyty lävitse,
ja lopputulema on se, että pitäisi pysyä yhtenä rintamana näissä asioissa,
koska vastapeluri tulkitsee rintaman hajoamisen helposti omaksi
eduksensa ja toimii sen mukaisesti, niin kuin jo viittasin, ja vastapeluri
nyt on tässä tapauksessa öljyntuottajamaiden
Opec, jolla on ihan ikioma Opec-kartellimahdollisuus. Markkinaehtoisuus
ei ihan tarkkaan ottaen ulotu sitten niihin päätöspöytiin, joissa
he ovat.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Pääministeri Vanhanen,
kuka sanoi tässä salissa 9. kesäkuuta
2000 seuraavaa? "Polttoaineiden hinnannousu on ylittänyt
sietorajan tavalla, johon hallituksen on vastattava - - täysin
riippumatta siitä, mitä hallitusohjelmassa ehkä on sovittu.
Korkeista hinnoista aiheutuu perheille tuhansien markkojen ylimääräiset
vuosikulut, ja monen liikenteestä toimeentulonsa saavan
talous on pahassa vaarassa." Ja viiden pisteen vihje: silloinen
puhuja on nykyinen pääministeri. (Naurua)
Ja ministeri Pekkarinen, kuka sanoi syyskuussa 2000 seuraavaa?
"Hallituksen vastaus - - osoittaa, ettei se ole valmis
riittäviin toimiin energian hintojen madaltamiseksi. Se
on ryhtynyt teoriaherraksi. Se viittaa kintaalla kansan oikeutetuille
vaatimuksille polttoaineiden veron hallituksi madaltamiseksi." Ja
teille kolmen pisteen vihje: puhuja ei ollut Veikko Vennamo. (Naurua)
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Sen verran minäkin ymmärsin
tuosta kysymyksestä, että siihen sisältyi
jo vastaus. Mutta tietysti muistan myös sen, että ei
myöskään kokoomuksesta ollut silloin
apua.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Minä taas luulin, että puhuja
oli Veikko Vennamo. (Naurua)
Ed. Zyskowiczin retoriikka, arvoisa puhemies, on vastauksen
arvoinen, vaikka ei vastauksessa muuta oikeastaan sanoisikaan. Viittaan,
ed. Zyskowicz, teidän hallituksenne, silloisen hallituksen
aktiviteettiin veropuolella.