Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Sisävesiliikenteen osuus kauppamerenkulun
kokonaisvolyymista on ehkä vähäinen,
mutta kuitenkin merkittävä. Kuljetusmuotona vesiliikenne
on ympäristöystävällinen ja
turvallinen. Viimeisimmät tiedot Saimaan kanavan avaamisesta
liikenteelle osoittavat, että vaikeuksia Saimaan kanavan
saamiseksi liikenteelle on olemassa. Saimaan kanavan merkitys itäisen
Suomen teollisuudelle on kiistaton. Teollisuus on tällä hetkellä erittäin
huolissaan, eikä uskalla tehdä satamainvestointeja,
koska neuvottelut vuokrasopimuksen uusimiseksi etenevät
todella hitaasti. Kysyn liikenne- ja viestintäministeriltä:
Mihin toimenpiteisiin hallitus ryhtyy sopimusneuvottelujen vauhdittamiseksi?
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Heti aluksi voin todeta sen, että tämä ajankohtainen
ongelma eli Saimaan kanavan liikenteen sulkeminen meidän
laivoiltamme, se on ratkennut tänä päivänä kello 15,
eli kanavan läpi nyt pääsevät
nämä laivat. Mutta se kysymys tietysti, mitä edustaja
esitti, liittyy tähän kokonaisuuteen kaiken kaikkiaan
eli Saimaan kanavan vuokrasopimuksen uusimisneuvotteluihin. Vuokrasopimus
päättyy siis 2013, ja voin sanoa, että näitä neuvotteluja
käydään kaiken aikaa. Suomi on nimennyt
jo aikoja sitten kanavavaltuutetun, meillä on asianmukaiset
työryhmät, niitä on useita ja ne työskentelevät
jatkuvasti. Venäjä on myös nimennyt kanavavaltuutetun.
Hän on varaliikenneministeri Aristov ja hän oli
nyt muun muassa hyvin ratkaisevasti vaikuttamassa tähän
Saimaan kanavan ongelman ratkaisemiseen. Ongelma on siinä nyt, että Venäjän
puoli ei ole nimennyt vielä kanavavaltuuskuntaa, (Puhemies
koputtaa) ja ennen kuin tämä saadaan nimettyä,
niin siinä vaiheessa vasta voidaan tehdä tosi
työtä.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Neuvotteluja on vauhditettu sillä tavalla,
että viime syksyn pääministeritapaamisessa sovimme,
että neuvotteluista tuodaan raportti seuraavaan pääministerien
tapaamiseen, joka on kevään ja kesän
vaihteessa. Silloin pitää olla jo mustaa valkoisella
neuvottelijoilla, miten neuvottelut edistyvät. Se on se
tapa, jolla poliittista painetta ylätasolta vielä luodaan
näihin neuvotteluihin.
Neuvottelut ovat vaikeat. Niissä on kyse monista asioista,
myös hinnasta. On selvää, että ei myöskään
suomalainen osapuoli voi maksaa mitä hyvänsä tästä.
Vaikka aikaa kanavalla on vielä pitkään
olemassa, niin elinkeinoelämä tarvitsee huomattavasti
aikaisemmin päätöksen tästä jatkuvuudesta,
koska se tekee tietysti logistisia investointeja, ratkaisuja, miten
tavaraa kuljetetaan. Ellei ratkaisua aika pian saada, niin investoinnit
suuntautuvat muualle kuin vesiliikenteeseen. Se olisi vahinko. Tämä luo
aikataulupaineen tähän, että tämän
ja ensi vuoden aikana neuvotteluissa on päästävä erittäin
pitkälle.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Jo tällä hetkellä on
tiedossa, että teollisuus on siirtänyt kuljetuksia
kumipyörille, ja toisaalta kaikki tiedämme täällä salissa,
että ei hirvittävästi näytä rahaa
olevan tulossa tännekään maantieliikenteen
infran rakentamiseen. Eli tilanne on sikäli erittäin
huolestuttava. Eikö ole mahdollista sekin, että mitä pitemmälle
neuvottelut menevät, sen korkeammaksi hinta Suomen osalta
nousee? Kysyn:
Onko hallitus tai liikenneministeriö asettanut tavoiteaikataulun,
mihin mennessä Suomen osalta, Suomen näkökulmasta,
nämä neuvottelut tulee saattaa päätökseen
ja antaa yrittäjille selvä viesti siitä,
että nyt kannattaa investoida myös sisäsatamiin?
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Sellaista täsmällistä aikataulua,
mihinkä mennessä lopetamme neuvottelut tai ratkaisuun
pitäisi päästä, sellaista ei vielä ole.
Niin kuin tässä kävi ilmi, eri poliittisilla
tasoilla neuvotellaan koko ajan ja paraikaa ja vielä tässä tietysti
täytyy hetki odottaa. Minä olen täysin
tietoinen siitä, mitä Järvi-Suomen alueella,
Saimaan vesialueella tapahtuu tällä hetkellä.
Tästä syystä tietysti kiirehdimme kaikin
tavoin näitten neuvottelujen lopputuloksen aikaansaamista.
Ja niin kuin totesin, Suomen puolella meillä on olemassa
kaikki valmiudet. Toki on niin, että jos tämä tilanne
ei vielä riitä, ryhdymme myös Suomen
puolella erilaisiin toimenpiteisiin, mutta tämä tilanne
on nyt. Tämä on hiukan pattitilanne, ja tänään
sain kuulla, että Venäjän puolella — liittyy
siis juuri tähän Pällin sulun ongelmatiikkaan — oltaisiin
nyt avoimempia katsomaan koko tätä Saimaan kanavatilannetta, mutta
mitään varmaa tietenkään (Puhemies
koputtaa) minulla ei tässä vaiheessa ole.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Pääministeri vastauksessaan
sanoi, että neuvottelut ovat vaikeat ja kysymys on monista
asioista. Suomen puolelta katsottuna tämä on mahdollisimman
hankala ajankohta: työtaistelut ovat osin päällä,
niin paperissa kuin satamissakin. Ei siis tarvittaisi enää mitään
ulkopuolista vaikeusasteen lisäämistä.
Puhemies! Kysynkin:
Mitä nämä monet vaikeat asiat ovat?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kanavan ehtojen osalla kyse on tietysti ensi
sijassa hinnasta. Se on se pääkysymys ja kyse
on tietysti ylipäätään hinnoitteluperusteista,
miten tämä vuokrasopimus ja vuokra määritellään.
Nythän me olemme myös hallinneet koko sitä vuokra-aluetta,
hoitaneet sen kanava-alueen. Tämäkin aihepiiri
on neuvotteluissa esillä ja ylipäätään
koko kanavan ylläpito ja kustannukset ovat neuvotteluissa
esillä. Suomalaisten kannalta asetelma on sellainen. Ja
tämän kyllä venäläisneuvottelijatkin
varmasti ymmärtävät, että mitä pidemmälle
aika venyy, sitä vähemmän on potentiaalisia
käyttäjiä, sitä vähemmän
on maksukykyä. Sen tähden on korostettu sitä,
että tässä ei voida kovin paljoa viivytellä.
Siksi ylimmältä tasolta on ikään
kuin kiirehditty näitä neuvotteluita. Venäjän
puolella on ollut vaikeuksia tämän neuvotteluvaltuuskunnan
asettamisosalla. Heillä on kuitenkin olemassa taho, joka
pystyy neuvottelemaan, ja nyt odotamme, että kesän alussa
saamme selvän raportin siitä, miten (Puhemies
koputtaa) neuvotteluissa on edetty.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Minuakin kyllä ihmetyttää,
miksi näiden neuvotteluiden täytyy olla niin vaikeat.
Kysehän on kansainvälisestä sopimuksesta,
jonka mukaan kanava on nyt käytössä vuokrattuna vuoteen
2013 saakka, ja sen jatkosta. Siitähän nyt neuvotellaan.
Ei tässä pitäisi olla myöskään
toisella puolella mitään syytä jarruttamiseen
tai venkoiluun, koska hekin tietävät sen, että tulee vaihtoehtoisia
kuljetusmuotoja. Siirrytään kumipyörille,
ja silloin se on pois tulevasta kanavakäytöstä.
Mutta kysynkin, arvoisa liikenne- ja viestintäministeri,
vielä teiltä:
Onko hallituksen vesiliikennepolitiikassa nyt suunnitteilla
joitakin sellaisia Suomen sisällä rakennettavia
kanavahankkeita, jotka voisivat olla selvästi vaihtoehtoja
ja signaali myöskin siitä, että Saimaan
kanavalle on olemassa vaihtoehtoisia vesitiereittejä joskus
tulevaisuudessa?
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Näistä vaikeuksista sanoisin
vielä sen verran, että Venäjällä on
viime aikoina ollut erittäin suuria henkilöstövaihdoksia.
Siellä on lähes koko organisaatio vaihtunut, henkilöt
sen mukana ja tätä kautta vastuualueet. Tämä on
ollut este sille, että kanavavaltuuskuntaa ei ole sillä puolella
asetettu, mutta se korjaantunee.
Mitä tulee tähän vaihtoehtoisen kanavan
asiaan, minä luulen, että eduskunta on aika hyvin tietoinen
siitä, että noin vuonna 2000 käsiteltiin ainakin
silloisen hallituksen piirissä niin sanottua Kymen kanava -suunnitelmaa,
ja siitä on keskusteltu eri tahoilla. Silloin siinä vaiheessa
Kymen kanava todettiin — tai ne hankkeet — käsittelyjen
ja saadun laajan lausuntokierroksen pohjalta kannattamattomaksi
ja epärealistiseksi hankkeeksi ja tällä välillä muita
vaihtoehtoisia vesihankkeita, vesireittejä ei ole esitetty.
Varmasti on se vanha suunnitelma siis vielä olemassa, ja
tokihan meillä on vaihtoehtoisia reittejä senkin
takia, että Saimaan kanavahan on talvet suljettuna. Tänä aikana
tietysti me sitten toimimme niin, että merikuljetukset
toimivat ja myös niihin liittyvät maantiekuljetukset
ja rautatiekuljetukset. Tämähän vaihtoehto
meillä on olemassa nyt jo tällä hetkellä,
ja sitä tietysti sitten tarvittaessa tulee tehostaa, jos
niin kävisi, että Saimaan kanavaa emme voisi auki
pitää.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Venäläiset ovat viestittäneet
elinkeinoelämälle ja teollisuudelle, että heitä ei
kiinnosta vuoden 2013 jälkeen kanavasopimus sen takia, että kun
Saimaan kanavan laivojen koko on noin 2 000 tonnia ja Suomenlahden
pohjukkaan on nyt rakennettu Primorsk ja sitten Viipurin satama, niin
siellä on 200 000 tonnia öljylaivojen
koko. Tämä Saimaan kanavan liikenne sotkee heidän öljyliikennettään
niin paljon, että liiketaloudellisesti heidän
ei kannata hyväksyä tätä jatkosopimusta.
Kysyn ministeri Luhtaselta:
Eikö nyt olisi syytä uudelleen harkita Suomen sisävesikanavien
rakentamista, kun 50 miljoonaa tonnia haketta voitaisiin vuosittain
kerätä Järvi-Suomen alueelta ja sillä tavalla
käyttää bioenergian muodossa ja välttää kalliin öljyn
ostamista esimerkiksi?
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Odotan tietysti sitä, että venäläiset
näissä neuvotteluissaan tuovat esiin myös
näitä näkökohtia. Neuvotteluthan
joudutaan käymään aivan avoimesti, ja
siinä tulee siis heidänkin tahtonsa esille. Sen
mukaisesti sitten tietysti harkitsemme myös näitä asioita.