Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Arvoisa herra puhemies! Liikenneväyläpolitiikkaa valmistelevan ministeriryhmän mietinnössä Liikenneväyläpolitiikan linjauksia vuosille 2004—2013 on teemahankkeeksi nimetty meluntorjunta Pääkaupunkiseudulla. Meluongelmat ovat erittäin merkittäviä monilla paikoin. Niihin ovat puuttuneet sekä EU-direktiivit, kerrankin EU:sta on jotain hyötyä, että kansallinen ympäristönsuojelulaki. Kysyisin arvoisalta ministeriltä:
Miten hallitus nyt toteuttaa tätä hyvää ohjelmaansa, ja missä päin tätä meluntorjuntaa nyt käytännössä ilmenee?
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Teemapakettejahan on eri kohteisiin nimettynä tässä meidän mietinnössämme, ja nyt niitä tietysti toteutetaan asteittain. Kaikkia teemapaketteja emme ole voineet kerralla toteuttaa. Sieltä on toteutettu muun muassa satamateiden turvallisuuspaketti. Sitten erilaisten tiekohteiden turvallisuuteen liittyviä hankkeita, kuten esimerkiksi keskikaide, tämän kaltaisia hankkeita. Tavoitteenamme on se, että voimme toteuttaa tälle hallituskaudelle varatut teemapaketit. Myös rautateiden erilaisia teemapaketteja olemme pystyneet toteuttamaan ja näihin asioihin palaamme nyt 2006 budjetin valmistelun yhteydessä.
Ed. Anni Sinnemäki merkitään läsnä olevaksi.
Arvoisa herra puhemies! Esimerkiksi Espoossa, ministerin ja minun kotikaupungissa, Kehä III, joka on erittäin vilkkaasti liikennöity ja Pietariin vievä väylä, ja sekä ykkönen että kolmonen: siellä on pitkiä kaistoja esimerkiksi Nikunmäen kohdalla Kehä III:lla, ja sinne kaupunki on kaavoittanut asuntoja. Tiedän kyllä, että kaavoitusmonopoli on kunnalla, mutta milloin näille pahimmille melusaastealueille voidaan saada meluntorjuntaa, kun kerran tällaiset ohjelmat ovat olemassa? Eivät enää selvitykset riitä, vaan tarvitaan selviä aitoja, suojia, koska meluhaitat ovat täysin yksiselitteiset ja ne menevät yli kaikkien arvojen.
Herra puhemies! Tässä on todettava tietysti se, että kaikki meluntorjunta, kaikki hankkeet, eivät tule näiden teemapakettien kautta, vaan meluntorjuntaa tehdään ja meluesteitä laaditaan jo silloin, kun tehdään normaaleja tiesuunnitelmia ja rakennetaan teitä. Nämähän kuuluvat tällaisten teiden tiekustannuksiin ja tiesuunnitelmiin. Tämä meidän teemapaketistomme on tarkoitettu sellaisiin meluntorjuntakohteisiin, jossa ne ovat jääneet tekemättä, ja niitä otetaan kiireellisyysjärjestyksessä. Kyllä minä olen tietoinen ja varmasti koko tämä sali on tietoinen siitä, että tällaisia kohteita on koko Suomi täynnä, mutta me emme voi kerta kaikkiaan yhtäkkiä kaikkia hankkeita toteuttaa. Kiireellisimpiä ja pahimpia paikkoja katsotaan, ja kaikki riippuu tietysti siitä, kuinka paljon saamme rahoja, resursseja, näitten teemapakettien toteuttamiseen. Kaikki on siis kiinni siitä. Tämä ratkeaa nyt sitten tietysti ensi vuoden osalta ensi vuoden budjetin käsittelyn yhteydessä.
Puhemies:
Kysymys on loppuun käsitelty.