Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Arvoisa herra puhemies! Tiestön hyvä kunto on meille kaikille välttämättömyys ja varsinkin tällaisena lämmenneen ilmaston aikana on tiestön hyvä hoito meille kaikille ihan välttämätön perusedellytys. Kuitenkin viime aikoina on tullut tietoon tapauksia, joissa Tiehallinto on pyrkinyt joitakin alemman tieverkon varsinkin hiekkateitä muuttamaan yksityisteiksi, ja tämähän johtaa siihen epäoikeudenmukaiseen tilanteeseen, jossa tien hoitovastuu ja varsinkin kustannusvastuu siirtyy valtiolta suoraan yksityisille ihmisille. On muistettava, että yksityistielain mukaan myös vaaran vastuu siirtyy tässä tapauksessa yksityisille ihmisille, mikä mielestäni on aivan kohtuutonta. Kysynkin arvoisalta liikenneministeriltä:
Onko tästä menettelystä tulossa ihan maan tapa, vai onko ministeriössä tässä asiassa muutettu toimintatapaa? Miten aiotte tämän asian suhteen toimia?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin totean sen, että tämä kysymys on kiinnostanut erittäin monia kansanedustajia. Olen vastannut viime aikoina tätä koskeviin kirjallisiin kysymyksiin usein.
Vuosina 2005 tai 2006 Tiehallinnolta edellytettiin, että selvitetään, minkä verran on vähäkäyttöisiä teitä ja voisiko niitä sitten muuttaa yksityisteiksi. Tuo selvitys silloin toi ilmi, että noin 2 000 kilometriä. Se on tarkentunut sen jälkeen 1 300 kilometriksi, mutta tämä on vain se kokonaissaldo. Niitä ei tuoda koskaan eteenpäin lakkautettavaksi yhtenä könttänä. Jokainen tie katsotaan erikseen, ja voin sanoa, että erittäin tarkan sihdin ja kamman jälkeen ministeriössä annetaan lupa. Joskus se on perusteltua, jos ei ole sitä käyttöä.
Mutta tässä yhteydessä haluan todeta sen, että pitää myös olla mahdollisuus muuttaa yksityisiä teitä yleisiksi teiksi. Näin teimme tässä alkuvuodesta, kun oli tämä lisätalousarvio, ja myönsimme hieman rahaa Pirkanmaalle Sappeen tien muuttamiseen yksityistiestä yleiseksi tieksi. Eli molempiin suuntiin pitää olla mahdollisuus.
Puhemies:
Kysymys on loppuun käsitelty.