1) Valtiontalouden tarkastusviraston vuosikertomus eduskunnalle
toiminnastaan 2011 valtiopäiville
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Valtiontalouden tarkastusviraston vuosikertomuksessa
esitetään katsaus valtion taloudenhoidon ja hallinnon
tilaan sekä yhteenvetotiedot eduskunnan kannalta tärkeimmistä tarkastushavainnoista.
Kertomus perustuu paitsi yksittäisiin tuloksellisuustarkastuksiin,
tilintarkastuksiin, laillisuustarkastuksiin ja harjoitettuun asiantuntijatoimintaan
myös teemoittain järjestettyihin analyyseihin.
Erityisesti esiin nousevat tällä kertaa lainsäädännön
laatu sekä tuottavuusohjelma, joka jatkossa on nyt uudella
nimellä.
Valtiontalouden tarkastusvirasto on aiemminkin ollut useasti
huolissaan lainsäädännön laadusta
ja siinä ilmenevistä epäkohdista. Lainsäädäntö on
aivan liian tulkinnanvaraista, kertoo raportti, ja se johtaa pahimmillaan
kansalaisten näkökulmasta yhdenvertaisuuden kannalta
epäoikeudenmukaisiin tilanteisiin. Erityisesti mielestäni
oli karmaisevaa lukea kohtaa, jossa sosiaali- ja terveydenhuollon
asiakasmaksuasetusta kuvailtiin. Sen epätäsmällisyys
on johtanut viraston raportin mukaan selvästi erilaisiin
tulkintoihin eri puolilla Suomea, mikä siis käytännössä tarkoittaa
sitä, että kansalaiset eivät ole yhdenvertaisia
siinä muutenkin haastavassa tilanteessa, kun joutuu esimerkiksi
laitoshoitoon ja kysymys on laitoshoidon maksuista.
Me tarkastusvaliokunnassa tulemme perehtymään
kaikkiin esille tuleviin asioihin. Tarkastusvirasto toteaa, että hallinnossa,
muun muassa oikeusministeriössä nyt yhdessä Sitran
kanssa liikkeelle lähtenyt hanke parempaan lainsäädäntöön tähtäävästä prosessista
on hyvä, mutta asiat etenevät aivan liian hitaasti
ja lainsäädännön laatuongelmat
ovat kasvava ongelma. Me myös valiokunnassa tulemme näihin
perehtymään, ja tässä kaipaisin,
arvoisat edustajat ja erityisesti kaikkien erityisvaliokuntien puheenjohtajat,
apuanne, sillä tarkastusvirasto on kiinnittänyt
huomiota siihen, että läheskään
kaikkia eduskunnan ponsia ei kovin nopeasti ainakaan toteuteta ja
niitten seurannassa on puutteita. Muun muassa viime vaalikaudella
esiin nostetut harmaan talouden torjuntaan, tuottavuusohjelman ongelmiin
liittyvät seikat vaativat nyt eduskunnalta ryhdistäytymistä myös
tällä vaalikaudella, ja tarkastusvaliokunnassa
me emme voi tehdä tätä työtä,
ilman että kuulemme myös teiltä erikoisvaliokuntien jäseniltä ja
puheenjohtajilta näkemyksiä ja toiveita. Tarvittaessa,
jos työaikanne sallii, kovasti arvostaisin myös,
että lausuisitte asiasta meille tarkastusvaliokuntaan.
Näin saamme tarkastusvaliokunnan työhön
ehkä vielä suurempaa tehokkuutta kuin se ensimmäisellä kaudellaan,
viime kaudella, saavutti.
Arvoisa puhemies! Tarkastusvirasto ei voisi olla ajankohtaisemmalla
asialla liikkeellä, kun se vaatii lainsäädäntöön
parempaa laatua. Tänään myöhemmin
pöydällepanossa käsittelemme Euroopan
vakausasioita, ja siellä teillä on pöydällä jo
perustuslakivaliokunnan lausunto, jossa poikkeuksellisesti perustuslakivaliokuntakin
on päätynyt, koska se kuuluu perustuslakivaliokunnalle,
arvioimaan lainsäädännön tarkkuutta,
tarkkarajaisuutta, kerrotaanko asiat. Perustuslakivaliokunta toteaa,
että merkille pantavaa on ennen kaikkea tietynlainen ylimalkaisuus,
jolla kuvataan päätöksenteon jakautumista
yhtäältä yksimielisyyttä edellyttäviin
päätöksiin ja toisaalta määräenemmistöllä tehtäviin
päätöksiin. Perustuslakivaliokunta huomauttaa
myös Eurooppa-oikeudellisen analyysin puutteista.
Aivan lopuksi en itse voi olla viittaamatta hallituksen esitykseen,
joka siis nyt laitetaan pöydälle tänään
myöhemmin jatkuvaan istuntoon. Sivulla 5 kerrotaan seuraavaa:
"Ylitakaus poikkeaa varsinaisesta takauksesta kuitenkin siinä, että jos
Suomi joutuisi maksamaan ylitakauksen perusteella, sille syntyy
välitön takautumisoikeus muihin takaajiin nähden
- -." Tämmöisellä lauseella
tosiasiassa kerrotaan asia, joka olisi pitänyt esitellä suoraan.
Jätetään kertomatta hallituksen esityksessä,
missä tilanteissa ylitakaus, joka nousee 65 prosenttiin,
voi tulla perittäväksi vain esimerkiksi Suomelta
ja muilta kolmen A:n mailta. Tämän kaltaista tärkeissä asioissa
todennäköisesti vain ja ainoastaan kiireestä johtuvaa epätarkkuutta
ei voi hyväksyä. Meidän eduskunnassamme
kaikkien valiokuntien on alettava antaa nopeammin palautetta siitä,
että virkamiehille on annettava aikaa ja riittävästi
resursseja ja kollegoita, että he kerkeävät
kirjoittaa nämä esitykset kunnolla. En epäile,
että on ollut tarkoitus harhauttaa tai saattaa harhaan
ketään, mutta tiedän, että arjen
työssä virkamiesten kiire on todellinen ongelma
ja se näkyy silloin tämän kaltaisena
kirjoittamisena.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Sosiaali- ja terveysministeriön
sähköisen potilaskertomuksen ja lääkemääräysten
kehittämishanke, Kanta-hanke, saa tässä Valtiontalouden
tarkastusviraston tekemässä selvityksessä tylyä palautetta.
Tarkastusvirasto toteaa, että hankkeella ei ole ollut riittävää kustannusseurantaa,
johtamisjärjestelmää, päätöksentekomenettelyitä,
taloussuunnittelua tai kokonaisuuden hallintaa. Tarkastusvirasto
sanoo, että hanketta on vedetty eri intressiryhmien näkökulmista
eri työryhmissä konsulttivetoisesti. Tästä herääkin
kysymys, mikä on Kanta-hankkeeseen tähän
asti upotettu rahasumma. Tätä on pakko kysyä,
sillä eduskunnalle tätä tietoa ei ole
annettu. (Erkki Virtanen: On annettu!) — Minä en
ainakaan ole saanut sitä.
On totta, että terveydenhuollon tietojärjestelmässä on
puutteita. Virheellisesti kulkevassa tiedossa piilee potilasvahingon
vaara, joka ei ole siis enää ainoastaan lääkärien
ja hoitajien käsistä syntyvä. Siksi potilastietojärjestelmien
oikeaan aikaan saattaminen on tärkeää.
Potilastietojärjestelmien kehittämisessä tulisi huomioida
myös kuntien tilanne. Rahaa ei ole eikä resursseja.
Kanta-hankkeen aikaansaamiin kustannussäästöihin
tarkastuskertomus laskee päästävän
vasta vuonna 2020. Jotta näin tapahtuisi, vaaditaan Kanta-hankkeen
suunnittelumalliin jämäkämpää otetta.
Valtiontalouden tarkastusviraston vuosikertomus nostaa esiin
myös lainsäädäntötyössä jo
sangen yleiseksi kasvaneen ongelman: käytetään
aikaa ja resursseja sellaisten lakien laatimiseen, joilla ei ole
vaikutusta. Esimerkiksi vanhustyön ja hoitoalan lainsäädännön
sekä työvoimapolitiikan ja sen toteuttamiseen
säädettyjen lakien puutteet ovat Suomessa jo yleistä tietoa.
Sama koskee suurelta osin myös näiden lakien valvontaa.
Miksi ylipäänsä laatia sellaisia lakeja,
joiden toteutumista ei valvota? Lainsäädäntötyön
tason alentuminen ei-vaikuttavaksi, turhia kustannuksia tuottavaksi
järjestelmäksi on erityisen näkyvässä ristiriidassa
maan nykytilanteen kanssa, jossa epäolennaisuuksiin keskittymiseen
ei ole varaa.
Erkki Virtanen /vas:
Puhemies! Edustaja Juvosen sinänsä ihan ansiokkaaseen
puheenvuoroon on todettava vaan, että kun eduskunta tässä jatkoi
neljä vuotta aiemmin antamaansa määräaikaa
toisella neljällä vuodella tälle Kanta-hankkeelle,
niin siinä yhteydessä kyllä saimme viime kaudella
kaikki tarvittavat tiedot ja ne tiedot eivät todellakaan
ole kovin riemastuttavia.
Arvoisa puhemies! Tässä tarkastusviraston kertomuksessa
on ansiokkaasti kuvattu viraston toimintaa, joka minun mielestäni
on yhdistyneenä tarkastusvaliokunnan toimintaan nostanut esiin
sellaisia asioita, jotka hallitus—oppositio-asetelmista
johtuen ovat vähän kipeitä käsiteltäviä täällä.
Viittaan nyt tässä harmaaseen talouteen ja toisaalta
sitten ennen kaikkea tuottavuusohjelmaan, jonka nimi — kiitos — tarkastusviraston
alkuperäisen esityksen mukaisesti hallitusohjelmaneuvotteluissa
päätettiin muuttaa. Nämä ovat
antaneet hyvän pohjan käydä myöskin
täällä tätä keskustelua,
ja toivon, että tämän uuden hallituksen
aikana tämä keskustelu ei tyrehdy, koska tarkastusviraston
tulee olla paitsi se tarkastaja niin myöskin se omatunto,
joka nostaa näitä kipeitä asioita esille.
Tässä suhteessa näen kyllä myönteisenä,
että esimerkiksi kun tarkastusvaliokunnan mietinnössä,
jonka pohjana oli myöskin tarkastusviraston työ harmaasta
taloudesta, kirjattiin tämä 24 kohdan lista, jonka
siis eduskunta on jo hyväksynyt, ja kun se nyt tuli hallitusohjelmaan,
niin toivon todella hartaasti, että se myöskin
etenee käytännön työssä hallituksen
sisällä ja sitten täällä eduskunnassa.
Mutta uskon ja toivon, että tarkastusviraston työstä tulee
meille kaikille yhteistä etua jatkossakin.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Valtiontalouden tarkastusvirasto on jälleen
tehnyt ansiokasta työtä ja ottanut tärkeitä aiheita
tarkastuskohteikseen. Katselen tässä muutamaa esiin
nostettua aihekokonaisuutta: uusiutuvan energian tukimuotoja sekä terveydenhuollon
monikanavarahoitusta.
Tarkastusvirasto on todennut uusiutuvan energian tukemisesta,
että meillä on kolmenlaisia tukimuotoja. Meillä on
Tekes-tukea, joka menee uusiutuvan teknologian kehittämiseen,
jonka voidaan todeta olevan tarpeellista suomalaisen kasvun näkökulmasta.
Toisaalta kriittistä tarkastelua tulee harjoittaa siinä kohdin,
kun lähdemme tekemään esimerkiksi investointitukia
tai muita suoria tukia. Temmin mukaan uusiutuvan energian edistämiseen
tarvitaan vuosittain tukea 340 miljoonaa euroa vuonna 2020. Noin
200 miljoonaa euroa meillä menee vuonna 2020 tuulivoiman
suoraan tukemiseen. On pohdinnan paikka, onko meillä yhteiskunnallisesti
varaa lähteä tukemaan kaikkia erilaisia muotoja,
kun rahaa on vähäisen. Samalla myös markkinat
vääristyvät, ja siltä osin voi
olla, että jokin toinen energiatuotantomuoto, joka olisi
kilpailukykyisempi, jää jalkoihin. Näiden
lisäksi meillä on myös investointitukia
350—410 miljoonaa euroa vuosina 2011—2014. Tarkastusvirastokin
toteaa, että on syytä käydä läpi,
mitkä ovat eri tukimuotojen kustannukset ja todelliset
hyödyt. Puhumme kohtuullisen isoista rahasummista tässä kohdin, ja
rahalle olisi varmasti käyttöä muissakin
paikoissa.
Toinen asia, jonka tarkastusvirasto on nostanut esille, on terveydenhuollon
monikanavarahoitus, josta on jo vuosikausia puhuttu. Selvityksiä selvityksen
jälkeen on tehty eikä ole kyetty tekemään
päätöksiä. On aika ottaa monikanavarahoitus
päätöksentekovaiheeseen. Tältä osin varmasti
on syytä nähdä ensin meidän
kuntarakennepäätöksemme, minkä jälkeen
hetimmiten myös pohtia, miltä osin ne vaikuttavat
terveydenhuollon monikanavarahoituksen purkamiseen.
Otan tässä yhden esimerkin, jota voi jo lähteä tässä vaiheessa
pohtimaan. Meillä on Kela. Kela on erittäin merkittävä rahojen
jakaja, ja esimerkiksi sairausvakuutuskorvaukset menevät
Kelan kautta, matkakorvaukset, meidän sairauspäivärahamme.
Jos meillä tulevaisuudessa on isompia kuntia, voidaan kysyä,
miksi nämä erät eivät olisi
siellä isompien kuntien vastuulla, jolloin ihmistä katsottaisiin
kokonaisuutena eikä palasina eri instituutioiden välillä.
Toivon meiltä rohkeutta tarttua tähän
kysymykseen tarmokkaasti hallituskauden aikana.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Valtiontalouden tarkastusviraston vuosikertomuksessa
sivulla 150 todettiin, että maa- ja metsätalousministeriön
hallinnonalalla on todettu sellaisia sisäisiä valvonnan
puutteita, joiden johdosta on syytä ryhtyä toimenpiteisiin.
Puutteet koskivat etenkin kirjanpidon ja valtuutusseurannan järjestämistä.
Toivon, että uusi maa- ja metsätalousministeri
Jari Koskinen reagoi tarkastusviraston havaintoihin jämäkällä otteella.
Viljelijäväestö odottaa ministeriöltä yhtä moitteetonta toimintaa
kuin ministeriö vaatii viljelijöiltä.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Jälleen kerran Valtiontalouden
tarkastusvirastolta erinomaista työtä. Kertomuksessa
tulee esille tuottavuusohjelmaa ruodittaessa, kuinka todellakin
Amerikan-herkkuna 1990-luvulla Suomen julkishallintoon tuotu uusliberalistinen
tapa ei todellakaan toimi. Organisaatiouudistukset ovat olleet itsetarkoituksellisia,
on haluttu vaan jättää oma kädenjälki.
Säästöt ovat tulleet kalliiksi, ja ennen
kaikkea kansalaisten mahdollisuudet saada palveluita ovat heikentyneet.
Surkuhupaisa ajankohtainen esimerkki on VR:n lippu-uudistus, josta
lukuisat kansalaiset tälläkin hetkellä kärsivät.
Toivottavasti me kansanedustajina ja eri valtionhallinnon toimialat
otamme tämän kertomuksen ja sen tarkastushavainnot
todella vakavasti.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvä, että edustaja Lauslahti
otti esille tämän ter-veydenhoidon monikanavarahoituksen,
joka on tarkastuskertomuksessa nostettu huomion kohteeksi. Minä uskon,
että tämä eduskunta ja maan hallitus
nyt vievät asiaa parempaan suuntaan niin, että ensin
toteutetaan tämä kuntarakenne, joka johtaa vahvempiin,
suurempiin, elinvoimaisempiin kuntiin, ja myös säädetään
kuntarakenneuudistuksen pohjalta sitten terveydenhoidon järjestämislaki,
joka jäi edellisen hallituksen työlistalta toteuttamatta.
Nyt se hallitusohjelman mukaisesti tehdään, ja
tähän terveydenhoidon järjestämislakiin
sitten liittyy oleellisesti tämä terveydenhoidon
rahoitus, niin että tälle menestystä.
Tuija Brax /vihr:
Herra puhemies! Haluaisin tässä vaiheessa
jo kiittää hyvistä ajatuksista mutta
vielä kerran toistaa, että tarkastusvaliokunta, joka
on nyt toista vaalikautta toiminnassa oleva valiokunta, kaipaa erityisvaliokunnilta
myös aktiivisuutta ja lausuntoja, ja jos kun teillä on
selvästikin perehtyneisyyttä ja hyviä näkemyksiä siitä,
mikä on eduskunnan budjettivallan valvonnan näkökulmasta
tärkeätä, noudatetaanko eduskunnan tahtoa,
saavutetaanko ne tavoitteet, mitä tulosohjauksella on eduskunnalle
luvattu, niin käyttäkää omaa
valiokuntaanne tai laittakaa suoraan minulle sähköpostilla
tai tarvittaessa vetäkää hihasta. Mutta
tarkoitus on, että tarkastusvaliokunta kuuntelee herkällä korvalla
myös erityisvaliokuntia.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Hieman hämmästelen edustaja
Lauslahden puhetta, ikään kuin uusiutuvat energiamuodot
ja niihin suunnattu tuki olisivat jonkin sortin tuhlausta, kun sen
sijaan haluamme varmasti hallituspuolueitten edustajina nähdä,
että uusiutuviin energiamuotoihin ja niitten tukemiseen
sisältyy paljon asioita, jotka tukevat yhteiskuntamme rakenteellista
kehitystä tulevaisuutta varten. Tämmöistä tulevaisuuteen
suuntaavaa kehitystä, mitä uusiutuvien energiamuotojen
tukeen liittyy, pitää kaikin puolin kannustaa
myöskin tukimuodoissa. Eli uusiutuvat energiamuodot lisäävät työllisyyttä,
ne auttavat hajautettujen energialähteitten synnyttämisessä,
lisäävät meidän vientimme mahdollisuuksia
ja takaavat ja turvaavat myös meidän maallemme
ja koko maailmalle puhtaan tulevaisuuden.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puheenjohtaja! Oikeastaan on ollut hienoa kuunnella
sitä, kuinka yhden valiokunnan toimia arvostetaan koko
eduskunnassa ja se on saanut positiivista palautetta. Se on, niin
kuin edustaja Virtanen sanoi, omatunto, ja ehkä se on sitten
joko hyvä taikka huono, että me tarvitsemme tällaisen
omantunnon omien toimintojemme seuraamiseen ja valvontaan. Mutta
on pakko kyllä yhtyä siihen hyristelyyn, että tällä on
oma merkityksensä ja tämä on erittäin
hyvä oman toiminnan seurantaväline.
Erityisesti on pakko sanoa, että toivotaan, että kun
on tästä tuottavuusohjelmasta kriittisesti keskusteltu,
niin niitä huomioita osataan ottaa tämän
valiokunnan esille tuomista seikoista.
Harmaan talouden osalta on erityisen tärkeätä,
että meillä ne resursoinnit, joita nyt on hallitusohjelmaan
kirjattu, tulisivat toteutumaan ja sitä kautta mahdollistamaan
sen yli 300 miljoonan tulotavoitteen, joka sille on asetettu. Eli
väärissä paikoissa säästäminen
tuo enemmän kustannuksia. Nyt on aika tehostaa toimintaa
ja sitä kautta tuottaa enemmän rahaa valtion kassaan.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Ilmastopolitiikkaa tarvitaan, ja maailma
tulee säästää luonnon katastrofeilta,
mutta se ei tarkoita sitä, että järjen
käyttö ei ole sallittu. Otetaan esimerkki tuulivoimasta.
Suomessa tuulee paljon vähemmän kuin monissa muissa
maissa, joissa tämä on hyvin yleinen energiamuoto.
Tuulivoiman osalta vielä meidän näkökulmastamme puuttuu
säätövoima siltä osin, että jos
me tuemme 200 miljoonaa euroa tuulivoimaan, saattaa olla, että me
tuemme sitä, että se menee vientiin eikä suomalaisten
käyttöön, koska voi olla, että tuuli
tulee silloin, kun ihmiset eivät sitä energiaa sillä hetkellä tarvitse.
Siltä osin on syytä pohtia, mikä on kaikista
tehokkain tapa kohdistaa meidän arvokkaita eurojamme, joita
me itse asiassa lainaamme tuolta markkinoilta tällä hetkellä,
ja siltä osin näen tärkeänä sen,
että me myös kyseenalaistamme näitä jo
tehtyjä päätöksiä esimerkiksi
tuulivoiman osalta: ovatko ne kaikista tehokkaimpia muotoja, joilla
me pääsemme Suomessa asetettuihin tavoitteisiin.
Arvoisa puhemies! Edustaja Braxin näkökulmat,
että erityisvaliokuntia kuunnellaan, ovat erittäin
tärkeitä. Valtiontalouden tarkastusviraston kertomus
sisältää paljon erittäin konkreettisia
asioita, jotka olisi syytä käsitellä erikoisvaliokunnissa.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Täällä on pyydetty kaksi puheenvuoroa.
Ne toki pidämme, mutta sen jälkeen, jos on vielä puhumisen
tarvetta, niin me päätämme keskustelun
ja keskeytämme tämän asian käsittelyn.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin tartun taas valiokunnan
puheenjohtajan Braxin vetoomukseen siitä, että erikoisvaliokunnat
katsovat tätä omalta osaltaan. Ainakin liikenne-
ja viestintävaliokunnan puolelta voin luvata, että näin
varmasti teemme ja katsomme niitä kipupisteitä,
joita sieltä nousee esille.
Tähän uusiutuvan energian keskusteluun haluan
myöskin puuttua siltä osin, kun tässä on
kritisoitu tuulivoiman kalleutta ja myöskin sitä,
millä tavalla se voi toteutua. On nimittäin niin,
että välttämättä niihin
tavoitteisiin ei edes päästä, koska myöskin
näitä tuulipuistoja kohtaan on aika voimakasta
vastustusta ja voi olla niin, että tämä tavoite
on asetettu liian kunnianhimoiselle tasolle. Siinä vaiheessa
on mahdollista esimerkiksi bioenergiaa muuten hyödyntää,
jotta päästään näihin
uusiutuvan energian tavoitteisiin. Totta kai myöskin metsästä tuotetulla
energialla on huomattavasti parempi kustannus—hyöty-suhde
kuin tuulivoimalla, ja siinä suhteessa on tietysti mietittävä ihan
aidosti, että jos tavoitteena kuitenkin on päästä siihen
uusiutuvan energian isoon tavoitteeseen, siihen 38 prosenttiin vuonna
2020 ja jos tuulivoima ei pysty omaa osuuttaan siitä kattamaan,
niin silloin voidaan miettiä, miten voitaisiin entistä enemmän
sitten hyödyntää tätä muuta
uusiutuvaa energiaa, mukaan lukien tietysti myöskin vesivoima.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa puhemies! Olisi todella arvokasta, jos sekä ympäristö-
että talousvaliokunta käsittelisivät
tuulivoima-asiaa, koska ilmassa on selvästi todella paljon
vanhoja tietoja, hurjan vanhoja tietoja, esimerkiksi väite
siitä, että Suomessa tuulisi merkittävästi
vähemmän kuin monissa maissa, joissa tuulivoimaa
käytetään. Viime vaalikaudella ministeri
Pekkarisen johdolla tehty Tuuliatlas kertoo aivan toisenlaisia faktoja
Suomesta ja tuulesta, ja meillä Valtion teknillisessä tutkimuskeskuksessa
väitellyt tohtori Holttinen voi hyvin asiantuntijana tulla kertomaan
säätövoima- ja tuulivoima-asiasta myös
ja varsinkin siitä, kuinka pohjoismaisilla sähkömarkkinoilla
säätövoiman ja tuulivoiman merkittävä lisääminen
eivät ole toisiaan poissulkevia, päinvastoin,
toisiaan merkittävästi tukevia ratkaisuita. Tässäkin
nähdään yksi esimerkki siitä,
miksi tarkastusvaliokunnan näkökulmasta olisi
tärkeää, että substanssivaliokunnat
perehtyisivät näihin asioihin ja antaisivat meille
evästystä.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Keskustelu ja asian käsittely keskeytetään
ja sitä jatketaan ensi tiistaina pidettävässä täysistun-nossa.