Reijo Tossavainen /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomessa on noin 1 400 vesihuolto-osuuskuntaa,
ja niiden määrä kasvaa koko ajan. Nykyisen
vesihuoltolain perustelujen mukaan ne luetaan pääsääntöisesti
vesihuoltolaitoksiksi, jotka ministeriön ja Kuntaliiton
tulkintojen mukaan eivät kuulu vesihuoltolain piiriin.
Pahimmat ongelmat syntyvät siitä, että vesihuolto-osuuskunnat
pääsääntöisesti joutuvat
liittymään kuntien omistamien vesihuoltolaitoksien verkostoihin,
joilla on niin sanottu luonnollinen monopoli puhtaan veden tuottajana
ja jätevesien käsittelyssä. Kunnat voivat
käyttää tätä monopoliasemaa
hyväkseen keräämällä piiloveroiksi
tulkittavia maksuja, jotka eivät perustu kustannusvastaavuuteen.
Jotkut kunnat ja kuntien vesihuoltolaitokset ovat hyödyntäneet
osuuskuntamuotoisia vapaaehtoisorganisaatioita tulkitsemalla vesihuoltolakia
käytännössä siten, että vesiosuuskunnat
on rinnastettu tavanomaisiksi kiinteistöiksi, kun kyse
on ollut vesiosuuskunnille myytävistä palveluista
tai veden hinnasta, ja vesihuoltolaitoksiksi, kun kyse on ollut
vesiosuuskuntien velvoitteista ja vastuista. Monet osuuskunnat ovat
kokeneet, että sanelupolitiikkaa ja monopoliasemaa hyväksi
käyttäen heitä on kohtuuttomasti hyödynnetty
liike- ja kuntatalouden tuloksen parantamiseksi. Osa kunnista ja
vesilaitoksista myöntää samojen säännösten
perusteella myös käyttövedestä 32—40
prosentin alennuksia, toiset eivät myönnä samoilla
säännöillä alennuksia lainkaan.
Viime syksynä voimaan tulleen kilpailulain 7 §:n
määräyskään ei ole
pystynyt estämään määräävän
markkina-aseman väärinkäyttöä.
Nykyisenkin lainsäädännön mukaan
kustannusten kohdentamisen tulisi tapahtua vesihuoltolaitoksen eri
asiakasryhmien kesken siten kustannusvastaavasti, että toisen
asiakasryhmän maksuilla ei kateta toisen ryhmän
kustannuksia. Kustannusvastaavuusperiaatetta voidaan kuitenkin kiertää,
kun kunnalliset laitokset eivät suostu laskennallisesti,
läpinäkyvästi ja avoimesti sitä todentamaan.
Ministeriössä ollaan tietoisia siitä,
että monien osuuskuntien mielestä niin sanottujen emolaitosten
veden hinnoittelu on liian korkea ja että emo- ja tytärlaitoksen
välille tulisi aina tehdä erillissopimus, jossa
sovitaan esimerkiksi hinnoittelun perusteista. Valitettavan usein
tuo sopimus on useimmiten sanelusopimus, kun vaihtoehtoja ei ole
olemassa.
Arvoisa puhemies! Olen tietoinen siitä, että ministeriössä valmistellaan
vesihuoltolainsäädännön uudistamista.
Etukäteen saadun tiedon mukaan siinä ei ole kuitenkaan
ollut tarkoitus noteerata vesihuoltolaitoksina toimivia vesihuolto-osuuskuntia.
Näin ollen suuri ongelmakenttä jäisi
pienin muutoksin hoitamatta. Tavoitteena viimeistään
valiokuntatyössä tulee olla, että vesihuolto-osuuskuntien
asema noteerataan vähintään esittämällämme
tarkkuudella tulevassa vesihuoltolain uudistuksessa.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämän asian ohella tuolla
maaseudulla on myös toinen asia, joka on haitannut yhteiskunnan
toimintaa vastaavalla tavalla: tämä epäonnistunut
haja-asutusalueen jätevesiasetus. Siihen ovat monin paikoin
olleet vastauksena muun muassa paineviemärit, ja siinä vaiheessa,
kun se tullaan vetämään sinne maaseudulle,
siinä on samanlainen pakkoliitos edessä jossain
vaiheessa kuin nyt hallituksen vetäessä kuntia
yhteen, joten toivoisin, että tätä asiaa
käsiteltäessä, kun tämä menee
valiokuntaan, sivuttaisiin myös tätä viemäripuolta
ja yleensäkin tätä jätevesiasetusta,
onko siihenkin saatavilla joitain samoja lääkkeitä.
Keskustelu päättyi.