Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Vuonna 2000 terveysmenot olivat samalla tasolla
kuin kymmenen vuotta aiemmin. Muun muassa tämä on
johtanut suuriin ongelmiin. Potilaiden on vaikea saada palveluja
ja henkilöstö on uupunutta ja työolot
ovat usein kehnot. Kunnat taas eivät taloustilanteensa
vuoksi kykene liioin palkkaamaan lisää henkilöstöä.
Potilaiden maksuosuus on noussut niin paljon, että monien,
joilla on pieni eläke tai muuten pienet tulot, on hyvin
vaikea hankkia palveluja.
Mitä hallitus aikoo tehdä nyt heti, koska
nämä ongelmat eivät voi odottaa enää,
vaan tämä akuutti tilanne täytyy ratkaista?
Mikä on lääke tähän?
Pääministeri Paavo Lipponen
Arvoisa puhemies! Terveydenhuollon ongelmat on hyvin tiedostettu,
vaikka tiedetään myöskin se, että kansainvälisten
vertailujen mukaan suomalaiset ovat kaikkein tyytyväisimpiä omiin
terveyspalveluihinsa. Hallituksella on meneillään
kansallinen terveyshanke, jonka tulokset valmistuvat tänä keväänä.
Siinä yhteydessä varmasti löytyy paljonkin
ratkaisuja näihin ongelmiin.
Jos on kysymys valtion menojen lisäyksistä, silloin
ollaan tietysti rahoituskysymyksissä. Tällöin
joudutaan asettamaan painopisteitä sosiaalipolitiikassa.
Tässä tapauksessa nyt keskusta kysyy palveluista,
asetetaanko ne palveluihin. Mitä keskusta kysyy seuraavaksi
menojen lisäyksistä? Onko keskustakin valmis sitten
asettamaan asioita tärkeysjärjestykseen sillä tavalla,
että todellakin terveydenhuoltoon voidaan panostaa?
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Professori Tuori juuri hiljan esitti
julkisuudessa, että kyllä valtiolla on ensisijainen
vastuu näitten palvelujen järjestämisestä.
Tätä taustaa vasten tuntuukin kummalliselta, että valtiosihteeri
Sailas, joka on mukana itse keskeisesti tässä terveysprojektissa,
ampuu jo tässä vaiheessa, kun ollaan vasta puolimatkassa
tässä, alas tämän projektin
esitykset siitä, että tarvitaan lisää rahaa terveydenhuoltoon.
Tämä on todellakin kummallista.
Mitä hallitus aikoo tässä vastata,
ja miten Sailaksen rooli tässä selittyy meille,
minkä takia hän ampuu alas tässä vaiheessa,
kun eduskunta odottaa selvityksiä?
Pääministeri Paavo Lipponen
Arvoisa puhemies! Olen havaitsevinani sensuuripyrkimyksen,
että valtiosihteeri Raimo Sailas ei saisi osallistua keskusteluun,
joka on käynnissä. Hanke on kesken. Valtiosihteeri
Sailas on sen tärkeä valmistelija, eikä hän
ole myöskään sanonut, ettei tähän
yhtään pidä lisää rahaa
panostaa. Mutta täällä, ed. Hyssälä,
teillä myös on vastuu siitä, jos te esitätte
enemmän rahaa kuin joku muu, miten te aiotte rahoittaa
sen. Meillä on valtiontaloudessa alijäämä näköpiirissä.
Poliitikot joutuvat panemaan asioita tärkeysjärjestykseen.
Jos johonkin halutaan panostaa, se aina tapahtuu sillä tiedolla,
että jostakin muusta täytyy tarvittaessa myös
tinkiä. Mikä on sitten se tärkeysjärjestys, jonka
keskusta tulee esittämään? Se on hyvin mielenkiintoinen
kysymys. Sama koskee tietysti kaikkia muitakin. Kaiken kaikkiaan
tämä hanke on (Puhemies koputtaa) keskeneräinen.
Keskustelu on käynnissä. Kaikki ovat kutsuttuja
osallistumaan siihen. Tervetuloa, ed. Hyssälä.
Esittäkää omat menonlisäyksenne
(Puhemies koputtaa) tai näkökohtanne ja niiden
rahoitus.
Sosiaali- ja terveysministeri Maija Perho
Arvoisa puhemies! Ymmärsin valtiosihteeri Sailaksen
viestin sillä tavoin, että tavallaan mahdollisen
lisärahoituksen yhtenä ehtona on se, että sellaiset
muutokset ja uudistukset terveydenhuoltojärjestelmässä tehdään,
jotka ovat perusteltuja esimerkiksi yksikkökoon kasvattamiseksi.
Pienten terveyskeskusten kokoaminen yhteen suuremmiksi yksiköiksi
tähtää muun muassa niiden ongelmien poistamiseen,
joihin ed. Hyssälä viittasi, eli muun muassa henkilöstön
parempaan saatavuuteen. Työyhteisönä varmasti
sellainen terveyskeskus on houkuttelevampi, jossa on enemmän
lääkäreitä, enemmän
asiantuntemusta, enemmän erikoissairaanhoitajia jne., että voidaan
tukeutua toisiin ja saada esimerkiksi päivystysjärjestelyt
inhimillisemmiksi. Haluan muistuttaa myös siitä,
että terveydenhuoltohenkilöstön työllisyys
on kohentunut parhaiten eri ammattiryhmistä.
Puhemies:
Muistutan, että sekä kysymys- että vastauspuheenvuorot
saavat kestää enintään minuutin!
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Eduskunnalla oli vuosi sitten keväällä mahdollisuus
sanoa sanansa siitä, miten tämän vuoden
budjettia pääpiirteissään rakennetaan. Mielestäni
se työ sujui hirveän hedelmällisellä tavalla
ja tuloksellisesti. Haluaisinkin kysyä: Onko nyt mahdollista
myöskin tällä kierroksella toteuttaa
vastaava menettelytapa?
Toinen kysymys koskee terveydenhuollon rahoitusta. Kun nyt on
näköpiirissä, että lääkäripulan
johdosta lääkärit hinnoittelevat hillittömästi työnsä ja
tilanne on muuttunut niin, että he eivät halua
hoitaa virkoja vaan pyrkivät hoitamaan asioita keikkapalkoilla,
onko varauduttu siihen, että tästä mainitusta
syystä johtuen esimerkiksi terveydenhuollon rahoitukseen
tulee kiinnittää aivan erityistä huomiota,
etteivät pienet paikkakunnat jää nuolemaan
näppejään, jos hallinnonuudistus toteutetaan
pelkästään vapaaehtoiselta pohjalta?
Pääministeri Paavo Lipponen
Arvoisa puhemies! Suomessa on toteutettu tällä vaalikaudella
myös kansainvälistä huomiota herättänyt rakenneuudistus.
Olemme siirtyneet kehysbudjetointiin. Tässä yhteydessä olemme
omaksuneet myös sellaisen käytännön,
että eduskunta on paremmin mukana budjetin valmistelussa
ja nimenomaan siinä, että asetetaan asioita tärkeysjärjestykseen
ja keskustellaan myös siitä, miten menot rahoitetaan.
Niinhän viime vuonna meneteltiin, ja periaatteessa tämä sama
menettely on tarpeen myöskin jatkossa. Siitä,
mitä on sovittu aikaisemmin, pidetään
kiinni, eli viime vuoden budjettisopimus hallitusryhmien kesken
pitää, mukaan lukien se, että myös
rahoitus on löydettävä niihin lisäpanostuksiin,
joihin aiotaan mennä. On tärkeätä,
että pidämme nyt huolen siitä, että budjetin
alijäämä, joka on näköpiirissä,
voidaan pitää hallinnassa, jotta tämä eduskunta
ei siirrä sellaista perintöä seuraavalle,
että seuraava (Puhemies koputtaa) joutuisi ensimmäiseksi
tekemään leikkauslistoja. Sitä me emme
halua.
Valtiovarainministeri Sauli Niinistö
Arvoisa puhemies! Kysyjä viitannee siihen, tullaanko menettelemään
ennen budjettiriihtä vastaavalla tavalla kuin viime vuonna.
Viime vuonnahan taustana oli se, että hallitus esitteli
toukokuussa lisätalousarvion ja pyrki siinä 8
miljardin markan lainanlyhennyksiin. Lähes yksioikoinen
vastaus eduskunnalta oli, että ei tule mitään
ilman lunnasrahoja. Näinhän te silloin vaaditte.
Silloin sitten käytiin neuvottelut, joita nyt peräätte.
Kun tänä vuonna ei tule tulemaan sellaista lisätalousarviota
tai jos tuleekin, se on miinusmerkkinen pahimmassa tapauksessa,
niin tällaiseen menettelyyn ei ole mitään
tarvetta.
Jouko Jääskeläinen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! En osaa ottaa kantaa tyytyväisyyteen, mutta
luulen, että ihmisten kokemus terveyspalveluista on kuitenkin
hyvin moninainen. Ollaan sekä tyytyväisiä että myöskin
aika tyytymättömiä. Omassa kotikunnassani
Vantaalla on viime aikoina havaittu jonoja palvelujen käytössä.
Palveluja on ollut liian vähän. Samalla tiedämme, että eräissä kunnissa
jopa lääkäripalvelujen saaminen on ollut
mahdotonta. Nythän ajatus 3,5 prosentin lisäämisestä terveyspalveluihin
on alustava tarkastelu, eräiden asiantuntijoiden käsitys.
Kysyisin ministeri Perholta:
Mitä keskusteluja aiotaan käydä kaupunkien ja
kuntien kanssa siitä, että nämä tavoitteet
ja toteutuma olisivat suhteessa toisiinsa, jotta rahoitus riittäisi?
Mitä keinoja hallitus aikoo käyttää kuntasektorin
kanssa, jotta yhteistyö toimisi ja saataisiin kansalaisia
tyydyttäviä palveluja aikaan?
Sosiaali- ja terveysministeri Maija Perho
Arvoisa puhemies! Tämän Kansallisen terveysprojektin
toimeksianto oli todella laaja, ja siellä käydään
läpi muun muassa jonotilanteita, jotka vaihtelevat suuresti
eri sairaanhoitopiirien kesken. Niihin tullaan tekemään
ehdotuksia ja todennäköisesti suosituksia myös
siitä, kuinka pitkiä nämä jonot
pahimmillaan voisivat olla. Projektin johtoryhmä työstää parastaikaa
viiden alatyöryhmän ehdotuksia. Siellä on
hyvin paljon aivan normaaleihin arjen työkäytäntöihin
perustuvia ehdotuksia, yhteistyökäytäntöihin
perustuvia ehdotuksia perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon
paremman ja toimivamman yhteistyön suhteen, henkilöstön
täydennyskoulutuksen suhteen jne. Tässä valmistelussahan
on ollut hyvin vahvasti mukana perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon
edustus.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kuten pääministeri
totesi, Suomessa on erittäin hyvä ja toimiva terveydenhuoltojärjestelmä,
mutta kyllä meillä on isoja ongelmiakin, joihin
todella täytyy puuttua. On erinomaista, että hallitus
on asettanut Kansallisen terveysprojektin. Siinä on ensisijaisesti
kysymys siitä, kuinka olemassa olevat voimavarat kohdennetaan,
ed. Hyssälä, mutta kyllä on tosiasia,
että terveydenhuoltoon varmasti tarvitaan myöskin
lisävoimavaroja. (Ed. Takkula: Ministeri Sarkomaa vastaa!)
Aivan erityisiä ongelmia mielestäni ovat pitkät
jonot erikoissairaanhoitoon. Ennen kaikkea ongelma on se, että jonojen
pituudet vaihtelevat eri puolilla Suomea. Pidänkin välttämättömänä sitä,
että Suomeen luotaisiin hoitotakuujärjestelmä,
johon ministeri Perho viittasikin. Kysyisin vähän
tarkemmin:
Minkälaisella mallilla hallitus on ajatellut hoitotakuujärjestelmää viedä eteenpäin?
Sosiaali- ja terveysministeri Maija Perho
Arvoisa puhemies! Jos ja kun toivon mukaan päästään
hoitosuosituksiin ja nimenomaan siihen, että jonot eivät
joissakin sairaanhoitopiireissä venyisi kohtuuttoman pitkiksi,
silloin on kysymys myös sairaanhoitopiirien välisestä yhteistyöstä eli
siitä, että tarvittaessa voidaan käyttää jonkin
muun terveyskeskuksen tai terveyskeskuksen sairaalan tai sairaanhoitopiirin
palveluja tai erikseen sopimalla yksityissektorin palveluja. Tietysti
taustalla on myös paljon terveystaloustieteellistä pohdintaa
siitä, että myöskin jonotus maksaa sairausvakuutusjärjestelmässä sairauspäivärahojen
kautta.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Herra pääministeri, kainosti
pyydän, että luovutte siitä huonosta
tavasta, jonka olette oppinut ministeri Niinistöltä.
Ministeri Niinistö ei vastaa kansanedustajien kysymyksiin
vaan esittää kysymyksiä kansanedustajille.
(Ed. Laakso: Näin on!) Tämä tapa ei sovi,
herra pääministeri, teille, mutta ehkä voi
kulua hieman aikaa tähän oppimiseen, ja sen vuoksi
vastaan itse omaan kysymykseeni, oikeastaan kysyn sitten, mutta annan
ensin vastauksen, mistä rahat.
Ministeri Perho jo osittain vastasi tähän.
Jonot ovat kaikkein eniten tyytymättömyyttä herättäviä ja
ne maksavat kaikkein eniten: sairauspäivärahat,
kuntoutustuet, apuvälineet, lääkkeet,
kotipalvelut, pyörätuolit, kun potilaat eivät
pysty itse liikkumaan. Näillä säästöillä,
herra pääministeri, te pystytte maksamaan ehdotukseni,
että järjestetään jononpurkutalkoot,
sovitaan nyt alustavasti vaikka miljardin markan jononpurkutalkoot,
ja jos tarvitaan täsmennyksiä tähän
summaan, olen valmis olemaan siinä mukana.
Voisitteko nyt vastata tähän kysymykseen: Oletteko
valmiit näiden jononpurkutalkoiden järjestämiseen
ja aloittamaan välittömästi?
Pääministeri Paavo Lipponen
Arvoisa rouva puhemies! Otetaan nyt sillä tavalla rauhallisesti.
Tämä kansallinen hanke on valmisteilla, siinä ovat
mukana maan parhaat voimat mukaan lukien täällä kysymyksiä esittäneet
edustajat, niin että saamme kokonaiskäsityksen
tilanteesta, ja sitten lähdetään jonoja
purkamaan, totta kai. Minusta vastaukseen voi myöskin sisältyä kysymys,
mielestäni olen vastannut. Kun sitten kysyn, se tarkoittaa
sitä, että yhdessähän meidän täytyy
löytää voimavarat hyvinvointivaltion
rahoittamiseen, emme voi toimia niin, että tänä päivänä haluamme
lisätä terveydenhuoltomenoja, huomenna rahaa lapsiperheille,
seuraavana päivänä eläkkeisiin.
Nyt kun valtiontaloudessa on alijäämä näköpiirissä,
joudumme kovasti paneutumaan siihen, miten kaikki on rahoitettavissa. Siinä tarvitaan
myöskin opposition panosta.
Sosiaali- ja terveysministeri Maija Perho
Arvoisa puhemies! Tätä pääministerin
ehdottamaa keskustelua voidaan käydä esimerkiksi
ensi viikolla sosiaali- ja terveysvaliokunnassa, jolle tullaan esittelemään
tätä terveysprojektia. Siinä yhteydessä varmasti
niin ed. Stenius-Kaukosella kuin muillakin sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenillä
on
mahdollisuus tuoda esiin omia ehdotuksiaan, omia näkemyksiään,
kun siellä käydään läpi
niitä ehdotuksia ja toimenpiteitä, joita on tarkoitus
sitten aikanaan tuoda jatkokäsittelyyn.
Niilo Keränen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä on useissa
kysymyksissä tullut esille näitä terveydenhuollon
ongelmia, ja vastaukseksi ovat niin herra pääministeri
kuin rouva ministeri Perho tuoneet Kansallisen terveysprojektin. Kun
tämä projekti asetettiin, tämän
tavoitteena oli kuitenkin luoda pohjaa seuraavan hallituksen ohjelmalle.
Eivät kai ihmiset sinne saakka jouda odottamaan näitä terveydenhuollon
ongelmien ratkaisuja. Nyt minä kysyisin:
Onko hallitus todellakin niin neuvoton, että mitään
keinoja näiden terveydenhuollon akuuttien ongelmien ratkaisemiseen
ei ole, aivan kuten ed. Hyssälä peräsi?
Vastaukseksi riittää yksi sana.
Pääministeri Paavo Lipponen
Arvoisa puhemies! Kansallisessa terveysprojektissa asetetut
tavoitteet valmistuvat nyt keväällä huhtikuussa,
ja sen jälkeen niitä ryhdytään
välittömästi toteuttamaan siltä osin
kuin niitä voidaan toteuttaa. Ei jäädä odottamaan
seuraavaa hallitusta, ei meillä ole siihen varaa. Totta
kai monet asiat siirtyvät sitten myöskin eteenpäin.
Tämä on tarkoitus.
Sosiaali- ja terveysministeri Maija Perho
Arvoisa puhemies! Hyvin paljon niistä epäkohdista
ja ongelmista, joita tällä hetkellä on,
voidaan poistaa terveydenhuollon yksiköissä ja
niiden välisellä yhteistyöllä.
Tässä maassa tehdään jatkuvasti
hyvin arvokasta kehittämistyötä, josta tietoa
voidaan levittää joko ministeriön toimesta tai
muulla tavoin kautta koko Suomen, eli ei tässä olla
millään tavalla odotettu kolmea vuotta. Koko ajan
on tehty työtä, muun muassa on saatu aikaan valtavan
moneen sairauteen liki 30 käypähoitosuositusta,
jotka ovat päivittäin käytettävissä ja
jotka osaltaan ohjaavat hyviin tuloksellisiin hoitokäytäntöihin.
Tämä on osa tätä kokonaisuutta.