5) Laki poikkeuksellisten tulvien aiheuttamien vahinkojen korvaamisesta
annetun lain muuttamisesta
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Tässä on menossa lähetekeskustelu
asiasta, joka lähetetään ympäristövaliokuntaan,
niin kuin puhemiesneuvosto esittää, "Laki poikkeuksellisten
tulvien aiheuttamien vahinkojen korvaamisesta annetun lain muuttamisesta".
Tässä on hyvin tärkeä näkökulma,
vaikkemme tässä tilanteessa niin laajasti kaikkiin
tähän liittyviin näkökulmiin
pystykään paneutumaan. Eräs näistä on
ilmastonmuutos, joka tulee lisäämään
sateita, tulvia ja tulvien aiheuttamia vahinkoja. Tämän
lakialoitteen tekijä ed. Markku Rossi varmasti tätä asiaa
omassa puheenvuorossaan selvittää. Mutta ympäristönäkökulmasta
haluaisin ilmastonmutoksen tuoda esille. Ilmastonmuutoksen myös
Suomessa voimakkaasti esille tuleva ilmiö ovat poikkeukselliset
sääolosuhteet, ja niihin liittyvät juuri
poikkeukselliset tulvat. Tässä mielessä on
hyvä, että asia nousee esille tälläkin
tavalla lakialoitteen muodossa. Tässä on hyvää myös
valiokunnan näkökulmasta, että näitä asioita
tuodaan esille. Muuten lainsäädännön kehittäminen
kaiken kaikkiaan tietysti on hallituksen vastuulla. Tämä on
signaali siihen suuntaan.
Rauno Kettunen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Rossi saapui paikalle, ja ajattelin pitää kannatuspuheenvuoron,
mutta muutama sana. Tässä ed. Rossin tekemässä lakialoitteessa
esitetään poikkeuksellisten tulvien aiheuttamien
vahinkojen korvaamisesta annetun lain muuttamista siten, että tulvien
lisäksi korvausperusteeksi otettaisiin poikkeuksellisen
kovien sateiden aiheuttamat vahingot. Lakiesitys on kannatettava,
sillä ilmastonmuutos on lisännyt säässä tapahtuvien ääri-ilmiöiden
mahdollisuutta huomattavasti. Tulvia aiheuttavat rankkasateet ovat
nykyään mahdollisia myös Suomessa. Tulvia
aiheuttavia rankkasateita on ollut lähikesinä useita.
On tärkeää, että kansalaisista
suoraan riippumattomien ja yllättävien sääilmiöiden
haittavaikutukset korvataan yhteisesti. Rankkasateen aiheuttaman
tulvan uhriksi joutuvat usein viljelijät peltoineen, mutta
kärsijiä ovat myös muut maanomistajat sekä yksityiset
tienpitäjät. Syy ei ole heidän, vaan
luonnonolosuhteiden.
Arvoisa puhemies! Kannatan käsittelyssä olevaa
lakialoitetta rankkasateiden aiheuttamien tulvavahinkojen korvaamisesta
valtion rahoista.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Yhdyn molempiin edellä käytettyihin
puheenvuoroihin. Ed. Tiusanen mainitsi lisäksi siitä,
että on meneillään lainmuutosvalmistelu
myöskin valtion puolella. Tähän vielä ikään
kuin lisäten, mitä perusteluja tälle
lakialoitteelle ed. Kettunenkin esitti, kerron vain sen, että esimerkiksi Kittilän
kunnalle aiheutuneet kustannukset viime kevään
tulvasta, joka ei ollut sateen aiheuttama, se oli lumisateen aiheuttama,
sanotaan näin, olivat 1,2 miljoonaa euroa. Kun kunnan talousarvion
loppusumma on 35 miljoonaa, niin se on kahden veroprosenttiyksikön
korotuspaine kunnan talouteen, ellei tätä joku
muu instanssi korvaa. Tässä valtion lakimuutosesityksessä pitäisi nyt
kyllä mielestäni ottaa esille se, että kiinteistövakuutusten
yhteydessä kerätään vaikkapa
rahastoa vakuutusyhtiöille niin, että sitä kautta
tämä korvaaminen kunnille jatkossa voisi tapahtua. Lakialoitteeseen
liittyen kyllä tämä perusteltu on ja
tuen sitä.
Markku Rossi /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Nykyinen laki poikkeuksellisten tulvien
aiheuttamien vahinkojen korvaamisesta eli niin sanottu tulvalaki
ei mahdollista poikkeuksellisen kovien sateiden aiheuttamien vahinkojen
korvaamista valtion varoista. Viime vuosina tällaisia vahinkoja
aiheuttaneita rankkasateita on ollut muutaman kerran. Ne ovat tuhonneet
satoa, aiheuttaneet vahinkoa viljelyksille ja tiestölle.
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite sai alkunsa
toissa kesän tulkinnoista, jolloin erään
vesantolaisen yksityistien kohtaloksi jäi jäädä tällaisen
rankkasateen alle. He saivat tuon tien korjaamiseksi yhteiskunnan
tukea — se oli televisiokuvissakin, koko tienoo oli kadonnut
siitä — mutta ympäristökeskus
otti sen tulkinnan, että kun kysymys ei ollutkaan tulvasta
eli vesi ei noussut alhaaltapäin vaan tuli ylhäältäpäin,
nuo muutama sata euroa pitää palauttaa. Näin
he ovat myös sen maksaneet. Tulee mieleen silloin, että äly
hoi, missä mennään.
Kun ympäristökeskus totesi, että veden
pitäisi nousta alhaaltapäin eikä tulla
ylhäältäpäin, jotta se on tämän
lain hengen mukaan korvattavissa, niin vastaus kai oli hyvin yksiselitteisen
selkeä silloin, että okei, muutetaan lakia. Tältä pohjalta tämä lakialoite
on tehty, ja uskon myös, että tämä ministeriöidenkin
suunnalla nyt sitten otetaan sen kaltaiseen valmisteluun, että asiassa
päästään eteenpäin,
koska eihän tässä ainakaan käytännön
järkeä, tai onko se nyt sitten sitä maalaisjärkeä,
tältä osin ole mukana. Ei kai liene suurta väliä sillä,
tuleeko se vesi alhaalta- vai ylhäältäpäin,
jos se tie lähtee ja yhteiskunta muutoin katsoo, että se
tämän kaltaisissa asioissa voi olla mukana ja
olla edes pieneltä osalta korvaamassa tätä tilannetta.
Kaiken kaikkiaan kyse rankkasateissa on kovien tulvien tavoin
poikkeuksellisista luonnonoloista, joihin viljelijät, maanomistajat,
yksityiset tienpitäjät jne. eivät ole
voineet varautua. Poikkeuksellisten sateiden aiheuttamat taloudelliset
menetykset ovat olleet huomattavia, eivätkä vahingon
kärsijät ole välttämättä saaneet
korvauksia myöskään muualta. Lakia tuleekin
muuttaa siten, että poikkeuksellisen kovien sateiden aiheuttamat
vahingot tulisivat valtion korvauksen piiriin ja sateiden aiheuttamien
vahinkojen korvaaminen olisi mahdollista sisällyttää niin
sanottuun tulvalakiin lakimuutoksen kautta.
Korvauksen saamiseksi vahinkoa kärsinyt tekisi maa-
ja metsätalousministeriön määräämän ajan
kuluessa korvausvaatimuksen sen kunnan maaseutuelinkeinoviranomaiselle,
jossa vahingoittunut kiinteistö tai irtaimisto sijaitsee,
tai jos kyse on maatilalle tai siellä olevalle irtaimistolle sattuneesta
vahingosta, sen kunnan maaseutuelinkeinoviranomaiselle,
jossa maatilan talouskeskus sijaitsee. Korvauksen myöntämisestä päättäisi
ja korvauksen maksaisi kunnan maaseutuelinkeinoviranomainen sen
jälkeen, kun maa- ja metsätalousministeriö olisi
todennut, että kyseessä on tässä laissa
tarkoitettujen vahinkojen korvaaminen, ja osoittanut tarvittavat
varat kunnan maaseutuelinkeinoviranomaisten käytettäväksi.
Eli kysymys on, sanoisinpa, terveen järjen käytöstä mutta
tietyllä lailla myös eri tahojen oikeusturvasta
eli siitä, korvataanko vähän toisella tavalla
tapahtunut vahinko vai jätetäänkö se
korvaamatta. Tässä mielessä eduskunnalla
on mahdollisuus nyt omalta osaltaan tämän lakialoitteen kautta
viedä asiaa eteenpäin, ja tätä kautta
tämä ongelma on nyt saatu myös tänne
lainsäätäjän käsiteltäväksi.
Toteutuuko tämä nyt sitten tällä lakialoitteella
vai hallituksen esityksen kautta, jää nähtäväksi,
mutta asialla kuitenkin ollaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Rossin käyttämän
erinomaisen esittelypuheenvuoron ajatuksiin yhtyen yhtenä lakialoitteen
allekirjoittajana kannatan lakialoitetta ja toivon sille myönteistä etenemistä.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa herra puhemies! Yhtenä lakialoitteen allekirjoittajana
myös yhdyn niihin ajatuksiin, jotka tukevat tämän
esityksen käsittelyä myönteisessä hengessä ja
muutoksen aikaansaamista.
Mitään järkeviä perusteitahan
ei ole sille, että poikkeuksellisten tulvien aiheuttamat
vahingot korvataan, mutta poikkeuksellisten sateiden aiheuttamia
vahinkoja ei korvata. Kysymys on kai käytännössä hyvin
pitkälle saman tyyppisestä vahingosta. Siinä mielessä ne
on syytä saattaa saman arvoiseen asemaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Vielä tuosta logiikasta, jota edustajat
Rossi ja Polvi tässä toivat esiin: se on tietysti
ihan ymmärrettävä ja se toimii.
Mutta haluaisin vielä tuoda esille ilmastonmuutoksen ääreisilmiöitä lisäävän
vaikutuksen ja sen kustannusvaikutuksen, mikä sillä on
yhteiskunnalle ja yhteiskunnille, tälle maapallolle. Lousiana
Yhdysvalloissa tai 2000-luvun äärimmäisen
kuiva kesä, äärimmäisten tulvavahinkojen
kesä Euroopassa ovat vain yksi osa esimerkeistä.
Tulvat ovat ympäri maapallon lisääntyneet
ja lisääntyvät voimakkaasti, ja ne kustannukset
ovat sitä luokkaa, että kun käydään
keskustelua eri maissa ilmastonmuutokseen varautumisesta ja sen
kammitsoimisesta, rahan sijoittamisesta sen etenemisen hidastamiseen,
ne ovat hyvin pieniä summia verraten siihen, mitä ilmastonmuutos,
kun se lähtee ja on lähtenyt liikkeelle, aiheuttaa
kustannuksina. Näin ollen ovat aivan oikeita ne mielipiteet,
että nämä kustannukset ovat aina sekundäärisiä.
Pääasia on tehdä ja lähteä liikkeelle
tämän ilmastonmuutoksen estämisessä.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! On helppo yhtyä siihen, mitä ed.
Tiusanen tässä totesi. Näin todellakin
on. Mutta tämänhetkinen akuutti tilanne on todellakin
sellainen — haluan vielä sen selkeyttää — että nyt
näissä tulvakustannuskysymyksissä paikalliset
kunnat saattavat joutua aivan mahdottomiin tilanteisiin. Elikkä tähän
lakimuutokseen, jota nyt valmistellaan, on todella paneuduttava,
sillä tuommoinen pienempi kunta on kerta kaikkiaan konkurssissa
yhden tulvan jäljiltä, ellei kustannusvastuuta
aivan toisella tavalla järjestetä.
Tässä nyt ei ole vain siitä kysymys,
että valtio ottaisi osaa kustannuksiin. Minusta on erittäin hyvä esitys
se, joka on tullut esimerkiksi Kittilän suunnasta nyt esille,
että vakuutusyhtiöt keräisivät
rahastoa, jolla sitten näitä tulvavahinkoja korvattaisiin.
Tässä on kysymys kyllä asiasta, joka niistä syistä,
jotka ed. Tiusanen tuossa toi esille, tulee olemaan entistä useammin
ja useamman kunnan ja yksityistenkin henkilöitten kohdalla tulevaisuudessa.
Keskustelu päättyy.