6) Laki tuloverolain 140 §:n muuttamisesta
Lauri Oinonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lukuisia kertoja olen kiinnittänyt
huomiota metsäverotukseen ja erityisesti siihen ongelmaan,
jota metsäverotuksen pinta-alaveron päättyminen
kuluneen vuoden päättyessä merkitsi,
ennakoiden ongelmia, ja osaltaan nämä ongelmat
ovat alkaneet nyt jo runsaassa kuukaudessa kuluneen vuoden aikana
myös ilmetä.
Lakialoitteellani kiinnitän huomiota paitsi siihen
ongelmaan, että samaan vero-objektiin kohdistuu kaksinkertainen
täysimääräinen tuloverotus,
niin myös siihen ongelmaan, joka liittyy kuntiin ja seurakuntiin
veronsaajana. Pinta-alaveropohjainen metsäverotushan merkitsi
sitä, että tämä vero ohjautui
kunnille. Metsän myyntitulojen mukainen verotulo sitä vastoin
kulkee valtion kautta, ja kunnille ja seurakunnille tuleva osuus
on sitten erikseen päätettävä laskennallinen
osuus. On ollut melko selvää, että kunnat
ja seurakunnat ovat tässä jääneet
menettäjän osaan.
Aloitteellani kiinnitän huomiota siihen, että kun
verovuoden muutos on näin lähellä vasta
takanapäin, vieläkin voitaisiin takautuvasti jatkaa pinta-alaverokäytäntöä,
jotta voitaisiin välttyä niiltä epäkohdilta,
joita tämän myötä on aiheutumassa.
Ensinnäkin on perusoikeudellinen epäkohta, kaksinkertainen
verotus samaan verokohteeseen samalla veromuodolla elikkä tuloverolla.
Tämä on suuri vääryys, joka
kohtaa yhtä kolmasosaa Suomen metsänomistajista,
kansalaisia, joita asuu niin maaseudulla kuin kaupungeissa, niin
miehiä kuin naisia, eri poliittisiin puolueisiin kuuluvia
jne. Varsin huomattava verovelvollisten joukko joutuu kärsimään
tästä kaksinkertaisesta tuloverosta.
Mutta näkisin, että tässä on
myös muita ongelmia. Jo nyt on todettu, että puuta
hankkivien yhtiöitten puun saanti, aivan kuten lukuisia
kertoja olen ennakoinut, on tämän vuoden puolella
tuntuvasti Suomessa vaikeutunut. On aivan selvää, että suomalaisen
puun saanti tulee olemaan vaikeaa myöskin jatkossa.
Siksi näkisin, että suomalaisen puuta jalostavan
teollisuuden, metsätalousyrittäjien ja myöskin
tässä työskentelevän laajan
sektorin kannalta helpotettaisiin tilannetta, jos aloitteeni mukaan jatkettaisiin,
tässä tapauksessa nyt hieman takautuvasti, metsän
pinta-alaverotuskäytäntöä. Tämä on
helppo tehdä. Vuodelta 2006 ei ole vielä verotusta
veroilmoituksen muodossa tietenkään tehty, kun
pääosa vuodesta on vielä edessäpäin. Näin
ollen tämä olisi hyvin yksinkertaisesti toteutettava
aloite sekä oikeudenmukaisuuden että myös
maan puuhuollon, työllisyyden ja yrityselämän
kannalta toteutettavaksi sillä tavalla kuin aloitteessani
olen esittänyt.
Rauno Kettunen /kesk:
Arvoisa puhemies! On kiitettävä ed. Oinosta
sinnikkäästä työstä maakuntansa
ja maaseudun hyväksi. Tässä lakiesityksessään
ed. Oinonen pyrkii parantamaan metsätalouden ja metsäteollisuuden
toimintaedellytyksiä. Tavoite on hyvä ja kannatettava.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Oinosen lakialoitteessa on monia
myönteisiä ajatuksia ja tavoitekin sinänsä varmaan
aivan oikea, mutta siinä on jonkin verran myös
ristiriitaisuuksia.
Yhtenä kysymyksenä on se, että jos
joltakin jätetään veroa perimättä,
niin kyllä se sama summa jää joltakin
saamatta, eli se johtaa tietenkin verotulojen osittaiseen menetykseen.
Mutta sille, että aloitteessa mainitaan metsää mahdollisesti
jouduttavan hakkaamaan tarpeettomastikin ennenaikaisesti sen takia,
että vältytään kahdenkertaiselta
verotukselta, minä en löydä oikein järkevää perustetta
enkä selitystä sen takia, että kun siirrytään
myyntivoittoverotukseen, jos puuta ei myydä, ei siitä tule
veroakaan.
Lakialoite on varmaan hyvää tarkoittava, mutta
pelkästään sillä muutoksella
tavoitteeseen ei päästä. Nimittäin
joulukuun 12. päivä eduskunta hyväksyi
hallituksen esityksestä metsäverotuksen siirtymäkauden
päättymisestä johtuvat muutokset verolainsäädäntöön,
mikä merkitsee sitä, että metsäverotuksen
määräytymisperusteita koskevat säännökset
kumottiin eli näitä tuottoperusteita ei enää määritellä lainkaan.
Sen takia yksinomaan tämän aloitteen toteuttaminen
käy käytännössä mahdottomaksi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitän käydystä keskustelusta.
On oikein hyvä, että aloitteeseen on kiinnitetty
huomiota.
Ed. Polvelle haluaisin sanoa, että kun vuodelle 2005
ovat metsän puhtaan tuoton eli pinta-alaverotuksen laskelmat
olemassa, ei ole mikään ongelma niitä tehdä vuodelle
2006, kuten ne on tehty aiemminkin eri vuosille, ja jatkaa tätä käytäntöä.
Tässä suhteessa viittaan vielä siihen,
että mikään vero ei jää yhteiskunnalta
saamatta, vaan päinvastoin pinta-alaverotuskäytännöllä on
jo maksettu kertaalleen tulovero, jolloinka jos puu, joka olisi
voitu myydä pinta-alaverotuksen puitteissa muutama viikko
sitten eli ennen vuodenvaihdetta, myydään nyt
eli viisi kuusi viikkoa tämän jälkeen,
se saa täysimääräisen myyntitulojen
perusteitten mukaisen tuloveron päälle. Eli verovelvollinen
on tässä asiassa kaksinkertaisen veron maksajana,
ja pidän tätä räikeänä vääryytenä.
Keskustelu päättyy.