6) Laki yritystoiminnan tukemisesta annetun lain väliaikaisesta
muuttamisesta
Sanna Lauslahti /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Suomalaisten ikääntyessä tarvitsemme
aiempaa enemmän hoiva- ja sosiaalipalveluita. Vattin tutkimuksen
mukaan terveys- ja sosiaalipalveluiden työntekijöiden tarve
kasvaa jopa 200 000 hengellä vuoteen 2040 mennessä.
Sinänsä meillä ei tule hyväksyä tilannetta,
että me tarvitsemme tätä lukumäärää,
keinoja löytyy useita. Sinänsä tietenkin
tulee pohtia, miten vaikutetaan siihen tarpeiden määrään; terveyden
edistämisen kauttahan sitä yhdellä keinolla
voidaan tehdä.
Sinänsä teknologiakin tuo ratkaisuja tehostamisen
kautta, mutta ongelma lienee siinä, että kun on
henkilökohtaisesti annettavasta palvelusta kyse, niin siinä kohdassa
teknologia ei ole kuitenkaan se pääasiallinen
keino. Toisaalta tämä liittyy äskeiseenkin
lakialoitteeseen, että pienillä keinoilla voidaan
sitä aikaa myöskin löytää lisää,
ja tässäkin voisi laskea, kuinka paljon tämä lakialoite
vaikuttaa siihen, työntekijöiden lisääntyvään
ajankäyttöön hoivatyössä.
Kuntien houkuttelevuutta työnantajana sinänsä voidaan
pohtia, ja meillä on erittäin suuria vaikeuksia
saada osaajia. Samalla meillä on tilanne, että on
yksi keino se, että me lisäämme yksityisen
puolen tarjontaa. Sinänsä on pohdittava palvelusetelijärjestelmän
laajentamista ja sitä, tuoko se sinällään
riittävästi yksityisen puolen tarjontaa, mutta
toisaalta siihenkin liittyy tilanne, että meidän
pitäisi myöskin luoda niitä palveluntarjoajia,
jotka ovat sitten tämän palvelusetelijärjestelmän
piirissä. Ja usein meillä on tilanne myöskin
se, että pienten sosiaalipalveluyritysten toimintaa hankaloittaa
myöskin se, että ne toimivat usein yhden kunnan
ostojen varassa. Samalla myöskin näille yrittäjille
se yhden työntekijän palkkaaminen on merkittävä taloudellinen
riski, varsinkin jos on pelkästään yksi
toimeksiantaja.
Hoiva- ja sosiaalipalvelujen turvaamiseksi on kuitenkin tarpeen,
että me saamme lisää sosiaalipalvelualan
yrityksiä ja että ne myöskin työllistävät
muita kuin pelkästään yrittäjän.
Yritysten iso lukumäärä turvaa myöskin
markkinoille aidon kilpailun, joka puolestaan toivottavasti auttaa hillitsemään
myöskin palvelujen hintojen nousua. Laaja tarjonta mahdollistaa
myöskin sen, että palveluja tarvitsevat asiakkaat
voivat paremmin vaikuttaa saamansa palvelun hintaan ja sisältöön.
Kuntien kannalta sosiaalipalvelualan yritykset ovat merkittäviä myöskin
yhteistyökumppaneina, jotka auttavat kuntia selviytymään
niiden lakisääteisistä tehtävistä.
Lisäksi sosiaalipalvelualan yritykset ovat merkittäviä työllistäjiä ja myöskin
veronmaksajia.
Edellä olevien syiden vuoksi olen tehnyt lakialoitteen
sosiaalipalvelualan määräaikaisesta palkkatuesta.
Tarkoitus on, että sosiaalipalvelualan yrittäjä voisi
saada avustusta ensimmäisen työntekijän
palkkamenoihin 30 prosenttia ensimmäisten 12 kuukauden
ajalta ja 15 prosenttia seuraavien 12 kuukauden ajalta. Tämä eräällä tavalla
myöskin vaikuttaa siihen, että esimerkiksi kuntien
toimiessa ostajana tämä näkyy myöskin siinä,
että hintataso tältä osin saattaa madaltua. Tässä on
omalla tavallaan rahan kierrättämistä taskusta
toiseen, niin että sinänsä tämän
kustannusvaikutus kokonaistaloudellisesti ei ole välttämättä sitä,
mitä se valtion osalta on.
Lakialoitteessa haluan myös, että avustuksen myöntämisessä otetaan
huomioon alueelliset tarpeet ja sitä kohdennetaan erityisesti
niille alueille, joilla muun muassa väestön ikärakenteen vuoksi
tarvitaan huomattavan paljon hoiva- ja sosiaalipalveluja.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Sanna Lauslahti on tehnyt hyvän
ja mielenkiintoisen aloitteen. Tällä aktivoidaan
yritystoimintaa alalla, jolla sitä tarvitaan kautta koko
maan, alalla, jota ei voida viedä ulkomaille, ja ennen kaikkea
tällä edistetään sitä vaikeaa
tehtävää: ensimmäisen työntekijän
työllistämistä. Toivon aloitteelle myönteistä jatkokäsittelyä sosiaalipalvelujen
parantamiseksi ja lisäämiseksi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti tästä lakialoitteesta
se, että tämähän on hyvää tarkoittava
ja asiallinen juttu, mutta siinä on yksi pointti: eikö tämmöisen
pitäisi olla vähän yleisempi? Elikkä siis
kun tämä itse asia on sellainen, joka on hallitusneuvotteluissakin
ollut esillä ja kehittämisen kohteena ja se on tämän
hallituksen ohjelmassa minusta, jos muistan oikein, aika mukavasti
esillä, niin ed. Lauslahdelle kysymys: onko tässä nyt
jotakin erityistä, mikä tekee tämän
lohkon erityisemmäksi kuin sen yleisen?
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Hoiva- ja sosiaalipalvelut ovat kunnissa peruspalveluita. Itse
näen sillä tavalla, jotta kuntien pitää tietysti pitää huolta,
että niitä on riittävästi saatavilla. Sitten
toisaalta nämä palveluyritykset ovat sinällään
hyviä siinä, jotta ne ovat täydentäviä palveluita,
ja tietysti on hyvä, että on myös kilpailua olemassa.
Mutta tässä ed. Lauslahden aloitteessahan
nyt lähdetään siitä, jotta tässä tuodaan
tuen avulla siihen rinnalle tämmöinen elementti.
Tässä puhutaan aidosta kilpailusta, mutta kuitenkin
tässä on tukea, jolloin tällä annetaan
erityisasema kunnalliseen palveluun nähden. Minusta nekin
rahat kyllä enstäin pitää laittaa
siihen kunnalliseen palveluun, ja kyllähän tämän
tyyppisen toiminnan pitää toimia markkinaehtoisesti.
Miksi mennä siihen väliin sähläämään,
kun siellä on todella hyviä esimerkkejä siitä,
jotta nämä palveluyritykset ovat toimineet tosi
hyvästi eikä tämmöistä erillistä tukipolitiikkaa
ole olemassa?
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Olen tässä ed. Pulliaisen
kanssa hieman samoilla linjoilla siinä, että tässä aika
tiukasti rajataan nyt yhteen tiettyyn ammattikuntaan tai tietyn
alan yritykseen tätä tukea. Itse olen puhunut
jo pitkään sen puolesta, että meidän
pitäisi suomalaisessa yhteiskunnassa ennen muuta tukea
sitä, että ensimmäisen työntekijän
palkkaaminen yleisesti olisi riskittömämpää,
että se kynnys madaltuisi. Tämä on hyvä päänavaus,
mutta olisin itse halukas pohtimaan tätä hieman
laajemminkin.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Itsekin pohdin ja näen, että on
erittäin tärkeää, että tämä olisi
meillä huomattavasti laajempi. Mutta jollain tavalla pohdituttaa
se, että meidän pitäisi yhteiskunnallisesti
tehdä toimia siellä, missä meillä on
ongelmia. Meillä on ongelma, haaste, saada lisää hoivapalvelualan
toimijoita. Meillä eivät riitä meidän
omat kuntien palvelut, jolloin tulee kysymys siitä, että kun
rahaa on rajallisesti, niin me emme voi jakaa sitä kaikille.
Tässä kohdin me laskimme, että tämä on
noin 10 miljoonan euron ratkaisu, ja jos ajatellaan, että se
olisi laajempi, niin se olisi huomattavasti suurempi summa, jolloin
sen läpimenon voi sanoa olevan mahdottomampi. Mieluummin
teemme semmoisia hyvin rajattuja, ongelmia ratkaisevia lakialoitteita
eikä niin, että laitetaan kaikille aloille, semmoisille,
missä meillä ei selkeästi ole tarvetta
luoda niitä työpaikkoja.
Ed. Lahtelalle vielä palautteena se, että tässähän
on kysymys hyvin lyhyestä ajasta. Tässä on kysymys
ensimmäisen työntekijän palkkaamisesta
ja hyvin rajalliselle ajalle annettavasta tuesta, ei niinkään
siten, että se jatkuu vuosia eteenpäin.
Maria Guzenina-Richardson /sd:
Arvoisa puhemies! Mielestäni tämä ed.
Lauslahden tekemä aloite sopii erityisen hyvin juuri tälle
sektorille, jonka hän on tässä maininnut,
sosiaalialan palveluyritykset. Esimerkiksi omaishoitajien kolme lakisääteistä vapaapäivää
eivät
kaikissa kunnissa toteudu sellaisinaan tänä päivänä,
koska monet omaishoitajat eivät halua laittaa omaisiaan
esimerkiksi sairaalaan pitkäaikaisosastolle ja muita vaihtoehtoja
ei ole, vaikka niiden pitäisi olla mahdollisia, koska ei
ole muita palveluntuottajia, jotka ottaisivat tällaisen
omaishoitajan hoidettavan kolmeksi päiväksi tai
sitten pätkissä sellaiseen turvalliseen hoivaan.
Näitä kokemuksia on tullut paljon. Meillä esimerkiksi
kotikaupungissani Espoossa kannetaan suurta huolta siitä,
että kun on rakennettu tämä palvelusetelijärjestelmä,
niin kuitenkaan ei voida näitä palveluseteleitä käyttää,
koska palveluntuottajia ei ole. Jos tällainen toimi, mitä tässä nyt ehdotetaan,
kannustaisi yrittäjiä lähtemään
rohkeammin tälle alalle, niin näen sen erittäin
hyvänä asiana.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Varmasti kaikki asiat on hyvä tutkia,
mutta niin kuin edellinen puhuja totesi tästä palvelusetelikysymyksestä,
minusta ennemminkin pitäisi ottaa käyttöön
näitä palveluseteleitä ja sillä puolella
lisätä sitä valinnan mahdollisuutta.
Minä näen sen niin, jotta vaikka tämä sinällään
on hyvä asia, jotta tuetaan tämmöistä,
jotta saa ensimmäisen työntekijän, niin
kun ihan käytännön elämästä miettii
sitä, muutamia palveluyrityksiä, mitkä sattuvat
lähellä sillä seutukunnalla olemaan,
missä satun asumaan, niin ennemmin tukisin kyllä sitä,
jotta ne palkkaisivat enemmän työntekijöitä.
Tietysti yhdestäkin lähdetään
liikkeelle, mutta sitten itse se kustannus, kun katsotaan tilitoimistokulut,
kaikki muut kustannukset siinä, loppujen lopuksi syö aika
paljon siitä potista. Toivoisi, että niitä,
jotka nyt meilläkin ovat, niitä isompia palveluyrityksiä,
joissa on useampia työntekijöitä jo töissä,
saataisiin laajennettua. Se palvelusetelitoiminta laajentaisi sitä mahdollisuutta
ja myös jakaisi sitä hallintokustannusta, mikä tulee
tilitoimistojen ja sen muun hallinnon osalta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Lauslahdelle: Näinhän
sen pitää olla, että pystyy perustelemaan
sen, millä kannalla on. Se nyt on ihan olennaista tässä politiikassa
minun mielestäni, ja se on erinomaisen hyvä, että ed. Lauslahti
pystyy perusteellisesti perustelemaan, miksi näin kapealle
lohkolle ja tähän tarpeeseen tämä on
paikallaan. Ed. Lahtela näkyy katselevan, toisin kuin me
ed. Heinosen kanssa katselemme, pikkuisen toiselta kantilta, mutta
se ei nyt haittaa yhtään mitään.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Se tästä tekeekin niin
herkullisen, tämä argumentointi, että päästään
täällä keskustelemaan.
Ed. Lahtelalle: Olen samaa mieltä, että palvelusetelijärjestelmää tarvitaan.
Meillä on nimittäin suuri ongelma, että kun
näissä vanhuspalveluissa ja päivähoitopalveluissa
on tämä nykyinen toimintamalli, jossa on kunnilla
ostopalvelusopimukset, niin oikeastaan niissä on tehty
pikkuisen vääränlainen liike, koska meillä tulee
tapahtumaan ... Harvempi hyväksyy sitä, että viiden
vuoden kuluttua vanhuksella vaihtuu täysin se hoivapalveluyrittäjä.
Mieluummin meillä on malleja, joissa meillä on
useampia yrityksiä siellä alueella ja on tämä palveluseteli
ja asiakas tai hänen vanhempansa tai isovanhempansa valitsevat
sen hoivapaikan itse ja sitten katsovat, onko palveluntoimittaja
riittävän hyvä tässä tilanteessa.
Sinänsä ed. Lahtelalle tuosta ensimmäisestä työntekijästä ja
sen palkkaamisesta: Tässä on kysymys pikkuisen
tämmöisestä henkisestä asiasta.
Se on vähän niin kuin niin, että jos
sinä perustat sen yrityksen, sinulla on siinä se
tilanne, uskallanko pistää itseni likoon siihen,
ja toinen kohta tulee siinä, palkkaanko sen ekan työntekijän.
Tässä on vähän semmoinen tilanne,
että kun se on ollut pieni porkkana siinä, niin
silloin sinulla on pikkuisen rohkaisun varaa lähteä siihen kasvattamiseen
ja se toinen työntekijäkin on paljon helpompi
sen jälkeen ottaa mukaan sinne yritykseen.
Keskustelu päättyi.