Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Korkein hallinto-oikeus antoi kuluvalla viikolla äänestyspäätöksen,
joka antaa lääkärikeskuksille mahdollisuuden
maksaa lääkäreiden palkkoja osinkotuloina.
Näin on tehty aiemminkin, mutta kyse on ollut aidosta omistussuhteesta
ja aidosta mahdollisuudesta vaikuttaa päätöksentekoon. Uutta
on se, että lääkärit nostavat
osan palkasta osinkotulona, jolloin verotus kevenee, ja kyseinen
käytäntö on yleistynyt monilla lääkäriasemilla.
Tämähän asettaa työntekijät
hyvin epätasa-arvoiseen asemaan. Kaikilla ei
ole mahdollisuutta nostaa selvää palkkatuloa osinkotulon muodossa.
Esimerkiksi yksityisellä sektorilla työskentelevät
lääkärit saavat täten keveämmän verotuksen
kuin julkisella sektorilla samaa palkkatuloa saavat.
Onko hallituksella tarkoitus muuttaa lakia niin, että tällainen
veron kiertäminen ei ole mahdollista?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Ihan tärkeä kysymys,
ja monessa kohtaa jaan kyllä huolenne, nimenomaan siitä näkökulmasta
katsottuna, johtaako tämä kehitykseen, jossa kunnat
enenevässä määrin ostavat sitten
palveluja yksityiseltä ja syynä on vain ja ainoastaan
se, että kustannukset ovat pienempiä, koska verotus
on huokeampaa, jos tämä toiminta yleistyy.
Olen pohdiskellut sitä, mitkä tässä voisivat olla
lääkkeinä. Karkeasti ottaen on kaksi
vaihtoehtoa: nostaa pääomaveroa tai laskea tuloveroa. Ja
pääomaveron nosto Suomen kaltaisessa maassa ei
ole kauhean mielekästä, koska riskinä on
se, että pääomat katoavat maasta, ja
toisaalta pääomaveroa ei voi vain tietyn ammattiryhmän
kohdalta tai toimialan kohdalta nostaa. Eli kyllä se vastaus
ehkä enempikin on siinä, että meidän
pitää jatkaa maltillista tuloveron keventämistä,
siten että palkkatyön tekeminen Suomessa voisi olla
kannattavaa jatkossa myös lääkäreille.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Ministerin vastauksesta paistoi aika outo näkemys, koska
onhan myös mahdollista estää tällainen veronkierto
lain muutoksella. Mutta tällainen hyvätuloisia
ja taitavasti veroa kiertäviä suosiva linja on
ollut hallituksella näkyvissä aikaisemminkin.
Aina vaan kaikilla tällainen verokikkailu ei onnistu, vaan
useimmiten se vaatii taitoa ja tietoa, ja asianajajatkin ovat sitä harjoittaneet.
Ihmettelen, eikö hallitukselta löydy muita
keinoja kuin hyvätuloisten suosiminen, jotta kansalaisia
kohdeltaisiin verotuksessa oikeudenmukaisesti ja verotuksen kiertäminen
estettäisiin. Täytyy olla muutakin kuin se, että aina
suositaan niitä, joilla muutenkin on jo paljon.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Minä en kyllä aivan yhdy
näkemykseenne siitä, että esimerkiksi
veropolitiikalla olisi suosittu vain hyvätuloisia. (Ed.
Kuoppa: Ei tarvitse yhtyäkään, näin
on tapahtunut!) Jos katsotaan tuloveronkevennystä, niin
siinä annettiin kaikille tasasuuruinen alennus. Toisaalta
jos katsotaan vaikkapa perintöverouudistusta, niin siitähän
kaikkein eniten hyötyvät pienten perintöjen
saajat. Eli en kyllä tässä suhteessa
ole samaa mieltä. Siinähän ei ole mitään
pahaa, jos yrittäjyys lisääntyy.
Mutta kyllä minä aidosti jaan sen huolen,
mikä teillä oli tässä, että jos
verotus on syynä siihen, että enää ei
palkkatyöllä voida ansaita riittävästi vaan
pitää käyttää erilaisia
muita konsteja maksimoidakseen oman tulonsa, niin kyllä se
pistää tietysti pohtimaan sitä, kuinka
suomalaisten verotusta pitää kehittää niin,
että palkkatyön tekeminen on kaikissa olosuhteissa
aina kannattavaa.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Minulla ei ole mitään poikkipuolista
sanottavaa siihen, mitä ministeri Katainen edellä sanoi,
mutta kun tässä kysymyksessä viitattiin
siihen, että hallitus suosii tai tähän
tapaan, niin kannattaa vielä nyt kuitenkin muistuttaa,
että nythän ei ole kysymys jostakin tämän hallituksen
tekemästä ratkaisusta, jota nyt oltaisiin soveltamassa
(Ed. Tennilän välihuuto) — minä käyn
tämän historian, ed. Tennilä, läpi — vaan
nyt on kysymys vanhasta laista, josta korkein hallinto-oikeus on
antanut oman tulkintansa äänin 3—2. Samanlaisia
tulkintoja muuten, äänillä 3—2,
on tainnut tulla muitakin vähän samantyyppisiin
asioihin liittyen.
Kyllä tässä on aito huoli. Vaikka
kannatan yrittäjyyttä kaikin tavoin, sen edellytysten
parantamista, niin verotuksellisesti siihen, mikä on elinkeinotoimintaa,
oikeata elinkeinotoimintaa, ja mikä on palkkatyötä,
tietysti pitää yrittää rakentaa
niin selvät rajat kuin suinkin. Ja nyt on alkanut hallintotuomioistuimen
päätöksellä tämä raja
luistaa paikasta toiseen. Niin kuin ministeri Katainen sanoo, varmaan
tämä on koko hallituksen yhteinen huoli, ja katsotaan,
mitä sille voidaan tehdä, että se on
hallinnassa.
Matti Ahde /sd:
Herra puhemies! Kysymyshän on verotuksen oikeudenmukaisuusperiaatteesta:
ovatko kansalaiset tasavertaisia verotuksen suhteen ja toteutuuko
veronmaksukykyisyyden periaate suomalaisessa verojärjestelmässä. Tämän — aivan
oikein, ministeri Pekkarinen — hallinto-oikeuden päätöksen
valossa voidaan todeta, että meillä alkavat tuomioistuimet
ratkoa äänestyspäätöksin
meidän verotuksemme sisältöä.
Arvoisat valtiovarainministeri ja elinkeinoministeri, tämähän
ei koske vaan lääkäreitä, vaan tämä koskee
asianajotoimistoja, ja tähän on myös osasyynä virheellinen
osakeyhtiölaki, tai sanotaan, että liian löysästi
tehty osakeyhtiölaki, joka mahdollistaa tämän
kikkailun nyt korkeimman hallinto-oikeuden tulkinnan jälkeen.
Toivoisin, että hallitus nyt tarttuisi vakavasti tähän,
puuttuisi tähän sekä katsoisi osakeyhtiölain
läpi ja verolainsäädännön
läpi ja toisi eduskuntaan nyt esityksen, joka korjaa tämän
selvän, ilmiselvän, epäkohdan. Onko hallitus
tähän vakavaan pohdiskeluun valmis?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Herra puhemies! Olemme valmiita tietysti vakavaan pohdiskeluun.
Pitää katsoa, kuinka suurta remonttia tämä vaatii.
Yleensä, kun yhtä yksityiskohtaa muuttaa, joudutaan
muuttamaan laajempaakin kokonaisuutta. Olennaista nyt olisi, että yrittäjyys
säilyisi kannattavana ja palkkatyö tulisi nykyistä kannattavammaksi,
ja tätä kokonaisuutta varmaan pitää nyt
tässä tarkastella.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Ettei nyt tule käydystä keskustelusta väärinymmärrystä,
niin totean, että tässäkin tilanteessa
tuomioistuimet ovat käsittääkseni pysyneet
lestissään ja tulkinneet lakia, johon on eduskunta
ja sitä ennen esittelevä hallitus jättänyt
tulkinnan paikan. Vallan kolmijako-opin mukaan tämmöisen
tilanteen jälkeen on sitten hallituksen ja eduskunnan aika
miettiä sitä, että kun kerran on tulkintaa
ja jos enemmistö on eri mieltä, niin toisin. Minua
jäi huolestuttamaan tämä mahdollisesti
ilmaan jäänyt ajatus, että nyt tuomioistuimet
ovat ottaneet eduskunnan paikan. Semmoista tässä ei
ole tapahtunut. (Välihuutoja)
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä kysyisin ministeri Pekkariselta,
onko hän sitä mieltä, että osakeyhtiölaista
ei tällaista kohtaa voisi löytyä, jossa
tätä aitoa yrittäjyyttä voitaisiin
selventää. Kun ministeri Katainen tuossa sanoi,
että on veronkevennysten aika, niin itse katsoisin, että päinvastoin
on vastuunkannon eikä veronkevennysten aika. Haluaisinkin
kysyä: Löytyykö hallitusohjelmasta tähän
kohtaan veronkevennyksen paikka?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Oli vähän hankala kuulla
tarkkaan kysymystä, mutta mikäli kysymys oli,
mitä aiotaan verotukselle tehdä ylipäänsä,
niin meidän tarkoituksemme on lisätä työnteon
palkitsevuutta, työnteon kannustavuutta, keventämällä maltillisesti
tuloveroa, kuten on tehty vuodesta 95 lähtien, mikä on
ollut oikea linja. Keskituloisen palkansaajan verotus on keventynyt
siten, että tänä päivänä keskituloiselle
suomalaiselle palkansaajalle tai ylipäänsä keskituloiselle
ihmiselle käteen jää 200 euroa enemmän
kuukaudessa kuin jos näitä veronkevennyksiä ei
olisi tehty, ja verojen tuotto on puolitoistakertaistunut samaan
aikaan, mikä siis kertoo siitä, että kun
verotuksen taso on oikealla tasolla, työllisyys on maksimaalinen
ja kuntien ja valtion verotulot ovat myös maksimaalisia.
Suomi on edelleen maa, jossa työntekoa voidaan tehdä kannattavammaksi
ja palkitsevammaksi, ja edelleen maa, jossa voidaan kehittää sitä,
että kaikki työ kannattaa ottaa vastaan, kaikesta
työstä on aina taloudellista hyötyä tekijälleen.
Tämmöinen yhteiskunta on (Puhemies: Minuutti on
kulunut!) kannustava ja rakentava.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Muistan, kun 90-luvun alkupuolella tehtiin
pääomatuloverojärjestelmä. Silloin
professori Tikka jo sanoi, että järjestelmä ei
kestä, jos ei ansiotulojen verotusta selvästi
alenneta ja alenneta lähelle pääomatuloverojen
tasoa. Täytyy sanoa, että tässä se
perusongelma on.
Ja mitä tulee tähän akuuttiin ongelmaan,
se johtuu siitä, että edellisen hallituksen, punamultahallituksen,
aikana osakeyhtiölakia muutettiin ja osinkoja voidaan jakaa
muullakin perusteella kuin pääomasijoituksen perusteella.
Oikeastaan silloin jo tiedettiin, mikä tulee olemaan lopputulos,
edellisen hallituksen aikana, eli edellinen hallitus tavallaan lopputuloksesta
tältäkin osin kantaa vastuun.
Mutta, herra valtiovarainministeri, perusratkaisu tässä on
se, että suurin osa suomalaisista maksaa ansiotuloveroa
vain suurin piirtein samaa luokkaa kuin pääomatulovero
on. Onko hallitus tähän valmis?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Niin kuin totesin aikaisemmin, me tulemme
jatkamaan tuloveron maltillista keventämistä juuri
siitä syystä, että kaiken työnteon
pitäisi olla kannattavaa, kaiken työn pitää olla arvokasta
ja tekijälleen houkuttelevaa ja kannustavaa. Suomen tulevaisuus
riippuu henkisen pääoman määrästä,
ja yksi keskeinen moottori lisätä henkistä pääomaa
tässä maassa on tehdä työnteosta
nykyistä palkitsevampaa, nykyistä kannattavampaa,
ja niin, että kaikkea työtä kannattaa
tehdä. Se on tämän maan keskeinen moottori,
jolla me tulemme pärjäämään
myös jatkossa.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Katainen, eikö kumminkin
niin kuin periaatteellisesti lähtökohtana ole
myös se, että kaikki, mikä on oikein
ja koetaan kohtuulliseksi, myös hyväksytään?
Mutta eihän tässä ole kyse siitä.
Tämä on puhdas veronkierron mahdollistava laillinen
toimi, ei siitäkään ole epäselvyyttä.
Ja sillä hurskastellaan, miten se on tullut tai mistä on
johtunut tämä tilanne, miten tähän
on ajauduttu. Jokainen voi tietenkin peiliin katsoa, mutta eihän
se lohduta sitä tilannetta eikä korjaa sitä tilannetta.
Kysymys kuuluu:
Oletteko te valmis korjaamaan tämän, niin
että tämä epäkohta voidaan poistaa
ja että verotuksella ei voi keinotella laillisesti? Siitähän
tässä on kiteytetysti kyse. Oletteko te valmis
tekemään muuta kuin selvittämään?
Ei tässä ymmärtääkseni
mitään selvitettävää enää ole.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Olennaista on se, niin kuin ensimmäisessä puheenvuorossani
totesin, että semmoinen tilanne ei ole kestävä,
jossa normaalia palkkatyötä ei kannata tehdä vaan
kannattaa pyörittää normaaleja palkkatyötyötuloja
vaikkapa nyt yritystoiminnan kautta, vaikka se ei olisi ollut alkuperäinen
tarkoitus. Näin ollen tämä vaatii laajempaa
selvitystä. Minä en usko, että me selviäisimme
tästä pelkästään yhtä pykälää muuttamalla,
vaan pitää katsoa kokonaisuutta, ja siinä tietysti
katsotaan tämä verotuksen kokonaisuus, sekä palkkaverotuksen
kokonaisuus että yritysverotuksen kokonaisuus. Totean vielä sen,
että tässä ei varmasti helppoja ratkaisuja
ole, mutta tämä ongelma pitää tiedostaa
ja palkkatyöstä pitää aina tulla
kannattava vaihtoehto, ilman että tarvitsee tuloja pyörittää monimutkaisten
kaavojen kautta.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta ollaan hukkatiellä, jos tässä puhutaan
ansiotuloveron alentamisesta tämän ongelman ratkaisuksi.
Tässä osinkoveroa maksetaan 16 prosenttia. Valtiovarainministeri, tämä ei
ratkea sillä, että tuloverotusta vähitellen koetetaan
alentaa; on kyse akuutista ongelmasta.
Oikeusministeri, en hyväksy tulkintaanne, jos te ette
näe tässä veronkiertoa, vaikka korkein
hallinto-oikeus on näin tämän äänestystuloksellaan juuri
ja juuri ratkaissut. Minä toivon oikeudenmukaisempaa verotusta
ja olen valtiovarainministerin äskeisen vastauksen alkuun
tyytyväinen. Miten julkinen sektori aikoo saada lääkäreitä noin
40 prosentin ansiotuloverolla töihin, kun on helppo tunnin
konsultoinnin jälkeen järjestettävissä oleva
malli? Tämä täytyy nopeasti korjata. En
näe mitään muuta mahdollisuutta.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Veronkierto rikoksena tapahtuu silloin,
kun toiminta on laitonta, ja korkein hallinto-oikeus on tämän
tapauksen juuri tulkinnut. Silloin jos halutaan, että tämänkaltainen
toiminta ei ole sallittua, täytyy muuttaa sitä lakia.
Mutta ennen kuin sitä lakia on muutettu ... (Naurua vasemmistoliitosta) — Minä vastaan
nyt ed. Kumpula-Natrille ... (Välihuutoja — Puhemies
koputtaa)
Arvoisa herra puhemies! Ihan turha yrittää vastata
tänne puolelle salia, jos ei saa puheenvuoroa.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Tähän pääomatuloverotuksen
käyttöön eivät suinkaan syyllisty
pelkästään lääkärit,
vaan, niin kuin ed. Ahde sanoi, arkkitehdit, asianajajat — täällä on
paljon niitä — muut ammatinharjoittajat, joilla
on oma yritys. Silloin heillä on mahdollisuus käyttää pääomatuloverotusta,
ja siinä ei ole mitään pahaa.
Mutta julkisessa terveydenhuollossahan lääkärit
tulisivat viihtymään, jos se olisi hyvin järjestetty
ja siellä olisi myöskin kannustava palkkapolitiikka.
Valitettavasti yhtään terveysministeriä ei
ole nyt paikalla. Mutta voisiko varapääministeri
kertoa meille, voisiko tämä kunta- ja palvelurakenneuudistus
tai muu tapa houkutella lääkärit julkisen
terveydenhuollon piiriin?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Tulkitsen niin, että tuo oli enempi mielipide
ja kommentti. Varmasti olemme kaikki sitä mieltä,
että julkisen terveydenhuollon täytyy olla kilpailukykyinen
työpaikka niin hoitajille kuin lääkäreille,
ja työn organisoiminen on siinä tietysti yksi
olennainen keino.
Mutta tähän alkuperäiseen kysymykseen:
Niin kuin itsekin totesin, ei voi olla järkevää eikä oikein,
että pelkästään verotuksen takia
normaalia palkkatuloa joudutaan kierrättämään
monimutkaisen kaavan mukaan. Näin ollen tässä pitää katsoa,
mitä tälle asialle voi tehdä.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Tässä ei taida olla varsinaisesta
veronkierrosta kysymys, vaan lain tulkinta on nyt se, minkä korkein
hallinto-oikeus teki. Ilmeisesti ne kaksi jäsentä,
jotka jäivät vähemmistöön,
olisivat kannaltaan vastanneet Suomen kansan ja eduskunnankin laajaa
tahtoa, mutta näin ei käynyt, ja tämä korjaantuu
vain lakia muuttamalla, koska korkein hallinto-oikeus tulkitsee
lakia. Tämä ei kyllä todellakaan tuloverotuksen
keventämisen kautta koskaan toteudu, tämä oikeudenmukaisuus,
jota tässä nyt loukataan voimakkaasti.
Eräs verohallinnon virkamies sanoi minulle tässä vähän
aikaa sitten, että he eivät enää viitsi edes
viedä niitä oikeuteen, edes riidellä,
vaan he antavat mennä pääomatuloksi selvät
ansiotulot, ja sanoi, että korjatkaa se ja nopeasti. Aiotteko
te nyt, ministeri Katainen, toteuttaa tämän lainmuutoksen
eli selvittää sen nopeasti ja korjata niin, että oikeudenmukainen
malli saadaan eli eri ihmisiä kohdellaan samalla tavalla
ja yritystoiminta katsotaan yritystoiminnaksi ja muu toiminta sitten
palkkatuloksi?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Niin kuin useamman kerran olen todennut,
meidän pitää katsoa tämä kokonaisuus.
Voi olla, ettei selvitä yhdellä pykäläviilauksella,
vaan pitää katsoa tämä verotuksen
kokonaisuus nimenomaan tästä laajemmasta näkökulmasta
eli mitä muita ongelmia tähän samaan teemaan
kuuluu. Kyllä me sen katsomme läpi ihan sen takia,
että ihmiset olisivat tasapuolisen kohtelun piirissä ja
toisaalta työn tekeminen olisi aina kannattavaa ja palkitsevaa
ja verotus olisi siinä yksi palkitseva elementti.
Antti Kalliomäki /sd:
Puhemies! Se lienee nyt käynyt selväksi, että keskeisin
verotuksen rakenteellinen ongelma koko yhteiskunnankin kannalta
on siinä, että palkkaverotuksesta vuotaa väkeä hirmuisella
vauhdilla — on pitkään jo näin tapahtunutkin — muihin
veromuotoihin. Nyt ministeri Katainen esittää siihen
oikeastaan ainoaksi patenttilääkkeeksi palkkaverotuksen
keventämistä. Edellisessä hallituksessa
kuitenkin erotettiin yhteisövero- ja pääomaverokanta
toisistaan, jotta luotaisiin sillekin puolelle joustavampi elementti
kuin aikaisemmin oli mahdollista.
Oletteko te tätä puolta miettimässä lainkaan, koska
teidän reseptillänne menee tämä vuosisata ja
hyvinvointiyhteiskunta romuttuu, rahoituksen pohja romuttuu, ennen
kuin ollaan teidän tavoittelemassanne mallissa?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Herra puhemies! Jos tätä yksittäistä asiaa
haluttaisiin korjata, niin sehän tarkoittaa, että meidän pitää korjata
toisten tekemiä virheitä, eli ei tämä ole
nyt tässä syntynyt, eli korjaisimme ja, jos on tarve,
niin korjaamme toisten tekemiä virheitä.
Mutta, niin kuin sanoin, tämä pitää selvittää tarkkaan,
mitä kaikkea tähän kokonaisuuteen kuuluu.
Yksi keskeinen teema ylipäänsä työnteon
kannustavuuden ja myös tämän kaltaisten
virheiden tai ongelmien hoitamisessa on se, että työnteon
verotuksen keventämistä jatketaan maltillisesti.
Ei se nyt ainoa tietenkään ole, eikä koskaan
päästä siihen, että ylimmät
marginaalit olisivat pääomaveron tasolla. Tietenkään
semmoiseen ei koskaan päästä. Mutta jotta
palkkatyö olisi kannattavaa myös asiantuntijatehtävissä,
joiden tulot nyt pyöritetään sitten pääomatulon kautta,
niin on järkevää myös työn
verotusta keventää maltillisesti, niin kuin tähän
saakka on tehty, koska se myös lisää työllisyyttä.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Kyllä se niin on, että onpa
itse tai joku muu tehnyt virheet, niin on ne syytä korjata.
Kun on mahdollistettu laillinen veronkierto, aivan kuten oikeusministeri
Brax sanoi, kysymys on siitä, tuoko hallitus, tuotteko
te, ministeri Katainen, esityksen siitä, että laillinen
veronkierto estetään. Ministeri Braxhan sanoi,
että näin pitäisi tehdä, mutta
nyt kysyn suoraan teiltä, ministeri Katainen: Tuotteko
esityksen, jolla estetään laillinen veronkierto?
Pidemmällä tähtäimellä tietysti
ongelmasta päästäisiin sillä,
että kaikkia tuloja, ovat ne eläketuloja, ovat
ne opintotukea, ovat ne palkkatuloa tai pääomatuloa,
verotettaisiin samalla periaatteella: sen mukaan, kuinka paljon
saa tuloja, eikä sillä periaatteella, että nyt
suositaan niitä, jotka saavat pääomatuloja,
ja ne kärsivät, jotka saavat palkkatuloja. Pidemmällä tähtäimellä pitäisi
kaikkia samalla periaatteella verottaa.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Minä en lämpene tälle
edustajan esittämälle tasaveroajattelulle, koska
minä en usko, että tuon kaltaisella ajattelulla,
että ylimmät marginaalit olisivat vaikkapa pääomaveron tasolla,
me pystyisimme saamaan riittävää verotuottoa
hyvinvointiyhteiskunnan palvelujen rahoittamiseen. Toisaalta jos
populistisesti ajateltaisiin, että nostetaan pääomaverotus
vaikkapa ylimpien marginaalien kohdalle tai reilusti yli sen, mikä Suomen
kilpailijamaissa on, niin sitten meidän tietenkään
ei kannata täällä itkeä menetettyjen
työpaikkojen perään.
Pitää olla realisti, pitää ymmärtää se,
että meidän yrityksemme ovat hyvin kansainvälisiä,
ne etsivät itselleen sopivimman sijoittautumispaikan. Suomi
ei voi koskaan olla alhaisimman verokannan maa, mutta Suomen pitää olla
semmoisen verokannan maa, jossa kuitenkin kannattaa yrittää ja
investoida, ja sitten meille tulevat nämä kilpailuedut
siihen päälle, kuten korkea osaaminen jnp. Niin
kuin sanoin, me arvioimme tätä tilannetta, (Puhemies:
Minuutti on nyt kulunut, ministeri!) mitä sille voisi tehdä,
mitä kaikkea pitäisi muuttaa, jos haluttaisiin
tämä nykytila vaihtaa.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Tätä keskustelua kun kuuntelee,
haluaisin muistuttaa sekä ed. Arhinmäelle että kaikille
muillekin, että kaikki merkittävät puolueet,
itse asiassa tässä salissa kaikki puolueet, ovat
tainneet olla mukana hallituksissa, jotka ovat tehneet päätöksiä liittyen
pääoma- ja yhteisöverokantaan, pääoma-
ja yhteisöverojärjestelmään.
Siitä lähtien kun ensimmäisen kerran
tähän järjestelmään
siirryttiin Ahon hallituksen aikaan, siitä lähtien
tämä sama periaate on ollut meillä vallitseva.
(Ed. Tennilä: On sitä nostettukin!) — Sitä on
nostettu ja laskettu. — Mutta tämä perusongelma,
joka on pääoma- ja yhteisötuloverojen
erilainen kanta suhteessa ansiotuloihin, ja se, pitääkö se
muuri siinä välissä, on ollut koko ajan
ongelma, niin kuin täällä ed. Kankaanniemi
mielestäni oikein hyvin kuvasi.
Me olemme kaikki yhtä mieltä mielestäni,
ja ministeri Katainen moneen kertaan sanoi, että tämä on
asia, joka pitää katsella myöskin hallituksen
piirissä. Minä ainakin luotan, että Katainen
vie tätä asiaa eteenpäin tällä tavalla.
Me olemme yhtä mieltä siitä, että tämä on
ongelma ja tähän pitää kajota,
ja hallituksella on ymmärtääkseni selvä kanta.