3) Euroopan neuvoston Suomen valtuuskunnan kertomus Euroopan
neuvoston parlamentaarisen yleiskokouksen toiminnasta vuonna 2005
Mikko Elo /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Eduskunnassa on viime aikoina käyty
keskustelua siitä, miten meidän kansanedustajien
toimintaa erilaisissa kansainvälisissä organisaatioissa
pitäisi käsitellä täällä eduskunnassa.
On muun muassa viritelty keskustelua siitä, että eurooppalaiset
asiat eli lähinnä nyt Euroopan neuvoston, Etyjin
ja Länsi-Euroopan unionin Weun asiat olisivat esimerkiksi
yhdellä kertaa, sitten olisivat Pohjoismaiden neuvoston
ja siihen liittyvät asiat toisella kertaa ja kolmantena ehkä sitten
kaikki globaalit asiat mukaan lukien Ipun toiminta.
Henkilökohtaisesti olen ollut varsin skeptinen tämän
suhteen, koska kun nyt tunnen Euroopan neuvoston työskentelyn
13 vuoden ajalta, niin voin sanoa, että Euroopan neuvosto
on kuitenkin aika ainutlaatuinen organisaatio verrattuna näihin
muihin eurooppalaisiin organisaatioihin ja esimerkiksi Etyjihin,
puhumattakaan Weun toiminnasta. Sen takia en niin kovin paljon oikeastaan
puhuisi sen puolesta, että näitä pitäisi
käsitellä yhdessä. Ei minulla olisi mitään
sitä vastaan, vaikka me samalla kertaa järjestäisimme jonkinlaisen
eurooppalaisen keskustelun, keskustelun Euroopan tulevaisuudesta,
mutta silloinhan pitäisi olla Euroopan unioninkin asioiden
samalla pöydällä.
Sitten on myöskin ajateltu sitä, että me
suomalaiset kansanedustajat, jotka toimimme näissä kansainvälisissä organisaatioissa,
voisimme yhdessä ulkoasiainvaliokunnan ja ulkoministeriön kanssa
pohdiskellen ottaa esille meille tärkeitä asioita.
On mainittu esimerkkinä muun muassa pohjoinen ulottuvuus
jne. Kuitenkin täytyy sanoa, että esimerkiksi
Euroopan neuvosto elää omaa elämäänsä.
Ei ole itsestäänselvää, että vaikka
me suomalaiset kansanedustajat haluaisimmekin nostaa tämän
asian esille, esimerkiksi pohjoisen ulottuvuuden, se mitenkään
erityisesti nousisi esille Euroopan neuvostossa. Siellä on kymmenen
komiteaa. Siellä on byroo eli puheenjohtajisto, joka suurin
piirtein ohjailee tätä työskentelyä.
Sen takia tämäkin on ehkä enemmän — ainakin
tällä hetkellä olen sitä mieltä — toiveajattelua,
että me täältä Suomesta käsin
jotenkin pystyisimme ohjaamaan eurooppalaisten, puhumattakaan maailmanlaajuisten,
organisaatioiden toimintoja.
Mitä sitten tulee, kolmanneksi, vielä ulkoasiainvaliokunnan
mielenkiintoon, niin mielenkiintoista on havaita — minä en
tiedä ihan tarkalleen, olenko nyt oikeassa — että yhtään
ulkoasiainvaliokunnan jäsentä ei ole täällä salissa
kuitenkaan, ja ulkoasiainvaliokunnan jäsenet ovat kovasti
toivoneet, että saisi lisää panosta tähän eurooppalaiseen
keskusteluun. Aina kun meillä on ollut tämä lähetekeskustelu
tai palautekeskustelu, niin eipä täällä juuri
ulkoasiainvaliokunnan jäseniä ole ollut paikalla,
paitsi palautekeskustelussa ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja
on käyttänyt valiokunnan puolesta puheenvuoron. Mutta
toivottavaa tietysti olisi, että eduskunnassa heräisi
enemmän kiinnostusta eurooppalaisiin asioihin yleensä ja
myöskin Euroopan neuvoston toimintaan.
Viime vuoden osalta haluan todeta sen, että kaikkein
tärkein tapahtuma, joka sitten heijastui ihan tähän
päivään, oli Varsovan huippukokous, joka
oli kolmas Euroopan neuvoston historiassa, ja se on jättänyt
aika syvän jälkensä, joka näkyi Strasbourgissa
viime viikolla, kun me olimme kokouksessa, lähinnä Luxemburgin
pääministerin Jean-Claude Junckerin esityksenä,
joka minulla on tässä käsissäni,
yli 30-sivuinen, tämä paperi on englanninkielinen,
ja pari liuskaa myöskin konkreettisia ehdotuksia. Kaiken
kaikkiaan 15 ehdotusta hän tekee Euroopan neuvoston ja Euroopan
unionin yhteistyön kehittämiseksi. Palaan näihin
asioihin aivan hetken kuluttua. Myöskin Varsovassa annettiin
julkilausuma Euroopan neuvoston ja Etyjin yhteistoiminnasta. Siinäkin on
varmasti edelleen kehittämisen varaa melkoisesti.
Mitä tulee Junckerin ehdotuksiin, niin ehkä kaikkein
merkittävin ehdotus oli se, joka on tässä numero
15, eli hänen mielestään loogisena seurauksena
siitä, mitä hän esittää raportissaan, on
se, että Euroopan unioni liittyisi Euroopan neuvoston jäseneksi.
Henkilökohtaisesti olen vaan jäänyt
ihmettelemään sitä, mitä tämä sitten
käytännössä tarkoittaisi, että Euroopan
unioni liittyisi Euroopan neuvoston jäseneksi.
Hänen toinen konkreettinen ehdotuksensa, jota pidän
ehkä järjestyksessä toiseksi tärkeimpänä,
on se, että Euroopan unioni liittyisi Euroopan neuvoston
ihmisoikeussopimukseen. Muun muassa Suomen eduskunta ja hallitus
ovat tätä pitäneet esillä vuosikausien
ajan. Perustuslakisopimus, joka nyt näyttää kyllä,
sanon sen suoraan, kuolleelta, olisi mahdollistanut Euroopan unionin
liittymisen Euroopan neuvoston ihmisoikeussopimukseen tekemällä Euroopan
unionista juridisen oikeushenkilön. Mutta kun nyt näyttää siltä,
että tämä perustuslaki ei tule voimaan,
niin tietysti täytyy sitten löytää muita
keinoja. Mutta joka tapauksessa tätä myös
Juncker kiirehtii eli sitä, että Euroopan unionin
jäsenmaat, 25 jäsenmaata tällä hetkellä,
liittyisivät niin nopeasti kuin mahdollista tähän
Euroopan neuvoston ihmisoikeussopimukseen.
Myöskin minun mielestäni Juncker on tehnyt todella
hyvää työtä. Hänellä on
näitten kahden konkreettisen ehdotuksen lisäksi
monia muita hyviä ajatuksia, muun muassa se, että Euroopan
neuvoston ihmisoikeuskomissaarille annettaisiin entistä enemmän
asemaa myös Euroopan unionin piirissä. Minusta
tämä on aivan oikein.
Koko Junckerin ajatuksen lähtökohtahan on se,
että ei tehtäisi päällekkäistä työtä,
kun varsinkin Euroopan neuvosto toimii varsin niukkojen varojen
puitteissa. Me tiedämme kaikki, jotka olemme siellä mukana,
että kasvu on käytännössä nolla,
joudutaan supistamaan toimintoja. On aivan luonnollista myöskin,
kun me tiedämme, etteivät suomalaiset niin ilomielin
ole Euroopan unionille maksamassa sitä lisälaskua,
mikä on tulossa, että totta kai pitää kaikin
keinoin välttää päällekkäistä työtä.
Se on Junckerin tällainen punainen lanka, joka on todella
hyvä. Jos katsotaan Euroopan neuvoston näkökulmasta,
niin minusta Jean-Claude Juncker oli oikea henkilö tekemään
näitä ehdotuksia Luxemburgin pääministerinä,
yhden Euroopan unionin perustajamaan pääministerinä ja
tunnettuna eurooppalaisena poliittisena toimijana.
Eräs asia, johon haluan myöskin tässä alkupuheenvuorossa
kiinnittää huomiota, on tämä Euroopan
unionin perusoikeustoimisto, jota nyt ollaan rakentamassa ja jonka
rakentaminen on jo alkanut. Minun mielestäni siinä myöskin
Jean-Claude Juncker hyvin voimakkaasti korostaa sitä, että ei
muodosteta kahta päällekkäistä organisaatiota.
Eli hän sanoo näin, että perusoikeustoimiston
pitäisi keskittyä lähinnä yhteisölakiin
eli ei tulla Euroopan neuvoston ihmisoikeustuomioistuimen alalle.
Kun EU:n piirissä on esitetty ajatus, että tämä perusoikeustoimisto
myöskin käsittelisi maita, jotka eivät
ole EU:n jäseniä, niin tämän
Jean-Claude Juncker tyrmää suoralta kädeltä.
Oli myös mielenkiintoista todeta, että Junckerin
ajatuksissa oli muutakin kuin ihmisoikeus ja demokratia. Hän
muun muassa korosti Euroopan neuvoston asemaa kulttuuri-instituutiona.
Muistan itse, että kun Suomi liittyi vuonna 89 Euroopan
neuvoston jäseneksi, pari vuotta sitä ennen Suomi
liittyi Euroopan neuvoston kulttuurisopimukseen. Samalla tavalla
sosiaalisopimus oli jo 1960-luvulla. Nyt EU on tehnyt oman Social Charter
-asiakirjan eli sosiaaliasiakirjan, ja siinäkin tapahtuu
päällekkäistä työtä.
Eli kulttuuri, koulutus, nuorisotoiminta — kaikilla näillä aloilla
on varmasti järkevää, että Euroopan
unioni ja Euroopan neuvosto ovat nykyistä paljon paremmassa
yhteistyössä.
Puhemies! Lopuksi haluan sanoa vielä pari sanaa tällaisesta
asiakirjasta, jonka nimi on Memorandum of Understanding eli tällainen
yhteisymmärrysmuistio, jonka on laatinut alun perin Iso-Britannia
EU:n puheenjohtajamaana, ja sitten meille tekstin on toimittanut
Terry Davis, joka on Euroopan neuvoston nykyinen pääsihteeri.
Minun mielestäni tässä Memorandum of
Understanding -muistiossa eli yhteistyömuistiossa nostetaan
konkreettisesti esille niitä asioita, missä tätä yhteistoimintaa
pitää olla ja — niin kuin minun mielestäni
Terry Davis aivan oikein kysyy — miksi meidän
pitää tehdä yhteistyötä,
mikä on tämän yhteistoiminnan ydin ja
kuinka tätä yhteistyötä tehdään.
Tässä yhteydessä, rouva puhemies,
haluan vielä todeta, että tämä ei
ole ensimmäinen yritys Euroopan neuvoston ja Euroopan unionin
yhteistoiminnan lisäämiseksi edes asiakirjojen
muodossa, vaan Terry Davis toteaa tässä, että ensimmäinen
on tehty vuonna 87, seuraava vuonna 96 ja sitten vuonna 2001 on
myöskin tätä asiaa pohdittu. Eli minun
käsitykseni on tällä hetkellä,
että näyttää siltä,
että Jean-Claude Junckerin esitykset ovat niin konkreettisia,
että ne myöskin tulevat ainakin osin toteutumaan,
ja näin me saamme tätä eurooppalaista
yhteistyötä merkittävästi eteenpäin.
Luin muuten valtuuskunnan jäsenen ed. Laukkasen käsityksen
siitä ja yhdyn hänen käsitykseensä,
kun hän totesi, ettei tässä Junckerin
asiakirjassa sinänsä enää ollut
kovin paljon yllättävää uutta,
koska nämähän olivat tiedossa. Hän
esitti nämä ajatuksensa jo 17. päivä maaliskuuta
Pariisissa.
Kaarina Dromberg /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni ed. Elo puheenjohtajana
toi niitä tärkeimpiä asioita esille ja
nimenomaan tämän, sanoisinko, päällekkäisyyden
Euroopan unionin kanssa ja tämän ainutlaatuisuuden,
joka on nimenomaan Euroopan neuvostolla.
Mutta juuri siitä, pitääkö nämä jotenkin
yhdistää kokonaan, minulla on kyllä toisenlainen
käsitys. Pitäisi pystyä tekemään
yhteistyötä, mutta ei yhdistää näitä järjestelmiä,
koska tässä on erityispiirteitä ja ihmisoikeusasiat
ja täällä ovat kaikki Euroopan maat,
voidaan sanoa, lukuun ottamatta Valko-Venäjää.
Sitäkin taustaa vasten, sanotaanko, ihmisoikeussopimukset
koskettavat todella suurta joukkoa, ja nyt sitten yritetään
sielläkin puolella tunkeutua tälle alueelle. Minun
mielestäni se ei ole missään tapauksessa
oikein.
Nyt vielä kuitenkin, puhemies, kun täällä Suomessakin
mietitään, miten näitä eri kansainvälisiä orgaaneja
ja niiden kertomuksia käsiteltäisiin yhdessä,
niin olen sitä mieltä (Puhemies: Minuutti!), että kyllä täytyy
pysyä siinä, että jokaisella on oma erityisasemansa,
kun näistä keskustellaan. (Puhemies koputtaa)
Vielä haluan sanoa, että kaikki jäsenet
nimettäisiin nelivuotiskaudeksi.
Markku Laukkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Todellakin tämä ed.
Drombergin pelko siitä, että tavallaan Euroopan
unioni nyt kaappaisi Euroopan neuvoston roolin ja ihmisoikeuskysymykset
itselleen, on ollut se vallitseva pelko ja käsitys.
Mutta kyllä minun täytyy sanoa, että itse
kyllä vakuutuin hyvin perusteellisesti kuultuani Junckerin
esityksen viime viikolla Strasbourgissa. Hän on löytänyt,
niin kuin ed. Elo täällä totesi, aika
hyvän tasapainon, ja oli erinomainen vastaantulo myöskin
rakentaa tämä stabiliteetti, edustautua niin unioni
Euroopan neuvostossa kuin toisinkinpäin. Sen takia tavallaan,
ed. Dromberg, ei oikeastaan tämän Junckerin raportin
jälkeen enää kannata tätä huolta
samassa hengessä ja määrässä kantaa
kuin aikaisempi tilanne oli.
Sinikka Hurskainen /sd:
Arvoisa puhemies! Kun viimeksi tätä kertomusta
käsiteltiin, niin puutuin juuri näihin ongelmiin,
mistä täällä nyt käydään
keskustelua, mutta oikeastaan viime Euroopan neuvoston kokous toi
jo niihin aika selkeitä vastauksia. Mutta minusta Euroopan
neuvoston toimintaa täällä salissa kyllä käsitellään aivan
liian vähän ja aivan liian harvoin, ja nytkin kovin
ovat harvat joukot tätä asiaa käsittelemässä.
Euroopan neuvoston 46 jäsenmaan edustajat tekevät
mielestäni erittäin merkittävää työtä ihmisoikeuksien
ja demokratian kehittämiseksi Euroopan neuvoston alueella.
Viime vuonna Euroopan neuvoston yleiskokous hyväksyi, niin kuin
olette varmaan tuosta kirjasta huomanneet, 41 suositusta ja 61 päätöslauselmaa,
joista lähes jokainen oli todella ajankohtainen ja usein
kipeäkin ongelma, mihin puututtiin.
Euroopan neuvoston asioista esimerkkeinä ovat pakko-
ja lapsiavioliitot ja tahdonvastainen katoaminen. Näistä molemmat
ovat ristiriidassa lasten oikeuksien ja kansainvälisten
sopimusten kanssa. Ihmisoikeuksien valvomisen lisäksi Euroopan
neuvosto valvoo demokratian kehitystä jäsenmaissa
ja jäseneksi hakevissa maissa. Euroopan neuvosto seuraa
myös, miten nämä maat noudattavat eri
sitoumuksia ja velvoitteita. Täällä on
nyt valtuuskunnan jäseniä, jotka varmasti tietävät
asiat, en epäile muitakaan kyllä, etteivätkö tietäisi,
mutta uskonpa, että tästäkin salista löytyy
henkilöitä, jotka eivät uskoisi, että Monaco
on viimeisin maa, joka on liittynyt Euroopan neuvoston jäseneksi,
ja se tapahtui vasta vuonna 2004. Sitä ennen liittyi Serbia
ja Montenegro, ja se tapahtui vuonna 2003.
Joka tapauksessa Euroopan neuvosto valvoo demokratian kehitystä,
ja vaalitarkkailu on osa tätä valvontatyötä.
Minulla oli mahdollisuus osallistua nyt maaliskuussa Ukrainan parlamenttivaalien
tarkkailuun Krimin alueella. Ukrainassahan otettiin ensiaskeleita
demokratian kehityksen tiellä viime presidentinvaalien
yhteydessä vuonna 2004. Nyt voi sanoa, että näissä parlamenttivaaleissa
oli jo nähtävissä aivan upeasti, että ukrainalaisilla
oli todella halu hoitaa vaalit demokraattisesti, ja mielestäni
he onnistuivat siinä erittäin hyvin.
Arvoisa puhemies! Euroopan neuvoston Suomen valtuuskunta olisi
nähnyt tarpeelliseksi, että myös eduskunnassa
eli täällä olisi käyty keskustelua
Euroopan neuvostosta ja roolista esimerkiksi ajankohtaiskeskusteluna,
mutta se ei nyt puhemiesneuvoston päätöksellä ikävä kyllä onnistunut,
mutta elämme vielä toivossa, että se joskus
tulevaisuudessa tapahtuisi, sillä minusta Euroopan neuvoston
asiat ovat niin merkittäviä, että niistäkin
pitäisi keskustella täällä todella
täydellä salilla.
Matti Kauppila /vas:
Rouva puhemies! Täällä käytiin
Etyjistä keskustelua viikko pari sitten. Muistan sen keskustelun
luonteen, että täällä oli vähän
kilpailua Euroopan neuvoston kanssa. Muistan, että ed.
Elo oli varsin aktiivinen keskustelija sen suhteen, että osa
Etyj-hommista voisi tulla Euroopan neuvostoon, ja muistaakseni ed. Kiljunen
oli hiukan toista mieltä asioista.
Noin asioinahan Euroopan neuvosto käsittelee, voi sanoa,
koko maailmaa. Kun tätä sivujen 34—37
luetteloa tarkastelee, niin täällä kyllä käsitellään
ja annetaan erilaisia päätöslauselmia
ja lausuntoja, voisi sanoa, kaiken maailman asioista, niin että jossakin
mielessä se on merkittävä. Mutta sitten
kun tarkastellaan lähtökohtaa, mitä se
merkitsee täällä Suomessa: Niin kuin
täällä on valiteltu, ei ole ministereitä paikalla.
Voisi sanoa, että ulkoministerin kumminkin pitäisi
olla, ehkä ulkomaankauppaministerinkin, johtamassa tätä keskustelua
ja vastailemassa kysymyksiin. Sitten kansanedustajien
lukumäärä: tuntuvat aika mielenkiinnottomilta
kansanedustajajoukolle nämä asiat. Ei ihme, että tässä puhutaan
sitten kumminkin vähän tuon matkailupuolen asioista.
Mikko Elo /sd(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Haluan todeta ed. Kauppilalle, että silloin kun
käytiin keskustelua Etyjistä, niin esitin sen ajatuksen,
että jokainen järjestö keskittyy lähinnä siihen,
mitä parhaiten osaa. Esimerkiksi en ole oikein sitä mieltä,
että Etyjin pitäisi ulottaa toimintansa ihmisoikeuksiin,
demokratiaan. Itse asiassa se, että Valko-Venäjä on
Etyjin jäsen, osoittaa, ettei demokratialla ja ihmisoikeuksilla ole
niin kovin suurta merkitystä Etyjin toiminnan kannalta.
Mutta ed. Kauppilan kanssa olen samaa mieltä siitä ja
me olemme valtuuskunnan jäsenten kanssa keskustelleet myöskin
siitä, että olisi toivottavaa, että eduskunnassa
olisi paljon enemmän tätä keskustelijajoukkoa
ja myöskin että ulkoministeri saataisiin paikalle
silloin, kun käsitellään näitä asioita.
Ehkä se lisäisi myös mielenkiintoa eduskunnassa.
Sinikka Hurskainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vaikka täällä tuli
esille, että nämä Euroopan neuvoston
asiat syleilevät maailmaa, niin täytyy sanoa,
että kun tätä listaa silmäilee,
niin suurin osa tavalla tai toisella liittyy myös erittäin
vahvasti meidän maahamme. Otan nyt ihan muutamia esimerkkejä.
Juuri kyselytunnilla käytiin Itämeren saastumisesta
keskustelu, ja täällä listalla on merten
saastuminen, teollisuuslaitosten aiheuttamat riskit, tasa-arvoasiat, turvapaikanhakijat,
monta monta asiaa, mitkä koskevat konkreettisesti myös
meidän maatamme. Sen takia näkisin tärkeäksi,
että täällä eduskunnassa tätä keskustelua
käytäisiin.
Klaus Hellberg /sd:
Arvoisa puhemies! Kuten aina yleensä, kun keskustellaan
Euroopan neuvoston asioista tai tästä kertomuksesta,
täällä todella Euroopan neuvoston sekä jäsenet
että varajäsenet kehuvat, miten tärkeä tämä Euroopan neuvosto
on, ja näin se varmasti on, en sitä epäile ollenkaan.
Sillä on pitkä ja kunniakas historia takanaan.
Mutta ei se oikeastaan muita täällä eduskunnassa
kiinnosta kuin niitä henkilöitä, jotka ovat
jäseninä Euroopan neuvostossa. En tiedä, ovatko
sitten niin kateellisia vai mistä johtuu, että ei
kiinnosta. Nyt minä ja ed. Kauppila olemme poikkeuksia
tällä kertaa tässä listassa.
Mutta olisin muutamaan asiaan tässä puuttunut,
tai oikeastaan yhteen periaatekysymykseen.
Tässä raportissahan nähdään,
että hyvin paljon nämä asiat pyörivät
näiden uusien, entisten itäblokin maiden ympärillä,
joissa demokratiaa yritetään viedä eteenpäin,
ja erilaisia näkemyksiä esitetään
siitä, missä on puutteita jne. Aika yksityiskohtaisestikin
mennään joihinkin kysymyksiin. Mutta yleisesti
muun Euroopan kohdalla, missä on vanhat jäsenmaat
ja perustajajäsenet, ei mitään tällaisia
yksityiskohtaisia näkemyksiä ole.
Sen takia nyt kysynkin, miten hoidetaan ja seurataan näiden
vanhojen jäsenmaiden tilannetta. Otan esille nyt yhden
maan eli Italian.
Italia on kansainvälisessä sananvapaustilastossa
53. sijalla eli varsin huonolla sijalla. Siellä on sananvapausongelma
todettu nimenomaan televisiotuotannon ja -viestinnän puolella.
Jos tässä raportissa nyt katsoo esimerkiksi Venäjän kohtaa,
niin todetaan, että riippumattoman median toimintaedellytykset
ja kansalaisjärjestöjen ja yksittäisten
kansalaisten oikeus valtiovallan arvostelemiseen on turvattava,
ja tätähän ei esimerkiksi Italiassa ole
turvattu. Juuri viime viikolla oli televisiossa ohjelma tästä.
Kun mediamoguli Berlusconi tuli pääministeriksi
ja hänellä oli nämä omat yksityiset
kanavat, niin sen jälkeen hän sai otteen myös
valtiollisesta televisiokanavasta Raista ja pystyi siellä vaikuttamaan
siihen, että sananvapaus ei toteudu.
En tiedä, onko esimerkiksi tästä keskusteltu Euroopan
neuvoston puitteissa, koska tässä raportissa ei
näy mitään, mutta yleensä kiinnostaa, miten
näiden vanhojen jäsenmaiden kohdalla seuranta
ja muu tarkkailu toimii ja miten siitä keskustellaan Euroopan
neuvostossa.
Mikko Elo /sd(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Ed. Hellberg kiinnitti kyllä tärkeään
asiaan huomiota. Euroopan neuvoston niin sanottu monitorointi eli
valvontajärjestelmähän lähti liikkeelle
Suomen tasavallan presidentti Tarja Halosen — hän
oli silloin valtuuskunnan jäsen — aloitteesta.
Koko monitorointijärjestelmä nimenomaan tähtäsi
siihen, että valvotaan, miten demokratia ja ihmisoikeudet
toteutuvat näissä uusissa jäsenmaissa,
mutta vähitellen on keskustelu myöskin kääntynyt
siihen — ja tämä on vastaus ed. Hellbergille — miten
valvotaan vanhoja jäsenmaita. No, yksi tapa on muun muassa
se, että ihmisoikeuskomissaari käy myös
vanhoissa maissa, muun muassa Alvaro Gil-Robles kävi täällä Suomessa,
antoi oman kommenttinsa. Hän puuttui muun muassa Suomen
vankilaoloihin muistaakseni jne.
Mutta ed. Hellberg toi myös esille erittäin
tärkeän esimerkin, Italian. Kyllä ehdottomasti
tämä on minun mielestäni asia, jonka
me voisimme joissakin keskusteluissa tuolla ottaa esille. Nyt tietysti,
kun Italian vaalit on pidetty ja Prodi tulee pääministeriksi,
niin ehkä Italiassa alkaa tapahtua myös muutoksia
itsessään.
Sinikka Hurskainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vastauksena ed. Hellbergille tähän
Italian tilanteeseen: Olin kulttuurikomitean kokouksessa Prahassa
muutama viikko sitten, ja siellä oli juuri tämä asia
esillä. Voin sanoa, että ehkä varmaan
vuoden sisällä saamme tästä raportin
käsittelyyn Euroopan neuvoston kokoukseen. Eli asia oli
esillä ja siitä tehdään raportti,
kunhan nyt nimetään ensin raportoija, jotta työ voi
alkaa. Raportointia yritettiin kiirehtiä, että se
olisi tapahtunut ennen vaalia, mikä tietysti olisi ollut
aika järkevää, koska uskon, että tällä asialla
oli myös ollut jonkinnäköistä vaikutusta vaaleihin.
Asia etenee.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Hellberg otti kyllä erittäin
tärkeän kysymyksen esiin pohtiessaan, mikä todella on
näiden niin sanotusti vanhojen maiden rooli ja asema tässä ihmisoikeuskeskustelussa.
Varmaan lähdetään aina siitä,
että näissä 25 perusmaassa pitäisi
asioiden olla lähtökohtaisesti kunnossa. Aktiviteetti
ja mielenkiinto kohdistuu aina sitten niihin 21 uuteen maahan, jotka
ovat Euroopan unionin ulkopuolisia jäsenmaita ja joissa,
totta vieköön, tietysti ovat myös suurimmat
ongelmat, eihän siitä mihinkään
pääse.
Mutta ehkä se Euroopan neuvoston merkittävyys — tällä kommentoin
vähän myös ed. Kauppilan kysymystä — on
siinä, että nämä 46 maata kokoontuvat
yhdessä, ovat ylipäätään
samassa salissa ja käyvät sitä vuoropuhelua.
Jos sitä vuoropuhelua ei käytäisi, niin
on aivan selvää, että moni ihmisoikeuskysymys
jäisi tavallaan monitoroimatta, se jäisi piiloon,
se jäisi näkemättä, ja sillä jatkuvalla
dialogilla, vaalitarkkailulla esimerkiksi tai näillä raporteilla,
totta kai niillä on välillinen vaikutus olemassa,
vaikka ne ovat suosituksia. Mutta tämä on yksi
tällainen kansainvälisen politiikan kenttä ja
tämä on yksi kansainvälisen politiikan
väline vaikuttaa ihmisoikeuskysymyksiin. Olen siitä aika
vakuuttunut, että kyllä sillä välillisiä vaikutuksia
ja välittömiäkin vaikutuksia on saatu
aikaan.
Hyvä esimerkki on tämä ed. Hurskaisen
mainitsema Ukraina. Ei voitu kuvitellakaan, jos ajateltiin vuosi
kaksi sitten, että nämä vaalit, jotka nyt
käytiin, käytiin sillä tavalla niin kuin
fair play -hengessä, että Euroopan neuvoston tarkkailijoilla
ei ollut käytännöllisesti katsoen juuri
mitään huomautettavaa. Ja mikä merkittävintä,
tavallaan se Venäjän dominantti, mikä nähtiin
vielä sitten oranssin vallankumouksen aikana, oli selvästi
hyvin toisenlainen.
Nämä ovat tietysti vanhojen jäsenmaiden kanssa
myöskin hankalia kysymyksiä, mutta Euroopan neuvoston
kunniaksi täytyy sanoa, että sehän on
pystynyt käsittelemään esimerkiksi Venäjää koskevia
hyvin hankalia kysymyksiä ja jopa sellaisia, että siellä Venäjän
valtuuskunta on ollut aika tavalla jopa joissakin asioissa jakautunutkin.
Mutta on aivan selvää, että Euroopan neuvostolle
on suuri haaste se, että se pystyy arvioimaan myöskin
vanhojen, perinteisten jäsenmaittensa ihmisoikeusasioita,
joista tämä media- ja sananvapauskysymys on ilman
muuta yksi merkittävimpiä, ei tietenkään
siinä hengessä ja laajuudessa kuin se esiintyy
vaikkapa näissä ulkoisissa maissa.
Tulee nyt mieleen vaikkapa Kazakstan, josta poliittisen valiokunnan
ulkosuhdekomiteassa kuultiin niin hallituksen kuin opposition edustajia,
ja tilanne on hyvin kaoottinen. Siinä mielessä Euroopan
neuvostolla on paljon opetettavaa ja annettavaa myöskin
näihin maihin. Myöskin Lähi-idän
kysymyksen osalta, vaikka se on jatkuvasti ollut agendalla, on aivan
selvää, että sillä vuoropuhelulla,
mitä siellä on käyty, ei varmasti ole
ollut minkäänlaista kielteistä vaikutusta,
vaan päinvastoin. Itse olin kyllä tavattoman pettynyt, että viime
tilaisuuteen tämä Hamas-järjestön edustaja
ei sitten viisumia saanut. Olisi ollut tietysti näin, että Euroopan
neuvoston olisi pitänyt olla se kansainvälinen
organisaatio, jonka arvovalta olisi riittänyt siihen, että Tanskan
maaperällä nämä kaksi osapuolta,
Israel ja Palestiina, olisivat aidosti voineet sitten Euroopan neuvostossa
kohdata myöskin toisensa. Näistä haluan
tulla lopuksi vielä tähän Valko-Venäjän
kysymykseen, koska tiedän, että se on mielenkiintoinen asia
ja meidän täytyy tavallaan myöskin vähän Suomen
linjaa tähän miettiä.
Mutta nyt muutama sana tästä Junckerin raportista.
Niin kuin sanoinkin, tämä alkuperäinen epäluulohan
lähti siitä, kun Euroopan unioni päätti
muuttaa Euroopan rasismin ja muukalaisvihan seurantakeskuksen Euroopan
unionin perusoikeusvirastoksi. Tietenkin se on osa sitä pyrkimystä,
kun halutaan parantaa kansalaisten oikeusturvaa suhteessa Euroopan
unionin instituutioon, mutta on selvää, että tämän
viraston perustamisesta, toimivallasta ja toimeksiannosta syntyivät
sitten ne pelot, joihin ed. Dromberg täällä aikaisemmin
viittasi, mahtaako Euroopan neuvostolle sitten sen alkuperäisen
toimeksiannon ja tehtävän mukaista toimintaa ihmisoikeuskysymyksissä enää sitten
jäädäkään. No, minä olen aika
vakuuttunut, että se vastaanotto, jonka tämä Junckerin
raportti nyt sai aikaan, oli siinä määrin hyvä,
myönteinen ja lupaava, että tällainen
pelko, mikä tästä nyt syntyi, ei varmaankaan
realisoidu.
Totta kai on selvää, että tämä kysymys
pitää avata, mitä tarkoittaa, niin kuin
ed. Elo täällä kysyi, että Euroopan
unioni on jäsenenä Euroopan neuvostossa. Se olisi
voitu hoitaa todellakin tämän ratifioinnin kautta,
mutta siihen varmaan löytyy vastaus ja malli, ja ihmisoikeuskomissaarin — joka
on muuten erinomainen valinta, joka tehtiin, ruotsalainen Hammarberg,
edustaa parhaimmassa mielessä, sanan varsinaisessa merkityksessä,
pohjoismaisia ihmisoikeuskäsityksiä, Suomen valtuuskunta
teki siinä erinomaisen hyvän, myönteisen
työn ja oli vaikuttamassa sitten kukin omissa ryhmissään
tämän valinnan läpivientiin — roolin
kasvu taas Euroopan unionin elimissä varmasti tulee olemaan
Euroopan neuvoston toimintaroolin ja vaikutusvallan kannalta myöskin
erittäin myönteinen asia.
Myöskin se, että on sen kaltaisia tilaisuuksia kuin
oli esimerkiksi nyt edellisessä kokouksessa, että komission
puheenjohtaja Barroso vierailee neuvostossa ja käyttää linjapuheenvuoron
ja sen jälkeen käydään keskustelu,
sehän on mitä erinomaisinta vuoropuhelua Euroopan
unionin ja neuvoston välillä. Tämän
kaltaista me tarvitsemme oikeastaan siellä vielä enemmän,
ja siinä katsannossa se ajatus, että Suomenkin
ulkoministerin pitäisi tässä dialogissa
olla nyt mukana, on erittäin perusteltu. Jos Euroopan unionin
johto kykenee olemaan, niin kyllä kansallisvaltioidenkin
ulkopolitiikasta vastaavien henkilöiden tulee tässä keskustelussa
voida olla mukana.
Suomihan on saanut erittäin paljon myönteistä palautetta,
kiitos osin meidän erittäin aktiivisen, osaavan
suurlähettiläämme siellä. Meillä on hyvin
näkyvä rooli tavallaan Euroopan neuvostossa hänen
panoksensa ansiosta, ja myöskin tässä romani-,
mikä sen oikea nimi nyt onkaan, foorumissa Suomella on
vahva edustus ja näkyvyys. Siinä mielessä Suomi
on saanut siellä aikaan toiminnassaan paljon myönteistä.
Sitten, puhemies, tästä Valko-Venäjästä.
Nythän Euroopan neuvostolla ja Valko-Venäjällä ei ole
ollut virallista vuoropuhelua ilmeisestikään, mitä sanoisin,
kahdeksaan vuoteen. Valko-Venäjästä on
tullut tavallaan semmoinen ihmisoikeuskysymysten musta aukko keskelle
Eurooppaa. Iso kysymys, mikä nyt pitää Euroopan
neuvoston itselleen tehdä ja meidänkin pitää tehdä Suomen
valtuuskunnassa, on, onko siinä mitään
järkeä, että tämmöinen
musta aukko siinä on, me sallimme sen olemisen siinä ja
hiljaisuus jatkuu. Päinvastoin, pitäisi nyt ottaa
uudenlainen rooli ja avata se keskustelu, avata se vuoropuhelu,
eikä siinä Euroopan neuvosto häviä yhtään
mitään. Totta kai on selvää,
että 82 prosenttia, herra Lukašenkan vaalivoitto,
ei ole tullut avoimien ja reilujen vaalien tuloksena, vaan se tulos
syntyy joillain muilla keinoin.
Mutta siitä huolimatta, että on kaikki syy epäillä,
että se oli tämmöinen perinteinen venäläisten
dominoima vaali ja käytettiin keinoja, joilla saatiin jatkoaika
istuvalle presidentille, olen sitä mieltä, että vuoropuhelu
pitäisi Euroopan neuvoston avata ja avata sekä hallituksen
että sitten maan opposition kanssa. Tämä on
paljon parempi tie edistää ihmisoikeuksien toteutumista
Valko-Venäjällä, joka on tällä hetkellä kyllä tässä 46
jäsenmaan rinnalla aivan kummallinen ilmiö. Ja
tähän kummalliseen ilmiöön täytyy
nyt jollain tavalla Euroopan neuvoston aktiivisuudella ja miksei
myös Suomen valtuuskunnan aktiivisuudella puuttua, koska
mehän tämän asian jo nostimme esiin myöskin
kokouksessa.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Ilkka Kanerva.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Yksi asia, mikä meikäläistä ihmetyttää tässä keskustelussa
Euroopan neuvostosta ja Euroopan demokratiasta, on se, että Euroopassa
eri valtakuntien ja valtioitten päätöksenteko
samoista asioista on hyvin erilainen. On pääministerivaltaista,
on presidenttivaltaista, sitten meillä on tämä pohjoismainen
demokratia. Kysyisin, missä sitten se todellinen demokratia
on. Nythän nämä entiset itäblokin
maat ovat ikään kuin nyt armosta länsimaitten
tukemina ja valvomme heitä tarkkaan. Mutta valvotaanko
tätä perinteistä eurooppalaista demokratiaa?
Kyllä tässäkin on minusta aika paljon
uhkia. Meillä voi sanoa heti, että meillä on
tämmöinen rahanvaltademokratiavaje. Meillä on
monta muuta vajetta tässä. Miten siitä siellä Euroopan
neuvostossa sitten huolehditaan?
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Ed. Laukkanen nosti esille monia mielenkiintoisia
näkökohtia, ja kommentoin paria kolmea niistä.
Ensinnäkin, mitä tulee Euroopan neuvoston rooliin,
niin itse sanoisin niin, että Venäjän
mukanaolo tekee Euroopan neuvostosta mielenkiintoisen meille, jotka
olemme siellä kansanedustajina, mutta myös koko
järjestölle Venäjän jäsenyys
on todella tärkeä. Nimittäin ei ole muuta
eurooppalaista, paneurooppalaista järjestöä,
jossa Venäjä olisi mukana. Etyjissä Venäjä on
tietysti mukana, mutta siellä ovat sitten jo Amerikka ja Kanadakin
mukana. Sanoisin, että Euroopan neuvosto on tärkeä Venäjälle.
Konstantin Kosatšev, joka on duuman ulkoasiainvaliokunnan
puheenjohtaja, nuori, demokraattisesti suuntautunut ulkoasiainvaliokunnan
puheenjohtaja, on itse todennut, että Euroopan neuvosto
on demokratiakoulu venäläisille poliitikoille.
Euroopan neuvosto on siis tärkeä Venäjälle,
mutta toisaalta myöskin Venäjä tärkeä Euroopan
neuvostolle.
Toisena asiana nostaisin esille tämän puolen, jota
me edustamme, eli parlamentaarisen yleiskokouksen, ja niin kuin
ed. Laukkanen viittasi jossain vaiheessa, ministerien roolin. On
mielenkiintoista, että Jean-Claude Juncker omassa raportissaan
myöskin korosti sitä, että ministerien, ulkoministerien,
pitäisi ottaa näkyvämpi rooli. Nyt väittäisin,
että Euroopan neuvoston, joka on siis kaksiosainen eli
yleiskokous ja ministerikomitea, kuitenkin se dynaamisin ja näkyvin
osa on tämä meidän yleiskokouksemme,
missä 46 eurooppalaisen maan kansanedustajat kokoontuvat.
Ministerikomitea kuitenkin käyttää tärkeää valtaa,
ja useimmiten aina — ei tämä koske pelkästään
Suomea vaan kaikkia valtioita — suurlähettiläät
osallistuvat ministerikomitean kokouksiin. Vaikka sitä sanotaan
ministerikomiteaksi, niin todellisuudessa ne tapahtuvat suurlähettilästasolla.
Kun sitten pari kertaa vuodessa on tarkoitus, että ulkoministerit
todella kokoontuvat, niin usein käy niin, ettei niihinkään
saada näitä. Juncker on tässä kyllä ihan
oikeassa. Minun mielestäni ministerien ja hallitusten pitäisi
myöskin ottaa tämä Euroopan neuvoston
toiminta tosissaan, muuten jää sellainen kuva
vähän, että se on puuhastelua. Esimerkiksi
jos ajatellaan vaikka Euroopan unionin ulkoministerien roolia, niin kyllähän
Euroopan unionin ulkoministerit kokoontuvat vähintään
joka toinen viikko, tapaavat toisensa. Euroopan neuvostossa tässä on
todella parantamisen varaa.
Mitä sitten tulee Euroopan neuvoston näkyvyyteen,
niin siitä on myöskin paljon keskusteltu. Ed.
Laukkanen epäsuorasti viittasi siihen tilaisuuteen, jossa
komission puheenjohtaja Barroso oli paikalla, ja niin kuin me kaikki
muistamme, samassa tilaisuudessa olivat Jean-Claude Juncker, siis
tunnettu eurooppalainen vaikuttaja, ja myöskin Itävallan
eli EU:n puheenjohtajamaan liittokansleri Schüssel oli
samanaikaisesti, ja se oli merkittäviä tapahtuma. Muutenkin
voidaan sanoa, että Euroopan neuvoston näkyvyys
on selvästi lisääntynyt. Esimerkiksi
kun on puhuttu näistä niin sanotuista amerikkalaisten,
Cia:n, pidätyskeskuksista tai vankiloista täällä Euroopassa
ja ylilennoista, niin Euroopan neuvosto on saanut aika merkittävän
roolin tässä.
Lopuksi, puhemies, tähän Valko-Venäjään. Olen
ed. Laukkasen kanssa samaa mieltä: me voisimme aktivoitua
sekä hallitustasolla että eduskunnan tasolla.
Olen ymmärtänyt niin, että esimerkiksi
Baltian maissa ja Puolassa on käyty paljon paljon vilkkaampaa
keskustelua Valko-Venäjän tilanteesta kuin me
olemme käyneet. En ole havainnut suomalaisen mediankaan
kiinnostuneen siitä kovinkaan paljon. Helsingin Sanomista
joskus aina löytää joitakin artikkeleita. Mutta
hallituksen tasollakaan en ole todella havainnut mitään
suurta liikehdintää. Eli me tarvitsisimme kyllä selvästi
aktiivisemman roolin, niin eduskunta kuin Suomen hallitus, lähinnä ulkoministeriö.
Me emme tietysti pysty sitä yksinämme ratkaisemaan.
Mutta ed. Laukkanen on ihan oikeassa siinä, että meidän
kuitenkin pitää aktivoitua tässä kysymyksessä,
koska tuntuuhan se nyt ihan järjettömältä,
että kymmenmiljoonainen eurooppalainen maa tuossa keskellä Eurooppaa
on ulkopuolella eurooppalaisen demokraattisen yhteisön.
Lopuksi haluan sanoa sen, minkä olen myöskin
Euroopan neuvostossa todennut: Venäjällä on
tässä tärkeä rooli. Myös
venäläisten pitäisi vähän
ottaa itseään hartioista kiinni tai mistä tahansa
kiinni ja todeta, että me puutumme myöskin omalla
arvovallallamme Valko-Venäjän tilanteeseen. Niin
kauan kuin Venäjän johto hyväksyy Valko-Venäjän
toimenpiteet, näyttää siltä,
että ei edes Euroopan unionin toimilla tai Yhdysvaltojen
vastatoimenpiteillä ole kovinkaan suurta merkitystä.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Todellakin, näin Eurooppa
ei voi sulkea silmiään Valko-Venäjältä,
siltä, että tavallaan keskelle Eurooppaa syntyy
tällainen ihmisoikeuskysymysten kannalta, niin kuin sanoin, musta
aukko, jossa ei oikein tiedetä, mitä todella tapahtuu,
ja juuri sen tiedon saamisen kannalta pidän tavattoman
tärkeänä, että se dialogi avautuu.
Ed. Kauppila, vaikka nyt lähtikin, esitti vielä vähän
kysymyksiä tavallaan toisaalta vanhojen jäsenmaiden
mutta myös uusien jäsenmaiden välisestä vuoropuhelusta.
Neuvostoahan on pidetty joskus tällaisena Euroopan unionin
porstuana, tietynlaisena demokratian oppimispaikkana. Luulen, että se
vuoropuhelu, jota siellä käydään, hyödyttää kumpaakin.
Se hyödyttää vanhoja EU:n jäsenmaita
mutta myöskin näitä uusia. Kysehän
on aika pitkälle myöskin siitä, minkälaisia arvoja
me sitten Euroopassa haluamme oikein jakaa ja haluavatko uudet jäsenmaat
sitten tulla näiden arvojen piiriin. Tästähän
viime kädessä on kyse.
Lopuksi vielä, arvoisa puhemies, totean, että varapuhemies
Ilkka Kanervan johtama työryhmähän on
eduskunnassa pohtinut keinoja kansainvälisissä järjestöissä ja
kokouksissa olevien kysymysten koordinoinnin parantamiseksi kansallisella
tasolla. Tämähän liittyy nyt välittömästi
tähän, koska erääksi teemaksi,
jossa tätä koordinaatiota tarvitaan, on sitten
todettu muun muassa ihmisoikeuskysymykset, joita eduskunnan valtuuskuntien
tulisi painottaa sitten tässä kansainvälisessä yhteistyössä.
Tällaisia valtuuskuntiahan meillä on peräti
kymmenkunta, mikä osoittaa juuri sen, miten merkittävällä tavalla eduskunnan
kansainvälinen toiminta on vilkastunut. Kaikessa tässä toiminnassa
on 74 edustajaa mukana. Kyllä tämäkin
tietysti osoittaa sen, että rakenteellisesti monet ovat
näissä mukana, ja sen myötä pitäisi
sitten mielenkiintoa näihin asioihin tulla niin täällä salissa
kuin sitten itse näiden avausten, substanssiavausten, suhteen.
Keskustelu päättyy.