4) Hallituksen esitys laiksi kestävän metsätalouden
         rahoituksesta annetun lain muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Kari Rajamäki /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä oleva maa-
            ja metsätalousvaliokunnan mietintö hallituksen
            esityksestä laiksi kestävän metsätalouden
            rahoituksesta annetun lain muuttamisesta merkitsee eräitä metsänparannukseen
            liittyviä parannuksia juurikäävän
            torjunnasta aina työllisyystyökysymyksen järjestämiseen myöskin
            tämän lain ja talousarviossa osoitetun määrärahan
            puitteissa.
         
         
         Tässä on myöskin olennainen laajennus.
            Se on valtion varojen ja metsänparannusvarojen käytön
            laajentaminen metsäteiden ja -tiestön rahoitukseen.
            Meillähän on ongelmana alemman asteisen tieverkon
            kunto, joka on tällä hetkellä maaseutupoliittinen
            mutta myöskin puuhuollon ja raaka-ainekuljetusten ongelma.
            Metsäteollisuus käyttää muun
            muassa nykyisin yli 100 miljoonaa markkaa sorastukseen. Tältä osin
            myöskin tietysti monet maaseutuyrittäjät
            ja monet muut ovat kärsineet ja jopa leimikoita on valittu sen
            mukaan, mikä alemman asteisen tieverkon kunto on. Tämä on
            tietysti metsäpoliittisesti tärkeä laajennus.
         
         
         Tähän liittyy kuitenkin tietysti monia kysymyksiä,
            joita on syytä tarkemmin arvioida. Tässä katsottaisiin
            perusparannukseksi myös muiden kuin aikanaan metsänparannusvaroilla
            rahoitettujen, metsäteinä rakennettujen yksityisteiden perusparannus.
            Tällä hetkellähän meillä yksityistieavustusjärjestelmä,
            jota oltiin alasajamassa 95, on eduskunnankin toimesta ja nyttemmin
            hallituksen toimesta sitouduttu säilyttämään
            ja kehittämään. Tämän
            vuoden avustushan on 50 miljoonaa markkaa, ja hallituksen maaseutupoliittisen periaatepäätöksen
            puitteissa tarkoitus on nostaa summa varsin nopeasti noin 100 miljoonaan markkaan.
            Tämä, että metsätalouden rahoituslakia
            muutetaan siten, että tien perusparannukseen voidaan myöntää valtion
            varoja, jos samaan tiehen ei myönnetä avustusta
            yksityistielain nojalla, on siis alempiasteisen tieverkon kannalta
            sinällään hyvä asia.
         
         
         Tässä on pakko kiinnittää kuitenkin
            jälleen huomiota pariin isompaankin kysymykseen. Ensinnäkin
            siihen, että maa- ja metsätalousministeriön
            lainvalmistelun taso on ollut menneinä vuosina aiheellisesti
            huomautusten kohteena. Maa- ja metsätalousministeriö on
            pystynyt käyttäytymään oikeusministeriön
            ja liikenne- ja viestintäministeriönkin saralla
            suurimpana asiantuntijana ja tällaista poikkihallinnollista
            valmistelua monissa sen laeissa ei ole riittävästi
            harrastettu, vaikka olisi pitänyt.
         
         
         Erittäin merkittävä toinen piirre
            on se, että maa- ja metsätalousministeriön
            esitykset useasti tulevat oikeusministeriön laintarkastuksen
            ohi. Tämäkin kyseinen hallituksen esitys n:o 198
            on tullut oikeusministeriön lainvalmistelun ulkopuolelta
            suoraan eduskunnan käsittelyyn. Se olisi jo hallituksen
            käsittelyvaiheessa poistanut eräitä selviä puutteita,
            joita sosialidemokraattien vaatimuksesta, kun haluttiin kuulla oikeusministeriötä,
            saatiin toki maa- ja metsätalousvaliokunnassa tietysti
            esille ja pystyttiin jonkin verran tarkentamaan.
         
         
         Kolmas asia, joka on mielestäni iso periaatteellinen
            kysymys, on se, että meillä tällä hetkellä yksityistieavustuksia
            perusrakentamiseen saanut tie on kymmenen vuotta yleiselle käytölle avoin.
            Tällä hetkellä, jos avustus on tien osalta perustunut
            johonkin muuhun lakiin kuin yksityistielakiin, tilapäinen
            liikenne on voitu kieltää tiellä eli
            esimerkiksi metsänparannusvaroilla rahoitetun metsätien
            käyttö voidaan kieltää ulkopuolisilta
            yksityistielain 96 §:n mukaan. Kyseessä on meille
            sosialidemokraateille jokamiehenoikeuksiin ja oikeuskäsityksiin
            liittyvä periaatteellisesti iso kysymys. Ihmisillä on
            oltava oikeus jokamiehenoikeuksien käyttöön,
            ja toisaalta, jos yhteiskunnan verorahoja suunnataan tieverkon rakentamiseen,
            ovat ne yksityistieavustuksia tai metsänparannusvaroja,
            niin ei voi olla oikein, että me hyväksymme täällä sen,
            että omistaja voi vaikka seuraavana päivänä huviksensa
            panna betoniporsaat tai jääkauden siirtolohkareet
            tien päähän. Kysymyksessä on
            aika iso periaatteellinen kysymys, oikeudenmukaisuuskysymys.
         
         
         Tältä osin meillä on seuraava korkeimman
            oikeuden ratkaisu n:o 30/1991: "Valtion metsänparannusvaroista
            yksityistien rakentamiseen myönnetyt tilakohtaiset lainat
            ja avustukset eivät ole sellaisia yksityisistä teistä annetun
            lain 96 §:n 3 momentissa tarkoitettuja valtionavustuksia,
            joiden saaminen estäisi tiekuntaa määräämästä tielle
            80 §:n 1 momentissa tarkoitettuja käyttörajoituksia."
            Tämä on korkeimman oikeuden vuoden 91 ratkaisu,
            joka oli myöskin valiokunnan käytössä,
            myös valiokunnan porvarijäsenten käytössä,
            vaadittuamme oikeusministeriön lainvalmisteluosastolta
            lainsäädäntöneuvos Marja Ekroosin
            kuultavaksi. Tämän on myös oikeusministeriö kirjallisesti
            antanut valiokunnan käyttöön. Valitettavasti
            tämä lähestymistapa ja pohdinta ei erityisesti
            lämmittänyt ja herättänyt huolta
            kantamaan kuin sosialidemokraatit ja vasemmistoliiton.
         
         
         Tältä osin käytiin neuvotteluja maa-
            ja metsätalousministeriön suuntaan siitä,
            millä tavalla nykyisessä laissa työlajien
            määritelmän, 6 §:n, kautta tätä asiaa
            voitaisiin ratkaista. Ministeri Hemilä ilmaisi seisseensä loppuun
            saakka ja vähän sen jälkeenkin kyseisen
            muotoilun takana, joka olisi kuulunut sillä tavalla, että 6 §:ään Työlajien
            määritelmät olisi tullut kohta 7: "Jos perusparannus
            koskee muuta kuin aikanaan metsänparannusvaroilla tai tämän
            lain 1 §:ssä tarkoitetuilla varoilla rahoitettuna
            metsätienä rakennettua tietä, noudatetaan
            soveltuvin osin, mitä yksityisistä teistä annetun
            lain 96 §:n 1 momentissa säädetään
            tien käytön rajoittamisesta." Tämä olisi
            selkiyttänyt tältä osin asiaa.
         
         
         Kun valiokunnassa ei enemmistö, kuten sanottua, halunnut
            hyväksyä tätä periaatteessa
            selkeätä lähestymistapaa, valiokunnan
            mietintöön on kirjattu vain yleisesti tämän
            asian ongelmallisuus ja on asiantuntijakuulemiseen viitaten todettu,
            että yksityistielaki on nyt kysymyksessä olevilta
            osin tulkinnanvarainen ja epäselvä ja että mahdolliset
            selventävät lainmuutokset edellyttävät
            erityisselvitystä. Ei minulta vaatinut kuin pari puhelinsoittoa
            paitsi maa- ja metsätalousministeriöön
            myös liikenne- ja viestintäministeriöön, jossa
            on myöskin erittäin hyviä tielainsäädäntöasiantuntijoita,
            jotka puhelinkeskustelussa pystyivät kartoittamaan tätä periaatteellista
            puolta ja olivat hyvin nopeasti samaa mieltä siinä,
            että on erikoista, jos tien nimityksen takia tehdään
            näin suuri ero tien käyttöoikeuteen,
            kun kuitenkin verorahoja käytetään, samaa
            Suomen markkaa tällä hetkellä vielä,
            niiden teiden kunnostamiseen ja ylläpitoon. Näissä keskusteluissa
            on käynyt selvästi ilmi, että kun nyt
            tuli hylättyä työtapamääritelmään
            liittyvä selvennys, jota ministeri Hemilä olisi
            suositellut, niin tässä osin tietysti liikenne-
            ja viestintäministeriön kautta selkeintä on
            yksityistielainsäädännön kautta
            korjata asiaa ja nimenomaan sellaisella yksityistielain muutoksella,
            että kaikki yhteiskunnan varoja saaneet tiet rinnastettaisiin
            yksityistieavustuksia saaneisiin teihin.
         
         
         Oli vahinko, että valiokunnassa kokoomus, keskusta,
            kristilliset, tietysti Rkp ja vihreät eivät yhtyneet
            SDP:n esitykseen, että on ryhdyttävä pikaisesti
            valmistelemaan teiden käyttöoikeuksien lainsäädännön
            kokonaisuudistusta, jolla taataan kansalaisille esteetön
            liikkumisoikeus niillä teillä, joihin on käytetty
            julkista rahoitusta. Uskon ja toivon, että hallitusryhmien
            keskusteluilla ja nimenomaan hallituksen piirissä, kun
            selkeästi myös virkamiespuolella todetaan epäjohdonmukaisuus,
            tämä asia voidaan saada kuntoon ja että toisaalta
            meille tärkeiden ja välttämättömien metsäpoliittisten
            tavoitteiden toteuttamiseen ei jätetä näin
            pahaa hiertävää kiveä, joka
            kärjistää maata ja vesialueita omistavien
            ja omistamattomien välistä ristiriitaa edelleen.
            Tässä on eräällä tavalla
            samanlainen asenne kuin kalastuslainsäädännön
            kohdalla. Ed. Mäki-Hakola vieläkin näkee
            varmaan painajaisia siitä, että eduskunta on jokamiehenoikeuksia
            pilkintää myöten laajentanut. Joillekin
            tämä oli samanlainen asia periaatteesta vastustaa
            maattomien oikeuksia. Mutta kun on kyse yhteiskunnan rahalla tapahtuvista järjestelyistä,
            kyllä silloin myöskin maattomilla on tietyt perusoikeudet
            tässä maassa.
         
         
         
            
            Ensimmäinen varapuhemies:
            
            Vastauspuheenvuoron pituus enintään 1 minuutti.
            
          
         
       
      
         
         Pekka Vilkuna  /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ed. Rajamäen puheenvuoroon:
            Haluan kääntää tämän
            asian toisin päin. Tässä maassa on kymmeniätuhansia
            kilometrejä yksityisteitä, joihin on kaikilla
            kansalaisilla jokamiehenoikeus. Kyllä minun mielestäni
            pitäisi olla laki, että jos kerta on jokamiehenoikeus
            kulkea niitä yksityisteitä, niin kyllä valtiolla
            pitää olla vastuu osallistua näiden teiden
            käyttökustannuksiin ja ylläpitokustannuksiin
            aivan täysillä. Noin yksipuolinen ja vain näinpäin
            asia ei voi olla, mitä ed. Rajamäki esitti.
         
         
       
      
         
         Marjatta Vehkaoja /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Olen erittäin iloinen ed. Rajamäen äskeisestä puheenvuorosta.
            Kun
            hän epäili siinä, että on ideologisia
            syitä ollut siihen, että tätä sosialidemokraattien
            ja vasemmistoliiton ajatusta ei ole paremmin hyväksytty,
            niin hän olisi mielestäni voinut sanoa sen vielä paljon
            paljon painokkaammin.
         
         
         Itse tein 90-luvun alkupuolella lakialoitteen ihan täsmälleen
            vastaavasta asiasta. Nimittäin varsinkin ruotsinkielisellä Pohjanmaalla
            on täysin yleistä, että teitä pannaan
            kiinni ja jokamiehenoikeus ei voi toteutua.
         
         
         Yksi asia, mihin ed. Rajamäki puheessaan, huomasin,
            ei puuttunut, koski sitä, miten pitkän aikaa tien
            käyttöä ei saisi rajoittaa sen jälkeen, kun
            jotakin avustusta siihen on saatu valtion varoista. Se on näkökohta,
            jolla ainakin viimeksi torjuttiin täydellisesti oma lakialoitteeni.
            Minun mielestäni tämä idea on selvittämisen
            arvoinen, ja tosiaan (Puhemies koputtaa) meidän pitäisi
            lunastaa jokamiehenoikeus tähän tapaan kuin ed. Rajamäki
            esitti.
         
         
       
      
         
         Timo Kalli /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tällä mietintöluonnoksella
            on nimenomaan metsäpoliittisia vaikutuksia. Puheenvuoro,
            jonka ed. Rajamäki käytti, oli enemmän
            liikennepoliittinen ja otti kantaa siihen, pitääkö rajoittaa
            vai eikö pidä. Valiokunnassa selkeästi
            todettiin, että tämän kaltainen käsittely
            ei ole nyt oikeassa paikassa, vaan se liittyy yksityistielakiin
            ja eduskunnassakin jokin toinen valiokunta kuin maa- ja metsätalousvaliokunta
            on asiantuntevampi ottamaan kantaa tähän asiaan. Minusta
            tässä pitää nimenomaan keskittyä metsäpoliittisiin
            tavoitteisiin ja siihen, että puuta käyttöpaikoille
            voidaan saada riittävästi kaikkina vuodenaikoina
            ja kaikkina päivinä.
         
         
       
      
         
         Erkki  Pulliainen  /vihr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Liikennevaliokunnan vetäjänä täytyy
            sanoa, että kyllähän se tietysti niin on,
            että yksityistielain korjaukset kuuluvat sille valiokunnalle
            ja silloin myöskin pitää katsoa, että ne
            ovat oikealla tavalla rakennettuja ja niin yksityiskohtaisia, että ne
            palvelevat sitä tarkoitusta, mikä on.
         
         
         Se, mikä sekä vastalauseessa että ed.
            Rajamäen äskeisessä puheenvuorossa hiukan
            häiritsi, oli ilmaisu "tämä on meille
            sosialidemokraateille jokamiehenoikeuskysymys". Toistan tämän
            saman. Siis eihän lainsäädännössä voi
            olla sosialidemokraattien jokamiehenoikeuksia ja meidän muun
            sortin sakin oikeuksia.
         
         
       
      
         
         Anne  Huotari   /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Olen kuitenkin samaa mieltä ed. Rajamäen
            kanssa, että tätä asiaa on syytä pohtia.
            Mutta kun en ole kyseisessä valiokunnassa, kysyisin, mietittiinkö siellä,
            kun pohdittiin kaikkia kansalaisia koskevaa jokamiehenoikeutta,
            samalla myös sitä, että Metsähallitus
            tällä hetkellä sulkee teitä,
            asettaa puomeja erityisesti parhaiden marjamaiden kohdille. En tiedä niitä perusteita,
            millä Metsähallitus näin tekee, mutta
            kuitenkin tällä hetkellä on useitakin
            teitä, joita Metsähallitus ei anna yleiseen käyttöön,
            vaan siellä on myös puomit käytössä.
         
         
       
      
         
         Pertti  Hemmilä  /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Edustajat Kalli ja Pulliainen totesivat jo,
            mikä tässä lainsäädännössä on
            olennaista. Sen sijaan ed. Rajamäki samoin kuin ed. Vehkaoja
            ottivat esille jokamiehenoikeuden tässä yhteydessä.
            Tällä lainsäädännöllä ei
            todellakaan rajoiteta jokamiehenoikeuksia, eikä tällä lainsäädännöllä myöskään
            jokamiehenoikeuksia, jos toisin säädettäisiin,
            kuin nyt on esitetty, myöskään voitaisi
            laajentaa. Siis jokamiehenoikeudethan koskevat liikkumista jalan,
            polkupyörällä, ratsailla. Näillä puomeilla,
            mitkä esimerkiksi kelirikkoaikana on aihetta ja syytä heikkokuntoisille,
            heikosti perustetuille metsäautoteille asettaa joissakin
            tapauksissa, ei todellakaan jokamiehenoikeuksia rajoiteta.
         
         
       
      
         
         Jari   Koskinen   /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Kannattaa ehkä muistaa kaksi
            asiaa tässä yhteydessä. Toinen on se, että tämä liittyy
            olennaisena osana siihen, että hallitus on päättänyt
            toteuttaa Kansallista metsäohjelmaa ja metsänhoitoakin
            pitää parantaa ja rahoitusta siihen lisätä.
            Toinen asia on jokamiehenoikeudet. Tuntuu siltä,
            että kaikilla ei ole ihan selvyyttä, mitä jokamiehenoikeudet
            todella tarkoittavat. Kuten ed. Hemmilä totesi, ne eivät
            tarkoita sitä, että autolla voidaan ajaa ihan
            missä lystätään ja kuinka halutaan,
            vaan nimenomaan liikkumista jalan ja polkupyörällä ja
            muulla tavalla. Voisi olla ehkä paikallaan, että kun
            eduskunnassa järjestetään monenlaisia
            seminaareja, seuraavaksi olisi seminaari, jossa kerrottaisiin, mitä todella
            jokamiehenoikeudet tarkoittavat. Saman tien voitaisiin kysyä,
            minkälaisia velvollisuuksia myös jokamiehellä on,
            kun hän liikkuu luonnossa.
         
         
       
      
         
         Kari   Rajamäki   /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tällä lakiesityksellä on
            siis myös tienkäyttöoikeuksiin liittyviä ulottuvuuksia.
            Yleensäkin tässä asiassa olisi pitänyt
            tehdä valmistelua paljon laaja-alaisemmin kuin pelkästään
            maa- ja metsätalousministeriön sisällä,
            kuten totesin. Kyse on siitä, että me olisimme
            pitäneet välttämättömänä varmistaa
            jo tässä vaiheessa muutos, jolla metsänparannusvaroilla
            rahoitetun metsätien käyttöä ei
            voida kieltää ulkopuolisilta. Kyse on siis yhteiskunnan
            varoilla rakennetun tien käytöstä, samoin
            kuin yksityistielainsäädännön
            puolella yksityistieavustuksiin liittyy jo kymmenen vuoden käyttöoikeus
            ja -velvoite yleiselle liikenteelle.
         
         
         Esitetty liikkumisoikeus niillä teillä, joihin
            on käytetty julkista rahoitusta, on meidän mielestämme
            ja, ed. Pulliainen, kansalaisten oikeustajun mukaan varsin selkeä asia.
            Tässä mielessä liikennevaliokunnan vihreän
            puheenjohtajan ylimielisyys kansalaisten oikeustajua vastaavaa asiaa
            kohtaan yllätti minut.
         
         
       
      
         
         Oikeusministeri  Johannes  Koskinen
         
          Arvoisa puhemies! Selvitettävää tässä varmaan
            on, ei ehkä niinkään jokamiehenoikeuden
            sisällössä vaan siinä, miten
            jokamies voi käyttää oikeuksiaan Suomen
            valtavan laajoilla metsäalueilla. Tässähän
            on varmastikin ajatuksena se, että kun yhteiskunta rahoittaa
            teiden rakentamista, ovat ne yksityisteitä tai metsäautoteitä,
            sen vastineeksi tulee sallia sen kaltainen tien käyttö,
            joka ei aiheuta haittaa itse tien päätarkoitukselle,
            esimerkiksi puukuljetuksille tai yksityistien osakkaiden kulkemiselle,
            ja joka mahdollistaisi jokamiehenoikeuksien, esimerkiksi
            sienestyksen ja marjastuksen laajoilla metsäalueilla.
         
         
         Minusta on järkevää varmasti tätä selvittää. Siinä tarvitaan
            oikeusministeriön, liikenne- ja viestintäministeriön
            sekä maa- ja metsätalousministeriön yhteistyötä.
         
         
       
      
         
         Lauri  Kähkönen  /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies!   Valiokunta kävi
            vilkkaan keskustelun tuen saamisesta ja tienkäyttöä koskevien
            rajoitusten määräämisestä eikä,
            niin kuin ed. Rajamäen puheenvuorossa todettiin, päässyt
            asiasta yksimielisyyteen. Pidän välttämättömänä sitä,
            että tehdään erillisselvitys, jossa velvollisuutta
            pitää tie avoimena ja toisaalta sulkemisoikeutta
            sekä näiden suhdetta erilaisiin avustuksiin tarkastellaan
            kokonaisuutena.
         
         
         Valiokunnan vasemmistoedustajien allekirjoittamassa, perusteluihin
            liittyvässä vastalauseessa mainittu teiden käyttöoikeuksien
            lainsäädännön kokonaisuudistus
            tulee tehdä erillisselvityksen tultua tehdyksi. Uudistus
            kohdistuu erityisesti yksityistielakiin ja sen tulkintoihin. Nykyinen
            käytäntö perustuu käsitykseni
            mukaan yhteen maaoikeuden ennakkopäätöksessään tekemään
            yksityistielain tulkintaan. Kansalaisille on taattava esteetön
            liikkumisoikeus niillä teillä, joihin on käytetty
            julkista rahoitusta.
         
         
         Vasemmiston vastalauseessa esitetään kannanotto
            siitä, että kestävän metsätalouden
            rahoituslain soveltaminen ei saa vaarantaa todella tienkäytön
            mahdollisuuksien toteutumista laajentamalla käytännössä teiden
            sulkemista. Meille on valiokunnassa todistettu, että tämä vaara
            ei tule toteutumaan. Puheet eivät kuitenkaan meitä vakuuttaneet.
            Mietinnössä mainittu erillisselvitys tulee tehdä ja
            sen jälkeen lainsäädännön
            uudistukset.
         
         
         Nyt esillä olevat lainmuutokset ovat haja-asutusalueiden
            alemman asteisen tieverkon kunnon, puuhuollon, Kansallisen metsäohjelma
            2010:n toteutumisen ja työllisyyden kannalta tärkeitä. Pidän
            tärkeänä myös sitä,
            että yksityisteiden käyttöoikeuksia koskeva
            keskustelu, erillisselvityksen laatiminen ja mahdollinen lainsäädännön kokonaisuudistus
            eivät vaaranna ja viivästytä nyt esillä olevien
            lainmuutosten voimaantuloa.
         
         
         Valiokunta oli mietinnössään yksimielinen siitä,
            että puuntuotannon kestävyyden turvaamiseksi tehtävien
            töiden rahoittamista koskevien säädösten
            tarkistaminen on välttämätöntä Kansallisen
            metsäohjelman tavoitteiden saavuttamiseksi. Työllisyystyönä toteutettavaan
            nuoren metsän hoitotyöhön ja energiapuun
            korjuuseen myönnettävä tuki ehdotetaan
            maksettavaksi mainitun lain tarkoituksiin valtion talousarviossa osoitetusta
            määrärahasta eikä työllisyysvaroista. Ehdotus
            on perusteltu ja kannatettava, sillä nuoren metsän
            hoidon ja energiapuun korjuun lisääminen on tärkeätä myös
            edellä mainitun Kansallisen metsäohjelman toteutumisen
            kannalta.
         
         
         Lain hyväksymisen myötä valtio maksaa
            80 prosenttia työttömien ihmisten tekemän
            nuorten metsien kunnostuksen kustannuksista. Tuki olisi sama kuin
            pitkäaikaistyöttömän työllistämisestä asetuksen
            perusteella maksetaan. Uudistus antaa erittäin suurelle
            joukolle työttömiä työpaikan
            jo ensi kesäksi, näin uskon. Tekemätöntä työtähän metsissä riittää.
            Todellisten kustannusten huomioon ottamisessa myös yhden
            tilan hankkeiden tuen perustana tulisi tehtävän
            selvityksen jälkeenkin pitäytyä korkeintaan
            vain kaikkein kalleimmissa hankkeissa.
         
         
         Valiokunnan esittämä selvitys siitä,
            että kulotus rahoitettaisiin kokonaan valtion varoista
            siten, että metsäkeskukset päättävät
            varojen käyttämisestä samoin perustein
            kuin muidenkin metsäluonnon hoitohankkeiden osalta, on
            kannatettava.
         
         
         Kun eduskunta nyt hyväksyy kestävän
            metsätalouden rahoituslain muutokset maa- ja metsätalousvaliokunnan
            esittämässä muodossa, sillä turvataan
            osaltaan, kuten jo aiemmin totesin, Kansallinen metsäohjelma
            2010:n toteutumista ja maamme syrjäisimpienkin alueiden
            hyvinvointia.
         
         
       
      
         
         Matti  Kangas  /vas:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Metsä- ja paperiteollisuus
            on Suomen elinkeinoelämän tukipilareita. Näitten
            alojen varassa Suomen talous on voinut kehittyä sille tasolle, missä se
            nykyään on. Metsäteollisuuden kotimaisen
            raakapuun käyttö on noussut viime vuosina yli
            55 miljoonan kuutiometrin ylittävälle tasolle. Metsään
            suoraan tai välillisesti liittyvillä tuotantoaloilla
            on huomattava työllistävä vaikutus. Metsät
            uusiutuvana luonnonvarana on pidettävä hyvässä kunnossa
            ja maassamme harjoitetun metsätalouden on oltava kestävällä pohjalla. Tämä edellyttää
            metsäteitten
            ylläpitämistä ja kuljetusyhteyksistä huolehtimista.
         
         
         Metsätalouden rahoituksesta annetussa laissa metsätien
            tekemiseen sisältyvä tien parannus rajataan koskemaan
            vain aiemmin metsänparannusvaroilla rahoitettuna metsätienä rakennetun tien
            perusparannusta. Tällainen teitten perusparannuksen määrittely
            antaa osittain virheellisen kuvan uusien metsäteitten rakentamisen
            tarpeesta. Tämän vuoksi nyt käsiteltävässä hallituksen esityksessä ehdotetaan
            metsätien tekemiseen sisältyvän tien
            perusparannuksen määrittelyä muutettavaksi
            niin, että perusparannukseksi katsottaisiin myös
            muitten kuin aikanaan metsänparannusvaroilla rahoitettuina
            metsäteinä rakennettujen yksityisteitten perusparannus.
            Tässä on nyt vaarana se, että muutetulla
            rahoituslailla voidaan rahoittaa uusien tieryhmien perusparantaminen ja
            laajentaa metsätie-käsitettä, jolloin
            kansalaisilta suljettujen tieryhmien määrä saattaa
            kasvaa.
         
         
         Kansalaisten jokamiehenoikeuksien kaventamista en voi kannattaa.
            Perusparannus olisi edelleen osa metsätien tekemisen työlajia
            mutta niin, ettei sitä rajoiteta yksityistielain mukaan
            metsätien käsitteen piiriin tai sidota aikaisempaan
            rahoitusmuotoon eli metsänparannusvarojen käyttöön.
         
         
         Valiokunnassakin esille noussut kysymys siitä, mitä vaikutuksia
            ehdotetulla muutoksella ja kyseisen tuen saamisella on tien käyttöä koskevien
            rajoitusten määräämiseen, on
            erittäin tärkeä. Ilman näitä tarkennuksia
            hallituksen esitys jää vajaaksi.
         
         
         Jos valtion rahoilla parannetaan paitsi valtion teitä myös
            yksityisteitä, silloin on huolehdittava, että näitten
            teitten käyttö ulotetaan jokamiehenoikeuksien
            piiriin. Perusparannettavien teiden pitää olla
            kansalaisten käytössä, jotta ihmiset
            pääsevät marjastamaan ja sienestämään.
            Näitten puomittaminen kaventaisi jokamiehenoikeuksia, koska
            se haittaisi kansalaisten liikkumista metsäautoteillä.
            Hallituksen esitys on kokonaisuudessaan muuten kohtuullisen hyvä,
            mutta siihen pitää tehdä käyttöoikeuden
            ja käyttörajoitusten suhteen tarkennus; tällainen
            varaus siihen on jätettävä.
         
         
         Jokamiehenoikeuksilla tarkoitan tässä sitä, että kaupunkilaiset
            lähtevät marjaan mieluummin autolla kuin polkupyörällä tai
            kävellen. Jos valtion rahoilla rakennetaan ja perusparannetaan teitä,
            on kohtuutonta, jos ei voi mennä autolla kaksi kolme kertaa
            syksyssä marjastamaan ja sienestämään.
            Pitää muistaa, että Suomessa yli puolet
            metsänomistajista on kaupunkilaismetsänomistajia.
            Puomia ei pidä laittaa kumminkaan puolin, asuu metsänomistaja
            sitten kaupungissa tai maaseudulla. On turha lähteä kaatamaan
            hyvää asiaa tällaiseen kysymykseen, koska
            kyllä ne tiet kestävät sen vähäisen
            käytön, mikä niihin marjastajien taholta
            kohdistuu.
         
         
         Arvoisa puhemies! Hallituksen esitykseen sisältyy työllisyystyönä toteutettavan
            nuoren metsän hoidon ja energiapuun korjuutöiden
            rahoitus. Nuoren metsän hoidon ja energiapuun korjuun sekä metsätalouden
            työllisyyden edistäminen on ajankohtaisia tehtäviä.
            Lakimuutos tähtää siihen, että rahoitus
            tapahtuisi puun tuotannon kestävyyden turvaamiseen osoitetuista
            määrärahoista eikä työllisyysvaroista.
            Tavoite on hyvä, koska näin vapautuvat työllisyysvarat
            voidaan käyttää muihin, vähintään
            yhtä tärkeisiin kohteisiin.
         
         
         Maantieteellisesti muutos kohdistuu oikein, koska työllisyystyönä toteutettavaa
            nuoren metsän hoitoa ja energiapuun korjuuta tullaan tekemään
            erityisesti Pohjois-, Itä- ja Keski-Suomessa, joissa on
            ammattitaitoisia työttöminä olevia metsureita
            suhteellisesti enemmän kuin muualla. Metsänhoitotyö tuo
            työtä lisää arvoilta noin tuhannelle
            metsurille. Metsien kunnon turvaaminen on ensiarvoisen tärkeää.
         
         
         Talousmetsien pahin sienituhojen aiheuttaja on juurikääpä.
            Kuuselle se aiheuttaa tyvilahoa ja männylle tyvitervastautia.
            Juurikäävän metsätaloudelle
            aiheuttamat vahingot liikkuvat vuosittain 200 miljoonan markan paikkeilla.
            Juurikäävän torjuntaan myönnetään
            tukea, mutta toistaiseksi tukea on voitu käyttää vain
            torjunta-aineitten hankkimiseen. Hallituksen esityksen sisältämä muutos
            koskee sitä, että myös torjunta-aineiden
            levittämisestä aiheutuvia kustannuksia alettaisiin
            korvata. Torjunnan lisääminen on tärkeää,
            ettei kesähakkuitten yhteydessä sieni pääse leviämään
            uusiin terveisiin metsiköihin.
         
         
         Hallituksen esitys on tältä osin arvokas ja
            kannatettava, koska sillä on metsätalouselinkeinoa tukeva
            merkitys ja työllistävä vaikutus. Juurikäävän
            torjunnan edistäminen juurikäävän
            riskialueella on kestävän metsätalouden
            harjoittamisen kannalta erittäin tärkeää.
            Kestävää metsätaloutta on se,
            että rahoitusta suunnataan kokonaisuuden kannalta tärkeisiin
            kohteisiin. Tehtävillä ratkaisuilla on tuettava
            metsäteollisuuselinkeinon kannattavuutta ja työllisyyttä.
         
         
       
      
      Puhetta on ryhtynyt johtamaan puhemies
         Uosukainen.
      
      
      
         
         Pertti Mäki-Hakola /kok:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ensiksi täytyy sanoa ed. Rajamäelle,
            että pitää paikkansa, että minä edelleen
            näen painajaisia näistä pilkintäoikeusmuutoksista.
            Siellä ovat tällä hetkellä lupamaksutulot
            romahtaneet ja on erittäin isoja vaikeuksia hoitaa asioita.
            Näin aiheutetaan ongelmia, varmaankin hyvää tarkoittavassa
            asiassa.
         
         
         Maa- ja metsätalousvaliokunta on käsitellyt hyvässä yhteisymmärryksessä kestävän
            metsätalouden rahoituslain muutokseen liittyviä asioita. Me
            olemme kuulleet suuren joukon asiantuntijoita, jotka ovat kaikki
            olleet hyvin yksimielisiä siitä, että kaikki
            ne ehdotukset, mitä on tehty, ovat tarpeellisia ja tarkoituksenmukaisia
            ja vievät metsätalouden asiaa eteenpäin
            ja auttavat toimimaan Kansallisen metsäohjelman pohjalta,
            ja varmaan näin onkin. Siitä huolimatta aivan
            selvää on, että kestävän
            metsätalouden rahoituslakiin jää vielä asioita,
            jotka tarvitsevat tarkempaa tarkastelua. Sitä ei tässä vaiheessa
            ollut mahdollisuutta tehdä, koska oli tarpeen nimenomaan juurikäävän
            torjunnan osalta saada mahdollisimman äkkiä laki
            eduskunnan käsittelyyn ja mahdollisimman äkkiä voimaan,
            joten voidaan jo ensi kesänä ryhtyä torjumaan
            juurikääpää tehokkaammalla tavalla
            kuin tähän asti.
         
         
         Kaiken kaikkiaan olivat erittäin myönteisiä ne esitykset,
            mitä tässä oli. Ehkä kysymys,
            mikä olisi tässä vaiheessa ollut aika
            helppo toteuttaa, oli kulotuksen edistämiseksi tehtävät
            toimenpiteet, mutta kun se ei ollut ministeriön valmistelussa ollut,
            tässä vaiheessa katsottiin, että on parempi palata
            siihen asiaan perusteellisella tavalla ja rauhallisemmissa merkeissä.
         
         
         Yhtäkkiä ja yllättäen lakiesityksen
            valiokuntakäsittelyssä nousi taas kerran esille,
            suoraan sanoen, sosialisoinnin tarve näköjään
            täällä meidän vasemmistopuolella.
            Tuntuu, ettei siellä oikein ymmärretty, mistä oli
            kysymys, ja tahtoivat mennä puurot ja vellit sekaisin.
            Niin kuin valiokunnan puheenjohtaja Kalli ihan oikein totesi, tässä on
            kysymys nimenomaan kestävän metsätalouden
            rahoituslaista ja metsätalouden edistämiseksi
            tehtävistä toimenpiteistä eikä suinkaan siitä,
            että halutaan maanomistajan oikeuksia taas kerran olla
            polkemassa jalkoihin. Kysymys on siitä, että näillä rahoilla,
            mitä kestävän metsätalouden
            rahoituslain puolelta tulee, kehitetään metsätalouden
            elinkeinotoimintaa. Sen on tässä metsästä elävässä valtakunnassa
            oltava hyväksyttävää, ja olisi
            toivottavaa, että sitä oltaisiin kaikin voimin
            tukemassa.
         
         
         Kysymys on myöskin siitä, että tässä tehdään nimenomaan
            teitä, jotka on tarkoitettu metsätalouden
            tarpeisiin eikä mihinkään muuhun käyttöön.
            Lähtökohta on, että ne tehdään
            ministeriön hyväksymien normien perusteella teiksi
            metsätalouden tarpeisiin. Täytyy myöskin
            muistaa, että teistä aina, kun on kysymys yksityisteistä,
            niin kuin tässä tapauksessa kaikki nämä tiet
            ovat, on vastuussa tiekunta. Hyvin yksiselitteisesti vastuussa on
            tiekunta. Jos siellä tapahtuu jokin vahinko ulkopuoliselle
            liikkujalle, tiekunta voidaan haastaa asiasta käräjille
            ja se voi saada siitä mahdollisesti rangaistuksen, jos
            tien kunto on aiheuttanut sen, että siellä on
            tapahtunut vahinko, esimerkiksi henkilöautoliikenteelle.
            Toisaalta kysymys on siitä, että kun tällainen
            tie rakennetaan, yksiselitteisen selkeästi tien kunnossapitovastuu
            sen jälkeen siirtyy tiekunnan osakkaille. Se on rajoittamaton
            vastuu, eli jos sitä ei mistään muualta
            tueta, kunnossapidosta vastaa aina tiekunta. Näin ollen
            tuntuvat täysin käsittämättömiltä ne
            vaatimukset, että tien pitäisi olla jatkuvasti
            yleisessä käytössä.
         
         
         Toisaalta täällä on jokamiehenoikeudet,
            niin kuin edustajat Hemmilä ja Pulliainen totesivat, taisi
            ed. Kallikin todeta, sotkettu tässä tapauksessa
            täysin käsittämättömällä tavalla
            tähän lakiehdotukseen. Meillä oli oikeusministeriön
            lainvalmisteluosastolta lainsäädäntöneuvos
            Marja Ekroos 27.3.2001 valiokunnan kuultavana, ja hän toteaa
            lausunnossaan selkeästi, että "jokamiehenoikeuden
            perusteella on luvallista liikkua toisen maalla (ja tiellä)
            kävellen, pyöräillen, ratsastaen (yksinään),
            mutta ei moottoriajoneuvolla". Se on ollut tähän
            asti se tulkinta, josta on lähdetty. Kun puhutaan jokamiehenoikeuksista,
            se tarkoittaa nimenomaan muulla kuin moottoriajoneuvolla tapahtuvaa
            liikennöintiä.
         
         
         Suurin osa meidän yksityisteistämmehän
            on täysin vapaasti ihmisten käytettävissä.
            Puomia ei aseteta jo senkin perusteella, että se vaikeuttaa myös
            tieosakkaiden omaa liikkumista ja elinkeinotoiminnan harjoittamista
            alueella. Suurin osa meidän yksityisteistämme
            on nimenomaan vapaassa käytössä. En usko,
            että tilanne on millään tavalla oleellisesti
            muuttumassa. Muilta osin kuin täällä,
            varsinkin Etelä-Suomessa asutuskeskusten lähettyvillä,
            esiintyy erittäin suurta tienkäyttöpainetta
            yksityisteille. Nimenomaan painetta on syntynyt myöskin
            sillä tavalla, että on syntynyt luvattomia kaatopaikkoja
            nyt, kun jätehuoltomääräykset
            ja -kustannukset ovat olleet nousussa. On syntynyt luvattomia kaatopaikkoja,
            ja yksityisteiden omistajat, yksityisteiden osakkaat, ovat kyllääntyneet
            siihen, että heidän maaomaisuuttaan, heidän
            metsiään, roskataan täysin vastuuttomalla
            tavalla. Ainakin minä olen hyvin valmis ymmärtämään
            sen, että tällaisessa tapauksessa halutaan laittaa
            puomi myöskin metsätielle ja estää luvaton
            liikkuminen siellä. Toisaalta myöskin marjastusaikana,
            varsinkin suurten asutuskeskusten läheisyydessä,
            on useamman kerran käynyt sillä tavalla, että kun
            maanomistaja tai tieosakas on elinkeinon harjoittamisen tarkoituksessa
            yrittänyt päästä metsäänsä, siellä onkin
            ollut marjastajien autot edessä ja elinkeinotoiminnan harjoittaminen
            on tässä tapauksessa estynyt.
         
         
         Mitä tämä nyt merkitsisi, jos lähdettäisiin
            siihen, että nämä tiet avattaisiin vapaaseen
            käyttöön, jos ne saavat valtion avustusta?
            Se merkitsisi silloin sitä, että pysyvän
            asutuksen pääsytiet, jotka ovat saaneet yksityistielain
            mukaista rahoitusta, läpikulkutiet samoin, viljelyksille
            vievät tiet, vesipiirin toimesta tehdyt huoltotiet, esimerkiksi
            tekoaltaiden alueella, Metsähallituksen toimesta tehdyt
            tiet, jos on käytetty valtion varoja, Metsätutkimuslaitoksen
            toimesta tehdyt tiet, VR:n toimesta tehdyt tiet, esimerkiksi korvaavat tiet,
            kun tasoristeyksiä on poistettu, voimayhtiöiden
            toimesta tehdyt tiet, jos on käytetty valtion varoja, uusjaon
            yhteydessä tehdyt tiet ja myös maanomistajien
            omat tiet haluttaisiin avata nyt täysin vapaalle liikkumiselle
            täällä meidän eduskunnassamme
            olevien vasemmistolaisten edustajien toimesta. Toivottavasti ei
            kuitenkaan kaikkien; ainakin katson vetoavasti kansanedustaja Walliniin,
            joka Pohjanmaalta kotoisin olevana varmasti ymmärtää,
            mistä tässä asiassa on kysymys.
         
         
         Tässä avattaisiin nyt aivan käsittämättömällä tavalla
            täysin uusi tilanne ihmisten omaisuuden käytölle.
            Lisäksi täytyy muistaa se, että avustushan
            ei tässä tapauksessa, kun tie rakennetaan, tule
            suinkaan kaikille. Ulkopuolelle jäävät
            esimerkiksi firmat, yhteisöt, seurakunnat ja muut vastaavat,
            jotka eivät ole kestävän metsätalouden
            rahoitukseen oikeutettuja. Miten voidaan näiden osalta
            edellyttää, että tällaistenkin
            osakkaiden, jotka eivät edes ole saaneet tätä avustusta,
            pitäisi olla valmis avaamaan tie vapaalle yleiselle käytölle?
            Eihän tämä voi olla oikein. Lisäksi
            täytyy muistaa, että avustusprosentti vaihtelee.
            Meillä on kolme rahoitusvyöhykettä tässä valtakunnassa.
            Etelässä avustusprosentti uuden tien tekemisessä on
            muistaakseni 20 prosenttia ja perusparannuksen yhteydessä 30
            prosenttia, kun se Pohjois-Suomessa on puolta suurempi. Tämä myös
            asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan.
         
         
         Toisaalta, jos katsotaan sillä tavalla, että tie
            on tärkeä ihmisten yleisen liikkumisen kannalta, niin
            yksityistielain 96 §:hän todetaan, että jos valtio
            tai kunta avustaa yksityistien kunnossapitoa tai kunta kustannuksellaan
            vastaa yksityisteiden kunnossapidosta, tien käyttämistä muuhun kuin
            tieosakkaan hyväksi tapahtuvaan liikenteeseen ei saa kieltää.
            Eli tässä tapauksessa yksiselitteisen selvää on,
            että jos kunta katsoo, että tie on kunnan asukkaiden
            liikkumisen osalta tarpeellinen, niin kuntahan voi antaa avustuksen
            tälle tielle ja sitä kautta tukea tien kunnossapitoa
            ja siten avata sen myös muulle kuin tieosakkaiden liikenteelle.
            Tällä tavalla minusta tämä asia
            pystytään täysin hoitamaan.
         
         
         Lisäksi täytyy muistaa se, että yksityistielaki lähtee
            siitä, että kun perustetaan yksityistie, nykyisten
            säädösten mukaan on aina pidettävä tietoimitus
            ja muodostettava tiekunta, jos käytetään kestävän
            metsätalouden rahoituslain mukaisia varoja. Silloin saattaa
            käydä sillä tavalla, että sellainenkin
            kiinteistönomistaja voidaan pakottaa mukaan tällaiseen
            tiehankkeeseen, joka ei välttämättä itse
            olisi halukas lähtemään siihen mukaan jostakin
            syystä — monta kertaa syy on se, että on mukana
            käyttää toisten rakentamaa tietä,
            mutta ei itse ottaa osaa sen rahoittamiseen. Yksityistielaki lähtee
            siitä, että näin voidaan tehdä,
            jos tietä tarvitaan tai sitä voidaan käyttää kiinteistön
            tarpeisiin. Eli voi joutua ilman, että itse haluaa, osakkaaksi
            tiehankkeeseen, jos yksityistietoimituksessa maanmittarin johtama
            toimituskunta katsoo, että tie sijaitsee sillä tavalla,
            että on todennäköistä, että sitä tullaan
            käyttämään tilan tarpeisiin.
            Tällaisessakin tapauksessa on aika kohtuutonta lähteä siitä,
            että tie olisi täysin selkeästi myös
            yleisessä käytössä.
         
         
         Lisäksi täytyy huomata, että kysymys
            on todella metsätiestä, jossa liikenne pääsääntöisesti tapahtuu
            raskailla autoilla ja hyvin hitaalla vauhdilla. Kaikkein suurin
            kunnossapitokustannus yksityistielle aiheutuu siitä, että siihen
            joudutaan lisäämään päällysrakennemateriaalia,
            joka siellä, missä ei luonnonsoraa ole käytettävissä,
            on tänä päivänä erittäin
            kallista materiaalia. Silloin, kun tielle ohjautuu lujaa liikkuvaa
            henkilöautoliikennettä, siinä käy
            sillä tavalla, että nimenomaan tien kulutuskerros,
            joka on monta kertaa tehty hienolla murskeella ja joka on sitä kalleinta materiaalia,
            sieltä rajautuu kevyen liikenteen ja nopeuden takia ojaan,
            mikä lisää olennaisesti tien kunnossapitokustannusten
            syntymistä. Sellainen liikenne, joka tapahtuu puutavara-autoilla
            oikeana aikana, kun ei ole kelirikosta kysymys, ei aikaansaa vastaavaa
            vaikutusta tien päällysrakenteelle. Tässäkin
            tapauksessa tuntuu täysin kohtuuttomalta, että haluttaisiin
            avata nimenomaan kevyelle liikenteelle, henkilöautoliikenteelle, täysin
            vapaa liikkumisoikeus tiellä.
         
         
         Kysymys on kestävän metsätalouden
            rahoituslaista, kysymys on siitä, että tässä halutaan
            edistää nimenomaan puutavaran liikkeelle saamista, joka
            on meidän kaikkien elämisen kannalta erittäin
            tärkeä asia.
         
         
         Lisäksi totean vielä sen, että valiokunnan
            mietinnössä on kuitenkin selkeästi todettu:
            "Yleisenä huomiona valiokunta toteaakin, että mahdolliset
            selventävät lainmuutokset edellyttävät
            erityisselvitystä, jossa velvollisuutta pitää tie
            avoimena ja toisaalta sulkemisoikeutta sekä näiden suhdetta
            erilaisiin avustuksiin tarkastellaan kokonaisuutena." Siinä on
            sanottu se, jonka pitäisi riittää minun
            mielestäni myös eduskunnan vasemmistoryhmille.
         
         
       
      
         
         Kari   Rajamäki   /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa, että oli onni kyllä,
            että meillä oli aikoinaan metsälakikomitea,
            jossa keskeisten puolueiden edustajat pystyivät laajasti
            arvioimaan metsäpolitiikkaa myös yhteiskuntapoliittista
            taustaa vasten, ja sitä tässäkin ollaan
            nyt toisaalta ymmärtämässä ja
            viemässä eteenpäin. Mutta kun puhutaan
            sosialisoinnista silloin, kun me puhumme yhteiskunnan rahojen käyttämisestä,
            verorahojen käyttämisestä, yksityisiin
            teihin, niin täytyy sanoa, että Pohjanmaalla on
            aivan erikoinen sosialisointikäsitys. Olen käsittänyt,
            että joissakin toisissa yhteyksissä siitä on
            puhuttu, kun te olette sitä ennen käyttäneet.
         
         
         Nyt kyse on siitä, että yksityistielaissahan
            lähdetään siitä, että tien
            käyttämistä muuhun kuin tieosakkaiden
            hyväksi tapahtuvaan liikenteeseen ei saa kieltää,
            ellei siitä aiheudu huomattavaa haittaa. Säännölliseen
            liikenteeseen sen sijaan tarvitaan tällöinkin
            tiekunnan lupa.
         
         
         Pitää, arvoisa puhemies, jälleen
            toistaa sitä, että kun yhteiskunnan varoin lähtevä avustus
            perustuu muuhun lakiin kuin äsken mainittuun yksityistielakiin,
            myös tilapäinen liikenne tiellä voidaan
            kieltää nykyisin korkeamman oikeuden ynnä muun
            käytännön mukaan. Tällöin
            on kyseessä se, että täytyy yksityistielainsäädännön mukaisesti
            tarkastella saman kaltaista tietä, jossa yhteiskunnan verovaroja
            on käytössä. Kyse on myös kansalaisten
            yhdenvertaisuudesta (Puhemies koputtaa) ja tilapäisen liikenteen
            turvaamisesta myös tältä osin.
         
         
       
      
         
         Pertti  Mäki-Hakola   /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Kysymys on, ed. Rajamäki, aivan
            selvästi sosialisointitarpeesta, sosialisointihankkeesta.
            Tämähän on aika käsittämätön
            tilanne, jos lähdette siitä, että jos
            johonkin saa yhteiskunnan tukea, sen pitää olla
            vapaasti käytettävissä. Onko se käsitettävä myös sillä tavalla,
            että kun otetaan aravarahoitusta talon rakentamiseen, talo
            on avattava myöskin yleiselle käytölle,
            siellä on sallittava liikkua, tai kun annetaan investointitukia
            yritysten toiminnan kehittämiseen, jossa on kysymys ihan
            samalla tavalla nimenomaan tuotanto-omaisuuden käytöstä,
            kehittämisestä, kuin on nyt kysymys metsätalouden
            osalta, tämä on myöskin avaus mahdollisuudelle
            vapaasti liikkua tällaisella alueella? Teidän
            rajanne on aika häilyvä tällä hetkellä.
            Kysymys on aivan selvästä sosialisoimishankkeesta,
            jossa selkeästi jo nämä vanhat jäljet kalastuslain
            muutoksen osalta peljättää hyvin perusteellisesti.
         
         
       
      
         
         Pertti   Hemmilä   /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ihan oikein ed. Rajamäki kiinnittää huomiota
            yhteiskunnan tukeen, jota käytetään teitten
            rakentamiseen, mutta minusta ed. Rajamäki sekoittaa kaksi
            asiaa. Kun puhutaan metsäteitten rakentamisesta ja niitten
            avustamisesta — ja nimenomaan yhteiskunnan avustusprosentti,
            kuten ed. Mäki-Hakola totesi, on hyvin alhainen, vain ehkä 20—30
            prosenttia — kyse on rakentamiseen saadusta tuesta, mutta
            yksityistielaissa puhutaan kunnossapitoavustuksista, jotka tulevat
            vuosittain tiekunnalle. Siinähän on olennainen
            ero, jos otetaan tie yleiseen liikenteeseen ja käyttöön,
            että metsänparannusvaroin avustetut tiet eivät
            kuulu vuosittaisten kunnossapitoavustusten piiriin.
         
         
       
      
         
         Kari   Rajamäki   /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Haluan vielä toistaa lopuksi, että kyseessä on
            ollut meillä se vaatimus, että näille
            metsäteille tulevat, samoin kuin yksityistieavustuksia
            saavilla yksityisteillä on, tietyt käyttöä koskevat
            määreet, käyttöoikeudet ja toisaalta
            rajoitukset. Sama on oltava kaikilla, myös metsänparannusvaroilla,
            yhteiskunnan varoilla, rahoitettujen teiden osalta: yksityistielainsäädännön
            kaltainen tulkinta, joka on oikeustajun mukaan oikeus.
         
         
         Ed. Mäki-Hakola, en ollut linja-autoliikennettä enkä muuta
            käynnistämässä näillä teillä,
            vaan tilapäistä liikennettä, turvaamassa
            kansalaisten yleisiä oikeuksia yhteiskunnan rahoittamassa
            tilanteessa. Sinänsä pidän arvokkaana
            tätä keskustelua, koska kaikki voivat lukea ed.
            Mäki-Hakolan ynnä muiden puheenvuorojen jälkeen
            menneisyyden koppaan todella ne puheet, että puolueet muistuttavat
            toisiaan.
         
         
       
      
         
         Pertti   Mäki-Hakola   /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Rouva puhemies! Kysymyshän on siitä, että jos
            linja-autoliikennettä näille teille tulee eli jos
            tiet rakennetaan sillä tavoin, että ne linja-autoliikennettä voivat
            palvella, koulukuljetuksia voivat palvella, kaikkia muita mahdollisia
            yhteiskunnan kuljetuksia, silloin käy sillä tavalla, että luultavasti
            kunta lähtee tukemaan tällaista tietä nimenomaan
            kunnossapitoavustuksin ja avaa tien sillä tavalla tällaisen
            liikenteen käyttöön. Silloinkin vaaditaan
            tiekunnan lupa, kun kysymys on yksityistiestä, mutta kuitenkin
            kunta voi omilla toimenpiteillä olla edistämässä tällaisen
            tien käyttöä. Se on erinomaisen hieno
            asia, jos tällaisia teitä tulee, jotka palvelevat
            myöskin muuta käyttöä, mutta
            se, että avataan ne täysin vapaasti liikenteelle,
            (Ed. Rajamäki: Kuka sellaista on esittänytkään?)
            on täysin järjetön ajatus.
         
         
       
      
         
         Eero  Lämsä  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Minusta valiokunnan mietintö on
            hyvä ja kestävän metsätalouden
            rahoituksesta annetun lain muuttaminen oli hyvin tarpeellinen ja
            myös hyvin ajankohtainen asia. Tähän
            sisältyy kolme tärkeää muutosta:
         
         
         Ensinnäkin metsätien perusparannustyön
            uusi määrittely selkeyttää uuden
            metsätien tekemisen ja metsätien kunnostuksen
            käsitteet ja näin poistaa osaltaan niitä virheellisiä käsityksiä,
            jotka ovat liittyneet uusien metsäteiden tekemisen tarpeeseen
            ja määrään.
         
         
         Sitten on työllisyysasia eli työllisyystöiden
            rahoitus. Hoitotöitä ja energiapuun korjuuta voidaan
            vihdoinkin myös käytännössä tehdä työllisyystöinä,
            minkä rahoituslain muutosesitys mahdollistaa. Tämä lisää työllisyyttä.
            Ennen kaikkea meillä on työttöminä metsureita,
            ja lainmuutos mahdollistaa näitten työllistämisen
            ja on myös todella metsien hoidon kannalta erittäin
            tärkeä.
         
         
         Sitten kolmas asia on, juurikäävän
            torjunta-asia. Myös siinä levityskustannukset
            otetaan avustuksen piiriin ja näin tätä voidaan
            tehokkaammin toteuttaa.
         
         
         Valiokunta kiinnitti myös huomiota mietinnössään
            keskimääräisiin kustannuksiin, kun yhden
            tilan osalta on mahdollista jakaa tukea vain keskimääräisten
            kustannusten perusteella. Valiokunnan mielestä tätä asiaa
            tulisi tutkia jatkossa, että voitaisiin myös ottaa
            huomioon todellisia kustannuksia paremmin kuin nyt. Kulotuksen osalta
            ehdotetaan, että rahoitusta muutettaisiin sillä tavalla,
            että myös kulotusta voitaisiin tehokkaammin toteuttaa
            ja rahoitus myös tämän osalta olisi parempi.
            Toivottavasti päästään näissä asioissa
            eteenpäin.
         
         
         Arvoisa puhemies! Valiokuntakuulemisessa tuli myös
            esille tiettyjä ongelmia, puutteita, joita ed. Mäki-Hakolakin
            toi esille, muun muassa 4 §:n 3 momentti, kun maa- ja metsätalousministeriö on
            metsälain muuttamisen jälkeen tulkinnut kestävän
            metsätalouden rahoituksesta annetun lain 4 §:n
            3 momenttia niin, että mikäli Metsäkeskus
            ei ole saanut taimikon perustamisilmoitusta taimikon perustamista
            koskevien toimenpiteiden tultua tehdyiksi, metsänomistaja
            ei voi saada kyseiselle kohteelle nousseen nuoren metsän
            hoitoon valtion tukea kymmenen vuoden aikana. Maa- ja metsätalousministeriön
            tulkinta valtion tuen myöntämisen epäämisestä ei
            vastaa rahoituslain tarkoitusta, koska lain 4 §:n 3 momentin
            säännöksellä on haluttu estää valtion
            tuen käyttäminen nimenomaan metsälain
            vastaisen toiminnan seurauksena syntyneeseen metsänuudistamistyöhön.
            Valtion tuen saamista ei ole tarkoitettu evättäväksi
            esimerkiksi nuoren metsän hoitotyöstä,
            mikäli kyseiselle kohteelle tehtyä taimikon perustamisilmoitusta
            ei ole vuosia ennen nuoren metsän hoitotyötä jostain
            syystä sisällytetty Metsäkeskuksen tietojärjestelmiin. Tämä oli
            ainakin yksi sellainen asia, joka on jatkossa otettava esille, jotta
            tätä tulkintaa voitaisiin muuttaa niin, että metsän
            kannalta asiaa katsotaan, koska se on tässä tärkeintä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tähän sisältyy
            myös yksi vastalause, joka itse asiassa valiokunnassa sitten viivytti
            tämän lain käsittelyä varsin
            paljon ja joka koskee jokamiehenoikeutta. Tästä on
            täällä nyt puhuttu aika paljon, mutta
            itsekin olen perehtynyt jokamiehenoikeuteen, mitä se pitää sisällään.
            Meillähän ei ole sinällään
            olemassa lakia jokamiehenoikeudesta, vaan jokamiehenoikeus perustuu
            useampien lakien tulkintaan, hyvin vanhaan tulkintaan ja on hyvin
            vanha oikeus. Käsittääkseni missään
            muualla maailmassa ei ole, ei ainakaan unionin alueella, tällaista
            ja näin laajaa jokamiehenoikeutta, mikä meillä Suomessa
            on. Minusta on erittäin hyvä asia, että meillä tällainen
            jokamiehenoikeus on olemassa. Sehän mahdollistaa sen, että ihmiset
            saavat liikkua vapaasti toisten omistamilla mailla tietenkin niin,
            että ei tehdä siellä vahinkoa, voidaan
            sienestää ja marjastaa vapaasti, harjoittaa elinkeinoa
            siellä, hankkia toimeentuloa jne., liikkua jalkaisin ja
            ratsastaen jne. Jokamiehenoikeuden käsitteeseen kuuluu
            myös se, että jos yleisellä tiellä liikkuu
            hevosella reen kanssa, toisen metsästä saa ottaa
            aisapuun edellyttäen kuitenkin, että aisa on mennyt poikki.
            Tänä päivänä tällä ei
            ehkä hyvin paljon ole käyttöä,
            mutta tällainenkin kuuluu jokamiehenoikeuteen.
         
         
         Kun vastalauseessa tuodaan esille, että tällä lailla
            rajoitettaisiin jokamiehenoikeutta, minusta tähän
            lakiin ei sellaista sisälly. Siinä mielessä vastalause
            on tarpeeton.
         
         
       
      
         
         Timo  Kalli  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Suomen kestävä metsien
            käyttö on menestystarina, jonka seurauksena tietenkin
            on syntynyt tietynlaisia lieveilmiöitä. Kun maailma
            on muuttunut, myöskin lainsäädännön
            pitää muuttua. Minusta tässä asiassa
            on oikeastaan vain kaksi juttua: Puuntuotannon kestävyyden
            turvaaminen ja puiden saattaminen tehtaille käyttöpaikkoihin.
            Kun suomalainen metsäteollisuus edellyttää,
            että puu pitää saada kannolta tehtaalle
            vähintäänkin kahden viikon aikana, se
            edellyttää sitä, että myöskin
            nuorista kuusikoista ja reheviltä kankailta puita pitää kuljettaa
            tehtaille. Tämän seurauksena meille on syntynyt
            juurikääpä, maannousemasieni. Jotta metsiä voidaan
            kesällä hakata, tulevaisuuden turvaksi on syytä hyväksyä se,
            että myöskin yhteiskunnan tukea laajennetaan koskettamaan
            urean käyttöä ja levitystä,
            jotta kestävyys voitaisiin turvata. Minusta tämä on
            selkeä asia, jonka kaikki ainakin valiokunnassa ovat hyväksyneet.
         
         
         Toinen asia: Kun näitä puita kuljetetaan,
            metsätiet, yksityistiet ja kaikki tiet ovat joutuneet kovemman
            rasituksen kohteeksi. Kun samaan aikaan yksityisteiden valtionapua
            on vähennetty, on jouduttu tai joudutaan turvautumaan muihin kohteisiin.
            Nyt ollaan käynnistämässä sitten
            se mahdollisuus, että myöskin kestävyyteen
            käytettäviä varoja käytetään
            yksityisteiden kunnostamiseen, jotta puun tarve voidaan turvata.
            Rehellisyyden nimissä tämäkin on syytä hyväksyä.
            Jos yksityisteille olisi ollut käytössä selvästi
            enemmän yhteiskunnan rahaa, välttämättä tämän
            kaltainen vaatimus ei täällä olisi nyt
            käsiteltävänä.
         
         
         Ed. Mäki-Hakola totesi, että rakentamiseen Etelä-Suomessa
            on mahdollisuus saada 20 prosenttia ja kunnostamiseen 30 prosenttia.
            Kun nyt tällä muutoksella yritetään
            mahdollistaa se, että sellaiset tiet, jotka muodostuvat
            metsäteistä, muista yksityisteistä, jonkin
            metsän reunalla kenties olevasta peltotiestä,
            jonka jälkeen taas on metsätie, voidaan saattaa
            yhteishankkeeksi, niin tässä jonkun yksittäisen
            metsänomistajan tuki saattaa muodostua merkittäväksi,
            kun taas joidenkin toisten osalta se jää hyvinkin
            pieneksi. Yhteisöt, kunta ja valtio eivät tämän
            kaltaisia rahoitusmuotoja saa ollenkaan käyttöönsä,
            mutta jonkun yksittäisen kannalta tuki saattaa olla merkittävä.
            Käytännössä kuitenkin, kun metsäkeskukset
            ovat ne, jotka operoivat sekä rakentamisen että kunnostamisen,
            tälle edellytetään suunnitelmaa ja sen
            kustannusarvio vähintäänkin peittää alleen
            koko sen summan, joka on mahdollisuus saada joko 20 tai 30 prosentin
            osalta. Jos edellytettäisiin toimittavaksi niin, että vastalauseessa
            esitetty ajatus hyväksyttäisiin, vesitettäisiin
            mahdollisuus ottaa käyttöön myöskin
            muita mahdollisuuksia. Silloin ei välttämättä yksittäinen
            metsänomistaja hakisikaan tätä tukea,
            vaan saattaisi omin voimin tehdä sen hiukan vaatimattomammin.
            Näin tämä syvempi, pidempi ja laajempi
            mahdollisuus ei toteutuisikaan.
         
         
         Minusta ne edustajat, jotka eivät ole osallistuneet
            valiokunnan asiantuntijakuulemiseen, saattavat tästäkin
            keskustelusta saada hiukan väärän kuvan,
            mistä on kysymys. Haluan lopuksi korostaa sitä,
            että nimenomaan kysymys on urean käytön
            sallimisesta, siitä, että sen levitykseen myös on
            mahdollisuus saada tätä tukea; myös muita yksityisteitä kuin
            metsänparannusvaroilla rakennettuja voidaan saattaa tämän
            rahoituksen piiriin; sen lisäksi myös työllistämistuen
            käytön osalta tässä syntyy selkiintyminen.
            Kaikki muut asiat ovat enemmän tai vähemmän
            poliittista keskustelua eivätkä millään
            tavalla liity tähän asiaan. Ei allekirjoittaneella
            eikä kellään muullakaan varmaan ole sitä vastaan,
            jos liikenne- ja viestintäministeri, maa- ja metsätalousministeri ja
            oikeusministeri yhdessä tekevät ehdotuksen, jossa
            he ottavat kantaa ja edistävät sitä ajatusta, mikä vastalauseessa
            on esitetty. Se on sitten toisen messun asia ja sen osalta kuullaan
            asiantuntijoita ja perehdytään siihen asiaan,
            mutta se ei millään tavalla saa olla hämärtämässä eikä estämässä sitä,
            että jo tämän kesän korjuukelpoisille hakkuille
            voidaan saada näitä tukia, jotka tässä ovat
            kysymyksessä.
         
         
       
      
         
         Kari   Rajamäki   /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! On todella näin, että kenenkään
            ei ole pakko ottaa yksityistieavustuksiakaan, joihin liittyvät
            nämä lievät käyttöoikeuteen
            liittyvät määreet. Uskon, että tämä ei
            ole ongelma. Täällä on paavia paavillisempia
            maanomistajien edustajia nyt paikalla, jotka eivät näe tätä kysymystä.
            Luulen, että moni maanomistaja haluaa välttää näitä vastakkainasetteluja,
            jotka on nyt nimenomaan poliittisella tavalla porvarien toimesta
            luotu tähän keskusteluun.
         
         
         Metsäpoliittista keskustelua on ehdottomasti käytävä.
            Nimittäin minä olen huolissani siitä, että puun
            tuottamisen turvaaminen ei ole kunnossa, koska uudistamisen laiminlyönteihin
            ja metsälainsäädäntöön
            liittyvät sovellutukset ja myös metsäkeskusten
            toimintaan liittyvät toimintatavat eivät ainakaan
            vielä osoita, että meidän pyrkimyksemme
            metsäpolitiikan osalta ja esimerkiksi metsän uudistamisen
            osalta olisivat menneet oikealla tavalla perille. Tätä olisi
            ollut syytä tässäkin yhteydessä syvällisemmin,
            niin kuin esitin, pohtia, mutta se on ainakin asia, johon maa- ja
            metsätalousvaliokunnan ja eduskunnan pitää vakavasti
            jatkossa paneutua.
         
         
       
      
         
         Pertti   Mäki-Hakola   /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Täytyy sanoa, että kyllä ed.
            Rajamäki osaa lukea asioita kuin piru raamattua. Kyllä nyt
            kysymys oli nimenomaan siitä, että vasemmisto
            nosti täysin epäoleellisen asian, joka ei liittynyt
            kestävän metsätalouden rahoituslain käsittelyyn
            millään tavalla, poliittiseksi kysymykseksi ja
            halusi rajoittaa maanomistajan oikeuksia. Olemme todenneet selkeästi,
            että jos tällainen tarkastelu halutaan tehdä ja
            tehdään, ei meillä ole mitään
            sitä vastaan, niin kuin valiokunnan puheenjohtaja hyvin selvästi
            totesi. Ei tässä ole kysymys siitä, että vastustaisimme
            jonkin selvityksen tekemistä, jos kerran asia ongelmaksi
            todetaan. Mutta me emme halua asettaa nimenomaan maanomistajia ja
            maattomia vastakkain, vaan huolehtia siitä, että tilanne
            pysyy tällaisena, koska tämä johtaa väistämättä siihen,
            että vastakkainasettelua syntyy entistä enemmän,
            jos tällaista ajatusta lähdetään
            viemään eteenpäin.
         
         
         Kaiken kaikkiaan metsäpuolella asiat ovat menneet erittäin
            positiivisella tavalla joka suhteessa eteenpäin.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen  /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Eduskunnassa syntyy silloin tällöin
            niin sanottuja päätuloksia, eli täällä pystytään
            päättämään lakiehdotuksista,
            ja sitten saattaa myöskin tulla sivutuloksia. Tänä iltapäivänä on
            tullut sellainen sivutulos, että toivottavasti joku Äidinkielen opettajain
            liiton aktivisti on kuullut tämän keskustelun
            ja kutsuu edustajat Rajamäki ja Mäki-Hakola käymään
            ensi kesän väittelykilpailun aiheesta kuinka maailman
            positiivisimmasta asiasta voidaan saada täydellinen erimielisyys
            aikaiseksi ja käydä sitä keskustelua
            keskenään tuntikaupalla nytkähtelemättä yhtään
            mihinkään siitä suuntaan taikka toiseen.
         
         
         Arvoisa puhemies! Jos satuitte kuulemaan tämän,
            niin välittäkää tämä viesti
            eteenpäin.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä on kysymys erittäin myönteisestä asiasta.
            En olisi suurin surminkaan voinut kuvitella valiokunnassa, että tästä voi
            tulla tällainen ongelma. Siihen taas yksinkertainen syy
            on se, että mielikuvitusrajoitteisuuteni on siinä rajoittava
            tekijä.
         
         
         Olen kuitenkin huolissani muutamasta näkökohdasta
            tässä keskustelussa, ensinnäkin siitä, että tähän
            keskusteluun on tuotu jokamiehenoikeus, joka on ihan erityinen suomalainen
            erikoisuus, erittäin varjeltava erikoisuus. Se on suorastaan
            kansallisen ylpeyden kohde. Esimerkiksi Keski-Euroopassa mitään
            tällaista, esimerkiksi Saksassa, ei tunneta laisinkaan,
            mikä meillä on. Jokamiehenoikeus on hyvin tarkkaan
            lainsäädännössä määritelty,
            ja mielestäni sitä ei pitäisi mennä muuttamaan,
            päinvastoin pitäisi varjella sitä hamaan
            ikuisuuteen saakka. Se on ollut yksi sellainen virhe, joka tähän
            keskusteluun on tullut.
         
         
         Toinen on tavallaan lainsäädäntötekninen
            virhe, se, että kun on yritetty erästä sosialidemokraattien
            ja vasemmistoliiton ajamaa tavoitetta ajaa lainsäädäntöön,
            siinä on käytetty yksityistielakiin viittauksen
            tekniikkaa ilman, että on pystytty näkemään,
            mitä se tulisi merkitsemään, myöskin
            näkemättä sitä tilannetta, että jos
            sitten samanaikaisesti ajettu yksityistielain revisio antaisi aiheen
            pykälien muuttamiseen, niin muutettaisiinko siinä yhteydessä tätä kestävän
            metsätalouden rahoituslakia, jos on menty tällaista
            asiaa muuttamaankin yllättäen tämän
            lain yhteydessä. Tässä on eräällä tavalla
            ajettu täydellisesti umpisolmuun tämä asia.
            Ilmeisesti sitä on jollakin tavalla yritetty perustella,
            mutta siitä on tullut lähes mahdoton hyväksyä.
            Siksi, jos tässä on tarvetta, pannaan silloin
            täällä niin moneen kertaan mainitut ministerit
            keskustelemaan keskenään, siis liikenne- ja viestintäministeri,
            oikeusministeri ja maa- ja metsätalousministeri, siitä,
            onko tämän laatuiseen yksityistielain muutokseen
            tarvetta. Juurihan me sitä käsittelimme, eihän
            siitä ole kuin muutama kuukausi, kun laki oli täällä suurelta
            osaltaan auki. Jos siihen on aihetta, tehtäköön
            se sitten.
         
         
         Mutta jos tässä yhteydessä jonkin
            kohdan piti muuttua, niin miksi ei sitten tuotu niin konkreettista
            ehdotusta, että siltä osin kuin valtion rahojen
            käyttöä nyt laajennettiin sen laatuisiin
            tarkoituksiin kuin tässä on lukemattomia kertoja
            kuvattu, mahdollisia käyttörajoituksia tai käyttöoikeuksia,
            kummin päin vain, olisi tuotu suoraan pykäläehdotuksina
            siten, että tässä tapauksessa, jos näin
            menetellään, se johtaa näihin ja näihin seuraamuksiin
            ja piste, eikä millään viittaustekniikalla,
            koska ed. Mäki-Hakola tässä suhteessa aivan
            oikein kuvasi sen, mitä kaikkea nämä viittausratkaisut
            olisivat käytännössä merkinneet. Elikkä minä olen
            mietinnön kannalla jyrkimmän jälkeen,
            arvoisa puhemies.
         
         
       
      
         
         Kari  Rajamäki  /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tietysti edustajat voivat täällä suhtautua
            vähätellen niihin keskusteluihin ja painotuksiin,
            joita toiset esittävät. Kansalaiset päättävät
            tietysti, mitkä asiat ovat arvokkaita ja puolustamisen
            arvoisia myöskin.
         
         
         Nyt on kyse siitä, millä tavalla, yksityistieavustuslainsäädännön
            kaltaisella vai vielä huonommalla tavalla, jokamiehenoikeudet
            voivat toteutua, miten ihminen voi liikkua hyödyntäen, ed.
            Pulliainen, jokamiehenoikeuksiaan. Meneekö se pitkospuita
            myöten suota pitkin samaan aikaan, kun vieressä on
            suljettu tie, joka on saanut yhteiskunnan verorahoista tukea? Nämä ovat
            asioita, jotka ed. Pulliaista liikennevaliokunnan puheenjohtajana
            eivät paljon liikauta eivätkä ole hänestä merkittäviä.
            Sekin on hyvä, että se on aikakirjoihin merkitty.
         
         
       
      
         
         Erkki  Pulliainen  /vihr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässähän on kysymys nyt
            siitä, millä liikutaan. Liikutaanko sillä moottoriajoneuvolla
            vai jollakin muulla vimpaimella? Tässä suhteessa
            on erittäin merkittävä periaatemuutos,
            jos laajennetaan sinne moottoriajoneuvolla liikennöintiin,
            koska siitähän seuraa silloin paitsi oikeus myöskin
            velvollisuus. Se lainsäädäntö on
            tosi monimutkainen asia.
         
         
       
      
         
         Pertti  Mäki-Hakola   /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ed. Pulliaisen puheenvuoro oli erittäin
            hyvä ja haki sieltä sen olennaisen asian, mistä on
            kysymys. Viimeksi siinä vaiheessa, kun moottorikelkat tähän
            valtakuntaan keksittiin ja nämä mönkijät,
            todettiin, että tämä johtaa täysin
            mahdottomaan tilanteeseen. Jouduttiin säätämään
            moottoriliikennelaki, jouduttiin tekemään reitit,
            joita käytetään, jottei tämä johda
            täysin mahdottomaan tilanteeseen. Tässä on
            pikkasen saman tyyppisestä ongelmasta tällä hetkellä kysymys.
            On erittäin tärkeää, että ed.
            Pulliainen noin selkeällä tavalla toi esille sen, että kysymys
            on siitä, millä liikutaan ja missä liikutaan.
         
         
       
      
         
         Jari  Koskinen  /kok:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! "Kuljeta, kustanna, kannusta" sanotaan erään
            jääkiekkoseuran ohjeessa jääkiekkojunioreitten
            valmentajalle siitä, mikä on vanhempien tehtävä erilaisissa
            lasten harrastuksissa. Tämä tämmöisenä aasinsiltana
            voi liittyä ehkä tähän kestävän
            metsätalouden rahoituslakiinkin. Tässä puhutaan
            kuljettamisesta, kustantamisesta ja varmaan täällä on
            kannustettukin. Ainakin tässä salissa on kannustettu
            edustajakollegoita hyviin puheenvuoroihin.
         
         
         Kaksi asiaa: Ensinnäkin hallitusohjelmassa on kirjattu,
            että hallitus toteuttaa Kansallista metsäohjelmaa.
            Tämä laki on jälleen yksi askel eteenpäin
            Kansallisen metsäohjelman toteuttamisessa. Ensinnäkin
            tämä sallii sen, että metsänparannusvaroja
            käytetään myös yksityisteiden
            perusparantamiseen elikkä niiden teiden, joita välttämättä tarvitaan
            myös metsätalouden kuljetuksiin.
         
         
         Toinen tärkeä asia on se, että metsissä on
            paljon tekemätöntä työtä.
            Pulaa on työntekijöistä, ja nyt mahdollistetaan
            myös se, että kestävän metsätalouden
            rahoja käytetään myös työllisyystöihin.
            Tällä toivottavasti saadaan niitä tekijöitä lisää sinne
            metsään, että välttämättömät
            nuoren metsän hoitotyöt saadaan tehdyiksi.
         
         
         Kolmas tärkeä asia on se, että tällä myös
            lisätään sitä tukea, jota saa
            esimerkiksi juurikäävän torjuntaan hakkuiden
            yhteydessä. Kun tiedetään, että Etelä-Suomessa
            on paljon kuusikoita, jotka ovat hakkuukypsiä, ja hakkuutkin
            tällä hetkellä hyvää vauhtia
            käyvät, on myös tärkeätä,
            että juurikäävän torjuntaa hoidetaan,
            koska ne tulokset nähdään vuosikymmenten
            päästä. Jos silloin on pelkkää lahoa
            metsää, siitä ei kyllä hyödy
            kukaan, ei kansantalous, ei metsänomistaja eikä mikään
            muukaan instanssi. Tämä on se tärkein
            asia tässä laissa. Tästä tuskin
            on mitään erimielisyyttä.
         
         
         Sitten voidaan mennä tähän sivujuonteeseen tai
            sivuosaan, niin kuin ed. Pulliainen sanoi, onko se sitten politiikkaa
            vai onko se erilaista näkemystä vai mitä lieneekään.
            On puhuttu niin sanotuista puomeista tai siitä, millä tavalla
            pitää valtakunnassa teitten parantamista avustaa
            tai mitä ylipäätään
            pitää tehdä. Minä luulen, että kaikki
            ovat samaa mieltä siitä ja hyväksyvät
            sen periaatteen, että jos julkisia varoja huomattavia summia
            tai huomattavia määriä pannaan johonkin
            hankkeeseen, silloin siinä myös voi jonkinnäköinen
            intressi olla sillä julkisella yhteisöllä,
            joka voi vähän antaa ohjeita, millä tavalla
            niitä rahoja käytetään ja mitä oikeuksia
            tai velvollisuuksia siitä syntyy. Mutta jos avustussummat
            ovat erittäin pieniä tai prosentit pieniä,
            ehkä voi ymmärtää myös,
            ettei siitä voi syntyä hirveitäkään
            velvollisuuksia sille taholle, joka niitä avustuksia saa.
         
         
         Koko tämän keskustelun aikana niin valiokunnassa
            kuin täälläkin ei ole kyllä tullut
            yhtään selville se, paljonko ylipäätään
            Suomessa on niitä puomeja, joista paljon puhutaan. Minulla
            on sellainen käsitys, että puomeja ei juurikaan
            ole. Yleensä maanomistajat suhtautuvat jokamiehenoikeuksien
            käyttämiseen erittäin positiivisesti. Kenelläkään
            ei ole mitään sitä vastaan, että metsistä kerätään
            sieniä tai marjoja tai että muuten siellä käyskennellään.
            Pikemminkin se on hyvä asia, kun suomalaisten kuntokin
            on huono ja niitä marjoja ja sieniäkin jää keräämättä.
            Mikäs siinä, sankoin joukoin ihmiset vaan metsään,
            jos vaikka oppisivat suunnistamaan pikkuhiljaa samalla reissulla.
         
         
         Käytännössä on valitettavasti
            myös todettava se, että kaikki eivät
            ymmärrä, mitä jokamiehenoikeus on. Tämänkin
            keskustelun aikana on syntynyt sellainen kuva, että tosiaan
            yksityisteilläkin voisi liikkua ihan miten huvittaa eli
            jokamiehenoikeus olisi sitä, että mitä jokaiselle
            miehelle sattuu päähän pälkähtämään,
            sitä voisi toteuttaa. Näinhän se ei todellakaan
            ole.
         
         
         Voisi olla ehkä paikallaan, jos ei sitä seminaaria
            järjestetä, lähettää kansalaisille
            joka kotiin sellainen jokamiehen opas, missä kerrotaan,
            mitkä ovat jokamiehenoikeudet ja mitä niillä tarkoitetaan
            ja miten luonnossa pitää liikkua ja millä tavalla
            luontoa voi käyttää hyväksi
            ja mikä on hyväksi luonnolle ja mikä on
            hyväksi ihmisille. Onhan kotiin lähetetty perustuslakeja
            ja Raamattujakin. Ehkä seuraava voisi olla jokamiehenoikeuksista
            kertova opas.
         
         
         Käytännön esimerkkejä löytyy
            paljon siitä, mitä ihmiset kuvittelevat, että jokamiehenoikeudet
            ovat. Hauholla oli aikanaan eräs suuri sipulinviljelijä.
            Eräänä kauniina sunnuntaipäivänä hän
            huomasi, että joku on siellä sipulipellon laidassa
            auton kanssa. Hän meni katsomaan, mitä tämä teki.
            Siellä eräs ilmeisesti kaupungista kotoisin oleva
            henkilö keräsi sipuleita sieltä pellosta.
            Kun isäntä meni kysymään, mitä te
            oikein teette, niin tämä sanoi, että kerään
            tässä sipuleita. Isäntä ilmoitti,
            että ne sattuvat olemaan hänen sipuleitaan, hän
            viljelee niitä ammatikseen. Tämä kyseinen
            henkilö ei ihan ymmärtänyt sitä ja
            sanoi, että eikö jokamiehenoikeuksiin kuulu se,
            että saa kerätä kaikkea, mitä löytää.
            Isäntä sanoi, ettei se nyt ihan ehkä vielä niinkään
            ole kuitenkaan, että sipuleita ei yleensä kerätä pellolta, vaan
            ne ostetaan kaupasta. Siinä mielessä ihmisillä on
            ehkä eri näköisiä käsityksiä.
         
         
         Toinen asia, joka on viime aikoina herättänyt paljon
            huomiota maaseudulla, on se, että ihmiset eivät
            aina tunnu ymmärtävän sitä,
            mihinkä esimerkiksi roskat pitää laittaa.
            Teiden varsista, niin yleisten teiden varsista kuin yksityisteidenkin varsista,
            löytyy yhä enemmän erilaisia jätteitä. Se
            on erittäin valitettavaa. Kyllä ihmisten pitäisi huolehtia
            omista jätteistään. Jos tulee hyviä kulkureittejä keskelle
            metsiä, todennäköistä on, että jätteiden
            rahtaaminen metsiin lisääntyy eivätkä jätteet
            mene sinne, minne pitäisi, eli kaatopaikalle oikealla tavalla
            tehtynä.
         
         
         Vielä lopuksi, kun on puhuttu viittauksista ja lainsäädännöstä,
            valiokuntavaiheessa tuli eräs esitys siitä, millä tavalla
            olisi muutettu yhtä pykälää ja
            pykälässä olisi viitattu yksityistielain
            96 §:ään. Tämä viittaus
            oli erittäin epäselvä, ja siinäkin
            mielessä sitä oli aivan mahdoton hyväksyä,
            vaikka periaatteen ymmärsikin. Jos viittaus olisi lakiin
            tullut, voi olla, ettei siitä olisi kukaan ottanut selvää,
            mitä siinä oikein tarkoitetaan, koska pykäläehdotus
            lähti liikkeelle siitä, että soveltuvin
            osin noudatetaan sitä, mitä yksityisteistä annetun
            lain 96 §:ssä kerrotaan. Kun siinä puhutaan
            pelkästään yksityisen tien kunnossapidosta
            ja kun taas kestävän metsätalouden rahoituslaissa
            puhutaan tien perusparantamisesta, siinä vaiheessa varmaan
            olisivat menneet asiat sekaisin ja todennäköisesti
            olisi voinut syntyä ainoastaan riitaisia oikeusjuttuja.
            Se ei ole kyllä kenenkään etu tässä asiassa.
         
         
         Niin kuin on todettu, jos on yksityistie, jolla on huomattavaa
            yhteistä ja yleistä käyttöä,
            jos kunta antaa siihen avustusta vuodessa vaikka markankin, sen
            jälkeen se on yleisesti liikennöitävissä.
            Luulen, että kaikissa fiksuissa kunnissa varmaan näin
            ajatellaankin ja mietitään, mihin avustusrahoja
            laitetaan.
         
         
       
      
         
         Pertti   Hemmilä   /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kuten edellisissä puheenvuoroissa
            jo useampaankin kertaan on todettu, olennaistahan tämän lain
            valmistelulle ja sille, että se pitäisi nyt kiireen
            vilkkaa hyväksyä, on se, että puun tuotanto ja
            sen kuljetus teollisuuden tarpeisiin turvataan entistä paremmin.
            Siitähän tässä on kysymys. Kun
            saadaan julkista rahoitusta tämän jälkeen entistä enemmän
            nimenomaan metsätalouden tarpeisiin, nuoren metsän
            hoitoon, siitä aiheutuviin kustannuksiin ja lisäksi
            näillä toimenpiteillä voidaan tehostaa
            nimenomaan työllisyyttä ja parantaa jopa pitkäaikaistyöttömien
            työllistymistä, ovat tavoitteet varmasti meidän
            kaikkien hyväksyttävissä ja voimme todellakin
            kannustaa tällä tavalla myöskin työttömien
            työllistämistä.
         
         
         Toinen hyvä asia, joka myöskin on moneen kertaan
            jo todettu, on juurikäävän torjunta.
            Jos juurikäävän torjuntaan nyt ripeästi
            ryhdytään, se puolestaan tulevaisuudessa turvaa
            teollisuutemme ehjän, terveen puun saantia.
         
         
         Lisäksi on mahdottoman tärkeää,
            että puun kuljetus, nimenomaan metsäkuljetuksen
            jälkeen tapahtuva kuljetus tehtaille teollisuuden tarpeisiin
            saadaan nykyistä joustavammaksi. Teollisuushan ei enää varastoi
            juurikaan puuta siinä määrin kuin joskus
            esimerkiksi kymmenen vuotta sitten on tapahtunut, vaan on tarvetta
            siirtää puu niin sanotusti kannolta tehtaalle.
         
         
         Nämä ovat olennaisia, ja olemme kaikki myöskin
            valiokuntakäsittelyn aikana olleet yksimielisiä siitä,
            että laki pitäisi saada voimaan mahdollisimman
            nopeasti. Valitettavasti vain lain voimaantuloa on viivyttänyt
            täälläkin oikeastaan keskustelun kärjeksi
            noussut vastalauseessa mainittu jokamiehenoikeusasia. Vastalause
            sinänsä olisi ihan ok, mutta kun siinä viitataan yksityistielakiin
            ja vielä kun sitä perustellaan jokamiehenoikeuksilla,
            silloin mennään aika pahasti tieltä metsään.
            Nimittäin kysehän on juuri siitä asiasta,
            minkä ed. Pulliainen on ansiokkaasti nostanut esiin, että yksityisteitä voidaan
            käyttää eikä tarvita silloin
            jokamiehenoikeuksia, kun käytetään julkisista
            varoista, lähinnä kunnan varoista, vuosittain
            avustettavia yksityisiä teitä. Kun siitä on
            kyse, ei tarvitse perustella jokamiehenoikeuksilla.
         
         
         Kun jokamiehenoikeudet ulottuvat todellakin vain muuhun liikkumiseen
            paitsi moottoriajoneuvolla tapahtuvaan, eihän voi mitenkään
            olla mahdollista, että tällaisen lain valmistelun
            ja käsittelyn yhteydessä otettaisiin tämmöinen
            erittäin merkittävä uusi periaatteellinen
            näkökohta kuin jokamiehenoikeuksien ulottaminen
            myöskin moottoriajoneuvoliikenteeseen. Jos me käsittelisimme
            tässä yhteydessä nyt jokamiehenoikeuksia,
            emme missään nimessä puhuisi moottoriajoneuvoliikenteestä.
            Vastalauseen tekijät perustelevat nimenomaan moottoriajoneuvoliikenteen
            sallimista kyseisillä osittain valtion varoin perusparannettavilla
            tai rakennettavilla teillä. Kyse on kahdesta aivan eri
            asiasta. Pyytäisin vastalauseen tekijöitä ja
            myöskin niitä ihmisiä, jotka täällä mahdollisessa äänestyksessä ottavat kantaa,
            ottamaan nämä seikat huomioon.
         
         
         Muuten, jospa tämä todellakin vaikuttaisi
            positiivisesti jo tulevana kesänä metsänhoito-
            ja metsänparannustöihimme, niin kaikki hyvin.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
         Rouva puhemies! Kysymyksessä on siis Kansallisen metsäohjelman vuoteen
            2010 ulottuvien tavoitteiden toteuttaminen hallituksen esityksen
            n:o 198/2000 vp osalta. Tässä kohdassa,
            kun on kysymys yleiskeskustelusta, haluaisin painottaa sitä,
            että Kansallisen metsäohjelman muut osa-alueet,
            eteläisen Suomen vanhojen metsien suojelu ja biodiversiteetin
            huomioiminen, ovat edenneet paljon hitaammalla aikataululla. Huoleni
            ei johdu siitä, että nyt olisi jollakin tavalla
            liian nopeasti menty eteenpäin tällä tuotantopuolella,
            mutta tuo toinen osa Kansallista metsäohjelmaa ei ole samalla
            tavalla liikkunut eteenpäin.
         
         
         Lopuksi, puhemies, haluaisin huomioida myös sen, valiokunnan
            ulkopuolelta, että keskustelu, joka nyt syntyi tässä kysymyksessä jokamiehenoikeuksista,
            on sikäli mielestäni arvokas, että kukaan
            ei tässä salissa ole niitä oikeuksia kiistänyt,
            vaan voi sanoa, että lähes kaikissa puheenvuoroissa
            on tuotu niiden arvo ja merkitys suomalaisena erikoisuutena esille.
            Tässä mielessä tämä keskustelu
            on ollut myös aivan paikallaan.
         
         
       
      
         
         Tapio Karjalainen  /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa on
            käynyt ilmi, että sekä valiokunnassa
            että täällä salissa on oltu
            pääosiltaan yksimielisiä lain sisällöstä ja
            jopa käsittelyn nopeudesta. Sen sijaan keskeiseksi on keskustelussa
            noussut tienkäyttöoikeus. Puuttumatta sen laajemmin
            tähän keskusteluun, jossa selvästi on
            näkyvillä toisaalta metsänomistajien
            ja toisaalta omistamattomien käyttäjien etujen
            vastakkaisuus, totean vain sen, että kukaan ei ilmeisesti
            ole väittänytkään, että jokamiehenoikeus
            tarkoittaisi moottoriajoneuvolla liikkumista. Mutta jokamiehenoikeuden
            käytännön toteutuminen edellyttää,
            että suomalainen tiestö on mahdollisimman hyvin
            ihmisten käytettävissä, että metsään
            sitten myös päästään
            kulkemaan. Siinä mielessä niiden teiden, joita
            yhteiskunta rahoittaa, pitäisi olla mahdollisimman vapaasti
            käytettävissä. Täällä on
            vedottu siihen, että nämä ovat pieniä summia; ed.
            Jari Koskinen sanoi, että pieni avustussumma. Toisaalta
            on syytä muistaa, että näitä avustuksia
            ei ole pakko ottaa vastaan. Joka rakentaa tien, käyttää sitä suvereenisti
            ja sulkee sen myös. Avustusta vastaanottaessa ottaa vastaan
            myös velvoitteita.
         
         
       
      
         
         Esko-Juhani   Tennilä   /vas:
            		
         
         
          Rouva puhemies! Jos Suomella onkin nyt kännykkä kädessä, niin
            kyllä me puujaloilla tässä maassa edelleen seisomme.
            Siksi on erinomaisen hyvä asia, että nyt mahdollistetaan
            se, että metsänparannustöitä voidaan
            teettää kestävän metsätalouden
            rahoituslain pohjalta työllisyystyönä työttömillä.
            Tämä on Lapissa suuren tyytyväisyyden
            aihe, ja tämä on nyt olennainen pointti tässä lakimuutoksessa. On
            tärkeätä, että metsänparannustöitä tehdään
            ja että niitä voidaan teettää ja
            että sitä tuetaan selvästi valtiovallan
            toimesta, olkoon se instrumentti mikä hyvänsä;
            niin kuin nyt on valittu, niin se on valittu, ja se käy
            meille. On erinomaisen hyvä asia, että myös
            työttömät asetetaan tässä ihan
            selvästi etusijalle. Ei ole viisaampaa työn teettämistä työttömillä minusta
            kuin metsänparannustyöt. Niihin pystyvät
            myös meillä pohjoisessa ne, jotka ovat ennen metsätöitä tehneet,
            mutta ovat nyt työttöminä. Tämä on
            olennaista tässä lakimuutoksessa.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyy.