Täysistunnon pöytäkirja 41/2001 vp

PTK 41/2001 vp

41. TIISTAINA 17. HUHTI KUUTA 2001 kello 14

Tarkistettu versio 2.0

6) Hallituksen esitys laiksi henkilötietojen käsittelystä rangaistusten täytäntöönpanossa

 

Oikeusministeri Johannes Koskinen

Herra puhemies! Tässä hallituksen esityksessä on kysymys paljon rajatummasta henkilöjoukosta kuin äskeisessä keskustelun kohteena olleessa esityksessä. Erityislakia henkilötietojen käsittelystä rangaistusten täytäntöönpanossa pidetään tarpeellisena, koska vankiloissa ja myös yhdyskuntaseuraamusten täytäntöönpanon yhteydessä käsitellään hyvin arkaluonteisia tietoja. Henkilötietolaki on yleislaki, eikä siinä säädetä eikä voidakaan säätää riittävän yksityiskohtaisesti tällaisten erityissektorien tietojen käsittelemisestä.

Ehdotettu laki tulisi koskemaan elokuun alusta tänä vuonna toimintansa aloittavan Rikosseuraamusviraston ja Kriminaalihuoltolaitoksen sekä Vankeinhoitolaitoksen tietojärjestelmiä. Uusi laki säätäisi näissä rekistereissä olevien tietojen tietosisällöstä ja tietojen käsittelyn periaatteista. Uusi Rikosseuraamusvirasto pitäisi yllä täytäntöönpanorekisteriä, joka sisältäisi tiedot kaikista tuomituista ja rangaistuslaitokseen otetuista, sekä muun muassa valvonta- ja toimintarekisteriä, turvallisuustietorekisteriä ja terveydenhuollon rekisteriä. Kriminaalihuoltolaitoksessa kerättäisiin tietoja yhdyskuntaseuraamukseen tuomituista yhdyskuntaseuraamusrekisteriin. Lakiehdotuksen mukaan Vankeinhoitolaitoksessa voitaisiin tietyin edellytyksin kerätä lisäksi tietoja myös ulkopuolisista henkilöistä tapaajarekisteriin, tapaamiskieltorekisteriin sekä asioijarekisteriin. Kaikki nämä ovat tarpeen esimerkiksi vankiloiden huumekontrollin tiukentamiseksi.

Laissa säädettäisiin myös rekisteröidyn oikeuksista ja tietoturvallisuudesta. Rekisteristä saisi suoran teknisen käyttöyhteyden avulla luovuttaa tietoa muun muassa poliisille, tuomioistuimelle, tullille, rajavartiostolle ja Ulkomaalaisvirastolle esimerkiksi rikoksen ennalta estämiseksi tai rikosasian käsittelemistä varten. Rekisteröity henkilö olisi myös oikeutettu tarkistamaan itseään koskevat tiedot, ellei siitä katsota olevan erityistä vaaraa laitoksen tai jonkun henkilön turvallisuudelle.

Esitykseen sisältyy myös säännös terveydenhuollon ammattihenkilön salassapitovelvollisuudesta poikkeamisesta. Säännöksen mukaan vankia hoitava lääkäri voisi eräin edellytyksin antaa vankilan johtajalle tiedon vangin vakavasta tarttuvasta taudista, jos lääkärin arvion mukaan on olemassa erityinen vaara taudin leviämisestä. Tässä on selvästi tarvetta vankilahenkilöstön työsuojelun turvaamiseksi saada tietyissä tilanteissa tietoja vankien terveydentilasta. Lähinnähän silloin on kysymys hiv-potilaista. Tässä on hyvin varovainen esitys. Se jäisi riippuvaksi lääkärin omasta arviosta, onko tällainen tiedon antaminen vankilan johtajalle tarpeen muiden henkilöiden terveyden suojaamiseksi.

Tuleva Rikosseuraamusvirasto ja Kriminaalihuoltolaitos sekä Vankeinhoitolaitos ovat tämän ja ensi vuoden aikana ottamassa käyttöön uudet atk-pohjaiset asiakas- ja vankitietojen käsittelyjärjestelmät. Järjestelmien uusimisen tavoitteena ovat muun muassa tiedon ajantasaisuus sekä laaja käytettävyys niin keskusvirasto- kuin laitostasollakin. Uudet järjestelmät tulevat sekä helpottamaan että nopeuttamaan kriminaalihuollon ja vankeinhoidon tehtävien asianmukaista hoitoa. Samalla säästyy myös henkilövoimavaroja vielä tärkeämpään, vankien kuntouttamiseen ja yhteiskuntaan sopeuttavaan työhön.

Toivottavasti esitys käsitellään ripeästi ja pystytään etenemään aikataulujen mukaisesti näiden tietojärjestelmien uusimisessa.

Keskustelu päättyy.