4) Hallituksen esitys laeiksi osa-aikaeläkettä ja
yksilöllistä varhaiseläkettä koskevien säännösten
muuttamisesta
jatkuu:
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Eri yhteiskuntaryhmien kohtelu on kovin erilaista
myös eläkeiän osalta. Hyvin monet yritysjohtajat
ovat lähteneet eläkkeelle suurin piirtein 60 vuoden
iässä. Viimeisin uutinen kertoo, että Nordian
Vesa Vainio lähtee eläkkeelle 59-vuotiaana. Sitten
on toinen ryhmä, jotka ovat varsin hyväpalkkaisia
hekin pääsääntöisesti,
ja siihen kuuluu niitä, jotka ottavat oman eläkevakuutuksen,
ja tätä kautta eläkkeelle lähtöä tuetaan
valtion toimesta varsin mittavin verohuojennuksin. Mutta raskaan
työn raatajien osalta ja työttömänä olevien
osalta eläkeikää lähdetään
nyt nostamaan väkisin lainsäädäntötoimin.
Tätähän se tarkoittaa, kun varhaiseläke
lopetetaan, osa-aikaeläkkeen ehtoja huononnetaan ja ikäraja
nostetaan 58 vuoteen. Jatkossa tulee vielä eläkeputken
sulkeminen Puron työryhmän paketista sekä työttömyyseläkkeen
lopettaminen. Nämä ovat niitä toimia,
joilla eläkeikää väkisin pyritään
nostamaan. Perusteluna tähän käytetään
kahta asiaa: Ensinnäkin väitetään,
että eläkemenot ovat aivan liian suuret. Tosiasia
kuitenkin on, että eläkeleikkausten jälkeen
eläkemenojen osuus bruttokansantuotteesta on pudonnut jyrkästikin
viime vuosina. Se on nyt 1980-luvun puolivälin tasolla,
siis eläkemenojen osuus bkt:sta. Toisaalta sanotaan, että meillä tulee
työvoimapula ja siksi pitää eläkeikää jatkaa.
Tässä ollaan tietysti hyvin isossa kysymyksessä.
Meillä eläkkeellelähtöikä on
nyt 59 vuotta. Se on tietysti kovin matala. Mutta pitää nähdä,
miksi lähdetään eläkkeelle niin
aikaisin. Kysymys on työuupumuksesta sekä sairauksista.
(Ed. Laakso: Tuskinpa Vainion osalta!) — Siellä ehkä ovat ihan
toiset syyt. Siellä firmat ehkä katsovat, että on
hyvä kierrättää riittävän
aikaisessa vaiheessa, kun ihmiset ovat vielä vireitä. — Kyllä eläkkeelle
lähdön syyt ovat työuupumus ja sairaudet.
Ei se ole sitä, että ehdoin tahdoin halutaan vain
eläkepäiviä viettää tuolla
raatajien, raskaan työn tekijöiden porukoissa.
Työuupumus tulee siitä, että työntekijöitä on
aivan liian vähän tehtävään
työmäärään nähden.
Kansanterveyslaitoksen tutkimus kertoo, että yli puolet
suomalaisista työntekijöistä kokee työuupumusta
pahempana tai lievempänä, mutta yli puolet kokee
työuupumusta. Siellä on se perussyy tähän
varhaiseen eläköitymiseen. Toinen tähän
liittyvä on tietysti ylipäätäänkin
se tilanne, jossa työelämässä ollaan.
Pätkätöitä on, kouluttamattomuutta
on, huonoja jatkuvan, elämän pituisen koulutuksen
järjestelmiä, joissa ihmiset kokevat myöskin
sitä, että he eivät osaa niitä tehtäviä.
Sekin tuo sitten uupumusta. Tämä on tietysti iso
ongelma. Mutta tässähän pitää lähteä toisin
päin liikkeelle kuin mitä hallitus esittää,
eli pitää ruveta muuttamaan sitä työelämää semmoiseksi,
että ihmiset jatkavat siellä pidempään.
Tästä ei ole yhtäkään
esitystä näissä Puron papereissa, ei
ensimmäistäkään. Kovia linjoja
vain siihen, että te ette lähde. Mutta mitä sitten
siellä työelämässä tehtäisiin,
että siellä paremmin pysyttäisiin? Siitä ei
ole yhtään esitystä. Tältä pohjalta
tätä esityskokonaisuutta tietenkin pitää myös
tarkastella.
Kun puhutaan työvoimapulasta, joka uhkaa, pitää sitten
kyllä nähdä myöskin se, että meillä on
300 000 työtöntä. Siellä on
olemassa iso potentiaali, joka on nyt kokonaan työelämän
ulkopuolella, ainakin pääsääntöisesti
pitkäaikaistyöttömiä hyvin monet.
Nämä 300 000 työtöntä nyt tilastoissa,
jotka näkyvät, tarkoittaa, että yli puoli
miljoonaa suomalaista kokee joka vuosi työttömyyden.
Siellä on se potentiaali, jolla tätä työvoimapulauhkaa
voidaan torjua, ja työssäkäyntiastetta
voidaan nostaa muillakin toimilla, kunhan vain erilaiset järjestelmät
saadaan hyvin toimiviksi, kuten esimerkiksi päivähoitojärjestelmät
vielä paremmiksi niin, että kaikki voivat halutessaan
osallistua työelämään.
Eli tässä lähdetään
nyt väärin päin liikkeelle. Työelämälle
ei tehdä mitään, mutta eläkkeelle pääsyä vaikeutetaan.
Tästä ei seuraa, hyvät kansanedustajat,
mikään muu kuin se, että työkyvyttömyyseläkehelvetti
tulee yhä useamman kohtaloksi. Mitä muuta siitä voi
seurata? Me tiedämme, mitä se on, kun ihminen
yrittää päästä työkyvyttömyyseläkkeelle.
Lääkäri antaa lausunnon. Helsingissä toinen
lääkäri lukee eikä annakaan sitä työkyvyttömyyseläkettä,
vaikka se ihmiselle kuuluisi. Siihen piinaan ajetaan nyt yhä useampi. Mitään
muuta näistä laeista ei seuraa, väitän
aivan suoraan. Siksi en ole hyväksymässä tätä eläkeiän
nostamista. Minä en sitä kerta kaikkiaan voi hyväksyä.
Olen koettanut nyt koko tämän vaalikauden tulevaisuusvaliokunnan
jäsenenä, kun olemme tutkineet työn tulevaisuutta,
perehtyä työelämän kysymyksiin.
Minulla on aivan selvä ja syvä vakaumus siitä,
että ei se näin voi mennä. Pitää tehdä sille
työelämälle jotakin. Sille ei tehdä mitään
nyt. Se on se perusongelma tässä.
Tässä on puhuttu siitä, että kun
kolmikanta teki tämmöisen päätöksen,
ei sille enää voida mitään.
Minä arvostan aivan tavattomasti, sanon tämän
hyvin selvästi, ammattiyhdistysliikettä. Onhan
se mahtava voima ja tärkeä voima ja ainoakin voima
monissa tapauksissa puolustamaan sitä duunaria ja työntekijää yleensä.
Mutta jos siellä kolmikannassa tulee vääriä päätöksiä vaikkapa
ammattiliiton jäsenen näkökulmasta, täytyyhän
se täällä meillä olla itsellinen
ja oma kantamme, miten silloin menetellään. Nyt
ovat tulleet väärät päätökset
Puron porukassa työntekijöiden kannalta.
Olen keskustellut tästä eläkeiän
nostamisesta hyvin monien ammattiliittoihin kuuluvien ihmisten kanssa
Lapissa Kemin Stora Enson työntekijöiden kanssa,
Metsä-Botnian Kemin-tehtaiden työntekijöiden
kanssa, Kemin kaupungin työntekijöiden kanssa,
ja monissa muissa tilaisuuksissa minä olen ollut puheissa.
Kaikki ammattiliiton jäsenet sanovat, että nyt
lähti väärin päin menemään
tämä homma. Eli minä kyllä nojaan
näihin ammattiliittojen jäseniin, kun näen,
että ammattiliittojen johtajat eivät ole pystyneet
siinä kolmikannassa nyt pitämään
työntekijöiden puolta. Eli kyllä minä odotan,
että eduskunnassa on nyt sydäntä siihen,
että eläkeiän korotukset torjutaan. Kyllä,
arvoisat kansanedustajat, meitä tähän
velvoittaa myöskin se, että meidän eläkejärjestelmämme
ovat varsin hyvässä kunnossa, jos niitä verrataan
näitten duunareitten eläkejärjestelmiin.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Ensin ruusut, sitten risut.
Tämä esitys pitää sisällään
laman uhrien pelastusoperaation työttömyyseläkkeelle
n:o 2. Ensimmäinen operaatio tehtiin vuonna 99, jolloin noin
3 000 ilman tulevan ajan oikeutta olevaa oli pudotettu
työttömyyseläkkeen ulkopuolelle ja heidät
pelastettiin. Silloin jo oli tiedossa, että ulos tulevat
jäämään henkilöt, jotka
eivät täytä Ahon hallituksen aikaansaamaa
ehtoa työttömyyseläkkeeseen. Eli piti
olla viisi vuotta työssä viimeisen 15 vuoden aikana,
jotta työttömyyseläkkeen saattoi saada.
Tämä heikennys tuli voimaan vuoden 94 alusta.
Nyt siis tämä Lipposen hallitus on jo yhden pelastusoperaation
tehnyt. Nyt tässä on toinen osa. Tällä nyt
sitten sosiaali- ja terveysvaliokunnan lausuman pohjalta vedetään
kuiville parituhatta pitkäaikaistyötöntä,
jotka eivät ole tämän 5/15 vuoden
ehdon vuoksi saaneet työttömyyseläkettä.
Silloin, kun Puron edellinen paketti valiokunnassa oli ja kun
meillä tiedossa oli tämä ongelma, yritin
parhaani mukaan viedä eteenpäin ed. Kankaan tekemää aloitetta,
jossa olisi pidennetty tarkasteluaikaa 20 vuoteen. Työnantajan
edustaja vastusti esitystä, vaikka Kari Puro itse sanoi, että hänellä ei
ole mitään, ettei tätä nyt tullut
pohdituksi niin tarkasti valmistelussa, sitä vastaan, että se
korjattaisiin. Kun työnantajan edustaja vastusti, tätä ei
silloin korjattu. Ainoa, mikä saatiin, oli tämä ponsi
valiokunnan mietintöön. Koska työnantajan
edustaja vastusti, tietysti työnantajan mieli piti saada
tässä muuttumaan.
Tammelantorilla ihmisten tarinoita kuunnellessa minulle selvisivät
nämä ongelmat ennen edellistä käsittelyä,
yhtä lailla Tampereen keskustorilla. Siinä oli
lähellä Tampella ja Finlayson, josta seinät
olivat pystyssä, mutta työntekijät olivat
jo silloin poissa. Tammelantorin kulmalla oli ennen suutarien suuri
linna, Aaltosen kenkätehdas. Kun Aaltosen kenkätehtaan
mallimestari tuli näyttämään
papereita, joissa hän 30—35 vuoden työssäolovuoden
jälkeen aloitettuaan 13-vuotiaana työnteon oli
kuitenkin jo 80-luvun puolivälissä, silloin, kun
alkoivat suurten yritysten saneeraukset, joutunut työttömäksi,
ei silloin 45 vuotta täyttäneelle, noin viisikymppiselle,
ollut töitä, ei Tampereella eikä löytynyt mistään
muualtakaan.
Samanlaisia tarinoita oli useampia, ja kun hylkypäätöksistä saamani
kopiot toimitin eri tahoille työnantajia myöten,
sanoin, että ei näille ihmisille voi tehdä näin,
että he eivät saa tätä. Joka kerta,
kun tapaan nämä ihmiset, he aina kysyvät, joko
tämä asia on korjattu. Ikävä kyllä,
tähän asti on täytynyt sanoa, että ei
ole onnistunut tämän ponnen toteuttaminen. Mutta
nyt seuraavan kerran voin sanoa, että nyt juuri näiden
henkilöiden kohdalla tähän tulee korjaus.
Tämä korjaus koskee ensi vuonna arviolta 1 700:aa
henkilöä. Mutta nämä ehdot,
jotka tälle on asetettu 4 c §:ssä, ovat
niin tiukat, että tämä edelleen tulee
pudottamaan ulkopuolelle useita satoja ihmisiä, jotka ovat,
voi sanoa, vähintään yhtä kohtuuttomassa tilanteessa.
Sen takia valiokuntakäsittelyssä tätä pykälää tulee
korjata.
Se, että on syntynyt ennen vuotta 45, on yksi kohtuuton
ehto. Toinen on esimerkiksi se, että työmarkkinatukea
on pitänyt saada tammikuun 1. päivänä vuonna
2000 taikka että on ollut TELin eräiden
momenttien mukaisesti työttömänä vuonna
99. Edelleen vaatimus, että — no niin, en käy
näitä yksityiskohtaisemmin tarkemmin läpi,
mutta tässä on asetettu useita sellaisia lisäehtoja
työttömyyseläkkeen saamiselle, että väliinputoamisia
edelleen tapahtuu. Nämä mielestäni tulisi
korjata valiokuntakäsittelyssä.
Tampere-talon edessä tuli entinen pienyrittäjä,
rouva, kertomaan, että hänen työttömyyseläkkeensä on
hylätty. Kun kuuntelin häntä, sanoin, että eihän
se voi olla sinulta hylätty. Pyysin kuitenkin häntä tuomaan
paperit. Hän toi paperit, luin niitä ja ihmettelin,
miten tässä näin on voinut käydä,
mutta kierros Kelaan ja työministeriöön
lopulta selvitti minulle, että kyllä, näin
hänelle oli käynyt, ja miksi? Hän oli
ensin menettänyt miehensä, hän oli leski.
Lamavuosina hän menetti yrityksensä ja meni konkurssiin,
mutta silloin ei yrittäjä voinut olla edes kassan
jäsen. Kun silloin hänellä oli perhe-eläke,
hän ei voinut saada työttömyyspäivärahaa,
peruspäivärahaa vanhojen sääntöjen
mukaan, koska se oli aina tuloharkintainen. Näin tämä rouva
jäi ilman minkäänlaista päivärahaa
ja työmarkkinatukea.
Vastaavanlaisia vuonna 93 tai sitä ennen työttömiksi
jääneitä, joilla ei ole ollut mitään
mahdollisuuksia näinä vuosina saada eläkettä,
on, ei suurta määrää, mutta
itsekin tunnen useampia. Ne ovat kaikki täysin kohtuuttomia
tilanteita. He ovat nyt täyttäneet 60 vuotta,
39, 40 ja 41 syntyneitä, 42 syntyneet tänä vuonna.
Hylkypäätös tulee. Kaikki ovat luulleet,
että he ovat työttömyyseläkeputkessa
ja että ainakin tämä viimeinen pelastusoperaatio
heitä auttoi, mutta kun ei auttanut niin ei auttanut. Silloin
meidän pitää heitä auttaa muuttamalla
näitä pykäliä, niin että he
tulevat työttömyyseläkkeen saamaan.
Moni niistä ihmisistä, jotka ovat ilman työttömyyseläkettä,
ovat tosiasiassa olleet vajaatyökykyisiä. Lueskelin
tuossa työllisyyskertomusta. Vajaatyökykyisten
työllistäminen viime vuonna väheni, mutta
vajaakuntoisten työtä hakevien työttömien
määrähän on lisääntynyt
kymmeniä tuhansia viime vuosien aikana. Kuitenkin heidän työllistämisensä on
vähentynyt. Näillä ihmisillä on
todella paljon sairauksia, mutta ei niin paljon, että he
olisivat saaneet työkyvyttömyyseläkkeen.
Yhden näistä onnistuin samaan työkyvyttömyyseläkkeelle.
Hänen työkyvyttömyyseläkkeensä oli
hylätty sillä perusteella, että hänellä on
vain 58 kuukautta vaaditusta 60 kuukaudesta eli viidestä vuodesta,
ja hylky tuli niin että pamahti. Mutta hän sai
työkyvyttömyyseläkkeen.
Eräs rouva meni ottamaan varhennetun vanhuuseläkkeen
eli pienemmän eläkkeen koko loppuiäkseen,
koska hän ei jaksanut odottaa. Eräs näistä,
tämä entinen yrittäjärouva,
on nyt it-rahoilla tutkimuksessa. Hänet on tutkittu kolme neljä kertaa
ja hänet on aina todettu työkyvyttömäksi,
mutta aina tulee hylkypäätös kaikista.
Ed. Tennilä kuvasi sitä rulettia, mikä ihmisillä on, kun
he yrittävät saada työkyvyttömyyseläkettä.
Siis työttömyyseläkkeen ehtoja tulee
vielä valiokuntakäsittelyssä korjata.
Samaten, kun 60 vuotta täyttäneiden työkyvyttömyyseläkeoikeutta
arvioidaan ja nyt siihen lisätään, että painotetaan
työkyvyttömyyden ammatillista luonnetta, siinä pitäisi
mielestäni painottaa myöskin työllistymismahdollisuuksia.
Yksilöllisen varhaiseläkkeen lopettaminen
on tietenkin huono asia, samaten osa-aikaeläkkeen ikärajan
korottaminen on huono asia, vaikka joskus ymmärtää sitä,
kun ylilääkärit ovat ne, jotka lähtevät.
Miksi he lähtevät osa-aikaeläkkeelle? Sen
takia, että työpaineet sairaaloissa ovat sellaiset,
että uupumus heitäkin uhkaa. Mutta se aiheuttaa
juuri niitä ongelmia, mistä terveysprojektin yhteydessä puhuttiin.
Koska koko 10 minuuttia meni työttömyyseläkeasian
selvittämiseen, niitä ongelmia, jotka ovat todellisia,
mistä ed. Kuoppa ja Tennilä ovat puhuneet, en
tässä yhteydessä laajemmin käsittele.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Hallituksen eläkepaketti sisältää monenlaista,
mutta perusasia on se, että eläkeikää pyritään
nostamaan lainsäädäntökeinoin
noin kolmella vuodella. Erityisen ongelmallinen tämä on
mielestäni, kun yksilöllinen varhaiseläkejärjestelmä lopetetaan.
Se on menettänyt merkitystään osittain
tiukentuneiden tulkintojen johdosta, mutta täytyy muistaa,
että tämä järjestelmä on
viime vuosinakin koskenut 60 vuotta täyttäneitä työntekijöitä, jotka
ovat menettäneet osittain työkykynsä,
tehneet pitkän työhistorian, joillakuilla on jopa
yli 40 vuoden työsuhde. Tästä huolimatta
heille ei olla myöntämässä eläkettä,
vaikka he eivät pystykään enää omaa
työtänsä tekemään.
Tästä on aivan riittävästi esimerkkejä.
Sitä osoittavat myöskin ne luvut, joita hylkäysprosentit
ovat. Yksilöllisen varhaiseläkkeen hylkäysprosentti oli
viime vuonna 25,9 prosenttia ja työkyvyttömyyseläkkeiden
hylkäysprosentti oli 19,1 prosenttia, elikkä hyvin
suuri määrä ihmisiä jää heille
kuuluvan eläkeoikeuden ulkopuolelle.
Tässä tietenkin syynä on se, että työolosuhteet ovat
edelleenkin liian kovat. Ihmiset eivät kestä työpainetta
fyysisesti eivätkä myöskään
henkisesti. Näin ollen on täysin järjetöntä,
että lainsäädäntöteitse
lähdetään ihmiset pakottamaan pysymään
pitempään työelämässä,
sillä kyllä tänä päivänäkin
ihmiset ovat 65 vuoteen asti töissä, jos he siellä jaksavat.
Kun soitin entiseen työpaikkaani ja kysyin viime vuoden
eläketapahtumia, neljä henkilöä oli
jäänyt vanhuuseläkkeelle eli he olivat
olleet 65 vuoteen asti töissä mutta kolmetoista
työntekijää oli jäänyt
työkyvyttömyyseläkkeelle elikkä heidän
terveytensä ei ollut kestänyt olla töissä yleiseen
eläkeikään asti. Tässä on
aivan selvästi nähtävissä se,
että edelleenkin vuorotyöt, ruumiillisesti raskaat
työt ja muut ovat niin kuluttavia, että ihmiset
eivät selviä 65 ikävuoteen asti. Näin
ollen ei ole mitään mieltä siinä,
että lähdetään lainsäädäntökeinoin näitä eläkeikiä nostamaan.
Haluan vielä muistuttaa siitä, että ay-liike
oli aikoinaan 70—80-luvulla voimakkaasti taistelemassa
eläkeiän alentamisen puolesta ja elinikäisen
työajan lyhentämisen puolesta. Tässähän
tapahtuu myöskin niin, että ihmisten elinikäistä työaikaa
ollaan pidentämässä, vaikka toisaalta
on puhuttu, että pitäisi työtä jakaa
uudelleen. Nyt päinvastoin pyritään keräämään
entistä pitempiä työjaksoja ihmisille.
Kuten ed. Tennilä täällä totesi
jo, hyväosaiset, rikkaat, johtajat kyllä pääsevät
eläkkeelle ja varsin hyväkuntoisina Lappiin hiihtelemään.
Mutta toista se on monella työntekijällä,
joka on menettänyt terveytensä työssä lähes
kokonaan, jos viimein pääsee eläkkeelle;
hyvin suuri osa, yksi kolmasosahan miehistä kuolee jo ennen
65 ikävuotta, kuten tilastot osoittavat. Tämä on
sitten se tasa-arvo tässä yhteiskunnassa.
Ed. Stenius-Kaukonen jo kävikin läpi työttömyyseläkeproblematiikkaa,
jossa on paljon väliinputoajia, mutta niitä on
myöskin muualla eläkejärjestelmässä.
Näitä järjestelmiä ei pitäisi
tehdä entistä hankalammiksi ihmisille, koska köyhyyttä synnytetään
myöskin sillä, että ihmiset eivät
saa eläketurvaa, joka heille kuuluisi.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämähän kuuluu
sosiaalipakettiin ja kolmikannassa sovittuihin asioihin. Itse ajattelin
paikaltani puuttua pelkästään siihen
kysymykseen, koska niin kuin ed. Tennilä totesi, ilmeisesti
on sillä tavalla tässä käynyt
kuitenkin, jotta ay-johtajat eivät ole pystyneet parempaa
ratkaisua pitämään. Siis minä pidän
parempana ratkaisuna sitä, että pidetään
osa-aikaeläkeikäraja 56 vuodessa ja varhennettua
eläkepakettia voimassa. Näen niin päin
tämän kysymyksen, jotta eduskuntahan voi parantaa
kolmikantapakettia, jos niin päin ajatellaan, mutta ei
missään tapauksessa huonontaa. Sen takia meinaan,
että ne korjaukset, mitkä eduskunta valiokunnissa
toivon mukaan rohkenee tekemään, olisivat parantavaan
suuntaan, mikä tarkoittaa sitä, jotta mahdollisesti
otetaan huomioon se kokeilun tulos, mikä on ihan myönteinen.
Osa-aikaeläkkeen osalta, kun 56 oli ikäraja, minusta
siitä on kuitenkin myönteisiä kokemuksia
ja se pitäisi säilyttää siinä.
Samaten varhennettu eläkejärjestelmä,
sitähän on vain kyllä käytetty
aika vähän, antoi mahdollisuuden kuitenkin ihmisen
oman harkinnan mukaan lähteä siihen. Se eläkehän
jaettiin pidemmälle ajalle, mikä pienensi kokonaisuutena
eläkettä, kuukausieläkettä;
saman eläkkeen sitten loppujen lopuksi sai, jos eli keskimääräisen
iän. Minusta nämä molemmat pitäisi
säilyttää.
Myönteinen seikka tässä on työttömyyseläkeosion
muutos, jota ed. Stenius-Kaukonen pitkästi kuvasi. Siihen
minusta pitää valiokunnassa tehdä muutokset,
joita se edellyttää, jotta väliinputoamisia
olisi mahdollisimman vähän. Niitä aina näköjään
jää, mutta kun tiedetään etukäteen,
että tapahtuu väliinputoamisia, niin korjataan
se nyt käsittelyn yhteydessä.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa puhemies! Eilen jo tästä asiasta muutaman
sanan puhuin mutta ajattelin, että omalta osaltani olisin
tukemassa niitä näkemyksiä, mitä ed.
Stenius-Kaukonen esitti esimerkiksi työttömyyseläkkeen
4 c §:n korjauksen suhteen. Laman uhreja on aivan liian paljon.
Kun me nyt olemme yrittäneet paikkailla huonoa lainsäädäntöä,
mitä aikoinaan tässä talossa tehtiin,
edelleen sinne on jäänyt sellaisia aukkoja, joihin
hyvin moni työtön on pudonnut. Meidän
tehtävämme on kyllä nyt hyvin tarkoin kriittisesti
katsoa nämä lait läpi ja tehdä siltä osin korjauksia,
ettei väliinputoajia enää ole.
Toivon ja uskon, että sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
sosiaalidemokraatit ovat tukemassa niitä ehdotuksia, mitä ed.
Stenius-Kaukonen tullee siellä tekemään.
Itse toimin ainakin siihen suuntaan. Tässä ei
ole kysymys nyt mistään suurista taloudellisista
asioista, paitsi että yksittäisten henkilöitten
osalta se on iso asia. Mutta samalla korjataan niitä epäoikeudenmukaisuuksia, mitä
on
syntynyt, ja asetetaan työttömät toisiinsa nähden
tasavertaiseen asemaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitystä n:o 45/2002
vp laiksi osa-aikaeläkettä ja yksilöllistä varhaiseläkettä koskevien
säännösten muuttamisesta en voi pitää täysin
onnistuneena. Näen, että ne kriittiset näkökohdat,
mitä käydyssä lähetekeskustelussa on
tähän mennessä jo tuotu esille, todella
ansaitsevat valiokuntakäsittelyssä asianmukaisen
huomion. Nykyinen osa-aikaeläke ja varhennettu eläke
ovat osoittautuneet käyttökelpoisiksi niille ihmisille,
jotka ovat näitä halunneet käyttää.
Samalla niillä on ollut myös muuta myönteistä vaikutusta.
Siksi katson, että tällä esityksellä on
seurannaisvaikutuksia, jotka ovat askeleita taaksepäin, joilla
on kielteinen vaikutus. Erityisesti hoito- ja hoivatyötä tekevät
ihmiset ovat lopen väsyneitä, uupuneita ja monella
tavalla työssä terveyttään menettäneitä.
Siksi, jos ajattelen juuri hoito- ja hoivatyössä olevia
ihmisiä laitoksessa tai missä tahansa, olisi hyvin
aiheellista, että muun muassa tässä suhteessa
säilyisi mahdollisuus syntymävuosista riippumatta
osa-aikaeläkkeeseen tai varhennettuun eläkkeeseen.
Mielestäni vuosi 1947 syntymävuonna ei perustu
mihinkään, se on keinotekoisesti otettu vuosi.
Minusta tulisi edelleen tarjota mahdollisuus ... (Ed. Stenius-Kaukonen:
Kaikkien aikojen suurin ikäluokka!) — Se on kaikkien
aikojen suurin ikäluokka ollut syntyneenä, mutta
ilmeisesti siitä on kuollut jo niin paljon, että se
on todellakin toiseksi suurin. — Minusta se voisi olla vaikka
49, niin asiaa voitaisiin tarkistella jollakin perusteella ajatellen
koulutusmahdollisuuksia, mitä on ollut koulutielle. Peruskoulu
ei vielä ollut likimainkaan noina vuosina, ja monet noina vuosina
syntyneistä kokevat työpaikoilla kehittyneet muutokset
sellaisiksi, että edellytyksiä muutosten vaatimiin
uudelleenkoulutuksiin ei välttämättä ole.
Sopii kysyä, onko työnantajankaan kannalta mielekästä pakottaa,
jos on enää vain muutaman vuoden työrupeama
ja henkilö itse haluaisi päästä osa-aikaeläkkeelle,
häntä uudelleen- ja täydennyskoulutukseen
ja väkisin pitää työelämän
pyörissä. Eikö olisi parempi tehdä tilaa
uusille ikäluokille, nuorille, joita yhä edelleenkin,
vaikka meillä on ennakoitu työvoimapulaa, on koulutettuja
aina korkea-astetta myöten ja jotka opintojen jälkeen
eivät onnistu saamaan työpaikkaa? Muun muassa
tästä syystä tunnetusti opiskelijat pelkäävät
ja varovat opintolainan ottoa.
Minusta olisi syytä edelleen säilyttää osa-aikaeläkelainsäädäntö nykyisellään
ja nämä muutkin kriittiset kommentit, mitä täällä on
esitetty, tulee ottaa vakavasti. Edelleen joissakin paikoissa, myös
julkishallinnossa, työnantajan kannalta nykyinen osa-aikaeläke-
ja varhaiseläkekäytäntö ovat
mahdollistaneet sopeuttamisen järjestelyissä,
ja tämä mahdollisuus silloin katoaisi.
Arvoisa herra puhemies! Katson, että on kysymys myös
työssä jaksamisesta ja siksi nykyiset osa-aikaeläkelainsäädännön
käytännöt tulee voida säilyttää.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Haluaisin hieman periaatteellisemmin lähestyä tätä kysymystä.
Tilanne on siis sen kaltainen, että meillä on
yleinen eläkeikä 65 vuotta. Todellisuudessa keskimääräinen
eläkkeellesiirtymisikä on 59, ja tilanne on sen
kaltainen, että 64-vuotiaista ainoastaan 10 prosenttia
tänä päivänä on enää työelämässä kiinni.
Hallituksella on tietysti aivan aito huoli siitä, että kun
erityisesti suuret ikäluokat siirtyvät eläkkeelle,
huoltosuhde yhteiskunnassa muodostuu sen kaltaiseksi — se
ei muodostu kestämättömäksi — että se
tulee yhä raskaammaksi. Tässä suhteessa
tietenkin on paineita, kun ottaa huomioon myöskin, että ihmisten
yleiskunto keskimäärin ottaen, myös iäkkäillä ihmisillä,
on parempi kuin aikaisemmin, sen suhteen, että eläkkeellesiirtymisikä keskimäärin
ottaen
nousisi.
Minä kuitenkin pidän erittäin valitettavana
sitä, että lähestymistavaksi on otettu
se, että lähdetään nimenomaan
poistamaan ne yksilölliset mahdollisuudet siirtyä osa-aikaeläkkeelle
tai varhennetulle eläkkeelle, jotka liittyvät
nuorempiin ihmisiin, jotka eläkkeelle siirtyvät.
Onhan itsestäänselvää oikeastaan,
että eläkkeelle siirtyjän työkunto
on yksilöllinen ilmiö ja se on myöskin
toimialoittainen ilmiö. Meillä on selvästi
ammatteja, joissa on luontevaa, että ihmiset pääsevät
fyysisesti rasittavista työtehtävistä suhteellisen
nuorina eläkkeelle, ja meillä on ammatteja, erityisesti
henkisen työn tekijöitä, joille, voi
sanoa, 65-vuoden eläkeikä on liian aikainen. Heillä riittäisi
elämäntarmoa, mahdollisuuksia myös työelämässä antaa
panoksensa vielä ylitse 65 vuoden. Minusta peruslähtökohta
eläkejärjestelmässä pitäisi
olla sen, että se mahdollistaisi niin pitkälle
kuin vain mahdollista yksilöllisten tarpeiden huomioon
ottamisen ja erityisen sen, että eri ammattialoilla katsottaisiin
tätä asiaa erityyppisesti.
Sen vuoksi hallituksen esityksen lähtökohta siitä, että (Puhemies
koputtaa) nimenomaan tätä ... — Pitääkö minun
siirtyä puhujakorokkeelle?
Toinen varapuhemies:
Lyhyesti voi lopettaa!
Minä lopetan itse asiassa lyhyesti. — Hallituksen
lähestymistapa siitä, että keskimääräistä eläkkeellesiirtymisikää nostetaan
sitä kautta, että vaikeutetaan keskimääräistä nuorempien siirtymistä eläkkeelle,
on väärä. Meidän pitäisi lähteä pikemminkin
siitä liikkeelle, että me poistaisimme tuon ajattelutavan,
että 65 vuotta on yleinen eläkeikä, ja
mahdollistaisimme itse asiassa yhtä lailla pidemmän
työuran jatkumisen. Tässä on mahdollisuuksia
molemmin päin tätä lähestyä ja
ottaa ennen kaikkea huomioon yksilölliset tarpeet.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Jatkan ed. Kiljusen puheenvuorosta oikeastaan. Kyllähän
paras tapa eläköitymisiän tosiasialliseen
nostamiseen on se, että etenkin julkisella sektorilla tulisi
nyt vihdoin pysähtyä miettimään,
kuinka me turvaamme jo vuosikymmeniä ennen eläkeikää ihmisille
sen työuran ja työssäjaksamisen. Kun
ajatellaan, että julkisella sektorilla 160 000
ihmistä jää kymmenen vuoden kuluessa
eläkkeelle, heistä suurin osa ennen ylintä eläkeikärajaa,
niin silloin täytyy todeta, että meillä on
paljon tehtävää näissä talkoissa.
Toivon, että sosiaali- ja terveysvaliokunnassa lähestytään
tätä eläkepaketin kokonaisuuden yhtä osaa myös
tältä näkökannalta.
Haluan edustajien Laitisen ja Stenius-Kaukosen tavoin nostaa
esille hyvänä asiana työttömyyseläkejärjestelmän
väliinputoamisen korjaamisen. Todella toivon, että valiokuntatyössä nyt ajatellaan
niin täsmällisesti, että kun on tarkoitus nyt
tilkitä väliinputoamista, niin enää ei
tämän jälkeen jää väliinputoamista.
Me olemme velkaa 90-luvun lamavuosilta niille ihmisille, jotka jäivät
silloin pitkäaikaistyöttömiksi, sen,
että he pääsevät työttömyyseläkkeelle.
Kun ed. Stenius-Kaukonen kuvasi Tammelantorin tilannetta, niin
totean, että Helsingissä oli 55 000 ihmistä työttömänä lamavuosina
ja heistä 8 000 on edelleen pitkäaikaistyöttöminä.
Siellä on satoja ihmisiä, joita tämä epäkohta
koskee.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan kuten ed. R. Hiltunen sanoi, helsinkiläisiä on
paljon. Tänään tuli juuri yksi päätös,
ja tätä ihmistä, viime syksynä 60
täyttänyttä ihmistä, tämä muutos nyt
auttaa.
Kiitän sosialidemokraattien tuesta sille, että voisimme
tehdä vielä laman uhrien pelastamispaketin 3 sosiaali-
ja terveysvaliokunnassa. Näiden ihmisten tilannehan on
se, että he kuuluvat todella siihen köyhtyvien
pitkäaikaissairaiden joukkoon, joidenka tulot putoavat.
Ei riitä, että he joutuisivat sinnittelemään
65-vuotiaaksi työmarkkinatuella. Sen lisäksi heidän
eläkkeensä on näiden syiden takia pienentynyt
loppuiäksi, kun he sitten lopulta sen saavat, joten tämä on
todellista köyhyyden ja syrjäytymisen ehkäisyä.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Haluan myös korostaa, että olen
tietenkin kanssa sitä mieltä, että 15
vuoden raja muutetaan 20 vuodeksi, mutta minun mielestäni
tässä sillä, että yksi paha
epäkohta korjataan, aiheutetaan sitten uusia epäkohtia.
Näitä minun mielestäni aiheutetaan.
Ed. Kiljuselle haluaisin todeta pari pientä asiaa:
Nythän ei puututtu varhennettuun vanhuuseläkkeeseen,
vaan yksilölliseen varhaiseläkkeeseen, joka nyt
ollaan lopettamassa. Sen haluaisin vielä huomauttaa, että nykyistenkin
lakien mukaan tietääkseni 67 vuoteen asti voi
olla töissä, mutta eiväthän
työnantajat pidä tavallisia ihmisiä niin
kauan töissä, koska heidän työkykynsä, ainakin
raskaissa ja kuluttavissa töissä, ei ole enää sitä luokkaa,
että työnantaja pitäisi heitä. 65-vuotiaana
pistetään pihalle. Ei laki sitä vaadi, 67:een
asti voitaisiin olla töissä (Ed. Stenius-Kaukonen:
Saa olla vaikka 100-vuotiaaksi!), ja eläke vielä nousee,
jos on yli 65 vuoden. Mutta tätähän ei
käytetä.
Tämä eläkepaketti, mistä osa
on vielä tulematta, palvelee sellaisia ihmisiä,
joilla on oma toimistohuone, sihteeri vielä siinä huoneen
edessä ja punaiset valot ja joka voi ottaa nokoset tarpeen
tullen siellä sohvalla. He pystyvät tekemään
68 vuoteen asti töitä, mutta tavallinen urakalla
metallitehtaassa tai jossain muussa tehtaassa töitä tekevä työläinen
ei siihen selviä. Hyvässä asemassa olevia
ihmisiä palvelee se, että eläkeikää nostetaan
68 vuoteen. Tämä on semmoinen punaisten valojen
ihmisten eläkeratkaisu, joka jakaa ihmiset vielä entistä pahemmin
kahteen luokkaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kiljunen käytti erittäin
hyvää sanaa. Se oli "yksilöllisyys".
Minusta eläkepolitiikassa viime vuosina on juuri nyt voimassa
olevassa lainsäädännössä toteutunut
tämä yksilöllisyys. Minä toivon,
että siihen olisi mahdollisuus jatkossakin säilyttämällä näitä nykyisiä järjestelmiä.
Mutta ei minusta ole mitään siinä vastaansanomista,
jos joku haluaa yksilöllisistä syistä olla
pitempäänkin työssä kuin 65-vuotiaaksi
ja työnantaja tämän hyväksyy.
On tehtäviä, joissa se on erinomaisesti mahdollista
ja kaikin tavoin myönteistä. Sallittakoon sekin.
Toivon, että valiokuntatyössä kiinnitettäisiin
lainsäädännössä tähän
yksilöllisyyteen juuri näiltä osin huomiota.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti. Toveri Kuoppaa pitää tukea
tässä ajattelussa, koska juuri punaisista valoista
ja sinisistä haalareista voisi puhua.
Työn raskauteen liittyvät vielä lisäksi
työaikamuodot. Itse olin semmoisessa paikassa töissä, missä pääsääntöisesti
tehdään kolmivuorotyötä. Jos
muistelen, niin onkohan siellä kaksi tai kolme työntekijää enintään
selvinnyt 65 ikävuoteen, elikkä vuorotyö,
jatkuva kolmivuorotyö, on raskasta. Se rassaa ihmisiä.
Eri syiden takia ne ihmiset ovat sairaseläkkeelle lähteneet
tai työttömyyseläkeputkeen jo ennen kuuttakymppiä ja kuudenkympin
kieppeissä, työttömyyseläkeputkeen
55-vuotiaana saneerauksien myötä.
Näissä eläkeratkaisuissa minusta
pitäisi ottaa huomioon sen lisäksi, että on
tämä työn raskaus, myös vuorotyön
kuluttavuus, joka sinällään on tietysti
työn raskautta.
Keskustelu päättyy.