2) Hallituksen esitys eduskunnalle laittomasti maassa oleskelevien
henkilöiden takaisinottamisesta Suomen tasavallan ja Kosovon
tasavallan välillä tehdyn sopimuksen hyväksymisestä sekä laiksi
sopimuksen lainsäädännön alaan
kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
Pirkko Mattila /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan,
että eduskunta hyväksyisi laittomasti maassa oleskelevien
henkilöiden takaisinottamisesta Suomen tasavallan ja Kosovon
tasavallan välillä tehdyn sopimuksen ja lain sopimuksen lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta.
Takaisinottosopimuksen tarkoituksena on mahdollistaa laittomasti
maassa oleskelevien henkilöiden palauttaminen toisen sopimuspuolen
valtion alueelle sekä helpottaa ja yhdenmukaistaa menettelyjä.
Sopimus sisältää määräykset
sopimusvaltioiden omien kansalaisten, kolmansien maiden kansalaisten
ja kansalaisuudettomien henkilöiden takaisinotosta ja takaisinottoon
liittyvästä kauttakulusta sekä tietosuojasta, johon
tietosuojavaltuutettu on myös ottanut kantaa.
Euroopan unionin komissio on kehottanut jäsenvaltioita
tekemään kahdenvälisiä takaisinottosopimuksia
Kosovon kanssa. Tällaisia ovat tehneet muun muassa Saksa,
Ranska, Itävalta ja Tanska. Euroopan unioni ei voi käytännössä vielä itse
nykyisin neuvotella takaisinottosopimusta, koska viisi unionin jäsenmaata
ei ole tähän mennessä tunnustanut Kosovoa
itsenäisenä valtiona.
Valiokunta yhtyy hallituksen esitykseen, että laittomasti
Suomen alueella oleskelevat henkilöt tulee voida poistaa
mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti maasta. Laittoman maahanmuuton vastainen
toiminta on myös keskeinen osa Euroopan unionin maahanmuuttopolitiikkaa.
Suomen voimassa olevat takaisinottosopimukset ovat osoittautuneet
hyödyllisiksi laittomasti maassa olevien henkilöiden
palauttamisessa. Sopimuksilla siis helpotetaan käytännön
toimenpiteitä määrittelemällä takaisinoton
periaatteet ja sitä koskevat menettelyt. Palauttamisprosessiin
liittyvä viranomaistoiminta tehostuu ja maasta poistaminen
voi nopeutua.
Kosovon kanssa tehty sopimus noudattaa pääpiirteissään
aiempia Suomen tekemiä kahdenvälisiä sopimuksia.
Osapuolella on tämän sopimuksen nojalla velvoite
ottaa oma kansalaisensa takaisin toisesta sopimusvaltiosta.
Sopimukseen sisältyy myös velvoite ottaa takaisin
kolmannen maan kansalainen ja kansalaisuudeton henkilö.
Takaisinottosopimus sisältää määräykset
myös kauttakulkua koskevasta käytännön
menettelystä ja todistelusta, jonka nojalla tämä takaisinottovelvollisuus
osoitetaan ja samalla huolehditaan takaisinottoon liittyvästä tietosuojasta.
Lisäksi käsiteltävänä olevassa
sopimuksessa määritellään, milloin
kolmansien maiden kansalaisten ja kansalaisuudettomien henkilöiden
takaisinottovelvollisuutta ei kuitenkaan sopijapuolten kesken sovelleta.
Tällä osin sopimuksessa viitataan Geneven pakolaissopimukseen
ja valtiottomien henkilöiden oikeusasemaa koskevaan New
Yorkin yleissopimukseen.
Edelleenkin ilmeisesti ongelmia voi esiintyä muun muassa
paperittomien maasta poistettavien kanssa, mutta nämä ovat
ilmeisesti marginaaliryhmä.
Kosovo ottaa tämän sopimuksen nojalla Suomen
hakemuksesta takaisin sopimuksessa määritellyin
edellytyksin myös entisen Jugoslavian liittotasavallan
entiset kansalaiset, jotka eivät ole saaneet muuta kansalaisuutta
ja joiden syntymäpaikka tai vakinainen asuinpaikka oli
vuoden 1998 alusta Kosovossa.
Valiokunta toteaa, että tämä takaisinottosopimus
on luonteeltaan menettelyllinen sopimus, jota sovelletaan, kun henkilö ei
täytä maahantulon, oleskelun tai asumisen edellytyksiä.
Henkilön palauttamista koskevat Suomessa ulkomaalaislain
maasta poistamista koskevat säännökset.
Ulkomaalaislaki sääntelee henkilön käännyttämisestä ja
karkottamisesta päätettäessä noudatettavasta
kokonaisharkinnasta, johon sisältyy myös vaatimus
erityisen huomion kiinnittämisestä lapsen etuun
ja perhe-elämän suojaan.
Suomen ulkomaalaislaki edellyttää, että jokainen
oleskelulupahakemus käsitellään yksilöllisesti.
Valiokunta viittaakin tässä yhteydessä myös
edellä lausutun lisäksi ulkomaalaislain sisältämään
palautuskieltoon, jonka mukaan ketään ei saa käännyttää tai
karkottaa alueelle, jolla hän voi joutua kuolemanrangaistuksen,
kidutuksen, vainon tai muun ihmisarvoa loukkaavan kohtelun kohteeksi,
eikä alueelle, jolta hänet voidaan lähettää tällaiselle
alueelle, missä vaara on.
Sopimuksessa on otettu huomioon kansainväliset ihmisoikeussopimukset,
ja hallintovaliokunnan mietintö on yksimielinen.
Puhetta oli ryhtynyt
johtamaan toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kansanedustajat! Kuten
hallintovaliokunnan puheenjohtaja esitteli, tässä on
kyse menettelytapasopimuksesta, jonka mukaisesti Kosovo ottaa vastaan
Suomesta karkotettavat tai muuten laittomasti Suomessa olevat omat
kansalaisensa. Nämä perusteet karkottamiselle
ja käännyttämiselle ovat ulkomaalaislaissa,
ja siellähän lähdetään
esimerkiksi siitä, että jos ulkomaalainen henkilö on
tehnyt Suomessa törkeän rikoksen tai useita vähemmän
törkeitä rikoksia, niin se on peruste karkotukselle.
Muutaman vuoden takainen erittäin traaginen Sellon
ampumistapaus havahdutti meidät huomaamaan, että nämä käännytysperusteet
ovat käytännössä aika tiukoilla
eli kynnys, milloin rikoksiin syyllistynyt ulkomaalainen todellakin Suomesta
karkotetaan, on aika korkea. Tässä Sellon tapauksessahan
kävi ilmi, että näihin surmiin syyllistynyt
kosovolainen henkilö oli aikaisemmin Suomessa syyllistynyt
useisiin pienempiin rikoksiin eikä häntä kuitenkaan
oltu Suomesta karkotettu. Tuolloin käyty keskustelu näyttää vaikuttaneen — perustan
käsitykseni julkisuudessa olleisiin tietoihin — siten,
että poliisi entistä useammassa tilanteessa esittää Maahanmuuttovirastolle
rikokseen syyllistyneen ulkomaalaisen karkottamista. Olisikin mielenkiintoista
tietää, ja jos sisäministeri Räsänen,
joka on paikalla, pystyy siihen vastaamaan, niin olisi hyvä kuulla,
onko tuon Sellon tapauksen jälkeen tämä herkkyys
karkottaa rikokseen Suomessa syyllistynyt ulkomaalainen lisääntynyt.
Tässähän on sellainen menettely,
että poliisi todellakin virkavastuullaan esittää ja
Maahanmuuttovirasto tekee päätöksen,
ja tästä päätöksestä voidaan
vielä valittaa riippumattomaan tuomioistuimeen eli hallinto-oikeuteen.
Sen jälkeen voidaan vielä, mikä minun
mielestäni on aivan turhaa ja tarpeetonta, valittaa erikseen
korkeimpaan hallinto-oikeuteen. On ihan selvää,
että jokainen ulkomaalainen, joka Suomesta päätetään karkottaa,
tietysti käy tämän valitustien loppuun saakka,
voi tehdä sen tietysti suomalaisten veronmaksajien rahoilla
ja heidän maksamiensa avustajien avustuksella. Eli kysymys
kuuluu, onko tämä karkottamiskynnys laskenut käytännössä, siis
oikeuskäytännössä ja Maahanmuuttoviraston
käytännössä, sen jälkeen
kun Sellon tapaus osoitti, että se on käytännössä noussut
aika korkealle ja kun silloisessa keskustelussa muistan, että muun
muassa silloinen sisäministeri Holmlund kiinnitti tähän
asiaan huomiota.
Tässä, kuten on käynyt ilmi, on kyseessä kokonaisharkinta,
jossa rikoksen lisäksi otetaan tietysti huomioon siteet
Suomeen ja nämä perhenäkökohdat,
mutta toisaalta pitää kyllä sanoa, että tällaisen
henkilön, joka haluaa Suomessa perheensä kanssa
jatkossakin asua, ehkä olisi hyvä miettiä perhesiteitään
ennen kuin hän näihin rikoksiin ryhtyy.
Toinen kysymys, mihin kiinnitän huomiota, on Vietnam.
Meillähän on tunnettu tapaus, jossa paatunut rikoksentekijä,
vietnamilainen rikoksentekijä, syyllistyi Suomessa moniin
rikoksiin, huumausainerikoksiin ja aserikoksiin ja muihin, ja hänethän
päätettiin karkottaa Suomesta. Mutta Vietnampa
ilmoitti, että se ei ota tätä henkilöä vastaan,
jonka jälkeen hän jäi Suomeen sillä seurauksella,
että seuraavaksi hän ammuskeli tuolla helsinkiläisessä yökerhossa
keskellä ihmisjoukkoa sillä seurauksella, että muistaakseni
kaksi ihmistä siinä loukkaantui.
Nyt on kysyttävä, ovatko Euroopan unionin
ja Vietnamin neuvottelut siitä, että Vietnam ottaisi unionin
alueelta karkotettavat omat kansalaisensa vastaan, vireillä ja
ovatko ne neuvottelut edenneet. Toiseksi on kysyttävä,
että jos nämä neuvottelut eivät
ole vireillä tai eivät ainakaan näytä edistyvän,
niin ovatko Suomen ponnistukset saada aikaan Vietnamin kanssa käytännössä jonkinlainen
kahdenkeskinen järjestely edenneet. Nimittäin
tiedän, että pääministeri Katainen
otti asian puheeksi tavatessaan Vietnamin pääministerin,
ja tiedän myös, että...
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
(koputtaa)
Palataan vähän lähemmäksi
Kosovoa.
Arvoisa herra puhemies! Kyse on siis Suomen ja toisen maan välisestä,
kahdenvälisestä sopimuksesta asianomaisen maan
kansalaisen vastaanottamisesta takaisin omaan kotimaahansa, kun
hän Suomesta joutuu karkotetuksi. Tämän
vuoksi ajattelin, että tämä liittyisi
tähän asiaan, mutta yritän viedä puheenvuoroni
päätökseen hyvin pian eli totean vain,
että toivon, että Vietnamin kanssa edetään
joko unionin tasolla tai Suomen kanssa kahdenkeskisesti, koska onhan
se nyt suorastaan röyhkeätä, että maa,
joka on saanut Suomelta satoja miljoonia kehitysapua ja saa vieläkin
Suomelta kehitysapua, eli Vietnam, kehtaa olla ottamatta vastaan
Vietnamin omia kansalaisia, jotka Suomi sinne karkottaisi sen takia,
että ovat Suomessa syyllistyneet rikoksiin.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta toteaa hallituksen esityksen
tavoin, että laittomasti Suomen alueella oleskelevat ihmiset
ja henkilöt tulee voida poistaa mahdollisimman nopeasti
ja tehokkaasti maasta, ja se on erinomainen asia, että tähän
suuntaan ollaan etenemässä, ja tämä laittoman
maahanmuuton vastainen toiminta on tietenkin myös suuri
osa Euroopan unionin yhteistä maahanmuuttopolitiikkaa.
Minä uskon henkilökohtaisesti, että tällä lakimuutoksella,
joka kaiken kaikkiaan on erinomaisen kannatettava, pystytään
myöskin omalta osaltaan torjumaan harmaan talouden levittäytymistä Suomeen,
sillä tieto siitä, että palautusmahdollisuus
ja nopea sellainen on olemassa, kyllä aivan varmasti mielestäni
hillitsee konnien ja rosvojen rantautumista Suomeen, mikä on
todella hyvä asia.
Valiokunta on ottanut myös hyvin huomioon sen, että ketään
ei kuitenkaan saa karkottaa tai käännyttää alueelle,
jossa hän voi joutua kuolemanrangaistuksen, kidutuksen,
vainon tai muun ihmisarvoa loukkaavan kohtelun kohteeksi, eikä palauttaa
sellaiselle alueelle, josta hänet voitaisiin lähettää vaikka
nyt paikkaan, jossa olisi kuolemanrangaistuksen uhan alla.
Mielestäni tämä on kaiken kaikkiaan
erittäin kannatettava lakiesitys, ja toivon, että näitä sopimuksia
pystytään sitten muittenkin maitten kanssa solmimaan,
vaikkapa Zyskowiczin esiin nostaman Vietnamin kanssa, ja tämä kaikki
huolimatta siitä, että tännehän
tietenkin jää olemaan tämä valitustie,
joka saattaa olla todellakin pitkä.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Zyskowicz jälleen
ansiokkaasti esitteli näitä epäkohtia,
jotka liittyvät rikoksentekijän palauttamiseen,
joten jätän sen vähemmälle ja
olen täysin samaa mieltä Zyskowiczin kanssa.
Tämä Kosovon kanssa tehtävä sopimus
on todella kannatettava. Parhaimmillaan tosiaan se toimii ennalta
estävässä tarkoituksessa, koska ihmiset
tuolla Euroopassa, etenkin Etelä-Euroopassa, katsovat,
mihin päin kannattaa tulla, missä maassa on hyvä olla
ja mistä maasta myös joutuu pois, kun esimerkiksi
laillinen aika täällä oloon ylittyy.
Siinä mielessä se toimii parhaimmillaan näin.
Myös siinä mielessä se on hyvä,
että tällainen luvattomasti maassa oleva ihminen
joutuu helposti niin sanotun ihmiskaupan uhriksi, ehkä ei niin
juridisen, mutta moraalisen, ja hänhän ei veroja
maksa, joten hän yhteiskuntaakin siinä samalla
kuppaa, mutta myös häntä ehkä käytetään hyväksi.
Näin vaan tapahtuu, ja pahimmillaan tällainen
ihminen, joka on luvatta maassa, rasittaa meidän jo tässä vaiheessa
syvästi kuormitettua terveydenhuoltojärjestelmää ja
muita järjestelmiä joko oman henkilöllisyytensä kanssa
tai sitten paperittomana maassa oleskelijana.
Kaiken kaikkiaan se on kaikille osapuolille hyvä asia,
että Suomessa luvattomasti oleskeleva ulkomaalainen ja
kosovolainen saadaan täältä pois, ja
meillä on nyt olemassa jatkossa sopimukset, jotka luovat
menettelytavat mutta myös velvoittavat sitä toista
sopijapuolta ottamaan sen kansalaisen vastaan. Eli ei käy
niin kuin esimerkiksi tässä edustaja Zyskowiczin
peräänkuuluttamassa Vietnamin tapauksessa, vaan
homma hoituu niin kuin sen pitääkin hoitua.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Nimenomaan poliisin toiminnan organisoinnilla
ja myöskin poliisin johtamisella pitää varmistaa, että sisäisen
turvallisuuden kannalta uhkaavat henkilöt pystytään
poistamaan maasta mahdollisimman nopeasti. Tämä on
myöskin poliisin toiminnan tehostamisessa ja järjestämisessä esillä oleva
tärkeä asia, joka oli myöskin 2003—2007 varsin
vahvasti esillä.
Asia, johon haluan kiinnittää huomiota, on
nyt nimenomaan laittoman maahanmuuton torjunta, joka ei ole jostain
syystä ollut erityisessä muodissa 2007 kevään
jälkeen ministeri Thorsin ja silloisen hallituksen aikana.
Kuitenkin EU-puheenjohtajuuden aikana yksi Suomen puheenjohtajuuskauden
keskeinen sisäisen turvallisuuden asia oli EU:n laittoman
maahanmuuton torjuntayhteistyössä. Nyt toivoisi,
että myöskin laajemmin, toivon mukaan kokoomuksenkin
taholta, palattaisiin vielä siihen linjaukseen, jonka käsitin
silloin nauttivan muun muassa kokoomuksen luottamusta mutta joka
on niin kovin vähän ollut enää esillä sattuneesta
syystä.
Nythän laittomasti maassa olevien määrä on noussut,
valvonta on selkeästi myös pettänyt. Tässä tarvitaan
paitsi näitä kahdenvälisiä Kosovon
kaltaisia laittomasti maassa oleskelevien henkilöiden palauttamiseen
liittyviä sopimuksia myös tehostamista. Juuri
silloin 2007 keväällä Suomi ensimmäisten
maiden kanssa oli perustamassa Prümin sopimuksen kautta
rajat ylittävän rikollisuuden, terrorismin ja
laittoman maahanmuuton torjunnan nopeata tietojenvaihtojärjestelmää dna-
ym. rekisteritietojen vaihdon osalta ja kiinnitettiin erityistä huomiota
laittoman maahanmuuton torjuntaan. En ole juurikaan kuullut enää sen
jälkeen puhuttavan laittoman maahanmuuton torjunnasta Suomen
hallituksen taholta. Se on kerta kaikkiaan ollut asia, joka on ikään kuin
pantu vain jonnekin maahanmuuton alle, ja ikään
kuin oletetaan, että asiat ovat kunnossa. Mutta kyseessä on
erittäin vakava ilmiö, johon liittyy organisoitua
rajat ylittävää rikollisuutta, siihen
liittyy ihmiskauppaa, työorjuutta.
Itse asiassa valitettavasti Suomessa lähdettiin ikään
kuin rakentamaankin vähän tietoisesti pimeän
ulkomaisen työvoiman valvonnan heikentämisellä muun
muassa halpatyömarkkinoita ja kaksia työmarkkinoita,
joihin sitten tämän laittoman maahanmuuton kasvu
aika lailla sovitettiin. Se on synnyttänyt erittäin
vakavia ongelmia. Laittoman maahanmuuton torjunta, joka Euroopan
unionissa on kuitenkin yhteinen politiikan sitoutuminen sisäisen
turvallisuuden ja EU:n ulkorajaturvallisuudenkin osalta, pitäisi
nostaa uudelleen kyllä vakavamman tarkastelun kohteeksi, koska
monet näistä turvallisuusongelmista, esimerkiksi
väkivaltaiset tapahtumat, saattavat liittyä juuri
laittoman maahanmuuton kautta täällä maassa
oleskelevien ihmisten aikaansaamiin turvallisuusriskeihin.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Rajamäki tuossa viittasi
vuoteen 2007 ja niihin ongelmiin, joita maahanmuuton ja turvapaikkahakutilanteen
vuoksi tuolloin oli. Asioissa tuli käänne vuonna
2009, kun kokoomuksen eduskuntaryhmä julkaisi maahanmuuttoraporttinsa,
jonka edustaja Arto Satonen silloin laati. Tuon raportin myötä kiinnitettiin
huomiota siihen, että tehdään vastuullisia
muutoksia tässä ulkomaalaispolitiikassa, varsinkin
niitä väärinkäytöksiä kohtaan
tiukentavia toimia, joilla puututtiin tähän turvapaikkaturismiin,
ja tänä päivänä tämän
työn tulokset ovat nähtävissä. Nämä aiheettomat
turvapaikkahakuprosessit ovat vähentyneet, ja nuo luvut
ovat selvästi alentuneet.
Nyt tämäkin käsittelyssä oleva
hallituksen esitys jatkaa tämän hallituksen muodossa
tuota samaa kokoomuksen 2009 aloittamaa maahanmuuttolinjaa. Tämä sopimus
tiukentaa, niin kuin tuossa sanotaan, hallituksen esityksen mukaan, tätä linjaa
niin, että Suomen alueella oleskelevat henkilöt,
jotka laittomasti Suomessa oleskelevat, tulee voida poistaa mahdollisimman
nopeasti ja tehokkaasti maasta. Tämä sopimus Suomen
ja Kosovon välillä helpottaa maasta poistamisen käytännön
toimia, koska siinä määritellään
nämä takaisinoton periaatteet ja menettelytavat.
Osapuolilla on tämän sopimuksen nojalla velvoite ottaa
oman maansa kansalainen takaisin tässä sopimuksessa
määritellyllä tavalla, ja tämä on
tosiaan jatkoa tuolle kokoomuksen eduskuntaryhmän 2009
aloittamalle maahanmuuttopolitiikalle. (Kari Rajamäki:
Tupailtapuheenvuoro!)
Pertti Salolainen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä on kyse myös
nyt Suomen ja Kosovon välisestä kahdenvälisestä,
bilateraalisesta, sopimuksesta. Hieman ihmetyttää se,
miksi tehdään näitä kahdenvälisiä sopimuksia.
Miksi ei tehdä EU-tasoisia sopimuksia ja miksei kaiken
kaikkiaan tehdä sellaisia kollektiivisia sopimuksia, ettei
tarvitse turvautua kahdenvälisiin järjestelyihin?
Eiväthän ne rikolliset aina tule vain yhdestä tai
kahdesta maasta, niitä tulee eri puolilta. Kysyisinkin
ministeriltä: Onko tämä ollut keskusteluteemana
teillä EU:n puitteissa? Millä tavalla voitaisiin
laajentaa tätä EU-tasoiseksi ja yleisemminkin
sellaiseksi järjestelyksi, jolla voidaan palauttaa näitä rikollisia
kansainvälisesti?
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Se on ihan hyvä, että asiasta
täällä keskustellaan ja sopimuksia tehdään,
mutta ettei jäisi väärinkäsitystä,
että poliisissa ei laittoman maahantulon järjestämistä ja
ihmiskauppaa tutkita, väitän, että tilanne
on muuttunut viimeisen kymmenen vuoden aikana radikaalisti parempaan suuntaan.
Poliisi ei enää niinkään tarvitse
niitä ohjaavia elementtejä täältä eduskunnasta,
vaan enemmänkin, sanotaan näin, rahoitusta ja
resursseja tämän laittoman maahantulon ja laittoman maassa
oleskelun torjuntaan.
Siinä mielessä olen kyllä luottavainen,
että poliisi hoitaa hommansa, mutta kuten edustaja Salolainen
tuossa äsken sanoi, tämä on aika raskasta,
että aletaan jokaisen valtion kanssa tekemään tämmöisiä erillissopimuksia.
Olisikin hyvä, jos saisimme hallitusta toimiin jonkun laajemman sopimuksen
tekemiseksi, koska tämä tulee olemaan aika loputon
tie tässä kansainvälistyvässä maailmassa,
koska Suomi on houkutteleva ja hyvä valtio (Ben Zyskowicz:
Maailman paras!) — maailman paras valtio — ja
tänne valitettavasti tulee kuitenkin entistä enemmän
ihmisiä, jotka jäävät tänne
oleskelemaan laittomasti, joten siinä mielessä yhtyisin
Salolaisen kysymykseen: onko hallitus tällaista asiaa valmistelemassa
tai miettimässä, jotta saisimme tällaisen
sinänsä loistavan Kosovon-sopimuksen kaltaisia
sopimuksia hieman laajemminkin?
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä on
kysymys laittomasti maassa oleskelevien henkilöiden takaisinottamisesta
Suomen ja Kosovon tasavallan välillä tehdyn sopimuksen
hyväksymisestä. Tässä aiemmin
otti edustaja Zyskowicz minun mielestäni erittäin
tärkeän asian esille: tämän
neuvottelutilanteen Suomen ja Vietnamin välillä.
Kun meillä on ministeri paikalla, niin jos puhemies millään hyväksyy
ja suvaitsee sen, kysyisinkin ministeriltä, missä vaiheessa
tällä hetkellä ovat nämä neuvottelut
Suomen ja Vietnamin välillä tästä samasta
asiasta.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Ministeri Räsänen onkin pyytänyt
puheenvuoron.
Sisäasiainministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Tässä on käyty
hyvää keskustelua ja on tullut erittäin
hyviä ja tärkeitä kysymyksiä myös.
Aloitan edustaja Zyskowiczin kysymyksestä liittyen tähän
Sellon tapaukseen.
Itse asiassa en pysty itse tekemään varsinaista analyysia
koskien tilannetta näiden karkotusten suhteen ennen tuota
Sellon tapausta ja sen jälkeen. En ollut silloin ministeri,
mutta oma mielikuvani on kyllä se, että tuolloin
tarkennettiin sitä, millä tavalla katsotaan edellytyksiä karkotuspäätökselle,
eli madallettiin kynnystä. Jos nuo karkotuspäätöksen
edellytykset täyttyvät, niin päätöksiä myös
ilman muuta tulee tehdä ja tehdään, mutta
tuo asia on kyllä ihan mielenkiintoinen selvitettäväksi.
Nyt sitten todellakin ensisijainen tavoite on aina Euroopan
unionin ja kolmannen valtion välinen takaisinottosopimus,
ja tämä itse asiassa lähtee ihan unionin
ja jäsenvaltioiden toimivaltasopimuksista liikkeelle, eli
aina ensisijaisesti pyritään siihen, että olisi
tämä sopimus suoraan Euroopan unionin ja kolmannen
valtion välillä, ja näin useimmissa tapauksissa
onkin. Tämä on raskas sopimusprosessi — itsekin
kävin tätä varten jopa Kosovossa näitä neuvotteluja — ja
on epätarkoituksenmukaista, että jokainen EU:n
jäsenvaltio joutuu erikseen neuvottelemaan näitä sopimuksia.
Mutta Kosovon kohdalla käytännössä tällaisen
sopimuksen neuvottelemisen estävät viisi unionin
jäsenmaata, jotka eivät tunnusta Kosovoa itsenäiseksi
valtioksi, ja Euroopan unionista on annettu suostumus ja kehotus
siihen, että jäsenmaat voivat sitten harkintansa
mukaan rakentaa näitä takaisinottosopimuksia.
Nyt Kosovon kohdalla tilanne on sellainen, että käytännön
ongelmia näissä palautuksissa ei ole viime vuosina
ilmennyt, eli Kosovoon on kyllä saatu ilman tätä voimassa
olevaa sopimustakin palautettua henkilöitä, mutta
silti on tärkeää, että meillä on
selkeät säännöt menettelyille, koska
koskaan ei tiedä, minkälaiseksi tilanne mahdollisesti
myöhemmin muodostuu. Tällä hetkellä Kosovon
hallinnon kanssa on ollut helppo toimia, mutta ainahan tilanteet
voivat vaihtua, ja silloin on tärkeää,
että meillä on sopimus olemassa.
Jos arvoisa puhemies sallii, niin vastaisin myös tähän
Vietnamia koskevaan kysymykseen, joka esitettiin. Tämä on
ollut meillä hyvin aktiivisesti vireillä, ja aivan
kuten täällä edustaja Zyskowicz totesi,
niin myös pääministeri otti tämän asian
esiin. Olemme myös lähetelleet nootteja Vietnamin
suuntaan ihan jo lähtien siitä, että haluaisimme
saada ne henkilöt, jotka on määrätty karkotettaviksi,
palautettua Vietnamiin, mutta haluamme myös tuon takaisinottosopimuksen, jotta
tällaisilta vastaavilta tilanteilta jatkossa voitaisiin
välttyä. Tämä neuvottelu on
menossa, vireillä. Se on vireillä sekä Euroopan
unionin ja Vietnamin että myös Suomen ja Vietnamin
välillä, eli me käymme näitä keskusteluja
Vietnamin suuntaan siltä varalta, että Euroopan
unionin kanssa Vietnamilla ei tätä takaisinottosopimusta syntyisi.
Mutta näyttää siltä, että vaikeuksia
on tämän sopimuksen saamiseksi, ja kyllä ne
vai-keudet ovat nimenomaan siellä Vietnamin päässä.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! En tiedä, minkä takia ministeriaikanani
oppositiossa olleiden kokoomuksen poliisimiesten on niin vaikea
tunnustaa sitä, että Ulkomaalaisviraston toimintaa
tehostettiin ja laitonta maahanmuuttoa saatiin hyvin torjuttua.
Kenttäpoliisimiehet tuntuvat sen kyllä vielä onneksi
muistavan. Mutta sinänsä erittäin vakava
kehitys alkoi siinä, kun 2007 selkeästi pyrittiin
turvapaikkalainsäädäntöä höllentämään.
Siinähän oli erittäin hyvä,
että eduskunta yli hallitus—oppositio-rajan täällä eduskunnassa
laittoi selkeästi kansallisesti tärkeällä tavalla
hanttiin.
Se oli minusta kuitenkin huolestuttavaa, että se pimeän
ulkomaisen työvoiman yksikkö, joka 35 henkilön
vahvuisena jäi, 2003 tulopoliittisen ratkaisun mukaan alkujaan
synnytettynä, 2008 sulautettiin krp:hen. Kyllä se
heikensi sellaista, sanotaan, erityisosaamista pimeän ulkomaisen työvoiman
torjunnassa.
Sinänsä vaatimus on ihan oikea. Euroopan unionissa
pitää kolmansien maiden kanssa kokonaisuudessa
yhdessä pystyä pääosin sopimaan laittoman
maahanmuuton torjunnasta ja laittomasti maassa olevien palauttamisesta,
mutta kyllä tätä täydentävien
kahdenvälisten sopimusten tarvetta on. Itse asiassa Suomi
on ehkä ollut siinä liian passiivinen viime vuosina.
Ruotsi on varsin, sanotaan, hyvin määrätietoisesti,
paremmin kuin me, eräiltä osin toiminut. Eli kyllä tässä on hyvä,
että eduskunta antaa myöskin tähän
kehotusta.
Pertti Salolainen /kok:
Herra puhemies! Ministeri, annoitte aivan oikein pätevän
vastauksen tähän Kosovo-keissiin, kun siinä on
siis niitä valtioita, jotka eivät ole tunnustaneet
Kosovoa. Mutta haluaisin saada kokonaiskuvan paremmin siitä,
mikä on tämä kokonaisverkosto, mikä meillä on
tämänkaltaisissa sopimuksissa, koska ei ole kysymys
tietenkään vain Vietnamista. Mitä tahansa
maita voi olla, jotka tulevat tässä kysymykseen.
Aivan samalla tavalla ihan lähivuosina voi tulla tällaisia
keissejä vaikka kuinka paljon. Pyydän, että antakaa
meille, ministeri, jonkunlainen yleiskuva siitä, missä mennään
tällä hetkellä kokonaisvaltaisesti.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! En suinkaan tuossa omassa puheenvuorossani
väheksynyt edustaja Rajamäen ministerikautta näissä ulkomaalaisasioissa,
mutta toin esille sen, että vuoden 2009 jälkeen,
jolloin kokoomus tähän asiaan vakavasti tarttui
tuon maahanmuuttoraporttinsa myötä, (Kari Rajamäki: Vihdoin!)
alettiin tätä asiaa hoitamaan määrätietoisesti,
ja se johti jopa siihen, että 2010—2011 nämä turvapaikkahakemusten
määrä putosi 30 prosenttia, ja se lähes
puolittui niistä maista, joista oli suurin virta turvapaikkahakemuksia
Suomeen tullut.
Mutta vielä ihan lyhyesti palaan tuohon Vietnam-asiaan,
jonka edustaja Zyskowicz täällä nosti
esille. Kyllähän meillä täytyy
olla muitakin keinoja kuin odottaa sitä, saako EU aikaan
sopimuksen, takaisinottosopimuksen, Vietnamin kanssa, ja jos se
näyttää vaikealta ja sitä ei
synny, niin meillähän on muitakin keinoja, niin
kuin tuossa edustaja Zyskowicz omassa puheenvuorossaan toi esille
sen taloudellisen edun, mitä Suomi kehitysyhteistyössä Vietnamille
osoittaa.
Ovathan nämä sellaisia asioita, jotka voivat olla
pöydässä samaan aikaan, kun keskustellaan siitä,
että mikäli Vietnam ei kanna omaa vastuuta oman
maansa kansalaisista, jotka täällä toistuvasti
rikoksiin syyllistyvät, ja Suomi haluaa siinä asiassa
yhteistyötä Vietnamin kanssa tehdä ja palauttaa
rikolliset, niin pitää ottaa sitten myös nämä taloudelliset
kysymykset siihen keskusteluun mukaan.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! On tosi positiivinen asia, että Suomessa
saadaan ylipäätään tänä päivänä keskustella maahanmuuttopolitiikasta
ilman turhaa leimautumista. Siinä tietysti perussuomalaisella
puolueella on merkittävät ansiot esittää.
Sen jälkeen, kun tämä puolue lähti
kasvuun, voi sanoa, että sekä jotkut oikealla
että sitten jotkut yksittäiset edustajat vasemmalla
ovat aktivoituneet asiassa.
Koko ajan seuraamme perussuomalaisessa puolueessa tätä tilannetta
muun muassa EU:n yhteisen maahanmuuttopolitiikan rakentamisen osalta,
johon suhtaudumme varsin kriittisesti. Olemme tehneet ministerille
kyselyn, kirjallisen kysymyksen, johonka hän on aika kattavasti
vastannut — kiitos siitä — ja seuraamme
tilannetta. Tietysti kun nämä pahimmat ylilyönnit
tässä keskustelussa ovat tulleet esille tämän
vietnamilaisen henkilön tapauksen osalta, niin nämä akuutit asiat
nyt pitää saada tietysti kuntoon, mutta täytyy
sanoa, että hiukan parempaan suuntaan tässä pakolaispolitiikassa
noin yleisesti ottaen on menty.
Sen sijaan tässä monikulttuurisuuspolitiikassa,
jota tämän maan rajojen sisällä harjoitetaan kotoutumisen
osalta, on tietysti vielä erittäin paljon tekemistä,
ja siinä ehkä perussuomalaiset erottuvat muusta
eduskunnasta omilla näkemyksillään aika
selkeästi.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä keskustellaan
Suomen ja Kosovon välisestä laittomasti maassa
oleskelevien henkilöiden takaisinottoon liittyvästä sopimuksesta,
ja tämä keskustelu on keskittynyt hyvin paljon
tähän laittomasti maassa oleskeluun ja ulkomaalaisiin
rikollisiin, jotka täällä Suomessa ovat,
ja siihen palautusjärjestelmään ja niihin
keinoihin, millä nämä rikolliset saadaan
täältä palautettua.
Mutta täytyy tähän samaan keskusteluun
vielä liittää se, että työperäinen
maahanmuutto on erittäin tärkeä asia
ja meidän pitää pitää huolta
siitä, että työperäisesti maahan
muuttaville henkilöille on aina väylä olemassa
silloin, kun työtä on täällä tarjolla
ja tekemisen haluja siihen työhön on olemassa.
Työperäistä maahanmuuttoa ja näitä laittomasti
maahan tulevia henkilöitä ja turvapaikkaturismia
ei pidä sekoittaa toisiinsa.
Sisäasiainministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Pidän itse myös tärkeänä instrumenttina
tätä takaisinottosopimusmenettelyä, ja
mielestäni sen käyttämistä tulisi
myös tehostaa eli aktiivisesti näitä sopimuksia
neuvotella. Tällä hetkellä Suomella on voimassa
olevat kahdenväliset takaisinottosopimukset Viron, Latvian,
Liettuan, Bulgarian, Romanian ja Sveitsin kanssa. Nämä ovat
vanhastaan olleet ja nyt, kun on kysymyksessä maat, jotka
ovat Euroopan unionin jäseniä, eivät
edes olisi sillä tavalla tarpeellisia tai välttämättömiä. Samoin
vielä vanhaan pohjoismaiseen passintarkastussopimukseenkin
liittyvät nämä takaisinottosopimukset.
Pääsääntö on todellakin
se, että Euroopan unioni neuvottelee näitä sopimuksia kolmansien
maiden kanssa, mutta jos niitä ei saada syntymään,
niin silloin mielestäni tulee kyllä olla aktiivinen
näitten sopimusten neuvottelemisessa, niin kuin oltiin
tässä Kosovon tapauksessa.
Yleiskeskustelu päättyi.