Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
oli muutama viikko sitten täällä salissa
lähetekeskustelussa, ja silloin siinä keskustelussa
kiinnitin erityistä huomiota siihen, että tässä siirretään
Raha-automaattiyhdistysten tuotosta tehtävä rahanjako
sosiaali- ja terveysjärjestöille, valtioneuvoston
yleisistunnolta sosiaali- ja terveysministeriön tehtäväksi, ja
siitä käytiin jonkinasteinen keskustelu siinä lähetekeskustelussa.
Kysehän on todellakin aika isosta rahasta, eli yli 300
miljoonaa euroa on se, mitä sosiaali- ja terveysjärjestöille
jaetaan. Olemme saaneet tuolla valiokunnassa kuulla perusteluita
siihen, miksi tämä on järkevää.
Itsekin siihen yhdyn, ja muutenkin tämä meidän
valiokunnan mietintö on yksimielinen, mutta korostan sitä,
että se on todellakin valtavan iso päätös. Jos
ajatellaan yksittäisen ministerin päätöksiä — 10
miljoonaa on se raja, minkä jälkeen pitää viedä rahakunnan
käsiteltäväksi — niin tässä yhdellä päätöksellä se
300 miljoonaa ministeriössä voidaan sitten päättää.
Toki tämä käy siellä rahakunnassa
eli rahakunta puoltaa sitä, ja tämä oli minusta
hyvää lisäinformaatiota, mitä me
kaiken kaikkiaan saimme.
Eli tällä hallituksen esityksellä on
tarkoitus tässä todellakin joustavoittaa raha-automaattiavustusten
hakumenettelyä, päätöksentekojärjestelmää yksinkertaistaa
ja siirtää, delegoida ikään kuin
nykyään voimassa olevan lain tasolta alemmille
tasoille, ja tämä lienee hyvä asia. Korostimme
valiokunnassa sitä, että ei saa tulla lisää hallinnollista
taakkaa näille järjestöille, jotka hakevat
avustuksia. Tämä on erityisen tärkeää,
että me pidämme myös huolta siitä,
että sellaiset pienet järjestöt eivät
tukehdu siihen hakemusmenettelyyn tai sitten jälkikäteiseen
raportointimenettelyyn tämän avustuksen osalta.
Ylipäänsä on tärkeää,
että me katsomme niin, että kun Raha-automaattiyhdistyksen
avustukset ovat äärimmäisen tärkeitä sosiaali-
ja terveysjärjestöjen toiminnan kannalta — ehkä yhä tärkeämpiä vielä tänä päivänä
ja
tulevaisuudessa, koska kuntien mahdollisuus tukea järjestöjä on erittäin
pieni — niin meillä säilytetään
tämä hyvä käytäntö,
että avustukset ja tarve lähtee sieltä järjestöistä käsin,
on tämä järjestölähtöisyys,
eikä niin, että järjestöjen
avustamisesta tulisi ikään kuin julkisia palveluita
täydentävää toimintaa. Järjestölähtöisyys
on tässä se erityisen tärkeä kysymys.
No, sitten haluan ottaa asian esille, joka on kokoluokassaan äärimmäisen
iso. 2009 täällä eduskunnassa säädettiin
laki, jossa todettiin, että yksinoikeus rahapelitoiminnasta
on meillä Fintotolla, Veikkauksella ja Raha-automaattiyhdistyksellä.
Se on juuri täällä ollut käsiteltynä,
ja itse voin sanoa, että olen vankka yksinoikeuden, monopolioikeuden,
kannattaja. En pidä hyvänä sitä, että meillä lähdettäisiin
vapauttamaan rahapelitoimintaa, ja pidän ongelmallisena
sitä, jos näitä Raha-automaattiyhdistyksen
tuottoja siirrettäisiin yhä enemmän valtion
budjetin katteeksi. Se ei ole minusta hyvä kehityssuunta.
Hallitus on tehnyt jo päätökset siitä,
että nyt siirretään 10 miljoonaa tänä vuonna,
20 miljoonaa seuraavana vuonna ja 30 miljoonaa euroa vuonna 2015
valtiontalouden katteeksi, ja se ei ole hyvä asia. Meillä on
tuolla budjetin kehyksen yhteydessä nähtävissä se,
että on varattu kehyskaudelle 2014—2017 vuositasolla
308 miljoonaa euroa Raha-automaattiyhdistyksen tuotosta järjestöille
jaettavaksi, ja korostan sitä, että käytännössähän
se tarkoittaa sitä, että se raha on pienempi,
totta kai, kun ei ole niitä indeksitarkastuksia ja muuten
kustannukset nousevat. Tämä on nakutettu nyt hyvin
samalle tasolle, missä me tänä vuonna
olemme aina sinne 2017 vuoteen saakka. Minä ainakin itse
ajattelen sillä tavalla, että vähintä,
mitä nyt pystymme tekemään, on se, että todellakaan
Raha-automaattiyhdistyksen tuottojen osalta ei tehdä uusia
leikkauksia, että niitä siirrettäisiin
muun budjetin katteeksi, ja sitten se, että pidetään
siitä kiinni, että tätä arpajaisveroa
ei nosteta. Sekin oli tässä kehysriihen alla esillä,
mutta nyt sitä ei onneksi tullut, ja siitä on jatkossakin
pidettävä kiinni.
Hanna Tainio /sd:
Arvoisa herra puhemies! Raha-automaattiyhdistys edistää suomalaisten terveyttä ja
hyvinvointia tukemalla sosiaali- ja terveysalan järjestöjen
toimintaa. Tälle vuodelle valtioneuvosto jakoi yhteensä 301
miljoonaa euroa 779:lle sosiaali- ja terveysalan järjestölle
lähes 1 600 kohteeseen. Avustusten lisäksi
Raha-automaattiyhdistyksen tuotosta osoitetaan Valtiokonttorin käyttöön
112,3 miljoonaa euroa sotiemme veteraanien hoitoon ja kuntoutukseen. Yhteensä Raha-automaattiyhdistyksen
pelitoiminnan tuottoa käytetään siis
yhteiskunnallisiin tarkoituksiin tänä vuonna 413,3
miljoonaa euroa.
Käsiteltävänä olevan esityksen
raha-automaattiavustuksista annetun lain muuttamiseksi tarkoitus
on nimenomaan uusia avustusten jakokäytäntöä.
Esityksellä ei vaikuteta avustusten kohdentumiseen. Tähän
asti Raha-automaattiyhdistyksen hallitus on tehnyt esityksen avustusten jaosta
valtioneuvostolle, mutta tämän lakimuutoksen jälkeen
jakopäätöksen tekee sosiaali- ja terveysministeriö,
mikä on ihan kannatettavaa. Samalla hakumenettelyä kevennetään,
päätöksentekojärjestelmää yksinkertaistetaan
ja avustusten käytön valvontaa parannetaan. Myös avustuksella
järjestöille hankitun omaisuuden käyttövelvoitetta
lyhennetään nykyisestä 30 vuodesta 20
vuoteen, mikä on toivottu ratkaisu.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta toteaa mietinnössään,
että Raha-automaattiyhdistyksen rahapelitoiminnan tuotto
on arpajaislain mukaan käytettävä terveydenhuollon
ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseksi myöntämällä avustuksia yleishyödyllisille
yhdistyksille ja säätiöille ja vakituisen
käytännön mukaisesti avustusten saajia ovat
sosiaali- ja terveysalan järjestöt.
Arvoisa puhemies! Suomalaiseen rahapelimonopoliin kohdistuu
tällä hetkellä uhkia mutta myös
nopeasti kehittyvän digi- ja mobiilipelaamisen myötä suuria
mahdollisuuksia, joten tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa.
Suomalainen pelitoiminta on myös erittäin vastuullista.
Tärkeää on, ettemme omalla lainsäädännöllämme
vaikeuta järjestelmän toimivuutta. Nyt käsittelyssä oleva
lakiesitys ei sitä tee ja on siten kannatettava.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Nämä lakimuutokset
ovat todellakin kannatettavia. Avustuspäätösten
siirtäminen valtioneuvoston yleisistunnolta sosiaali- ja terveysministeriölle
ja toisaalta eräiden teknisluontoisten ratkaisujen siirtäminen
ministeriöstä Raha-automaattiyhdistykselle yksinkertaistavat päätöksentekoa.
Kuten edustaja Tainio sanoi, niin lailla ei ole tarkoitus vaikuttaa
avustusten kohdentamiseen millään tavalla. Sosiaali-
ja terveysvaliokunta pitääkin tärkeänä,
että avustusten kohdentaminen säilyy järjestölähtöisenä siten,
että avustuksilla saadaan aikaan myös uudenlaisia
innovatiivisia toimintoja eikä pelkästään
vakiinnuteta julkisen sektorin toimintoja täydentävää toimintaa.
Lakimuutoksella myös lisätään
toimijoiden valvonnan kannalta tarpeellista tilintarkastusvelvoitetta.
Jatkossa hakijan toiminnan laatu ja tuloksellisuus otetaan huomioon
avustusta myönnettäessä. Erityisesti
pienten järjestöjen ja uusien toimijoiden kannalta
on tärkeää, etteivät nämä hakumenettelyt
ja avustusten valvontaan liittyvät raportointitehtävät
muodostu hallinnollisesti tai taloudellisesti niin raskaiksi, että niukkojen resurssien
takia ne jäävät kokonaan avustusten ulkopuolelle.
Raha-automaattiyhdistyksessä tulisikin varata myös
riittävästi ohjaus- ja neuvontaresursseja yhdistysten
tarpeisiin.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta korostaa mietinnössään
myös sitä, että Raha-automaattiyhdistyksen
rahapelitoiminnan tuotto on arpajaislain mukaan käytettävä terveyden
ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen myöntämällä avustuksia
yleishyödyllisille yhteisöille ja säätiöille.
Vakiintuneen käytännön mukaan avustusten
saajia ovat sosiaali- ja terveysalan järjestöt,
ja tästä periaatteesta tulee pitää jatkossakin
tiukasti kiinni.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Raha-automaattiyhdistyksen avustusten merkitys
sosiaali- ja terveydenalan toiminnassa on erittäin merkittävä.
Tänäkin vuonna yli 300 miljoonaa euroa yli 1 600
eri kohteeseen kohdennetaan näitä Raha-automaattiyhdistyksen
avustusvaroja. Tällä hallituksen esityksellä kevennetään
ja yksinkertaistetaan raha-automaattiavustusten hakumenettelyä ja
tätä päätöksentekojärjestelmää,
kun päätöksenteko siirretään
valtioneuvoston yleisistunnosta sosiaali- ja terveysministeriön
päätettäväksi. Tarkoitus ei
ole vaikuttaa avustusten kohdentamiseen, eikä myöskään
näitä myöntämisperusteita tällä esityksellä mitenkään
muuteta.
Yksi tärkeä seikka ja tärkeä asia,
joka tässä esityksessä on, ja haluan
sen siitä nostaa esille, on tuo avustuskäyttövelvoitteen
laskeminen. Silloin, kun rahoitetaan tiettyjä kohteita,
vaikkapa investointikohteita, tuo käyttövelvoitteen
aikaraja pudotetaan 30 vuodesta 20 vuoteen. Se on erittäin
perusteltu, sillä kun näitä investointipäätöksiä tehdään
tarkasti rajattuun käyttötarkoitukseen, niin 30
vuotta on tänä päivänä erittäin
pitkä aika ja tulee tarpeita sitten kohdentaa ja muuttaa sitä toimintaa.
On hyvä, että tuo investointien käyttövelvoiteraja
laskee nyt 20 vuoteen.
Yleiskeskustelu päättyi.