Täysistunnon pöytäkirja 41/2013 vp

PTK 41/2013 vp

41. TORSTAINA 18. HUHTIKUUTA 2013 kello 16.00

Tarkistettu versio 2.0

3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi raha-automaattiavustuksista annetun lain muuttamisesta

 

Anu Vehviläinen /kesk:

Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys oli muutama viikko sitten täällä salissa lähetekeskustelussa, ja silloin siinä keskustelussa kiinnitin erityistä huomiota siihen, että tässä siirretään Raha-automaattiyhdistysten tuotosta tehtävä rahanjako sosiaali- ja terveysjärjestöille, valtioneuvoston yleisistunnolta sosiaali- ja terveysministeriön tehtäväksi, ja siitä käytiin jonkinasteinen keskustelu siinä lähetekeskustelussa. Kysehän on todellakin aika isosta rahasta, eli yli 300 miljoonaa euroa on se, mitä sosiaali- ja terveysjärjestöille jaetaan. Olemme saaneet tuolla valiokunnassa kuulla perusteluita siihen, miksi tämä on järkevää. Itsekin siihen yhdyn, ja muutenkin tämä meidän valiokunnan mietintö on yksimielinen, mutta korostan sitä, että se on todellakin valtavan iso päätös. Jos ajatellaan yksittäisen ministerin päätöksiä — 10 miljoonaa on se raja, minkä jälkeen pitää viedä rahakunnan käsiteltäväksi — niin tässä yhdellä päätöksellä se 300 miljoonaa ministeriössä voidaan sitten päättää. Toki tämä käy siellä rahakunnassa eli rahakunta puoltaa sitä, ja tämä oli minusta hyvää lisäinformaatiota, mitä me kaiken kaikkiaan saimme.

Eli tällä hallituksen esityksellä on tarkoitus tässä todellakin joustavoittaa raha-automaattiavustusten hakumenettelyä, päätöksentekojärjestelmää yksinkertaistaa ja siirtää, delegoida ikään kuin nykyään voimassa olevan lain tasolta alemmille tasoille, ja tämä lienee hyvä asia. Korostimme valiokunnassa sitä, että ei saa tulla lisää hallinnollista taakkaa näille järjestöille, jotka hakevat avustuksia. Tämä on erityisen tärkeää, että me pidämme myös huolta siitä, että sellaiset pienet järjestöt eivät tukehdu siihen hakemusmenettelyyn tai sitten jälkikäteiseen raportointimenettelyyn tämän avustuksen osalta.

Ylipäänsä on tärkeää, että me katsomme niin, että kun Raha-automaattiyhdistyksen avustukset ovat äärimmäisen tärkeitä sosiaali- ja terveysjärjestöjen toiminnan kannalta — ehkä yhä tärkeämpiä vielä tänä päivänä ja tulevaisuudessa, koska kuntien mahdollisuus tukea järjestöjä on erittäin pieni — niin meillä säilytetään tämä hyvä käytäntö, että avustukset ja tarve lähtee sieltä järjestöistä käsin, on tämä järjestölähtöisyys, eikä niin, että järjestöjen avustamisesta tulisi ikään kuin julkisia palveluita täydentävää toimintaa. Järjestölähtöisyys on tässä se erityisen tärkeä kysymys.

No, sitten haluan ottaa asian esille, joka on kokoluokassaan äärimmäisen iso. 2009 täällä eduskunnassa säädettiin laki, jossa todettiin, että yksinoikeus rahapelitoiminnasta on meillä Fintotolla, Veikkauksella ja Raha-automaattiyhdistyksellä. Se on juuri täällä ollut käsiteltynä, ja itse voin sanoa, että olen vankka yksinoikeuden, monopolioikeuden, kannattaja. En pidä hyvänä sitä, että meillä lähdettäisiin vapauttamaan rahapelitoimintaa, ja pidän ongelmallisena sitä, jos näitä Raha-automaattiyhdistyksen tuottoja siirrettäisiin yhä enemmän valtion budjetin katteeksi. Se ei ole minusta hyvä kehityssuunta.

Hallitus on tehnyt jo päätökset siitä, että nyt siirretään 10 miljoonaa tänä vuonna, 20 miljoonaa seuraavana vuonna ja 30 miljoonaa euroa vuonna 2015 valtiontalouden katteeksi, ja se ei ole hyvä asia. Meillä on tuolla budjetin kehyksen yhteydessä nähtävissä se, että on varattu kehyskaudelle 2014—2017 vuositasolla 308 miljoonaa euroa Raha-automaattiyhdistyksen tuotosta järjestöille jaettavaksi, ja korostan sitä, että käytännössähän se tarkoittaa sitä, että se raha on pienempi, totta kai, kun ei ole niitä indeksitarkastuksia ja muuten kustannukset nousevat. Tämä on nakutettu nyt hyvin samalle tasolle, missä me tänä vuonna olemme aina sinne 2017 vuoteen saakka. Minä ainakin itse ajattelen sillä tavalla, että vähintä, mitä nyt pystymme tekemään, on se, että todellakaan Raha-automaattiyhdistyksen tuottojen osalta ei tehdä uusia leikkauksia, että niitä siirrettäisiin muun budjetin katteeksi, ja sitten se, että pidetään siitä kiinni, että tätä arpajaisveroa ei nosteta. Sekin oli tässä kehysriihen alla esillä, mutta nyt sitä ei onneksi tullut, ja siitä on jatkossakin pidettävä kiinni.

Hanna Tainio /sd:

Arvoisa herra puhemies! Raha-automaattiyhdistys edistää suomalaisten terveyttä ja hyvinvointia tukemalla sosiaali- ja terveysalan järjestöjen toimintaa. Tälle vuodelle valtioneuvosto jakoi yhteensä 301 miljoonaa euroa 779:lle sosiaali- ja terveysalan järjestölle lähes 1 600 kohteeseen. Avustusten lisäksi Raha-automaattiyhdistyksen tuotosta osoitetaan Valtiokonttorin käyttöön 112,3 miljoonaa euroa sotiemme veteraanien hoitoon ja kuntoutukseen. Yhteensä Raha-automaattiyhdistyksen pelitoiminnan tuottoa käytetään siis yhteiskunnallisiin tarkoituksiin tänä vuonna 413,3 miljoonaa euroa.

Käsiteltävänä olevan esityksen raha-automaattiavustuksista annetun lain muuttamiseksi tarkoitus on nimenomaan uusia avustusten jakokäytäntöä. Esityksellä ei vaikuteta avustusten kohdentumiseen. Tähän asti Raha-automaattiyhdistyksen hallitus on tehnyt esityksen avustusten jaosta valtioneuvostolle, mutta tämän lakimuutoksen jälkeen jakopäätöksen tekee sosiaali- ja terveysministeriö, mikä on ihan kannatettavaa. Samalla hakumenettelyä kevennetään, päätöksentekojärjestelmää yksinkertaistetaan ja avustusten käytön valvontaa parannetaan. Myös avustuksella järjestöille hankitun omaisuuden käyttövelvoitetta lyhennetään nykyisestä 30 vuodesta 20 vuoteen, mikä on toivottu ratkaisu.

Sosiaali- ja terveysvaliokunta toteaa mietinnössään, että Raha-automaattiyhdistyksen rahapelitoiminnan tuotto on arpajaislain mukaan käytettävä terveydenhuollon ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseksi myöntämällä avustuksia yleishyödyllisille yhdistyksille ja säätiöille ja vakituisen käytännön mukaisesti avustusten saajia ovat sosiaali- ja terveysalan järjestöt.

Arvoisa puhemies! Suomalaiseen rahapelimonopoliin kohdistuu tällä hetkellä uhkia mutta myös nopeasti kehittyvän digi- ja mobiilipelaamisen myötä suuria mahdollisuuksia, joten tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa.

Suomalainen pelitoiminta on myös erittäin vastuullista. Tärkeää on, ettemme omalla lainsäädännöllämme vaikeuta järjestelmän toimivuutta. Nyt käsittelyssä oleva lakiesitys ei sitä tee ja on siten kannatettava.

Merja  Mäkisalo-Ropponen  /sd:

Arvoisa herra puhemies! Nämä lakimuutokset ovat todellakin kannatettavia. Avustuspäätösten siirtäminen valtioneuvoston yleisistunnolta sosiaali- ja terveysministeriölle ja toisaalta eräiden teknisluontoisten ratkaisujen siirtäminen ministeriöstä Raha-automaattiyhdistykselle yksinkertaistavat päätöksentekoa.

Kuten edustaja Tainio sanoi, niin lailla ei ole tarkoitus vaikuttaa avustusten kohdentamiseen millään tavalla. Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitääkin tärkeänä, että avustusten kohdentaminen säilyy järjestölähtöisenä siten, että avustuksilla saadaan aikaan myös uudenlaisia innovatiivisia toimintoja eikä pelkästään vakiinnuteta julkisen sektorin toimintoja täydentävää toimintaa.

Lakimuutoksella myös lisätään toimijoiden valvonnan kannalta tarpeellista tilintarkastusvelvoitetta. Jatkossa hakijan toiminnan laatu ja tuloksellisuus otetaan huomioon avustusta myönnettäessä. Erityisesti pienten järjestöjen ja uusien toimijoiden kannalta on tärkeää, etteivät nämä hakumenettelyt ja avustusten valvontaan liittyvät raportointitehtävät muodostu hallinnollisesti tai taloudellisesti niin raskaiksi, että niukkojen resurssien takia ne jäävät kokonaan avustusten ulkopuolelle. Raha-automaattiyhdistyksessä tulisikin varata myös riittävästi ohjaus- ja neuvontaresursseja yhdistysten tarpeisiin.

Sosiaali- ja terveysvaliokunta korostaa mietinnössään myös sitä, että Raha-automaattiyhdistyksen rahapelitoiminnan tuotto on arpajaislain mukaan käytettävä terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen myöntämällä avustuksia yleishyödyllisille yhteisöille ja säätiöille. Vakiintuneen käytännön mukaan avustusten saajia ovat sosiaali- ja terveysalan järjestöt, ja tästä periaatteesta tulee pitää jatkossakin tiukasti kiinni.

Kalle Jokinen /kok:

Arvoisa herra puhemies! Raha-automaattiyhdistyksen avustusten merkitys sosiaali- ja terveydenalan toiminnassa on erittäin merkittävä. Tänäkin vuonna yli 300 miljoonaa euroa yli 1 600 eri kohteeseen kohdennetaan näitä Raha-automaattiyhdistyksen avustusvaroja. Tällä hallituksen esityksellä kevennetään ja yksinkertaistetaan raha-automaattiavustusten hakumenettelyä ja tätä päätöksentekojärjestelmää, kun päätöksenteko siirretään valtioneuvoston yleisistunnosta sosiaali- ja terveysministeriön päätettäväksi. Tarkoitus ei ole vaikuttaa avustusten kohdentamiseen, eikä myöskään näitä myöntämisperusteita tällä esityksellä mitenkään muuteta.

Yksi tärkeä seikka ja tärkeä asia, joka tässä esityksessä on, ja haluan sen siitä nostaa esille, on tuo avustuskäyttövelvoitteen laskeminen. Silloin, kun rahoitetaan tiettyjä kohteita, vaikkapa investointikohteita, tuo käyttövelvoitteen aikaraja pudotetaan 30 vuodesta 20 vuoteen. Se on erittäin perusteltu, sillä kun näitä investointipäätöksiä tehdään tarkasti rajattuun käyttötarkoitukseen, niin 30 vuotta on tänä päivänä erittäin pitkä aika ja tulee tarpeita sitten kohdentaa ja muuttaa sitä toimintaa. On hyvä, että tuo investointien käyttövelvoiteraja laskee nyt 20 vuoteen.

Yleiskeskustelu päättyi.