Kaj Turunen /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Yleishyödyllisyyssäännöksiä on
muutettava kohtuuhintaisen vuokra-asuntotuotannon turvaamiseksi.
Aravavuokratuotannolla, niin sanotulla sosiaalisella asuntotuotannolla,
on ollut suuri merkitys Suomen koko asuntotuotannossa. Vuoden 1949
jälkeen valtion tukema vuokra- ja asumisoikeustuotanto
on ollut yli 700 000 asuntoa. Aravatuotanto on ollut runsaan
60 vuoden aikana lähes puolet koko maan asuntotuotannosta.
Suomen asuntotuotanto on vähentynyt viime vuosina, ja myös
sosiaalisen asuntotuotannon merkitys on vähenevä,
sillä asuntokanta on nykyisin huomattavasti suurempi kuin
se oli heti sotavuosien jälkeen.
Valtion tukeman tuotannon osuus on vähentynyt erityisesti
viime vuosina. Vuonna 2000 voimaan tulleen niin sanotun yleishyödyllisyyslainsäädännön
jälkeen valtion tukeman tuotannon määrä on
suorastaan romahtanut. Lainsäädännön
rakennuttajille asettamien rajoitusten vuoksi valtion tukema sosiaalinen
asuntotuotanto uhkaa tyrehtyä olemattomiin. Jos Suomen
valtio haluaa olla mukana maan rakentamisessa asuntotuotannon tukemisen
muodossa, aravalainsäädäntöä on pian
muutettava rakennuttajien toimintaa nykyistä vähemmän
rajoittavaksi.
Vuokra-asuntotuotannon merkitys on suuri erityisesti kasvukeskuksissa.
Nykyisinkin rakennetaan vuokra-asuntoja, mutta tuotannon rahoitus
on pääosin muuta kuin valtion tukemaa. Suurten
vuokratalorakennuttajien edustajat tuntevat alan toiminnan ja tulevaisuuden
tarpeet ja muutokset. Rakennuttajat näkevät, että vuokra-asuminen
lisääntyy tulevaisuudessa varsinkin pääkaupunkiseudulla
ja kasvukeskuksissa. Helsingin metropolialueella puolet väestöstä asuu vuokra-asunnoissa,
koska perhekoon pienentyminen johtaa usein vuokra-asunnon valintaan.
Vuokra-asumisen imago on vähitellen muuttunut myönteisemmäksi,
mutta silti valtion tukema vuokra-asuntotuotanto vähenee
edelleen. Yleishyödyllisyyssäännökset
rajoittavat vuokratalojen omistajia asuntojen käytössä,
luovuttamisessa sekä vakuuksien käytössä.
Valtion tukema asuntorahoitus on tällä hetkellä korkotasoltaan
noin kaksi kertaa kalliimpaa kuin vapailta rahoitusmarkkinoilta
saatava rahoitus. Vanhassa aravalainakannassa on myös selviä vuokria
nostavia kustannusongelmia, sillä vanhan aravalainakannan
keskikorko on 4 prosenttia eli kaksinkertainen markkinaehtoisen
rahoituksen keskikorkoon nähden. Uusia lainoja ei juuri
haluta ottaa, ja vanhoja, jopa 8,5 prosentin korolla olevia aravalainoja
maksetaan takaisin etuajassa.
Valtion tukeman rahoituksen kalleus aiheuttaa myös
vuokria nostavia kustannusongelmia. Rakennuttajan toiminnastaan
saaman tuoton jakamisen rajoitus on myös valtion tukemaa
asuntotuotantoa rajoittava. Suomen suurin vuokratalorakennuttaja
SATO Oyj ei ole rakennuttanut yhtään valtion tukemaa
aravavuokrataloa sen jälkeen, kun yleishyödyllisyyslainsäädäntö tuli
voimaan vuonna 2000. Myöskään VVO ei
ole aloittanut ainuttakaan valtion tukemaa vuokratalohanketta vuonna
2012. Myös useimpien kuntien ja kaupunkien omistamat rakennuttajayhtiöt
ovat lopettaneet lähes kokonaan aravavuokratalotuotannon.
Yleishyödyllisyyslainsäädännön
rajoitusten keventämistä kannattavat nykyisin
käytännössä kaikki merkittävät
asuntotoiminnassa mukana olevat tahot: rakennuttajayhtiöt
ja vuokratalojen omistajat, rakennusalan yritykset ja työntekijäjärjestöt
sekä myös Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus
Ara.
Vuonna 2000 voimaan tullut uusi yleishyödyllisyyslainsäädäntö on
johtanut siihen, että käytännössä aravarajoitukset
ovat ikuisia. Yleishyödyllinen rakentaminen on loppunut
lähes kokonaan, koska jokainen uusi aravalainaehtoinen tai
korkotuen piirissä oleva kohde pitkittää aiemminkin
rakennettujen, saman omistajan kohteiden rajoituksia 40 vuodella.
Rajoituksia tarkastellaan kokonaisuutena yhtiökohtaisesti.
Tämä on johtanut siten käytännössä ikuisiin
rajoituksiin ja luonnollisesti siihen, että valtion tukemasta
asuntotuotannosta on tullut taloudellisesti kannattamatonta.
On välttämätöntä,
että käyttö- ja luovutusrajoitukset muutettaisiin
kohdekohtaisiksi ja 20 vuoden korkotukeen sidotuiksi. Tällä tavalla vuokra-asuntotuotanto
lisääntyisi huomattavasti nykyisestä ja
myös vanhan asuntokannan jalostaminen tulisi taloudellisesti
kannattavaksi. Lainsäädännön
muutos ei aiheuttaisi valtiolle ollenkaan kustannuksia, päinvastoin
asuntotuotannon välitön lisääntyminen
lisäisi taloudellista toimeliaisuutta ja synnyttäisi
verotuloja valtiolle.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä edustaja Turusen
lakialoite nostaa esille tärkeän ongelman julkisesti
tuetussa vuokra-asuntotuotannossa. Valtion tukema sosiaalinen asuntotuotanto
on kriisissä asuntorakentamiseen liittyvien rajoitusten
vuoksi. Aravalainojen korkea korkotaso tekee rakentamisesta aravalainoituksen
tuella kannattamatonta, ja sen vuoksi aravalainoitettu vuokratalorakentaminen
on käytännössä loppunut.
Puhutaan paljon pääkaupunkiseudun ja metropolialueen
vuokra-asuntopulasta. Siihen on muitakin syitä, joita pitäisi
varsin pian poistaa. Ne liittyvät muun muassa kaavoitukseen
ja rakentamismääräyksiin.
Mielestäni tulisi varsin nopeasti Helsingin keskusta-alueella
esimerkiksi siirtyä kaavoitukseen, jossa vaaditaan rakentamista
ylöspäin, eli on lisättävä kerroskorkeutta.
On suorastaan rikollista, kuinka rautatieaseman vieressä valtakunnan
tärkeimmillä ja arvokkaimmilla paikoilla olevia
tontteja tällä hetkellä rakennetaan ja
sinne rakennetaan vain 6-kerroksisia taloja. Minusta ei pitäisi
olla mahdollista ollenkaan tuhlata tätä arvokasta
tonttimaata ja samaan aikaan puhua, että pääkaupunkiseudulla
on asuntopulaa. Tuolla ylhäällä on tilaa,
ja silloin kun rakennetaan korkealle, hyödynnetään
se olemassa oleva infra eikä yhdyskuntarakennetta levitetä laajalle,
mistä sitten seuraa tarpeita liikenneinvestointeihin ja muita
infrapanostuksia ja myös muita ongelmia. Eli silloin kun
rakentaminen ja asuminen on tiivistä, niin kuin sen tällaisessa
kaupunkimiljöössä tulee olla, niin se
voisi olla entistä tiiviimpää niin, että edellytetään
korkeampaa rakentamista ja useampia kerroksia.
Keskustelu päättyi.