Täysistunnon pöytäkirja 41/2013 vp

PTK 41/2013 vp

41. TORSTAINA 18. HUHTIKUUTA 2013 kello 16.00

Tarkistettu versio 2.0

5) Laki kansanedustajien eläkkeestä ja sopeutumisrahasta annetun lain muuttamisesta

 

Vesa-Matti Saarakkala /ps(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa herra puhemies! Olen laatinut lakialoitteen kansanedustajien eläkkeestä ja sopeutumisrahasta annetun lain muuttamisesta. Tähän on kertynyt pääosan perussuomalaisten kansanedustajien allekirjoitukset, muita allekirjoituksia ei ole kertynyt aloitteeseen. Aloitteesta on tiedotettu koko eduskuntaan ja kaikille kansanedustajille, ja se on ollut allekirjoitettavissa tuolla pääovella. Ymmärrän tietysti, että joitain aloitteita menee itse kultakin täällä ohi, aina ei olla paikalla, kun on mahdollisuus allekirjoittaa, mutta tietysti se, että tässä on vain 26, muistaakseni, näitä allekirjoittajia, kertoo siitä, että ehkä ei ole kyse ihan aikatauluesteistä vaan jostain muusta.

Eduskunnalle

Lakia kansanedustajien eläkkeestä ja sopeutumisrahasta muutettiin edellisen eduskunnan toimesta vuonna 2011 voimaan tulleella lailla, jonka perusteella kansanedustajien sopeutumiseläkejärjestelmä korvattiin erillisellä sopeutumisrahalla. Muutokset asetettiin koskemaan ensimmäistä kertaa vuoden 2011 eduskuntavaaleissa valituksi tulleita kansanedustajia. Lakimuutoksen myötä vuonna 2011 ensimmäistä kertaa eduskuntaan valituksi tulleet kansanedustajat eivät ole enää oikeutettuja saamaan sopeutumiseläkettä eläkeikään asti, vaan tämä on korvattu yhdestä kolmeen vuoteen kestävällä sopeutumisrahalla. Sopeutumisrahan kesto ja taso on riippuvainen kansanedustajan valtiopäiväuran pituudesta. Kansanedustajien eläkkeitä ja sopeutumisrahaa koskevan lain 2 ja 6 §:ssä on löydettävissä säännökset kansanedustajan saaman etuuden määrästä. Jos edustaja on sopeutumisrahan päättyessä täyttänyt 59 vuotta, on sopeutumisrahaa mahdollista saada 65 vuoden iässä alkavaan vanhuuseläkeikään asti. Tällöin sopeutumisrahan taso määräytyy niin ikään edustajan toimikauden pituuden mukaan. Vanhojen eläke- ja sopeutumisrahasäädösten piirissä oli vuoden 2009 lopussa 66 kansanedustajaa, siis tämän sopeutumiseläkkeen piirissä, jota nykyisillä 2011 ensimmäistä kertaa valituilla kansanedustajilla ei enää ole. Näiden henkilöiden nauttiman sopeutumiseläkkeen taso vaihteli vajaasta 2 000 eurosta jopa 4 000 euroon asti.

Arvoisa puhemies! Julkisessa keskustelussa on asetettu kyseenalaiseksi ennen vuotta 2011 vaaleissa valituksi tulleiden kansanedustajien sopeutumiseläkkeiden korkea taso. Huomiota ovat herättäneet varsinkin ne entiset edustajat, joilla työuraa olisi vielä kymmeniä vuosia jäljellä, mutta jotka ovat olleet pitkiä aikoja sopeutumiseläkkeen varassa. Sopeutumiseläkettä nauttivat henkilöt tai sopeutumiseläkkeen jatkossa saavat henkilöt ovat korostetun etuoikeutetussa asemassa tavallisiin kansalaisiin ja myös ensimmäisen kerran vuonna 2011 vaaleissa valituksi tulleisiin kansanedustajiin nähden. Tällainen turvahan on erittäin mittava, sellaista ei varmasti julkinen järjestelmä muuta tunne kuin mitä nyt on sitten tämä vanhojen kansanedustajien sopeutumiseläkejärjestelmä.

Sopeutumisraha, johon vuonna 2011 valitut kansanedustajat ovat oikeutettuja, on sen sijaan tavallisen palkansaajan ansioturvaan nähden rajatun kestonsa, joka siis on 1—3 vuotta, ja kansanedustajan palkkioon nähden kohtuullisen tasonsa vuoksi asianmukainen. Sehän on noin 1 770 euroa kuukaudessa. Kansalaisia tasa-arvoisesti kohtelevan yleisen eläkejärjestelmän uskottavuuden kannalta kansanedustajien sopeutumiseläkekäytäntö olisi syytä lopettaa. Nykyisissä oloissa, joissa työeläkejärjestelmä on suurien paineiden alla ja joissa taitetun indeksin sekä elinaikakertoimen kaltaiset laskentakäytännöt leikkaavat eläkeläisten ja etenkin nuorten ikäluokkien eläkkeitä, ei tiettyjen erityistahojen nauttimaa korkeaa ja vuosikausia kestävää sopeutumiseläkettä voida pitää oikeutettuna. Ennen vuotta 2011 valituksi tulleet entiset ja nykyiset kansanedustajat olisi syytä saattaa siirtymäkauden jälkeen sopeutumisrahan piiriin kansalaisten poliittista järjestelmää kohtaan kokeman arvontunnon varmistamiseksi. Sopeutumiseläkkeen poistolla kansanedustuslaitoksemme antaisi vahvan esimerkin ja panostuksensa valtiontaloudellisiin säästötalkoisiin sekä oma-aloitteisesti osoittaisi halunsa poistaa eläkkeitä koskevat epätasa-arvoisuudet kansalaisten väliltä.

Arvoisa herra puhemies! Edellä olevan perusteella ehdotamme, että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:

Laki kansanedustajien eläkkeestä ja sopeutumisrahasta annetun lain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti lisätään lakiin kansanedustajien eläkkeestä ja sopeutumisrahasta (329/1967) sellaisena kuin se on laeissa 541/1982, 1531/1993 ja 150/2011 uusi 2 a § seuraavasti:

2 a §

Tämän lain 2 §:n 1—3 momenttia ja 11 §:n 4 momenttia sovelletaan 1.1.2015 lähtien kaikkiin kansanedustajiin, jotka ovat tämän lain 1 §:n nojalla oikeutettuja saamaan eläkettä. Ennen lain 150/2011 voimaantuloa kansanedustajina toimineisiin henkilöihin sovellettua kansanedustajien eläkelain 2 §:n 2 momenttia ja 11 §:n 4 momenttia, sellaisina kuin ne olivat voimassa laeissa 541/1982 ja 1531/1993, ei enää tämän lain voimaan tultua sovelleta.

Arvoisa herra puhemies! Tämä aloite on herättänyt jonkun verran käytäväkeskustelua, muun muassa siitä, onko perustuslain kannalta mahdollista tällaiseen etuuteen puuttua. Itse ajattelen niin, tai sanotaanko näin, että herättää aika paljon kysymyksiä, että aikoinaan, kun tätä viimeisintä lakia vuonna 2011 säädettiin, jolla siis poistettiin ensimmäistä kertaa 2011 vaaleissa valituilta kansanedustajilta tämä sopeutumiseläke, ei haettu perustuslakivaliokunnalta lausuntoa siitä, oltaisiinko voitu myös näiltä vanhoilta kansanedustajilta poistaa tämä sopeutumiseläke.

Silloin kun näin on, niin tietysti jää sellainen vaikutelma, että kun tietää, miten paljon tämä asia herättää tunteita, niin varmasti, jos perustuslakivaliokunnalta olisi ollut saatavissa sellainen lausunto, että olisi jotenkin väärin ja perustuslain vastaista puuttua näihin vanhoihin etuuksiin, niin se olisi varmasti haettu, uskon näin. Mutta kun näin ei ole, niin uskon, että tässä ei ole olemassa perustuslaillisia esteitä tai muitakaan juridisia esteitä tämän asiantilan korjaamiseksi, mutta tietysti on niin, että vain perustuslakivaliokunta voi asiasta lausua.

Nyt ollaan siinä mielenkiintoisessa tilanteessa, että kun aikoinaan ei tätä lausuntoa perustuslakivaliokunnalta ole haettu, niin ei tietysti ole sama asia hakea sitä enää nyt uudestaan. Koska tässä on varmasti poliittisesti vaikeasta ja joidenkin kannalta epämiellyttävästä asiasta kyse, niin tavallaan toimitaan eri tilanteessa. Näin se vain on. Siinä mielessä minusta tähän ei kannattaisi liikaa keskittyä siinä mielessä, että se paikka oli silloin 2011, ja jostakin syystä sitä lausuntoa ei haettu.

Mutta sen takia halusin tätä asiaa tämänkin näkökulman kannalta kommentoida, että, kuten sanoin, asia on puhuttanut jonkun verran eduskunnan käytävillä, ja myös verkkokeskusteluissa olen huomannut tämän perustuslaillisen näkökulman nostetun esiin ikään kuin siinä problemaattisessa mielessä, että tätä omaa aloitettani, jonka pääosa perussuomalaisten kansanedustajista on allekirjoittanut, ei muka sitten voitaisi sen takia viedä eteenpäin.

Ritva Elomaa /ps:

Arvoisa puhemies! Kansanedustajia arvostellaan ja heidän toimiaan punnitaan kansan silmissä. Kansanedustajan sopeutumiseläke on aiheuttanut kritiikkiä ja närää. Me odotamme ja oletamme, että kansalaiset kantaisivat kortensa kekoon talkoohengessä, nyt kun talousvaikeudet jatkuvasti kasvavat maassamme. Edustaja Saarakkalan tekemä lakialoite on paikallaan antamaan oikeaa signaalia myös kansanedustajien halusta olla mukana näissä talkoissa. Sen takia olen kannattamassa sitä.

Kaj Turunen /ps:

Arvoisa puhemies! Edustaja Saarakkala on kuuluisa järkähtämättömästä oikeudenmukaisuudesta, ja tasa-arvoisuuden tinkimätön puolustaja hän on myös. Minä olen itse allekirjoittanut tämän Saarakkalan lakialoitteen ja toivon sille hyvää menestystä sillä tavalla, että se tulisi kyllä käsitellyksi myös eduskunnassa.

Keskustelu päättyi.