Vesa-Matti Saarakkala /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olen laatinut lakialoitteen kansanedustajien
eläkkeestä ja sopeutumisrahasta annetun lain muuttamisesta.
Tähän on kertynyt pääosan perussuomalaisten
kansanedustajien allekirjoitukset, muita allekirjoituksia ei ole
kertynyt aloitteeseen. Aloitteesta on tiedotettu koko eduskuntaan
ja kaikille kansanedustajille, ja se on ollut allekirjoitettavissa
tuolla pääovella. Ymmärrän tietysti,
että joitain aloitteita menee itse kultakin täällä ohi,
aina ei olla paikalla, kun on mahdollisuus allekirjoittaa, mutta
tietysti se, että tässä on vain 26, muistaakseni, näitä allekirjoittajia,
kertoo siitä, että ehkä ei ole kyse ihan
aikatauluesteistä vaan jostain muusta.
Eduskunnalle
Lakia kansanedustajien eläkkeestä ja sopeutumisrahasta
muutettiin edellisen eduskunnan toimesta vuonna 2011 voimaan tulleella
lailla, jonka perusteella kansanedustajien sopeutumiseläkejärjestelmä korvattiin
erillisellä sopeutumisrahalla. Muutokset asetettiin koskemaan
ensimmäistä kertaa vuoden 2011 eduskuntavaaleissa valituksi
tulleita kansanedustajia. Lakimuutoksen myötä vuonna
2011 ensimmäistä kertaa eduskuntaan valituksi
tulleet kansanedustajat eivät ole enää oikeutettuja
saamaan sopeutumiseläkettä eläkeikään
asti, vaan tämä on korvattu yhdestä kolmeen
vuoteen kestävällä sopeutumisrahalla.
Sopeutumisrahan kesto ja taso on riippuvainen kansanedustajan valtiopäiväuran
pituudesta. Kansanedustajien eläkkeitä ja sopeutumisrahaa
koskevan lain 2 ja 6 §:ssä on löydettävissä säännökset
kansanedustajan saaman etuuden määrästä.
Jos edustaja on sopeutumisrahan päättyessä täyttänyt
59 vuotta, on sopeutumisrahaa mahdollista saada 65 vuoden iässä alkavaan
vanhuuseläkeikään asti. Tällöin
sopeutumisrahan taso määräytyy niin ikään
edustajan toimikauden pituuden mukaan. Vanhojen eläke-
ja sopeutumisrahasäädösten piirissä oli
vuoden 2009 lopussa 66 kansanedustajaa, siis tämän
sopeutumiseläkkeen piirissä, jota nykyisillä 2011
ensimmäistä kertaa valituilla kansanedustajilla
ei enää ole. Näiden henkilöiden
nauttiman sopeutumiseläkkeen taso vaihteli vajaasta 2 000
eurosta jopa 4 000 euroon asti.
Arvoisa puhemies! Julkisessa keskustelussa on asetettu kyseenalaiseksi
ennen vuotta 2011 vaaleissa valituksi tulleiden kansanedustajien
sopeutumiseläkkeiden korkea taso. Huomiota ovat herättäneet
varsinkin ne entiset edustajat, joilla työuraa olisi vielä kymmeniä vuosia
jäljellä, mutta jotka ovat olleet pitkiä aikoja
sopeutumiseläkkeen varassa. Sopeutumiseläkettä nauttivat henkilöt
tai sopeutumiseläkkeen jatkossa saavat henkilöt
ovat korostetun etuoikeutetussa asemassa tavallisiin kansalaisiin
ja myös ensimmäisen kerran vuonna 2011 vaaleissa
valituksi tulleisiin kansanedustajiin nähden. Tällainen
turvahan on erittäin mittava, sellaista ei varmasti julkinen
järjestelmä muuta tunne kuin mitä nyt
on sitten tämä vanhojen kansanedustajien sopeutumiseläkejärjestelmä.
Sopeutumisraha, johon vuonna 2011 valitut kansanedustajat ovat
oikeutettuja, on sen sijaan tavallisen palkansaajan ansioturvaan
nähden rajatun kestonsa, joka siis on 1—3 vuotta,
ja kansanedustajan palkkioon nähden kohtuullisen tasonsa
vuoksi asianmukainen. Sehän on noin 1 770 euroa
kuukaudessa. Kansalaisia tasa-arvoisesti kohtelevan yleisen eläkejärjestelmän
uskottavuuden kannalta kansanedustajien sopeutumiseläkekäytäntö olisi
syytä lopettaa. Nykyisissä oloissa, joissa työeläkejärjestelmä on
suurien paineiden alla ja joissa taitetun indeksin sekä elinaikakertoimen
kaltaiset laskentakäytännöt leikkaavat
eläkeläisten ja etenkin nuorten ikäluokkien
eläkkeitä, ei tiettyjen erityistahojen nauttimaa
korkeaa ja vuosikausia kestävää sopeutumiseläkettä voida
pitää oikeutettuna. Ennen vuotta 2011 valituksi
tulleet entiset ja nykyiset kansanedustajat olisi syytä saattaa
siirtymäkauden jälkeen sopeutumisrahan piiriin
kansalaisten poliittista järjestelmää kohtaan
kokeman arvontunnon varmistamiseksi. Sopeutumiseläkkeen
poistolla kansanedustuslaitoksemme antaisi vahvan esimerkin ja panostuksensa
valtiontaloudellisiin säästötalkoisiin
sekä oma-aloitteisesti osoittaisi halunsa poistaa eläkkeitä koskevat epätasa-arvoisuudet
kansalaisten väliltä.
Arvoisa herra puhemies! Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki kansanedustajien eläkkeestä ja sopeutumisrahasta
annetun lain muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti lisätään
lakiin kansanedustajien eläkkeestä ja sopeutumisrahasta
(329/1967) sellaisena kuin se on laeissa 541/1982,
1531/1993 ja 150/2011 uusi 2 a § seuraavasti:
2 a §
Tämän lain 2 §:n 1—3
momenttia ja 11 §:n 4 momenttia sovelletaan 1.1.2015
lähtien kaikkiin kansanedustajiin, jotka ovat tämän
lain 1 §:n nojalla oikeutettuja saamaan eläkettä.
Ennen lain 150/2011 voimaantuloa kansanedustajina toimineisiin
henkilöihin sovellettua kansanedustajien eläkelain
2 §:n 2 momenttia ja 11 §:n
4 momenttia, sellaisina kuin ne olivat voimassa laeissa 541/1982
ja 1531/1993, ei enää tämän
lain voimaan tultua sovelleta.
Arvoisa herra puhemies! Tämä aloite on herättänyt
jonkun verran käytäväkeskustelua, muun muassa
siitä, onko perustuslain kannalta mahdollista tällaiseen
etuuteen puuttua. Itse ajattelen niin, tai sanotaanko näin,
että herättää aika paljon kysymyksiä,
että aikoinaan, kun tätä viimeisintä lakia
vuonna 2011 säädettiin, jolla siis poistettiin
ensimmäistä kertaa 2011 vaaleissa valituilta kansanedustajilta
tämä sopeutumiseläke, ei haettu perustuslakivaliokunnalta
lausuntoa siitä, oltaisiinko voitu myös näiltä vanhoilta
kansanedustajilta poistaa tämä sopeutumiseläke.
Silloin kun näin on, niin tietysti jää sellainen vaikutelma,
että kun tietää, miten paljon tämä asia
herättää tunteita, niin varmasti, jos
perustuslakivaliokunnalta olisi ollut saatavissa sellainen lausunto,
että olisi jotenkin väärin ja perustuslain
vastaista puuttua näihin vanhoihin etuuksiin, niin se olisi
varmasti haettu, uskon näin. Mutta kun näin ei
ole, niin uskon, että tässä ei ole olemassa
perustuslaillisia esteitä tai muitakaan juridisia esteitä tämän
asiantilan korjaamiseksi, mutta tietysti on niin, että vain
perustuslakivaliokunta voi asiasta lausua.
Nyt ollaan siinä mielenkiintoisessa tilanteessa, että kun
aikoinaan ei tätä lausuntoa perustuslakivaliokunnalta
ole haettu, niin ei tietysti ole sama asia hakea sitä enää nyt
uudestaan. Koska tässä on varmasti poliittisesti
vaikeasta ja joidenkin kannalta epämiellyttävästä asiasta
kyse, niin tavallaan toimitaan eri tilanteessa. Näin se
vain on. Siinä mielessä minusta tähän
ei kannattaisi liikaa keskittyä siinä mielessä,
että se paikka oli silloin 2011, ja jostakin syystä sitä lausuntoa
ei haettu.
Mutta sen takia halusin tätä asiaa tämänkin
näkökulman kannalta kommentoida, että,
kuten sanoin, asia on puhuttanut jonkun verran eduskunnan käytävillä,
ja myös verkkokeskusteluissa olen huomannut tämän
perustuslaillisen näkökulman nostetun esiin ikään
kuin siinä problemaattisessa mielessä, että tätä omaa
aloitettani, jonka pääosa perussuomalaisten kansanedustajista
on allekirjoittanut, ei muka sitten voitaisi sen takia viedä eteenpäin.
Keskustelu päättyi.