Jari Lindström /ps:
Arvoisa puhemies! Aloitan kevyesti äärimmäisen
vakavassa asiassa. Mikä ero on valelääkärillä ja
vakuutuslääkärillä? Se ero,
että valelääkäri on tavannut
potilaan.
Vakavilla asioilla ei saa leikitellä, ei liioin ihmisten
oikeusturvalla. Kuten kaikki tiedämme, vakuutuslääkärit
saattavat arvioida henkilön työkykyiseksi, vaikka
hoitava lääkäri on todennut hänet
työkyvyttömäksi. Tavallisen ihmisen järkeen
ei mahdu, kuinka vakuutuslääkäri voi
henkilöä tapaamatta arvioida hänen työkykynsä paremmin
kuin hoitava lääkäri, joka tuntee potilaansa.
Kysyn sosiaali- ja terveysministeri Risikolta: onko vakuutuslääkärijärjestelmää selvittävässä
työryhmässä käsitelty
tätä asiaa, ja jos on, niin mitä asialle
aiotaan tehdä?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Tämä on äärimmäisen tärkeä kysymys,
koska todella ihmisten oikeustaju on koetuksella tämän
asian suhteen. Me olemme käyneet sellaisia keskusteluja
näiden eri tahojen kanssa viime syksynä, ja nyt
on päässyt työ sitten käyntiin.
Sosiaali- ja terveysministeriön sivuilta löytyy
se toimenpidesuunnitelma, mitä aiotaan tehdä,
ja se työ on nyt käynnissä. Tavoite on,
että tämän vuoden aikana saataisiin tähän
läpinäkyvyyttä lisää,
luottamusta lisää ja myöskin sitä,
että siellä on hyvin, hyvin monia toimenpiteitä,
millä tämä yritetään
korjata.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa puhemies! Lääketiedettä ei
tehdä oikeudessa, eikä sitä pitäisi tehdä vakuutusoikeudessakaan.
Mikäli henkilöllä ei ole lääketieteellisiä edellytyksiä työntekoon,
ei sitä pitäisi löytyä vakuutusoikeuskäsittelyssä tapahtuvan
paperidiagnoosin jälkeenkään. Korkein
oikeus joutuu usein oikomaan vakuutusoikeuden tuomioita, mutta pientä ihmistä tämä
ei paljon
lohduta. Kaikki eivät jaksa hartiavoimin taistella asiansa
puolesta ja viedä juttuaan korkeimpaan oikeuteen asti.
Oikeusministeri Henriksson totesi viime syksynä, että on
ongelmallista, kun hoitavaa lääkäriä ei
yleensä kuulla vakuutusoikeudessa. Toisena ongelmakohtana
Henriksson näkee sen, että vakuutusoikeuteen valittanut
henkilö ei saa tietää, millä tavalla
vakuutuslääkäri on oikeudessa hänen
asiansa katsonut. Ongelmat ovat tiedossa, joten kysyn oikeusministeri
Henrikssonilta: mitä lainsäädännöllisiä muutoksia
näiden asioiden ratkaisemiseksi tehdään?
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Erittäin hyvä kysymys ja
erittäin tärkeä asia. Tilanne on se,
että tällä hetkellä me olemme
tietoisia siitä, että läpinäkyvyys
vakuutusoikeuden toiminnassa ei ole sillä tasolla kuin
kansalaiset haluaisivat sen olevan. Me olemme tekemässä nyt
työtä sen eteen, että tämä läpinäkyvyys
paranisi. Se tehdään nyt yhdessä sosiaali-
ja terveysministeriön kanssa. Tätä varten
on myös perustettu työryhmä, joka nyt
tällä hetkellä miettii näitä asioita.
Tarkoitus on, että saadaan tänne eduskuntaan vielä tällä hallituskaudella
ja eduskuntakaudella esitys tästä asiasta, jossa
nimenomaan halutaan päästä siihen, että läpinäkyvyyttä saadaan
lisää, että ihmiset tietävät,
millä perusteella ne päätökset
tehdään.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Toimeentuloturva-asioita koskevat prosessit
voivat olla kohtalokkaita kansalaisten oikeudellisen aseman kannalta.
Potilasvahinkoa kärsinyt kansalainen ei käytännössä edes
toimeentuloturva-asioiden erityistuomioistuimesta, vakuutusoi-keudesta,
saa Suomessa oikeutta. Tapaturmaisesti vahingoittuneelle nykyinen
korvausjärjestelmä on epätyydyttävä jo
yksin asian käsittelyn kohtuuttoman keston vuoksi. Valitusprosessit voivat
kestää jopa yli 10 vuotta. Potilaan oikeusturvan
kannalta oleellista olisi, että oikeudelliset keinot ovat
riittävän tehokkaita. Kysyisinkin ministeriltä:
miten hallitus takaa sen, etteivät potilaan oikeusturvan
toteutumiseksi käytävät prosessit muodostuisi
kohtuuttoman pitkiksi?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Herra puhemies! Tämä teidän kysymyksenne liittyy
moneenkin asiaan. Mutta jos nyt ajattelee, mitä erilaisia
muutoksenhakulautakuntia on tuolla sosiaali- ja terveysministeriössä,
niin meillähän on hyvin paljon sellaisia henkilöitä,
jotka todella ovat joutuneet hyvin monta kertaa valittamaan, ja
se on aina tullut sieltä bumerangina takaisin. Siinä on
mennyt hyvin paljon aikaa ja taloudellinen toimeentulo on heikentynyt
siinä välillä. Nythän juuri
tällä työllä, mistä sekä minä että ministeri
Henriksson mainitsimme, yritetään miettiä myös
sitä, miten voidaan nopeuttaa näitä prosesseja,
ja siitähän pitää tietysti lähteä, että tällaiseen
pitkäkestoiseen valitusrumbaan ei tarvitsisi joutua. Mutta
kyllä siinä monia tekoja tarvitaan, ja tietysti
ne prosessit ovat hyvin yksilöllisiä. Valitettavasti
kaikkien eläke- tai vakuutusvalitukset vain eivät
mene läpi, koska ne eivät täytä niitä kriteereitä.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kansalaiset, valtioneuvosto! Tässä valelääkärikysymyksessä periaatteessa
kärjistyy koko suomalaisen lääketieteen,
Kelan ja näitten vakuutuslääkärien
kriisi. Suomessa ei, niin kuin ministeri sanoi, ole ollut läpinäkyvyyttä,
joten on päästy lääketieteessä ajautumaan
tämmöiseen medikalisaatioon, ei kukaan oikein
tiedä mistään mitään. On
menty jopa niin pitkälle, että kun täällä oli vaihtoehtopäivät — kun
muualla Euroopassa hallitukset säästävät
ja tajuavat ihmisen kokonaisvaltaisen hoidon päälle,
kuinka on tutkittu kaikki placebot, muuta, kuinka paljon psyyke
ja henki vaikuttavat asiaan — niin Suomessa Lääkäriliitto
ajaa kaikista kireintä linjaa Euroopassa, että on
oltava ehdottomasti medikalisaatio, kaikki mielenterveyslääkkeet,
kaikki hoidot, koulussa ajetaan oppilaat heti nuoresta lääketieteen
pariin sitä kautta, ettei anneta mitään
kokonaisvaltaista vaihtoehtohoitoa.
Sen takia, arvoisa puhemies, tulee mieleen kysyäkin:
onko näissä valelääkäritapahtumissa
sen takia kestänyt niin kauan ennen kuin on huomattu, että nämä valelääkärit
ovat olleetkin harvinaisen inhimillisiä lääkäreiksi
(Puhemies koputtaa) ja osoittaneet jonkunlaista muuta välittämistä potilasta
kohtaan eivätkä ole paljastuneet, ja voiko tälle
vaihtoehtojutulle tehdä mitään?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Jos kuitenkin jatkan itse tästä. — Tämä keskustelu
lähti näistä vakuutuslääkäreistä,
ja pitää aina muistaa se, että hoitavan
lääkärin tehtävä on
arvioida potilaasta se, onko hänellä työkykyä sillä hetkellä siihen
työhön, mistä hän on lähtenyt
tai mitä hän tekee sillä hetkellä.
Vakuutuslääkärin tehtävä on
arvioida, onko hänellä työkykyä yleensä ottaen
joko siihen tai johonkin muuhun vastaavaan työhön.
Tässä tulevat yleensä ne selkkaukset:
kun hoitava lääkäri laittaa rastin ruutuun
"työkyvytön", niin se ei tarkoita sitä,
että olisi yleensä, kaiken kaikkiaan, työkyvytön.
Liittyen nyt sitten teidän kysymykseenne, niin todellakin
näihin vaihtoehtohoitoihinhan, mistä kovasti aina
keskustellaan, viime kaudella pohdittiin jo tällaista lainsäädäntöä.
Vaihtoehtohoitojärjestöthän toivoisivat
myöskin lainsäädäntöä,
mutta tällä hetkellä meillä ei
Suomessa ole oikeastaan määritelty sitä,
mitä kaikkea niihin kuuluu, meillä ei ole rekisteröityjä vaihtoehtohoitojen
toteuttajia. On vaikea tehdä lainsäädäntöä tilanteessa,
jossa ei tiedetä sitä, (Puhemies koputtaa) mitä kaikkea
niihin kuuluu.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Potilaan oikeusturvan ja läpinäkyvyyden
kannalta on erittäin tärkeätä,
että hänellä on hänet tunteva, häntä pitkään
hoitanut lääkäri, joka voi olla vaikka
omalääkäri. Hän pystyy kuvaamaan
sen sosiaalisen ympäristön, sen perheen, sen työn
ja tekemään sen arvioinnin, kykeneekö potilas
tekemään mahdollisesti nyt tai työhistoriassa
myöhemmin sitä työtä vai pitääkö hänet
siirtää eläkkeelle. Minusta on ensiarvoisen
tärkeätä, että meidän
perusterveydenhuoltomme miehitetään niin, että siellä on
riittävästi kykeneviä ihmisiä, jotka
tuntevat potilaat ja kykenevät tekemään
tämän arvioinnin.
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Olen edustaja Kallin kanssa erittäin
samaa mieltä. On tärkeää se,
että on osaavia lääkäreitä,
ja meillä onneksi Suomessa on ja me voimme olla siitä ylpeitä.
Mutta se, mitä me olemme nyt sitten tekemässä,
on, että nimenomaan lääkäreitten
koulutukseen otetaan tätä vakuutuspuolta ja sitten
on tätä jatkuvaa täydennyskoulutusta
myöskin. Ja sitten on tärkeää se,
että ne paperit, jotka lähtevät sinne
vakuutuslaitokselle päätöksentekoon,
olisivat mahdollisimman informatiiviset, niin että olisi
helpompi tehdä niitä päätöksiä eikä niitä tehtäisi
väärillä tai liian suppeilla tiedoilla,
ja tätä nyt halutaan sitten myöskin lisätä,
samoin kuin myöskin sitä, että hoitavaa
lääkäriä myös tarvittaessa
kuultaisiin.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Lindströmin kysymys on erittäin
hyvä, mutta asialla on toinenkin puoli. Terveyskeskuslääkäri
voi luvata henkilön liian helpostikin joskus eläkkeelle,
koska siinä hoitosuhteessa on mahdollisuus tämmöiseen
virhearviointiinkin joskus. Tavoitteena on kuitenkin, että ihminen
kuntoutetaan töihin takaisin eikä häntä siirretä eläkkeelle,
ei välttämättä samaan työhön
mutta työhön kuitenkin. Kysynkin: miten saataisiin
terveyskeskuslääkärien ja vakuutuslääkäreiden
yhteistyötä parannettua niin, että ymmärrettäisiin
tämä yhteinen tavoite?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Aivan totta. Siis kyllähän
tavoitteen pitää olla ihmisellä se, että hän
voi palata työhön ja voi jatkaa sitä työtä.
Työ on parasta sosiaaliturvaa, ja sitä kaikki
haluavat tehdä, jos sitä vain kaikille olisi tai
sitä pystyisi tekemään. Se on juuri näin,
että se vuorovaikutus vakuutuslääkärin
ja hoitavan lääkärin kanssa pitää saada
paremmaksi, ja myöskin sitten näin, että ne paperit,
jotka lähtevät sinne vakuutuslaitokseen, ovat
informatiiviset ja että perustelut päätöksistä ovat
myöskin selkeät. Se lisää luottamusta
myöskin tällä hakijalla, tällä henkilöllä,
kun hän tietää, mihin tämä päätös
perustui.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Juuri niin kuin ministeri sanoi, koulutusta
tarvitaan ja selkokielistä informointia. Nimenomaan silloin,
kun asiakas, hakija, ymmärtää sen viestin,
mikä hänelle tulee, varmasti viestikin menisi paremmin
perille. Mutta ennen ainakin sain palautetta siitä, että siinä otetaan
muitakin asioita huomioon kuin se varsinainen työkykyisyys,
otetaan niin sanottuja sosiaalisia tekijöitä huomioon myös
tässä arvioinnissa, ja minä luulen, että tästä ei
ole ihmisiä informoitu riittävästi. Voisitteko vähän
avata tätä seikkaa?
Toinen asia sitten: Miten, ministeri, näette, tunnistetaanko
harvinaiset sairaudet tai sellaiset sairaudet, jotka todellisuudessa
aiheuttavat työkyvyttömyyttä mutta eivät
löydy joltakin listalta? Tunnistetaanko nämä riittävän
hyvin?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Tuohon kysymyksen loppuosaan, tunnistetaanko
kaikkia harvinaisia sairauksia: Ei välttämättä.
Meillä on hyvin, hyvin harvinaisia sairauksia, ja niistä ei
välttämättä ole Suomessa vielä diagnoosia
ja diagnostiikkaa kehitetty, mutta tietysti tämä on
se yksi syy, minkä tähden me haluamme olla tässä Euroopan
harvinaisten sairauksien verkostossa, jotta me saamme sitten myöskin
hoitoon ja diagnostiikkaan apua.
Tuohon, mitä kysyitte sitten siitä, tietävätkö ihmiset
riittävästi: Eivät välttämättä,
ja se on yksi meidän toimenpiteistämme siellä toimenpideohjelmassa,
että me teemme selkeää viestintää. Myöskin
olisi tärkeää, että jo hyvissä ajoin,
kun haetaan sitä eläkettä, olisi tietoa
sillä ihmisellä siitä, mitä tämä nyt
tarkoittaa ja mihin yleensä perustuvat ne päätökset,
jotta hän voisi sitten tietää, mitä tietoja
hänen kannattaa sinne papereihin vielä lisätä.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa herra puhemies! Suomen perustuslain 21 §:n
mukaan jokaisella on oikeus saada asiansa käsitellyksi
asianmukaisesti ja ilman aiheetonta viivytystä lain mukaan
toimivaltaisessa tuomioistuimessa tai muussa viranomaisessa sekä oikeus saada
oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan koskeva päätös
tuomioistuimen tai muun riippumattoman lainkäyttöelimen
käsiteltäväksi. Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan
keskimääräiset käsittelyajat
ovat olleet 16—17 kuukautta. Kohtuullinen aika olisi noin
6 kuukautta.
Arvoisa ministeri, mihin toimenpiteisiin ryhdytte, jotta Suomen
kansalaisten perustuslaillinen oikeus toteutuisi?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Tämä, mihin viittasitte, on
todella meillä ollut sellainen hankala asia. Se oli jo
viime kaudella, niin kuin me muistamme täältä salista,
mutta se on valitettavasti jatkunut johtuen siitä, että on
hyvin paljon näitä käsiteltäviä asioita.
Mutta me olemme saaneet resursseja, me olemme saaneet viime vuonna
lisää resursseja, me saamme tänä vuonna
lisää resursseja, ja kyllä meillä tavoite
on, että nämä saadaan lyhyemmäksi
ja lähestymään tätä tavoiteaikataulua, mutta
kyllä siinä vielä tekemistä on.
Sen lisäksi, että on näitä resursseja
lisätty, meillä on myöskin erilaisia
muita toimia mietitty, että me voisimme jotenkin vähentää näitä valituksia,
ja se taas liittyy myös yleensäkin tähän äsken
mainittuun vakuutuslääkärikysymykseen.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Vakuutuslääkärit
noudattavat vakuutuslääketiedettä, ja
tavalliset lääkärit noudattavat tavallista
lääketiedettä. Toivoa sopii, että nyt
työryhmä saa tämän välimatkan
kurottua umpeen.
Itse asiassa olisin kysynyt samaa kuin edustaja Ruohonen-Lerner
tässä edellä: voimmeko olla nyt vakuuttuneita?
Todistakaa se nyt uudelleen, kun valtiovarainministeri ei ole täällä paikalla, että
kun
tämä hyvä hallitus nyt onnistui viime syksynä lisäämään
Somlan resursseja niin, että valitusajat eivät
vieläkään menneet kohtuulliselle tasolle
mutta lyhenivät siitä täysin kohtuuttomasta
tasosta, voimmeko olla vakuuttuneita siitä, että se
kehitys jatkuu. Pääministerihän voi vakuuttaa,
että se jatkuu tämän hallituksen loppuun saakka.
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Aivan niin kuin edustaja Virtanen totesi
ja vakuutti, me olemme todella saaneet niitä resursseja
lisää. Mutta kyllä tässä pitää tietysti
monia tekoja tehdä, ei ainoastaan lisätä resursseja
vaan vaikuttaa siihen, että ihmisten ei tarvitsisi valittaa
ja että olisi oikeudenmukaisia päätöksiä,
että katsottaisiin, että ok, ei tarvitse valittaa
enää. Tämä on monien asioitten summa,
mutta hienoa on, että on saatu resursseja lisää.
Tavoite on tämä, mihin viittasitte, mutta ihan
päätä pantiksi en pysty sanomaan.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Olisin puuttunut edustaja Mäkisalo-Ropposen
mainitsemaan kommenttiin siitä, että terveyskeskuslääkärit
myöntävät liian helposti näitä eläkkeitä.
Tämähän ei ole Suomessa ongelma, vaan
päinvastoin sinne eläkkeelle ei pääse,
jos on todellinen sairaus ja sinne pitäisi päästä.
Joka päivähän viisi kuusi alle 30-vuotiasta nuorta
siirtyy ennenaikaiselle eläkkeelle masennuksen tai mielenterveysongelmien
vuoksi, ja toisena ongelmana on tämä osatyökykyisyys. Osatyöpaikkoja
oikeastaan Suomessa ei ole eikä niitä pyritä järjestämään,
ja kysyisinkin, miten hallitus voisi tukea näitä nuoria,
että he eivät joutuisi varhaisessa vaiheessa eläkkeelle
vaan heille annettaisiin mahdollisuuksia päästä työelämään kuitenkin
mukaan vielä, vaikka osatyökykyisinä.
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Tässähän
meillä on todella hyviä uutisia kerrottavana,
elikkä kehysriihessä päädyttiin
siihen, että käynnistetään tällainen
osatyökykyisten toimenpideohjelma. Nyt on tavoite se, että me
teemme tällaisen portaalin, koska nyt on ongelma se, että ei
edes tiedetä, mitä apuja voisi saada osatyökykyisten
auttamiseen, eli työpaikoilla ei välttämättä ole
tietoa. Ja sama juttu: myöskään jos ihminen
on siellä työttömyyskortistossa, hän
ei tiedä, mitä apua hän voisi saada.
Meillä käynnistyy pilotti, ja haetaan työyhteisöjä pilottiin
mukaan ja kehitetään nimenomaan sitä,
miten me voimme auttaa näitä, jotka ovat osatyökykyisiä.
Meillä on valtavan hyviä työkalupakkeja,
mutta niistä kaikista työkaluista ei välttämättä edes
tiedetä.