Täysistunnon pöytäkirja 41/2013 vp

PTK 41/2013 vp

41. TORSTAINA 18. HUHTIKUUTA 2013 kello 16.00

Tarkistettu versio 2.0

Nuorisojärjestöjen avustusten jakoperusteet

Jani Toivola /vihr:

Arvoisa puhemies! On ensiarvoisen tärkeää, että jokaisella nuorella olisi mahdollisuus olla kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista ja olisi kokemus siitä, että omaan yhteiskuntaan voi vaikuttaa, tai voisi jollain muulla tavalla valita sen oman ideologian tai viiteryhmän, joka luo kuuluvuuden tunnetta. Tässä avainasemassa minun mielestäni ovat muun muassa nuorisojärjestöt ja niiden toiminta, ennen kaikkea tasavertainen toiminta, tasa-arvoinen toiminta, joka mahdollistaa myös sen, että jokaisella nuorella olisi mahdollisuus valita se oma ideologia tai viiteryhmä.

Tästä on viime aikoina avustusten kautta käyty paljon keskustelua, ja tässä keskustelussa ministeri Arhinmäki on painottanut poliittisten nuorisojärjestöjen avustusten perustuvan toiminnan laatuun, määrään ja taloudellisuuteen. VTV selvitti avustusten jakoperusteita vuosina 2009—2011, ja selvityksen mukaan järjestöjen avustustaso ei ole laskenut kolmen vuoden tarkastelujaksolla yhdessäkään järjestössä. Ministerin kaudella vähemmän tukea saaneiden järjestöjen avustuksia on nostettu hieman. Järjestöjen saamien avustusten määrät suhteessa toisiinsa ovat kuitenkin käytännössä pysyneet ennallaan.

Kysyisin ministeriltä: millä tavalla ministeri aikoo vastaisuudessa edistää tuen tasapuolisempaa jakoa eri nuorisojärjestöille? Olisiko samalla syytä myös arvioida poliittisten nuorisojärjestöjen suhteellisen suuria tukisummia suhteessa muiden nuorisojärjestöjen tukiin ja tehdä kautta linjan oikeudenmukaisempi, avoimempi ja tasapuolisempi tukijärjestelmä?

Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki

Arvoisa puhemies! Nuorisolain ja -asetuksen mukaan nämä tuet kaikille nuorisojärjestöille pitää jakaa tulosperustein, ja nämä tulosperusteet ovat toiminnan laatu, laajuus, taloudellisuus. Avustuksia myönnettäessä otetaan lisäksi huomioon toiminnan ajankohtainen yhteiskunnallinen merkitys sekä avustusten tarve. Tämä on laki, joka sitoo virkamiehiä, avustustoimikuntaa ja ministeriä jaettaessa avustuksia.

On nostettu esille esimerkiksi se, pitäisikö poliittisten nuorisojärjestöjen avustuksia jakaa niiden voimasuhteiden mukaan, mitä emopuolueilla on eduskunnassa. Siihen laki ei anna mahdollisuutta, enkä pidä sitä myöskään järkevänä, koska järjestöt ovat itsenäisiä. Vain kaksi eduskuntapuolueen nuorisojärjestöä on puolueen jäsenjärjestöjä, muut eivät ole.

Mitä tulee Valtiontalouden tarkastusviraston huomioihin, ne ovat menneisyyttä. Itse olen ministerinä jakanut kahtena vuonna avustuksia. Näiden kahden vuoden aikana ovat kaikkien muiden eduskuntapuolueiden poliittisten nuorisojärjestöjen avustukset laskeneet paitsi kahden: Vihreiden nuorten ja Perussuomalaisten Nuorten avustus on noussut. Suurimmat leikkaukset ovat olleet Kokoomusnuorilla, (Puhemies koputtaa) Keskustanuorilla ja Demarinuorilla. Tämä näyttää sitä linjaa, mihin suuntaan ollaan menossa.

Jani Toivola /vihr:

Arvoisa puhemies! Nuorisojärjestöjen tukia koskevassa keskustelussa on noussut esille myös se, että valtionapujen tukikriteereitä ei ole avattu missään ja jos haluaa tutustua itse asiakirjoihin, täytyy mennä erikseen opetus- ja kulttuuriministeriöön niitä tutkimaan. Kysynkin nyt: tullaanko kaikkien avustuspäätösten perustelut, taustamuistiot sekä eri järjestöjen hakemukset liitteineen ja tilitietoineen avaamaan myöskin kansalle?

Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki

Arvoisa puhemies! Kaikki ne asiakirjat ovat julkisia, joiden pohjalta virkamiehet ja avustustoimikunta tekevät ministerille esityksen. Aikaisemmin ei ole tullut sellaista toivomusta, mutta ne ovat samanlaisia asiakirjoja kuin kaikki muutkin asiakirjat, joiden pohjalta tehdään päätöksiä, ja niihin on mahdollisuus tutustua. Siinä mielessä avoimuus toteutuu.

Jos katsotaan laajemmin tätä keskustelua siitä, miten ministeri jakaa näitä avustuksia, niin ministeri saa esityksen, ja se lista on hyvin monipuolinen. Siellä on hyvin erilaisia järjestöjä. Jos ajatellaan esimerkiksi niitä järjestöjä, joiden avustus tänä vuonna kasvoi viime vuoteen nähden, niin siinä on mainittujen Perussuomalaisten Nuorten ja Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden lisäksi esimerkiksi skeittareita, siinä on partiolaisia, siinä on Nuorten Kuoroliittoa. Tämä osoittaa sen, miten erityyppisiä järjestöjä on. Se on tärkeintä, että ne jaetaan nimenomaan toiminnan mukaan: mitä aktiivisempi toiminta, mitä enemmän osallistujia, sen mukaan myös jaetaan.

Valitettavasti eilisessä Helsingin Sanomien taulukossa poliittisten nuorisojärjestöjen osalta oli yksi virhe. Siitä sai sellaisen käsityksen, että Keskustanuorten toiminta olisi jotenkin erityisesti romahtanut. Se on näppäilyvirhe ministeriössä. Keskustanuorilla on kaikkein eniten osallistujia tapahtumiin (Timo Soini: Näin on näppylät!) ministeriön kaikkien tilastojen mukaan. Se on hyvä tässä korjata, jotta näkee siitä, että aika tavalla ne avustukset menevät toimintaan osallistuneiden mukaisesti.

Puhemies Eero Heinäluoma:

Kysymys on loppuun käsitelty.

Kyselytunti on päättynyt.