6) Hallituksen esitys eduskunnalle romualan käännettyä arvonlisäverovelvollisuutta
koskeviksi säännöksiksi
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen mukaan arvonlisäverolakiin
ehdotetaan otettavaksi romualan käännettyä arvonlisäverovelvollisuutta
koskevat säännökset. Käännetyn
verovelvollisuuden tavoitteena olisi estää se,
että arvonlisävero jäisi romukaupan myyntiketjussa
toimivien yritysten arvonlisäyksen osalta maksamatta. Käännettyä verovelvollisuutta
sovellettaessa verovelvollinen olisi myyjän sijasta ostaja.
Romukaupassa tyypillisesti esiintyvässä myyntiketjussa
tämä tarkoittaisi sitä, että arvonlisäveron
tilittäisi ketjun viimeinen toimija, useimmiten terästehdas
tai sulattamo, joka voisi myös vähentää ilmoittamansa
veron.
Harmaa talous ei kuitenkaan ole uusi ilmiö Suomessakaan,
vaan sitä on esiintynyt aina ja kaikissa talousjärjestelmissä.
Suomessa on pitkät perinteet ammattimiesten vapaa-aikanaan
tekemillä autonkorjaus- tai asuntoremonteilla, joita vaihdetaan
vastapalveluksiin tai vaikkapa viinapulloon. Harmaan talouden torjunnan
vaikutuksista ja ilmiöiden suuruudesta on oltu monta mieltä.
Linzin yliopistossa on laskettu Suomen harmaan talouden määräksi
24—32 miljardia euroa ja vastaavasti veronmenetyksiksi
10—15 miljardia. Näin toteaa verotusneuvos Markku Hirvonen.
EU:n komission laskelmissa arvonlisäveron menetykset harmaan
talouden takia olisivat noin 2,8 miljardia, eli suuria lukuja.
Käännetty arvonlisävero tuonee rakennusalalta
noin 75 miljoonan lisätulot, ja romualalta odotetaan 7—8
miljoonan lisätuloja vuosittain. Nämä luvut
ovat kuitenkin murto-osia edellä mainituista potentiaaleista,
vaikka edustavat vain osaa harmaan talouden torjunnalla saavutetuista tuloksista.
Panee miettimään, kuinka paljon nuo laskelmat
liioittelevat, vai ovatko meidän harmaan talouden torjuntakeinot
todella näin heppoisia? Romualalla aivan varmasti on ilmiöitä, jotka
on syytä kitkeä, ja käännetty
arvonlisävero on yksi keino oikaista vääryyksiä.
Lakiesitys on tältä osin kannatettava.
Jokainen veroeuro on tarpeen, ja rikollinen toiminta on pysäytettävä.
Rehellinen yrittäjä ei pysty kilpailemaan pimeää yrittäjää vastaan. Pienten
yritysten kynnys ottaa työntekijöitä on korkea.
Hallinnollista työtä ei yrityksille tule lisätä yhtään.
Nyt romualan yritykselle tulee noin 250 euron hallinnollinen kuukausikuluerä.
Isot yritykset eivät kärsi, mutta pienet ja rehelliset yritykset
kyllä. Toisten epärehellisyyttä maksaa koko
toimiala. Toivottavasti verohallinnon järjestelmä on
todella yksinkertainen ymmärtää ja käyttää,
ettei yrittäjien aikaa kulu hallintokiemuroiden opetteluun
ja ilmoitusten tekemiseen.
Tässäkin yhteydessä haluan muistuttaa
hallitusta, että esimerkki ja kaikenpuolinen toiminta moraalin
kohottamiseksi olisi se paras lääke yhteiskunnallisten
lieveilmiöiden kitkemisessä. Meillä valtionyhtiöiden
leväperäinen johtaminen ja ylisuuret johtajien
palkat ja bonukset aivan varmasti vähentävät
ihmisten halua maksaa verojaan. Tämä vain esimerkkinä mainittuna.
Toinen puoli veronmaksuhalussa on tietenkin se, kuinka kerättyjä veroja
käytetään kunkin kansanryhmän
kannalta katsottuna välttämättömiin tarpeisiin.
Aivan varmasti veronmaksuhaluja joka tasolla nakertavat jatkuvat
avustukset euromaille ja muille apua tarvitseville. Suomessa hyvinvointi
on suhteellista ja pahoinvointi kasvaa hälyttävästi.
Ei pelkästään verojen keräämisessä vaan
myös niiden käytössä on meillä paljon
parantamisen varaa.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Jos oikein ymmärsin, edustaja Mäkipää kehui äsken hallituksen
toimintaa harmaan talouden kitkemiseksi ja osana sitä tätä esitystä.
Samoin kehuihin ja kiitoksiin Jyrki Kataisen hallitukselle yhdyn myös
minä.
Tämän esityksen osalta täytyy kuitenkin
todeta, että nimenomaan romuala itse on ollut aktiivinen,
jotta tämä käännetty arvonlisäverovelvollisuus
tulee käyttöön. Romuala oli yhteydessä allekirjoittaneeseenkin
ja verojaostoon, ja eräiden vaiheiden jälkeen
otimme asian omana asiana jaostossa esiin, ja tähän
on tultu ja hallituksen esitys on nyt sitten saatu. Tästä näkökulmasta
rohkenen uskoa, että tämä hallinnollinen
taakka, joka romualalle kertyi, ei ole näille yrityksille ylivoimainen,
vaan nimenomaan rehellisten yrittäjien etu kaikin puolin.
Se, miksi tämä esitys on saatu varsin ripeästi noiden
sanottujen keskustelujen jälkeen myös hallituksesta
valmiiksi, pohjautuu pitkälti niihin hyviin kokemuksiin,
joita rakennusalan käännetyn arvonlisäverovelvollisuuden
osalta on saatu. Verotulot ovat olleet erittäin suuret.
Se hallinnollinen taakka niistä toimenpiteistä on
osoittautunut huomattavasti pelättyä pienemmäksi,
ja käytännön ongelmat on ylitetty ja
käytännössä ovat poistuneet
etuajassa. Esitys on näistä lähtökohdista
erinomainen, ja hyvä, että se nyt saatiin eduskuntaan.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Käännetty verovelvollisuushan
on poikkeus yleisen arvonlisäverojärjestelmän
velvollisuudesta, mutta voin yhtyä edustaja Katajan, verojaoston puheenjohtaja
Katajan, ajatuksiin tässä, että romualalle
se varmasti sopii ja rakennusalalle, jolla se on ollut jo lähes
kolme vuotta voimassa. On totta, että ala itse, Suomen
romukauppiaiden liitto sen edustajana, teki tässä aloitteen.
Tässä käännetyssä arvonlisäverovelvollisuudessa
olisi aika varma taho, luotettava toimija, kuten terästehdas
tai sulattamo. Ruotsissa siirryttiin romualalla käännettyyn
arvonlisäverovelvollisuuteen viime vuoden alusta, ja minusta
tämä hallituksen esitys on ihan kannatettava ja
hyvä.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! On aina kiitos silloin paikallansa, tulee
se mistä tahansa, ja olkoon se kiitos sitten edustaja Sampsa
Katajalle samoin kuin hallitukselle. Eli tämä on
askel ja yksi hyvä torjunta harmaalle alueelle, ja sehän oli
hallitusohjelmassa, että pyritään torjumaan tätä harmaata
taloutta. Varmaan on paljon vielä tekemisen aihetta, mutta
tämä on nyt sitten yksi. Kiitoksia nyt sitten
vaan hallitukselle tästä esityksestä.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Silloin kun tätä vastaavaa
järjestelmää otettiin käyttöön
rakennusalalla, niin kritiikki oli hurjaa. Me varmasti kaikki muistamme
sen kritiikin ja ne duubiot, joita silloin muun muassa tämän
byrokratian osalta esitettiin, ja rehellisten yrittäjien tappioita,
konkurssejakin pelättiin. Myös tässä salissa
käytiin voimakkaasti hallituksen kimppuun tämän
esityksen osalta. Tällä hetkellä tilanne
on se, uskallan sanoa, että kaikki alan toimijat ovat erittäin
tyytyväisiä, verottaja on erittäin tyytyväinen,
ja myös me, jotka verotuloja sitten tavalla tai toisella
pääsemme palveluina hyödyntämään,
voimme olla tyytyväisiä. Tämä vain
osoituksena siitä, että joskus muutokset, vaikka
kritiikkiä tulee, kannattaa tehdä. Uskon, että tämä hallitus
näin tulee toimimaan vielä pitkään
seuraavan vuoden aikanakin.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ettei ihan pelkäksi hymistelyksi
menisi, niin totean, että kyllä siitä käännetystä alvista
rakennusalalla tulee jonkun verran moitettakin ihan sen byrokratian
takia ja siksi, että kun sitten on arvonlisäverovelvollisuuden
ulkopuolella olevia toimijoita, niin siellä jossain kohtaa
tulee vähän vaikeuksia. Mutta mitä pidemmälle
se järjestelmä on käytössä,
niin sitä paremmin se toimii. Ehkä siksi halusinkin
pyytää puheenvuoron, että aina kun tämäntyyppisiä päätöksiä tehdään, niin
kuitenkin tulee yrittäjiä kuulla siitä,
missä ne sudenkuopat on, ja niitä pyrkiä parantamaan.
Keskustelu päättyi.