3) Hallituksen esitys laiksi nestemäisten polttoaineiden
valmisteverosta annetun lain muuttamisesta
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Tällä lailla tuodaan Suomessa
hyvin nopealla aikataululla käyttöön
rikittömät liikennepolttoaineet, ja Suomi on aikaisemminkin
näyttänyt muille maille esimerkkiä siitä,
miten nopeasti pienet mutta tehokkaat veroporrastukset toimivat
tässä tarkoituksessa. Aikaisemmin on tällä tavalla päästy
hyvin nopeasti eroon lyijyllisistä polttoaineista, on siirrytty
vähärikkisiin polttoaineisiin ja nyt tämän
vuoden loppupuolella on tarkoitus siirtyä kokonaan rikittömiin.
Erittäin tärkeä toimenpide ilmanlaadun
puhdistamiseksi.
Mutta, arvoisa puhemies, valtiovarainvaliokunnan verojaostossa
on ollut esillä myös se ajatus, että olisi
ollut hyvä jo tässä vaiheessa myöntää veroporrastus
myös moottoripolttoöljylle siitä syystä,
että olisi erittäin tärkeää saada
työkoneet käyttämään
puhtaampia polttoaineita, nimenomaan rikitöntä tai
vähärikkistä moottoripolttoöljyä,
koska kun liikennepolttoaineiden puolella on jo tehty kovin paljon
ja vähennetty ilmansaasteita, niin suurempi osuus pakokaasupäästöistä alkaa
olla tuolla työkoneiden puolella. Valitettavasti valtiovarainvaliokunta
ei esitä, että myös moottoripolttoöljylle
myönnettäisiin veroporrastus.
Toinen asia, arvoisa puhemies: Tässä yhteydessä valitettavasti
bensiinin veroporrastuksen ehdoksi ei ole asetettu yhtä tiukkaa
kokonaisaromaattipitoisuutta kuin aikaisemmissa kotimaisissa säädöksissä,
ja tällä valitettavasti tulee olemaan huonoja
vaikutuksia ilmanlaatuun, ja mielestäni eduskunnan tulisi
vielä harkita tämän asian muuttamista.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Heidi Hautalan puheenvuoroon viitaten
uskon, että tämä valtiovarainvaliokunnan
mietintö ehkä olisi hiukan tullut tuolta osalta,
ympäristönäkökulmasta, paremmaksi,
jos tästä asiasta olisi ollut ympäristövaliokunnan
lausunto.
Tämä ajatus siitä, että myöskin
erilaiset moottoripolttoöljyt, joita käyttävät
työkoneet, tulisivat mukaan valmisteverolla säädellyiksi
niin, että se olisi kannustin siirtyä rikittömiin
taikka vähemmän ympäristöä saastuttaviin
laatuihin, on hyvin kannatettava. Nythän eduskunnassa on
jo ollut tätä koskeva EU:n direktiivi, ja sen
käsittelyn yhteydessä kävi selväksi,
että todella huomattava osa, aivan niin kuin ed. Hautala
totesi, ilmansaasteista tulee ja on peräisin näistä työkoneista,
aivan yllättävän suuri osa ottaen huomioon
näiden työkoneiden lukumäärän
vähäisyyden verrattuna esimerkiksi autokantaan.
Mutta juuri siitä syystä, että on jo
päästy katalysaattoripuolella pitkälle
tavanomaisissa autoissa ja dieselajoneuvoissakin, vastaavasti tuntuu
tämä prosenttiosuus sitten kasvavan, joka tulee
työkoneiden osuudeksi.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä työkoneiden
moottoripolttoaineiden kysymys on ollut esillä jo aiemmin
ja on tässä yhteydessäkin vastalauseessa
nostettu esille. Usein tietysti on niin, että näitä verolakeja
on hieman hankala eduskuntakäsittelyssä muuttaa hallituksen
esityksestä, koska ne ovat usein aika monimutkaisia ja
vaativat melko hyvän valmistelun, jota ei eduskuntakäsittelyssä aina
ole mahdollista tehdä. Tältä osin kuitenkin,
kun tämä asia on ollut esillä aiemminkin
ja tässä on direktiivi ollut käsittelyssä aiemmin,
niin on valmius muutoksen tekemiseen tässä yhteydessä,
ja se on perusteltua ja järkevää ympäristö-
ja muista syistä. Siksi katson, että on perusteltua
tässä asiassa edetä, ja tähän
yhdyn, mitä täällä edellä nämä opposition
edustajat ovat esiintuoneet, ja odottelen, kun tässä ovat
hallituspuolueitten edustajat pyytäneet puheenvuoroja,
että he myös paneutuvat tähän
asiaan ja kertovat, miksi eivät voisi olla tukemassa tätä järkevää muutosesitystä
jo
tässä vaiheessa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Täällä varsinaisessa
mietinnössäkin todetaan, että pitää seurata
tilannetta ja ryhtyä tässä juuri äsken
keskustellussa asiassa tarpeen vaatiessa toimenpiteisiin. Sitten
väitetään edelleen, että moottoripolttoöljyjen
veroporrastus olisi teknisesti hankala toteuttaa.
Arvoisa puhemies! Edellisen eduskunnan aikana, niin kuin ed.
Kankaanniemikin tässä äsken viittasi,
tämä asia oli esillä. Se oli myöskin
silloisessa liikennevaliokunnassa esillä, ja kuuntelimme
Vtt:n tutkijoita tässä asiassa. Ei tässä ole
mitään sellaista teknistä estettä,
etteikö tätä voitaisi hoitaa. Mutta jos
ei poliittista tahtoa ympäristöpoliittisiin ratkaisuihin
ole, niin sillehän ei sitten voi mitään
muuta kuin äänestää rapsauttaa
täällä.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Minäkin vähän
harmittelen sitä, että tässä ei
ympäristövaliokunnan lausuntoa pyydetty. Silloin ehkä tämä ekologinen
näkemys olisi tullut vähän laajemmin
tähän mukaan, mutta se nyt sitten jäi tällä erää.
Jatkossa tämmöisiä virheitä ei
saisi sattua.
Jatkossa olisi, arvoisa puhemies, myös hyvä selvittää erilaisten
biopolttoaineitten verovapauden mahdollisuudet. Kotimaassa on mahdollisuuksia
aika paljon, jotka ovat käyttämättä tällä hetkellä.
Esimerkiksi rypsistä voitaisiin saada varsin kilpailukykyiseen
hintaan kotimaista ympäristöystävällistä polttoainetta,
joka myös työllistäisi täällä Suomessa.
Tämä verovapaus voisi olla pientuottajille johonkin
rajaan saakka olemassa, vaikkapa 30 000 litraan vuodessa
tai mikä se nyt olisikaan, mutta tämmöiset
asiat olisi hyvä selvittää, jotta päästäisiin
eteenpäin myös tämän tyyppisissä ratkaisuissa.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten edellisetkin puhujat olen sitä mieltä,
että valtiovarainvaliokunnan olisi tullut enemmän kiinnittää huomiota
tähän moottorityökoneitten polttoaineen
verokohteluun ja sillä tavalla myöskin nähdä tämä ympäristönäkökulma
tässä asiassa. Sen vuoksi, kun ei tätä asiaa,
kuten ed. Kankaanniemi jo totesi, täällä eduskuntakäsittelyssä varmastikaan
enää tällä kertaa korjata, niin
olisi hyvä, että mahdollisimman nopeasti tämä asia otettaisiin
hallituksen piirissä uudelleen käsiteltäväksi
ja tuotaisiin tänne. Nimittäin on teknisesti täysin
mahdollista käyttää moottoripolttoöljyä myöskin
näissä kaikissa moottorityökoneissa, kuten
nyt jo moottoripolttoöljyä käytetään
uudemmissa moottoreissa. Sitä on itse asiassa välttämätöntä käyttää.
Tekniikka edellyttää sitä.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä oppositio
toivoo hallitukselta korjaavia lakiesityksiä. Minä hallituspuolueen
edustajana olisin toivonut, että valiokunta tehdessään
mietintöä olisi huomioinut myöskin lakialoitteen, joka
koskee valmisteveron määräytymistä,
joka määräytyy lain mukaan 15 celsiusasteen
lämpötilan mukaan, kun todellinen keskilämpötila
Suomessa on 8 celsiusastetta, ja lämpöhävikistä aiheutuvan
verorasitteen kantavat pienkauppiaat eli jakeluasemien omistajat.
Jos otettaisiin Suomen keskimääräinen
lämpötila huomioon, niin silloin myöskin
tästä verorasitteesta joutuisivat maksajiksi öljy-yhtiöt.
Tällä ei ole valtion tuloihin mitään
merkitystä, mutta nimenomaan, kuinka se vero suuntautuu,
määräytyy lämpötilan
mukaan.
Tässä EU-direktiivit eivät aseta
esteitä, koska Ruotsissa muun muassa käytetään
tuota 8:aa celsiusastetta. Suomessa käytetään
tuota EU:n yleistä tasoa 15:tä astetta, mikä aiheuttaa
tämän ongelman. Pidän kovin valitettavana,
että valiokunta ei käsitellessään
tätä asiakohtaa valmisteveron osalta ottanut tätä pientä mutta
keskeistä ongelmaa huomioon.
Heidi Hautala /vihr:
Puhemies! Kun tämä keskustelu varmaan nyt
alkaa loppua, niin toteaisin vielä, että ei varmasti
olisi eduskunnalta liikaa vaadittu, jos myöskin hallituspuolueiden edustajat
katsoisivat tätä vastalauseen 2 lausumaehdotusta,
jossa esitetään, että jos ei nyt tehdä tätä moottoripolttoöljyn
eli työkoneiden polttoaineen veroporrastusta, niin ainakin
edellytettäisiin, että hallitus ryhtyisi toimenpiteisiin
sen asian hoitamiseksi. Suurin osa tämänhetkisistä EU-maista
on jo siirtynyt käyttämään samaa
polttoainetta työkoneissa kuin mitä käytetään
tieliikenteessä dieselinä. Siinä mielessä Suomi
on ehkä poikkeus johtuen siitä, että meillä lämmitysöljyä on
käytössä niin laajasti kylmän
ilmanalan takia ja siitä syystä on sitten ruvettu
käyttämään sitä myöskin
työkoneissa, mutta se on tosiaan ilmanlaadun kannalta hyvin
huono asia. Uusimpien koneiden valmistajat ovat aivan kauhuissaan
siitä, miten huonolaatuista tämä lämmitysöljy
on.
Meillä on Suomessa vielä aivan erinomainen ongelma
tässä, kun rajan takana myöskin liikennepolttoaineet
ovat tavattoman huonolaatuisia. Niissä on aivan tuhatkertaisia
rikkipitoisuuksia verrattuna siihen, mihin ollaan nyt menossa tällä esityksellä,
joka siis perimmältään on oikein hyvä.
Hallituksen pitäisi ehdottomasti pitää huolta siitä,
että myöskin Venäjällä ryhdytään
parantamaan polttoaineiden laatua, koska uusimmat koneet, uusimmat
rekat eivät kerta kaikkiaan selviä niistä aineista
enää, mitä sieltä tankataan.
Hintaetu tulee nopeana säästönä,
mutta haitta voi olla paljon isompi ja pitkäaikainen.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä tuoda esiin, koska tässä ed.
Hautala puhui dieselöljystä, että meillähän
viime vuonna Suomessa otettiin käyttöön
lämmitysöljyn kehittyneempi versio, moottoripolttoöljy,
mutta ongelmahan on nimenomaan se, että tämä moottoripolttoöljy
maksaa kuluttajalle 3—4 senttiä enemmän
kuin tämä tupaöljy, lämmitysöljy,
joka sisältää enemmän rikkiä.
Tämä varsinainen moottoripolttoöljy on
hyvin vähärikkistä. Tässähän
olisi nimenomaan tarvittu verokohtelua, joka edistäisi
vähärikkisen moottoripolttoöljyn käyttöä kaikissa
työkoneissa. Nythän sitä on välttämätöntä käyttää jo
uudemmissa moottoreissa, myös työkonemoottoreissa.
Yleiskeskustelu päättyy.