9) Hallituksen esitys laiksi jätelain muuttamisesta
sekä laiksi ajoneuvojen siirtämisestä ja
romuajoneuvojen hävittämisestä annetun
lain 4 §:n muuttamisesta
Pentti Tiusanen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lyhyt esittely ympäristövaliokunnan
mietinnöstä 4, joka liittyy hallituksen esitykseen
152, joka on jätelain muuttaminen, nimenomaan romuajoneuvoihin
ja sähköelektroniikkaromuun liittyvää uutta
lainsäädäntöä. Hallituksen
esityksessä ehdotetaan jätelain muuttamista. Lakiin
lisättäisiin säännökset
tuottajavastuusta, joka koskisi keräyspaperia, autonrenkaita,
pakkauksia, pakkausjätteitä, romuajoneuvoja sekä myöhemmin
myös sähköelektroniikkalaiteromua. Muutoksella
pantaisiin täytäntöön kolmea
viimeksi mainittua tuoteryhmää koskevat EY:n direktiivit.
Arvoisa puhemies! Aikaisemmin jo Suomessa on toki keräyspaperi,
autonrenkaat ja pakkausjätteet jne. hoidettu. Nyt nämä kaksi
uutta aluetta jätteiden ja romun suhteen tulevat lainsäädännön
piiriin. Niihin liittyy koko joukko erilaisia, mielenkiintoisiakin
ongelmia.
Ympäristövaliokunta teki varsin pitkän
ja perusteellisen työn tämän asian suhteen,
nojasi työssään myös perustuslakivaliokunnan
lausuntoon ja joutui useita, voisi sanoa: pariakymmentä,
pykälää käsittelemään
uudelleen ja niitä muuttamaan. Pykälien sisäistä rakennetta
muutettiin. Samalla tehtiin koko joukko myös muita kuin
teknisiä muutoksia näihin lukuisiin pykäliin.
Tuottajavastuu on merkittävä keino, jolla
Euroopan unioni pyrkii vähentämään
kaatopaikkajätteen syntyä, lisäämään
vastuuta kulutusyhteiskunnassa, jossa syntyy jatkuvasti jätettä,
ja tämän jätteen hyödyntäminen,
sen uudelleenkierrätys, on suuri vastuukysymys. Näin
tuottajavastuu on osatekijä, joka voisi ratkaista Euroopan unionin
kaatopaikkaongelmia vähentämällä jätteen
määrää. Tällä tavalla
vaikutetaan suoraan tuottajaan niin, että tämä tuottaisi
hyödykkeitä, joidenka loppuelinkaari olisi kestävä ympäristönäkökulmasta
ja jotka tuotteet olisi suunniteltu tavalla, että niiden
niin kutsuttu loppusijoittaminen olisi mahdollisimman helppoa, taloudellista ja
ympäristöllisesti kestävää.
Valiokunta kiinnitti tuottajavastuun lisäksi huomiota
kunnan rooliin jätehuollossa. Kunta on jätelaissa
tarkoitettu yleinen valvontaviranomainen, jonka tehtäviin
kuuluu valvoa keräyspaikkojen asianmukaista hoitoa. Valvonnan
merkitys korostuu tapauksessa, jossa esimerkiksi autontuojat voivat
muodostaa yhteisön, joka sitten vastaa autojen loppusijoituksesta,
käytännössä autonromuista. Tässäkin
tilanteessa nämä tuottajat perustavat yhteisiä keräyspaikkoja.
Kunnan tulee valvoa näiden keräyspaikkojen kuntoa
ja niiden sopivuutta ympäristöön.
Tuottajavastuu ja kilpailu olivat myös keskeinen asia
valiokunnan työssä. Valiokunta kiinnitti erityistä huolta
siihen, miten esimerkiksi sosiaaliset yritykset, jotka tällä hetkellä tekevät
varsin hyväksyttävää, tärkeätä työtä kierrättämällä käyttökelpoisia
osia korjaamoille, uusintakäyttöön ja
uudelleenkäyttöön, tulevat tulevaisuudessa
toimeen, kun tapahtuu tämä keskitetty jätteiden,
esimerkiksi elektroniikkaromun, keräys tämän
uuden tuottajavastuujärjestelmän yhteydessä.
Tässä kohdassa myös valiokunta esittää uuden
momentin 18 g §:ään, jossa on Tuottajayhteisöjen
ja tuottajien muu yhteistoiminta -otsikon alla pyritty edelleen
painottamaan kilpailuneutraliteettia. Tässä yhteydessä Kilpailuvirasto
oli hyödyllinen asiantuntijataho.
Tämä asia koskee autojen romuttamotoimintaa.
Pienyritykset ympäri Suomen ovat ottaneet autoista käyttökelpoisia
osia, kierrättäneet niitä. Se on ollut
kokonaisyhteiskunnallisesti positiivista toimintaa. Direktiivien
implimentaation yhteydessä on tullut vastaan tosiasia,
että direktiivi toteaa, ettei romuajoneuvosta saa ottaa
sellaisia osia, joiden poiston katsotaan oleellisesti vähentävän
romuajoneuvon arvoa. Romuajoneuvojen arvo onkin noussut johtuen
globaalista tilanteesta. Romuteräksen hinta on todellakin
noussut. Näin romuajoneuvojen kierrätys onkin
kannattavaa liiketoimintaa.
Koko direktiiviajatus lähtee siitä, että tuotteen,
esimerkiksi auton, hintaan on jo etukäteen laitettu se
taloudellinen panos, minkä on ajateltu kuluvan tämän
romuajoneuvon ikään kuin loppusaattohoitoon, sen
keräämiseen, keskitettyyn käsittelyyn
ja jatko- ja loppukäsittelyyn. Hinta on siis etukäteen
pistetty myyntihintaan ja ostaja maksaa auton hankkiessaan sen käyttöönsä.
Nyt valiokunta kiinnittää huomiota uhkaan, että erilaiset
jätemaksut kuitenkin ikään kuin kaksinkertaistavat
tämän hinnan. Hinta on jo maksettu auto taikka
hyödyke ostettaessa — auto, pesukone, mikä tahansa,
jokin elektroninen laite — mutta sitten joudutaan vielä toiseen
kertaan maksamaan ehkä eri tavoin niin kutsuttu jätemaksu
tämän tuotteen loppukäsittelyn yhteydessä.
Näin ollen valiokunta onkin yhdessä viidestä lausumaehdotuksestaan,
kiinnittänyt huomiota myös tähän.
Lopuksi, puhemies, totean valiokunnan lausumaehdotukset.
Ensinnäkin: "Eduskunta edellyttää hallituksen
seuraavan lain toimivuutta yleisesti ja erityisesti vastaanottopaikkojen
kattavuutta koko maassa, kuntien suhtautumista yhteistyöhön
keräyspaikkojen järjestämisessä ja
siten olemassa olevan infrastruktuurin käyttämismahdollisuuksien
toteutumista."
Edelleen: "Euskunta edellyttää hallituksen seuraavan
lain vaikutuksia tuottajien/tuottajayhteisöjen
ja muiden alalla jo toimivien kilpailuolosuhteisiin erityisesti
niiden tuoteryhmien osalta, joilla on tai joille perustetaan tuottajayhteisö." Tämä
koskee
erityisesti romuajoneuvojen ja sähkö- ja elektroniikkaromun
hyödyntämistä. Tämä on
asia, joka on valiokuntakuulemisessa tullut vahvasti esille ja johon
viittasin aikaisemmin.
Kolmanneksi: "Eduskunta edellyttää, että eduskunta
edellyttää hallituksen seuraavan pakkauksia ja
pakkausjätteitä koskevan osittaisen tuottajavastuun
toteutumista siten, että hyödynnettäväksi
kelpaavan materiaalin käyttö varmistetaan."
Neljänneksi: "Eduskunta edellyttää hallituksen
seuraavan romuajoneuvojen järjestelmään luovuttamisesta
mahdollisesti perittäviä maksuja ja ryhtyvän
tarvittaessa valmistelemaan ehdotusta mahdollisuuden poistamiseksi,
koska valiokunta katsoo maksun olevan lähtökohtaisesti
ristiriidassa jätehuoltokustannukset tuotteen hintaan sisällyttävän
tuottajavastuujärjestelmän perusteiden kanssa."
Puhemies! Tämän hieman mutkikkaan kappaleen idea
on juuri ajatus siitä, että valiokunta tässä täsmentää ja
painottaa, että tuotteen alkuhinnassa ovat nämä jätehuoltokustannukset
jo sisällä.
Lopuksi, viidenneksi: "Eduskunta edellyttää hallituksen
käynnistävän jätelain kokonaisuudistuksen
mahdollisimman pian sekä ryhtyvän tarvittaessa
valmistelemaan lainsäädäntöä kokonaisuudistusta
nopeammalla aikataululla lain toimeenpanossa mahdollisesti ilmenevien
ongelmien poistamiseksi."
Arvoisa puhemies! Tämä on ollut kohtuullisen
laaja työ valiokunnalle, ja uusi valiokuntasihteeri valiokuntaneuvos
Ekroos on tehnyt tässä erittäin tärkeän
työn, ja valiokunta kokonaisuudessaan samoin on ollut erittäin
aktiivinen ja yksituumainen tässä asiassa.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun viime marraskuussa hallituksen esitys
jätelain muuttamisesta ja laiksi ajoneuvojen siirtämisestä ja
romuajoneuvojen hävittämisestä annettiin
eduskunnalle, pidin lähetekeskustelussa puheenvuoron epäkohdista,
joita esitys sisälsi. Tuolloin vetosin ympäristövaliokuntaan,
että se esitystä käsitellessään
perehtyisi siihen tarkoin ja puuttuisi epäkohtiin.
Nyt on aika esittää kiitokset ympäristövaliokunnalle,
sen puheenjohtajalle ja erityisesti sen aktiivisille jäsenille,
jotka ovat jaksaneet uppoutua jätteiden ja romujen maailmaan
syvällisesti. Valiokunta on kuunnellut asiantuntijoita
runsaasti ja saanut aikaan mietinnön, jossa moni hallituksen
esitykseen sisältynyt puute on korjattu.
Lähetekeskustelussa epäilin, että lakiuudistus voi
olla ristiriidassa romuajoneuvodirektiivin kanssa, joka peräänkuuluttaa
erilaisia kansallisia toimenpiteitä kielteisten ympäristövaikutusten rajoittamiseksi.
Tuottajavastuun tavoitteisiin onkin nyt valiokunnan mietinnössä esitetty
lisättäväksi keskeinen jätteen
syntymistä ehkäisevä tavoite. Tämä tukee
yhteisönlaajuista tavoitetta, että jo tuotteiden
suunnitteluvaiheessa myös ajoneuvoja koskien huomioidaan
erityisesti kierrätys- ja hyödyntämismahdollisuudet
käytöstäpoiston jälkeen.
Arvoisa herra puhemies! On tärkeää turvata sisämarkkinoiden
moitteeton toiminta ja välttää kilpailun
vääristyminen kaikessa lainsäädännössä.
Hallituksen alkuperäiseen esitykseen sisältyi riski,
että suuret taloudelliset toimijat olisivat saaneet hallitsevan
markkina-aseman esimerkiksi autoromualalla tuottajayhteisöä hallinnoidessaan.
Samanaikaisesti olisi ajettu alas lukuisat pienet autoromuttamot,
jotka jo tällä hetkellä palvelevat kattavasti
autojen purkajina, kierrättäjinä ja varaosien
myyjinä kuluttajille.
Mietinnössään valiokunta kuitenkin
puuttui asiaan ja toteaa, että uusien määräysten
toimeenpanoon pystyvät käytännössä parhaiten
juuri ne toimijat, jotka toimivat alalla tällä hetkellä,
eli perinteiset autopurkaamoyritykset. Mietintö korostaa
myös, että pienten tuottajien avoin ja syrjimätön
kohtelu on tärkeää ja että tätä tulee
jatkossa tarkoin seurata ja valvoa. Tuottajayhteisön on
siis otettava tasapuolisesti huomioon kaikki taloudelliset toimijat
ja heidän asianmukaiset toimintamahdollisuutensa. Näin
pidetään yllä kilpailua erityisesti pienten
ja keskisuurten yritysten keräys-, purkamis-, käsittely-
ja kierrätysmarkkinoille pääsyn turvaamiseksi
ja samalla turvataan työllisyys pienissä autopurkaamoalan yrityksissä kautta
maan.
Hyvä puhemies! Jatkossa on tärkeää,
että jätelain kokonaisuudistus käynnistetään
ripeästi ja siinä puututaan nyt käsittelyssä olevan
lain kohdalla mahdollisesti ilmeneviin käytännön
epäkohtiin, onhan kyseessä hyvin laaja lakimuutos.
Toinen syy jouduttaa jätelain kokonaisuudistusta on
se, että jätteiden käsittelystä on
tullut myös merkittävää liiketoimintaa,
jossa kilpailun on toimittava, jotta kuluttajien etu toteutuu. Kuluttajathan
viime kädessä maksavat jätteiden käsittelyn
tuottajille korkeampina tuotteiden hintoina.
Arvoisa puhemies! Vielä lopuksi haluan antaa tunnustusta
ympäristövaliokunnan työlle, sillä harvoin
lakiesitys paranee näin oleellisesti valiokuntakäsittelyn
aikana.
Heidi Hautala /vihr:
Puhemies! Meillä kaikilla taitaa olla kaapeissa erilaisia
käytettyjä elektronisia ja sähkölaitteita,
vanhoja kännyköitä, tietokoneiden näppäimistöjä,
näyttöpäätteitä, ehkä jostakin
löytyy televisio ja vanha pölynimuri. Tämä laki
tulee tarkoittamaan sitä, että me voimme palauttaa
ne tuotteen myyjälle aikanaan ja että siirrytään
myös siihen, että kaikista uusista sähkö-
ja elektroniikkalaitteista maksetaan tietty jätteenkäsittelykustannus
jo silloin, kun niitä ostetaan, ja että sitten
voidaan tosiaan maksutta luovuttaa ne tuottajalle ja maahantuojalle hävitettäviksi
asianmukaisesti.
Mikä tuottajavastuussa on nerokasta, on se, että se
tulee ohjaamaan myöskin tuotteiden suunnittelua ekologisempaan
suuntaan, koska valmistajan kannattaa jo suunnitteluvaiheessa miettiä sitä,
minkälainen tuote on kaikkein helpoimmin ja taloudellisimmin
asianmukaisesti hävitettävissä. Se tarkoittaa
sitä, että tullaan käyttämään
vähemmän myrkyllisiä materiaaleja, tullaan
huomioimaan se, että tuotteiden eri materiaalit ovat helposti
erotettavissa toisistaan, kun nämä materiaalivirrat
sitten ohjataan eri tavalla hävitettäviksi. Onkin
jo näkyvissä, että esimerkiksi näiden
sähkö- ja elektroniikkalaitteiden valmistajat ovat
ryhtyneet pohtimaan sitä, mitä tapahtuu, kun he
todella sitten käytännössä joutuvat
vastaamaan kustannuksesta, joka aiheutuu laitteen hävittämisestä.
En ollut itse esimerkiksi koskaan tajunnut sitä, että pesukoneen
sisällä on betonimötikkä. En tiedä,
onko kukaan koskaan tutkinut pesukoneen anatomiaa, mutta olen itse
nähnyt, kuinka todellakin pesukoneen sisällä on
köntti betonia sen takia, (Ed. Vistbacka: Se ei pysy paikallaan
muuten!) että linkousprosessissa sen koneen täytyy pysyä paikoillaan.
Mutta, ed. Vistbacka, tuottajavastuu tulee johtamaan siihen, että esimerkiksi Elektroluxin
kannattaa suunnitella sellainen pesukone, jossa ei olekaan betonia,
vaan siellä on tyhjä tila, joka täyttyy
vedellä pesutapahtuman aikana. Kuinka nerokasta! Kuinka
paljon vähemmän materiaalia kuljetettavaksi, kuinka
paljon vähemmän painoa! Nokia on ryhtynyt jo pohtimaan
sitä, miten kännykän eri osat ovat erotettavissa
paremmin toisistaan ja kuinka voidaan välttää vaarallisten
aineiden käyttöä.
Olen itse vaikuttanut Euroopan parlamentissa tämän
sähkö- ja elektroniikkaromudirektiivin muotoiluun,
ja meillä oli melkoinen taistelu, kun
saimme tämän yksilöllisen tuottajavastuun aikaiseksi.
Sitä edisti se, että itse asiassa monet suuret
kotitalouslaitteiden ja elektroniikkalaitteiden valmistajat itsekin
huomasivat, että se oli heille hyväksi. Toki tähän
saattaa liittyä tietty ongelma sitten määräävän
markkina-aseman saamisesta myös jätteiden käsittelyssä,
mutta joka tapauksessa idea on se, että jokainen valmistaja tai
maahantuoja yksilöllisesti vastaa hävittämisen
aiheuttamasta kustannuksesta, ei kuitenkaan sillä tavalla,
että heidän välttämättä itse
tarvitsisi siitä fyysisesti huolehtia. Se voi tapahtua
sillä tavalla, että pienemmät yritykset
lyöttäytyvät yhteen ja tällä tavalla
sitten käytännössä hoitavat hävityksen.
Mutta idea kuitenkin on, että joka tapauksessa se raha
täytyy sitten sieltä tuottajalta ja maahantuojalta
löytää.
On itse asiassa valitettavaa, että käytännössä tuottajavastuun
toteuttamistapoja ei ole mielikuvituksekkaammin pohdittu, koska
tässä esimerkiksi olisi tietyillä vakuutustuotteilla
huomattava merkitys, jolla voitaisiin välttää viranomaistyötä.
On jo olemassa tietyissä maissa sopivia vakuutustuotteita
niin, että auton tai tietokoneen valmistaja, joka myöhemmin
sitten joutuu tästä romusta vastaamaan voi vakuuttaa
tämän tuotteen sillä tavalla, että se
raha sitten todella löytyy, kun aikanaan viimeinen loppukäyttäjä tämän
laitteen palauttaa.
Ympäristövaliokunta on aivan oikein todennut,
että tuottajavastuusta tarvitaan yleiset säädökset,
joita sitten pyritään noudattamaan kautta linjan
eri tuoteryhmissä, mutta ympäristövaliokunta
on myöskin, aivan oikein, todistanut tässä, että erilaiset
tuoteryhmät vaativat aivan erilaisia sovellutuksia ja käytännön
sääntöjä. Onkin selvää,
että Suomen jätelaki, joka on säädetty
jo ennen 90-luvun puoliväliä, on hieman huonosti
sopiva tämän tyyppiselle lähestymistavalle.
Oletan, että ollaan menossa kohti tällaista jätelain kokonaisuudistusta,
jossa sitten tuottajavastuulla on suuri merkitys.
Puhemies! Euroopan unioni on ympäristöpolitiikassaan
joiltakin osin siirtynyt aika moderneihin menettelytapoihin, ja
tuottajavastuu edustaa juuri sitä. On pyrittävä toimimaan
sillä tavalla, että se saadaan vähitellen
kattavasti toteutumaan kaikissa eri tuoteryhmissä, mikä on
sitten omiaan vähentämään jätteen
määrää ja ehkäisemään jätteen
syntyä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun tämän hallituksen esityksen
lähetekeskustelu oli täällä salissa,
niin silloin muun muassa ed. Tiilikainen piti puheenvuoron, johonka
hän juuri tässä äsken viittasi,
ja antoi vähän sapiskaa tämän
hallituksen esityksen laadulle ja esitti siihen runsaasti parannusehdotuksia.
Sama sävy oli muutoinkin.
Nyt kun luki tämän mietinnön, palautui
mieleen liikennevaliokunta viime kaudelta, kun joka ikinen pykälä on
kirjoitettu uudestaan, vähän systematiikkakin
on pantu uusiin puihin. Mutta sitten kaikki huipentuu siihen, että lopussa
on viisi pontta, joissa on käyty kaikki vielä uudestaan
läpi.
Arvoisa puhemies! Tämä signaalipsykologia, josta
nyt tässä on kysymys, on kyllä aika huikea, kun
tuntuu siltä, että on todella tehty vakuuttavaa
työtä ja on paneuduttu asiaan — ilmiselvästi valiokuntaneuvoskin
on varsin onnistunut valinta tällä hetkellä ja
pystyvä henkilö näihin tehtäviin — ja
sitten tulee semmoinen kuva, kun viimeinen piste tulee viidenteen
ponteen, että ai jaa, tuntuuko tämä niin,
ettei tämä ollutkaan ihan vakuuttava juttu, että tässähän
pitää seuratakin kaikkea aivan viimeistä piirtoa
myöten. Minä kuitenkin tulkitsen sen niin, että kysymys
on siis siitä, että halutaan kantaa huolta tästä asiasta koko
kentän osalta, ja niin kuin ed. Heidi Hautala äsken
totesi, ilmeisesti olisi semmoisen perusteellisen revision kohteena
syytä olla koko jätelain, sen verran merkittävästä asiasta
tässä on kysymys.
Tämä historia jätteitten kohdallahan
on aika mielenkiintoinen. Tämäkin asia tämän
17 vuoden aikana on käynyt perusteellisen uudelleenarvioinnin.
Silloin 80-luvun puolella, kun tänne töihin tultiin
ed. Vistbackan kanssa, niin sehän oli suorastaan irvailun
kohde koko tämä homma. Sitten tuli semmoinen kuuluisa
Aschenbachin esimerkki tuolta Saksasta, jossa kun kerta kaikkiaan
tila kaatopaikoilla loppui, niin sitten katsottiin, jos ruvettaisiin
asiallisesti näitä jätteitä kohtelemaan
ja kierrätys aloittamaan jnp. Kun kolme vuotta tämän
operaation käynnistymisen jälkeen tehtiin semmoinen
välitarkastelu, huomattiin, että 60 prosenttia
kaatopaikkakertymä oli muutamassa vuodessa pienentynyt.
Sitten huomattiin, että ai, tämä onkin
niin, että kysymyshän on hyvin arvokkaasta tavarasta,
kun ei tarvitse kuin ihan pikkuisen vaan tämän
kierrätettävässä materiaalissa
olevan alkuainemateriaalin kallistua maailmanmarkkinoilla, niin
tämähän on bisnettiä. Täällä on
jo keritty viitata siihen, että tämä bisnetti
on jo arkipäivää ja kannattavaa toimeliaisuutta.
Olen liikuttuneena seurannut tämän hallituksen
esityksen erään osan, Lex Puputin, tietä.
Autotuottajien Pekka Puputti on henkeen ja vereen omistautunut tälle
asialle. Tulee oikein hyvä mieli, kun näkee, että ihminen
voi olla niin innostunut jostakin tämmöisestä asiasta.
Toivoisin, että maailma täyttyisi puputeilla tässä mielessä mahdollisimman
pian, eli tässä on kysymys isosta asiasta.
Toinen on se, että sosiaaliset yritykset ovat tulleet
kuvaan mukaan. Me säädimme sosiaalisista yrityksistä juuri
lain, ja siellä nimenomaan juuri tämän
jätelain muutoksen tuottamille sovelluksille on löytynyt
oikea tekijä. Oulussa on tämä pilottiyritys,
Tervatulli Oy, ja sillä tavalla meillä on nyt
konkreettinen näyttö, että tämä myöskin skulaa
käytännössä. Hieno homma!
Minulla on tässä yksi ainut semmoinen kollektiivinen
murhe, johon kyllä tässä jo viitattiinkin. Kun
tässä on tämä tuottajavastuu,
elinkaariajattelu, mukana, niin entäs jos se tuottaja häippäisee pois,
kun yritysten kiertoaika on ruvennut lyhenemään
aika huikeata vauhtia, elikkä kuinka tämä homma
saadaan käytännössä toimimaan,
ja sille ilmeisesti ei ole olemassa mitään muuta
ratkaisua kuin se, että vakuutetaan, eli me kuluttajat
lähtökohtaisesti tuotteen hinnassa maksamme eräällä tavalla
vakuutusmaksun sisään ja sitten vakuutusyhtiöt
ovat sellaisia vakuutusyhtiöitä, joilla uskomme
olevan sellaisen elinkaaren yhtiöinä, että tämä hoituu
myöskin kunnialliseen päätökseen
saakka.
Onneksi olkoon vaan, tämä on ihan hyvä mietintö.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten täällä on
jo useammankin edustajan taholta todettu, tämän
lakimuutoksen osalta on tehty paljon työtä ja
hyvää työtä ja hyvässä yhteishengessä,
sen haluan ympäristövaliokunnan jäsenenä todeta.
Tämä lakiesitys on jatkoa sille positiiviselle
kehitykselle ympäristökysymyksissä, jota maassamme
on toteutettu jo useita vuosikymmeniä. Tuon kehityksen
seurauksena olemme varmasti eräs kehittyneimmistä maista
maailmassa, katsommepa sitten mihin ilmansuuntaan tahansa. Valtavia
parannuksia on saatu aikaan sekä maaperän, vesistöjen
että ilmaston osalta.
Haluan keskittyä omalta osaltani edellä olevan
lakimuutoksen osalta vain yhteen asiaan, ja se on haja-asutusalueitten
rakentamisen tukeminen kaikin tavoin ja myös oikean jätehuollon avulla.
Maassamme rajoitetaan aivan tarpeettomasti haja-asutusalueille ja
ranta-alueille rakentamista. Kun meillä on tänä päivänä kaikki
tekniikka ympäristöongelmia varten olemassa, tulisi
haja-asutusalueitten rakentamiseen suhtautua paljon paljon myönteisemmin.
Esillä olevassa lakimuutosehdotuksessa on tältä osin
pieni, mutta erittäin tärkeä kohta juuri
jätehuollon osalta. Tuo kohta koskee jätteen omatoimista
käsittelyä ja hyödyntämistä.
Valiokuntahan toteaa tuon lain yksityiskohtaisissa perusteluissa,
että tietyissä tilanteissa jätemaksu
voidaan määritellä jopa nollaksi, jos
sen jätteen yksityinen hoitaa omatoimisesti kokonaan. Tuo
on hyvin tärkeä periaatteellinen kannanotto varsinkin
tällaisessa toiminnassa, joka on voimakkaasti kaikin tavoin
säänneltyä. Varsinkin yhteiskunnan roolihan
jätehuollossa säätelijänä ja
seuraajana ja valvojana on erittäin keskeinen ja pitääkin
olla.
Yksilölliseen omaan toimintaan luotetaan. Tämä on
minusta sillä tavalla hyvin periaatteellinen esimerkki,
kun on tätä lakia tehty, ja tuota toimintaa tarvitaan
kaikissa jätehuoltoon liittyvissä kysymyksissä ihan
yksityiskohtien osalta alkaen kodinkoneista, mistä tahansa
sitten onkin kysymys. Olen aivan varma, että tämä edellä mainittu
yksityiskohta koetaan hyvin laajalti oikeudenmukaiseksi ratkaisuksi.
Minä olen esimerkiksi kesämökkiläisten
osalta kuullut sellaisia mielipiteitä, että kun
he hoitavat täydellisesti jätehuollon omalla kesämökkialueellansa
ja maksavat siitä huolimatta kunnallisen jätemaksun,
niin se koetaan epäoikeudenmukaiseksi, vaikka on se pieni
summa varaa maksaakin. Mutta kysymys on hyvin periaatteellinen kysymys,
ja tältä osin valiokunta on ottanut nimenomaan maininnan
perusteluihinsa. Tämä on myöskin yksi
pieni periaatteellinen kannanotto siitä, että piiloveroa
ei tule yksinkertaisesti periä kunnallisessa järjestelmässä mistään
toiminnasta, jos yksityinen hoitaa sen kokonaan. Tästähän
on ollut vuosikymmenten aikana paljon keskustelua.
Kaiken kaikkiaan on tehty suuri työ, ja minun mielestäni
tämä lopputulos on erittäin hyvä.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa puhemies! Vaikka tässä on samoja
asioita pyöritelty jo tämän lakiesityksen
kohdalla useaan kertaan, niin siunatuksi lopuksi ja tämän
suitsutuksen siunatuksi lopuksi on hyvä kerrata muutamia
asioita, mitkä omaa mieltäni painoivat ennen tätä lakiesityksen
käsittelyä. Ne on saatu nyt mielestäni
oikein hyvin tänne lakiin sisälle. Ensinnäkin
läheisyysperiaate, joka on erittäin tärkeä jäteasioissa yleensä,
elikkä kuluttajat voivat jättää jätteensä mahdollisimman
lähelle asuinpaikkaansa ja sieltä ne sitten roudataan
keinolla millä hyvänsä eteenpäin.
Toinen asia on koko maan kattava järjestelmä,
ja erityisesti tämän alla olemme kantaneet huolta
siitä, että pienet yritykset saavat liiketoimintaansa
katetta myöskin tämän jätelain
alaisuudessa, ja tämä tullee jatkumaan. Ainakin
valiokunnan hyvä tarkoitus on se ollut. Lisäksi
alalla jo toimivat yritykset, sekä sosiaaliset yritykset että myös
esimerkiksi autopurkamot, ovat erittäin hyvin tulleet huomioiduiksi
tämän lakiesityksen alla.
Ihan viimeiseksi lopuksi, oli todella hyvä asia, että saimme
kirjatuksi periaatteen, että jätelain uudistus
pistetään käyntiin mahdollisimman pian ja
tämän kokonaisuudistuksen sisällä ja
alla erityisesti jätteen määritelmän
käsittely, joka on tärkeä paitsi teollisuudelle
myöskin monelle muulle liiketoimintalohkolle tulevaisuudessa.
Kaiken kaikkiaan, jos tämä laki toimii, niin kuin
olemme sen henkeä tähän mietintöömme
viritelleet, niin kaikki asiat ovat hyvin siihen saakka, kunnes
kokonaisuudistus jätelain kohdalta tapahtuu.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kun luin ympäristövaliokunnan
mietinnön, kiinnitin huomiota osittain jo täällä esiin
tulleisiin seikkoihin, erityisesti 30 §:ään,
jossa todetaan nimenomaan se, että maksu voitaisiin määrätä jopa
nollaksi euroksi, jos jäte hyödynnetään ja
käsitellään kiinteistöllä omatoimisesti
kokonaan. Tämä on ollut suuri ongelma ainakin
meidän alueellamme nimenomaan siltä osin, että se menettely
on ollut hyvin jäykkää monessa suhteessa.
Tyydytyksellä minun mielestäni on pantava merkille
myös se, että täällä valiokunta
on kiinnittänyt huomiota osittain tällaiseen piiloveroon,
mistä ed. Vielma mainitsi, ja nimenomaan siihen, että jäteverojärjestelmän
tulisi toimia tasapuolisesti. Tällä hetkellä nimenomaan
eräät vanhukset ainakin toteavat tämän
aika epäoikeudenmukaiseksi. Jos tulee yksi pussi kuukaudessa,
niin kuitenkin siellä käy se auto ja veloittaa ikään
kuin saman verran kuin sellaiselta perheeltä, joka tuottaa
hyvinkin paljon enemmän, eli ainakin muutamia positiivisiakin
kohtia löysin tästä mietinnöstä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä lopuksi haluaisin
todella kiittää tästä keskustelusta.
Täällä on kokeneita kansanedustajia, niin
kuin ed. Pulliainen, joka on vuosikymmeniä näiden
jäteasioiden kanssa ollut tekemisissä ja myös
lainsäädännön tasolla.
Tämä, mihin nyt edustajat Vistbacka ja Vielma
kiinnittivät huomiota: Todella jätemaksun määräytymisen
ja määräämisen suhteen valiokunta
halusi erityisesti painottaa ja selkeästi myös
mietintöön kirjata sen, että vaikka liittyminen
jätehuoltoon on pakollista, jätemaksu voidaan
todellakin määrätä myös
nollaksi euroksi suuruudeltaan.
Sitten todella nämä viisi pontta ovat varsin laajoja
vaikutusalueiltaan, ja se viides on todella se, että kiirehditään
jätelainsäädännön kokonaisuudistusta,
ja myöskin eräs yksityiskohta tuolla tekstissä on
yksityisten ja julkisten kaatopaikkojen välinen ero: yksityisillä kaatopaikoilla
ei ole jätehuoltomaksua. Näin ollen tällä tavalla
edelleenkin lainsäädäntöön
sisältyy tällainen ristiriita, mikä ei
ole jätehuollon kokonaisvaikuttavuuden kannalta terve tilanne.
Yksityisillä kaatopaikoilla pitäisi myös
olla jätemaksu.
Yleiskeskustelu päättyy.