5) Laki koiraverosta annetun lain kumoamisesta
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Vuonna 1991 koiraverolaki oli täällä isossa
salissa. Se oli varsin onnettomissa olosuhteissa, kun lama oli iskemässä kauheimmillaan
juuri päälle. Olin silloin hallintovaliokunnan
jäsen ja toivoin hartaasti, että se käsittely
olisi johtanut siihen, että koiraverolaki olisi kumottu
kertaheitolla, mutta silloin oli viisaampia, jotka sanoivat, että tämä mahdollisuus
kunnilla pitää säilyttää,
vaikka se syy, miksi koiravero aikoinaan vuonna 1878 säädettiin,
oli rabieksen elikkä vesikauhun torjunta. Nyt se vaara
on edelleen olemassa, mutta torjunta pelaa ihan toisella tavalla.
Se on eurooppalaisittain säädetty operaatio, joka
hoituu muulla tavalla.
Olisin tietysti toivonut, että nyt olisi ed. Marjaana
Koskisella ollut tarmoa tehdä ulla anttilat ja kerätä tähän
toista sataa nimeä ja sen jälkeen hallintovaliokunta
olisi tuonut tämän koiraverolain kumoamisen tänne
isoon saliin jo enemmistön tukemana, mutta ehkä meistä nyt
joku sitten intoutuu keräämään
ne toistasataa nimeä ja tämä laki kumotaan
tarpeettomana.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kyllähän kunnanvaltuustoissa
vielä niissä kunnissa, joissa koiravero edelleen
on, se on yksi puhutuimpia aiheita edelleen. Joskus se tuottaa myöskin
hupia, koska tämä on asia, johon voi ottaa selvästi
kantaa ja josta voi olla jotakin mieltä yleensä riippuen
siitä, onko itsellä koira vai naapurilla koira
jne.
Mutta sanoisin ihan vakavissa mielin, että en tiedä,
en välttämättä nyt ihan tämän
kumoamisenkaan näkökulmassa ole varsinkaan silloin, kun
tiedän, että jotkut kunnat ja kaupungit ovat satsanneet
erinomaisen paljon siihen, että koirilla on omat hoitopaikat,
on järjestetty tarhoja, joissa koirat voivat olla melkein
kuin päivähoidossa, ja systeemit on laitettu kuntoon
ja niihin on satsattu. Onko tämä oikea tapa, että kunnat voivat
sitten periä koiraveroa? Kaikkihan sanovat aina kunnissa,
että siihen byrokratiaan ja perimiseen kuluu vähintään
yhtä paljon rahaa kuin siihen rahan tuottoon. Mutta taas,
kun me tunnemme Suomen perustuslakia ja on kuntien itsehallinto
ja oikeus päättää näistä koiraveroista, niin
jäin kysymään, onko meillä tällainen
systemaattinen kumoamispäätös täällä eduskunnassa se
oikea toimenpide vai luotammeko me siihen, että kunnat
tekevät ne ratkaisut omista lähtökohdistaan.
Mutta koirakurille tällä on ollut oma merkityksensä tietenkin
niissä kunnissa, joissa tätä on oikealla
tavalla käytetty.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Asialla on tuokin puolensa, jonka ed. Salo
toi esille, mutta tällä asialla on nykyisellään
myöskin se puolensa, että kun tarkastellaan kansalaisia
kokonaisuudessaan, niin esimerkiksi Oulun kaupungissa oltiin siinä tilanteessa
joskus, mitähän se oli, vajaa kymmenen vuotta
sitten, että kierrettiin lakia niin paljon kuin vain voi
kiertää eli jätettiin maksamatta, ilmoittamatta,
kaikki oli ihan hunningolla. Silloin ei ollut mitään
muuta järkevää tapaa kuin se, että kaupunginjohtaja
teki aloitteen, että tästä hommasta luovutaan
sen takia, että tätä lainkuuliaisuutta
tässä kyllä sitten rapistettiin oikein
kunnolla. Sitten oli saatu aikaiseksi semmoinen ilmiantojärjestelmä ja
byrokratia niitten ilmiantojen selvityksestä, onko niillä koiraa
vai ei ja kuka sen koiran loppujen lopuksi omistaa. Toisin sanoen
joissakin pikkukunnissa tämä ehkä toimii,
ja jos sen palvelut toimivat sitten vastaavasti, se on ihan ok,
mutta se yleiskokemus on kuitenkin minulla se, että kumoaminen
olisi enemmän perusteltu kuin säilyttäminen.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! On sellainen sanonta, että kirja
ja koira ovat ihmisen parhaat ystävät. Minusta
tätä asiaa pitäisi miettiä juuri
sillä lailla, että kun perheeseen otetaan koira,
se on perheenjäsen ja sitä hoidetaan perheenjäsenenä alusta
loppuun. Jos puhutaan koiraverosta, koiraveron eräs vaikutus
on se, että koiran omistaja tai koirien omistaja joutuu
myöskin miettimään omaa vastuutaan ja
menoja ja tuloja jokaisen koiran osalta. Katsoisin, että sillä on enemmän
tällainen merkitys taloudellisesti kuin kuntien kannalta.
Kunnillehan tämä on hyvin pieni tulolähde.
Tällä ei järjestellä taloutta
eikä tällä järjestellä ympäristökysymyksiä jnp.
Onko se tai ei ole? Minusta se saisi olla entisenlainen: kunnat
päättävät tämän,
perivätkö ne vai eivätkö ne
peri. Minusta se on esimerkki siitä, että jos kunnissa
liian paljon puhutaan koiraverosta, niin kunnissa ovat liian hyvin
asiat.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Minusta tuntuu, että Suomessa ei
kylläkään pysty sillä perusteella,
että olisi huono tai hyvä koirakuri, arvioimaan
kaupungeissa liikkuessaan, missä kaupungissa peritään
veroa ja missä ei. Minä en enää hakisi
perustelua tästä koirakurista, koska Suomessa
nyt kuitenkin koirat hoidetaan ihan kohtuullisesti, ja vaikka olisi
joku maksanutkin niistä veronsa, silti, jos henkilö on
sellainen, että ei huolehdi, niin sitten ei huolehdi. Mutta
minusta kuntien itsehallintoon vetoamalla tätä asiaa
ei kyllä pidä ratkaista. Minun mielestäni
tämä kyllä joutaisi vaan poistaa. Minä en muista,
kysyikö minulta kukaan siihen edes nimiä, mutta
olisi varmaan löytynyt ne yli sata nimeä, jos
olisi halukkuutta ollut.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Itse en omista koiraa mutta suhtaudun
koiranomistajiin positiivisesti. Taitaa olla pian jo kymmenen
vuotta sitten, kun minun kotikunnassani koiravero on yksimielisesti
lakkautettu. Mutta kerron vaan, että tämä tuottaa
myöskin ongelmia. Niin kuin arvaatte, on hyviä koiranomistajia,
jotka huolehtivat koirastansa tai koiristansa hyvin, mutta on myöskin
sellaisia koiranomistajia, että esimerkiksi paikallispoliisi
saattaa jossakin samassa taloudessa joutua käymään kymmenen
kertaakin vuodessa huomatessaan, että siinä pentueessa,
joka on kasvanut siellä naapurissa, saattaa olla kymmenenkin
haukkuvaa koiraa, jotka yötä päivää haukkuvat
ja häiritsevät myöskin asuinympäristöään.
Jos tällaisessa kunnassa esimerkiksi olisi järjestelmä,
jossa jokaisesta koirasta jouduttaisiin maksamaan koiraveroa, niin
jokainen käsittää, että näin
isoa pentuetta ei enää pidettäisi vaan
ne koirat olisi lahjoitettu muualle tai tehty jotakin
muuta, eli ongelmat ovat muuttuneet siitä 1800-luvun lopusta
tähän päivään.
Kyllähän koirat aiheuttavat myöskin
kustannuksia — esimerkiksi puhtaanapito on puistoissa ja
muuta — kaupungille ja kunnille. Olen kunnallisen itsehallinnon
kannattaja ja luotan siihen, että jokainen kunta harkitsee
koiraveron tapauskohtaisesti. Tämä ei ole mikään
kannanotto siihen, etten suhtautuisi koiriin positiivisesti, ja
saatan olla itsekin koiranomistaja vielä tässä joskus.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä on oivallinen osoitus
siitä, miten vaikeaa näköjään
Suomessa on asioita muuttaa. Tälle kyseiselle verolle on
ollut ihan selvä peruste. Niin kuin ed. Pulliainen jo kertoi
täällä ja sanotaan tässä lakialoitteessakin,
aloitettiin koiraveron perintä vuonna 1878 ja vesikauhu
oli silloin perusteena. Tästä on lähes
130 vuotta kulunut. Vesikauhua eivät enää taida
eläinlääkäritkään tunnistaa
välttämättä. Se on niin hirveän
harvinainen Suomessa. Siinä on ihan eri lainsäädäntö ja
kaikki. Tilalle ei ole tullut mitään erityisperusteita,
joten pitäisihän meillä joku mekanismi
olla, jolla tämmöinen laki lopetettaisiin. Se
on minun kantani tähän asiaan. Käytän
tämän puheenvuoron sen takia, että minusta
meillä on hyvin paljon muita asioita lainsäädännössä,
jotka ovat vähän saman sorttisia. Siinä olisi
meidän lainsäädäntökunnallamme
iso miettimisen paikka.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ettei jäisi nyt missään
nimessä väärää käsitystä rabieksesta,
niin meillä oli Suomessa rabies viimeksi 1950-luvun alussa.
Sitä ennen se oli ongelma Neuvosto-Karjalassa ja aiheutti
jopa parin ihmishengen menetyksen vuonna 1945 Petroskoin lähellä.
Nyt me käytämme tämän torjunnassa syöttejä elikkä oraalista
torjuntaa ja pudotetaan niitä syöttejä tuonne
itärajan pintaan niin, että siinä olisi
sellainen rokotettu vyöhyke niin, että se ei tuolta
itärajan takaa tänne tulisi. Siellähän
se on, mutta Suomen puolella sitä ei ole, elikkä Venäjän
alueelta sitä ei ole pystytty hävittämään.
Se on siis todellinen vaara olemassa. Nykyisellään on
sillä tavalla, että nykyisin kerätään
systemaattisesti aivoja tutkittaviksi niin, että katsotaan,
ettei vaan sellaista vahinkoa tapahtuisi, että rabies yllättäen
pääsisi tulemaan tänne Suomen rajojen sisäpuolelle.
Keskustelu päättyy.