11) Hallituksen esitys laiksi tilatukijärjestelmän
         täytäntöönpanosta annetun lain muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Raimo Vistbacka /ps:
            		
         
         
         Herra puhemies! Kun luki tämän hallituksen
            esityksen ja mietti sitä, millä tavoin hallitus
            tuli ulos sen jälkeen, kun Euroopan unionin maatalousministerit
            pääsivät poliittiseen sopimukseen sokerin
            yhteismarkkinajärjestelyistä, niin täytyy
            tässä kyllä sanoa, että aika
            mielenkiintoisella tavalla se torjuntavoitto saavutettiin. Täällä sitten
            muun muassa hallituksen esityksen sivulla 13 sanotaan, kuinka Danisco
            on ilmoittanut sulkevansa Salon tehtaan käyntikauden 2006
            jälkeen, ja myöskin siitä, millä tavoin
            täällä on selvitetty sivulla 8 hinnanalennuksia
            ja sen vaikutuksia viljelijäväestöön,
            ja myöskin, mitä se vaikuttaa hehtaarimääriin.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Eräs asia, joka minua kiinnostaa
            erityisesti tässä, on tämä tilaneuvontajärjestelmä.
            Itse en päässyt siitä kyllä ihan selvyyteen
            siltä osin, kun sivulla 11 puhutaan siitä, että neuvoja
            toimii virkavastuulla. Mutta kun toisaalta taas sivulla 9 kerrotaan,
            millä tavoin sitten hyväksytään
            nämä neuvontaorganisaatiot ja neuvojat, ja kun
            sieltä vaan valitaan ikään kuin mikä nyt
            eniten kiinnostaa sitten taikka miellyttää ministeriötä,
            niin jotenkin jää epämääräinen kuva
            tästä ja myöskin tämän
            suhteesta voimassa olevaan hallintomenettelylakiin, joka velvoittaa virkamiehiä neuvontaan.
            Toivoisin, että niin perustuslakivaliokunta kuin maa- ja
            metsätalousvaliokunta pohtivat ja selvittävät
            tämän mielestäni mielenkiintoisen ristiriidan,
            jos he toimivat virkavastuulla, mutta kuitenkin ovat esimerkiksi MTK:n
            neuvontaorganisaation jäseninä valittuina neuvojina.
         
         
       
      
         
         Rauno Kettunen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tilatukijärjestelmän täytäntöönpanosta
            annettua lakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että lakiin otetaan
            säännökset tilaneuvontajärjestelmästä, sokeriuudistuksen
            kansallisesta toteuttamistavasta, lakisääteisten
            hoitovaatimusten valvonnasta sekä tukioikeuksien siirrosta
            eräissä sukupolvenvaihdostilanteissa.
         
         
         Hallituksen esityksessä on mukana myös sokerin
            markkinajärjestelyjä syksyltä 2005. Neuvotteluissa
            päätettiin tukihinnan alentamisesta ja tulotuen
            käyttöön ottamisesta. Sokerin hintaa alennetaan
            markkinointivuodesta 2006/2007 alkaen neljän vuoden
            aikana yhteensä 36 prosenttia. Esityksessä ehdotetaan,
            että sokerijuurikkaan hinnanalennuksen korvaus ja siirtymäkauden
            lisäkorvaus maksettaisiin yhdistelmämallin tilakohtaisena
            lisäosana viiteajanjaksolla sokerijuurikasta viljelleille
            tiloille.
         
         
         Arvoisa puhemies! On tärkeää, että tilaneuvontaa
            varten viljelijät saavat apua. Viljelijät joutuvat
            yhä kovempaan kilpailuun suurilla markkinoilla. Erilaiset
            tilatukijärjestelmät ja muuttuvat käytännöt
            tekevät neuvonnan erittäin tärkeäksi. Sokeriratkaisu
            on merkittävä päänavaus Euroopan
            unionissa, ja muiden maataloustuotteiden kanssa pitää olla
            kyllä varuillaan. Sokeri on sopimuksesta lähtien
            tuote, jonka omavaraisuutta jokaisessa unionin maassa ei kyllä arvosteta.
            Suomen neuvottelijoiden on pidettävä huolta siitä, että jatkossa
            Suomi voi säilyttää omavaraisuutensa
            maataloudessa kaikilla tärkeimmillä tuotannonhaaroilla.
            Tämä on koko kansakunnan etu.
         
         
       
      
         
         Pertti Hemmilä /kok:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Nyt on käsiteltävänä hallituksen
            esitys eduskunnalle laiksi tilatukijärjestelmän
            täytäntöönpanosta annetun lain
            muuttamisesta, siis tilatukijärjestelmän täytäntöönpanosta
            annetun lain muuttamisesta. Kun tätä lakiehdotusta
            katsoo ja silmäilee ja tähän perehtyy,
            niin voi vaan ihmetellä, minkälaisia ne varsinaiset
            esitykset ovat, kun täytäntöönpanosta
            annetun lain muuttamisesta annettu lakiesityskin on jo sisällöltään
            näin monikurvikas, suorastaan monimutkainen.
         
         
         Tässähän on kyse nyt taas, kuten
            täällä ed. Vistbacka jo aikaisemmin vihjaisi,
            eräästä hallituksen saavuttamasta torjuntavoitosta.
            Tässä erittäin keskeisenä nimittäin
            on tämä sokeriuudistus. Kun Suomessa aiemmin sokerintuotanto oli
            146 miljoonaa kiloa, niin nyt se sokerintuotanto-oikeus putoaa reilustikin
            alle 100 miljoonan kilon. Tämä tarkoittaa jopa
            alle 50 prosentin omavaraisuutta. No, mitä tämä sokeriuudistus sitten
            viljelijöille merkitsee?
         
         
         Tämä merkitsee viljelijöille ensinnäkin
            sitä, että ne investoinnit, mitä nyt
            on tehty sokerintuotantoon, se kaikki viljelijän henkilökohtainen osaaminen,
            ammattitaito, se, mitä viljelijä tilatasolla on
            panostanut sokerin viljelyyn ja sokerin tuottamiseen, tämän
            jälkeen niitten viljelijöitten osalta, jotka joutuvat
            lopettamaan sokerijuurikkaan viljelyn, joudutaan heittämään
            hukkaan.
         
         
         Toinen asia on kaikki se tuotantoteknologia, viljelykoneet,
            jotka ovat kehittyneet viime vuosina erittäin voimakkaasti
            ja joita Suomeenkin on hankittu, muun muassa kylvö- ja
            erityisesti nostokalustoa Euroopasta, isoja, erittäin arvokkaita koneita,
            joitten hankkimiseen vielä valtiovalta on auliisti myöntänyt
            investointiavustuksia. Nämä ovat tämän
            jälkeen liian suurelta osin käytöstä poistettavaa
            kalustoa.
         
         
         Lisäksi tämä merkitsee tilatasolla
            suuria ongelmia. Monilla tiloilla, joilla sokerijuurikkaan viljelyyn
            on erikoistuttu, on hyvin suuria vaikeuksia löytää sellaisia
            tuotantokasveja, jotka korvaavat myöskin taloudellisesti
            nämä menetykset. No, näitten taloudellisten
            menetysten kompensoimiseksi hallitus neuvotteli Euroopan unionissa
            tämän sokeriuudistuksen yhteydessä tietynlaisen
            oikeuden maksaa sokerijuurikkaan viljelijöille kansallista
            sokerijuurikkaan viljelyalaan perustuvaa tukea. Tätä tukea
            neuvoteltiin maksettavaksi enintään 350 euroa
            hehtaarilta. No, tämä tuki tietysti on asteittain
            nouseva, mutta ensin, nyt heti ensimmäisenä vuonna,
            hallitus on ilmoittanut ihan viime viikolla, että tuki
            tulee olemaan 60 euroa hehtaarille, ja viljelijöitten etujärjestö MTK
            oli laskelmissaan päätynyt siihen, että tämän
            tuen tarve olisi 150 euroa hehtaarille, jotenka tässä sitten
            sokerin osalta saatiin nimenomaan tässä ratkaisussa,
            miksi sitä kutsuisi sitten, toinen torjuntavoitto, vai
            onko tässä kysymys jostain vielä merkittävämmästä?
         
         
         Mutta joka tapauksessa siis nimenomaan sokerintuotanto tulee
            Suomessa nyt vähenemään vuodesta 2007
            alkaen, mutta meillä on erittäin hyvä sokerinjalostusteollisuus.
            Meillä on kaikki teknologia sokerin viljelyyn. Sen vuoksi
            meidän ei missään nimessä pitäisi
            nyt luopua sokerijuurikkaan viljelystä, vaikka sokerintuotanto
            väheneekin nykyisestään huomattavasti.
            Mitä tämä sitten tarkoittaa?
         
         
         Tämä tarkoittaa sitä, että nyt
            lopettamisuhan alla oleva Salon sokeritehdas jatkaisi vuonna 2007
            ja siitä eteenpäin etanolin tuotantolaitoksena.
            Täällä eduskunnassakin on puhuttu paljon tästä etanolin
            tuotantomahdollisuudesta ja Salon sokeritehtaan hyödyntämisestä etanolin tuottajana,
            etanolin jalostajana. Monet ovat arvelleet, lieneekö etanolin
            tuottaminen sokerijuurikkaasta taloudellisesti tai energiataloudellisesti
            järkevää. Sokerinjalostaja Daniscon,
            tanskalaisen yrityksen Daniscon, toimesta on kuitenkin tietoomme
            saatettu, että sokerijuurikashehtaarilta saatava etanolin
            määrä olisi noin 4 000 litraa
            sillä satotasolla, mikä Salon sokeritehtaan alueella
            juurikkaan viljelyssä on saavutettu, siis nelisentuhatta
            litraa etanolia hehtaarilta. Kun tiedetään, että sen
            juurikkaan tuottamiseen pellolta sinne tehtaalle ei kuitenkaan montaa
            sataa litraa polttoainetta tarvita, ja kun tiedetään,
            että siinä sokerijuurikkaan jalostusprosessissa,
            mikä siellä Salon tehtaalla tapahtuu, ei käytetä juurikaan
            fossiilisia polttoaineita vaan lähestulkoon pelkästään
            kierrätyspolttoaineita siellä tehtaalla käytetään,
            kun nämä ovat tiedossa, niin voi vaan arvioida,
            että sokerista etanoliksi tuottaminen on Suomessa erittäin
            järkevää. Se on taloudellista Daniscon
            laskelmien mukaan ja energiataloudellista. Ehkä noin kymmenkertainen
            litramäärä saadaan etanolia verrattuna
            siihen tuotantoon käytettyyn fossiilisen polttoaineen määrään.
         
         
         Herra puhemies! Nyt vaan pitäisi valtiovallan toimia
            nopeasti ja tehdä tarvittavat veroratkaisut, minkä jälkeen
            sokeria jalostava teollisuus täällä Suomessa
            voisi nähdä pitkälle tulevaisuuteen ja tehdä puolestaan
            tarvittavat ratkaisut, investointipäätökset
            esimerkiksi juuri Salon sokeritehtaalle, jotta siellä tulevaisuudessa
            sokerin jalostamisen jatkeeksi voitaisiin etanolia jalostaa.
         
         
         Mikä parasta, herra puhemies, kun paljon on puhuttu
            huoltovarmuudesta Suomessa ja koskien nimenomaan elintarvikkeita
            ja elintarvikkeitten saatavuutta mahdollisen kriisin yllättäessä, niin
            tässä varmistetaan myöskin tulevaisuuden huoltovarmuus
            sillä, että Salon sokeritehdas voisi jäädä edelleen
            toimimaan, jolloinka pahan päivän eteen tullessa
            tämä etanolitehdas voisi alkaa tuottaa sokeria
            ja näin ollen meillä olisi omasta takaa sokerintuotantomahdollisuus
            pelkästään Lännen Tehtaitten
            ohella huomattavasti laajemmassa mitassa.
         
         
       
      
         
         Jukka Vihriälä /kesk:
            		
         
         
          Herra puhemies! Tämä tilatukijärjestelmän
            täytäntöönpanosta annetun lain
            muuttaminen on välttämätöntä nimenomaan
            siksi, että tämä tilaneuvontajärjestelmä voi
            toimia ensi vuoden alusta joustavasti ja sillä tavalla
            kuin on ajateltu, että järjestelmä saadaan täysin
            toimivaksi.
         
         
         Sitten tämä toinen asia sokeriuudistuksen
            kansallisesta toteuttamistavasta. Kun ed. Hemmilä otti
            niin vahvasti tämän sokeripolitiikan, käytti siitä ihan
            perustellun ja varmaan ansiokkaan puheenvuoron, minä nyt
            vaan toteaisin siitä, että en puhu tietenkään
            mistään torjuntavoitosta tässä sokeripolitiikassa.
            Kyllähän se on selvä tappio Suomen maataloudelle
            ja maaseudulle, että näin on käynyt.
            Mutta, ed. Hemmilä, miksi näin on käynyt?
            Me olemme yhteisessä Euroopan maatalouspolitiikassa, kyllä sitä pitää katsoa
            siitä peilistä eikä lähteä niin
            kuin pelkästään kotoisesti syyttämään.
            Minä uskon, että olipa minkä värinen
            hallitus tahansa tässä maassa, näissä neuvotteluissa
            ei kovin pitkälle olisi päästy. Olisiko
            saatu sitten parempi tulos? Sen tietenkin pitäisi olla nähtävänä,
            jos olisi toinen vaihtoehto ollut.
         
         
       
      
      Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
         varapuhemies Ilkka Kanerva.
      
      
      
         
         Petri Salo /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ihan lyhyt puheenvuoro täältä puhujakorokkeelta
            vielä tästä lakiesityksen selkeydestä.
            Me tiedämme kuitenkin, että tilatukijärjestelmän
            täytäntöönpanosta annetun lain
            muuttamisella ja sisällöllä on hyvin
            paljon merkitystä niille tuloille, mitä viljelijät
            käytännössä saavat, ja monesti
            he soittavat myöskin meille kansanedustajille ja kysyvät näistä hallituksen
            esityksistä ja perusteluista tavallaan täsmennyksiä,
            kuinka he pystyvät laskemaan oman tulonmuodostuksensa.
         
         
         Ihan lyhyt siteeraus nyt esimerkiksi. Kun teiltä kansanedustajilta
            kysytään, miten yhdistelmämallissa tämä tukioikeus
            muodostetaan, niin se sanotaan täällä lain
            3 §:ssä hyvin selkeästi: "Yhdistelmämallissa
            tukioikeus muodostetaan tasatukiosasta ja mahdollisesta tilakohtaisesta
            lisäosasta, joiden lisäksi voidaan muodostaa kesannointioikeuksia
            sekä erityistukioikeuksia. Tukioikeuksiin voi valtioneuvoston
            asetuksella tarkemmin säädettävissä tapauksissa
            sisältyä tilatukiasetuksen 60 artiklan mukainen
            oikeus. Tilakohtainen lisäosa muodostetaan viitekaudella
            2000—2002 sonni- ja härkäpalkkiota saaneille
            tiloille, viitekaudella 2000—2002 tärkkelysperunan
            tukea saaneille tiloille, 31 päivänä maaliskuuta
            2006 maitopalkkioon oikeutetuille tiloille sekä tiloille,
            jotka ovat oikeutettuja saamaan tilakohtaisen lisäosan
            kansallisesta varannosta. Tilakohtainen sokerijuurikkaan lisäosa
            muodostetaan tiloille markkinointivuoden 2005/2006 voimassa
            olevan perustoimitusoikeuden sokerimäärän
            perusteella." (Ed. Pulliainen: Selvä juttu kuin mikäkin!)
         
         
         Arvoisat edustajat ja agronomit, te olette suorittaneet maa-
            ja metsätaloustieteellisessä korkeamman ja korkeimman
            tutkinnon. Tämä osa tästä pykälästä minulle
            on vielä täysin selvää. Mutta,
            hyvät ystävät, sitten kun käytännön
            maanviljelijä alkaa lukea tätä 2 momenttia,
            lainaan, arvoisa puhemies, sitäkin vähän.
            "Tilakohtaiseen lisäosaan sisällytetään
            100 prosenttia maitopalkkiosta, 30 prosenttia sonni- ja härkäpalkkiosta sekä 40
            prosenttia tärkkelysperunan tuotantoon sitomattomasta tuesta.
            Lisäosat säilyvät ennallaan vuosina 2006—2010.
            Vuosina 2011—2013 lisäosien suuruus on 70 prosenttia
            ja vuosina 2014 ja 2015 35 prosenttia alkuperäisestä tasosta.
            Vuodesta 2016 alkaen lisäosia ei makseta. Tilakohtaiseen
            sokerijuurikkaan lisäosaan sisällytetään
            100 prosenttia sokerin hinnanalennuksen korvauksesta vuosina 2006—2013
            sekä 100 prosenttia siirtymäkauden lisäkorvauksesta
            vuosina 2006—2009. Vuosina 2014—2016 sokerijuurikkaan
            lisäosan suuruus on 70 prosenttia ja vuosina 2017 ja 2018
            se on 35 prosenttia vuoden 2009 hinnanalennuksen korvauksen ja siirtymäkauden
            lisäkorvauksen perusteella muodostetun lisäosan
            yhteismäärästä." (Ed. Vihriälä:
            Eikö ole yksinkertaista?)
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämä oli lakitekstiä Suomen
            eduskunnassa vuonna 2006, jota viljelijä kotonaan lukee
            ja miettii, mitä tämä vaikuttaa hänen
            elantoonsa. Kaiken lisäksi, arvoisa puhemies, sen jälkeen
            lakitekstissä sanotaan: "Siirtymäkaudesta, lisäosien
            ja erityistukioikeuksien asteittaisesta alentamisesta, vastaavasta
            tasatuen korottamisesta sekä sokerijuurikkaan lisäosasta voidaan
            säätää tarkemmin valtioneuvoston
            asetuksella."
         
         
         Hyvät edustajakollegat, minä väitän
            vaan, että tähän pitäisi puuttua
            jo eduskunnan perustuslakivaliokunnankin. Tämä lakiesitys
            ei ole enää täsmällinen eikä tarkkarajainen,
            eikä kukaan ihminen Suomessa enää voi
            tietää, mitenkä lakiesitys vaikuttaa
            hänen taloudelliseen tulokseensa.
         
         
       
      
         
         Jouko Laxell /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Hemmilä puhui Salon tehtaan puolesta
            monipuolisesti asiaa, kuten hän myös sanoi, että valtiovaltaa
            tässä nyt myös tarvitaan nopeasti. Asialla
            alkaa olla kiire. Tämä on tärkeä kohde
            kaikkineen.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kun ed. Petri Salo vertaa tuota viestiä tuottajalle ja
            vertaa paikkakunnan työttömälle meidän
            välittämäämme viestiä,
            kyllä tuo on paljon lohdullisempi viesti. Se lailla tullaan
            hyväksymään jnp. Selkokielistä tekstiä,
            jossa jokainen sana merkitsee pelkkää rahaa, tuloa
            vaan. (Naurua) Minä en ymmärrä, mitä te
            keuhkoatte täällä oikein.
         
         
       
      
         
         Pertti Hemmilä /kok:
            		
         
         
          Herra puhemies! Äskeisen puhujan puhetta on helppo
            jatkaa. Pelkkää rahaa, mutta mihin? Hallinnolle. Äsken
            me täällä käsittelimme Maaseutuviraston
            perustamista, ja siinä yhteydessä tuli kyllä esille
            monissa puheenvuoroissakin, että tällainen uusi
            hallintobyrokraatti Suomeen on tarpeen perustaa. Itse olen eri mieltä,
            ja tämä tilatukijärjestelmän
            täytäntöönpanosta annetun lain
            muuttamisesta annettu lakiesitys on kyllä selvä osoitus
            siitä ja se, mitä ed. Petri Salo äsken
            puheenvuorossaan tätä lakitekstiä luki,
            vielä vahvistaa sen, että hallintoa ainakin tulevaisuudessa
            sitten tarvitaan, kun tällaisia lakeja rustataan. 
         
         
         Olen ehdottomasti sitä mieltä, että tämäkään lakiehdotus
            niin kuin monet muutkaan, mitkä liittyvät maatalouteen
            ja ovat viime vuosien aikana tänne eduskunnalle hallituksen
            toimesta annetut, ei täytä perustuslain 80 §:n
            edellyttämää tarkkarajaisuuden, täsmällisyyden
            vaatimusta. 
         
         
       
      
         
         Petri Salo /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! En halunnut äsken mitenkään
            saivarrella, vaan halusin ihan eduskunnan pöytäkirjoihin
            lukea yhden pykälän juuri sen takia, mitä ed.
            Pulliainen sanoi. Jokaisella sanalla, mitä äsken
            tuosta pykälästä luin, on merkitystä,
            on taloudellisia ja oikeudellisia vaikutuksia. Sen takia luin sen,
            koska se ei ollut mikä tahansa pykälä,
            vaan sillä on merkitystä viljelijöitten
            tuloihin ja siihen, että he pystyisivät tavallaan
            laskemaan jollakin ennustettavalla tavalla, kuinka heidän
            esimerkiksi ensi vuonna käy. 
         
         
         Minä pyytäisin vaan valiokuntaa jatkossa, vaikka
            tämänkin mietinnön yhteydessä,
            kiinnittämään perusteluosassa huomiota
            näihin pykäliin — minä ymmärrän,
            jos yleiskohtaiset tai yksityiset perustelut on joskus monikielisesti
            kerrottu ja vaikeasti ymmärrettävissä — mutta
            minä toivoisin, että esimerkiksi siinä pykälässä yritettäisiin
            yksinkertaisesti sanoa, jos se sanallinen muoto tuntuu aivan käsittämättömältä,
            niin joko kaaviokuvalla tai jollakin muulla liitteellä yritettäisiin
            osoittaa se, mitä tämä jatkossa tarkoittaa esimerkiksi
            viljelijöitten tulotasoon.
         
         
         Mutta ei meidän kannata jatkossa jatkuvasti hyväksyä tämän
            tyyppistä lainsäädäntöä,
            koska sillä on niitä oikeudellisia ja taloudellisia
            merkityksiä ja meidän pitäisi tehdä yksinkertaista,
            selkeää lainsäädäntöä.
         
         
       
      
         
         Raimo Vistbacka /ps:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Pari viikkoa sitten suullisella kyselytunnilla
            kysyin maa- ja metsätalousministeriltä nimenomaan
            siitä, millä tavoin hän ajattelee, että viljelijäväestö pystyy
            täyttämään ne hakemukset, joita
            tällä hetkellä on juuri vireillä,
            kun Maaseudun Tulevaisuudessa yli kymmenellä sivulla selvitettiin
            sitä ohjeistusta. 
         
         
         Ja nyt, kun täällä on tämä tilatukilaki,
            hallituksen esitys, ja täällä sanotaan
            tästä neuvontasysteemistä, niin minä kyllä haluaisin
            ja toivoisin erityisesti sitä — kun täällä puhutaan
            nimenomaan virkavastuusta neuvonnassa, mutta siinä kohtaa
            ei ainakaan tämän hallituksen esityksen perusteluissa
            puhuta mitään niistä asioista, mitkä ed.
            Salo otti esille, koska siellähän on kyse tukihakemusten
            täytöstä, että ymmärtää ne — toivoisin
            todella, että valiokunta paneutuisi tähän
            ja nimenomaan siihen, jonka olen täällä jo
            aikaisemmin tuonut esiin, suhteeseen voimassa olevaan hallintomenettelylakiin,
            joka velvoittaa viranomaiset neuvomaan. Tällä hetkellä maaseutuviranomaiset
            pelkäävät sitä, koska siellä on
            sanottu, että he ovat jäävejä,
            esteellisiä, tavallaan neuvomaan viljelijäväestöä.
         
         
       
      
         
         Eero Lämsä /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Minusta ed. Salon puheenvuoro tuolta korokkeelta oli
            ihan hyvä, koska se hyvin kuvaa sitä tilannetta,
            minkälaisessa pykäläviidakossa me joudumme
            olemaan ja elämään, myös me
            lainsäätäjät. Kyllä tässä tulee
            mieleen kaiken näköistä harjoitelmaa,
            mitä unionissa on ollut; muistaakseni eläinsuojeludirektiivissä oli
            tämmöinen harjoitelma, että siat tulee
            sijoittaa sikalaan niin, että niillä on näköyhteys
            toisiin sikoihin, paitsi jos on yksi sika, eli kyllä nämä asiat
            joskus menevät ihan naurettavalle tasolle.
         
         
         Mutta se, että tästä on tullut näin
            monimutkainen, johtuu osittain siitä, että emme
            halunneet tässä tilatukijärjestelmässä mennä yksistään
            kertaheitolla tähän tasatukimalliin, vaan haluttiin
            ottaa huomioon nämä erilaiset alueelliset eroavaisuudet
            ja tuotantosuuntakohtaiset erot, niin että tästä tulisi
            mahdollisimman oikeudenmukainen. Tämä johti nyt
            sitten tämmöiseen hyvin monimutkaiseen ratkaisuun,
            joka sitten tasoittuu vuoteen 2016, sitten kun mennään
            niin sanottuun tasatukeen kaikilta osin. Eli tämä on
            osittain tämmöistä kotikutoista, mitä on
            yhteisesti tuottajajärjestöjen edustajien kanssa
            haettu.
         
         
       
      
         
         Pertti Hemmilä /kok:
            		
         
         
          Herra puhemies! Tämä nyt käsiteltävä tilatukijärjestelmän
            täytäntöönpanosta annetun lain
            muuttamisesitys on esimakua nyt siitä, mitä tämä sali
            ja mitä tämä talo tulee saamaan ihan
            lähivuodet ja monta kertaa vuodessa hallituksen esityksinä.
            Kun meillä on ylivoimaisesti maailman monimutkaisin maataloustukijärjestelmä,
            jota vielä edelleen näköjään halutaan
            muuttaa monimutkaisemmaksi, niin kuka tässä sitten
            on se kärsijä? Se on se tuottaja, se on se viljelijä,
            jonka aseman perään muun muassa ed. Vistbacka
            on käyttänyt ihan ansiokkaita puheenvuoroja. 
         
         
         Ed. Vistbacka äsken otti esille tämän
            hallintomenettelylain, joka suorastaan velvoittaa virkamiehet ja
            viranhaltijat, sen hallinnon siis, suomalaisen hallinnon, antamaan
            tarvittaessa neuvoja ja ohjeita tässä tapauksessa
            viljelijälle. Nyt on aivan totta, että käytännössä hallinto
            ei uskalla antaa ohjeita ja neuvoja viljelijöille tämän
            lain soveltamisessa käytännön tilanteissa.
            Tämä on valtavan suuri ongelma, ja tämä ongelma
            tulee vielä huomattavasti nykyisestään
            pahenemaan, kun näitä tämän
            tapaisia esityksiä sataa ja virtaa hallituksen taholta
            tänne eduskuntaan. Tämä koko tilatukijärjestelmä ja
            sen täytäntöönpano Suomessa
            tulee olemaan aivan ylivoimainen taakka kaikille suomalaisille. 
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.