2) Laki käräjäoikeuslain 6 §:n
muuttamisesta
Raija Vahasalo /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen tehnyt lakialoitteen lautamiesten ikärajojen
muuttamisesta. Tämä on semmoinen lakialoite, josta
olen saanut paljon positiivista palautetta kentältä,
ja tätä on paljon siellä toivottu. Lautamiesten
tärkeä tehtävä tuomioistuimissa
on toimia kansan oikeustajun edustajina, ja heidän tehtävänsä siis
on edustaa mahdollisimman monipuolisesti koko Suomen kansaa. Siis
lautamiesten täytyy edustaa koko Suomen kansaa.
Nykyään voimassa oleva käräjäoikeuslaki
rajaa kuitenkin ikävästi osan kansalaisista pois. Siellä laissa
sanotaan, että lautamieheksi ei saa valita henkilöä,
joka on alle 25-vuotias tai joka on täyttänyt
63 vuotta. Jos nyt katsotaan esimerkiksi meidän uutta eläkelainsäädäntöämme,
niin nythän on se trendi, että halutaan, että työelämässäkin
ollaan ja säilytään aina 68 ikävuoteen
asti.
Mielestäni ei ole mitään perustetta
sille, että 63 vuotta täyttäneet ja sitä vanhemmat
eivät olisi enää kelpoisia lautamiehiksi
mutta ovat kuitenkin kelpoisia työelämään.
Mielestäni tämän nykyisen käräjäoikeuslain
pykälän kohta on vähän vanhentunut
eikä mene synkronissa tämän muun nykyisen
ikärajoihin liittyvän ajatusmaailman kanssa. Sen
takia olisi tärkeää ja hyvä,
että sitä ikärajaa voitaisiin myöskin
nostaa 68 vuoteen.
Toisaalta taas monet nuoret kansalaiset ovat olleet minuun yhteydessä ja
ihmetelleet, miksi on näin, että jos on alle 25-vuotias,
niin ei myöskään kelpaa lautamieheksi.
Tällaiset ihmiset ovat kuitenkin täysi-ikäisiä,
18 v., ja sen takia voisi kuvitella, että hekin voisivat
toimia lautamiehinä.
Olen keskustellut ministeri Braxin kanssa tästä asiasta,
eikä hän oikein lämmennyt tällä hetkellä tälle
asialle, kun hän sanoi, että meiltä puuttuisivat
tällä hetkellä lautamiehistä noin
nelikymppiset ihmiset. Mutta minulla on tässä tällainen
kuva — tämä on käppyrä,
tämä on Helsingin käräjäoikeuden
tilasto — joka osoittaa ikähaarukkaa, minkä ikäisiä ovat
Helsingin käräjäoikeudessa nämä lautamiehet
nykyään. Eikä kyllä tämän
mukaan ainakaan kovin suurta heittoa ole niin, että siellä olisi
kovin iso edustus vanhemmissa ikäluokissa tällä hetkellä,
aika tasainen tämä on, ja varmasti tämä sama
tilanne on muuallakin Suomessa.
Siis sen takia olen tehnyt tämän lakialoitteen ja
toivon sille suopeaa käsittelyä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen ed. Vahasalon kanssa tästä itse
substanssiasiasta täsmälleen samaa mieltä.
Eilen ed. Rönni viritteli täällä papparaiskeskustelun.
Tämä nyt ehdotettu ikäraja, 68 vuotta,
jää sopivasti papparaisrajan alapuolelle, niin
että ed. Rönnikin on varmasti tässä asiassa
nyt ihan samaa mieltä. Toivon, että tähän
suuntaan mentäisiin. En henkilökohtaisestikaan
koe itseäni kovin kohtuuttoman kykenemättömäksi
esimerkiksi toimimaan tuossa mainitussa lautamiestehtävässä,
vaikka mittarissa näitä vuosia aika runsaasti
alkaa ollakin. Elikkä toisin sanoen yhteiskunnan kehitys on
vaan mennyt siihen suuntaan, että valmiudet säilyvät
aika kypsään ikään saakka, ja
68 vuotta tässä ajassa sopii hyvin täksi
rajaksi.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Ikä tuo viisautta. Käyttämätön
voimavaramme ovat eläkkeelle siirtyneet seniorit. On käsittämätöntä,
että me jätämme hyödyntämättä näiden meidän
senioriemme vapaan ajan ja ennen kaikkea sen viisauden, joka on
vuosien varrella kertynyt. Kokemuksella on arvonsa. Kannatan siltä osin
lämpöisesti ed. Vahasalon lakiehdotuksen sitä osaa,
jossa ikärajaa nostetaan.
Kehitettävää lautamiesjärjestelmässä varmasti
riittää. Poliittisin perustein tehtävät
valinnat eivät varmasti edusta oikeusvaltion tapaa valita neutraalisti
lautamiehiä. Siltä osin meidän on vakavasti
pohdittava uusia toimintamalleja. Samoin meidän on osaltaan
mietittävä myöskin sitä, voidaanko
lisätä 1—2 tuomarin kokoonpanolla tehtäviä ratkaisuja
varsinkin asioissa, joissa osapuoli on myöntänyt
syyllisyytensä.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Vahasalon aloite tähtää oikeaan
suuntaan. Miksi kansalaiselta, joka voi äänestää tai
asettua ehdokkaaksi yleisissä vaaleissa, evätään
oikeus päästä lautamieheksi? Pidän
ed. Vahasalon lakialoitetta siltä osin perusteltuna, mikä koskee
lautamiehen alaikärajaa. Sen sijaan en asettaisi lautamiehelle tiukkaa
yläikärajaa. Voihan esimerkiksi eläkkeellä oleva
ulosottomies, poliisi, syyttäjä, asianajaja tai
muu sellainen olla aivan erinomainen lautamies vielä 75
vuoden iässä.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Vahasalon tekemä lakialoite
on ihan hyvä ja oikean suuntainen. Tietysti meidän
nyky-yhteiskunnassa on hyvin usein harkittava näitä ikärajakysymyksiä,
jotka vielä lainsäädännössä ovat
mukana. Ennen kaikkea on tärkeää se,
että lautamiesjärjestelmä toimii hyvin
sillä lailla, että meillä on yhteiskunnallisesti
laaja näkemys siellä mukana, ennen kaikkea tietysti
eri ikäluokista. Jotenkin tuo 63 vuotta tuntuu nyky-yhteiskunnassa
siltä, kun eläkeikäkin on nousemassa,
että kyllä se liian alhainen on. Siinä mielessä olen
tämän ed. Vahasalon lakialoitteen takana.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Tämän lakialoitteen ikärajaa
tietenkin voidaan harkita, ei siinä mitään,
mutta tämä ei minun mielestäni ole lautamiesjärjestelmän
kaikkein pahimpia puutteita. Pahimpia puutteita on sen poliittisuus,
siinä mielessä poliittisuus, että kunnanvaltuustot
valitsevat lautamiehet, ja kaiken lisäksi on käynyt,
ministeri Brax, selville se, että puolueitten paikallisjärjestöt
paitsi vaativat, perivät, oman osuutensa lautamiesten palkkioista,
ne lisäksi edellyttävät, että lautamiehet
halutessaan tulla valituksi uudelleen asettuvat vaaliehdokkaiksi.
Lautamiesjärjestelmä tarvitsee valintaprosessin
muutoksen, koska on asetettu tämä poliittisuus
kyseenalaiseksi. Minun mielestäni tämä asetettiin
kyseenalaiseksi tämän tasavallan kolmanneksi korkeimmalla
pallilla. Pääministeri sanoi, että hän
ei luota lautamiesten tuomioihin vaan täytyy olla virallinen
ammattituomari. Minusta tämä on niin paha heitto
lautamiesjärjestelmää kohtaan, että kannattaa
vähän harkita joko puheita tai sitten järjestelmää,
mutta jompikumpi nyt on väärässä.
Anne-Mari Virolainen /kok:
Arvoisa puhemies! Olen ed. Vahasalon kanssa täysin
samoilla linjoilla lautamiesten ikärajojen muutostarpeesta.
Keskustelua ikärajoista on viime aikoina käyty
niin kunnallisvaalien äänestysiän laskemisesta
16 vuoteen kuin työelämässä pidempään
jaksamisen puolesta. Lautamiesten ikärajoitukset eivät
ole nykypäivää, ja kuten ed. Vahasalo
lakialoitteessaan mainitsee, täysi-ikäisyyden
raja Suomessa on 18 vuotta. Sitä tulisi mielestäni kunnioittaa
myös kaikissa muissa yhteiskunnallisissa toimissa.
Mitä tulee ikärajan loppupäähän,
tällä hetkellä voimassa oleva 63 vuotta
ei niin ikään ole perusteltavissa. Vanhuuseläkkeelle
voi jäädä 63-vuotiaana, mutta työelämässä voi
oman harkinnan mukaan olla aina 68 vuoden täyttämiseen saakka.
Onneksi yhä useampi on jatkanut työelämässä joko
koko- tai osapäiväisenä yli tämän
63 ikävuoden. Myöskään yhteiskunnallinen
aktiivisuus ja osallistuminen eivät häviä 63
vuoden ikäraja ylitettäessä, ja siitä meillä onkin
jopa täälläkin näyttöä.
Ed. Pulliaisen viittaus eiliseen papparaiskeskusteluun oli mielestäni
oikein osuva, sillä me tiedämme, että elinikämme
ovat pidentymässä hyvinkin paljon, ja juuri vastikään
julkaistun senioritutkimuksen mukaan suuret ikäluokat ovat aktiivisia
liikunnan harrastajia, joten kannatan lämpimästi
ed. Vahasalon lakialoitetta.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! En kertaa ed. Vahasalon puheenvuoroa, mutta
haluan erityisesti tuoda esille juuri sen, että kun me olemme
vaatimassa ihmisiä tekemään töitä pitempään
työelämässä, niin sitten me
olemme kuitenkin lautamiehet raakkaamassa pois tehtävistään
63-vuotiaina. Kannatan ikärajan tarkistamista ylöspäin.
Tämä lautamiesten 25 vuoden alaikäraja
on hyvä, koska sen ikäisellä on jo jonkin
verran elämänkokemusta, mutta voisi olla sekin
harkinnassa alentaa, koska maailma on muuttunut. Tämä määräys
muistaakseni otettiin käytäntöön
silloin, kun oli aika, jolloin nuoruutta ihannoitiin ja ikärasismi
oli pahimmillaan. Nyt on kulunut vuosia ja ikärasismi on
onneksi vähentynyt ja on huomattu, että meidän
on hyväksyttävä, että ihmiset
vanhenevat ja me tarvitsemme työvoimaa ja niin me tarvitsemme
myös lautamiehiä.
Olen ed. Ukkolan kanssa täysin samaa mieltä, että politiikka
pois lautamiestoiminnasta. Olen useilta tahoilta viime aikoina kuullut
kannanottoja, että ratkaisuihin olisi saattanut puoluekanta vaikuttaa.
En tietenkään voi sitä osoittaa millään tavalla,
mutta kun niitä viestejä tulee useammalta taholta,
ne on otettava vakavasti.
Ed. Ahosta tukisin siinä, että ikärajakeskustelua
tulee käydä kaikissa laeissa, ja mielestäni
sitä tulisi käydä kaikkien lakien kohdalla
läpi. Mutta uskon, että nämä tulevat
kysymykseen sitten, kun lautamiesjärjestelmää tullaan
uudistamaan. Kyllä ikärajat kaikissa laeissa tulisi
nyt tarkistaa, kun eläkelaki on uudistettu.
Ulla Karvo /kok:
Arvoisa puhemies! Lautamiesjärjestelmän uudelleenarviointi
on parhaillaan menossa, mutta lautamiesten ikärajakysymys
on kuitenkin ajankohtainen, koska todennäköisesti
lautamiesjärjestelmä tulee toimimaan jollakin
laajuudella jatkossakin. Se toive, että 40-vuotiaita lautamiehiä olisi
enemmän, on aika epärealistinen, kun ottaa huomioon
tämän päivän työelämän
kiireet ja vaateet ja sen, että on hankala löytää sen
ikäisiä ja tietyn ikärajan alittavia
lautamiehiä. Siinä mielessä ed. Vahasalon aloite
on kannatettava.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa puhemies! Toivotan menestystä ed. Vahasalon
aloitteelle, kuten myöskin hänen aiemmin, vuosia
sitten tekemälleen aloitteelle alkolukosta, joka nyt on
menestyksekkäästi täällä käsittelyssä ollut
viime viikolla.
Täällä puhuttiin siitä,
että puoluekanta ratkaisee, kun lautamiehiä valitaan.
Totta kai puoluekanta ratkaisee. Lautamiesjärjestelmä on
yksi lautakuntajärjestelmä kunnallisessa poliittisessa päätöksenteossa,
elikkä jokaisella puolueella on määrätty
määrä valittavia lautamiehiä,
mutta poliittisuus loppuu sinä päivänä,
kun me lautamiehiksi valitut vannomme tuomarinvalan. Se poliittisuus
loppuu sinä päivänä. Ehdottomasti
kannatan lautamiesjärjestelmän uusimista myöskin
tässä mielessä, että ikärajaa
nostetaan, ja seuraavaksi varmaan papparainen Rönni puolustaa
omaa kantaansa.
Tero Rönni /sd:
Puhemies! Nyt täytyy sanoa, että tällä kohtaa
en ala ikärasistiksi missään tapauksessa,
en kyllä ollut sitä eilenkään,
mutta meillä erilaisia toimia on, ja täytyy tunnustaa, että olen
myöskin vilpittömästi kannattamassa tätä järjestelmää.
Minusta ikärajat ovat tällä hetkellä turhan
ahtaat, ja tämä varmaan onnistunee siinä käsittelyssä,
kun tätä lautamiesjärjestelmää nyt
sitten tullaan muuttamaan. Tämähän tulee muuttumaan;
jos ennakoidut ajatukset pitävät paikkansa, niin
lautamiesten määrä tulee vähenemään
oleellisesti.
Samalla myöskin kuittaan ed. Rajalan kertoman siitä,
miten lautamiesten politisoituminen näkyy. Minulla on ollut
tilaisuus haastatella lautamiehiä pitkin aikaa ja erityisesti
tässä viime syksyn aikaan, ja kyllä täytyy
sanoa, että en minä kyllä usko sen järjestelmän
poliittisuuteen sillä tavalla, että politiikalla
olisi mitään tekemistä sen kanssa, kun
päätöksiä tehdään.
Valintajärjestelmä on myöskin sellainen,
että mistäpäin me saamme Suomessa ja
millä muulla järjestelmällä valittua
ihmisiä tasapuolisesti erilaisista organisaatioista ja
erilaisella taustaperiaatteella olevia ihmisiä. Meillä ei
ole tämmöistä järjestelmää.
Jos me luomme jonkin ilmoittautumisjärjestelmän,
että ihmiset saavat ilmoittautua johonkin tiettyyn www-osoitteeseen
taikka puhelimella, minkä perusteella sitten valitaan lautamiehet,
niin kyllä silloin tiedetään, minkälaiset
ja mihinkä suuntautuneet ihmiset sinne ilmoittautuvat,
elikkä se on hyvin kapea-alainen sektori. Nyt yleensä kyllä puolueitten kunnallisjärjestöt,
jotka niitä katsovat, katsovat hyvinkin laajalla repertoaarilla,
ja ne ihmiset, jotka sinne ilmoittautuvat ja kerran lautamieheksi
lähtevät, minusta ovat hyvin sitoutunutta väkeä ja
hyvin siihen toimintaan perehtyneitä. Olen kyllä kunnioittanut
heitä. Minun mielestäni heidän toimintansa
on ollut ensiarvoisen tärkeää, enkä ole
koskaan kuullut pienintäkään epäilystä meilläpäin,
että siinä olisi ollut politiikalla
mitään tekoa. Mutta nykyään
voidaan tietysti julkisuudessa heittää yhtä sun
toista eikä siitä tarvitse joutua vastuuseen millään tavalla.
Kannatan tätä aloitetta kyllä ihan
vilpittömästi.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! On perusteltua käydä keskustelua
lautamiesten yläikärajan korottamisesta. Alaikärajan
suhteen sen sijaan kannattaa muistaa, että myös
ammattituomareiden alaikäraja on edelleen olemassa ja on erilainen
kuin äänestysikäraja.
Mitä sitten tulee näiden lautamiesten poliittisuuteen,
niin näin tuomioistuinlaitoksen asiakkaan näkökulmasta
on ikävä kyllä sanottava, että lautamiesjärjestelmä on
omiaan heikentämään asiakkaiden luottamusta
tuomioistuinlaitokseen. Kovin monesti tuomioistuimen asiakkaat tietävät
nämä lautamiesten poliittiset taustat ja kokevat,
että niillä on joku merkitys myös siihen
asenteeseen, millä tavalla niitä tuomioita annetaan.
Täytyy tunnustaa, että asianajajana olen joskus
itsekin jollakin tasolla huomioinut sen, kuka lautamiehenä istuu
ja minkälainen poliittinen tausta henkilöllä on.
Monessa maassa on käytössä sellainen
arvontajärjestelmä, joka on rinnastettavissa vaikkapa
tällaiseen asevelvollisuuteen tai kertausharjoituksiin,
ja velvollisuudesta osallistua lautamiestoimintaan sitten voi perustellusta
syystä kieltäytyä. Itse koen, että tämä olisi huomattavasti
järkevämpi tapa uudistaa lautamiesten valintaa.
Toisaalta voidaan kysyä, onko tuomioistuinlaitoksen
monimutkaistuessa ja juttujen erikoistuessa tarvetta lisätä lautamiehiä erityisesti
sellaisissa asioissa, joissa on monimutkaisia talousrikoskysymyksiä tai
ylipäätään monimutkaisia ongelmia.
Pitäisin perusteltuna lautamiesjärjestelmän
hyvinkin radikaalia vähentämistä.
Oiva Kaltiokumpu /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kataja täällä esittää näkemyksen,
että suomalaiset epäilisivät suomalaista
oikeudenkäyttöä ja oikeuksien toimintaa
sillä perusteella, että lautamiehiä on
valittu erilaisin poliittisin perustein. Tästä asiasta
voi olla perustellusti täysin toista mieltä. Koko
suomalainen ja ylipäätään länsimainen
oikeusjärjestelmä lähtee siitä,
että kansalaisen täytyy voida luottaa, että oikeutta
jaettaessa on maalaisjärkeä juridiikan lisäksi.
Jos me tavoittelemme sellaista oikeudenjakoa, joka on pelkästään
juristien, kuten ed. Kataja itsekin on, varassa, niin minä luulen,
että tämä kansalaisten luottamus on entistä heikommassa.
Nythän oikeuslaitos kohtuullisesti nauttii instituutiona
luottamusta.
On myös huomattava, että Ruotsissa lautamiehet
ovat ihan ylimmässäkin oikeusasteessa, hovioikeudessa
ja korkeimmassa oikeudessa.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä olen todella samaa mieltä kuin
ed. Kataja tästä valintajärjestelmästä.
Suomeen voitaisiin maistraatin yhteyteen perustaa sellainen rekisteri,
johon voisivat esimerkiksi ilmoittautua ne ihmiset, kuntalaiset,
jotka haluavat olla lautamiehiä, ilman että siitä käy puoluekanta
esille. Heidän joukostaan arvottaisiin lautamies jokaiseen
juttuun.
Toinen asia, mihin uudistuksen haluan, jos ei näin
käy: Minä haluan, että asianajajalla,
joka puolustaa syytettyä, tai miksei myöskin syyttäjällä on
oikeus jäävätä lautamies, jos
tietää jo etukäteen, että lautamies
ja syytetty ovat vihamiehiä. Tämä ainakin
minun mielestäni saattaisi parantaa tämän
järjestelmän uskottavuutta. Nyt se ei ole uskottava,
ja se näkyy siitä, että esimerkiksi pääministeri
on ilmoittanut, että hän ei luota lautamiesten
tekemään tuomioon. Tästähän
näkee, miten siihen luotetaan tasavallan korkeimmalla taholla.
Ei luoteta, vaan valitetaan.
Lyly Rajala /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustajille Kataja ja Ukkola, vastauksena
teille päin: Amerikkalainen juryjärjestelmä,
johon arvotaan kaikki kansalaiset, jotka ovat hengissä ja
oikean ikäisiä, ei ole mielestäni järkevä.
Silloin sinne valikoituu sellaisia lautamiehiä muun muassa
amerikkalaisessa järjestelmässä, jotka
itse eivät halua eivätkä ole sitoutuneet
siihen touhuun. Suomessa tämä järjestelmä menee
kunnallisvaalivuosina ja puolueen saamien äänien
perusteella aivan hyvin.
Kun ed. Ukkola halusi, että sitten olisi tämmöinen
rekisteri, johon voisi itse ilmoittautua, ei tulisi puoluekanta
selville, niin lautamiesten puoluekanta ei tule tämän
päivänkään oikeusistuimissa
millään tavalla selville. Täytyy aina muistaa,
että vaikka oikeudessa nykyään istuu yksi
ammattituomari ja kolme lautamiestä, niin jos äänestystulos
menee tasan, siellä ei puheenjohtajan ääni
ratkaisekaan elikkä ammattituomarin ääni
ei ratkaise, vaan päätös menee aina syytetyn
osalta edullisemman tuomion puolesta. (Puhemies: Minuutti on kulunut!)
Täytyy muistaa myöskin, että vain pieni
promille kaikista päätöksistä tehdään äänestämällä yleensä tuomioistuimissa.
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! Olen kyllä ed. Katajan kanssa aivan
samaa mieltä siitä, että nyt kun tätä lautamiesjärjestelmää kokonaisuutena
kehitetään — lakivaliokuntahan se on,
joka tämän asian käsittelee, jossa ed.
Kataja itse myöskin istuu — olisi syytä kiinnittää huomiota
myöskin tähän eläkeikään.
Minun mielestäni on hyvä, että tätä ikärajaa
olisi mahdollista täältä yläpäästä myöskin
korjata. Kun meillähän on muutenkin eläkeikää nostettu,
niin tämä nosto tästä 63:sta
68:aan olisi mielestäni perusteltua. En ymmärrä sitä ministeri
Braxin vastausta, minkä ed. Vahasalo kertoi täällä,
että tätä ei otettaisi huomioon. Minun
mielestäni lakivaliokunnan on syytä kiinnittää tähän
asiaan myöskin huomiota.
Täällä on nostettu esille mahdollisuus
siitä, että tämä lautamiesjärjestelmä toimisi
sillä tavalla, että ihmiset voisivat ikään
kuin itse ilmoittautua lautamieheksi. Minun mielestäni
tämän kaltaiseen villin lännen järjestelmään
ei pidä mennä. Siinä pitää olla
joku selkeä valintaperuste, tapa valita nämä lautamiehet.
Mutta toinen asia on, onko se sitten poliittinen peruste niin, että kaupunginvaltuustot
ja kunnanvaltuustot vahvistavat sen. Jos on löydettävissä parempi
järjestelmä, parempi tapa hoitaa tämä,
niin minun mielestäni on syytä käydä siitä laaja
keskustelu.
Mutta sitten, mitä tulee siihen, että nämä lautamiehet
omista palkkioistaan maksavat näitä niin sanottuja
puolueveroja, tämä on minun mielestäni
sellainen asia, johon on syytä myöskin kiinnittää huomiota,
koska se on varmasti yksi peruste, minkä takia tästä tulee
se näkemys, että tässä tällä politiikalla
on suurempikin merkitys kuin varmasti käytännössä siinä lautamiehen työskentelyssä
on.
Mutta kaiken kaikkiaan tämä tuomioistuimen uskottavuus
on asia, joka on erittäin tärkeä asia meillä perustuslaissa.
Tältä osin tämä lautamiesten
poliittisuus on tärkeä asia kyllä lakivaliokunnassa
todella miettiä loppuun asti.
Johannes Koskinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä useammassa puheenvuorossa
on esiintynyt tällainen väärinkäsitys,
että nyt olisi 63 vuotta se enimmäisikäraja. Kun
on nimityshetkellä jo 4 vuoden kaudesta kysymys, niin se
on 67 vuotta. Se on säädetty silloin, kun tuomareille
tuli 67 vuoden eroamisikä. Sen jälkeen on eläkelainsäädäntöä muutettu
ja se olisi 68, elikkä vuoden tarkistus vain sinne yläpäähän
tarvitaan, jotta oltaisiin siinä mallissa, jota alun perin
ajateltiin. Sinänsä tämä on
ihan luontevaa, että on rinnastettu nämä ikärajat
niihin ikärajoihin, joita ammattituomareilla on, niin siellä nuoremmassa
päässä, alkupäässä,
kuin sitten eläkkeellesiirtymisiässäkin.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Aloite on kannatettava. Meidän keski-ikämme
nousee, ja muuallakin työelämässä kannustetaan
jatkamaan työuralla pidempään. Ed. Katajan
logiikkaa en oikein ymmärrä. Ymmärrän
sen ja jopa voisin kannattaa, että arvotaan ihmisiä näihin
vaativiin tehtäviin, mutta eihän se poista sitä ongelmaa,
mistä täällä nyt on puhuttu.
Heillä voi olla mitä tahansa sidonnaisuuksia vapaamuurareihin
tai liikuntaan. Joku jopa voi olla puolueen jäsen, kun
tulee arvonnalla sinne. Tämä teidän mainitsemanne
ongelma ei poistu sillä arvontajärjestelmällä.
Raija Vahasalo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Johannes Koskiselle minä haluaisin
heittää takaisin, että tässä ei
ole mitään väärinkäsityksiä.
Siis luin tässä näin, että lautamieheksi
ei saa valita henkilöä, joka on täyttänyt
63 vuotta. Mielestäni se on liian alhainen ikäraja
suhteessa siihen, mitä nyt ollaan työelämässä esimerkiksi.
Jos nyt satut olemaan 63-vuotias juuri silloin vaalivuonna, niin
silloin se tarkoittaa sitä, että sinua ei voitaisi
sitten valita. Eikö niin? Se on minusta ihan väärin.
Jos satut olemaan 62-vuotias, niin sitten sinut voidaan valita.
Ja vaalit käydään joka neljäs
vuosi, joten tämä ei ollenkaan mene synkronissa
tämän nykyisen käytännön
kanssa. Sen takia on tärkeätä nostaa
tämä yläikäraja 68:aan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä ajatus ikärajan
muuttamisesta ed. Vahasalon suuntaamalla tavalla on ihan oikea.
Mitä ed. Johannes Koskinen totesi, on siinä mielessä tietysti
perusteltua, että siinä tilanne on tuomarin eläkeikään
verrattavissa, jolloin yhdellä vuodella voitaisiin nostaa
tätä lähtöikää,
joka sitten olisi enemmän linjassa koko sen tuomarikunnan kohtelun
kanssa.
Mutta tähän puolueveroon: Se on todella kyseenalaista,
jos näin jossakin menetellään. Se ei ole
vain missään tullut kai ilmi, että olisi
ollut jossakin tällaista lautamiesten puolueveron keräämistä.
Se on täysin tuomittava asia.
Sitten nämä istuntopäiväthän
yleisesti arvotaan, mutta laamanni valitsee kylläkin sen,
mille päivälle hän laittaa niin sanotut
isot jutut, jolloin hän ehkä katsoo hiukan, minkälaisia
lautamiehiä siellä on istumassa. Kyllä tällä tavalla
tuomioistuinlaitoksella on mahdollisuus ikään
kuin valita myös lautamiehet katsoen, minkä tyyppinen keissi
on menossa. (Ed. Johannes Koskinen: Ne arvotaan aina!) — Ainakin
Kotkassa päivät arvotaan, mutta ei sitä,
mikä juttu sinä päivänä tulee. Nehän
arvotaan koko vuodeksi etukäteen. Sitten siihen laamanni
asettaa sen jutun, mille päivälle katsoo parhaaksi. — Kaiken
kaikkiaan tätä systeemiä pitää kehittää,
mutta ei poistaa.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Vahasalon lakialoite
olisi toki parannus siinä mielessä, että se
laajentaisi lautamiesten väestöllistä edustavuutta.
Mutta itse olisin kyllä sillä kannalla, että lautamiesjärjestelmässäkin
tätä poliittisen vallan ja tuomiovallan kytköstä vähennettäisiin.
Ei minulla ole mitään näyttöä siitä,
että lautamiehet olisivat toimineet poliittisin perustein,
mutta pidän kyllä tarpeettomana sitä,
että lautamiehet valitaan poliittisin perustein. Sen vuoksi
rinnastus poliittisin perustein valittuihin lautakuntapaikkoihin
ei ole mielestäni hyvä. Kyllä pitäisin
tärkeänä sitä, että rohkeasti
tutkittaisiin muitakin lautamiesten valintamalleja. Toki arvontamalliin
varmasti liittyisi omia ongelmia, mutta en usko niiden olevan ratkaisemattomia,
koska sellainenkin järjestelmä on esimerkiksi
Yhdysvalloissa käytössä, joten itse olisin kyllä valmis
siihen kallistumaan.
Ed. Anni Sinnemäki merkittiin
läsnä olevaksi.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! On tärkeää tarkastella
näitä ikärajoja. Eräs tapa olisi
esimerkiksi säätää vain siitä,
että lautamiehenä voi toimia siihen saakka, kunnes
täyttää 68 vuotta. Se olisi oikeudenmukaisin,
koska muuten yhden päivän syntymäpäiväero
voi vaikuttaa 4 vuotta lopputulokseen. Mitä tulee alaikärajaan,
sillekin on tietyt perustelut, koska oikeudessahan hyvin usein joudutaan
tekemään päättely sen mukaan,
mitä yleinen elämänkokemus asiasta sanoo,
ja voi kysyä, onko 18-vuotiaalla sitä yleistä elämänkokemusta.
Mitä tulee sitten tähän valintatapaan,
niin mielestäni ei ole esitetty parempaa tapaa. Meillä ei ole
kliinisiä ihmisiä olemassakaan. Kaikilla on tietyt
sidonnaisuudet. Ja esimerkiksi asetan vastakkain, kumpi on enemmän
jäävi sananvapauskysymyksessä, sosialidemokraatti
vai toimittaja. Väitän, että se toimittaja
on enemmän jäävi kuin se sosialidemokraatti
tai jonkun muun puolueen jäsen sananvapauskysymyksiä käsiteltäessä.
Asianmukaisella jääviyssäännösten
noudattamisella tämä ei ole ongelma. Yleinen vihamies
on ilman muuta jäävi jo tuomarin jääviyssäännösten
mukaisesti, ja jos on molemmilla puolilla vahvasti poliittiset henkilöt,
niin viisas jäävää jo siinä tapauksessa
tietysti itsensä. En näe tässä poliittisessa
valintatavassa tosiasiallisesti mitään ongelmaa.
Se on turhaa poliittisella möröllä pelottelua.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tuosta, mistä ed. Manninen
nimenomaan tuossa edellä puhui, tästä poliittisesta
valinnasta, siitä oli minullakin ajatus lausua muutama
sana.
Jos ajattelen omaa kotikuntaani Evijärveä, missä valitaan
kaksi lautamiestä, minun mielestäni se järjestelmä on
hyvin selkeä siinä mielessä, että kunnanvaltuusto
suorittaa sen valinnan ja valitsee 4 vuoden toimikaudeksi. Jos ei
tätä valintatapaa ole, niin minä mietin
sitä, kuinka se esimerkiksi siellä meillä valittaisiin,
tapahtuisiko se sitten niin, että kun lähdetään
Kauhavalle istumaan käräjiä, niin siinä vaiheessa
edellisenä iltana kokoonnuttaisiin Matkahuollon baariin
ja siellä huutoäänestyksellä suoritettaisiin
sitten tämä lautamiehen valinta.
Lautamiehen valinta tällä nykyjärjestelmällä on
ihan hyvä, ja niin kuin ed. Manninen edellä sanoi,
parempaa ratkaisua ei ole tähän valintaan esittää.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! No eipä tietenkään
ole, kun poliitikot puhuvat. Kysymyshän on niin, että elämässä ja
politiikassa eritoten asiat ovat sitä, miltä ne
näyttävät, eivät sitä,
mitä ne ovat. Näin se on. Jos järjestelmä on
läpinäkyvä, niin silloin sitä ei
voi kyllä kunnallisvaalien perusteella valita. Näin
se on. Mitä enemmän voitat vaaleissa, sitä enemmän
saat lautamiehiä ja sitä enemmän tulee
kunnallisjärjestöille tuloa. Tosiasia on, että joissakin
kunnissa peritään lautamiehiltä maksu,
otetaan puoluevero, ja toinen asia on, että joissakin kunnissa — lukekaa
lehtiä — edellytetään, että lautamiehet tulevat
kunnallisvaaleihin. Minusta tämä nyt ei ole kyllä järjestelmän
uskottavuuden kannalta oikeaa peliä. Miten ennen tätä uudistusta,
että lautamiehet valitaan kunnanvaalien perusteella, miten
ne aikaisemmin valittiin?
Joka tapauksessa minä toivon, että lakivaliokunta
käsitellessään tätä lakialoitetta
puuttuu tähän. Minä pidän ed.
Katajan kannanottoa erittäin hyvänä,
ja hän on lakivaliokunnassa, ja toivon, että hän
puuttuu siihen. En myöskään kannata tässä lakialoitteessa
olevaa 18 vuoden ikärajaa, vaan minun mielestäni
se on liian alhainen. 21 ehkä sopii paremmin kuin 25.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Varapuhemies Koskiselle: Meillä on
aika pirteitä seitsemänkymppisiä ihmisiä tänä päivänä,
ja terveyden edistämisen toimenpitein pyrimme pitämäänkin
heidät pirteinä, niin että miksi emme käyttäisi
heitä tulevaisuudessa; 67 vuotta, jos otetaan 63 plus se
4 vuoden määräaika, niin kyllä meillä aika
nuoria senioreita siinä kohdassa on.
Ed. Rönnille: Yksinkertaisesti valintajärjestelmämme
on poliittinen, siitä me emme pääse mihinkään.
Siinä tietenkin herää kysymys, tietääkö äänestäjä,
kun hän menee sinne kunnallisvaalipönttöön,
että hän samalla antaa äänensä lautamiesten
valinnalle, ja tässä on tietenkin kysymys, miten
hyvin kansalaiset tunnistavat tämän järjestelmän
toimivuuden. Sinänsä tämä voi
olla myöskin informointikysymys tulevissa kunnallisvaaleissa,
että kansalainen tietää samalla, mitä hän
on itse asiassa päättämässä.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta ed. Manninen selvitti hyvin selkeästi
ja hyvin konkreettisesti sen, miten tämä valinta
on ja mitä siinä on politiikan kanssa tekemistä.
Minä en siihen käestä sen enempää,
sanoisin vaan, että minä ymmärrän
kyllä juristien ja asianajajien kannan. Heidän
mielestäänhän sinne ei maallikoita pidä päästää ollenkaan
muuta kuin korkeintaan tuomittavaksi. Se on näin, ja vallankin
näin se on kokoomuspiireissä. Jos kuuluu demareihin
tai muuhun työväenluokkaan, niin silloin on aina
poliitikko, mutta jos on kokoomuksen jäsenkirja, niin siinä ei
ole mitään poliittista taustaa eikä mitään. Se
on niin kuin ihan luonnollista. Se kuuluu tähän.
Mutta tästä järjestelmästä sinänsä,
että pitäisi maksaa kunnallisjärjestölle
jäsenmaksua: Muistan 2000-luvun alkua taikka 1990-luvun
loppua, jolloin tästä on luovuttu ja nimenomaan
sanottu, että niitä ei saa periä, eikä niitä varmaan
ole peritty. Minä haluaisin, että tuodaan esille,
missä kunnassa on pakotettu ja ketä on pakotettu
maksamaan ja ketä on pyydetty ja pakotettu liittymään
kunnallisvaaliehdokkaaksi, ettei tämä tämmöinen
heittely ja huhupuheitten kulkeminen jatkuisi tässä,
koska minulle ei ole tullut mistään esille eikä kukaan
ole valittanut siitä, että olisi poliittisia valintaperusteita,
että olisi tehty tämmöistä.
Kannattaisi tuoda kunnat ja nimet esiin, niin voitaisiin puhua faktasta
eikä siitä, mitä on joskus kuultu jossain
saunaillassa, taikka jostain muusta.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta tämä ed. Vahasalon
aloite on tarkastelemisen arvoinen. Jos tässä tarkastelua
tarvitaan, niin minusta olisi tärkeää tarkastella
tuota vuoden lisäaikaa, eli voisimmeko lähteä siitä,
että yleisen eläkkeellepääsyn
ikärajojen puitteissa voisi myöskin toimia lautamiehenä,
ja näin ollen sitten tuota yhden vuoden ikärajalisäystä voisi
tarkastella, jolloin siellä 68:n korvilla tuo lautamiespalvelus
sitten loppuisi tai siihen mennessä.
Toisaalta kuitenkin olen vähän pahoillani
tästä keskustelun sävystä ja
tyylistä ja niistä asioista, mitä täällä on
keskusteltu. Eikö pitäisi yhtä lailla
kysyä, eikö meillä suurempi ongelma tässä keskustelussa
olekin enemmän se, että lautamiehet olisivat edustuksellisesti
erityisen laajasti suomalaisia edustavia, joten olisi sekä naisia
että miehiä hyvin monista ikäluokista,
emmekä me tarttuisi täällä vain
tähän ylä- ja alaikärajaan? Kyllä tässä kokonaisuudistuksessa
pitäisi lähteä myös siitä,
että me pystyisimme tarjoamaan oikeusjärjestelmässä hyvin
monenlaista maallikkoedustusta eri ikäluokista, ja minusta
se on kaikkein tärkein kysymys, kun me pohdimme tällaista
edustuksellista demokratiaa ja sen näkymistä oikeusperustassa.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Meillä on ed. Kiurun kanssa täsmälleen
sama päämäärä, mutta
keinot vain kovin erilaiset. Siitä, ovatko nykyjärjestelmällä valitut
lautamiehet poliittisia, kyllä kai täytyy rehellisyyden
nimissä todeta, että lautamiehet ovat nimenomaan
niitä ansioituneita poliitikkoja. Lautamiehet ovat hyvin
arvostettuja, ja moni haluaa lautamieheksi, ja kovin usein ansioitunut
tarkoittaa politiikassa myös kovin sitoutunutta. Tässä yhteydessä ei
voi sanoa, että kaikki seeprat pääsisivät
raidoistaan.
Toisaalta kun viitattiin siihen, mikä on lautamies-
tai tuomarijärki, niin kyllä täytyy sanoa, että tänä päivänä käräjäoikeustuomarit
näkevät elämää kovin
monelta kannalta sen työnsä puitteissa, ja väittäisin,
että aika moni ammattituomari näkee sitä ja
on nähnyt sitä tämän roolinsa kautta
monipuolisemmin kuin moni näistä ansioituneista
entisistä tai nykyisistä poliitikoista. Tällä viittaan
myös aivan viime kuukausien keskusteluun.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Vahasalon aloite on perusteltu, ja se
ansaitsee varmasti aikaa ja pohdintaa, ja se on täällä myös
herättänyt vilkasta keskustelua.
Tuo yläikärajan pohtiminen on varmasti varsin
järkevää, ja kuitenkin olen tässä varapuhemies
Koskisen kanssa tietyllä tavalla samoilla linjoilla, että on
myös pohdittava sitä, että tässä puhutaan
valintahetken iästä. 72-vuotias voisi tämän
lain myötä toimia sitten lautamiehenä.
Se toki voisi olla aivan toimiva ikä, kun tässä väki
ja väestö on entistä paremmassa kunnossa,
mutta lakivaliokunta varmasti tätäkin asiaa joutuu
pohtimaan, eli puhuttaisiinko valintahetken iästä vai puhuttaisiinko
enimmäisiästä, joka täällä on
esille noussut.
Mitä tulee lautamiesjärjestelmän
puolueettomuuteen, niin tietyllä tavalla sitä täytyy
minun mielestäni myös pohtia vakavalla mielellä,
sillä näin pohditaan myös mediassa. Muistamme
tämän vuoden ja tämän kevään
ajaltakin juttuja, joiden tuloksen jälkeen mediassa on
kuvien alla lukenut, että tämä lautamies
ja tämä puolue, tämä lautamies
ja tämä puolue. Tällaista keskustelua kansakin
käy, ja se pitää vakavasti ottaa myös
lakivaliokunnassa, kun lautamiesjärjestelmää kokonaisuutena
uudistetaan ja kun mahdollisesti tätä lakialoitetta
lähdetään käsittelemään.
Olen ed. Katajan kanssa täysin samaa mieltä, että lautamiesjärjestelmän
uudistamiseen on tarvetta, ja se tarve tulee selvittää huolellisesti
ja myös selvittää se, minkälaisissa
tapauksissa tarvitaan tuota lautamiesjärjestelmän
tuomaa maalaisjärkeä lakikirjan rinnalla.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Haluan jatkaa keskustelusta tuosta
politisoituneesta lautamiesjärjestelmästä,
josta täällä on lähinnä käytetty
puheenvuoroja. Minä kysyisin, millä muulla järjestelmällä me
voisimme lautamiehet yleensä kunnissa valita kuin tällä voimassa
olevalla järjestelmällä. Se on demokraattinen
järjestelmä kokonaisvaltaisesti, koska kunnallisvaaleissa
valitut valtuutetut valitsevat nämä lautamiehet.
Tässä nyt kun olen ollut lakivaliokunnassa toista
kautta, olen hyvin useaan otteeseen joutunut viime päivinä keskustelemaan
lautamiesten kanssa tästä lautamiesjärjestelmän
uudistamisesta ja siitä, ovatko lautamiehet tarpeellisia.
Yksikään näistä lautamiehistä,
jotka omalta kotiseudultani tunnen ja tiedän, ei ole aktiivipoliitikko, ei
ole mukana päivänpolitiikassa, vaan he ovat elämänkokemukseltaan
erilaisia, ovat eri ikäryhmistä, edustavat molempia
sukupuolia, mutta ennen kaikkea omaavat hyvin laajan yhteiskunnallisen
katsomuksen, ja se on nimenomaan tärkeää tässä lautamiesjärjestelmässä.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa puhemies! Toisin kuin ed. Kataja väitti: Ehkä Porissa
on järjestelmä, että Porissa valitaan
ansioituneita poliitikkoja lautamiehiksi. Muistelenpa omasta kotikaupungistani
Oulusta, kun käräjäoikeusjärjestelmä tuli
90-luvun alussa raastuvanoikeuksien sijaan ja lautamiesjärjestelmä uusittiin.
Meillä on 161 lautamiestä, joista itseni lisäksi
kukaan muu ei ole kaupunginvaltuutettu. Kukaan ei ole poliittisesti
ansioitunut. Väitän, että kun meillä 90-luvun
alussa oli tämmöinen kuin hevosenottolautakunta,
niin se oli toiseksi viimeinen, mihin valittiin, ja sitten viimeisimpänä lautamiehet.
Sinne yleensä ei saanut ihmisiä. Yleensä sinne
valikoitui sellaisia henkilöitä, joita kiinnostaa
tämmöinen ala, ja se on siinä mielessä hyvä.
Täytyy muistaa myöskin yksi asia: jokaisella käräjätuomarillakin
on oma poliittinen kanta. Missä vaiheessa se otetaan esiin?
Tämä on vaan ainoa järjestelmä.
Tähän on mietitty kymmenien vuosien aikana erilaisia
valintatapoja, mutta parempaa kuin tämä ei ole
koskaan löytynyt. Korostan vielä, että ei
tarvitse olla kunnallisvaaliehdokkaana, ei tarvitse olla puolueessa,
ei tarvitse olla missään, kun voidaan ehdottaa,
lähtisitkö lautamieheksi, ja näin sinne
valitaan ihmisiä.
Edelleen korostan sitä, että se on amerikkalainen
järjestelmä, jossa jokainen kansalainen on mukana
arvonnassa. Elikkä sinne valikoituu henkilöitä,
jotka eivät todellakaan halua sitä hommaa tehdä.
Suomessa on toisin.
Johannes Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Kun tämä lautamieskeskustelu
on rönsyillyt hiukan tästä ikärajasta
loitommallekin, niin pari seikkaa siihen keskustelun jatkoksi.
Ensinnäkin tästä lautamiesten ikä-,
sukupuoli- ja ammattijakauman monipuolisuudesta on muistutettu paimenkirjeillä 2000
ja 2004 valtuustoille, kun lautamiehiä on valittu. Se on
jonkun verran näkynyt, että on saatu tasapainotettua
tätä jakaumaa, mistä ed. Vahasalo graafiakin
näytti.
Mutta oleellista on juuri se lautamiesten valinnassa, että pitäisi
tuntea ne henkilöt, niin että voidaan luottaa
heidän harkintakykyynsä, hyvään koeteltuun
kansalaiskuntoon. Kunnanvaltuustot, kaupunginvaltuustot tuntevat
nämä henkilöt, jotka nimetään
sinne. Kaikki nämä muut vaihtoehtoiset valintatavat,
on se arvonta tai ilmoittautumismenettely, toisivat tilanteita,
joissa sinne ilmoittautuu ja sinne valikoituu henkilöitä,
jotka ovat mahdollisimman epäsopivia lautamieheksi, ja
sitten täytyisi olla joku vaikea karsintamenettely tai
niin, että asianajajat rupeavat kiistelemään
amerikkalaiseen tapaan, keitä nyt kulloinkin blokataan
sieltä lautamiesten joukosta pois — täysin
järjetöntä meidän oloihimme.
Luottamus Pohjoismaissa tuomioistuimeen on olennaisesti korkeammalla
tasolla kuin oikeastaan missään muualla, ja sillä on
suora kytkentä siihen, että meillä ovat
maallikkotuomarit mukana olleet vuosikymmenten ajan oikeutta jakamassa.
Lainkäyttö on juurtunut ikään
kuin kansalaisten oikeustajuun paremmin kuin niissä maissa,
joissa se tuomari on siellä korkealla muiden yläpuolella
tai on sitten näitä teatterinomaisia valamiehistöjärjestelmiä.
Tätä luottamusta ei pidä murentaa radikaaleilla
tai varsinkaan huonoon suuntaan menevillä muutoksilla lautamiesjärjestelmässä.
Hiukan olen liikaa havainnut tuolla oikeusministeriönkin
tuoreessa valmistelussa, että kumarretaan ikään
kuin tänne ammattituomareihin tai lakimieskuntaan päin.
Pitäisi katsoa koko oikeusjärjestelmän
toimivuutta vähän vahvemmin.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Varapuhemies Johannes Koskinen käytti
erittäin kattavan puheenvuoron, mutta totean sen vaan, että tämä käräjäoikeuden
lautamiehen toimi on erittäin arvostettu ja kunnioitettu
toimi, ja minä ihmettelen, että täällä me
kansanedustajat, jotka olemme valitut tänne poliittisin
perustein, epäilemme sitä, että lautamiehiä ei
voitaisi valita poliittisin perustein, että jotenkin se
tekisi heistä kelvottomia tähän kunnioitettuun
lautamiehen tehtävään. Mielestäni
tämä nykyinen järjestelmä on
erittäin hyvä ja kannatettava.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Rajala toi jo täällä esiin
sen, mitä ajattelin korostaa, että on mahdotonta
sulkea joitakin kansalaispiirejä oikeudenkäytön
ulkopuolelle. Sehän tarkoittaisi, että jos lautamiehiltä kielletään
tämmöinen poliittinen kanta, niin miten ammattituomarina
tai syyttäjänä voi toimia henkilö,
joka on politiikassa toiminut. Emmehän me sitäkään
voi kieltää kansalaisoikeutena. Voi vastaavasti
sanoa — sitä kyllä epäilläänkin,
tosin eduskuntaa — että kun poliittisin perustein
on tänne valittu, niin miten voi hoitaa kansalaisten asioita.
Kyllähän sen pitää kuvastaa
tietyllä tavalla — lautamiehetkin voisivat aivan
samalla tavalla kuvastaa — yleistä kansalaisten
mielipidettä ja käsitystä oikeudenmukaisuudesta.
Sitä minusta ei ole mitään syytä epäillä.
Mutta voisi vähän keventää lopuksi.
Kun ed. Pulliainen sanoi, että ei tunne itseään
liian ikääntyneeksi, niin voin sanoa, että emmehän
me kukaan itse tunne, mutta pitäisi kysyä kavereilta. (Naurua)
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Manniselle: olen kysellyt, ja he ovat
sanoneet, että ei ihan pahalta näytä vielä.
Arvoisa puhemies! Itse tässä asiassa minusta ed.
Rajala osui ihan nappiin tässä analyysissä,
ja itse asiassa hän varmasti oli tarkkaan kuunnellut, mitenkä samasta
eduskuntaryhmästä ovat tulleet kaikki mahdolliset
teoreettiset vivahteet esille siitä, mitenkä tähän
lakialoitteeseen pitäisi suhtautua. Elikkä toisin
sanoen ilmeisesti on todella niin, että tämän
parempaa järjestelmää ei voi olla olemassakaan,
koska se mahdollistaa myöskin kansallisen kokoomuksen eduskuntaryhmästä kaikki
vivahteet ja samalla edustajatoverit antavat ed. Ukkolalle vastauksen,
että hän on väärässä.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Varapuhemies Koskinen toi esiin, että suomalainen
oikeusjärjestelmä nauttii laajaa luottamusta. Täytyy
kuitenkin todeta, että tätä luottamusta ovat
nakertaneet myös käräjäoikeuksien
resurssipula ja pitkittyneet oikeuskäsittelyt. Tällä lautamiesjärjestelmän
karsimisella kaiken kaikkiaan on mahdollista lisätä resursseja
nimenomaan sinne ammattituomaripuolelle ja nopeuttaa käsittelyjä.
Tässä mielessä toisaalta sitä oikeusvarmuutta
tuo nimenomaan se, että vaikeissa asioissa erikoistuneet
ammattituomarit, kun asiamiehet, asianajajat ja syyttäjätkin
ovat erikoistuneita, sitten ratkaisevat näitä oikeusjuttuja.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ihan vielä tähän
lopuksi: Lautamiesjärjestelmä nykyisellään
on erittäin hyvä ja toimiva, ja se pitää tässä muodossa
säilyttää, mitä se tällä hetkellä on.
Se nimittäin tuo sitä tervettä talonpoikaisjärkeä koko
tähän oikeuslaitokseen.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä on ollut
erittäin vilkasta keskustelua, ja luulin, että se
loppuukin tähän, mutta ed. Vistbacka juuri juoksi
tänne istuntosaliin sisälle ja varasi puheenvuoron,
joten ilmeisesti keskustelu vielä jatkuu vilkkaana.
Olen tästä keskustelusta ollut todella iloinen. Tämä lakialoite
on saanut paljon tukea täällä salissa,
ja on käsitelty vähän muutakin kuin tätä ikärajan
toimivuutta. Edustajat Rajala, Ahonen, Manninen ja kumppanit ja
monet muut ovat hyvin viisaita ajatuksia täällä sanoneet
ja kertoneet. Toivon, että tämä keskustelu
nyt tästä ikärajasta sitten lakivaliokunnassa
jatkuu ja että siellä valiokunnassa todella puututaan
tähän ikäkysymykseen ja mietitään
ja pohditaan sitä sen hallituksen esityksen yhteydessä,
kun se on sitten tulossa.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tuossa ohimennen kuulin keskusradion välityksellä tätä keskustelua
ja ajattelin myöskin osallistua siihen.
Minun mielestäni ed. Vahasalon aloite on kannatettava
sikäli, että kyllähän meidän
pitää kehittää yhteiskuntaa
sen mukaisesti kuin meillä lainsäädäntö muutenkin
kehittyy. Meitä ed. Pulliaisen kanssa, tällaisia
vähän vanhempia henkilöitä,
kannattaa kyllä arvostaa, meidän mielestämme,
mitä ilmeisimmin.
Mutta eräs asia minua häiritsi täällä,
kun puhuttiin tästä poliittisesta sidonnaisuudesta.
Muistelen, että täällä joitakin
aikoja sitten oli eräs edustaja ainakin yhden kauden — istuva
käräjätuomari tälläkin
hetkellä Helsingin käräjäoikeudessa — SDP:n
eduskuntaryhmässä. Ja siinä yhteistyössä,
mitä hänen kanssaan tein silloin — myöskin
joskus sen jälkeen olen ollut yhteydessä häneen — ei
minua ole lainkaan häirinnyt se, että hänellä on
ollut SDP:n jäsenkirja. En ole myöskään
lehdissä nähnyt sitä, että hänen
toimintaansa olisi sen perusteella arvosteltu. Mehän voimme
kuulua eri puolueisiin ja siitä huolimatta olla objektiivisia.
Eli siltä osin minä hieman hämmästelen
niitä puheita, joita täällä on esitetty.
Mikäli kuulin oikein, niin olen myöskin sitä mieltä,
että jos ministeri Brax näin voimakkaasti on tullut
ulos siitä, että on painostettu jollakin tavoin
lautamiehiä, niin kyllä pitäisi olla
hieman enemmän konkretiaa sen jälkeen. Minun mielestäni
se heitto oli niin voimakas, että se heitti suuren varjon
koko järjestelmän ylle.
Arvoisa puhemies! Toivon, että ainakin silloin, kun
lautamiesjärjestelmää uudistetaan, oikeusministeri
ottaa ed. Vahasalon lakialoitteen huomioon.
Keskustelu päättyi.