3) Laki työsopimuslain 7 luvun muuttamisesta
Mikko Kuoppa /vas(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Suomi on irtisanomisten halpala. Erityisesti
monikansalliset suuret yhtiöt käyttävät
tätä halpaa irtisanomismenettelyä Suomessa
hyväksi ja lopettavat yrityksiä Suomesta siirtääkseen
tuotantoa halpapalkkamaihin. Esimerkiksi Nokia-yhtiö lopetti
Saksassa Bochumissa olevan tehtaan, sanoi noin 2 000 työntekijää irti ja
siirsi tuotannon Romaniaan, missä palkkakustannukset ovat
selvästi alhaisemmat. Korvauksena saksalaisille työntekijöille
Nokia ilmoitti maksavansa 200 miljoonaa euroa, josta 150 miljoonaa
euroa maksetaan työntekijöille suoraan irtisanomisrahoina
ja 50 miljoonaa euroa tulee sitten erilaisiin koulutuksiin ja työntekijöitten
uusien työpaikkojen järjestämiseen. Suomessa
Volvo Bus sanoi Tampereella 213 työntekijää irti
lopettaessaan linja-autokoritehtaan ja siirtää tämän tuotannon
Puolaan, missä on halvempi palkkataso, ja tämän
Puolan tehtaan laajennus rahoitetaan pitkälti Euroopan
unionin tukirahoilla, samoin kuin Nokian tehtaan rakentaminen Romaniaan.
Erona tässä on se, että Nokia maksaa
työntekijöille irtisanomiskorvauksia mutta Volvo Bus
Suomessa ei maksa juuri mitään, ainoastaan käytännössä irtisanomisajan
palkan, minkä laki velvoittaa maksamaan. Tässä on
aivan olennainen ero, joka tekee todella Suomessa nämä irtisanomiset
näille kansainvälisille monopoliyhtiöille,
suurille yhtiöille, erittäin halvaksi ja edulliseksi.
Ehkä selvempi esimerkki on vielä Wärtsilä-yhtymä.
Wärtsilä sulki Turussa 2004 moottoritehtaan, vähensi
480 henkilöä siellä ja siirsi tuotannon
Triesteen Italiaan. Kun Wärtsilä Hollannissa lopetti
Hollannin-tehtaan, se joutui maksamaan jopa suuremmat korvaukset
irtisanomisista, mitä Nokia joutuu maksamaan nyt Saksassa Bochumin
tehtaan lopettamisesta, mutta Turussa Wärtsilä ei
maksanut mitään korvauksia. Tässä on
aivan selvä epäsuhta, mikä tekee suuren
ongelman Suomessa toimivien monikansallisten yhtiöiden
osalta. Niille on erittäin halpaa ja edullista sanoa työntekijöitä irti
Suomessa. Muualla maailmassa ne joutuvat maksamaan erilaisia irtisanomiskorvauksia,
ja silloin valitaan juuri suomalainen tehdas lopetettavaksi, jos
yhtiö järjestelee uudelleen tuotantoaan tai haluaa
vähentää kapasiteettia.
Tästä irtisanomisen edullisuudesta tai halpuudesta
on tehty useampiakin tutkimuksia. Muun muassa eräs tutkimus
Oecd:n alueelta kertoo, että joukkoirtisanomisia koskevassa
vertailussa Suomea tiukempi lainsäädäntö on
20 maassa, kun aineistona on 1990-luvun lopun lainsäädäntö.
Vain viidessä maassa lainsäädäntö on
väljempi. Kun pisteasteikkona on 0—6 joukkoirtisanomisia koskevassa
vertailutaulukossa, Suomen lainsäädännön
pisteluku on 2,4, mutta esimerkiksi Italiassa se on 4,1. Suomen
lainsäädäntö on pisteytettynä samalla
tasolla kuin Turkissa, elikkä Suomessa tämä korvausmenettely,
irtisanomismenettely, on samalla tasolla kuin Turkissa. Suomessa
irtisanomisajat riippuvat työsuhteen pituudesta; irtisanomisaika
voi olla esimerkiksi jopa kuusi kuukautta. Irtisanomisaika on sinänsä suhteellisen
pitkä verrattuna moneen muuhun maahan, mutta ne saatavat
korvaukset eivät ole, sillä irtisanomisajaltahan
edellytetään, että työntekijä tekee
täyttä työpanosta ja hänelle
maksetaan siitä palkka. Nyt muun muassa Volvo Bus edellytti,
että Tampereen-tehtaan työntekijöiden,
jotta he saisivat bonusrahansa, pitäisi määrättyyn määräaikaan
asti pystyä tekemään määrätty
määrä busseja vielä tänä irtisanomisaikana.
Voi vain kysyä, kuinka kannustavaa tämä on
työntekijöitä kohtaan, kun tietää,
että työt loppuvat, lopputili tulee, ja silti
yhtiö edellyttää, että nämä bonukset tulisivat
sitten, jos pystyy tekemään vielä vähän enemmän
töitä, mitä aikaisemmin on pystynyt tekemään.
Aika erikoinen tilanne.
Näin ollen Suomessa sekä ay-liikkeen että myöskin
poliitikkojen pitäisi katsoa myöskin suomalaisten
kansallisia etuja tässä suhteessa ja parantaa
tätä irtisanomisturvaa siltä osin, että myöskin
suuret kansainväliset yhtiöt joutuisivat Suomessa
maksamaan irtisanomiskorvauksia. Irtisanominen ei saa olla Suomessa
niin halpaa kuin se tänä päivänä on.
Tämän johdosta, herra puhemies, olen tehnyt lakialoitteen,
joka lähtee siitä, kuten esimerkiksi Italiassa,
että yhden vuoden työsuhteesta saa yhden kuukauden
irtisanomiskorvauksen, mutta olen esittänyt hiukan toisenlaista
taulukkoa, mikä merkitsee sitä, että 25
vuoden työsuhteesta saisi 12 kuukauden palkan ja esimerkiksi
3—4 vuoden työsuhteesta tulisi kahden kuukauden ylimääräinen
palkka. Tämä on selvästi lievempi asteikko,
mutta kuitenkin se antaisi työntekijöille jonkinmoisen
korvauksen ja irtisanominen tulisi edes hieman kalliimmaksi yrityksille.
Nämä suuret yritykset erityisesti metsäteollisuudessa nyt
ovat saneeranneet voimakkaasti, kuten UPM Voikkaan tehtaan ja Stora
Enso Kemijärven ja Summan tehtaan osalta. Siellähän
ei sinänsä suoraan irtisanomiskorvauksia ole.
Joitain suhteellisen pieniä tukia, työllistämistukia,
yritykset ovat maksaneet vapaaehtoisesti, mutta ne eivät
ole lakiin eivätkä työehtosopimuksiin
perustuvia. Näin ollen Suomessa tulisi siirtyä käytäntöön, joko
työehtosopimuksilla tai sitten lakisääteisesti,
että maksetaan irtisanomiskorvauksia työsuhteen
pituuden perusteella. On kohtuutonta, että esimerkiksi
yli 30 vuotta, jopa 40 vuotta yritystä palvellut työntekijä ei
saa muuta kuin lopputilin, kun hän joutuu irtisanotuksi
pitkäaikaisesta työsuhteesta.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Globalisaatio pyyhkii pitkin planeettaa ja siirtelee
tehtaita maasta toiseen halvemman työvoiman alueille. Jopa
EU-maiden sisällä on tällainen työntekijöille
hyvin syvää turvattomuutta tuottava kehitys näköjään
voimistumassa.
Kuten ed. Kuoppa totesi, Nokia siirsi tehtaansa Saksasta Romaniaan
halvemman työvoiman vuoksi. Volvo siirtää Suomesta
tehtaansa Puolaan halvemman työvoiman vuoksi. Tällainen tehtaiden
siirtely todella luo työntekijöille hyvin hyvin
turvattoman tunteen ja aiheuttaa sitä kautta elämänlaadun
huononemista ja myöskin tulojen romahduksen silloin, kun
tätä siirtelyä harjoitetaan. Vähintäänkin
EU:n puitteissa pitäisi saada aikaan — ja nyt
sanon sen näin täältä kriittiseltä suunnalta — harmonisointi
näitten erorahojen osalta, ettei tule sitä kiusausta,
joka yrityksillä nyt selvästi on, että siirretään
firmaa, tehtaita ja tuotantoa, sinne, missä työvoima
on halvempi.
Ed. Kuopan lakialoite tähtää tähän.
Tässä hänen lakialoitteessaan ovat esimerkkinä eräät
Euroopan maat, ja tähän suuntaan pitää Euroopassa nyt
vähintäänkin unionin puitteissa minimissään päästä,
että joku samanlaisuus on näissä työntekijöiden
suojissa ja sitä kautta työnantajien velvoitteissa.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Olen toiminut yrittäjänä pitkään
ja tunnen mielestäni jonkin verran yritystalouden tosiasioita,
vallankin pk-yritysten. 90 prosenttia yrityksistämme on sellaisia,
joissa on alle 10 työntekijää. Puolet
yrityksistämme on yksinyrittäjien varassa. Pienten yritysten
liiketoiminta on usein pienten marginaalien varassa.
Nykyinen työsopimuslain 4 § edellyttää myös pieniltä yrityksiltä jo
nyt monia toimenpiteitä irtisanomistilanteissa. Työntekijöille
on tarjottava ensisijaisesti hänen työsopimuksensa
mukaista työtä vastaavaa työtä.
Jos tällaista ei ole, työntekijälle on
tarjottava muuta hänen koulustaan, ammattitaitoaan tai
kokemustaan vastaavaa työtä. Työnantajan
on järjestettävä työntekijälle
sellaista uusien tehtävien edellyttämää koulutusta,
jota voidaan molempien sopijapuolten kannalta pitää tarkoituksenmukaisena
ja kohtuullisena.
Nyt ed. Kuoppa esittää, että yrityksen
pitää alkaa maksaa myös erorahaa irtisanotuille
työntekijöille. Miten esimerkiksi sellaisella
pienellä yrityksellä, jonka tilauskanta on romahtanut,
tulos on tappiollinen ja jolla irtisanomiset ovat edessä,
on ylipäätään taloudellisia
mahdollisuuksia alkaa maksaa erillistä erorahaa?
Arvoisa puhemies! Ymmärrän kyllä,
että erorahan maksaminen saattaa onnistua isoissa yrityksissä,
mutta pienissä yrityksissä ylimääräiset taloudelliset
rasitteet ovat lähes mahdottomia. Näinkö sosialidemokraatit,
joista osa on allekirjoittanut tämän aloitteen,
lähestyvät yrityksiä?
Ed. Kuopan aloitteen seurauksena vallankin pienet yritykset
suhtautuvat uusien työntekijöiden palkkaamiseen
entistä varovaisemmin. Toinen ajateltavissa oleva tilanne
on se, että yritys käyttää vuokratyöntekijöitä,
jolloin erorahaa ei tarvitse maksaa. Ed. Kuopan aloite on työllisyyspolitiikan
kannalta arveluttava.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tämä ed. Kuopan lakialoite
on erittäin ajankohtainen ja tarpeellinen. Onhan se aivan järjetöntä,
että suurten kansainvälisten yritysten sallitaan
alasajaa tuotantoa ja lakkauttaa tehtaita Suomessa asettamatta mitään
velvoitteita tai korvausvastuuta.
On jo riittävästi esimerkkejä, joissa
yritys on rakentanut tehtaan toiseen maahan, tavallisesti halvemman
työvoiman markkinoille, käyttänyt vielä uuden
tehtaan rakentamisessa ja tuotannon käynnistämisessä suomalaisia
työntekijöitä, ammattitaitoa ja osaamista
ja sen jälkeen irtisanonut pitkäaikaiset työntekijät
ilman minkäänlaisia korvausseuraamuksia. Tällaisia
esimerkkejä löytyy lukuisia, muun muassa tämä mainittu
Wärtsilän Turun tehtaan alasajo ja tuotannon laajentaminen
Triestessä Italiassa. Samoin Salon seudulla maasta lähteneet
suuret Nokian alihankkijayritykset ovat systemaattisesti toimineet
näin. Viimeisenä työnään
työntekijät ovat kouluttaneet uudet työntekijät
toiseen maahan ja olleet opastamassa tuotannon siirtoa ja käynnistämistä toisessa
maassa. Löytyy esimerkkejä, joissa yritys on saanut
vielä valtion tutkimus- ja tuotekehitystukea, vaikka tehtaan
maastalähtö on ollut jo selvästi tiedossa.
Ani harvassa tapauksessa tukia on peritty takaisin. Tällaisissa
asioissa Suomi ei kyllä ole kovin itsekäs.
On aivan välttämätöntä,
että tuotannon valikoivaa lakkauttamista vaikeutetaan ja
parannetaan irtisanottujen, siis työnsä ja toimeentulonsa menettävien,
asemaa säätämällä tämän
lakiesityksen mukainen eroraha.
Kannan tässä myöskin erityistä huolta
ikääntyvien työttömyydestä ja
köyhyyden lisääntymisestä. Tehtaiden
alasajot ja maastalähdöt jättävät työttömiksi
tavallisesti pitkän työuran tehneitä työntekijöitä.
Tilanne on luettavissa myös tilastoista. Viime vuonna työttömistä yli
40 prosenttia oli yli 50-vuotiaita. Tavallisesti, kun tehdas lopettaa,
kolmannes työvoimasta jää pysyvästi työttömäksi.
Samaan aikaan ansioturvalta työmarkkinatuelle putoaa yhä enemmän
yli viisikymppisiä, viime vuonna esimerkiksi aivan absoluuttinen
lukumäärä kasvoi, vaikka meillä työllisyystilanne
on pitkästä nousukaudesta johtuen parantunut.
Nämä yhdessä kertovat siis kyllä työttömien
toimeentulon kiristymisestä ja ennen kaikkea
ikääntyvien työttömien toimeentulon
kiristymisestä ja samalla tietenkin vanhuusiän
köyhyyden lisääntymisestä. Tavallisesti työmarkkinatuelta
päädytään pienelle työeläkkeelle,
koska työmarkkinatuelta ei tule eläkekertymiä.
Tästä me saamme kiittää vuonna
2003 täällä eduskunnassa hyväksyttyä työeläkeuudistusta
ja myös työttömyysturvauudistusta, jossa lisäpäiväoikeuden
ikärajaa jälleen hilattiin ylöspäin.
Tämän hallituksen asettama sosiaaliturvan
kokonaisuudistusta valmisteleva niin sanottu Sata-komitea askaroi
yhä työttömyysturvan heikennysten kimpussa
sekin. Oikeisto ajaa lisäpäiväoikeuden
elikkä putken kokonaan lopettamista, ja samalla työttömyysturvan
kokonaiskestoa halutaan lyhentää nykyisestä 500
päivästä sekä porrastaa työttömyysturvan
taso niin, että työttömyyden alussa turva
olisi parempi ja työttömyyden pitkittyessä sen
tasoa pudotettaisiin merkittävästi. Julkisuudessa
esitettyjen puheenvuorojen perusteella työttömyysturvaa
ei paranneta vaan lyhytaikaisen työttömyysajan
turvaa aiotaan nostaa ja pitkäaikaistyöttömien
turvaa heikentää.
Edelleenkin porvarien johtoajatus on, että työttömyys
poistuu, kunhan työttömien toimeentuloa riittävästi
heikennetään. Kannattaa tutustua Elinkeinoelämän
keskusliiton teettämään tuoreeseen tutkimukseen
rekrytoinnin esteistä. Yritysjohtajille tehdyn kyselyn
mukaan vain 1 prosentti vastaajista ilmoitti työttömyysturvan vaikeuttavan
rekrytointia. Pääsyyt siihen, että työsuhdetta
ei syntynyt, olivat tavallisimmin ikä, ammattitaidon puute
tai sen rajallisuus, huonoina pidetyt työehdot jne. Kyllähän
me olemme tämän aina tienneet, mutta miten me
saisimme yhteiskunnan hyväosaiset ja työttömiä syyllistävät asennevammaiset
tunnustamaan nämä tosiasiat?
Työttömien toimeentuloa kiristetään
monin tavoin, ruoka, asumiskulut ja energia kallistuvat, ja nyt
hallitus ajaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelumaksuihin kohtuuttomia
korotuksia. Työmarkkinatukeen ei ole tehty tasokorotusta
kahdeksaan vuoteen. Rahasta se ei ole kiinni. Rahasta ei ole puutetta.
Viime vuonna säästyi työttömyysturvamenoja
yli 200 miljoonaa vuoteen 2006 verrattuna. Tarvitaan siis muutosturvan
parantamista, tarvitaan tässä erinomaisessa lakiesityksessä esitetty
eroraha irtisanottaville, tarvitaan työttömyysturvan
ja työmarkkinatuen tasokorotus. Työttömyysturvan
taso on nostettava pohjoismaiselle tasolle.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä asia ei ole täällä suinkaan
tällä vuosituhannella ensimmäistä kertaa
esillä. Olikohan se se muutosturvakeskustelu, joka tässä salissa
käytiin, jolloin palautettiin tämä Italian
klassikkoratkaisu kaikkien edustajien mieleen? Tässäkin
lakialoitteessa on todettu, että tätä työsuhteen
päättämisrahaa on siellä sovellettu.
Tosin siinä keskustelussa silloin huomautettiin siitä,
että myöskin Italiassa tämä koko
järjestelmä on jossain määrin
poikkeava suomalaiseen järjestelmään nähden.
Sillä on omat syynsä, miksi se juuri on noin,
mutta se sopii periaatteelliseksi vertailukohdaksi erinomaisen hyvin.
Arvoisa puhemies! Se, mitä tässä asiassa
pitäisi omasta mielestäni tehdä, on,
että meidän pitäisi saada yleinen, Euroopan
unionin kattava erorahakäytäntö ehdottomasti
ja mahdollisimman pian. Ed. Laxellin hyvään puheenvuoroon
viitaten en voisi kuvitella, että suomalaisittain pienet
ja keskisuuret yritykset olisivat siinä millään
tavalla kuvassa mukana, vaan tämä erorahajärjestelmä koskisi
Euroopan yhteisön laajuisesti sisämarkkinallisesti
ylikansallisia yrityksiä, joissa olisi esimerkiksi vähintään
500 tai 1 000 työntekijää, kun
lasketaan unionin alueella olevien työntekijöitten
kokonaismäärä.
Silloin olisi paikallaan, että olisi selvä erorahajärjestelmä,
ja se voisi olla nimenomaan tämä klassikon elikkä Italian
käytäntö, siis tämä työsuhteen
päättämisraha, elikkä se toimisi
sen mukaan. Nyt se aloitushan silloin nimenomaan toimisi esimerkiksi
Emu-alueella elikkä siellä, missä euro
on käytössä, ainakin niissä valtioissa
se olisi yhteneväinen käytäntö niin,
että se olisi harvinaisen selvää, mitä se
raha merkitsee, se euromäärä merkitsee.
Silloin tähän tulisivat jotkut pelisäännöt,
niin että tämmöiset kansalliset yritykset,
jotka tahtovat mennä niin kuin kiville heti jo kättelyssä,
poistuisivat.
Arvoisa puhemies! Se, mikä minusta on suomalaisittain
se main point, niin kuin sanotaan, se pääkohta,
on se, että me olemme Euroopan unionissa nettomaksajia
ja yhä selvemmin nettomaksajia elikkä niiltä,
jotka meillä veroja vielä suostuvat maksamaan,
kerätään varoja ja jaetaan niitä sitten
Euroopan yhteisön kautta edelleen jaettavaksi.
Niin kuin täällä aivan oikein esittelypuheenvuorossa
kävi esille ja oli ed. Yrttiahon puheenvuorossa myöskin,
sitten näiden rahojen turvin, jotka me olemme antaneet
Euroopan yhteisön käyttöön,
siirretään näitä työpaikkoja
Romaniaan jnp. No, ei tässäkään
ole sitten järjen hiventäkään.
Jos tämän laatuista siirtelyä sitten
vielä jäsenmaksurahoilla tuetaan, niin silloin
on jotakin mennyt varsin radikaalisti pieleen.
Olisi oikein tyylikäs ratkaisu, että voitaisiin jossakin
asiallisessa yhteydessä päästä sellaisesta
lausumasta yksimielisyyteen, joka viitoittaisi hallitustenväliseen
yhteistyöhön Brysselissä, velvoitetta
edetä tämmöisen yleisyhteisöllisen käytännön
aikaansaamiseen Italian mallin mukaisesti vaikka ja nimenomaan niin,
että se koskee vain tietyn minimikoon ylittäviä yrityksiä.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin on hyvä sanoa
pari sanaa yleisesti työllisyystilanteesta. Sehän
on erittäin positiivisesti kehittynyt tämän
hallituksen aikana. Työllisyysaste on noussut yli 70 prosentin,
on nousemassa ehkä 72:een tällä vaalikaudella.
Työttömyysaste on noin 6 prosenttia, ja 60 prosenttia
työttömiksi jääneistä työllistyy
ensimmäisen kuukauden aikana. Kun ed. Yrttiaho viittasi
pitkäaikaistyöttömiin, 10 000
pitkäaikaistyötöntä on tällä hetkellä vähemmän
kuin oli silloin, kun tämä hallitus aloitti, 5 000
pitkäaikaistyötöntä on vähemmän niitä,
jotka ovat olleet yli kaksi vuotta työttömänä.
Nämä tulokset ovat erittäin hyviä ja
kertovat siitä, että tämä suomalainen
järjestelmä, että työttömäksi
jäävälle löydetään
uusi työpaikka, koulutusmahdollisuus, toimii. Tässä asiassa
en ole pelkästään yksin tätä mieltä tai
edes hallituspuolueet.
Luen teille lainauksen Suomalaisen työn tulevaisuus — sisulla,
sydämellä, osaamisella -ohjelmasta, SDP:n puoluekokous,
Hämeenlinna 5—7.6.2008, Reilu Suomi. Täällä on
lainaus: "Suomalainen valinta, jossa irtisanomissuojan kiristämisen
sijaan on kehitetty muutosturvaa ja pyritty varmistamaan uudelleen
työllistyminen, on osoittautunut oikeaksi." Siinä on
sosialidemokraattien linjaus. Ihmettelen sitä, että muutama sosialidemokraatti
on mennyt allekirjoittamaan myöskin ed. Kuopan aloitteen.
Arvoisa puhemies! On tietysti niin, että yrityksillä on
yhteiskuntavastuuta. Yksi huono puoli tässä lakialoitteessa
on se, että tässä ei mitenkään
erotella, kuten ed. Laxell sanoi, isoja ja pieniä yrityksiä.
On aivan eri asia pienessä yrityksessä — itsekin
tiedän omasta kokemuksestani sen tilanteen, että joutuu
lopettamaan työsuhteen. Se on todella kova tilanne. Siinä se
pienyritys ei todellakaan pysty vertailemaan, mikä on eroraha
täällä tai mikä se on Italiassa
tai Portugalissa tai missä hyvänsä. Se
on ensimmäinen asia.
Toinen asia: Ymmärrän sen, että isoilla
yrityksillä pitää olla yhteiskuntavastuuta
ja se on myöskin imagokysymys. On ihan hyvä asia,
jos puhutaan esimerkiksi tästä Volvon tapauksesta,
on aivan hyvä asia, jos sieltä maksetaan tätä erorahaa, sitä en
suinkaan vastusta. Mutta on aivan eri asia se, että lailla
määrätään tällainen
eroraha, joka automaattisesti nostaa työllistämisen
kynnystä, kuin se, että ikään
kuin julkinen paine siinä tilanteessa on niin kova, että se
tapahtuu vapaaehtoista tietä, kuten se tapahtui myöskin
Bochumissa Nokian tapauksessa.
Täällä on puhuttu aika paljon myöskin
siitä, mitä tukia pitää maksaa
takaisin. Se on varmaan sellainen asia, jota on syytä tarkastella.
Toki on tähänkin asti ollut niin, että tiettyjä tukia
on joutunut maksamaan takaisin, jos työllistyminen ei ole
kestänyt riittävän kauan. Kun samanaikaisesti
EU:n sisällä tuetaan siirtymistä toiseen
paikkaan tukirahoin, niin siinä tietysti on sellainen kysymys,
jossa ymmärrän ed. Pulliaisen näkökulmaa,
että pitäisi olla yleiseurooppalaiset pelisäännöt.
En ehkä kannata välttämättä yleiseurooppalaista
erorahajärjestelmää mutta ainakin sitä kannatan,
että niin ei voi olla, että kun toisesta EU-maasta
siirtää toiseen, niin siellä saa investointituen
sinne, että työpaikat siirtyvät. Tämä on kyllä terveen
järjen vastaista, vaikka onkin tietysti niin, että me
emme voi myöskään sitä estää, että EU:sta
voidaan siirtää EU:n ulkopuolelle sellaisiin maihin,
joissa sitten vastaavasti voidaan näitä erilaisia
tukimuotoja maksaa. Mutta kuitenkin siinä on varmasti miettimisen
paikka.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi haluan sanoa sen, että vaikka
nämä isot irtisanomiset ovat aina kovia tilanteita,
ne ovat erittäin kovia tilanteita henkilökohtaisella
tasolla, niin niistä on kuitenkin päästävä eteenpäin.
Viimeaikainen työllisyyskehitys osoittaa sen: 118 000
avointa työpaikkaa työvoimatoimistoissa. Mahdollisuuksia on,
koulutusta pitää tarjota, uusia ammatteja pitää tarjota.
Me emme voita sillä mitään, että me nousemme
barrikadeille niitten menetettyjen työpaikkojen puolesta,
vaan sillä, että me luomme uusia ja annamme sitä kautta
ihmisille mahdollisuuksia.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Viime vuosina tapahtuneet isot irtisanomiset
ja tehtaiden ja yritysten lopettamiset ja siirtämiset muualle
niin, että tuotanto siellä toisella paikalla jatkuu,
ovat kyllä osoittaneet, että suomalaisen irtisanomisen
ongelma on se, että irtisanominen on työnantajalle,
joka irtisanoo, edullista verrattuna tilanteeseen muualla Euroopassa.
Yhteiskunta sen sijaan täällä meillä vastaa
kyllä näistä asioista, ja siihen tämä ed.
Kuopan lakialoite yrittää nyt ottaa yhden näkökulman
ja tuoda yhden ratkaisukeinon, ja mielestäni se on kyllä ihan
hyvä.
Toinen asia, joka on myös muodostunut ongelmaksi, on
se, että kun irtisanotaan tuotannollisilla ja taloudellisilla
perusteilla, niin miten tätä tulkitaan. Tähänhän
on nyt viime vuosina varsinkin iskostunut tällainen pohjattoman
ahneuden hyväksyntä. Eli yritys, joka tuottaa
voittoa, toimii menestyksekkäästi, jakaa osinkoja
omistajilleen, voi irtisanoa tuotannollisten ja taloudellisten syiden
perusteella, enkä ainakaan itse ymmärrä,
että aikanaan, kun tätä pykälää on
sorvattu, olisi ajateltu, että yrityksen tuottama voitto
ei ole riittävä, vaan täytyy ahneesti
saada lisää ja lisää ja tällainen
tuotannollinen ja taloudellinen peruste hyväksytään.
Mikäli tämä tulkinta olisi enemmän
sen lain hengen mukainen, jota ainakin itse ymmärrän,
niin yritys voi irtisanoa työntekijänsä totta
kai silloin, jos ei ole edellytyksiä tuotannolle, ei ole
edellytyksiä taloudelliselle toiminnalle. Mutta kyllä yrityksillä pitää olla
sen verran yhteiskuntavastuuta. Eli jos tuottava yritys pelkästään
voittoa maksimoidakseen yhä lisää irtisanoo,
niin silloin mielestäni on väärin, että yhteiskunnalle
lankeaa se maksu eikä sille yritykselle.
Outi Alanko-Kahiluoto /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Kuopan aloitteen taustalla oleva ajatus on
sinänsä aivan oikea. Ei ole oikeudenmukaista se,
että hinnan kansainvälisen pörssiyhtiön
menestymisestä maailmanmarkkinoilla maksaa yksittäinen
työntekijä tai lasku jää yhteiskunnan maksettavaksi
lähtömaassa. Irtisanomisen tulisi olla yrityksille
tavalla tai toisella kalliimpaa kuin se on nyt. Mutta kuten täällä on
tullut monessa puheenvuorossa esille, esimerkiksi edustajien Satonen
tai Laxell tai Pulliainen puheenvuoroissa, irtisanomisen kalleus
tulisi porrastaa yrityksen koon mukaan. Ei ole oikeudenmukaista
sekään, jos irtisanominen on pienyritykselle yhtä kallista
kuin suuryritykselle.
Ed. Kuopan aloitteessa verrataan irtisanomisen kalleutta Suomessa
ja Turkissa ja todetaan, että irtisanominen näissä maissa
maksaa saman verran. Mielestäni tämä vertailu
kuitenkin ontuu siinä mielessä, että koko
työttömyys- ja sosiaaliturvasysteemi on Suomessa
aivan erilainen kuin Turkissa.
Oikeudenmukaisuutta irtisanomiseen tilanteessa, jossa yritys
irtisanoo työntekijöitään siirtääkseen
voitot osakkeenomistajille, voidaan hillitä myös
muilla keinoin kuin irtisanomisen kalleutta lisäämällä.
Eräs tapa on periä yhteiskunnan antamia yritystukia
takaisin. Kuten ed. Pulliainen toi esiin, tarvitaan kansainvälinen
EU:n tasoinen hallitustenvälinen sopimus siitä,
millaisia olisivat hyvät yhteiset kansainväliset
käytännöt.
Sata-komitean tulisi työssään kiinnittää huomiota
siihen, että työntekijöiden muutosturvaa pitäisi
parantaa. Nykyisillä pätkätyömarkkinoilla
tämä on aivan välttämätöntä.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa puhemies! Irtisanomiset ovat aina ikävä asia
niille, joita ne koskettavat, oli sitten irtisanominen tai tehtaan
siirto kysymyksessä ja oli kysymyksessä sitten
iso yritys tai pieni yritys, mutta ne ovat kuitenkin eri sarjoissa,
ja minusta niihin pitää eri tavalla suhtautua.
Tuo ed. Erkki Pulliaisen ajatus siitä, että saataisiin
eurooppalainen järjestelmä tähän
aikaiseksi, on minusta äärimmäisen mielenkiintoinen,
ja kannattaa varmasti tutkailla, millä tavalla se mahdollisesti
voisi edetä.
Mitä tulee erorahajärjestelmään
nimenomaan pieniä yrityksiä ajatellen, mikä tässä on
tullut esille, niin meillä Suomessa on 150 000
pientä yritystä, yhden kahden ihmisen työllistäviä yrityksiä lukematon
määrä, varmasti tuolla 100 000:n
pinnassa, ja jos siellä joudutaan maksamaan, esimerkiksi
pitkään toimineessa yrityksessä, irtisanotulle
kahden kolmen vuoden eroraha riippumatta siitä, jatkuuko
toiminta vai ei, niin sehän ei voi olla oikein, vaikka
yrittäjä joutuu lopettamaan itse työnsä.
Tehtaitten siirrosta ulkomaille: Näissä tapauksissa
tietysti, esimerkiksi Nokian siirto tuonne halvemman työvoiman
maihin, järjestelmä on aivan toisenlainen, ja
sitä pitää tulkitakin toisella tavalla.
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! On ilahduttavaa, että kokoomuksessa
on luettu tänä päivänä — ja
toivon mukaan vähän aikaisemminkin — meidän
puolueohjelmia. Tietysti toivoa sopii, että niitä luettaisiin
myös vähän laajemmin ja että sieltä myös
monet hyvät muutkin asiat sitten otettaisiin ihan opiksi
ja ymmärrettäisiin, että ei käy
niin kuin teidän kuuluisille korville, että korvat
kyllä heiluvat mutta eivät kuule.
Joka tapauksessa tässä lakialoitteessa halutaan
kuitenkin nostaa keskusteluun se ongelma, joka tänäkin
talvena on Suomessa näitten suurten tuotantolaitosten osalta
nähty. Tässäkin salissa asiat ovat puhututtaneet
oikealta vasemmalle, ja siinä mielessä on tärkeää,
että myös tätä näkökulmaa
näihin irtisanomisiin voidaan ottaa edes keskustelussa
puheeksi. Nämä eduskunnan keinot vaikuttaa näihin
suuriin joukkoirtisanomisiin ovat tunnetusti vähäiset,
ja siinä mielessä, jos tästä lakialoitteesta
olisi asialle edes jotakin hyötyä, tämä aloite
on mielestäni kannatettava.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Ensinnäkin ed. Laxellille haluan todeta,
että tuskin hän tai kukaan muukaan pienyrittäjä siirtää yritystään
halpamaihin. Harvemmin pienyrittäjät siirtävät
yrityksiään halpamaihin. Kyllä tämä ongelma
on tietenkin suurissa ja erityisesti monikansallisissa yrityksissä.
Siellä tehdään ratkaisuja, maksetaan
jopa miljardien edestä osinkoja ja samanaikaisesti lopetetaan
tehtaita, siirretään halpamaihin, ja kustannukset
tulevat yhteiskunnan, meidän kaikkien veronmaksajien, maksettavaksi.
Siinä yritys kyllä käyttää häikäilemättä hyväkseen
tässä lainsäädännössä olevia
aukkoja. Näin ollen myöskin tänä päivänä uutistietojen mukaan
Metalliliiton puheenjohtaja on ottanut kantaa tähän
Suomen heikkoon tilanteeseen siinä suhteessa, että Suomessa
irtisanominen on liian halpaa ja liian edullista verrattuna moneen muuhun
maahan. Tässä suhteessa tietenkin tämmöinen
EU-maiden tasoinen vähimmäiserorahasysteemi olisi
varmasti paikallaan ja ehkä paraskin ratkaisu, joka estäisi
tämmöisen EU:n sisäisen kilpailun ainakin
osaltaan.
Mitä tulee sitten yleensä tähän,
niin näyttää siltä, että siellä oikealla
puolella kyllä hyväksytään miljoonien
eurojen erorahat johtajille, mutta jos työntekijöille
puhutaan edes vaatimatonta korvausta siitä, että he
saisivat erorahan silloin, kun heidät sanotaan irti esimerkiksi
joukkoirtisanomistapauksessa, niin sitä vastaan ollaan
kyllä. Se estää työllistämisen.
Minun mielestäni työllistymisen esteitä ovat
aivan muut asiat kuin tämä mahdollinen eroraha.
Näin ollen olen sitä mieltä, että tässä on
paljon enemmän poliittisia esteitä kuin näitä työllistämisesteitä.
Arto Satonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti vaan haluan sen verran vielä kommentoida
ed. Kuopalle, että en kyllä kuullut kenenkään
täällä puolustavan näitten johtajien
isoja erorahoja. Jos näin joku puolusti, sitten meni minulta
ohitse. Siinä mielessä ymmärrän
aloitteessa olevaa perustelutekstiä kyllä, mutta
itse tästä asiasta se ei kantaani muuta.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Ette te myöskään
niitä tuominnut. Elikkä silloin, jos ei kerran
tuomita, niin ei niitä kyllä silloin kielletäkään.
Kyllä te olitte sitä mieltä, että on
oikein, että joillekin annetaan miljoonien eurojen erorahoja.
Minä katson kyllä niin, että jos henkilöstö on
tehnyt työnsä ja kun monia vielä jopa tuottavia
yksiköitä, siis tuottavia tehtaita, lopetetaan
Suomessa, niin ei voi olla oikein, että työntekijät
ja veronmaksajat kantavat vastuun ja kustannukset siitä aiheutuvista
ongelmista.
Keskustelu päättyi.