4) Laki perusopetuslain 30 §:n muuttamisesta
Annika Lapintie /vas(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Olen tehnyt lakialoitteen siitä, että peruskouluopetuksessa
ei saisi olla suurempia luokkakokoja kuin 20 oppilaan luokat. Perusteluna
tähän on se, että viime aikoina luokkakoot ovat
jonkin verran kasvaneet, mutta tästä ei ole minkään
näköistä tutkimusta. Sitä ei
ole tutkinut opetusministeriö, jonka luulisi tällaisia
asioita seuraavan. Sitä ei ole tutkinut myöskään
Kuntaliitto, jolla myös luulisi olevan kiinnostusta näihin
asioihin. Tuorein tutkimus, mikä asiasta on tehty, on Opettajien
ammattijärjestöstä peräisin. Se
nyt ei ole yllättävä taho, mutta he ovat
tehneet tämän tutkimuksen yhdessä Kotiliesi-lehden kanssa.
No, mitä tähän voi sanoa muuta kuin että onpa
hyvä, että edes joku on asiasta huolissaan. Käyn
tätä tuoreinta tutkimusta hetken päästä vähän
tarkemmin läpi.
Mutta miksi ylipäätänsä peruskoulussa
sitten pitäisi olla luokkako’oille maksimikatto?
Sen vuoksi, että tämä nykyinen järjestelmä,
jossa annetaan suosituksia, ei toimi. Kunnat käyttävät selkeästi
edelleen luokkakokoja ja niiden kasvattamista säästötoimenpiteenä,
ja silloin kun tämä vapaaehtoisuus ei toimi, niin
ihan lastensuojelullisista syistä ja opettajien työsuojelullisista
syistä ja pienten koululaisten tulevaisuuden vuoksi katson,
että olisi aivan välttämätöntä saada
katto tälle, kuinka suuria luokkia voi olla olemassa.
Aikaisemmin, kun täällä eduskunnassa
on tästä asiasta keskusteltu, muistan, että silloinen
kansanedustaja Sarkomaa, joka nykyään on opetusministeri
Sarkomaa, kovasti oli sitä mieltä, että asia
on iso ongelma ja pitäisi saada tällainen ehdoton
katto. No, nyt hän ei ole täällä salissa
keskustelemassa, ja hänen julkisista kannoistaan olen ymmärtänyt,
että opetusministeri ei enää ihan olekaan
samaa mieltä aikaisemman kansanedustaja Sarkomaan kanssa.
Mutta tätä ongelmaa on myös yritetty
vähätellä sillä, että suomalaiset
koululaiset menestyvät kansainvälisissä vertailuissa
ja hyvä niin. Varmasti on totta, että osa lapsista
ei sinänsä suoranaisesti kärsi siitä ja
pystyy keskittymään myös isommassa ryhmässä,
mutta meidän peruskoulumme ideana on se, että myös
ne heikommat oppilaat, joilla on vaikeuksia keskittyä,
voisivat siellä opiskella. Eräs laadukkaan koulujärjestelmän
kulmakivi on myös se, että sekä oppilaiden että opettajien
niin oikeusturvaan kuin terveellisiin työskentelyolosuhteisiin
ja työhyvinvointiin kiinnitetään huomiota.
Tällä hetkellä ongelmana on myös
se, että tukiopetuksen tarjonta ei vastaa tarvetta, ja
jotta tällaiseen oppilaslähtöiseen opetukseen
olisi mahdollisuus, niin totta kai on selvää,
että näiden perusopetuksen ryhmäkokojen
on oltava kohtuullisia. Pienemmillä kouluryhmillä,
oppilasryhmillä, voitaisiin myös puuttua lasten
syrjäytymiseen ja pahoinvointiin.
Sitten tähän tutkimukseen, jonka Kotiliesi
ja Opettajien ammattijärjestö ovat yhdessä tehneet. Ongelmana
on se, että keskimääräisesti
aika lähellä 20:tä ovat monissa luokissa
luokkakoot, mutta löytyy luokkia, joissa on 21—25
oppilasta. Näitä oli 29 prosenttia. Oli luokkia,
joissa oli 26—30 oppilasta. Näitä oli
12 prosenttia. Ja löytyypä jopa luokkia, joissa
on 31—35 oppilasta. Näitä oli pari prosenttia.
Tämä tutkimus on tehty vuosiluokilla 1—6.
Muistanpa muutaman vuoden takaa ihan omakohtaisen kokemuksen,
kun tyttäreni oli kuudennella luokalla ja siellä oli
yli 30 oppilasta. Kyllä oli kiltillä ja tunnollisella
tytöllä kova päänsärky joka
päivän jälkeen ja itku kurkussa, pitääkö sinne
takaisin mennä. Hän ihan pärjäsi
siellä, mutta sen kustannuksella sitten, että ei
ollut kovin mukavaa katsoa pikkutytön iltaista päänsärkyä ja valittelua
siitä, miten ikävää on olla
niin isossa luokassa.
Näyttääpä siltä,
että tämän tuoreen tutkimuksen mukaan
lopputulos on edelleen se, että meillä on tämän
kokoisia luokkia. Sen lisäksi, kun Opettajien ammattijärjestö on
tiedustellut asiaa jäseniltään, niin
kyllä sieltä selvänä viestinä näkyy
se, että opetusryhmien kokoa kasvatetaan kuntien säästökeinona,
ja sehän on todella ikävää.
Ja kun kerran tämä vapaaehtoisuus ei toimi, niin
silloin on paikallaan säätää tällainen
laki.
Aikanaan 70-luvulla oppilaskokoja ja niiden maksimimääriä oli
kirjattu lakiin. Silloin ykkös- ja kakkosluokilla maksimimäärä oli
25 ja kolmos—kuutosluokilla 32 oppilasta. Tilanne on tietenkin
sillä tavalla muuttunut, että monessa paikassa
nykylapset ovat haasteellisempia kuin aikaisemmin. Sen lisäksi
sinänsä ihan hyviä tavoitteita siitä,
että erityisoppilaat niin sanotusti integroidaan tavallisiin
luokkiin, ei kunnissa oteta huomioon oppilasryhmien pienentämisellä. Nykyään
luokkaryhmässä saa olla enintään
20 oppilasta, jos opetukseen osallistuu lapsi, jolla vammaisuuden
tai sairauden takia on pidennetty oppivelvollisuus.
Ongelma on vain se, että muistakin syistä voi olla
tarvetta pienempiin luokkakokoihin. Esimerkiksi jos lapsella on
muutoin vaikeuksia koulussa tai vaikka jopa olisi ihan diagnostisoitu adhd-oireyhtymä,
niin sitä ei kunnan tarvitse ottaa huomioon tässä luokkakoon
määrittelyssä. Sen lisäksi monilla
paikkakunnilla on maahanmuuttajaoppilaita, jotka tarvitsisivat erityistä tukea
kielenopetuksessa, mutta aina ei kuitenkaan sitten noudateta niitä vaatimuksia,
että silloin tarvittaisiin erityistä lisätukea
siellä koululuokassa.
Koska näitä ei oteta huomioon, niin en ole
oikein muuta keinoa keksinyt kuin sen, että kirjattaisiin
selkeästi tämä lakiin. En myöskään
usko niitä väitteitä, joiden mukaan,
mikäli laissa olisi tällainen luku kirjoitettuna,
siitä muodostuisi kunnille myös minimi eli sitten
jokaiseen luokkaan ehdottomasti aina laitettaisiin vähintään niin
monta lasta. Mielestäni tällaiset puheet kyllä aika
paljon vielä enemmän kuin oma epäilyni aliarvioivat
niitä kuntien päättäjiä ja
kuntien kouluasioista vastaavia virkamiehiä.
Ihan lopuksi pari sanaa toisesta ongelmasta, johon uskon myös
tämän luokkakokojen maksimirajan voivan auttaa.
Kouluterveydenhuolto on hyvin huolestuttavassa tilassa. On monia
paikkoja ja monia paikkakuntia, joissa ei noudateta suositusta,
jonka mukaan kokopäiväisen kouluterveydenhoitajan vastuulla
olisi enintään 600 oppilasta. Ja vaikka tämä suositus
toteutuisikin, niin siitä huolimatta, kun tiedetään,
että erityisesti yläasteella ikäkausi on
hyvin haastava, silloin tällainen 600 oppilaan vastuu on
valtavan iso.
Samalla tavalla monet koululapset kokevat, että heillä ei
ole mahdollisuutta päästä kouluterveydenhoitajan
tai koululääkärin vastaanotolle. Ja ihan
elävästä elämästä,
turkulaisesta koulusta, voin kertoa totuuteen perustuvan esimerkin,
jonka mukaan koko lukioaikana oppilas ei kertaakaan — näitä oli
useita oppilaita — tavannut koululääkäriä.
Mutta ilmeisesti tämä sitten, jos hallitus ei
näihin asioihin puutu ja näistä tee esityksiä tiukennuksiksi,
kertoo siitä, miten vähän lasten tulevaisuudesta
ja lasten voinnista oikeasti välitetään
kaikista kauniista sanoista ja kirjauksista huolimatta.
Toivon, että valiokunta käsittelisi vakavamielisesti
ja asiallisesti tätä lakialoitettani, ja jos siinä nähdään
joitakin teknisiä, lainsäädännöllisiä puutteita,
niin toivon, että sitä ei hylätä vaan
ennemmin sitten annettaisiin hallitukselle ohje ja velvoite valmistella
tämän suuntainen lakiesitys, jonka mukaan peruskouluopetukseen
säädetään ehdoton oppilaskohtainen
yläraja, joka mielestäni ihan sopivasti voisi
olla 20 oppilasta.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Puhemies! Suomen ainoa selviytymistie jatkossakin on osaaminen.
Muuta tietä ei ole. Kun tämä tiedetään,
se edellyttää, että me huolehdimme erittäin
hyvin koulutuksesta. Tässä pitää huomio
nyt aivan erityisesti kiinnittää sinne peruskouluun,
jossa tapahtuu nyt pahanlaatuista eriytymistä. On liian paljon
niitä, jotka putoavat, ja usein selitys, ainakin pääasiallinen
selitys, on liian isot luokkakoot. Siellä ei ehditä siihen
yksilöön kiinnittää riittävästi
huomiota, ja siinä mielessä tämä ehdotus
20 oppilaan ylärajasta on oikea. Se kyllä edellyttää valtiolta
merkittäviä taloudellisia satsauksia, mutta ne
pitää tehdä, ja se on tietenkin aina valintaa,
mihin rahaa käytetään.
Eduskunnan eri ryhmien kansanedustajat olivat muutama vuosi
sitten Kuubassa, siitä taitaa olla kolmisen vuotta. Kävimme
myös kouluissa, ja mielenkiintoista oli kuulla ja nähdä,
että köyhän Kuuban osalta oli tehty päätökset,
että on 20 oppilasta maksimissaan luokassa. Köyhä Kuuba pystyy
tämmöiseen. Kyllä Suomikin pystyy, jos se
arvostaa riittävästi tätä opetusta,
ja minusta sitä pitää arvostaa ihan kansallisen
tulevaisuudenkin näkökulmasta.
Tässä on puheita pidetty. Nyt alkaa olla toimien
aika.
Outi Alanko-Kahiluoto /vihr:
Arvoisa puhemies! Pidän tätä lakialoitetta
erittäin tarpeellisena ja hyvänä. Ed.
Lapintielle huomautan kylläkin, että luokkakokoja
on kyllä tutkittu ja seurattu, tosin en tiedä,
onko valtakunnallisella tasolla, mutta ainakin paikallisella tasolla.
Meillä Helsingissä luokat kasvoivat viime valtuustokauden
aikana kovasti, kun yhtäkkiä jouduttiin pienentämään
menoja ympäristöverojen romahdettua. Mutta nyt
viimeisen kuluneen kolmen vuoden aikana luokkakokoja on Helsingissä pystytty
pienentämään kaikilla asteilla.
Mutta on totta se, että lasten oikeus hyvään
oppimisympäristöön ei saisi olla asia,
joka aina välillä unohdetaan, kun on muka tärkeämpiä investointikohteita.
Suurista luokista maksetaan nyt kallista hintaa sosiaali- ja terveyspuolella,
kun koulupudokkaiden ja syrjäytyneiden nuorten määrä on
rajusti kasvanut. Tilastokeskushan tutki koulupudokkaiden määrää syksyllä ja
totesi, että se on kasvanut erittäin nopeasti
kuluneen parin vuoden aikana, jopa niin nopeasti, että Tilastokeskus
joutui tarkistamaan oman tutkimuksensa ennen kuin uskalsi sen julkistaa,
niin hälyttävänä pidettiin näitä lukuja.
Luokkakoon säätämisellä lailla
on siksi erittäin hyvät perustelut. Samalla kuitenkin
kuntien valtionosuuksia tulisi kasvattaa, jotta kunnat selviytyisivät
tästä uudesta laista.
On merkillepantavaa se, että hallitusohjelman yhtenä kirjattuna
tavoitteena on nimenomaan ryhmäkokojen pienentäminen
perusopetuksessa, minkä ajatellaan mahdollistuvan sitä kautta,
että ikäluokat pienenevät ja opetuksen
voimavaroja vapautuu.
Myös opetusministeriön julkaisemassa muistiossa,
joka koskee opettajankoulutuksen kehittämistä,
muistion laatinut työryhmä toteaa, että perusopetuksessa
ryhmäkoko ei saisi olla yli 20 oppilasta, ja
myös kesussa elikkä koulutuksen ja tutkimuksen
kehittämissuunnitelmassa, josta täällä on
käyty keskustelua, alleviivataan sitä, että hyviin
tai laadukkaisiin oppimistuloksiin voidaan päästä ainoastaan
varmistamalla riittävän pienet opetusryhmät.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Lapintie, tämän lakialoitteen
ensimmäinen allekirjoittaja, toi esille varsin monia tärkeitä asioita, joilla
hän perusteli tätä lakiesitystään.
Tämä ei ole ensimmäistä kertaa
esillä, myös edellisellä vaalikaudella
tästä tärkeästä asiasta
on käyty debattia. Toki myönnän sen,
että opetusryhmien koolla on todella merkitystä siinä,
kuinka oppiminen edistyy, ja toki myös sitten näihin
käyttäytymishäiriöihin ja muihin
on helpompi puuttua ja opettaja voi ohjata luokassa tehokkaammin,
jos tämä ryhmä ei ole hyvin suuri. Nyt
kuitenkin käytännöstä on myös
esimerkkejä, että pienentämällä opetusryhmiä vaikkapa
10:een tai vähempäänkin joissakin tapauksissa — jos
ja kun kaikki, mikä on luonnollista, eivät sovi
opettajiksi — nämä oppimistulokset eivät
kyllä lähde siitä välttämättä nousemaan,
eivät korreloi, mutta toki suurimmassa osassa tapauksista
näin käy.
Mitä sitten tulee kuntiin, niin keskeisessä roolissa
myös kunnissa ovat, totta kai, luottamushenkilöt
ja sitten tämän tulosyksikön, koulun, rehtori,
koulun johtaja, mutta ennen kaikkea luottamushenkilöt tekevät
lautakunnissa päätöksensä siitä,
mitenkä resursoidaan sitten täällä tulosyksikössä näitä rahoja.
Myös valtuustolla on keskeinen rooli. Eli osassa kunnista
asiaan voitaisiin välittömästi puuttua
eikä se ole resursseista kiinni.
Mutta ed. Alanko-Kahiluoto viittasi tavallaan myös
tähän kuntatalouteen, ja arvon kollegat tietävät
muun muassa, mitä viime syksynä tapahtui. Tätä sivistyspuolen
valtionosuusjärjestelmää tarkistettiin
sillä tavalla, että muun muassa sellaisissa kunnissahan,
joissa vanhempien ikäluokkien osuus on huomattavasti suurempi
kuin nuorten, valtionosuudet jo tälle vuodelle erittäin reippaasti
laskivat. Omasta kunnastani sain juuri äsken puhelun siitä — yritin
päivällä ottaa kiinni — kuinka
paljon meillä on sitten opetusryhmiä, joissa on
täällä perusopetuksessa yli 20 oppilasta.
Sivistysjohtaja siinä katsoi — aikaa ei ollut montaa
minuuttia, mutta todennäköisesti luku oli tämä — että ainakin
8. Ne olivat 21 ja 22 oppilaan ryhmiä, joista minä siinä kuulin,
olikohan yhtään sen isompaa. Varmaan on joskus
ollut isompiakin.
Varmasti allekirjoittaneellakaan ei olisi tätä lakiesitystä vastaan
mitään, jos ja kun huolehdittaisiin myös
tässä talossa siitä, että nämä valtionosuudet
olisivat riittävät. Aina ei voida joka kunnassa,
vaikka lähdetään priorisoimaankin, välttämättä niin
menetellä, että esimerkiksi tämän
rajan alle päästäisiin tekemättä sitten
jossakin muualla kohtuuttomia vahinkoja, vaikka myönnänkin,
että hyvin keskeisestä osa-alueesta on kyse.
Eli valtionosuuksiin vastaavasti lisää rahaa. Esimerkiksi
nämä kahdeksan opetusryhmää,
jotka otin esille omasta kotikaupungistani, tietävät kahdeksaa
opettajaa ja satojatuhansia sitten euroissa rahaa.
Toisaalta, miksi en sitten kannata näillä eväillä tätä tarkkaa
rajaa, joka lakiin kirjattaisiin enimmäismääräksi,
minkä olen aiemminkin todennut? Otan tässä esimerkiksi
lukion, vaikka se ei ole perusopetusta, mutta samalla tavalla koen, että siellä osin
joustavuus kärsii ja ennen kaikkea se on lukion puolella.
Minulla on siitä omakohtaisia kokemuksia. Nuorena rehtorina
erittäin usein jouduin puuttumaan tähän,
kun asia oli yhdestä oppilaasta kiinni, niin kuin esimerkiksi nyt
näissä Lieksan tapauksissa tässä.
Soitin, voisinko joissakin tapauksissa kuitenkin ryhmän
perustaa. Siellä oli myös näistä pienemmistä ryhmistä mutta
myös näistä jakamisista kyse ja tietysti
siitä, minkä verran sitten joustetaan. Ainakaan
kukaan ei tietenkään halua lisää byrokratiaa.
Eli myös sitten kun jaksolukuun entistä enemmän
mennään, siinä tulosyksikössä voi tämä vetäjä yhdessä opettajan
kanssa keskustella, ja kun tietyt alueet ovat sellaisia, että on
parempi, että siellä ollaan pienemmissä ryhmissä, niin
voi olla, että joissakin osa-alueissa tämä jakaminen
tehdään luokissa, joissakin ei, eli tämä joustavuus
siinä kärsii.
Vielä kerran: Tärkeästä asiasta
on kyse. Mutta näillä eväillä — käytän
tätä arkista sanaa — kun kuntatalous
on niin voimakkaasti eriytynyt, meillä on varmasti opetusmyönteisiä kuntia,
mutta sitten toiset ehkä vähemmän siihen
panostavat, niin ei, vaikka kuinka luottamushenkilöllä olisi hyvää tahtoa,
välttämättä sitten kohtuudella
tähän rajaan päästäisi.
Tavoitteena olkoon tietysti tämä, mutta ei tässä vaiheessa.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Pauliina Viitamies /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Varmasti näinkin on, että se
voi olla myös hyvästä tahdosta kiinni,
ja ymmärrystä ei varmaankaan keneltäkään
puutu. Mutta kyllä me olemme Suomessa niin erilaisessa
tilanteessa eri osissa maata, että meillä on varakkaita
kuntia, joissa on mahdollisuus tehdä tämä ilman
lain kirjausta. Sen takia itse olen vuosia kyllä jo ajatellut
itsekin koulussa työskennelleenä, että meillä Etelä-Savossa
ei tämä asia tule järjestymään,
ennen kuin tämä laitetaan lakiin kirjatuksi. Sen
takia haluan, että se sitä kautta lähtisi
etenemään. Meillä myös päättäjät
varsin hyvin asian ymmärtävät, mutta
rahat ja varat sanovat muuta.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edelliseen puheenvuoroon viitaten olen aivan
samaa mieltä, että meiltä löytyy
kuntia, joissa aivan hyvin voitaisiin näitä opetusryhmiä pienentää ja
niitä tulisi pienentää, mutta osan kunnista
kohdalla, niin kuin aiemmin totesin, kuitenkaan kohtuudella sitä ei
pysty vaatimaan, viittaan tähän eriytyneeseen
kuntatalouteen ja vielä kerran tämän
valtionosuusjärjestelmän tarkistamiseen juuri
tällä vaalikaudella tavallaan huonompaan suuntaan.
Siitä keskustelimme moneen kertaan viime syksynä.
Esko-Juhani Tennilä /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä minä kuitenkin lähden
siitä, että kunnille pitää antaa
selvät nuotit siitä, miten tietyt ääritärkeät
asiat toteutetaan. Jos se jää sen varaan, että esitetään
hyviä toiveita ja sitten kunnat vetoavat köyhyyteensä tai
rahattomuuteensa, niin mitään ei koskaan tule tapahtumaan.
Kyllä ne ohjaavat säädökset
ovat, niin kuin tässä lakialoitteessa esitetään,
myös tässä opetuksen koon järjestämisessä ihan
tarpeelliset ja välttämättömät,
muuten se pyörii tässä yleisessä keskustelussa,
että kyllä kun olisi rahaa, niin sitten tehtäisiin.
Mutta ensin pitää tulla säädökset,
ja sitten haetaan rahat ja painetaan valtiota.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Tennilälle vielä tähdennän
sitä, että viime vuosina ja nyt tänäkin
vuonna tapahtuu niin, että valtionosuudet näistä toimintamenoista
kunnissa ovat entistä pienemmät, ja varmasti erilaisten
syitten taakse menee osa kunnista, että tätä asiaa
ei hoideta. Mutta kyllä se on lyhytnäköistä kuntienkin
kannalta, jos tähän mennään,
että ryhmäkokojen annetaan olla kovin suuret.
Varmasti tätä viestiä pitäisi
myös sieltä tulosyksiköistä,
näistä kouluista, laittaa eteenpäin kuntapäättäjille.
Myönnän itsekin, kokemusta on eri-ikäisten
opettamisesta kaiken kaikkiaan vuosikymmeniä, että tilanne
on tosiaan varmasti osassa kunnista kehno. Me tiedämme hyvin,
että mitä enemmän niitä oppilaita
on, (Puhemies: Minuutti!) niin tulokset ovat todennäköisesti
huonommat.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Nuorten syrjäytyminen on Suomessa
todella vakava ongelma. Jos me ajattelemme, että meidän väestömme
on ikääntymässä, niin tämän
haasteen edessä meidän pitäisi kantaa
entistä suurempaa huolta yhä pienenevästä nuorten
joukosta. Tilastojen mukaan noin 40 000 nuorta on tällä hetkellä teillä tietämättömillä.
Yhden tällaisen nuoren kustannukset 60 ikävuoteen
mennessä ovat miljoona euroa, joten me puhumme jopa 40 miljardin
euron kustannuksesta yhteiskunnalle. Luulisi siis, että jokainen
meistä kansanedustajista on kiinnostunut siitä,
mitä tälle isolle joukolle nuoria tehdään
ja miten nuorten hyvinvointiin voidaan nykyistä enemmän
panostaa.
Itse opettajana, arvoisa puhemies, uskon siihen, että yksi
keino ennaltaehkäistä nuorten syrjäytymistä ja
lisätä nuorten ja lasten hyvinvointia on nimenomaan
panostaa heidän ongelmiinsa ja puuttua ongelmiin mahdollisimman
varhaisessa vaiheessa. Tämä tarkoittaa sitä,
että jo päiväkoti-iässä,
mutta viimeistään peruskoulussa, lasten oppimisvaikeuksiin,
käyttäytymisvaikeuksiin pystytään
puuttumaan ja lapsille antamaan sellaista tukea, jota he tuossa
elämäntilanteessa tarvitsevat.
Jotta näihin ongelmiin pystytään
puuttumaan ja jotta ne voidaan myös havaita ajoissa, on
edellytyksenä se, että ryhmäkoot sekä päivähoidossa,
esiopetuksessa että myöskin perusopetuksessa ovat
riittävän pienet. Tehtyjen tutkimusten mukaan
on arvioitu, että Suomessa opettaja—oppilas-suhde
on kasvanut viime vuosien aikana. Sen takia me sosialidemokraatit
jo viime vaalikaudella teimme toimenpidealoitteen siitä,
että ryhdyttäisiin tekemään
selvitystä, olisiko mahdollista säätää opetusryhmille
maksimikoko sekä esiopetuksessa, päivähoidossa
että peruskoulussa.
Olin henkilökohtaisesti aika surullinen siitä, että uusi
opetusministeri Sarkomaa suhtautui niin kielteisesti opetusryhmien
maksimikoon määrittelemiseen lailla tai asetuksella,
koska olisin toivonut, että hänen suhtautumisensa
olisi ollut myötämielisempi. Niin kuin ed. Lapintie
totesi, aikaisemmin kansanedustajaoloaikanaan hän on kyllä kantanut
asiasta huolta mutta nyt ministerinä suhtautuminen on hieman
muuttunut.
Ed. Alanko-Kahiluoto käytti mielestäni hyvän
puheenvuoron aikaisemmin, kun hän viittasi, että yksi
olennainen, tärkeä osa opetusryhmien pienentämisessä on
tietenkin raha, ja sehän on syynä monessa kunnassa
siihen, niin kuin ed. Kähkönenkin totesi, miksi
opetusryhmät ovat kasvaneet ja opettaja—oppilas-suhde
on kasvanut. Ei ole rahaa järjestää riittävän
pieniä opetusryhmiä. Kyllä itsekin kuntapäättäjänä tiedän
ne keskustelut, joita omassa kaupunginvaltuustossani käydään,
kun tehdään niitä arvovalintoja, laitetaanko
rahaa sosiaali- ja terveydenhuoltoon vai opetukseen. Mikäli
tämmöistä normia ei ikään
kuin ole, ei ole velvoitetta tehdä riittävän pieniä opetusryhmiä,
niin kyllä se vaakakuppi hyvin usein kallistuu sinne sosiaali-
ja terveydenhuollon puoleen. Sen takia henkilökohtaisesti olen
sitä mieltä, että tämä ed.
Lapintien tekemä lakialoite on oikean suuntainen. Me tarvitsemme normeja,
me tarvitsemme ikään kuin määritystä sille,
mikä on se opetusryhmän maksimikoko. En tiedä,
onko tuo 20, jota ed. Lapintie lakialoitteessaan esittää,
realistinen kauttaaltaan ykkösluokalta yhdeksännelle.
Se olisi ihannetila. Itse uskon, että realistisempaa voisi
olla ehkä se, että maksimikoko olisi 20 oppilasta
ykkös- ja kakkosluokilla, alkuopetuksessa, ja sitten kolmannesta
yhdeksänteen opetusryhmän maksimikoko olisi 25
oppilasta. Mutta tämähän on rahasta kiinni,
ja kyse on siitä, kuinka paljon halutaan sitten opetukseen
rahaa käyttää.
Me sosialidemokraatit esitimme omassa vaihtoehtoisessa budjettilinjassamme
viime syksynä rahaa myös opetus- ja kulttuuritoimen
valtionosuuksiin, ja toivon, että ed. Alanko-Kahiluotokin,
joka täällä peräänkuulutti
valtionosuuksien lisärahoitusta, on tulevana syksynä valmis
kannattamaan sosialidemokraattien esityksiä opetustoimen
valtionosuuksien kasvattamisesta.
Arvoisa puhemies! Sen lisäksi, että me tarvitsemme
pieniä ryhmäkokoja, jotta opettaja voi havaita
lasten ongelmia ja myöskin puuttua niihin, on ihan selvä asia,
että tarvitsemme kouluihin myös tukipalveluita.
Minusta ed. Lapintie hyvin kiinnitti huomiota meidän kouluterveydenhuoltomme
tilaan tänä päivänä.
On totta, ystävät, että meillä on
paljon sellaisia kuntia, joissa lapsi ei pääse
kertaakaan peruskoulun aikana lääkärin vastaanotolle,
ei ole koululääkärin vastaanottoa järjestetty.
Meillä on oltava riittävät kouluterveydenhuollon
palvelut, riittävä opinto-ohjaus ja myöskin
koulupsykologeja, koulukuraattoreita tarjolla, jotta pystytään
heti antamaan riittävää apua lapselle,
kun näitä ongelmia havaitaan. Itse uskon siihen,
että näillä aika yksinkertaisilla keinoilla
me pystymme lisäämään lasten
ja nuorten hyvinvointia ja pudottamaan syrjäytyneiden nuorten
määrää. Ne siis todella ovat
kansantaloudellisestikin merkittäviä summia, jotka
aiheutuvat heidän syrjäytymisestään.
Arvoisa puhemies! Lopuksi: Jos hallituspuolueiden kansanedustajien
on vaikea tukea tätä aloitetta tällaisenaan — minulla
ei ole siinä vaikeuksia, mutta mikäli hallituspuolueiden
kansanedustajilla on — niin minusta hallitus voisi esimerkiksi
lähteä liikkeelle semmoisella selvityksellä,
jolla selvitettäisiin, mitä kustannusvaikutuksia
näillä lakisääteisillä enimmäismäärillä olisi
esimerkiksi valtiontalouteen tai kuntatalouteen. Toisaalta tuossa
samassa selvityksessä voitaisiin esimerkiksi arvioida sitä,
tulisiko tämä yläraja asettaa kunkin
oppilasryhmän keskimääräiselle
opetusryhmäkoolle vai suurimmalle opetusryhmäkoolle.
Eli tämmöinen selvitys olisi minusta hyvä signaali
nyt hallituspuolueiden kansanedustajilta ja hallitukselta siitä,
että halutaan aidosti panostaa lasten ja nuorten hyvinvointiin. Ehkä se
sitten toivottavasti vielä johtaisi tämän vaalikauden
aikana ed. Lapintien esittämän lakialoitteen sisältöiseen
hallituksen esitykseen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä asia ei ainakaan ole
niitä kaikkein yksinkertaisimpia, eivätkä pelkät
luvut kerro kaikkea. Jos ajattelen omaa kouluaikaani 40-luvulla
ja sitten Lyskaa 50-luvulla, niin meillä oli luokassa vähintään
30 tai sitten parhaimmillaan 42 (Ed. Kähkönen:
44!) eikä syrjäytynyt kukaan, ei ensimmäinenkään.
Rohvessoreitakin tuli siitä 42:n joukosta kolme, ettei
ainakaan professoreita sieltä karsittu joukosta pois. Elikkä näin
kategorinen se asia ei ainakaan ole, kuin äkkinäisesti
tästäkin keskustelusta, joka on kuinka mones liekään,
on saattanut poimia ulos.
Jos ajatellaan sitten näitä kansainvälisiä pärjäämistilastoja,
Pisa-tilastoja jnp., niin koko muu maapallo on aivan sekopäisessä tilassa,
jos Suomi on ykkönen. Elikkä siis siitä huolimatta
nykyisillä luokkako’oilla ja ryhmäko’oilla
tulee sellainen tulos, että kuitenkin keskimääräinen pärjääminen
on sitten varsin kohtuullinen, ja siitä kaikki ovat kateellisia.
Arvoisa puhemies! Hallituksen piirissä kuitenkin on
ajateltu, että kyllä tässä nyt
jotakin sitten täytyy olla vähän niin
kuin parantamisen varaa, koska tämän asiantilan
parantaminen on hallitusohjelmaan merkitty. Elikkä näitä asioita
täytyy tarkastella ja parempaan tulee tällä vaalikaudella
pyrkiä.
Mutta sitten näistä muista syistä ja
ilmiöistä, jotka näyttävät
niin ristiriitaisilta kuin olla voi. Ensinnäkin siis kysymyshän
on kunnallisesta päätöksenteosta ja ohjausjärjestelmästä.
Nythän, kun vuosiluokat ovat tavallaan siellä minimissä ja
muuttoliike on tuottanut niitä tuloksia, mitä se on
tuottanut, pitäisi olla aika helppo junailla koko tämän
laatuinen asia eikä suinkaan vaikea. Silloinhan, kun oltiin
niin sanottujen suurten ikäluokkien kanssa tekemisissä,
tämän piti olla äärimmäisen
vaikea asia, mutta nythän sen pitäisi olla kaikkein
helpoin hoitaa. Ja kuitenkin nyt sitten tästä on
tehty eräällä tavalla rahakysymys.
No, ei ainakaan sitten tämä taloudellinen
ajattelu ole kovin pitkälle kunnissa kehittynyt, jos kuitenkin
sitten sen kolmannen tilaston mukaan on syntynyt 40 000
tavallaan kadotettua nuorta näistä syistä,
jotka täällä ovat keskustelussa tulleet
esiin, ja se on varmaan totta. Valtiosihteeri Sailashan sen toi
esille, ja varmaan se perustui selviin selvityksiin, että näin
asianlaita on. Nyt sitten, jos ajatellaan, mitä nämä 40 000
kelkasta pudonnutta merkitsevät taloudellisesti, niin kyllähän
tämä ryhmäkoon kustannusasia on peanuts verrattuna
siihen, että 40 000 nuorta on eräällä tavalla
toistaiseksi kelkasta pudonnut, eräällä tavalla
menetettyjen joukko yhteiskunnan kannalta.
Siis tässä katsannossa tämä asia
pitäisi kyllä hallituksen piirissäkin
nyt niin perusteellisesti tutkia ja selvittää,
että meillä olisi ainakin jollakin tavalla yhteisesti
hyväksyttävät analyysipohjat ja siitä tehtäisiin
sitten synteesi.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Minusta ed. Pulliaisen puheenvuoro oli sinänsä mielenkiintoinen,
mutta jos ed. Pulliainen lujahermoisena ja lahjakkaana on pärjännyt
42 oppilaan luokassa, niin siitä ei vielä pitäisi
vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä,
niin kuin esimerkiksi, että nykyään ei
enää tarvittaisi luokkakokojen maksimimääritelmää.
Minusta se tarvitaan ja juuri niistä syistä, mitä ed.
Pulliainen itse asiassa itsekin tässä totesi,
että meillä on paljon koulupudokkaita ja meillä on
tiedossa, että on erityisopetusta, tukiopetusta tarvitsevia
oppilaita, jotka eivät sitä saa. Aika usein tämä niin
kutsuttu integrointi tarkoittaa sitä, että erityistä huomiota
tarvitseva oppilas vain sijoitetaan tavalliseen luokkaan ilman,
että sitä otetaan esimerkiksi luokkakoon pienentämisenä huomioon.
Sen lisäksi joustavuuden kärsimisestä puhui ed.
Kähkönen. Ei se ole joustavuuden kärsimistä,
jos on maksimikatto. Sen alapuolelle voidaan sitten mennä ja
pitää yllä pienempiä luokkakokoja.
En myöskään ole erityisen huolestunut
siitä, että Lieksan kunnassa oli 21 tai 22 oppilasta
luokassa, mutta olen kyllä todella huolissani siitä, niin
kuin viittasin tähän Opettajien ammattijärjestön
ja Kotiliesi-lehden tutkimukseen, että 43 prosentissa 1.—6.-luokista
on yli 21 oppilasta. Minusta se on kyllä aivan liian suuri
luku, vaikkakin siellä on myös pienempiä luokkakokoja. Mutta
erityisesti pidän maksimikattoa ihan välttämättömänä.
Suositukset eivät riitä, se on näkynyt
jo siinä, että esikouluopetuksessa on tällainen
katto, mutta käytännössä se
ei toimi, ja kun ei tämä porkkana toimi, niin
pitää olla sitten keppiä.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Lapintie, ei mitään muuta
kommenttia teille kuin vain se, että ... Siis yhteinen
johtopäätöksemme on, että jossakin mättää,
perustavaa laatua olevalla tavalla Suomen nyky-yhteiskunnassa mättää,
että tämä on näin, kun silloin
aikaisemmin ei mättänyt. Niin yksinkertaista se
on, ja niin monimutkaista se on.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Annika Lapintien
aloite ei ole ensimmäinen eikä varmasti viimeinen
tästä aiheesta, ja itse asiassa sivistysvaliokunnassa
ryhmäkoosta on keskusteltu moneen otteeseen, kun tälläkin hetkellä meillä on
siellä asialistalla syrjäytyneiden lasten ja nuorten
asiat. Ryhmäkoot ovat yksi tärkeimpiä asioita,
joista nyt tänäkin päivänä puhutaan.
Mutta muutamia ajatuksia tästä aloitteesta.
On totta, että kunnat ovat eriarvoisessa asemassa tällä hetkellä peruskoulun
ryhmäkokotilanteessa. Toisissa asia on erittäin
hyvin linjattu kunnanvaltuustojen ja -hallitusten taholta. Niillä on
omat asetuksensa ja omat velvoitteensa näihin ryhmäkokoihin
olemassa, mutta osassa kuntia valitettavasti ryhmäkoot
paukkuvat lähempänä 30:tä, ja
kuntakohtaiset päätökset ovat siksi tärkeitä,
että saadaan sinne viestiä, että näin
ei voi olla.
Aloitteessa on esitetty, että ryhmän maksimikoko
olisi 20 oppilasta, ja olen vähän mietiskellyt
tätä, tuleeko tästä ylärajasta
sitten maksimi niissä kunnissa, joissa asiat on tällä hetkelläkin hoidettu
jo erittäin hyvin. Toivottavasti ei.
Samoin ajattelisin näin, että alkuopetuksessa tämä ryhmäkoko
saisi olla tästä 20:stä vielä pienempi,
eli siinä mielessä tätä kannattaa
tarkastella. Samoin mietin sitä, aivan kuten ed. Lapintie äskeisissä puheenvuoroissaan
sanoi, että näihin perusopetuksen luokkiin integroidaan
paljon oppilaita, ja silloin meillä ei myöskään
ole mitään lakia tai asetusta siitä,
mikä ryhmäkoko silloin on, kun perusopetuksen
ryhmässä on erityisoppilaita integroituna. Tämä on
minusta vielä tärkeämpi asia ottaa kantaa
siihen kuin se, mikä se perusopetusryhmän koko
oikeasti olisi, eli kysymys on siitä, että kun
oppilas integroidaan ryhmään perusopetukseen,
niin mikä silloin olisi ryhmän maksimikoko tässä opetuksessa.
Kun asetuksella tai lailla säädetään
ryhmäkoon ylärajaa, niin se ei ole aivan yksinkertaista myöskään
valtiovallan taholta. Silloin kunnille asetetaan oma velvoite, ja
kuten olemme pitkään jo puhuneet, niin velvoitteen
mukana täytyy myöskin valtiovallalta tulla silloin
rahoitus, valtionrahoitus. Silloin puhutaan siitä, että opetustoimen
pitää saada sitten valtionosuuksina myöskin
rahoitusta näitten ryhmäkokojen pienentämiseen.
Nyt hallitus ja eduskuntahan ovat puuttuneet tähän
asiaan niin, että ryhmäkokojen pienentämiseen
on tämmöinen erillinen perusopetusraha, Pop-raha,
ja 20 miljoonaa euroa on jaossa sitten suunnattuna tänä vuonna
nimenomaan siihen, että ryhmäkokoihin kiinnitetään kunnissa
huomiota ja niitä pienennetään.
Arvoisa puhemies! Oma suhtautumiseni tähän
ed. Lapintien aloitteeseen on varauksellinen. Asia on erittäin
tärkeä, että se on otettu tänään keskusteluun,
mutta ryhmäkokojen asettaminen lain ja asetuksen tasoille
valtiovallan puolesta on vielä hyvin ongelmallinen, ja
siinä on monta asiaa, jotka pitää vielä ratkaista.
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! Hetken jo säikähdin tuossa,
kun kuuntelin arvostamiani kollegoita, vanhoja valtiopäivämiehiä Kähkönen
ja Pulliainen — jotka eivät enää ole täällä kuulolla,
mutta toivottavasti kuuntelevat huoneissaan — sitä,
voiko se olla niin, että tässä salissa
nämä vuosikymmeniä sitten koulunsa käyneet
ovat suurimpana tulppana sille, että me emme saa muutettua
näitä asioita parempaan suuntaan. Mutta sitten
puheenvuoroissa kyllä kävi ilmi, että kyllä asia
ymmärretään mutta keinoista ehkä ollaan
nyt sitten vähän eri mieltä.
Ei voida verrata aikaa 50 vuotta sitten ja tänä päivänä sillä tavalla,
että pärjättiinhän sitä silloinkin
ja hiihdettiin kouluun ja elettiin huonosti ja kurjasti ja siitä huolimatta
meistä tuli kunnon kansalaisia. Ajat ovat muuttuneet, ja
yhteiskunta ja lapset ja koko koulumaailma on aivan erilainen tänä päivänä kuin
silloin, ja tämän päivän ja tulevaisuuden
ongelmiin meidän tehtävämme täällä on
puuttua.
Tämä lakialoite perusopetuslain korjaamiseksi
siten, että säädettäisiin tämä maksimikoko,
on erittäin järkevä ja tervetullut, koska
muutoin näihin asioihin ei köyhissä kunnissa
taikka sellaisissa kunnissa, joissa näitä asioita
ei arvoteta tärkeiksi, tulla pääsemään
koskaan, ja siinä mielessä tämän
täytyy mennä sitten tätä kautta
järjestykseen.
Toisaalta sekin, onko se raja nyt 20 vai 25, se maksimi tai
minimi, on kaukana siitä todellisuudesta, missä tänä päivänä eletään.
Täällä on lueteltu esimerkkejä suurista
luokista, joissa on 26 oppilasta. Omassa kotikaupungissani Mikkelissä tällä hetkellä
luokkia
yhdistellään siten, että siellä on
kolmasluokkalaisilla 33 oppilasta luokassaan, ja se ei ole mitenkään
harvinaista. Siinä vaiheessa 9-vuotiaat lapset opiskelevat
uusia aineita, joutuvat kohtaamaan uusia tilanteita, vaihtamaan
kenties koulua, ja vielä suuremmalla ryhmäkoolla
asioista ei ainakaan tehdä heille edullisia eikä helpompia.
Siinä mielessä näillä syrjäseutujen
ja köyhien kuntien lapsilla on huonompi lähtötilanne
verrattuna niihin kasvukeskusten kuntiin, joissa on varaa rakentaa
kunnollisia koulurakennuksia, varaa rakentaa kevyen liikenteen väyliä ja
turvallisia koulumatkoja lapsille sekä pitää huoli
siitä, että opetusryhmät ovat asianmukaisessa
kunnossa.
Harmi, että täällä salissa
ei nyt ole hallituspuolueitten edustajia enempää,
sillä olen kiinnittänyt huomiota siihen, että hallitus
on luvannut ohjelmassaan käyttää ikäluokkien
pienentymisestä vapautuvat voimavarat koulutuksen laadun
kehittämiseen, ja ryhmäkokojen pienentäminen
on myös mainittu yhtenä tällaisena keinona.
Mitään varsinaisia lainsäädäntöhankkeita
ei kuitenkaan tietääkseni ole vielä meneillään.
Olisikin nyt mielenkiintoista jossain vaiheessa tätä hallituskautta
kuulla, milloin näitä konkreettisia asioita on
sitten nähtävissä. Nyt on yli vuosi mennyt
tämän hallituksen taivalta, ja kolme vuottakin
tulevat kulumaan nopeasti, ja kaikenlaisia pop- ja rock-rahoja varmasti
on kehitelty ja kirjattu ylös ja tehty selvityksiä,
mutta ei sitten mitään konkreettista vielä ole
näköpiirissäkään.
Toivon tälle lakialoitteelle hyvää menestystä, ja
tiedämme sen, että perusopetus on kuitenkin se pohja,
jolle meidän täytyy lastemme ja tulevien sukupolvien
elämä pystyä rakentamaan.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Tämän keskustelun aikana muutaman
kerran ihmeteltiin, voiko tosiaan olla niin, että tällä hetkellä ei
ole mitään tilastointia tai todellista tietoa
valtakunnallisesti siitä, paljonko luokissa on oppilaita.
Ja kyllä se valitettavasti niin on: viimeisin tilasto on
vuodelta 1991. Sen vuoksi toivoisin todella, jos sivistysvaliokunnassa
ei ole kypsyyttä suoraan hyväksyä tätä lakialoitettani,
että ainakin vaadittaisiin hallitusta selvittämään,
mikä tilanne on tällä hetkellä.
Nythän se on Opettajien ammattijärjestön
selvityksessä, mutta siinäkin selvitettiin luokkia
1—6, ja kun tässä keskustelussa on myös
tullut esitys siitä, että 1.—2. luokilla
olisi pienempi ryhmän enimmäiskoko, kattona vaikka
18, ja sitten kolmosesta yhdeksään se voisi olla
isompi, niin toivoisin kyllä, että kaikki muistavat
sen, että 7.—9.-luokkalaiset ovat isossa elämänmurroksessa
ja varmasti kaikkein haasteellisimpia niin opettajille kuin ehkä myös
itselleen.
Siinä mielessä pitäisin tärkeänä,
että myös niillä luokka-asteilla on riittävän
pienet luokat ja sen lisäksi myös olisi kiinteät
luokkayhteisöt eikä niin kuin joissakin paikoissa
nykyään tehdään, että siirrytään
luokattomaan yläasteeseen. Se ei ole oikea ratkaisu. Toivoisin,
että myös sitä asiaa selvitettäisiin
ja otettaisiin tosiaan huomioon, että myös nämä isommat,
varhaismurrosikäiset, ovat lapsia ja heitä pitää myös
lapsina kohdella ja heille antaa myös riittävät
mahdollisuudet selviytyä koulussa ja olla siellä koulussa riittävän
pienessä ryhmässä.
Keskustelu päättyi.