8) Laki tuloverolain 127 a §:n muuttami-sesta
Outi Mäkelä /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tänään on näköjään
kertymä näissä aloitteissa osaltani.
Mutta seuraava aloite koskee palveluseteliasiaa, ja tähän
alkuun toteaisin, että vuonna 2008 palveluiden osuus työvoimasta
oli Suomessa edelleen vain noin 64 prosenttia, kun Ranskassa vastaava
osuus oli 77 prosenttia, Yhdysvalloissa yli 79 prosenttia ja Pohjoismaista
esimerkiksi Tanskassa yli 73 prosenttia.
Suomalaisessa palvelukulttuurissa on edelleen paljon kehitettävää jo
yksin kansantaloudellisestikin tarkastellen. Ei ole todennäköistä,
että perusteollisuuden työpaikkoja syntyisi Suomeen tulevaisuudessa
lähellekään sitä määrää,
joka on taloustaantuman vaikutusten vuoksi parhaillaan häviämässä.
Niinpä on enemmän kuin perusteltua tehdä sellaisia
ratkaisuja, jotka helpottavat siirtymistä kohti laajempien
ja monipuolisempien palveluiden ja pienyrittäjyyden yhteiskuntaa.
Tässä kehityksessä useimmat kehittyneet länsimaat
ovat valitettavasti huomattavasti Suomea pidemmällä.
Kotitalousvähennyksen laajentaminen on ollut työllisyyden
näkökulmasta erittäin tarpeellinen ja
tervetullut ja myös onnistunut uudistus. Se on lisännyt
monipuolisesti sekä palveluiden kysyntää että tarjontaa
myös sellaisilla aloilla, joilla palveluita on ollut niukasti.
Sen lisäksi, että kotitalousvähennyksellä on
saavutettu havaittavia konkreettisia tuloksia, se on nostanut palvelutyön
ja palveluyrittäjyyden kiinnostavuutta.
Toistaiseksi kotitalousvähennyksen piiristä ovat
puuttuneet vielä irtaimistoon liittyvät korjaus-
ja huolto- sekä kunnossapitotyöt. Kotien irtaimiston
kunnossapitotyö, esimerkiksi verhoilu, on kuitenkin toimintaa,
jollaiseen kannustaminen on perusteltua monestakin eri näkökulmasta,
joista kolme tärkeintä ovat ensinnäkin
talous, ympäristö ja kulttuuri. Taloudellisesta
ja työllistämisnäkökulmasta
tuli jo tässä puhuttuakin, mutta ympäristönäkökulmasta
kodin irtaimiston kunnossapitotyölle on olemassa vahvat
ympäristöperusteet sitä kautta, että irtaimistoa
korjaamalla ja kunnostamalla jätteen määrä saadaan
vähentymään. Huonekalujen käyttöikä pitenee,
ja ehkä myös kulutusta voidaan ohjata pitkäkestoisempien
hankintojen suuntaan.
Kolmas seikka, joka tässä on perusteena, on verhoiluun
ja kunnossapitoon liittyvät kulttuuriset arvot. Kodeissamme
on runsaasti kotimaisen muotoilun ja käsityöläisperinteen
tuotoksia, joiden pitäminen kunnossa ja säilyttäminen
jälkipolville on itsessäänkin arvokasta
työtä. Kulttuuriarvot ovat seikka, jota meidän
ei pidä väheksyä. Meillä on
omaleimainen pitkä historia ja oma kulttuuri, jota on arvokasta
säilyttää.
Edellä mainittuihin syihin vedoten esitänkin, että eduskunta
hyväksyisi käsillä olevan lakiehdotuksen
tuloverolain muuttamisesta ja kotita- lousvähennyksen laajentamisesta
myös kodin irtaimistoon, sen korjaus- ja huoltotöihin.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Niin kuin ed. Outi Mäkelä tuossa
totesi, kotita-lousvähennys on osoittautunut erittäin
käyttökelpoiseksi ja varsin toimivaksi vähennykseksi,
ja myös puhuja on kannattanut tätä kotitalousvähennystä sen
alusta alkaen. Tämän vuoden alussahan tätä kotitalousvähennyksen
soveltamisalaa laajennettiin ja samoin enimmäismäärää kasvatettiin.
Ongelmana tässä kotitalousvähennyksen
kohdalla on kuitenkin se, että jos tulosi ja sen myötä verosi
ovat vähäiset tai et maksa niitä ollenkaan,
niin et voi hyödyntää kyseistä vähennystä.
Eli tästä vähennyksestä hyötyvät
eniten keski- ja suurituloiset.
Äsken ed. Mäkelä perusteli hyvin
tätä laki-aloitetta, mutta allekirjoittanut ei
kyllä sitä kannata. Perusteena on se, että tässä vaiheessa
olisi syytä niin sanotusti vetää henkeä,
sillä jokainen laajennus tämän vähennyksen
kohdalta myös osaltaan vähentää valtion
verotuloja. Toki toista kautta jotakin tulee lisää.
Enkä malta olla tässä toteamatta, että hallituksen
puolelta jopa velkarahalla näitä veronalennuksia
lisättiin kaiken kaikkiaan huomattavasti. Eli valtion verotulot
ovat muutenkin tähän suhdannetilanteeseen liittyen menossa
alaspäin.
Vielä on syytä todeta se, että useimmilla
niistä henkilöistä, jotka hyötyvät
tästä kotitalousvähennyksestä,
varmasti on varaa myös esimerkiksi verhoiluttaa nämä huonekalunsa.
Mutta vielä kerran, arvoisa puhemies, totean sen, että toki
tässä perustelut ovat hyvät moneltakin
kohdalta, mutta mielestäni ei ole kuin mielikuvitus rajana,
kun uusiin ja uusiin kohteisiin ollaan tätä kotitalousvähennystä laajentamassa. Varmasti
ajan myötä näitä laajennuksia
tulee, mutta tässä vaiheessa, tässä tilanteessa,
en ole kannattamassa tätä vähennyksen
soveltamisalan laajentamista.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Olen jättänyt aiemmin eduskunnalle
lakialoitteen, jossa esitän kotitalousvähennyksen
soveltamisalaa laajennettavaksi kodin tekniikan asennus-, huolto-,
korjaus- ja opastustyöstä aiheutuviin kustannuksiin.
Soveltamisalan laajentaminen irtaimistoon merkitsisi sitä,
että vaatteiden, huonekalujen, harrastusvälineiden,
arvo-omaisuuden, viihde-elektroniikan sekä kodinkoneiden
ja -laitteiden korjaus- ja huoltotyö tulisi kotitalousvähennyksen
piiriin. Mielestäni tämä on aivan oikea suunta,
mutta edellyttäisi juuri hienosäätöä,
koska aloitteessa ei ole huomioitu suunnittelu-, opastus- ja asennuskustannuksia,
jotka koskevat esimerkiksi viihde-elektroniikkaa sekä kodinkoneita.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Muutama näkökohta tämän
aloitteen johdosta. Ensinnäkin täällä salissa
käytiin silloin aikoinaan huikea keskustelu siitä,
pitäisikö tällainen menettely ottaa käyttöön
vai ei. Silloinhan trendi oli kai sellainen, että kaikista
vähennyksistä pitäisi päästä rakenteellisesti
eroon. No, sitten kuitenkin päädyttiin tähän.
Jos nyt oikein hoksasin tässä äskettäin
ja muistan oikean luvun, niin verotulojen vähennys tämän
takia on ollut äskettäin 180 miljoonaa euroa tai
jotakin sellaista, sitä suuruusluokkaa. Tämä tarkoittaa
käytännössä sitä, että nyt
seuraaviin hallitusneuvotteluihin pitäisi ehdottomasti
hyvissä ajoin varautua sillä tavalla, että selvitettäisiin
tämä koko kotitalousvähennysrepertoaari
perusteellisesti, mikä on nyt se politiikka, mitä harjoitetaan.
Kun jostakin ne yhteiskunnan verotulot kuitenkin pitää kerätä,
niin katsotaan, että tämä on semmoinen
oikeudenmukainen ratkaisu. Tähän aloitteeseen
en ota yksityiskohtaisemmin kantaa.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Täytyy ihmeissään
todeta, että tässä on kyllä aika
avoin, rehellinen kokoomuslainen palaute ihmisten arjen epäkohdista.
Kodin ja vapaa-ajan asunnon verhoilutyöt ovat nyt kotitalousvähennyksen
laajentamisen suuri tavoite. Kyllä täytyy hämmästellä samaan
aikaan, kun tietää, että pienituloiset eläkeläiset
eivät pysty hyödyntämään
nykyistäkään kotitalousvähennystä tai
että pienituloisten eläkeläisten energiainvestoinneissa,
maalämpö- tai kotimaisissa lämpövoimalaliittymissä,
tulorajat on jätetty niin alhaisiksi, että 2 055
euroa kuukaudessa saava eläkeläispariskunta ei
saa edes energia-avustuksia hyvin olennaiseen kotinsa asumisen parantamiseen
ja omaehtoisen asumisen turvaamiseen. Viemäri- ja vesijohtotöissä kotitalousvähennys
rajataan vain tontille, jolloin eläkeläiset eivät
pysty esimerkiksi ympäristösyistä tärkeitä investointeja
millään tavalla tekemään hyödyntäen
kotitalousvähennystä. Hyvät kokoomuslaiset,
verhoilun rahoitusko on suurin kotitalousvähennyksen rajausongelma?
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Pyysin tämän puheenvuoron
vielä tähdentääkseni sitä,
että kun tätä kotitalousvähennystä vuodenvaihteessa
laajennettiin, soveltamisalaa ja sitten myös tätä euromäärää,
sen vähennyksen kattoa, niin olin ja olen edelleen tämän
tehdyn uudistuksen kannalla. Tiedän, että erittäin
voimakkaasti esimerkiksi tällaiset kotien ja asuntojen peruskorjaukset
ovat lisääntyneet ja ne todella tehdään
sillä tavalla, että myös valtiolle sitten
tulevat verot eli niin sanottu harmaa talous vähenee. Mutta
tässä tilanteessa, missä Suomi on, en näe
kyllä mielekkääksi, että lähdetään
tätä kautta sitten tuomaan tavallaan verohelpotuksia.
Eli aika näyttää, soveltamisala laajenee,
mutta tässä vaiheessa tämä vähennys,
kun tässä esitetään sen laajentamista,
ei saa minun kannatustani.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Kun aikanani tein aloitteen kodinkoneista,
pidin sitä sen takia perusteltuna, että niissä on
kahden vuoden takuu, ne ovat melko kalliita, arvokkaitakin. Jos
kone kahden vuoden takuuajan jälkeen välittömästi
menee käyttökelvottomaksi, niin se joutaa sitten
roskakoriin taikka kaatopaikalle. Se on ekologinen juttu. Mutta
välillä pienellä korjauksella, välillä melko
pienelläkin, siitä voitaisiin saada montakin vuotta
toimiva kone taas.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Laxellin perusteluihin voi aivan hyvin
yhtyä. Mutta samanaikaisesti on muistettava, että on
erittäin paljon kansalaisia, jotka ovat samassa tilanteessa,
heiltä nämä koneet särkyvät.
He kunnostavat ne, jos ja kun rahat riittävät,
ja ilman yhteiskunnan vastaantuloa. Eli todella erittäin
suurella osalla suomalaisista on kuitenkin mahdollisuus ja varaa
nämä kunnostukset tehdä. Jokaisen kuitenkin
pitäisi olla myös vastuullinen kierrätyksenkin
suhteen.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Kiitän osaltani tästä käydystä keskustelusta.
Tässä on tullut hyviä näkökulmia
esiin, joskin ehkä hieman tietynlaista skeptisyyttä sitä kohtaan,
mikä on eri puolueiden näkemys näihin
asioihin.
Mutta mitä ed. Laxell ja ed. Pulliainen esittivät,
että tätä vähennysrepertoaaria
ja koko vähennysprosessia selvitettäisiin seuraavien
hallitusneuvottelujen yhteydessä ja että nämä hienosäätönäkökulmat
otetaan huomioon, ovat varmasti kannatettavia ajatuksia ja ehkä tuovat
sitten myös ed. Rajamäen hämmästelyyn
vastauksia.
Sen ehkä itse haluaisin vielä todeta, että tätä korjaustoimintaa
harjoittavia yrittäjiä meillä on yhä vähenevässä määrin.
Monet heistä ovat sukupolvenvaihdoksen edessä.
Koko tämän käsityöläisperinteen
ja käsityöalan yritysten säilymisen kannalta
on tärkeää, että voimme myös
tukea tämän alan yrityksiä ja niiden
menestystä jat-kossa.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Vielä ed. Outi Mäkelälle:
Kotitalousvähennystä sinänsä ei
pidä mielestäni kuvata niin, että puolueilla
olisi sitä kohtaan täysin erilaiset, vastakkaiset
kannat. Paremminkin on puhuttava sen soveltamisalasta ja myös
katosta. Siinä varmasti on erilaisia näkemyksiä myös
puolueitten sisällä henkilöillä,
mutta ei niin, että asetuttaisiin vastakkain tämän
vähennyksen suhteen. Kyllä, kun tätä on
laajennettu, kannatusta on myös löytynyt sosialidemokraattien
puolella.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Oli erittäin rauhoittavaa kuulla
ed. Kähköseltä, että meillä ei
ole eriäviä näkemyksiä.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten ed. Outi Mäkelä sanoi,
yksi seikka on myöskin tämä häviävä mikroyrittäjien
joukko, jolle sillä on juuri merkitystä.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Sosialidemokraatit yhtyivät hallituksen
esitykseen siltä osin kuin esitettiin kotitalousvähennyksen
kehittämistä, mutta me vaadimme sen laajentamista
myöskin asumismuotojen osalta ja eri kiinteistöyhtiöiden
ym. osalta. Se, mitä äsken toin esille, on nimenomaan
sitä arjen epäkohtaa, pienituloisten heikot mahdollisuudet
tehdä energiainvestointeja ja parantaa asumistaan, eli
se vaatii muilla toimenpiteillä nyt heidän tilanteensa
huomioon ottamista. On nimenomaan suhdanne- ja työllisyysmielessä tärkeätä,
että meillä on tämän tyyppisiä elementtejä nyt
käytettävissä.
Keskustelu päättyi.