5) Hallituksen esitys laiksi luonnonhaittakorvauksesta, maatalouden
ympäristötuesta sekä eräistä muista
ympäristön ja maaseudun tilan parantamiseen liittyvistä tuista
annetun lain muuttamisesta
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Eduskunta on jo siirtynyt viikonlopun viettoon, mutta
siitä huolimatta tämä 5) asia, hallituksen esitys
laiksi luonnonhaittakorvauksesta ja maatalouden ympäristötuesta,
on nyt käsittelyssä. Ympäristötuki
... (Hälinää)
Toinen varapuhemies:
Anteeksi, ed. Tiusanen! Pyytäisin, että edustajat
kävisivät yksityiset keskustelunsa salin ulkopuolella
tai hiljentyisivät paikoilleen kuuntelemaan edustajan puhetta. — (Puhemies
koputtaa) Toivon, että tässä salissa kuunnellaan
silloin, kun edustajat puhuvat, ja jos on muita asioita, niin ne
hoidetaan salin ulkopuolella.
Kiitos, puhemies! Niin, todella nyt on keskustelu menossa.
Arvoisa puhemies! Tässä Suomen tapa hoitaa ympäristöä maatalouden
ympäristötuen avulla on huonosti onnistunut. Meidän
mahdollisuutemme vaikuttaa vesistön rehevöitymiseen
on varsin puutteellista. Tuki hajautuu epämääräisesti
laajalti eikä kohdistu ongelmakohtiin. Nyt on yritetty
tätä asiaa tiukentaa, parantaa. Mutta kaiken kaikkiaan
olemme pahasti vielä tässä asiassa keskeneräisiä,
hallitukselta ei ole tullut kunnollisia esityksiä tilanteen
parantamiseksi. Ympäristötuki, kuten maataloustuki
kaiken kaikkiaan, pitäisi katsoa aivan uudella tavalla
ympäristönäkökulmaa vahvistaen,
ja näin ollen tämä viesti on valtioneuvostolle,
että vielä parempaan pitää päästä,
jotta esimerkiksi Itämeren pelastaminen todella onnistuu.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Tiusanen pääsi
taas lempiaiheeseen, moittimaan maataloutta kaiken pahan alkuna
ja juurena. Totuushan kuitenkin on, että maatalous on vähentänyt
typpi- ja fosforipäästöjä viime vuosina
erittäin paljon, ja ongelmana näissä päästöissä vesistöihin
on se, että kaikki vesistöihin tulevat päästöt
lasketaan maatalouden pahaksi teoksi, vaikka tosiasiassa se päästöjen
lähde on jossakin muualla. Tässä toivoisin
hieman analyyttisempää otetta ed. Tiusaselta ja
myös sitä, että ei jatkuvasti syytettäisi
sellaista osapuolta, joka tässä ei syyllinen ole.
Tällaista analyyttistä ajattelua toivon ed. Tiusaselle
vilpittömästi.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Hoskonen on luonnonvarainneuvoston
jäsen mutta ei ollut kyllä viime kokouksessa läsnä,
kun tätäkin asiaa käsiteltiin. Siis edelleenkin:
aivan liikaa lannoitetaan maatalouden toimesta. Meille on myös
tullut uusi lannoitusmuoto eli metsien lentolannoitus. Hyvin ongelmallista!
Näihin asioihin, ed. Hoskonen, viime keskiviikkona tällä viikolla
nimenomaan luonnonvarainneuvosto kiinnitti huomiota ja paikalla
oli asiantuntijoita, nimenomaan maatalouden asiantuntijoita, jotka
vahvistivat juuri tuota, mitä sanoin. Ed. Hoskonen, kysymys ei
ole mistään yksityisajattelusta, myöskin
esimerkiksi eduskunnan ympäristövaliokunta toistuvasti
on tuohon ongelmaan kiinnittänyt huomiota, että ympäristötuki
ei ole kyllin kohdistuvaa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä lain nimikkeessä kyllä esiintyy
sana "luonto" ja myöskin sana "ympäristö",
mutta tämä on aivan puhtaasti tekninen asia. Minä niin
kuin lauantaita varten opetuksena luen, mistä on kysymys,
ettei pöytäkirjaan sitten jää väärää kuvaa siitä,
mitä valiokunta on käsitellyt:
"Luonnonhaittakorvauksesta, maatalouden ympäristötuesta
sekä eräistä muista ympäristön ja
maaseudun tilan parantamiseen liittyvistä tuista annettua
lakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että lakiin lisättäisiin
säännökset ei-tuotannollisten investointien
vähimmäispinta-alasta ja mahdollisuudesta siirtää ei-tuotannollisten
investointien tukea koskevan päätöksen
mukainen oikeus toiselle taholle sekä sopimuksen purkamisesta. Lakiin
ehdotetaan lisäksi lisättäväksi
säännös siitä, ettei täydentävien
ehtojen laiminlyönnistä johtuvia tuen vähennyksiä panna
toimeen, jos laiminlyönti on vähäinen
ottaen huomioon sen vakavuus, laajuus ja jatkuvuus." — Ja
vähän muuta.
Minä olen ed. Tiusasen kanssa siinä samaa mieltä,
että näihin ympäristöasioihin
ja luontoasioihin pitää kiinnittää huomiota,
mutta tietysti voisi pysyä tässä asiassa
pikkuisen.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen edellä kuvasi, mistä tässä lakiesityksessä on
todellakin kysymys. Tämä on tekniikkaa, ja tämä on
myöskin lakiesitys, josta valiokunta erityisen voimakkaasti
alleviivasi viljelijöiden oikeusturvaa suhteessa hallintoon
ja sitä, että edelleenkin — ja valiokunta
on jokaisessa tähän suuntaan olevassa mietinnössään
näin lausunut — nykyinen maataloushallinto on
byrokraattisuudessaan sitä luokkaa, että sitä on
pakko karsia. Se ei ole hallinnon kannalta, se ei ole ympäristön
kannalta, se ei ole tämän elinkeinon kannalta,
se ei ole viljelijöiden kannalta missään
tapauksessa perusteltua. Tässä on samasta asiasta jälleen
kerran kysymys. Näihin asioihin meidän pitää pystyä puuttumaan
nykyistä paremmin.
Mitä tähän ympäristöasiaan
tulee, minkä ed. Tiusanen otti esille, ravinteiden käytön
vähentäminen ja vähentyminen on näkynyt
jo niin, että tuotteissa ovat alarajat menneet eri ravinteiden osalta
jo kaikkien rajojen alle ja nyt puhutaan siitä, että me
pystymme ja meidän tulee jälkikäteen lisätä keinotekoisesti
ravinteita, joita normaalisti ei eläinten rehusta eikä suoraan
ihmisravinnoksi tulevasta maataloustuotteesta enää tule.
Kysymys kuuluu, kuinka paljon meillä on varaa jatkaa ravinteiden
käytön alentamista, jotta me saamme sellaista
rehua ja sellaista ihmisravintoa, joka on sekä eläinten
hyvinvoinnin kannalta järkevää ja tarkoituksenmukaista
että ihmisten terveyden kannalta tarkoituksenmukaista,
ettei purkista tai pussista tarvitsisi laittaa lisää niitä ravinteita,
jotka luontaisesti eivät enää rehuihin
ravinteiden käytön vähentymisen myötä tule.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Kun tässä kuitenkin avattiin
kysymys tästä Itämeren saastumisesta
ja ed. Hoskonen oli niin huolissaan, että maataloutta syytetään
kaiken pahan aluksi ja juureksi, niin ihan ensimmäiseksi totean,
että maatalous ei ole kaiken pahan alku ja juuri, (Ed.
Hoskonen: Kiitoksia!) mutta Itämeren rehevöitymisen
osalta kyllä. Tässä ei ole kysymys nyt
siitä, mitä Suomen luonnonvarainkomissio sanoo
vaan mitä Itämeren suojelukomissio sanoo. Myös
kun kansainvälisesti on pohdittu tätä Itämeren
rehevöitymisongelmaa, Suomi ei ole pahimpia saastuttajia
tässä suhteessa. Mutta Suomen osalta keskeisimmät
typpi- ja fosforipäästöt, jotka Itämereen
tulevat, joissa Suomi voisi vielä kohentaa tilannetta,
tulevat nimenomaan maataloudesta. Se on fakta tässä asiassa, johon
on kiinnitetty kansainvälisesti huomiota, Itämeren
suojelukomissio kiinnittää huomiota ja joudutaan
Suomessakin kiinnittämään huomiota.
Keskeinen ongelma on se, että suojavyöhykkeet
ovat meillä liian kapeat. Pitäisi olla vielä suuremmat
suojavyöhykkeet peltoalueilta, jotka imisivät
sitä fosforia ja typpeä niin, että se
ei laskisi suoraan vesistöihin ja sitä kautta
viime kädessä Itämereen. Tässä suhteessa,
jos ja kun Suomessa täytyy tehdä jotain, niin
meidän täytyy kiinnittää vielä huomiota
näihin maatalouden lannoitekuormiin ja niiden luonteeseen.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Varmasti näin on, että kysymyksessä on
laki, joka on tekninen. Teknisistä kysymyksistä on
nyt kysymys eli siitä, miten suojellaan maatalousyrittäjien
asemaa. Mutta tämä laki johtuu kuitenkin erilaisista
tuista, jotka liittyvät ympäristö- ja luonnonhaittoihin
ja niiden korvaamiseen. Ympäristötuki on kuitenkin
aina syytä nostaa keskusteluun, kun siihen vaan tarjoutuu
tilaisuus. Nimittäin sen huono kohdentuminen on niitä keskeisiä ongelmia,
mitä meidän pitää pystyä ratkaisemaan
Suomessa, jotta me saamme vesistöjen rehevöitymisen
hallintaan. Tästä on aivan viimeaikaiset tutkimukset
olemassa, että edelleenkin käytetään
turhan paljon lannoitteita maataloudessamme.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Maataloudelle annetaan EU:n ympäristötukea,
jos oikein muistan, satoja miljoonia euroja vuodessa — jos
olen väärässä, niin kollegat varmasti
korjaavat — ja tähän ympäristötukeen liittyvistä ehdoista
on käyty Suomessakin paljon keskustelua siinä valossa,
tulisiko näin massiivisella tuella saada aikaiseksi myös
enemmän positiivisia tuloksia ympäristön
ja nimenomaan vesistöjen ja Itämeren rehevöitymisen
kannalta.
Minulla on sellainen käsitys, että ympäristötuki
on pitkälle tällainen yleinen tulotuki maataloudelle,
ja olisin kyllä valmis muuttamaan sekä kansallisella
tasolla että EU-tasolla ympäristötuen
ehtoja siten, että positiiviset vaikutuksen ympäristön
ja vesien kannalta olisivat todellisia ja vaikutukset olisivat suurempia
kuin tänä päivänä.
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa puhemies! Niin kuin ed. Pulliainen totesi, tämän
hallituksen esityksen osalta ei ole kovin paljon tekemistä Itämeren
ravinnepäästöjen kanssa, mutta aihe on
sinällään tärkeä.
Täytyy todeta, kun ed. Tiusanen mainitsi tutkimuksen,
että tässä vuosikymmenten aikana nimenomaan
on ongelmana ollut, että meillä ei ole ollut tutkittua
tietoa ravinteista käytettävissä ja meidän
olisi pitänyt aikaisemmin osata näitä asioita
nostaa tutkimuksessa esille — hyvä, kun tänä päivänä.
Mutta jos verrataan Suomen maataloutta Itämeren ja ylipäätään
eri maiden maatalouteen, niin meillä näissä asioissa
kuljetaan kyllä ihan kärjessä. Meillä on
asian eteen tehty paljon töitä, ja niin kuin täällä jo
ed. Leppäkin totesi, ravinteiden käyttöä on
oleellisesti vähennetty, mutta vuosikymmenten aikana on
Itämereen valunut valtavasti ravinteita ja kestää pitkään,
ennen kuin tilanne saadaan siltä osin tasapainoon.
Tärkeä tehtävä, ja uskon,
että maatalous tekee osaltaan kyllä tässä asiassa
parhaansa, mutta on turha syyllistää Suomen maataloutta,
joka tässä asiassa kuitenkin kulkee kansainvälisessä kärjessä.
Toinen
varapuhemies:
Asian käsittely keskeytetään, ja
sitä jatketaan seuraavassa täysistunnossa.