2) Hallituksen esitys eduskunnalle eläintautilaiksi
sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Jari Leppä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Kiitos, herra puhemies! — Tässä siis
uudistetaan eläintautilakia ja tuo vanha laki kumotaan.
Muutama sana tästä asiasta.
Ensinnäkin lähtökohta on tietenkin
se, että Suomessa on erittäin hyvä eläintautitilanne.
Me olemme pystyneet määrätietoisella,
vahvalla kaikkien tahojen, koko ketjun, yhteistyöllä säilyttämään
sen erinomaisella tasolla, ja totta kai myöskin uusi laki
tähtää siihen, että tämä tilanne säilyy
ja mahdollisuuksien mukaan myös entisestään
paranee. Tämä aiheuttaa sekä sen, että meidän
ruuantuotannossamme laatu, luotettavuus, jäljitettävyys,
uskottavuus säilyy, että myöskin sen,
että ruuantuottajille samoin kuin lemmikkieläinten
pitäjille ei aiheudu ylimääräisiä kustannuksia
siitä, että meille tulee sellaisia eläintauteja,
joita eläinten tuonnista taikka muista syistä johtuen
tänne rantautuisi. Siksi on perusteltua, että lakia
tältä osin muutetaan.
Tämä laki siis koskee kaikkia tarttuvia eläintauteja,
ei muita muilta osin. Tämä koskee myös sekä luonnonvaraisia
eläimiä että tuotantoeläimiä ja
lemmikkieläimiä.
Yksi tärkeä osatekijä tätä lainuudistusta
on se, mitä myös valiokunta alleviivaa, että eri
viranomaisten välistä tehtävänjakoa
tiivistetään, selkeytetään ja
yksinkertaistetaan, jolloinka päällekkäistä toimintaa
eri viranomaisten taholta ei niin paljon tule kuin mitä tällä hetkellä tapahtuu. Myös
sisämarkkinoilta tapahtuvan tuonnin osalta nyt tällä lailla
mahdollistetaan se, että sitä pystytään
entistä paremmin valvomaan ja siihen pystytään
myöskin puuttumaan, jos ei noudateta niitä tuonnin
rajoitteita, määräyksiä, karanteenia jne.
Tähän voivat viranomaiset puuttua — eivätkä ainoastaan
puuttua vaan voivat myöskin määritellä tuotannolle
rajoitteita tai jopa peruuttaa lupia, ja tämä jos
mikä varmistaa sen, että Euroopan alueelta tuotavia
eläimiä ei tänne meille tuoda niin, että ne
aiheuttaisivat taudin tartunnan vaaraa.
Valiokunta kiinnittää aivan erityisesti huomiota
myös siihen, että toiminnanharjoittajille ei saa
aiheutua tästä ylimääräistä byrokratiaa,
hallintomenettelyjä, ja siksi tässä on
oltava tarkkana nyt myöskin niissä alempiasteisissa
säädöksissä ja käytännön
toimenpiteissä, jotta tämä vaatimus toteutuu.
Viljelijöillä, tuotantoeläinten pitäjillä on
jo aivan riittävästi erilaista hallintotaakkaa,
ja sitä valiokunta ei halua lisätä, ja
pitää myöskin huolehtia, että näin
tapahtuu. Elikkä tämä lainuudistus on
lähinnä viranomaistoimintaan liittyvä.
Samoin on kustannusten osalta, että kun erilaisia vapaaehtoisia
terveydenhuoltojärjestelmiä muun muassa on, ne
riittävät silloin toiminnanharjoittajille, viljelijöille,
tuotantoeläinten pitäjille, täyttämään
tämän lain velvoitteet.
Puhemies! Valiokunta esittää muutamaa tarkennusta
pykäliin. Luettelen ne lyhyesti. 8 §:ään "Pakollinen
terveysvalvonta" ehdotetaan muutosta, 23 §:ään
"Taudin leviämisen estämiseksi tehtävä päätös",
34 §:ään "Toimenpiteet rajoitusvyöhykkeellä"
tulee ehdotuksen mukaan pikkuisia muutoksia, samoin seuraaviin:
44 § "Toimenpiteet pitopaikoissa sekä eläinnäyttelyt
ja eläinkilpailut", 46 § "Eläinten
keinolliseen lisäämiseen liittyvien toimintojen
luvanvaraisuus", 88 § "Työvelvolliset
laajan eläintautiepidemian sattuessa", 107 § "Korvauksen
hakeminen ja ennakkovaraus" ja 115 § "Rangaistussäännökset".
Tämä meidän mietintömme
on yksimielinen.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa herra puhemies! On todella ollut ilo valiokunnassa
tehdä tätä yksimielistä mietintöä,
ja tässä valiokuntamme puheenjohtaja erittäin
hyvin kuvasikin mietinnön sisältöä.
Aivan yhden näkökulman haluan tuoda vielä tähän
keskusteluun.
Tässähän lainsäädännöllä eläintautien
vastustamisen painopistettä siirrettäisiin entistä suuremmassa
määrin eläintautien leviämisen
estämisestä ja torjunnasta tautien ennaltaehkäisyyn. Ja
kuten tuossa valiokuntamme puheenjohtaja jo edellä kuvasi,
jo nyt Suomessa eläintautitilanne on varsin hyvä ja
tällä lainsäädännöllä on
entisestään tarkoitus sitä parantaa.
Samaan aikaan kuitenkin osa maataloudesta on merkittävissä kannattavuushaasteissa,
ja kun meillä kerran on näin erinomaista maataloustuotantoa,
niin kun hallituksella on tämä erinomainen Team
Finland -toiminta, jolla parasta suomalaista osaamista
yritetään entistä vahvemmin sitten saada
vientituotteiksi, joilla sitten tuota ulkomaankauppaa, kauppatasettamme,
vahvistamme, ulkomaankauppaamme lisäämme, niin
myös tämä elintarvikevienti todella otettaisiin
vahvasti osaksi tätä kokonaisuutta, niin kuin
hallituksen piirissä varmasti onkin jo suunniteltu, koska
erinomaiset suomalaiset elintarvikkeet olisivat varmasti hyviä vientituotteita,
arvokas lisä meidän maaseudun tulevaisuuden toimeentuloon
sitä kautta.
Tosiaan on hyvä, että tämä lainsäädäntö tulee nyt
hyväksyttäväksi, ja toivottavasti tästä saadaan
sitten lisävauhtia tähän suomalaiseen
elintarvikevientiin, joka varmasti omalta osaltaan myös
sitten tätä omaa elintarvikeomavaraisuuttamme
olisi omiaan vahvistamaan.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Todellakin on tärkeää,
että pelisäännöt ovat selvät
niin lemmikkieläinten kuin tuotantoeläinten maahantuonnin
kohdalta, ja erityisesti lemmikkieläinten kohdaltahan tämä tilanne
ei näin ole ollut.
On todella villiä toimintaa sekä lemmikkikoirien
että -kissojen osalta. Oikeastaan se on ollut oikein
tällainen ihailtu must-juttu, että tuodaan jotain
Viron karanneita koiria tänne tai roomalaisen kissatarhan
kissoja, joita ei todellakaan ole tarkistettu tautisuojaan nähden.
Niillä voi olla merkitseviä seurauksia koko meidän
lemmikkieläin- ja tuotantoeläinkantaan.
Edustaja Leppä tuossa nostikin alkupuheenvuorossaan
oikeastaan yhden erittäin tärkeän seikan
tästä lainsäädännöstä,
sen seikan, että maataloustuotanto ei kestä yhtään
enää lisää rasitteita. Tämä hallitus
on jo säätänyt lukuisia erilaisia raportteja
ja toimenpiteitä, mitä maatiloilla pitää tehdä,
ja nykypäivänäkin maanviljelijän
työajasta menee jo kohtuuttomasti siihen, että täytetään erilaisia
blanketteja, joista itse asiassa kukaan ei juurikaan hyödy.
Itseltänikin meni tuossa yksi päivä siihen,
että ne asiat, jotka muutoinkin jo oli kyllä huomioitu, raportoitiin
jälleen kerran nimenomaan palo- ja pelastustoimen osalta
ja sitten kiikutettiin tämä raportti kuntaan,
eli sinne sitten voi palon sattuessa soittaa ja kysyä toimenpiteitä.
Eli tällaisia turhia raportointeja emme enää yhtään
sinne tiloille halua. Mutta toivon, että tämä todellakin
siten toteutetaan, että olemassa olevilla papereilla byrokratian
osalta selvitään.
Ja toinen pieni asia, minkä vielä nostan,
on se, että kalankasvatuksessa tulee jatkossakin huolehtia
siitä, että maksut tulevat valtiollisesti, mikäli
vakavia tautitapauksia joudutaan saneeraamaan.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! On hyvä, jos tämän
lain tarkoituksena on todellakin ennaltaehkäistä eläintauteja.
Tämä on vakava asia, ja tämä koskee
myöskin ihmisiä, sillä osa taudeista
on niin sanottuja yhteisiä ihmisillä ja eläimillä olevia
tauteja. Tästä puhutaan paljon myös Pohjoismaiden
neuvostossa Yksi terveys -käsitteen alla. On tärkeää,
että kansainvälinen työ myöskin
vahvistuu ihmisille ja eläimille yhteisten tautien kohdalla,
ja siinä mielessä Euroopan unionilla on erittäin
tärkeä rooli.
Kiinnittäisin huomiota siihen, että monissa Euroopan
maissa käytetään paljon antibiootteja turhan
takia ennaltaehkäisemään tauteja. Tämä sitten
aiheuttaa antibioottiresistenssiä, joka taas tarkoittaa
sitä, että moniin tauteihin ei löydy
sitten enää sopivaa lääkettä.
Eli tämä lakiesitys on oikein hyvä,
kun sillä pyritään puuttumaan eläintauteihin
jo ennen kuin niitä syntyykään.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Esillä oleva lakiesitys on
erittäin tervetullut, ja tämmöistä tarvitaan.
Ja erityisesti on oikeastaan hyvä, kun valiokunnan kannanoton
loppuvaiheessa pohditaan sitä, että kun kokonaisuudistetaan
lainsäädäntöä, niin
täytyy huomioida se, olisiko pakollinen tunnistusmerkintä välttämätön.
Itse koiraharrastajana täytyy todeta, että rotukoirista
lähes sataprosenttisesti kaikki ovat jo tunnistemerkittyjä.
Sitä kautta tämä erityisesti helpottaisi
tullin valvontatoimenpiteitä, että meillä niiden
laittomasti maahan tulevien koirien kohdalla jo siinä vaiheessa,
jos ei niitä ole tunnistusmerkitty, voitaisiin todeta,
että on parempi sitten myös tähän
terveyden tarkastukseen keskittyä. Tämä mahdollistaa
ehkä tämmöisen riskiperusteisemman ja
ennalta ehkäisevän tarkastustoiminnan, ja sitä kautta
tämä on erittäin kannatettava lainsäädäntöuudistus.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten äsken esille tuli muun muassa
Lepän esityksessä, niin tämä on
erittäin hyvä ja tärkeä kokonaisuus.
Hyviä uudistuksia tähän on työn
alla, mutta nyt meidän pitäisi kuitenkin muistaa,
kun on kyse eläintaudeista, eläinsuojelusta, eläinten
tilasta, että suurin osa ongelmista, joita eläintiloilla
on, johtuu isäntien, isäntäväen jaksamisesta,
elikkä ei ole kyse ainoastaan eläintensuojelusta
vaan siitä, että isäntäväkeä tulee suojella,
auttaa heitä jaksamisessa, katsoa, millä tavalla
voidaan auttaa heitä tässä tilanteessa eteenpäin.
Elikkä juuri niin kuin edustaja Kalmarikin sanoi tuossa,
ei aina pitäisi miettiä, miten rangaista tätä isäntäväkeä siitä,
että kaikki sillä tilalla ei ole eläintensuojelun
osalta mennyt parhaalla tavalla, vaan mietitään,
miten autetaan maanviljelijöitä ja yleensäkin
eläintenhoitajia siitä tilanteesta selviämisessä.
Yleiskeskustelu päättyi.