3) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi tieteellisiin tai
opetustarkoituksiin käytettävien eläinten
suojelusta sekä eläinsuojelulain muuttamisesta
Jari Leppä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Ettei unohdu, niin kuin äsken unohtui
kiittää myös perustuslakivaliokuntaa
ripeästä ja hyvästä työstä äskeisenkin
lain osalta niin kuin myöskin tämän koe-eläinlain
osalta, saimme sieltä erinomaisen hyvät nuotit
näihin meidän pykälämuutoksiimme,
mitä myöskin tämä koe-eläinlaki
sisällään pitää.
Puhemies! Tämä koe-eläinlaki on täysharmonisointidirektiivi
ja sen soveltaminen Suomessa, mikä tarkoittaa sitä,
että meidän täytyy niin terminologisesti
kuin kaikella muullakin tavalla harmonisoida oma lainsäädäntömme.
Meillä on ollut liikkumavara hyvin pieni tässä asiassa,
ja tämä ryydittää tämän
lain valmistelua kuten myöskin valiokuntakäsittelyä ja
sitä ehdotusta, jonka maa- ja metsätalousvaliokunta
tästä on tehnyt.
Mutta muutama periaate lyhyesti.
Yksi asia on se, että koe-eläintoiminta on
ja tulee säilymään ja sen tulee olla
erittäin tiukasti säädeltyä,
selkeästi valvottua ja niin avointa kuin se ikinä mahdollista
on. Myöskin siellä pitää noudattaa
tätä 3R-periaatetta elikkä eläinkokeiden
korvaamista, vähentämistä ja parantamista, ja
näitä kolmea periaatetta tämä 3R
tarkoittaa. Se menee koko tämän lainuudistuksen
lävitse.
Niin kuin totesin jo, tuo terminologia muuttuu nyt tämän
myötä. Enää ei puhuta koe-eläintoiminnasta
vaan puhutaan hanketoiminnasta, ja kun näin on, niin valiokunta
kiinnittää erityisesti huomiota siihen, että tiedotustoiminnassa
ja siinä, millä tavoin tästä asiasta
kerrotaan kaikille meille suomalaisille, täytyy tulla selväksi,
että kysymys on koe-eläintoiminnasta. Olkoon tämä selvä vihje
ja ohje kaikille, jotka tekevät sitä työtä ja
tiedottavat siitä, että puhuvat koe-eläintoiminnasta
ja -hankkeista, että ei puhuta pelkistä hankkeista.
Se saattaa hyvinkin johtaa harhapoluille tämän
asian osalta.
Koe-eläintoiminnan avoimuutta lisätään, eläinten
hyvinvointiryhmään ja siihen liittyvään laaja-alaisuuteen
on kiinnitetty huomiota ja sitä on kohennettu, eläinsuojelun
neuvottelukuntaa on vahvistettu, valvontaa on vahvistettu tässä laissa
ja kirjanpito- ja raportointivelvollisuutta. Tämä viimeksi
mainittu tuo mukanaan väistämättä sen,
että meillä hallinnollisuus lisääntyy. Siitä ei
päästä nyt yli eikä ympäri,
ja perinteiseen tapaan maa- ja metsätalousvaliokunta ei
pidä hallinnon lisäämisestä.
Nyt me olemme pakon edessä, me joudumme sitä lisäämään,
raportointia lisäämään. Se on
fakta tämän asian osalta, mutta valiokunta kiinnittää huomiota
ja pitää välttämättömänä,
että nämä kirjanpito- ja tilastointivaatimukset
toteutetaan käytännössä siten,
että hallinnollinen työmäärä ei
merkittävästi lisääntyisi nykyiseen
verrattuna, eli kiinnitetään niihin prosesseihin
huomiota ja lisätään riittävää ohjeistusta
ja sähköisten järjestelmien hyväksikäyttöä.
Puhemies! Oikeastaan lopuksi ennen noita pykäliä vielä yhden
asian tästä nostan esille, ja se on irrallaan
tavattavat eläimet ja villit eläimet ja niiden
mahdollinen käyttö koe-eläiminä.
Tämä on käytännössä kiellettyä.
Tähän tehdään oikeastaan vain
yksi poikkeus, ja tämä poikkeus on niitä tutkimuksia
varten, jotka voisivat olla näiden eläinten, kyseisten
eläinten tai eläinlajien, terveyteen liittyvät
tieteelliset kartoitustutkimukset, hyvinvointia selvittävät
tutkimukset tai eläinten ekologisia vaikutuksia selvittävät
tutkimukset. Oli pelkoa vähän tässä julkisuudessakin tämän
lainvalmistelun yhteydessä, että irrallaan tavattavat
eläimet tai villieläimet joutuisivat nyt tutkimuskohteiksi.
Tämän lainuudistuksen myötä missään
nimessä näin ei ole, ja siitä voimme olla
huoleti. Ne ovat hyvin hyvin tarkasti rajattuja, ja missään
tapauksessa varsinaista koe-eläintoimintaa näillä äsken
mainituilla eläinlajeilla ei tapahdu lainkaan, vaan se
on ainoastaan niiden itsensä terveyttä vaaliviin
tutkimuksiin.
Puhemies! Lyhyesti nämä pykälät,
mihin valiokunta esittää muutoksia: 2 §:ään,
soveltamisalaan, 9 §:ään, hyvinvointiryhmään,
28 §:ään, hankkeessa käytetyn
eläimen luovuttamista, palauttamista ja vapauttamista koskeviin
lupaehtoihin, 32 §:ään, ratkaisuvaltaan,
ja 56 §:ään, muutoksenhakuun.
Puhemies! Tämäkin mietintö on yksimielinen.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Kuten hallituksen esityksessä mainitaan,
eläimiä saisi pitää vain tieteellisiin
ja opetustarkoituksiin ja tärkeistä syistä eikä eläimille
pitäisi tuottaa mahdollisesti tuskaa. Ja niin kuin täällä jo
aiemmin puhuttiin, niin puhutaan myös näistä vaihtoehtoisista,
korvattavista eläinkokeista.
Hyvänä osoituksena on Tampereella FICAM eli
vaihtoehto eläinkokeille. Tampereen yliopiston vaihtoehto
eläinkokeille -keskus FICAM on ensimmäisiä maailmassa,
Saksa mukana, eläinkokeille vaihtoehtoisia menetelmiä järjestelmällisesti
kehittävä keskus. Tässä on kehitetty
menetelmä, jota voidaan käyttää eläinkokeiden
sijaan tai niiden täydentäjänä syöpä-,
silmä-, reumalääkkeiden kehittämisessä,
ja menetelmä on todettu hyvin päteväksi.
Kun tiedämme, että tällä hetkellä tosiaan
koe-eläimiä käytetään
noin 130 000 kappaletta vuosittain, hiiriä ynnä muita,
ja näitähän kasvatetaan labrassa, niin
on erittäin toivottavaa, että tämmöinen
vaihtoehtojärjestelmä onnistuisi myös meillä Suomessa,
koska me ihmiset myös tiedämme, että ovat
ne pienempiä tai suurempia eläimiä, niin
kyllähän niillä sitä tuskaa
myös on. Toivottavasti päästään
joskus siihen, ettei yhtäkään eläintä tarvitsisi
surmata ja rasittaa ja niille kärsimystä tuottaa.
Tytti Tuppurainen /sd:
Arvoisa puhemies! "Laki tieteellisiin tai opetustarkoituksiin
käytettävien eläinten suojelusta" — tässä on
kansanomaisemmin kysymys laista koe-eläinten käytöstä.
Kuten maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtaja Jari
Leppä tuossa totesi, me valiokunnassa olimme sitä mieltä,
että terminologian tulee näiltä osin
olla mahdollisimman kansantajuinen ja ymmärrettävä,
ja olimme sitä mieltä, että kaikessa
julkisessa tiedotuksessa tulee edelleen käyttää kansalaisille
tuttuja termejä. Siis koe-eläinlaista tässä on
kysymys.
Tässä on siis tarkoitus laittaa täytäntöön
EU:n koe-eläindirektiivi, ja tässä noudatetaan
tiukkoja eläinsuojelullisia ja kärsimystä vähentäviä periaatteita,
jotka tunnetaan kansainvälisesti kolmen R:n periaatteina:
reduction, refinement ja replacement eli eläinkokeiden
korvaamisen, vähentämisen ja parantamisen periaate.
Eläinkokeita ei siis haluta täysin kieltää,
koska on tiettyjä painavia syitä, miksi niitä edelleen
tulee käyttää, mutta on syytä huomata,
että esimerkiksi kosmeettisiin tarkoituksiin Suomessa ei
ole koe-eläimiä käytetty enää pitkään
aikaan.
Johtavana periaatteena tulee olla eläinten hyvä hoito
ja tuskan ja kärsimyksen vähentäminen,
ja tältä osin laki on kyllä hyvin tiukka.
Esimerkiksi irrallaan tavattujen eläinten käytöstä tai
eläinten uudelleenkäytöstä,
jo koe-eläintoiminnassa olleiden eläinten uudelleenkäytöstä,
vastaaviin tarkoituksiin on olemassa erittäin tiukat määräykset.
Valvontaa myöskin kehitetään ja valvonta keskitetään
Etelä- ja Itä-Suomen aluehallintovirastoihin,
ja tulee myös uusia valvonnan tehokkaita välineitä,
esimerkiksi tällaiset ennakolta ilmoittamattomat tarkastuskäynnit
ovat uuden lain mukaan mahdollisia.
Mutta, arvoisa puheenjohtaja, tältä osin maa- ja
metsätalousvaliokunnan mietintö on hyvä ja hyväksyttävissä.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Maa- ja metsätalousvaliokunnan jäsenet
ovat olleet todellakin hyvin tähän asiaan perehtyneitä ja pyrkineet
kaikilla tavoin edistämään tämän
direktiivin henkeä, jonka siis on tarkoitus kaikilla tavoin
noudattaa periaatetta, jossa eläinkokeet mahdollisesti
korvattaisiin, niitä vähennettäisiin ja
niitten laatua eläimen kannalta parannettaisiin. Tämän
3R-periaatteen kaikissa eläinkokeitten vaiheissa siitä lähtien,
kun niin sanotulle hankkeelle annetaan lupa, tulee olla läsnä,
ja eläinkokeitten kaikissa vaiheissa tulee olla mukana
myös vaihtoehtoisten menetelmien asiantuntemusta.
Meillä on sairauksia, jotka vielä tällä hetkellä valitettavasti
vaativat eläimillä tehtyjä kokeita. Mutta
aivan kuten edustaja Mäkipääkin totesi, niin
pyrkimyksenä tulee olla tilanne, jossa eläinkokeet
tekevät itsensä tarpeettomiksi.
On tärkeätä, että eläinkokeita
koskeva kieli on ymmärrettävää,
ja tähän valiokunta kiinnittikin huomiota. Direktiivin
kieli ja tämän lakiesityksen kieli on aika monimutkaista,
mutta on tärkeää, että kun eläinkokeista
raportoidaan, niistä kerrotaan, niin kieli on silloin sellaista,
että se on kaikkien ymmärrettävissä.
On tärkeää pitää yllä kansalaiskeskustelua,
niin että eläinten hyvinvoinnista kaikin tavoin
kiinnostuneet ja huolissaan olevat ihmiset pääsevät
osallistumaan tähän keskusteluun.
Valiokunta otti esille myös, että eläinten
luovuttamisesta sopivaan hoitoon päättäisi
hyvinvointiryhmä. Tämä olisi oikein hyvä muutos,
sillä hyvinvointiryhmän jäsenet tuntevat
eläimet jopa yksilökohtaisesti ja voivat päättää,
millainen jälkihoito eläimelle olisi paras mahdollinen.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Suuren valiokunnan kokous on alkamassa, joten tämän
asian käsittely on valitettavasti keskeytettävä.