12) Hallituksen esitys tonnistoverolaiksi ja laiksi verotustietojen
julkisuudesta ja salassapidosta annetun lain 6 §:n muuttamisesta
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Esittelen valtiovarainvaliokunnan mietinnön
varustamojen tonnistoverolaista tälle harvalukuiselle mutta
varmasti tämän asian suhteen sitäkin laadukkaammalle
kuulijakunnalle.
Valiokuntahan esittää tämän
hallituksen tonnistoverolakiesityksen hyväksymistä muutoksitta
tai vain eräin pienin teknisin muutoksin. Esitämme
tätä myös yksimielisesti ja tämä siitä huolimatta,
että ihan kiivaitakin kannanottoja ja viime hetken vetoomuksia
valiokunnalle ja sen verojaostolle tuli siitä, että lakiin
olisi pitänyt tehdä muutoksia, jotka olisivat
tehneet tämän varustamoyhtiöille esitettyä edullisemmaksi.
Veroasiat, arvoisa puhemies, ovat usein aika monimutkaisia,
ja tämä tonnistoverojärjestelmä on
sitten varmasti näistä monimutkaisista veroasioista
vielä ihan monimutkaisimmasta päästä, joten
muutamalla sanalla, arvoisa puhemies, vähän selostan,
mistä tässä on kysymys.
Tonnistoverohan olisi siis varustamoille vaihtoehtoinen järjestelmä normaalille
yhtiöiden tuloverottamiselle. Kyse on siitä, että varustamoyhtiöiden
toiminta jaettaisiin tonnistoverotettavaan osaan ja tuloverotettavaan
osaan. Tonnistoverotettavaa olisi varsinainen meriliikenne ja kuljetustoiminta.
Tuloverotettavaan puoleen jäisi sitten muu, esimerkiksi
tuliaismyynti, joka on se myynti, joka on tarkoitettu kulutettavaksi muualla
kuin siellä itse aluksella, laivalla.
Tonnistovero ei ehkä ylipäätään
niinkään ole semmoisessa perinteisessä mielessä vero,
vaan se on itse asiassa verotuki varustamoille, eli kyse on siitä,
että yhtiöiden tuloverotuksen sijaan varustamoiden
kuljetustoimintaa verotetaan kiinteällä, alusten
tilavuuteen elikkä nettotonnistoon perustuvalla verolla,
joka on käytännössä erittäin
alhainen, ehkä voi sanoa, että miltei nimellinen
vero, elikkä siitä tulee tämä,
että on kyse tavallaan verotuesta. On kuitenkin otettava
huomioon se, että tonnistoverotusta sovelletaan siihen voittoon,
joka jätetään yritykseen, siihen, jota
ei jaeta omistajille osinkona. Jos sitten voittoa varustamoyhtiö jakaa
omistajille osinkona, sitä koskee ihan normaali yhtiöiden
tuloverotus 29 prosentin verokannalla yhtiöveron
hyvitys mukaan lukien. Vero on siis kiinteä luonteeltaan, erittäin
hyvin ennakoitava ja se tukee voittojen pitämistä yrityksessä eli
sitä, että ne käytettäisiin investointeihin
eli alushankintoihin ja tätä kautta sen yksi pääajatus
on tukea aluskannan uudistamista. On siis hyvä muistaa,
että tällä tonnistoverolla ei tosiaankaan
ole oikeastaan mitään tekemistä yhtiön
voiton taikka tappion kanssa, vaan se perustuu pelkästään
nettovetoisuuteen. Koska tämä on edullinen järjestelmä,
sillä tavallansa on sitten näille varustamoyhtiöille
jonkunlainen hinta, elikkä hinta on se, että tähän
edulliseen järjestelmään tulee sitoutua
varsin pitkäksi ajaksi eli kymmeneksi vuodeksi. Jos siitä poistuu
aikaisemmin, siitä voi seurata sitten yhtiölle
tiettyjä veroseuraamuksia. Tietysti aina tämmöinen
pitkäaikainen sitoutuminen aiheuttaa tiettyjä jäykkyyksiä yhtiön
rakenteissa ja muita joustamattomuuksia. Kuten sanoin, muissakin
maissa tämä pitkä sitoutumisaika on tavallaan
hinta siitä, että ylipäätään
tämmöistä varustamoyhtiöille
edullista verojärjestelmää sovelletaan.
Tietysti kun asiaa vielä arvioidaan, täytyy muistaa
se, että varustamoelinkeinossa tämä bisnes
faktisesti tehdään paitsi varsinaisella rahtitoiminnalla,
kuljetustoiminnalla, sen lisäksi myös alusten
niin sanotulla oikea-aikaisella ostamisella ja myynnillä,
jolloin näillä yhtiöön jätettävien investointiin
tarkoitettujen varojen verokohtelulla on suuri merkitys
samoin kuin tietysti poistojärjestelmillä tuloverojärjestelmän
puolella. Elikkä voi sanoa kiteytetysti, että tonnistoverojärjestelmän
käyttöön ottavassa yhtiössä alusinvestointeihin
käytettävää tuloa ei käytännössä veroteta
juuri lainkaan tai hyvin nimellisesti.
Tähän järjestelmään
siirtyminen on tunnetusti tullut ajankohtaiseksi merenkulun kansainvälisen
kilpailun kiristymisen takia. Tämähän
on osa hallituksen päättämää merenkulun
tukipakettia, jolla on tarkoitus estää alusten
ulosliputukset Suomesta elikkä saada ne säilymään
suomalaisina aluksina, niin että se samalla varmistaa kotimaista
huoltovarmuutta, merenkulkualan osaamisen säilymistä Suomessa
ja myöskin tietysti kotimaisia työpaikkoja. Valiokunta
katsoo, että nämä tavoitteet ovat hyvin
tärkeitä, koska Suomi on omalla tavallaan saarivaltio
suhteessa keskiseen Eurooppaankin ja ulkomaankaupan rahtiliikenteen
vientitoiminnan turvaaminen vakaasti ja mielellään
kotimaisin voimin on tärkeää, koska meidän
merenkulkuumme liittyy myöskin talviolosuhteisiin liittyviä erityispiirteitä.
Merenkulun tukipakettiinhan sisältyy myöskin
muita osia kuin tämä tonnistovero. On syytä muistaa,
että miehistökustannustuki on rahallisesti paljon
merkittävämpi asia kuin tonnistovero voisi olla.
Miehistökustannustukeen on arvioitu menevän noin
70 miljoonaa euroa vuodessa. Tonnistoveron hyötyvaikutukseksi
on arvioitu noin 20 miljoonaa euroa vuodessa. Sitä ei voi
aivan tarkkaan miljoonalleen varmasti arvioidakaan.
Valiokunnalle tuli kritiikkiä tästä esityksestä varustamoalalta
ja myöskin osittain ammattijärjestöiltä.
Heillä oli yhteisiäkin kannanottoja siitä,
onko tämä tarpeeksi edullinen yhtiöille,
tulevatko varustamoyhtiöt siirtymään
tämän piiriin ja estääkö se
sitten käytännössä ulosliputusta. Valiokunta
tosiaan päätyi sitten kuitenkin pitkän harkinnan
myötä siihen, että järjestelmä esitetään
säädettäväksi hallituksen esittämän
mukaisena. Tähän vaikutti kyllä myös
se, että tällä alallahan on käynnissä aikamoinen
tukikilpailu ja valitettavasti myöskin Euroopan unionin
sisällä.
Alun perinhän oli ajatus, kun EU:ssakin merenkulun
tuen suosituksia annettiin, että siinä on kyse
kilpailukyvyn säilyttämisestä kolmansia maita
kohtaan. Mutta viime aikoina merenkulun tukikilpailukierre on kiertynyt
Saksan, Tanskan ja Ruotsin kautta myöskin Suomeen. Valiokunta pitää tätä tukikilpailua
monessa mielessä haitallisena. Valiokunta tukee tämän
vuoksi talouspoliittisen ministerivaliokunnan kannanottoa viime vuoden
toukokuulta, jonka mukaan Suomi pyrkii toimimaan kansainvälisissä yhteyksissä merenkulun
tukien rajoittamiseksi.
Myöskin valiokunta korostaa sitä, että ylipäätänsä verotuen
merkityksen mahdollisuuksien rajat täytyy myöskin
tässä yhteydessä tunnustaa, että sillä ei
voida korjata kaikkia merenkulun kilpailuongelmia.
Arvoisa puhemies! Tukikilpailun eskaloitumisen välttäminen,
verokilpailun laajenemisen välttäminen oli yksi
peruste sille, että valiokunta ei ole puoltanut varustamojen
esittämää vaatimusta siitä,
että veroton tuliaismyynti eli tax-free-kauppa sisällytettäisiin
tonnistoverolla verotettavaan toimintaan, vaan tax-free säilyisi
tuloverotettavalla puolella. Tämähän
oli ensimmäinen varustamojen keskeisistä muutosvaatimuksista.
Näin on tilanne tax-freen suhteen myöskin Ruotsissa,
jossa itsessään tonnistoverolakia ei ole käytössä ainakaan
vielä tähän päivään
mennessä, ja sama tilanne on myöskin Tanskan tonnistoverolaissa.
Eli jos ajatellaan Suomen lähialuetta, niin kaikki maat
toimisivat saman suuntaisesti. Englannissa on olemassa tonnistoverolaki,
jonka mukaan ilmeisesti jossakin määrin voidaan
sisällyttää tuliaismyyntiä tonnistoverotettavaan
toimintaan. Senkin tosiasiallinen soveltaminen on vielä hieman
epäselvää, mutta on muistettava, että Ison-Britannian
liikenteen osalta tuliaismyynti on aivan toisella tavalla pientä mittaluokkaa
kuin mitä se on Suomen lähialueitten liikenteessä,
jossa tuliaismyynti voi olla jopa puoletkin matkustajalaivavarustamojen
toiminnasta ja tuotosta.
Tämä oli yksi syy siihen, että pysytään
lähialueilla valitulla linjalla eikä lähdetä eskaloimaan
verokilpailua. Tax-freen ottaminen mukaan olisi saattanut johtaa
esimerkiksi siihen, että varustamoiden olisi ollut edullisempaa
siirtyä Ruotsista Suomen verotuksen piiriin. Valiokunta
ei pitänyt tarkoituksenmukaisena tämän
kehityksen edistämistä.
Toisaalta valtion verotukeen liittyy muitakin kuin kansainvälisiä kilpailuongelmia,
myöskin kotimaisia kilpailutekijöitä juuri
sillä alueella, jossa on kyse muusta kuin merenkulun ydintoiminnasta
elikkä kuljetuksista. Erityisesti kotimaiset kilpailuongelmat
koskevat matkustaja-aluksia, joiden osalta on varottava kilpailun
vääristymistä kotimaisen hotelli-, ravintola-,
huolinta- ja päivittäistavarakaupan suhteen.
Tax-freen ohella toinen pääasia, jota varustamot
ja viime aikoina myös alan ammattijärjestöt ovat
kritisoineet ja halunneet korjata, on ollut niin sanotun piilevän
verovelan kohtelu silloin, kun varustamo siirtyy tuloverojärjestelmästä tonnistoverojärjestelmään.
Piilevä verovelka liittyy tuloverojärjestelmään,
ja varustamot ovat jopa ehdottaneet, että piilevä verovelka
olisi pitänyt siirtää yritysten vapaaseen
omaan pääomaan sen sijaan, että se jää edelleen
vaikuttamaan varustamojen verotukseen. Myöskin varustamot
olivat sitä mieltä, että sen ajan, jonka
aikana varustamon on hankittava uusia aluksia, ennen kuin piilevästä verovelasta
tulee veroseuraamukset, olisi tullut olla pitempi kuin tässä esitetty
3 vuotta.
Piilevä verovelka liittyy tuloverojärjestelmän niin
sanottuun menojäännöspoistojärjestelmään, joka
tarkoittaa yksinkertaistettuna sitä, että nykyisessä tuloverojärjestelmässä varustamot
ovat voineet tehdä nopeutettuja, varsin reiluja poistoja
aluskannoistaan ja lykätä alusten luovutusvoittojen
verotusta. Näistä nopeutetuista, voidaan sanoa
lainausmerkeissä "ylisuurista" poistoista on muodostunut
niin sanottu piilevä verovelka elikkä verotusta
on voinut lykätä myöhempään
ajankohtaan.
Tuloverojärjestelmässä piilevä verovelka
voi tulla maksuun, jos varustamo myy aluksia, mutta ei vastaavasti
hanki uusia tilalle, jolloin aina kertyisi uutta poistettavaa. Tämä on
miljardiluokan kysymys niin valtion, verottajan kannalta, kuin myöskin
varustamoyhtiöitten kannalta, koska piilevää verovelkaa
on kertynyt vuosien aikana sen verran runsaasti.
Valiokunnan puolelta tuettiin hallituksen esittämää kantaa
siitä, että piilevää verovelkaa
ei tässä yhteydessä ikään
kuin unohdeta, voisi sanoa, että ei muuteta velkoja saataviksi
sen takia, että juuri tämä piilevän
verovelan maksuuntulon välttäminen voi saada varustamot
uudistamaan aluskantaansa ja pitämään
sitä omistuksessaan. Eli jos piilevän verovelan
vaikutus kokonaan eliminoitaisiin, voisi käydä niin,
että vähitellen varustamo olisi tonnistoverojärjestelmässä ja
vähitellen myisi kaikki aluksensa. Sieltä ei tulisikaan sitten
mitään aiemman järjestelmän
mukaisesti kertynyttä veroa maksettavaksi, vaan se olisi
tavallaan kahta kautta varustamolle erittäin edullinen.
Valiokunta pitää sopivana myöskin
jälleenhankinta-aikaa, joka hallituksen esityksessä on 3 vuotta,
eli tämän 3 vuoden aikana olisi uusi alus hankittava,
niin että silloin veroseuraamusta ei tule eli piilevä verovelka
ei realisoidu.
Myöskin varustamot kritisoivat siitä, että ilmoittautumisaika
tonnistoveron piiriin olisi ollut pitempi kuin esitetty 12 kuukautta,
mutta valiokunta kuitenkin toteaa, että käytännössä tämä menettely
antaa varustamoille 1,5, jopa kahdenkin vuoden järjestelyvara-ajan,
että 12 kuukautta on ehkä enemmän nimellinen
aika. Muutenkin valiokunta toteaa, että monet niistä kannanotoista,
joita tuli alan toimijoilta, jostakin syystä perustuivat
monelta osin vanhoihin esityksiin, johonkin aikaisempaan esitykseen
kuin siihen hallituksen esitykseen, joka tänne eduskuntaan
tuli. Siinä mielessä oli jonkun verran väärinkäsityksiä ja
tietokatkoksia tässä asiassa.
Valiokunta myöskin arvioi muiden maiden tonnistoverojärjestelmiä,
varsinkin Ison-Britannian ja Tanskan. Valiokunta tuli siitä siihen
käsitykseen, että hallituksen esitys vastaa kyllä suurin
piirtein näitä muita tonnistoverojärjestelmiä. Jossakin
maassa on joku toinen kohta kireämpi ja toinen kohta löyhempi,
mutta myöskin täytyy ottaa huomioon se, mikä on
ollut kunkin maan alkuperäinen verojärjestelmä ja
mitkä ovat sen erityispiirteet. Tämä vertailu
suoraan ei ole niin kovin yksinkertaista.
Arvoisa puhemies! Kuntien yhteisöveroja tähän
tonnistoveroon siirtyminen jonkun verran vähentää erityisesti
Ahvenanmaan osalta. Kuitenkin Ahvenanmaan edustajat voimakkaasti puolsivat
tätä tonnistoverojärjestelmää ja
itse asiassa vaativat sen parantamista, koska tämän
alan yleinen elinvoima ja sen tuomat työpaikat ja muut
tulot ovat niin tärkeitä Ahvenanmaan maakunnalle,
että myöskin yhteisöverojen vähentyminen
siinä voidaan ikään kuin sietää.
Myöskin on otettava huomioon, niin kuin äsken
mainitsin, tonnistoverojärjestelmän tietynlainen
rajallisuus Suomen tilanteessa, koska Suomen yhtiöverojärjestelmä on
ollut aikaisemminkin kohtuullisen hyvä varustamoille, koska
ne ovat voineet soveltaa niin sanottuja vähän
nopeutettuja poistoja, jolloin on rajansa sillä, miten paljon
ylipäätään tällä yhtiöverolainsäädännöllä voidaan
vaikuttaa merenkulun kilpailuongelmien hoitoon.
Tätä asiaa tulee toki valiokunnan mielestä seurata
tarkkaan myöskin valtion puolelta, koska kyseessä on
varustamoille tietyllä tavalla jäykkä järjestelmä,
johon niiden on sitouduttava kymmeneksi vuodeksi, eivätkä ne
voi omatoimisesti sieltä poistua, vaan jos joitakin pulmia
tulee, nämä muutokset on tehtävä valtion
toimesta. Tosiaan ne eivät voi poistua ilman, että tulee
veronkiristysseuraamuksia.
Myöskin valiokunta on todennut, että jos näitä merenkulun
kilpailuongelmia edelleen on, niitä tulisi hoitaa mieluimmin
muiden tukijärjestelmien kautta. Lähinnä kai
silloin tulee kysymykseen miehistötukijärjestelmä.
Siltä osinhan on Suomessa vähän erilainen
ratkaisu kuin Ruotsissa erityisesti matkustaja-aluksien kohdalta,
jotka tätä esitystä ovatkin eniten kritisoineet,
koska Ruotsissa matkustaja-alusten miehistökustannustuki
on suurempi kuin Suomessa.
Valiokunnassa oltiin hyvin tietoisia siitä, että matkustajalaivavarustamoille
tämä ei ole niin houkutteleva kuin rahtilaivoja
ylläpitäville varustamoille. Oikeastaan tämä kritiikki
matkustaja-alusten kohdalta siinä mielessä olikin
tiedossa. Tietysti on todettava sekin, että tämähän
on vapaaehtoinen valinta varustamoille. Tämän
ei ole tarkoituskaan olla pakollinen järjestely. Siinä mielessä tämän
piiriin voi tulla tai sitten ei. Myöskin on muistettava
se, että kyse ei ole nyt ainakaan matkustajavarustamoitten
kohdalla siitä, että nykyisellään
kannattamaton toiminta pitäisi saada kannattavaksi — päinvastoin
sehän on erittäin kannattavaa toimintaa — vaan
kyse on vain siitä, onko se jossakin maassa mahdollista saada
vieläkin kannattavammaksi jonkun toisen maan vero- ja tukijärjestelmillä.
Valiokunta halusi priorisoida lastirahtialusten asiaa huoltovarmuusnäkökulman
kannalta ja myöskin kotimaisen kilpailuongelman välttämiseksi.
Valiokunta ei ole arvioinut tämän lain vaikutuksia
laivatilauksiin ja telakoitten työllisyyteen. Lisäksi
on, arvoisa puhemies, muistettava, että Viron EU-jäsenyys
voi tuoda muutoksia tällä alalla lähivuosien
aikana. Sekin voi tuoda tarpeen ottaa tämä tonnistoverolaki
myöskin valtion puolelta uuteen tarkasteluun, mutta se
on sitten sen ajan murhe, eikä sitä pysty vielä ennakolta
arvioimaan.
Toivon, arvoisa puhemies, että ylipäätänsä joku
tolkku saataisiin tähän merenkulkualan tukikilpailuun
ja verokilpailuun. Mielestäni siinä olisi Euroopan
unionille paljon tekemistä.
Gunnar Jansson /r:
Värderade fru talman! Utskottsordförandens
presentation av tonnageskattelagförslaget var ingående,
fullständig och kompetent. Tack för det! Jag skall
uppehålla mig med några ord kring utskottet ställningstaganden och
försöka att också ha någon idé om
hur framtiden ser ut, därför att det finns en
framtid för sjöfarten också, även
om man inte alltid tror det.
Utskottet, alltså finansutskottet, har lämnat
ett gediget betänkande. Den sjöfartsexpertis som
går att uppbringa i vårt land har hörts
och betänkandet går långt utöver ämnet,
tonnageskatten i vårt skattesystem. Med andra ord tjänar
finansutskottet och dess skattedelegation ett erkännande
för analysen av läget inom näringen och
slutsatserna man kommit till. Tack för ett väl
utfört arbete.
Parterna inom sjöfarten är missnöjda
med resultatet av denna lagstiftning, liksom en del aktörer är
missnöjda med tidigare arrangemang. Konkurrerande grannländer
både i och utanför EU har förmånligare
villkor som vi nyss hörde av utskottsordföranden
Aula. Det stämmer också enligt min mening att
missnöje finns inom passagerarfartygsrederierna, inte inom
alla, men en del. Utskottet noterar missnöjet och erkänner
att det är berättigat, men vill inte använda
skatteinstrumentet för att minska på skillnaderna
i konkurrensläget.
Utskottet skriver i stället, kanske litet kryptiskt,
på sidan 10, och jag citerar i min version av betänkandet
så här: "Enligt utskottets mening är det
också skäl att överväga andra
alternativ till tonnageskatten än enbart fiskala utan att
lagens tillämpningsområde utvidgas mer än
vad som föreslagits. Därmed vore det möjligt
att nå ett sådant, i sig önskvärt
slutresultat att Finland har lika goda konkurrensvillkor som de
närmaste länderna och att utflaggningar inte skulle
behövas.
Som utskottet har konstaterat ovan kräver tonnageskattelagen
särskild uppföljning på grund av sin
rigida struktur men också på grund av omställningarna
i sjötransportbranschen. Av särskilt intresse är
EU-utvidgningen inom några år då bland
andra Estland, som är mycket konkurrenskraftigt i sjöfartssammanhang,
tas upp bland medlemsstaterna."
Detta betyder som jag ser det i klar text budgetmedel, budgetmedel
i stil med det Sverige har gjort och att ett sådant nettolönesystem
som i Sverige också skulle införas på passagerarfartygen
hos oss. Det har redan skett beträffande fraktfartygen,
dvs. ett nettolönesystem och kompensation av arbetsgivarkostnaderna
fullt ut. Därmed kunde man hålla kvar fartygen
i de egna registren och också förnya fartygen.
Men, då finns det en risk att en sådan störd
ordning leder till en ännu större överkapacitet
i östersjötrafiken än vad fallet är
idag. Och en konstlad konkurrens bör man inte upprätthålla, åtminstone inte
med skattemedel.
Alltså, den efterlysta uppföljningen av tonnageskatteregimen
måste utvidgas till branschens villkor i dess helhet. Här
måste EU, och här håller jag med ordföranden,
ta sitt ansvar ifall EU menar allvar med principen om konkurrens
och tillträde till marknaden på lika villkor.
I den uppföljningen som också utskottet efterlyser,
bör regeringen och branschens parter ta med möjligheten
till fartygsanskaffningsreserveringar på förmånliga
villkor, vilken möjlighet fungerade mycket bra hos oss
mellan 1948 och 1994.
Denna lag skapar ett sådant missnöje att
något kreativt går och måste gå att
skapa ur missnöjet blott viljan finns och parterna har
förtroende för varandra. Utskottet betänkande är ägnat
att skapa ett sådant förtroende. Därmed
menar jag att utskottet har gjort en betydelsefull insats och främjat
sjöfartens konkurrensvillkor genom sina iakttagelser, och
det är bra. Problemen är stora men de är
inte större än att de inte kan lösas.
Arvoisa rouva puhemies! Valtiovarainvaliokunta on tehnyt perusteellista
työtä ja ansaitsee tunnustuksen siitä,
että mietintö käsittelee merenkulkuelinkeinon
ehtoja laajemmin kuin ainoastaan verotuksen kannalta. Kun tasavallan
presidentti antoi esityksen, siis 234/2001, valtioneuvosto
antoi lausuman, jonka mukaan koko merenkulkuelinkeinon tilannetta
ja kilpailukykyä on seurattava ja se ryhtyy tarvittaessa
toimenpiteisiin, jos toimijat eivät pärjää,
kun kilpailijamaat antavat suuremmat tuet, kun tukikilpailu sotkee
markkinoita siinä määrin, että normaali markkinatalous
ei toimi.
Valiokunta on luonnollisista syistä samaa mieltä hallituksen
kanssa ja yksimielinenkin ja toteaa periaatteessa ymmärtääkseni
kaksi asiaa: 1) Merenkulun kilpailukyky on turvattava. 2) Fiskaaliset
keinot eivät riitä tähän, tai
niitä ei pidä käyttää tarkoituksiin,
joihin ne eivät sovellu. Näin ollen merenkulkuelinkeinon
toimijat ovat tyytymättömiä tähän
lopputulokseen. Itse asiassa tyytymättömyys eräiden
matkustaja-alusvarustajien keskuudessa on niin syvä, että tästä on
tultava jokin rakentava reaktio.
Mielestäni valiokunnan mietintö antaa pohjan uudistuksiin,
joihin pitää ottaa mukaan kaikki toimintaedellytyksiin
liittyvät tekijät kapasiteettikysymykset mukaan
lukien. Nimittäin aina, kun markkinavoimat eivät
toimi, on kysyttävä, miksi näin on. Ovatko
tarjonta ja kysyntä tasapainossa? Jos eivät ole,
veronmaksajien euroja saa käyttää ainoastaan
varovasti ja harkiten, mahdollisesti myöskin isänmaallisesti.
Valiokunnan mietintö edustaa korkealuokkaista merenkulkutietoa.
Siinä olevat näkemykset ja huomautukset pitää materialisoida
kokonaisotteella, ja se pitää tehdä ripeästi.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja jo esitteli
mietinnön perusteellisesti ja seikkaperäisesti,
joten asia sinänsä on kaikille selvä.
Muutamia kohtia haluan kuitenkin tuoda esiin ja tavallaan painottaa.
Mietintöä valmisteltaessa verojaosto kuuli
lukuisan joukon asiantuntijoita, joista huomattava osa käytännössä on
tietyllä tavalla asianosaisia edunsaajia tämän
tyyppisen lain valmistelun yhteydessä. Valiokunta päätyi
täysin yksimielisesti mietintöön. Lähtökohtana
oli se, mikä on jo aikaisemmin mainittukin, että rajataan
mietinnössä pelkästään
verotukikysymykseen arvioimatta vaikutuksia mahdollisesti laivatilauksiin
ja sitä kautta työllisyyteen. Se rajaus on tehty
tietoisesti.
Kaiken kaikkiaan merenkulun tukipaketti on tällä hetkellä varsin
mittava, mikä ilmenee muun muassa hallituksen esityksestä,
jonka mukaan merenkulun pääelinkeinoa tuetaan
614 miljoonalla markalla vuoden 2001 tasossa, sen lisäksi matkustaja-alusvarustamoita
tax-free-myynnin osalta noin miljardin markan arvosta, eli tuki
on tietenkin kohtalaisen mittava jo tällä hetkellä kokonaisuudessaan.
Tonnistoverossa on kysymys todella ei niinkään
verosta vaan tietyn asteisesta tukipaketista, jolla muutetaan verojärjestelmää niin,
että annetaan tilaisuus varustamoille siirtyä merenkulussa harkinnan
mukaan käyttämään hyväksi
tonnistoverojärjestelmää, jonka veron
määrä on lähinnä muodollinen.
Kun varustamoja nykyisellään verotetaan tuloverotuksessa
aivan kuten muitakin yhtiöitä, joutuvat ne maksamaan
käytännössä 29 prosentin
veron. Tosin todellinen efektiivinen vero muodostuu oleellisesti
alemmaksi, mikä johtuu elinkeinoverolain mukaisesta poistojärjestelmästä,
joka sallii niin sanotut ylipoistot, vuoteen 98 saakka 30 prosenttia,
sen jälkeen 25 prosenttia menojäännöksestä laskettuna.
Sehän laivojen osalta merkitsee oleellista etua sen takia,
että käyttöajathan ovat oleellisesti
pidemmät kuin minkä poistojärjestelmä sisällään
pitää. Kun jo käytännössä viiden
vuoden kuluessa on voitu poistaa 76 prosenttia hankinta-arvosta,
siitä voi päätellä, että tuki
sitä kautta verotuksen siirtämisen muodossa on
jo merkittävä.
Kun suurimmat näkemyserot asiantuntijakuulemisessa
lähinnä edunsaajien taholta liittyvät, niin
kuin täällä on aikaisemmin todettu, tuliaismyyntiin,
piilevän verovelan käsittelyyn ja alusten myyntitulojen
verottamisen osuuteen, niin on todettava, että se pidike,
mikä tällä hetkellä on jäämässä esityksen
mukaankin edelleen eli tämä niin sanottu piilevän
verovelan sisältö, on oikeastaan ainut pidike,
mikä tavallaan varmistaa sen, että toiminta jatkuu.
Kun varustamojen yhteenlaskettu kumulatiivinen poistoero selvitysten mukaan
vuonna 2000 oli 680 miljoonaa euroa, on kysymys verrattain suuresta,
tavallaan piilevästä, verovelasta, joka on tietenkin
se, mikä tähän mennessä on kertynyt
varustamojen tilinpäätökseen. Niinpä on
luonnollista, että valiokunta ei voinut päätyä mihinkään
muuhun ratkaisuun kuin siihen, mihin se päätyi
piilevän verovelan käsittelyn osalta, jota viime
vaiheen vetoomuksessa esitettiin varustamojen taholta siirrettäväksi
käytännössä omaan pääomaan,
mikä käytännössä tietenkin
tarkoittaisi sitä, että siinä vältytään
siirtyneeltä veronmaksulta.
Tax-free-myynti oli yhtenä keskeisenä asiana ja
on tietenkin summiltaan merkittävä. Aivan kuten
mietinnössä on todettu, on syytä korostaa
sitä, että tax-free-myynti todennäköisesti
ei sovi niihin puitteisiin, mitä komission kannanottojen mukaan
voidaan pitää merenkulun tukeen liittyvinä.
Toisaalta on syytä todeta se, että todennäköisesti
järjestelmä on kilpailua vääristävä tekijä.
Elikkä kohtuuton olisi se tilanne, että tuokin siirrettäisiin
tonnistoverotuksen piiriin. Perusteet ovat kestävät
sille, että tuo osuus säilyy normaalin elinkeinoverolain
alaisen verojärjestelmän piirissä.
Kaiken kaikkiaan mietinnössä on sivuttu tai kommentoitu
monia niitä kohtia ja väitteitä, jotka
asiantuntijakuulemisessa nousivat esille, jotka pääosin
kohdistuvat ennen lopullista hallituksen esitystä todennäköisesti
valmistelussa olleisiin luonnoksiin ja jotka monet asiat ovat tulleet korjatuiksi
jo hallituksen alkuperäisessä esityksessä.
Kaiken kaikkiaan pidän mietintöä sinänsä hyväksyttävänä,
johon näkemykseen olen yhtynyt myös valiokunnan
käsittelyn yhteydessä.
Syytä on korostaa edelleen vielä kuitenkin
sitä, mihin täällä on aikaisemmassa
puheenvuorossa viitattu, että on syytä seurata
verojärjestelmän ja tukijärjestelmien
vaikutuksia elinkeinoon ja tarvittaessa ryhtyä toimenpiteisiin,
mitkä välttämättömiksi
mahdollisesti osoittautuvat.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ensiksi sydämelliset kiitokset valiokunnan
puheenjohtajalle erinomaisesta esittelystä, joka helpottaa
omaa puheenvuoronpitoani merkittävästi.
Arvoisa puhemies! Näissä merenkulun tukiasioissa
on käsittelyn puolelta yksi semmoinen kiusallinen yksityiskohta,
että toisaalta niitä käsitellään
valtiovarainvaliokunnassa ja toisaalta liikennevaliokunnassa, joissa
on eri henkilöt. Vaikka samat puolueet ovatkin, niin siitä huolimatta siinä saattaisi
syntyä semmoinen eräänlainen hajontatilanne
eli että ei muodostuisi eräällä tavalla kokonaisuutta
tällaisesta tukipaketistakaan. Sellaista pelkoa esimerkiksi
tässä nyt ei ole pätkänkään
vertaa olemassa. Se, mitä on aikaisemmin tehty ja mihin
tulokseen valtiovarainvaliokunta on päätynyt,
ovat erittäin hyvin synkassa keskenään.
Tässä on ensinnäkin se perimmäinen
asia hyvin tullut esille eli se, minkä takia meidän
tarvitsee menetellä nyt merenkulun osalta niin kuin me olemme
menettelemässä. Se on huoltovarmuuden turvaaminen,
se on se perimmäinen kysymys. Se on se asia, johonka kaikki
nämä asiat ja ratkaisut pitää projisoida.
Koko järjestelmää täytyy tarkastella
huoltovarmuuden näkökulmasta, sillä sitten,
kun mennään hyvin pitkälle tukemisessa,
fiskaaliset vaikutukset ja tulovaikutukset häviävät
pois, koska rahat palautetaan elinkeinolle takaisin eli varsinaisesti
verotuloja ei yhteiskunta oikeastaan loppujen lopuksi saa ollenkaan.
Mutta huoltovarmuusnäkökohta on se perimmäinen
näkökohta. Huoltovarmuus taas ei voi kunnolla
toteutua, jollei aluskantaa uusita, jollei järjestelmä ole
systemaattisesti sellainen, että aluskantaa uusitaan. Näinhän
se asialaita on. Toinen ulottuvuus on se, että se aluskanta
on suomalaisten ohjattavissa, Suomen päätöksenteko-organisaatioitten
ohjattavissa, niin että kriisitilanteessa se aluskanta
on meidän valtiomme käytössä.
Siis nämä on ne reunaehdot. Tässä suhteessa tilanne
on siinä arkirealismissa aika kiusallinen.
Ensinnäkin — lähden täältä toisesta
päästä, helpommasta päästä liikkeelle — se
että elinkeino vaatii tämän piilevän
verovelan huomioon ottamista sillä tavalla kuin tässä nyt
on jo moneen kertaan selostettu, kuvaa sitä, että näille
perimmäisille valtio-organisaation pyrkimyksille ei anneta
sitä hyväksyvää merkitystä,
mikä niillä pitää olla. Elikkä siis
luodaan järjestelmä, jolla voidaan mahdollistaa
tämä aluskannasta tavallaan luopuminen.
Sitten toinen asia on, millaiseksi käytäntö on osoittautunut
sen jälkeen, kun me olemme näitä myönteisiä päätöksiä tehneet.
Nyt siis on tehty päätös kauppa-alusluettelon
puitteissa suomalaisten alusten miehistökustannuksia koskevan tuen
piiriin hyväksymisestä tämän
vuoden alusta lukien lastialuksien lisäksi myös
matkustaja-aluksista ja autolautoista. Tämä on
tapahtunut. Millaisia nyt ne kokemukset ovat olleet, ovatko ne olleet
synkassa sen mukaisesti, mitä eduskunta on päättänyt?
Ensinnäkin, mikä koskee rahtialuksia, jotka ovat
olleet miehistökustannusten osalta tuen piirissä jo
aikaisemmin, niin siellä on omistajayhteisönä ulkomaalaisomistuksessa
olevia tahoja, järjestelmiä, toisin sanoen tahoja,
jotka ovat meidän päätösvaltamme
ulkopuolella. Tätä asiaa tutkitaan parhaillaan
oikeuskanslerin toimesta. Olen tehnyt siitä kantelun. Eihän
tällä tavalla voi olla.
Sitten seuraavassa vaiheessa tulivat autolautat ja matkustaja-alukset
tämän järjestelmän piiriin. Kun
viime elokuussa täällä käytiin
lobbaamassa esimerkiksi Viking Linen toimesta tätä ratkaisua läpi,
niin toimitusjohtaja Eklund tähdensi minulle, että tässä on
ehdottomasti kysymys siitä, että Viking Linen
pitää voida uudistaa aluskantaansa, nykyisillä tuloilla
se ei onnistu, ja jos tuette sillä tavalla kuin me toivomme,
siis miehistötuki, niin silloin sen tuen me käytämme
tämän aluskannan uusimiseen eli panemme sen jemmaan
ja sillä pohjalla sitten uusimme.
Jokainen meistä tietää, millä tavalla
tämä jemmaus tapahtui. Se oli henkilökohtainen
omistajien lompakko, minne se jemmaus tapahtui, mutta ei siinä aluskantaa
uusittu pätkänkään vertaa. Ei siihen
varauduttu eikä mitään muutakaan. Toisin sanoen
kaikessa mahdollisessa toimitaan justiin toisella tavalla, kuin
eduskunta on perusteiksi tälle tukijärjestelmälle
päättänyt. Siis huoltovarmuuden kannalta
tilanne on absurdi.
Sitten toinen ulottuvuus koko tähän asiaan
on Euroopan unionin käyttäytyminen. Ei ole mitään järkeä siinä ollut
aikoinaan, että Euroopan unioni on organisaatiossaan eräällä tavalla
antanut signaalin, että ruvetkaapa nyt, arvoisat jäsenvaltiot,
kilpailemaan näillä merenkulun tuilla keskenänne.
Tämä on jotakin aivan käsittämätöntä.
Ja se teksti on vielä sellainen, että sitä sitten
voivat jokaisen jäsenvaltion toimijat eräällä tavalla
lukea niin, että joo, kun Ruotsi tekee nuin, niin meidän
pitää Euroopan unionin kehotuksesta voidaksemme
kilpailla lippuvaltiona Ruotsin kanssa vielä enemmän
laittaa tukea. Tällä tavalla voi syödä itsensä pois
maailmankartalta. Tässä on luotu sillekin malli.
Ikiliikkujakin on viime aikoina EU:ssa keksitty, nyt myös
itsesyöntijärjestelmä! Biologiassa sitä kutsutaan
murhatoukaksi, joka syö itseään omasta
persuksestaan.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Aika surullista on ollut seurata EU:n
tukikilpailua eri maiden kesken myös laiva-asioissa. Ei
tässä välttämättä mitään
järkeä kyllä pitkässä juoksussa
ole. Hyvä kysymys, mikä on haitallista kilpailua
ja mikä ei ole haitallista kilpailua. Jos tonnistoveron
vaikutus on arvioitu 17—25 miljoonaksi euroksi ja aikaisemmin
miehistökustannusten tuki noin 70 miljoonaksi euroksi,
vajaat 100 miljoonaa euroa tukea on sitten pitänyt hoitaa,
että jollain tavalla huoltovarmuus turvataan. Se on aika
paljon rahaa kuitenkin.
Valiokunnan mietinnössä todetaan, että kilpailunäkökohdat
pitää ottaa huomioon, koska laivathan kilpailevat
sekä hotellien että ravintoloiden ja myös
päivittäistavarakauppojen kanssa. Kun joskus matkustaja-aluksella
käy ja katsoo kaljakärryjen kiskomista pitkin
laivaa, mieleen tulee joskus joku muu yhteiskunnallinen asia tai
ongelma kuin huoltovarmuus. Ehkä voi olla, että olutverotukseenkin
jossain vaiheessa on pakko puuttua, ei siinäkään
mitään mieltä ole. Tämän
käsittelyn yhteydessä on väitetty, että tonnistoveroa
ei oteta käyttöön, koska tämä ei
ole tarpeeksi hyvä. Aika näyttää sitten,
otetaanko käyttöön. Joka tapauksessa
mahdollisuus siihen nyt annetaan, ja ne ovat sitten alan toimijat,
jotka tekevät omat ratkaisunsa tämän
jälkeen.
Gunnar Jansson /r:
Arvoisa rouva puhemies! Lähetekeskustelussa esitin,
että valtiovarainvaliokunta pyytäisi liikennevaliokunnan
lausuntoa tästä esityksestä juuri niistä syistä,
joista liikennevaliokunnan puheenjohtaja Pulliainen puhui. Olen
myöskin iloinen nyt huomatessani sen, miten taitavasti
valtiovarainvaliokunta on tehtävänsä suorittanut,
ja kuten sanoin, menee vielä laajemmallekin kuin ainoastaan
verokysymyksiin mietinnössään. Elikkä eihän
minulla silloin ollut pelkoa, ettei valiokunta pärjäisi,
mutta juuri sen synkkaamisen nimessä, koordinoinnin tarkoituksessa,
minulla oli sellainen idea, kun kuitenkin liikennevaliokunta on
asiantuntijavaliokunta liikenne- ja merenkulkukysymyksissä, mutta
kuten sanoin, hyvin kuitenkin meni.
Mitä ed. Pulliainen muuten sanoi yksittäisistä varustajista
tai laivanomistajista, minulla ei ole tarkoitus mennä sellaiseen
keskusteluun. Aikanaan sitten, kun tämä seuranta
tapahtuu, niin myöskin keskustellaan siitä, miten
kukin toimija on käyttäytynyt.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Mikkola.
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! On mieluisaa panna merkille se, että liikennevaliokunnankin
näkökulmasta mietinnössä on
huomioitu ne olennaiset substanssiasiat, mitkä, aivan niin
kuin ed. Pulliainen sanoi, ovat enempi liikennevaliokunnan varsinaista
ruisleipää ja toimialaa.
Arvoisa puhemies! Lopuksi haluan vielä todeta, että ihan
näin eduskuntasalinkin kautta mielellään
esittää kiitokset myös valiokuntaneuvokselle,
joka tähän työhön osallistui,
koska tämä asia, niin kuin sanoin, oli veroasianakin
poikkeuksellisen monimutkainen ja vaati lisätietojen ja kokonaisuuden
hallintaa ja myöskin varustamoalan sisäisen logiikan
ymmärtämistä, joka logiikka, niin kuin
olemme keskustelusta havainneet, ei toimi aina ihan samalla tavalla
kuin muiden yritysten logiikka ja suhtautuminen verotukseen. Siinä mielessä voimme
varmasti kaikki olla tyytyväisiä tähän
lopputulokseen.
Yleiskeskustelu päättyy.