Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Ruuan hinta nousee rajusti. Jo nyt juuston,
tomaatin, kurkun ja margariinin hinnat ovat muutamassa vuodessa
kaksinkertaistuneet, makaronin, kananmunien, porkkanan ja leivän
hinnat puolitoistakertaistuneet. Kaiken kaikkiaan suomalaisten ruokakori
on viimeisen 4 vuoden aikana kallistunut 30 prosentilla. Kipeimmin
nämä korotukset ovat iskeneet kaikista pienituloisimpiin.
Nyt kuitenkin on edessä ilmeisesti vielä rajumpia
hinnannousuja, ja nämä hinnannousut uhkaavat syödä loven
jopa keskituloisten ruokapöytään.
Miten hallitus aikoo taata, että ihmisillä on
tulevaisuudessa varaa terveelliseen ja monipuoliseen ravintoon,
ja aikooko hallitus esimerkiksi aikaistaa elintarvikkeiden arvonlisäveroaleaan?
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Voisin aloittaa, sitten joku toinen voi jatkaa.
Ensinnäkin Suomessa ruuan hinnannousu on ollut noin
2 prosenttia, kun se Euroopan unionin alueella on 3,5 prosenttia.
On totta, että vuodenvaihteessa tapahtui noin 6 prosentin
hinnankorotus siitä syystä, että kauppojen
ja teollisuuden välillä oli aika pitkät
toimitussopimukset. Kuitenkin me Suomessa olemme edelleen tilanteessa, jossa
nousupaine on huomattavasti pienempää, mitä se
on ollut unionin alueella. Mutta en suinkaan kiistä sitä,
etteikö selkeästi ruuan hinta ole nousussa. Syyt
siihen me toki tiedämme: kulutuksen kasvu ja kahtena peräkkäisenä vuotena maapallon
päätuotantoalueilla saatu heikko sato ja samalla
sitten se, että bioenergian tuotantoon käytetään
myöskin ruuan raaka-aineita. Kaiken kaikkiaan kuitenkin
tällä hetkellä suomalaisilla on ruuan
kulutusmenojen osuus 13 prosenttia kuukaudessa. Se on vielä kohtuullisella
tasolla.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Kohtuullinen hinnannousu ei lohduta, jos
siihen ei ole rahaa. Myllypurossa ja muissa ruuanjakopisteissä ympäri
Suomea jonot pitenevät. Pahimmillaan esimerkiksi viime
vuonna Helsingin seudulla ruokaansa jonotti 7 000 ihmistä,
puolet heistä alaikäisille lapsilleen. On siis
absoluuttinen totuus, etteivät pienituloisimmista pienituloisimpien
rahat riitä tällä hetkellä ruokaan,
vaan jokapäiväinen leipä joudutaan hakemaan
järjestöiltä. Riittävä ravinto
on kuitenkin ihmisen perusoikeus, ja valtion ja kuntien tehtävänä on
huolehtia, että nämä perusoikeudet toteutuvat.
Miten hallitus siis aikoo korjata nykytilanteen, jottei pienituloisten
perheitten lasten tai kansaneläkeläisten tarvitse
enää jatkossa tinkiä oikeudestaan ruokaan?
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Tämä liittyy sikäli
näihin tulonsiirtoihin ja meidän sosiaalipakettiimme,
joka on hallitusohjelmassa jo sovittu, millä tavalla korotetaan
perusturvaa. Nyt me olemme juuri korottaneet eläkkeitä esimerkiksi.
(Ed. Zyskowicz: Enemmän kuin koskaan ennen!) Kerroin täällä juuri
viime kyselytunnilla, että eläkeläisille
tulee 500 miljoonaa euroa tällä hallituskaudella
enemmän kuin aiemmin, siis vuodessa rahaa, jolloinka tietenkin
osa tästä käytetään
ruuan ostamiseen. Totta kai sitten myöskin nämä lapsiperheitten
tulonsiirrot, joita tällä vaalikaudella tehdään, palvelevat
samaa tarkoitusta. Mutta ymmärrän, että pienituloisilta
suuri osa tulonmuodostuksesta menee juuri ruokaan, ja silloin tämä arvonlisäveron
alennus kohdistuu myöskin oikeudenmukaisesti juuri pienituloisiin
eläkeläisiin.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Nyt kumminkin, vaikka maa- ja metsätalousministeri
sanoi tuossa, että keskimäärin ruoka vie
sen 13 prosenttia, niin keskimääräiset
luvut ovat kovin vaarallisia, kun niitä lasketaan, ja varsinkin,
jos niitä käytetään tällä tavalla
ruuan osalla. Jos me otamme lapsiperheet, jos me otamme ne, jotka
todella ruokaa kuluttavat, pienituloiset, niin se prosenttiosuus
on huomattavan paljon suurempi. Jos me katsomme vuoden 2004 kehitystä,
niin esimerkiksi makaroni on noussut 63 prosenttia, kahvi on noussut
69 prosenttia, tomaatit ovat nousseet 91 prosenttia — siis
aivan toisenlaisia prosenttilukuja.
Herra valtiovarainministeri, kysymys kuuluu: Aiotaanko aientaa
ruuan arvonlisäveron alennusta nyt, kun valtiolla on varaa
lisätalousarvion mukaan taas noin 600 miljoonaa euroa?
Miksi sitä ei käytetä kansalaisten eduksi?
Miksi sitä ei käytetä sinne, missä sitä nyt
eniten tarvitaan?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Meillä on tarkoitus alentaa ruuan
arvonlisäveroa ensi vuonna. (Vasemmalta: Ensi vuonna! Mutta
kun tarve on nyt!) On tietysti hyvä huomioida myös
se, että kaikkein pienituloisimpien kohdalla, jotka ovat
käytännössä tulonsiirtojen varassa,
tai vaikkapa eläkkeensaajilla tai työttömillä indeksi
seuraa tietysti (Ed. Kuoppa: Jälkikäteen!) — jälkikäteen,
totta kai — sitä hintojen korotusta, tai sitten,
jos katsotaan kaikkein tiukimmilla olevia, pienimpiin äitiys-, isyys-
ja sairauspäivärahoihin tulee ensi vuoden alusta
160 euron kuukausikorotus. Eli se, mitä tulonsiirrolla
voidaan tehdä, aika pitkälti nyt on jo tehty.
Mutta tämä ruokaveroalennus, niin kuin täällä on
useampaan otteeseen puhuttu, alentaa toivon mukaan ruuan hintaa
kerralla, mutta ne kustannuspaineet ovat edelleen olemassa, ja niihin
meidän pitää pystyä vaikuttamaan
se, mitä kotimaassa voidaan vaikuttaa. Tietysti palkankorotukset ja
ansiotason kehitys on myös se, joka helpottaa pieni- ja
suurempituloisiakin.
Antti Vuolanne /sd:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainministerille jatkaisin kuitenkin
tätä. Tässä inflaatiokierteessä on
se ongelma, että se leikkaa nimenomaan ihmisten ostovoimaa
ja toimeentuloa. Viime kaudella talouden demaridynamiikka perustui
siihen, että palkansaajien verotusta alennettiin ja pienyrittäjien
verotusta alennettiin. Vain työllä ja yrittämisellä saamme lisää rahaa.
Nyt tämä hallitus on muuttanut tuon linjan, ja
me pelkäämme, että porvarihallitus pysäyttää tämän
myönteisen kehityksen. Jos te päästätte
inflaation ja hinnat vielä nousemaan, se sortaa paitsi
pienituloisia myös nimenomaan pienyrittäjiä ja
palkansaajia. Tästä me olemme huolissamme.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Työn verotusta, tuloverotusta, tullaan
alentamaan 2009 ja 2010, niin kuin aiemmin on ilmoitettu. Se on
työn tarjoamisen ja työn vastaanottamisen ja työn
kannustavuuden kannalta olennainen ja totta kai ostovoiman kehityksenkin
kannalta olennainen. Jos me olisimme nyt käyttäneet
tälle vuodelle tuloveronkevennysvaramme, niin enpähän
tiedä, missä olisimme. Ainakaan sitä ei
olisi enää käytössä sitten
siinä mittasuhteessa, kun nyt suhdanteet kääntyvät
alaspäin, ja luulenpa, että se olisi vaikuttanut
myös inflaatiota kiihdyttävällä tavalla.
Eli ajoitus tullee olemaan kohtuullisen hyvä, kun se tehdään ensi
vuoden alusta lähtien.
Nämä inflaatiopaineet tulevat, niin kuin kaikki
hyvin tietävät, aika lailla kansainvälisistä lähtökohdista.
Ruuan hinta johtuu hyvin pitkälti kansainvälisistä olosuhteista.
Energian hinta: bioenergia on kalliimpaa kuin fossiiliset valitettavasti
tällä hetkellä. Ja sitten korkeat palkkakustannukset
osittain menevät myös hintoihin ja korottavat
niitä.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Onko hallituksella todellakin tilanne sellainen, että se
ei ole valmis tarkistamaan lapsiperheiden, pienituloisten lapsiperheiden,
taloudellista asemaa nopeasti? Toisaalta sitten esimerkiksi kansaneläkeindeksi
on erittäin huono, ja indeksit muutoinkin ovat melko heikkoja.
Se 20 euron tasokorotus, mikä kansaneläkkeisiin
tuli — siitä kiitos hallitukselle — oli
pitkiin aikoihin hyvä toimenpide, mutta se oli kyllä pitkäaikaisen
jälkeenjääneisyyden korjaus, ja nyt pienimmän eläkkeen
saajat ovat kyllä ahdingossa tässä kustannuskehityksessä.
Onko hallituksella nopeasti haluja — varaahan on — korjata
lapsiperheiden etuuksia ja esimerkiksi kansaneläkkeitä?
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Täytyy muistaa, että tässä paitsi
kansaneläkkeen tasokorotus myös kuntakalleusluokituksen
poisto merkitsi sitä, että kaksi kolmasosaa eläkeläisistä sai
kyllä, jos viime kauteen vertaa, huomattavat korotukset.
Näin sitten yli 40 euroa tuli tästä korotuksena,
ja hyvä näin. Siitä huolimatta on sitkeästi
ponnisteltava vielä, että eläketurvan
varassa olevien myönteinen kehitys myös jatkossa
tullaan turvaamaan.
Mitä tulee sitten näitten lapsiperheitten
etuuksiin, niin kyllä täytyy sanoa, että nyt
voimme tehdä hyvin sosiaalisesti tulonsiirrot. Juuri täällä mainittuihin
pienimpiin äitiys-, isyys- ja vanhempainrahoihin ja kaikkein
pienimpiin sairauspäivärahoihin saamme noin 160
euron korotuksen kuukaudessa. Tämä on juuri se
joukko, joka elää kaikkein vaatimattomimmilla,
pienimmillä, tuloilla. Joko heillä on pienet tulot,
satunnaiset tulot tai ei tuloja. Tähän on haluttu
kohdistaa kaikkein suurin tulonsiirtopotti. (Puhemies: Minuutti
on kulunut!) Heille merkitsee tämä varmasti paljon.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Kun valtiovarainministeri sanoi, että toivon
mukaan ruuan arvonlisäveron alentaminen vaikuttaa ruuan
hintaan, niin kysyisin, toivotteko vai uskotteko te, että tuo
summa, jonka te aiotte käyttää, joka
on hyvin merkittävä, onnistuu alentamaan ruuan
hintaa, ja voisitteko olla valmis lupaamaan, että kun tämä hallituskausi
päättyy, niin ruuan hinta on alhaisempi, kuin
se on nyt, näiden teidän toimenpiteidenne seurauksena?
Olen kuullut teiltä epäileviä kannanottoja
julkisuudessa, ja jaan sen epäilyn, että tämä ei
välttämättä mene sinne kuluttajan
kukkaroon, vaan voi jäädä matkan varrelle.
Eikö olisi parempi käyttää tuo liikkumavara
esimerkiksi perusvähennykseen, joka tulisi varmasti kaikkein
köyhimpien kukkaroon?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Minä uskon, että tämä julkinen tietoisuus
näistä epäilyistä on niin suuri,
että se pakottaa koko tätä elintarvikeketjua
siirtämään veronalennuksen hintoihin.
Se epäilys kohdistuu siihen, että veronalennushan
ei pysyvästi takaa alhaisia ruuan hintoja, mikäli
kustannuspaineet edelleenkin ovat korkeita. Sen takia me tarvitsemme
tähän oheen, ruokaveron alennuksen oheen, myös
toimenpiteitä, joihin kaikkiin ei kyllä hallitus
pysty puuttumaan, mutta jotka parantavat tuottavuutta sekä viljelijä-,
kuljetus-, tukkuporras- ja vähittäiskauppasektorilla.
Mitenkään muuten me emme kotimaisin toimepitein
pysty pitämään alennettua ruuan hintaa
alhaisella tasolla.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Kysyisin: Mitä mieltä te
olette perusvähennyksestä? Eikö se olisi
parempi keino suunnata ostovoimaa (Ed. Tennilä: Voihan
se olla lisäksikin!) nimenomaan tälle kaikkein
pienimmälle joukolle?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Meillä on hallitusohjelmassa kirjaus,
jossa arvioidaan, että perusvähennystä jossakin
määrin korotetaan, mutta se ei kosketa ihan kaikkein
pienituloisimpia ja näin ollen tämäkään
ei ratkaise, mikäli me nyt olemme huolissamme siitä,
että kaikkein pienituloisimmat ovat tiukilla, niin kuin
ovatkin silloin, kun ruuan hinta nousee. Eli perusvähennystä tullaan
jossakin määrin nostamaan ja ruokaveroa alentamaan.
Mutta samassa yhteydessä meidän pitää pitää näistä kustannustekijöistä hyvin
tiukkaa huolta, etteivät ne pääse laukkaamaan,
koska eivät meillä mitkään rahat,
eivät kenenkään tulot riitä,
jos tähän tahtiin ruuan hinta nousee.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Maitolitran hinta kaupassa on noussut neljässä vuodessa
21 prosenttia. Tähän vaikuttaa se, että EU-kaudella
maitotilojen määrä on puolittunut ja
olemme ajautuneet maitopulaan.
Kun Virosta alkoivat viinarallit, herra pääministeri,
olitte erittäin tomerana ja alensitte viinan hintaa. Nyt
me olemme ajautumassa tuontimaidon varaan ja maidon hinta nousee,
mutta toimia teiltä päin ei tule. Miten se näin
menee? Teidänhän piti olla maitomies. (Naurua)
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Euroopan unionin tarkoituksena, ja Suomi on
Euroopan unionin jäsen, on huolehtia siitä, että jatkossa
kriisitilanteissa toimitaan, esimerkiksi nyt päätettiin
korottaa maitokiintiöitä kahdella prosentilla.
Huomautan, että se on jäsenmaan vapaaehtoisessa harkinnassa,
ottaako sen käyttöön, mutta tällä tavalla
mahdollistetaan tuottaa enemmän, koska kysyntä kasvaa.
Seuraavassa unionin ministerineuvostossa tulemme pohtimaan, miten
toimitaan jatkossa niiden välineiden osalta, jotka ovat liittyneet
näihin interventiojärjestelmiin, yksityisen varastoinnin
tukia vastaaviin, joilla voidaan sitten tasata tilanteita. Se on
totta, että me olemme menossa entistä enemmän
kohti sellaista ajanjaksoa, jossa vaihtelut tulevat olemaan suuria,
ja suuri haaste on se, että niihin vaihteluihin kyetään
löytämään oikeat välineet.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! SDP:n verolinjasta täytyy sanoa
se, että on suomalaisille kuluttajille onni, että te
olette oppositiossa. Te vastustitte eduskuntavaaleissa ruokaveron
alentamista, jolla on selkeä myönteinen vaikutus
paitsi inflaatioon myös kuluttajien ostovoimaan. Tässä mielessä suomalaiset äänestäjät
ennakoivat
tämän tilanteen, ja nyt te olette sitten tulossa
toivon mukaan kuitenkin hallituksen linjoille tässä kysymyksessä.
Mutta varsinainen kysymys, ministeri Anttila:
Suomen kannalta on tärkeää, että me
varmistamme ruuantuotannon omavaraisuuden, kun maailmalla ruuankysyntä kasvaa.
(Ed. Tennilä: Maitopula!) Mikä on teidän
näkymänne ja näkemyksenne, millä tavalla
se pystytään toteuttamaan, koska se on tärkeää,
että meillä Suomessa tuotetaan suomalaisille ruoka
itse ja varmistamme sillä tavalla oman osuutemme tässä maailmanlaajuisessa
ruokatuotannossa?
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Kaikkein tärkein on se, että maatalouselinkeino,
ja tässä tapauksessa maidontuotanto, on kannattavaa
ja kannustavaa, ja elinkeinon nimenomaan kannattavuusedellytykset
tulevat kahta kautta: markkinoilta saatavilla tuottajahinnoilla
ja sitten EU:n kautta saatavilla tukijärjestelmillä.
Nyt EU:ssahan tukijärjestelmiä ollaan muuttamassa,
ja meidän tavoitteemme on säilyttää jatkossakin
maidontuotannossa ja naudanlihantuotannossa tuotantoon sidottu tuki, koska
unionin pohjoisilla alueilla vain sitä kautta voidaan kannustaa
maidontuotantoon. Eli ydinkysymys on se, että elinkeinon
kannattavuudesta voidaan huolehtia kaikissa tilanteissa. Ei muuten maitoa
tuoteta, jos ei se kannata.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Rantakankaalle täytyy kuitenkin
kertoa, mitä nämä teitä lähellä olevan
Pellervon taloudellisen tutkimuslaitoksen laskelmat kertovat. Tämä ruuan
arvonlisäveron lasku tulee maksamaan valtiolle noin 500
miljoonaa euroa, ja heidän arvionsa mukaan siitä kolmasosa
eli noin 150 miljoonaa euroa häviää väliportaille.
Se on minusta aika kallis kantopalkkio. Minä aika paljon
pienemmällä summalla suostuisin toimittamaan tämän
summan ihmisille, ja siihen verotuksen suora lasku tietysti antaa
paljon paremman lopputuloksen. Ei mene yhtään
välirahaa mukaan. 150 miljoonaa menee teidän mallissanne
väliportaalle.
Puhemies:
Nyt ei tullut ministereille kysymystä.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Viime vuoden aikana viljan hinta nousi
maailmanmarkkinoilla merkittävästi, ja on pelkona, että viljan
hinta jatkaa edelleen nousua voimakkaasti ylöspäin.
Viljan hintaan vaikuttavat merkittävästi myöskin
tuotantokustannukset. Tänä vuonna maksaa lannoitetonni
noin 100 prosenttia enemmän kuin vastaava lannoitetonni
viime keväänä. Kysyisin maa- ja metsätalousministeri Anttilalta:
Miten te arvioitte tätä lannoitteiden hintojen voimakasta
nousua? Onko meillä Suomen markkinoilla riittävät
kilpailuedellytykset myöskin lannoiteteollisuudella, jotta
saamme tarpeeksi edullisia lannoitteita viljan kasvattamiseen?
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin viljan hinta nousi viime
vuonna Euroopan unionin alueella, esimerkiksi vehnän hinta
80 prosenttia siitä, mitä se oli vuosi sitten,
mutta Suomessa vain 50 prosenttia. Eli meillä on ihan selkeä ero
näissä hinnannousuissa. Me emme ole sitä huippua, mikä on
unionin parhailla alueilla, johtuen meidän syrjäisestä sijainnistamme.
Kysymys tästä lannoitteiden kustannusten noususta:
se on todella korkea. Lupaan, että sitä asiaa
nyt parhaillaan selvitämme tulo- ja kannattavuustyöryhmässä,
joka istuu koko vaalikauden. Sen tehtävä on juuri
hakea keinoja, joilla maatalouden tuotantokustannuksiin voitaisiin
tavalla taikka toisella puuttua, ja siinä yhteydessä toki
selvitämme myöskin nämä kilpailunäkökulmat,
joihin edustaja kysymyksessään viittasi.