Täysistunnon pöytäkirja 43/2008 vp

PTK 43/2008 vp

43. TORSTAINA 24. HUHTIKUUTA 2008 kello 16

Tarkistettu versio 2.0

Raha-automaattiyhdistyksen mahdollisuudet rahoittaa sotaveteraanien palveluja

Hannakaisa Heikkinen /kesk:

Arvoisa puhemies! Hallitusohjelman sosiaali- ja terveyspoliittiset tavoitteet korostavat vanhustenhuollossa ja vanhustenpalvelussa ikääntyneiden toimintakykyä, omatoimisuutta ja itsenäisen suoriutumisen vahvistamista. Pari kuukautta sitten sosiaali- ja terveysministeri antoi yhdessä Kuntaliiton kanssa uuden ikäihmisten palvelujen laatusuosituksen, jossa asetetaan puitteet hyvälle vanhustenhuollolle. Ensi sunnuntaina vietettävän Kansallisen veteraanipäivän kynnyksellä on hyvä muistaa, että esimerkiksi keski-iältään jo noin 86-vuotiaat veteraanimme tarvitsevat yhä enemmän erityispalveluja ja myös joustoja palvelujen järjestämisessä. Tiedustelisinkin vastaavalta ministeriltä:

Miten Raha-automaattiyhdistys, jolla on laskevat tuotot, pitää jatkossa huolta siitä, että se pystyy tukemaan riittävästi sotaveteraanien hoivaa ja hyvää elämää ennen viimeistä iltahuutoa?

Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä

Arvoisa puhemies! Keskuudessamme elää vielä noin 80 000 veteraania, ja nyt on se vaihe, jolloinka haluamme tukea kotona selviytymistä ja toimintakykyä. Budjetin kautta kulkee rahoja kaikkiaan yli 400 miljoonaa euroa vuodessa veteraanien tukeen, ja Raha-automaattiyhdistys edelleenkin huolimatta näistä laskevista tuotoista kyllä huolehtii siitä, mistä on sovittu veteraanien viimeisen vaiheen osalta. Nythän meillä on kuntoutus hyvin keskittynyt näihin laitoksiin ja myöskin yhdistykset tekevät erittäin hyvää työtä tällä saralla. Mainittakoon, että tämän vuoden alusta Raha-automaattiyhdistys myöskin maksaa nämä vuokrat, kun yhdistykset ovat muuttaneet yhteisiin toimitiloihin Pasilassa. Elikkä veteraanisukupolvesta kyllä huolehditaan.

Hannakaisa Heikkinen /kesk:

Arvoisa puhemies! Ikäihmisten palvelujen tarpeen arvioinnilla sekä hoitojen saatavuutta koskeneilla määräajoilla ja uudistuksilla on tarkoitus turvata ikääntyneiden hyvä ja mahdollisimman pitkään itsenäinen elämä. Suositukset eivät kuitenkaan aina ole sitovia. Tiedustelisinkin vielä vastaavalta ministeriltä:

Miten on aiottu varmistaa, että muun muassa osana kunta- ja palvelurakenneuudistusta kunnat saadaan todella toteuttamaan ikäihmisten palveluiden ja hoidon laatusuosituksia, jotka sosiaali- ja terveysministeriö ja Kuntaliitto siis vastikään julkaisivat?

Peruspalveluministeri Paula Risikko

Herra puhemies! Todellakin laatusuositukset, jotka tulivat tuossa tammi—helmikuun vaihteessa, antavat hyviä neuvoja, ohjeita ja suosituksia siitä, miten tällainen kustannusvaikuttava ja todella ikäihmisen tarpeet huomioon ottava malli tulisi järjestää. Ja nyt meillä on tietysti siihen hyvä areena, kun palvelurakenneuudistus on meneillään. Se, miten suositukset on otettu huomioon, niin tutkimusten mukaan hyvin. Nyt ainakin tuntuu siltä, että myös nämä suositukset ovat siellä tehokkaassa käytössä. Arviointi siitä, miten hyvin suositukset otetaan käyttöön, pystytään tekemään varmasti jo syksyllä, eli me selvitämme sitä koko ajan ja katsomme, mutta hyvältä näyttää.

Satu Taiveaho /sd:

Arvoisa puhemies! On hyvä, että tämä viime kaudella aloitettu laatusuositusten kehittämis- ja parantamistyö on saatu vihdoin valmiiksi. Mutta kysyisin ministeriltä vähän samaa kuin ed. Heikkinen: Miten aiotte konkreettisesti varmistaa sen, että nämä astuvat voimaan? Aiotaanko satsata esimerkiksi valvonta- ja ohjaustyöhön nykyistä paremmin? Minun mielestäni tarvittaisiin lainsäädäntötyötä, joka varmistaisi joka kunnassa vanhusten oikeuksien toteutumisen suosituksia tehokkaammin.

Kysyisin myös, kun tässä painotetaan kotihoivaa ja toimintakyvyn ylläpitoa: Miten varmistatte sen, ettei käy samalla lailla kuin mielenterveyspuolella, kun nyt aiotaan vanhustenhuollossa puolittaa laitoksissa olevien hoidettavien ikäihmisten määrä, että nämä eivät jää sitten liian vähälle hoivalle kotiin, vaan ihan aidosti saavat turvallisen ja riittävän hoivan sinne kotiin jatkossa?

Peruspalveluministeri Paula Risikko

Arvoisa herra puhemies! Aivan totta, on seurattava sitä, miten suositukset otetaan käyttöön. Niin kuin totesin, silloin 2001, kun tehtiin suositukset edellisen kerran, tehtiin seurantatutkimus, miten ne oli otettu käyttöön, ne oli otettu suhteellisen hyvin ja on kaikki syyt arvella ja arvioida, että näin tulee myös näille tapahtumaan, mutta kyllä me tähän seurantatutkimuksen rinnalle teemme. Mikäli näyttää siltä, että niitä ei ole otettu käyttöön, niin varmasti siihen puututaan, ja sehän on kyllä jokaisen kunnan etukin, koska tässä on tällainen kustannusvaikuttava malli.

Se, mihin viittasitte vielä, niin siitä varmasti sitten vielä myöhemmässä vastauksessa.

Esko Ahonen /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Hyvin moni veteraani ja hyvin moni vanhus asuu kotona, kodinomaisissa olosuhteissa, mikä on tietysti hyvä, koska se koti on meille kaikille paras hoitopaikka, mutta siellä sitten on hoitamassa omaishoitaja häntä. Omaishoitolakiahan uudistettiin viime vaalikaudella, mutta nyt on valitettavasti vielä sellainen tilanne, että kunnat voivat omatoimisesti päättää omaishoidon tuesta ja niistä kriteereistä, kuinka sitä annetaan, ja monissa kunnissa, jos verrataan kuntia Suomessa, omaishoitajat ovat huomattavasti eriarvoisessa asemassa toisiin kuntiin verrattuna.

Olisiko mitenkään mahdollista, että tämä tasavertaisuus saataisiin sitä kautta, että omaishoidon tuki siirrettäisiin Kelan maksettavaksi?

Peruspalveluministeri Paula Risikko

Arvoisa herra puhemies! Ed. Taiveaholle vielä jatkan siitä, että on todella totta, että on vaarana se, että jos ei huolehdita hoivakodeista pitkäaikaishoivasta siirtyneistä vanhuksista, niin on totta, että siinä voi käydä niin, mutta kyllä tähän varaudutaan, että ei ketään heitteille jätetä tietenkään. Kyllä se kotihoito ja tällainen kodinomainen hoito on kuitenkin parempi kuin sairaalahoito.

Sitten ed. Ahoselle tärkeästä kysymyksestä. On tarkoitus, kuten hallitusohjelmassa todetaan, selvittää se, tulisiko Kelalle siirto tehdä, ja se selvitys kyllä käynnistetään ja sen perusteella tehdään sitten päätös, siirretäänkö vai eikö. Mikäli osoittautuu, että se on epätasa-arvoa aiheuttava, siinä tapauksessa sitä siirtoa ei tehdä, mutta muuten tehdään.

Heli Järvinen /vihr:

Arvoisa puhemies! Sotaveteraanien kuntoutusavustukset toimivat monessa kunnassa erinomaisen hyvin tai ainakin kohtuullisesti. Monelle veteraanille se kuitenkin tarkoittaa vain kahden kolmen viikon kuntoutusjaksoa vuodessa, ja ongelmaksi jää se kotona selviytyminen loput 50 viikkoa. Haluaisinkin kysyä:

Millaisia toimia on suunnitteilla, jotta veteraaneille taataan entistä paremmin se arkiapu siivoukseen, tiskaukseen, ulkoiluun ja siihen tavalliseen arkeen?

Peruspalveluministeri Paula Risikko

Arvoisa herra puhemies! Aivan totta on todellakin se, että meillä ne kotiin vietävät palvelut ja tällainen arjessa auttaminen ovat vähentyneet juuri siitä syystä, että kotipalvelun määrä on suhteessa vähentynyt, koska ikääntyvien määrä on lisääntynyt.

Veteraanikuntoutusvaroja ei ole pystytty käyttämään tähän toimintaan, ja nyt meillä on käyty neuvottelut siitä Valtiokonttorin kanssa, että tätä kuntoutuskäsitettä laajennettaisiin ja me pystyisimme näitä rahoja käyttämään siihen, mihin se tarvekin on, elikkä juuri niihin kotiin annettaviin palveluihin. Kyllä monesti hyvin kuntouttavia ovat tällaiset kotiin vietävät palvelut, jos siellä tämä asiakas, tämä ikäihminen, otetaan mukaan siihen toimintaan.

Puhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.