4) Hallituksen esitys laiksi valtiokonttorista annetun lain 2 §:n
muuttamisesta
Tapani Tölli /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämän hallituksen esityksen hyväksymiseen
sisältyy periaatteellisesti merkittävä linjaus
tuottavuuden parantamiseksi. Tällä hallituksen
esityksellä muutetaan Valtiokonttorista annettua lakia.
Valtiokonttori voisi tarjota tämän jälkeen
koko julkiselle hallinnolle tietoyhteiskunnan edistämiseen
liittyviä sähköisiä asioinnin
ja hallinnon tukipalveluja. Järjestely mahdollistaisi näiden
palvelujen keskitetyn tuottamisen.
Tarkoitus on, että Valtiokonttori tarjoaa yhteisesti
kehitettyjä sähköisiä tukipalveluja
koko julkiselle hallinnolle. Tämähän
merkitsee sitä, ettei eri tahoilla ole tarvetta kehittää omia
sähköisiä tukipalveluja käyttöönsä.
Tällä hetkellähän ei ole olemassa
tahoa, jonka vastuulla on tuottaa koko julkisen hallinnon tarpeita
varten sähköisten palvelujen infrastruktuuria.
Uudistus merkitsee myös sitä, että sähköisten
asiointipalvelujen kehittäminen nopeutuu ja vältetään
päällekkäistä kehittämistyötä.
Tätähän on jo pitkään
odotettu.
Hallintovaliokunta tähdentää, että julkisen hallinnon
tietojärjestelmien kirjavuutta on määrätietoisesti
vähennettävä ja vahvistettava tietojärjestelmien
yhteensopivuutta.
Arvoisa puhemies! Niin kuin hallituksen hyvistä esityksistä valiokunnat
yleensä toteavat, hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää tätäkin
esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta
puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Valiokunnan mietintö oli yksimielinen.
Tapani Mäkinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kuten valiokunta perusteluissaan, kannanotoissaan,
toteaa, tämä on merkittävä tuottavuutta
parantava hanke. Ei ole ollut järkevää,
että yhteiskunnassa on useita kymmeniä, jopa satoja, julkisen
puolen eri ohjelmia, jotka eivät kykene keskustelemaan
keskenään, mikä edelleen hankaloittaa
eri toimijoiden välistä yhteistyötä.
Kuntasektorilla tänä päivänä tähän
törmätään lähestulkoon
viikoittain ja päivittäin. Esteitä rajan
yli tapahtuvalle yhteistyölle sosiaali- ja terveystoimen
alalla taikka monella muulla hallinnonalalla kohdataan tilanteessa,
jossa tietojärjestelmät eivät kykene
keskustelemaan keskenään, ja eri toimijat sitten
kehittävät palveluitaan tältä osin. Tämä lakiesitys
on erittäin tarkoituksenmukainen, ja korostan itse, että tässä tilanteessa
tämä on merkittävästi tuottavuutta
lisäävä, kun vain eri toimijat ottavat
sen omakseen ja ottavat siitä myöskin onkeensa.
Se, että kun laki on sen kaltainen, että se
ei sisällä mitään pakkoa, niin
kuntia ei nyt valtio pysty mielestäni tässä asiassa
pakottamaankaan, mutta kyllä valtion eri toimijoiden, eri
yksiköiden ympäri Suomen, pitäisi hyvin
tarkkaan harkita se, miten heitä voisi kannustaa tämän
lain myötä tapahtuvaan Valtiokonttorin toiminnan hyödyntämiseen.
Mutta se on eri tarina ja siihen tullaan palaamaan.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Asiakkaan kannalta monet viranomaisten sähköiset
palvelut toimivat joustavasti, nopeasti ja lisäksi halvalla,
usein ilmaiseksi. Tätä taustaa vasten on yllättävää havaita,
että tällä hetkellä meillä ei
ole olemassa tahoa, jonka vastuulla olisi kehittää julkisen
hallinnon tarpeita vastaavien sähköisten palvelujen
infrastruktuuria, vaan meillä on käytössä lukuisia
järjestelmiä, jotka eivät keskustele
keskenään. Ne ovat estäneet käytännössä jopa
saman hallinnonalan virkamiesten yhteistyötä,
mikä on lisännyt myös julkisen hallinnon
kustannuksia, kun joudutaan tekemään ylimääräistä käsityötä tiedonhallinnan kanssa.
Arvoisa puhemies! Nyt luvataan, että sähköisten
asiointipalvelujen kehittäminen nopeutuu ja vältetään
päällekkäistä kehittämistyötä ja
että sähköisten palvelujen avulla voidaan
parantaa palvelujen laatua ja saatavuutta. Sähköisen
asioinnin ja hallinnon yhteisten tukipalvelujen tarkoituksena on
edesauttaa tietoyhteiskunnan kehitystä ja luoda yhteiset
puitteet sähköisen asioinnin nopeampaan, kustannustehokkaampaan
ja turvallisempaan kehittämiseen. On positiivista, ettei
lakiehdotuksella säädetä kunnille uusia
tehtäviä tai velvoitteita, vaan niille tarjotaan
mahdollisuus hyödyntää sähköisten
asiointipalveluiden infrastruktuuria, joihin tukeutuen ne voivat kehittää myös
omia palveluitaan. Toivotaan, että uusi järjestelmä käytännössä tulee
parantamaan tuottavuutta niin kunnissa kuin valtionhallinnossakin.
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on tarpeellinen, ja hallintovaliokunnan
mietintö on hyvä. Tämä on tärkeä asia.
Valtiontalouden tarkastusvirasto, samoin tarkastusvaliokunta, on
tähän ongelmaan puuttunut. Meillä on
tehty sähköisten palvelujen osalta hyvin paljon
päällekkäisiä asioita. Vaikka
Suomi on pitkällä sähköisten
tietopalvelujen kehittämisessä, nyt viime aikoina
me olemme kyllä jääneet jälkeen.
Ongelmana on, että asioita tehdään monella
taholla ja on tehty päällekkäisiä asioita, meillä sähköisten
palvelujen ohjelmat eivät tahdo keskenään
seurustella. Kun näitä asioita saadaan kuntoon,
meillä on mahdollisuus kyllä merkittävästi
parantaa tässä yhteiskunnassa tuottavuutta. Siinä mielessä tämä on
erittäin tärkeä asia.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ymmärrän hyvin, että sähköiset
palvelut lisääntyvät ja niillä on
aivan oma paikkansa, mutta haluan tässäkin yhteydessä painottaa
turvallisuutta. Meillä oli kokeilu sähköisestä äänestyksestä viime
kunnallisvaalien aikana ja kokeilu osoitti pelot vaaratekijöistä todeksi.
Toivonkin, kun on tärkeitä asioita, että pidetään
riittävästi huolta siitä, että vaaratekijät
voidaan eliminoida tai poistaa. Meillä on havaittavissa,
että sähköisiä verkostoja jatkuvasti
yhä enemmän häiritään.
Tällöin on riski, että asiattomat saavat
tietoja tai tietoja voi tuhoutua. Nämä vaaratekijät
toivottavasti otetaan mahdollisimman hyvin huomioon silloin, kun
on perusasioista kyse, ja samalla pidetään huolta
siitä, että mikään asia ei voi
mahdollisen vahingon sattuessa tai tuhon tapahtuessa kadota olemattomiin.
Yleiskeskustelu päättyi.