5) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi uusiutuvilla energialähteillä tuotetun
sähkön tuotantotuesta annetun lain muuttamisesta
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Talousvaliokunta on tehnyt hyvän
mietinnön, ja sen pohjalta on asiaa helppo viedä eteenpäin,
mutta toivoisin, että tässä vaiheessa,
kun kuitenkin ollaan tekemässä tällaista
ratkaisua, myös pystytään näkemään
se, että todellakin yhteiskunnan pitää kaiken
kaikkiaan pystyä tukemaan meillä tapahtuvien referenssien
osalta, eli sen pitää olla maakuntien, kuntien,
valtiovallan omassa keskiössä niin, että me
todellakin pyrimme suomalaista teknologista osaamista jalostamaan
niin, että pystymme yhteiskuntana tukemaan suomalaisen
vientiteollisuuden uusia mahdollisuuksia vallata uusia vientiteollisuuden muotoja
ja alueita.
Ainoa, mitä tässä esityksessä,
kun meillä sitten on ne miljoonat, mitä hallitus
on laittanut tähän niin sanotusti likoon, osaltaan
asiantuntijakuulemisissa tuotiin esille: jo tällä ja
näillä hankkeilla, joita on tulossa, tiettyyn
määrään tuulivoiman osalta pystytään
saavuttamaan ne tavoitteet, mitä Suomi on itselleen asettanut.
Sen takia on erittäin tärkeätä erottaa
kaksi asiaa: Avaako tämä todella niitä markkinoita,
joita tässä olisi tavoiteltava? Ovatko meidän
kaikki olosuhteet sellaisia rakenteeltaan, että me todellakin
arktisten alueiden osalta tuulivoimarakentamista voimme edellyttää?
Asiantuntijakuulemisissa kyllä tuotiin esille, että meidän
merenpinnan ja meren muodostuminen ei ole kauttaaltaan edes arktisilla
alueilla sellainen. Olosuhteita on samanlaisia, mutta se merenpohjan
rakenne ei ole samanlainen edes niillä arktisilla alueilla,
joihinka tässä sitten vientiteollisuuden osalta
voitaisiin lähteä. Sitä pitää kyllä kriittisesti
vielä katsella.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Ihan aluksi haluan sanoa, että kannatan
puhtaasti tuotettua energiaa, jota tuulienergiakin on. Kannatan
investointitukea ja energiatukea uusiutuvan energiatuotannon hankkeille.
Myös kannatan uusiutuvan energiatuotannon kohtuullista
tukemista tuotannon ohjauksen vuoksi.
Tuulivoiman syöttötariffijärjestelmän
kautta nyt kuitenkin tuemme tuulivoimaa liikaa, nimenomaan yhtä tuotannonalaa.
Tuulivoiman syöttötariffijärjestelmä takaa
muistaakseni noin reilu 10 senttiä kilowattituntia kohti,
kun markkinoilta tänä vuonna saa sähköä 4
sentin luokkaa, eli nopeasti laskettuna tuki tuulivoimalle on 60
prosenttia tuotetusta energian hinnasta. Se tekee tuulivoimasta
riskitöntä bisnestä, ja sitä kautta
se vääristää kilpailua.
Tässä voisi hiukan enemmänkin tähän
puuttua, mutta ajan rajallisuuden vuoksi totean vain, että merituulivoimaa
esitetään tällä hallituksen esityksellä nyt
syöttötariffin piiriin ja sen lisäksi vielä energiatuen
piiriin. Lyhyesti sanottuna tämä energiatuki tuulivoimahankkeelle
on ihan jees, mutta toisaalta sitten tämän tuotannon
näin massiivinen tukeminen ei ole. Perussuomalaiset jätti
vastalauseen talousvaliokunnassa, ja lukaisen sen tässä,
koska monelta se jää muuten lukematta.
"Perussuomalaiset katsovat, että energiapoliittisten
tavoitteiden tukemisessa tulisi suosia syöttötariffien
sijaan investointitukia. Erinäköiset syöttötariffit
ovat merkittävä syy Euroopan energiamarkkinoiden
sekavaan tilaan ja päästökauppajärjestelmän
ongelmiin. Syöttötariffijärjestelmä on
luonut mahdollisuuden tehdä tietyillä energiainvestoinneilla
lähes riskitöntä tuottoa. Emme näin
ollen voi hyväksyä syöttötariffijärjestelmän
laajentamista koskemaan myös merituulivoimaa.
Valtion investointitukea saaneiden merituulivoiman kokeiluhankkeiden
saattamiselle syöttötariffijärjestelmän
piiriin on esitetty kaksi keskeistä perustetta. Merituulivoima
on selvästi maatuulivoimaa kalliimpaa rakentaa, ja merituulivoimahankkeita
tukemalla tuemme alaan liittyvää suomalaista teknologiaa.
Pidämme kumpaakin perustetta hiukan ongelmallisena.
Mielestämme Suomen on tarkoituksenmukaista pyrkiä saavuttamaan
meille asetetut päästö- ja uusiutuvan
energian tavoitteet mahdollisimman kustannustehokkaasti. Näin
ollen lisätuen myöntämisessä jollekin
energiamuodolle vain sen takia, että sen rakentaminen on
kallista, ei ole mitään järkeä.
Myöskään vuodelle 2025 asettamamme kansallinen
9 terawattitunnin tuulivoimatavoite ei vaadi merituulivoimaloiden
käyttöä, sillä valmistelussa
olevaa ja jo rakennettua tuulivoimakapasiteettia on noin 12 400
megawattia.
On totta, että merituulivoimalle annettava tuki edistää alaan
liittyvän teollisuuden kehittymistä maassamme.
Katsomme kuitenkin, että syöttötariffi
on huono työkalu tämän tavoitteen saavuttamiseksi.
Syöttötariffin saaminen ei edellytä merituulikohteissa
käytetyn teknologian korkeata kotimaisuusastetta, joten
tuen hyöty voi hyvin valua ulkomaalaisille yrityksille.
Kotimaista merituulivoimateknologiaa voidaan edistää huomattavasti
paremmin suorilla investointituilla sekä alan yrityksien
t&k-toimintaa tukevilla suorilla yritystuilla." — Sitä kun
nostaa katseen pois paperista, niin hukkuu, mutta pinnalle päästiin takaisin:
"Nämä tuet eivät myöskään
aiheuta niin suuria vääristymiä energiamarkkinoille
kuin syöttötariffit aiheuttavat. Merituulivoimalle myönnetään
jo investointitukia, ja yritystukiemme nykyistä voimakkaampi
kohdentaminen merituulivoimaa kehittäviin yrityksiin ei
vaadi lainmuutosta. Yleisesti ottaen, kun harkitaan merituuliteknologian
kehittämiseen suunnattavan tuen määrää,
on myös syytä ottaa huomioon, että Suomeen
on rakennettava rankat jääolosuhteet kestäviä voimalaitoksia,
joille ei taas ole merkittävää globaalia
kysyntää."
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Todellakaan tätä hallituksen
esitystä ei voi oikein kannattaa, sillä tämä vain
jatkaa tätä kartellinomaista tilannetta tuulienergian
suhteen. Ja kuten edustaja Turunen totesi, tässä on
yhdelle energiamuodolle kohtuuttomat tuet verrattuna muihin kotimaisiin.
Elikkä kun ilmavirta tyyntyy, niin kassavirta vain jatkuu,
ja tämähän on jatkunut tuulienergian
suhteen jo edelliseltä kaudelta.
No, tämä merituulivoima vaikuttaa nyt olevan sitten
tämmöinen poliittinen ratkaisu. Tämä on yltiövihreää energiapolitiikkaa,
joka on osin näköalatonta juuri tämän
kotimaisuusasteen suhteen, kun mietitään jääolosuhteita
Perämerellä. Mitenkä on, ovatko nämä ulkomaiset
tuulimyllyjen rakentajat sitten soveltamassa teknologiaa siellä etelänmailla
meidän kylmiin olosuhteisiimme? Samaten Perämeren
kalastajat ovat ottaneet minuun yhteyttä ja ovat huolissaan
omista silakkaparvistaan. Viimeaikaiset uutiset myös kertovat
karua kieltään, elikkä tuulimyllyn siipi on
lennähtänyt maantielle. En ole saanut tämänkään
hallituksen esityksen yhteydessä kovinkaan hyviä arvioita
siitä, kuinka pitkälle arvioidaan näitten
tuulimyllyjen kestävän.
Ennemmin näkisin tilanteen niin, että meidän tulisi
tukea myöskin, vaikkapa investointituella, nimenomaan tällaista
monialaista, pienimuotoistakin hajautettua energiantuotantoa Suomessa. Meillä on
biomassaa, puuta, turvetta, ja myös maatilojen biomassat
meidän tulisi saada parempaan käyttöön.
Marjo Matikainen-Kallström /kok:
Arvoisa puhemies! Me olemme viime vuonna hyväksyneet
ja halunneet nimenomaan, että tämmöinen
demohanke tehdään, ja siihen on myönnetty tälle
vuodelle 20 miljoonan suuruinen tuki nimenomaan kokeiluhankkeena.
Ja nyt on nimenomaan tässä lakiesityksessä se,
että saataisiin tämä myöskin
syöttötariffijärjestelmään.
Olen ymmärtänyt, että tällä järjestelmällä nimenomaan
se valtionosuus tässä tukimuodossa olisi hieman
edullisempi kuin jollain muulla tavalla, oli se sitten t&k-
tai investointituki tai millä tahansa muulla — tämä järjestelmä nimenomaan olisi
näin halvempi.
Nyt kun kritisoidaan koko hanketta, niin olisi pitänyt
periaatteessa kritisoida jo aikaisemmin, koska tämä on
jo päätetty toteuttaa. Nyt on vain se, että miten
se toteutetaan niin, että se tulee valtiolle edullisemmaksi.
Minä näen tämän positiivisena,
nimenomaan me olemme viime vuonna hyväksyneet arktisen
strategian, jossa kehitämme erilaista arktista osaamistamme.
Tässä on nimenomaan yksi osa sitä, koska
mennään eri olosuhteisiin, jääolosuhteisiin,
arktisiin olosuhteisiin. Mihin sitä osaamista mahdollisesti
sitten aikanaan pystytään hyödyntämään,
on kokonaan toinen asia, mutta minä toivon, että näillä demohankkeilla
pystytään tuomaan sitä esiin. Ja sen valiokunnassa
totesimmekin, että nimenomaan sitten, kun sitä myönnetään — mille
kohteelle sitten myönnetään, kuka sen
toteuttaa — niin tulisi myös ottaa huomioon nämä erilaiset
kansallisten energiatavoitteiden kustannustehokkaat toteuttamistavat
ja se, kuinka hanketta voidaan mahdollisesti hyödyntää referenssinä haettaessa kansalliselle
cleantech-sektorille kasvua vientimarkkinoilla ja niin edespäin
eli juuri sitä, mitä erilaisilla demohankkeilla
halutaan. Jos emme tätä demohanketta toteuta mahdollisimman
valtiolle edullisesti, niin emme myöskään
saa niitä mahdollisia hyötyjä tulevaisuudessa
huomioitua.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Perussuomalaiset katsovat, että energiapoliittisten tavoitteiden
tukemisessa tulisi suosia syöttötariffien sijaan
investointitukia. Merituulivoima on selvästi maatuulivoimaa
kalliimpaa rakentaa, ja merituulivoimahankkeita tukemalla tuemme alaan
liittyvää suomalaista teknologiaa. Pidämme
kumpaakin perustetta ongelmallisena.
Ongelmallisuus tulee siitä, että nyt ei ole
varmaa myyntikohdetta näille merituulivoimaloille. Niissä hankkeissa
on korostettu arktisia alueita. Periaatteessa niissä tuulivoimaloissa
ei ole hirveästi kehitettävää,
koska elektroniikan komponentit ja muut varmaan toimivat kylmissä lämpötiloissa.
Ainoastaan sen maston pystyttäminen jonnekin arktiselle
alueelle voi olla hankalaa ja vaatia jotain maaperäkokeita
sitten ja riippuen merenpohjan tilasta.
Mutta periaatteessa semmoiset hankkeet tulisi kustantaa sen,
joka haluaa käyttää tuulivoimaa tai -energiaa
arktisilla alueilla. Se ei oikeastaan kuulu Suomen valtion panostettaviin
tutkimuskohteisiin, että me valmiiksi jotain spekulatiivista
tilannetta varten tuemme energiahankkeita ja kehitämme
spekulatiivisia teknologioita tai teorioita, vaan pitäisi
olla käyttökohde ja tilaus olemassa ja siitä tehdä tarjous,
ja sitten jos riittävästi on tarjouksia, että kannattaa
ruveta testaamaan ja kehittämään, niin
se olisi niin kuin tervettä kaupankäyntiä.
Aina ei voi panostaa verorahoilla teknologian kehittämiseenkään,
varsinkaan jos ei sillä näy tulevaa tarvetta edes,
mikä hyödyttäisi omaa kansantaloutta.
On tietysti kohtuutonta, jos suuri osa maksetusta taloussähkön
hinnasta menee tuulivoiman tukemiseen tai joidenkin muiden energiahankkeitten
tukemiseen. Kotitalouskuluttajan olisi varmaan kohtuullista saada
sitä energiaa edullisesti tuotettuna ja kohtuullisella
hinnalla.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomi käyttää paljon
energiaa. Me aiheutamme paljon päästöjä.
Asukasta kohti laskien me olemme edelleen yksi maailmassa eniten päästöjä aiheuttavista
kansantalouksista. Taloudessa lähinnä se päästöjen
määrä syntyy.
Me olemme ottaneet osavastuun siitä, että päästöjä maailman
ilmakehässä vähennetään.
Me olemme lähteneet sille tielle, että me lisäämme uusiutuvaa
energiaa erittäin merkittävästi. Nyt on
jo tehty vuodelle 2020 selvät tavoitteet ja 2025:llekin
nykyhallituksen toimin suurin piirtein niillä linjoilla,
mitä edellinen hallitus jo kertaalleen on päättänyt.
Tämän lisäksi EU:n komissio haluaa mennä vielä pitemmälle:
päästöjä pitää enemmän,
paljon enemmän vähentää ja uusiutuvaa
energiaa käytännössä paljon
lisätä.
Suomessa se uusiutuvan energian lisääminen — edustaja
Mattila sanoo, että emme me tarvitse tuulivoimaa, että meillä on
paljon biomassaa. No, onhan meillä paljon biomassaa, mutta,
edustaja Mattila, se nyt vain on niin, että ellemme me ainespuuta
polta, niin kerta kaikkiaan se Suomen metsien energiapuu ei meinaakaan
riittää sen uusiutuvan energian lisäämistarpeisiin,
mihinkä Suomi on jo sitoutunut, puhumattakaan siitä,
että jos me otamme osamme siitä 27 prosentista,
minkä EU:n komissio asettaa keskimääräiseksi
EU:n tavoitteeksi, se nostaa Suomen velvollisuuden todennäköisesti
aika lähelle 50:tä prosenttia uusiutuvan osalta.
Jos me tämän kaikki teemme, kokonaiskulutus on
300 terawattituntia Suomessa. Jos me aiomme 150 tai 140:kään
terawattituntia tuottaa uusiutuvilla, niin millään
ilveellä missään olosuhteissa ei biopohjainen
massa Suomessa riitä sen tekemiseen.
Tästä syystä... (Kaj Turunen: Ydinvoima!) — Ydinvoima.
Me olemme tehneet päätökset myöskin
ydinvoimaa lisätä sähköön,
mutta ei se ydinvoima ole kaikkeen ratkaisu. Sitten pitää mennä sähkölämmitykseen,
edustaja Turunen, siinä tapauksessa ja niin poispäin.
Kaiken lisäksi ydinvoima minun mielestäni voi
olla vain marginaalinen, tietyn ajankohdan, ylimenoajan vaihtoehto,
ja siitäkin syystä tällä tiellä,
millä tällä hetkellä kuljetaan,
mihin nyt sattuu myös tämä hallituksen
esitys aivan oikein, mielestäni pitää kulkea.
Suomen uusiutuvan energian lisäämisjärjestelmähän
on rakennettu edullisuusjärjestyksessä: ensin
sitä niin paljon, mikä ei tarvitse julkista tukea
ollenkaan, sitten seuraavaksi edullisinta niin paljon kuin sitä saadaan,
ja sitten kun sekään ei riitä, niin sitten
vasta sitä seuraavaa edullista, johonka kumminkin tarvitaan
jonkin verran julkista tukea. Tuulta tätä kautta
joudutaan käyttämään, eikä se
kovin huono ole, vaikka käytetäänkin.
Edustaja Turunen täällä sanoi, että kun
se maksaa niin ja niin paljon. Syöttötariffi on
83,50 megawattitunnilta tällä hetkellä.
Se myönnetään 12 vuodelle keskimäärin
ja pyörii 30 vuotta. Jos katsotaan koko sen myllyn elinajalle
se julkinen tuki, mikä siinä on, niin se ei ole
edes kovin paljon suurempi kuin todellisuudessa investointitukiin
perustuvat eräät biopohjaiset hankkeet tällä hetkellä ovat.
Näin on laita mielestäni tämän
tuulivoiman osalta maalle rakennettuna.
No, nyt tässä esityksessä esitetään
demolaitoksia tuonne merelle. Minä kannatan ja keskusta
kannattaa tätä esitystä, ei niinkään
tuulivoiman Suomen merialueilla tuottamisen periaatteilla ja perusteilla
vaan sen takia, että Suomessa on vahva offshore-osaaminen.
Suomessa on vahva merioloihin rakentamisen tieto ja taito, ehkä maailman
paras. Ja kun nyt sitten kuitenkin tulevaisuudessa osa maailman
tuulivoimasta todennäköisesti rakennetaan jäisiin
olosuhteisiin, maailmassa ei ole merkittäviä demohankkeita
lainkaan merellisiin jääolosuhteisiin rakennetuista tuulivoimalaitoksista.
Edustaja Turunen hymyilee. Edustaja Turunen, meillä molemmilla
on omat tietomme varmaan. Minullakin on aika vahvat tiedot siitä,
että miten tilanne tällä hetkellä on.
Sellaisia demohankkeita maailmassa yksinkertaisesti ei ole, ja on
minusta täysin perusteltua, että tällä investointituella
nyt sitten hallitus menee tähän järjestelyyn
mukaan. Me olemme monia muitakin hyviä innovaatiohankkeita
tukeneet, ja tämä kuuluu mielestäni niihin.
Arvoisa puhemies! Sanon kuitenkin sitten sen kohdan B siinä sanomassani,
minkä tässä yhteydessä haluan ääneen
lausua, ja se on kyllä se, että minä en
näe kuitenkaan lyhyellä tähtäyksellä tarkoituksenmukaisena
sitä, että Suomi alkaa itse tuottaa merellisissä olosuhteissa
sähköä. Kun nyt on tällä hetkellä syöttötariffi
83,50, niin tarvitaan ainakin 140 euron megawattituntisyöttötariffi.
Saksassa ollaan tätä reippaasti suuremmassakin
tuessa Saksan meriolosuhteissa ja eräissä muissakin
maissa. Ja niin suurta tukea minäkään,
edustajat Turunen ja Mattila ja muut, en kuuna päivänä pidä tarkoituksenmukaisena,
että ruvettaisiin merelle rakentamaan, ainakaan toistaiseksi.
Voi olla, että rakentamisen kustannukset matkassa jatkossa
kevenevät, ja se on sitten toinen tarina.
Ja aivan viime sanat liittyvät vielä tähän
syöttötariffiin ylipäänsä.
Täällä on sellainen käsitys, että Euroopassa
investointituella näitä hommia olisi hoidettu.
Ei ole. Euroopassa on muistaakseni 20 tai 21 maata, joissa on syöttötariffijärjestelmä.
Muutamassa on vihreä sertifikaatti, joka ei Suomen oloihin
mielestäni sovi. Suomi valitsi siitä syystä syöttötariffijärjestelmän.
En käy enemmän perustelemaan, miksi se ei sovi,
mutta se ei sovi, sanon lyhyesti näin, vihreä sertifikaatti.
Vain ani harvassa, oikeastaan yhdessäkään
vähän pitempään EU:ssa mukana
olleessa maassa, yli 20:ssä, ei ole kuin jompikumpi, joko
syöttötariffijärjestelmä tai
sertifikaattijärjestelmä, koska tuulivoimalle
nämä investointijärjestelyt eivät kerta
kaikkiaan sovi.
Itse tämän asian ytimen osalta, tämän
asian tukeminen tämmöisenä demo- ja demonstraatio-
ja teknologiahankkeena — sitähän hallitus
tässä nyt esittää — keskusta
tukee hallituksen esitystä.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Pekkarinen oikein oikeita
perusteita toi esille, ja siinä mielessä hallituksen
esitys lähtökohdiltaan on oikea. Merelliset olosuhteet antavat
tuulivoiman rakentamiselle paremmat tuulelliset olosuhteet ja ehkä paremman
ja tehokkaamman ympäristön tuottaa tuulivoimaa.
Sinällään oikeastaan yhteiskuntarauhan
kannalta on parempi ratkaisu, että tuulivoimaloita rakennetaan
merelle. En toki tiedä kalastajien murheita siitä,
minkälainen vaikutus sillä on silakkaparviin ja
niin edelleen. Tieteellisesti on todistettu ja olen itselleni antanut
syvän uskon siitä, että matalataajuisella
melulla, mikä tuulivoimalasta tulee, on terveydellisiä vaikutuksia.
Mutta tieteellistä tutkimusta en tiedä olevan
siitä, mitkä vaikutukset sillä on sitten
kaloihin tai äyriäisiin, mitä mereltä sitten
kalastajat saaliikseen havittelevat. Varmasti arvioita jatkossa
tehdäänkin ja todella nopeasti ensimmäisten
osalta voidaan katsoa ja nyt ehkä Porin edustalta voitaisiin
käydä kysymässä, onko tällä ollut
kalastukseen vaikutuksia, niin saataisiin semmoista kouriintuntuvaa
tietoa, mitä merelle rakentaminen on.
Edustaja Myllykoski on tässä kohtaa sitä mieltä,
että parempi voimala merellä kuin niemennokassa
mökkialueella. Aivan varmasti kannatan sitä lähtökohtaa,
että sen vaikutus yhteiskunnallisesti on merellä pienempi
kuin jos meillä maalle rakennetaan. Siinä mielessä tämä demohankkeen
edistäminen on kansallisestikin jo hyvä ratkaisu,
ja on totta, että se meidän arktinen osaaminen
on vahvaa tällä alueella. Meillä on jo
sellaista osaamista, jolla näitten merivoimaloiden huoltotoimintaa
voidaan aluksin hoitaa. Me emme pysty kuitenkaan markkinoimaan näitä tuotteita, mitä
tämän
demohankkeen osalta toivottavasti vientiin sitten jatkossa menee,
koska se muu merellinen rakentaminen merialueilla on aivan erinäköistä kuin
mitä me täällä voimme tehdä.
Mutta kuten edustaja Pekkarinen sanoi, on todella tärkeää,
että me otamme tämän kapean sektorin omaan
hallintaamme.
Tanskalaiset kovasti edistävät omilla hankkeillaan
merituulivoiman rakentamista. Siellä lapamitta on jo 150
metriä, joka maalle on rakennettu, ja heillä on
erittäin aktiivinen, intensiivinen ote siihen, että tuulivoima
tulee olemaan se tulevaisuuden ratkaisu. Niin se varmasti on meilläkin
hyvä ottaa, että se on kuitenkin osa, ja miksi
rakentaa sellaisiin tuuliolosuhteisiin maalle, kun me pystymme merellä tuottamaan
huomattavasti tehokkaammin sitä sähköä kuin
mitä maaolosuhteissa?
Siinä mielessä en voi olla kannattamatta tätä hanketta,
koska vientiteollisuuden osalta meidän on pakko nähdä se,
että yhteiskunnan pitää olla teollisuutta
tukemassa siltä osin, että meidän teollisuuden
mahdollisuudet vientiin ja sitä kautta uusien innovaatioitten
mahdollistaminen saavat taloudellisen mahdollisuuden toimia jatkossa työllistävänä
ja
niin, että me pystymme sitten tämän hyvinvointiyhteiskunnan
rakenteet rahoittamaan jatkossa.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Tämä on aina mukava hetki
ministerin elämässä, kun kaksi oppositiopuoluetta
kolmesta kannattaa hallituksen hanketta ja kolmaskin melkein kannattaa.
Erityisen hämmentävä on tilanne silloin,
kun voi sanoa, että on sataprosenttisesti samaa mieltä kaikesta
siitä, mitä edustaja Pekkarinen täällä toteaa,
mutta se oli ilmeisesti edustaja Pekkariselle niin hämmentävä hetki myös,
että ei enää jäänyt
sitten kuuntelemaan.
Suomi tosiaan käyttää valtavan paljon
energiaa. Monista ymmärrettävistä syistä...
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Hän tuli juuri.
Täällä juuri, edustaja Pekkarinen,
totesin, että on hämmentävä hetki
olla kanssanne sataprosenttisesti samaa mieltä kaikesta
siitä, mitä totesitte. Mutta ajattelin sen omin
sanoin vielä toistaa.
Ensinnäkin käytämme tosiaan tosi
paljon energiaa monista ymmärrettävistä syistä:
ilmastomme takia valaistus- ja lämmityskausi on pitkä,
harvan asutuksen takia liikenteeseen kuluu paljon energiaa, ja ennen
kaikkea energiaintensiivinen teollisuutemme edellyttää paljon
energiaa. Tämän osalta on aina muistettava se,
että 5 miljoonan kansakuntana tuotamme edelleen paperia
noin 100 miljoonalle ihmiselle, muita sahatavaratuotteita noin 50:lle
ja terästä noin 50:lle. On olemassa hyviä syitä sille,
miksi energiaa paljon käytämme. Kun näin
kuitenkin on, meidän pitää erittäin
paljon painoa panna sekä sille, että pystymme
vähentämään siitä syntyviä päästöjä, että sille,
että pystymme myös lisäämään
kotimaisuus- ja omavaraisuusastetta. Kaikesta tästä seuraa,
että meidän energiapolitiikkamme keskiössä pitää olla
kotimaisen uusiutuvan energian lisääminen.
Kuten edustaja Pekkarinen täällä totesi,
meillä on valtavat luonnonvarat biomassassa. Biomassa vastaa
80:tä prosenttia uusiutuvasta energiastamme tällä hetkellä,
ja arviomme on, että jatkossakin kasvusta noin 50:tä prosenttia.
Mutta kuten näistä luvuistakin voi päätellä,
ei se yksin vielä riitä. Sen lisäksi
tarvitsemme myös muita kotimaisia uusiutuvia energialähteitä,
joista tuuli on varmastikin yksi keskeisimmistä.
Tämä esityshän täydentää edellisellä kaudella tehtyä periaatteellista
linjanvetoa siitä, miten tuulivoimaa tuetaan. On tietenkin
selvää, että jo ennakoitavuuden ja pitkäjänteisyyden
ja johdonmukaisuuden osalta kysymys ei ole merkittävistä muutoksista,
joihin ei ole toki tarvettakaan. Tässä on kysymys
kahdesta muutoksesta. Ensinnäkin siitä, että lisätään
ennakoitavuutta siitä, että varmistetaan mahdollisuus
päästä tämän tuen piiriin.
Tässä vaiheessa semmoista tarvetta ei vielä ole
eikä ole ollutkaan tilanteessa, jossa tämän
2 500 megawattiampeerin kiintiöön on vielä pitkä matka.
Mutta mitä lähemmäksi sitä päästään,
sitä tärkeämpää on
hankkeitten toteuttajille, että he voivat saada sitovan
ennakkotiedon siitä, että hyväksytään
syöttötariffijärjestelmän piiriin.
Olen iloinen siitä, että talousvaliokunta on paitsi
hyväksynyt tämän myös jopa tainnut
tulkita sen välttämättömäksi,
ja siltä osin on hyvä mennä eteenpäin.
Mitä sitten tulee tähän merituulivoimaan,
en nyt kyllä voi olla hämmästelemättä perussuomalaisten
logiikkaa tässä. Tietenkin jos te yleisellä tasolla
olette sitä mieltä, että investointituki
on parempi kuin syöttötariffi, se on eri tarina,
mutta jos te tämän merituulivoiman osalta toteatte,
että investointituki olisi parempi, niin kyllä se
maksaisi veronmaksajille hirvittävän paljon lisää.
Täällä talousvaliokunnan mietinnössä on
nimenomaan todettu, että pelkkä investointituki
ei vielä varmista hankkeiden toteutumista, minkä takia
tässä esitetään, että otetaan
myös syöttötariffijärjestelmän
piiriin. Tämä syöttötariffijärjestelmän
piiriin ottaminen ei itse asiassa maksa veronmaksajille mitään,
koska se kiintiö pysyy edelleen samana. Se tarkoittaa vain,
että saman verran sitten maalla olevia tuulivoimahankkeita jää tulematta
tämän syöttötariffijärjestelmän
piiriin. Eli itse asiassa tämä kustannusvaikutus
on tässä suhteessa nolla. Mutta jos te haluaisitte
investointitukea hyväksikäyttäen tämän
asian ratkaista ja mahdollistaa merituulivoiman onnistuneet demohankkeet,
niin silloin investointitukia pitäisi olennaisesti kasvattaa,
mikä sitten taas suoraan maksaisi veronmaksajille olennaisesti.
Mitä tämä loppujen lopuksi tuottaa,
kuinka paljon tätä kautta pystytään
innovoimaan sentyyppistä teknologiaa, mistä syntyy
sitten tulevaa vientipotentiaalia, sitä ei kukaan etukäteen tiedä.
Asia on juuri niin kuin edustaja Pekkarinen täällä hetki
sitten totesi, että vaikka merituulivoimaa maailmalla on
jo aika paljon, niin ei sitä ole missään
siellä, missä on sellaiset jääolosuhteet
kuin Suomessa. Sen takia tämäntyyppisissä demohankkeissa
on valtava potentiaali.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Ensinnä täytyy korjata
edustaja Pekkariselle, että en todellakaan sanonut, etteikö tuulienergiaa
tarvittaisi, enkä sanonut sitäkään,
että biomassat riittävät loputtomiin.
Paino sanoilla "monialainen", "hajautettu", jopa myös "pienimuotoinen"
energiantuotanto. Näin se on pöytäkirjoissa,
edustaja Pekkarinen.
Kuitenkin palaan näihin biomassoihin. Kyllä se
vain on tosiasia, että meillä rästihakkuita
tuolla metsässä on, ja on se metsän lahoamaan
jättäminenkin synti minun mielestäni.
Aisapuutakaan ei enää tarvita metsästä,
joten kyllä sitä riukua voidaan energiapuuksi
sieltä korjata. Tätä mieltä minä vain
olen.
Tässä keskustelussa on noussut tämä arktinen osaaminen
aika lailla pinnalle, jopa yhteiskuntarauha. Yhteiskuntarauhasta
puheen ollen: kun tuota öljynporausta harrastettiin tuolla
arktisilla alueilla, niin siellä Greenpeace kiipesi mastoihin,
ja minä en ole ollenkaan varma siitä, sopivatko
merituulipuistot arktiselle alueelle ja jääolosuhteisiin.
Tanska on siinä suhteessa aivan erilainen maa kuin Suomi.
Sitten kun puhutaan demohankkeesta ja puhutaan samassa lauseessa
energiaintensiivisestä teollisuudesta, niin ei kyllä demohanke
pelasta sitä energiaintensiivisen teollisuuden energiantarvetta.
Tämä on demo.
Sitten jos mietitään tätä tuulisähkön
hintaa, niin onko teollisuudella varaa ostaa näin kallista sähköä?
Luulen, että ei merituulivoima tässä tilanteessa
voi olla ratkaisu.
Sitten kolmas asia: Meillä on edelleenkin ratkaisematta
tämä energiakauppatase, joka on negatiivinen.
Minä lasken osittain myös tämän
tuulivoiman ja tuulimyllyjen osien ostamisen ulkomailta siihen energiakauppataseen
miinukseen.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Vastaan ministerille, kun ministeri kysyi
perussuomalaisten kantaa nimenomaan tähän syöttötariffijärjestelmään
nihkeästi suhtautumiseen, mutta sitten kuitenkin näihin
investointitukiin suhtaudutaan positiivisesti. Kysymys on yksinkertaisesti
siitä — ja luulen, että ministeri tämän
hyvin ymmärtää — että me
haluamme energiantuotannosta yksinkertaisesti kustannustehokasta.
Toisena kysymyksenä — tämä tuli
itse asiassa edustaja Pekkarisenkin kysymyksenä — että on
totta, ettei ole tällaisia demohankkeita näihin jäisiin
olosuhteisiin tuulivoimalle koko maailmassa. Nyt Suomi on tekemässä semmoista.
Ensimmäisenä tietysti tällä tavoin
maalaisjärjellä ajateltuna tulee itselle mieleen
kysymys, että miksi ei ole, (Mauri Pekkarinen: Ei ole osaamista!)
ja kyllä välittömästi perään
tulee mieleen, että miksei tämmöistä demohanketta
maailmalla ole aikaisemmin tehty, että onko katsottu, että se ei
ole kovin järkevää. Se voi olla aika
kallista. Voisikohan tämä olla sitten se syy?
Kun edustaja Pekkarinen sanoi tässä, että saastuttamista
energiantuotannossa per nuppi Suomessa on maailman eniten, niin
ministeri minun mielestäni vastasi siihen kyllä aika
hyvin, että jos näissä laskelmissa on
mukana liikenne ja energiaintensiivinen teollisuus, lämmitysenergia,
meillä on kylmä olosuhteet, ja todellakin tuotetaan
Suomessa aika paljon meidän maan rajojen ulkopuolelle nimenomaan
sellaisia tuotteita, jotka vaativat paljon energiaa, niin minä en käyttäisi
tätä nyt perusteena siihen, että meidän pitäisi
tämmöisiä merituulivoimahankkeita sitten
erityisesti tehdä, joihin niihinkin menee loppupelissä rahaa.
Ylipäänsäkin edustaja Pekkarisen esiintyminen
oli jälleen kerran mukavan fanaattinen, mutta tässä asiassa
tulee mieleen, että onko edustajalla oma lehmä ojassa.
Mitä tulee sitten edustaja Myllykosken näihin merellisiin
olosuhteisiin, joissa tuulee kovasti, että sinne kannattaa
rakentaa, niin sitten täytyy sanoa, että Marsissa
tuulee vielä kovemmin kuin maapallolla, että kannattaako
sinne rakentaa, jos ei ole kustannuksista mitään
väliä.
Kun edistetään vientiteollisuutta, tämmöisen teknologian
kehittämistä tuulivoimaloihin jääolosuhteisiin,
niin minä haluan ensin tehdä semmoisen markkina-analyysin
siitä, onko oikeasti maapallolla kysyntää sellaisille
hankkeille, että pistetään propellit
pyörimään tuolla jääolosuhteissa.
Onko kukaan miettinyt sitä?
Jari Myllykoski /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Se, jos ei jotakin maailmalla ole aiemmin
tehty, ei tarkoita sitä, etteikö sitä saisi
Suomessa tehdä. Edelläkävijä on
aina se, joka avaa latuja ja mahdollistaa innovaation syntymisen.
Suomessa on vahva arktinen osaaminen. Voi sanoa, että kansallistunteessa
tässä on pakko sanoa, että kyllä meillä on
niin vahva osaaminen, ettei ole ihme, ettei muualla ole edes kyetty
ajattelemaan, että tästä voitaisiin saada
jotakin uutta ja mahdollista. Kyllä öljyn poraamiseenkin
tarvitaan energiaa. On ihan selvää, että arktisten
alueitten muutokset tässä kohtaa ovat myös
energiatarpeiltaan sellaisia, että sähköä tarvitaan
myös sillä alueella. On päivänselvää,
että ei kannata jäädä odottelemaan,
että joku muu tekee — kuten Turunen tässä haluaa
sanoa, että kun ei missään muualla ole
tehty, niin ei meidänkään kannata sitä tehdä.
Se on liian perussuomalainen näkemys tälle eduskunnalle.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Sitten puhujalistaan.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Aloitan edustaja Turusen puheenvuorosta. Hän
täällä toisen kerran — tämän
asian lähetekeskustelussa ensimmäisen kerran ja
nyt toisen kerran — vihjaa omassa puheenvuorossaan Suomen
tasavallan eduskunnassa, että olisi jotain väärää siinä,
että minä puhun tuulienergiaan liittyvistä asioista.
Hän vihjaa siihen — sanotaan se ääneen
kaikille kansalaisille — että minun tyttäreni
mies on tällä toimialalla töissä.
Edustaja Turunen: Mitä sitten? Mikä vika siinä on?
Silläkö perusteella minun suuni pitäisi
olla tukittu, että minun sukulaisistani joku sattuu olemaan
tänä päivänä tässä bisneksessä mukana?
Täällä on maatalousministereitä vuosisadan aikaan
tässä talossa ollut vaikka kuinka paljon. He tekevät
ratkaisuja ei vain sellaisissa asioissa, mitkä koskevat
sitä toimialaa, jolla joku heidän sukulaisistaan
on mukana, vaan he tekevät ratkaisuja, jotka koskevat heitä henkilökohtaisesti.
En pidä tällaisesta tavasta vihjailla, että jotain väärin
olisi siinä, että suvussa sattuu nyt olemaan joku,
joka energia-alalla on töissä. Ehkä pitää sanoa,
että myöskin tyttäreni, joka hänkin
on diplomi-insinööri, energiadiplomi-insinööri,
toimii tällä alalla. Onko niin, että minun
jälkeläiseni siitä syystä, että minä olen
joku päivä ollut alan ministeri, eivät
saisi koskaan tulla tälle toimialalle töihin?
Edustaja Turunen, ei ollut kovin tahdikasta.
Mitä tulee itse tähän asiaan vielä,
niin vielä kertaalleen: Pienvoima, pienenergia, hajautettu energia — minäkin,
edustaja Mattila, kannatan tällaista pienvoimaa ja sen
rakentamista. Mutta se ei ole ratkaisu tähän Suomen
tilanteeseen, Suomen uusiutuvan energian tarpeeseen. Kaikin tavoin
sitä pitää edistää,
ilman muuta, mutta se ei ole ratkaisu.
Mitä tulee biomassaan, kerron yhden esimerkin: Me olemme
päättäneet, että puuta, nimenomaan
energiapuuta, sen käyttöä lisätään.
Silloin 2008—2009 se oli ehkä 4 miljoonaa kiintokuutiota.
Päätettiin, että sitä lisätään
13,5 miljoonaan kiintoon vuoteen 2020 mennessä. Jos sitä lisättäisiin
siitä vielä 10 miljoonalla eli 23,5 miljoonaan
kiintokuutiometriin, mitä Pöyry selvityksessään
ei voinut kuuna päivänä hyväksyä, niin
suurta määrää, mutta jos sitä lisättäisiin,
niin se 10 miljoonan kiintokuutiometrin lisäys tarkoittaisi
20:tä terawattituntia, 20:tä terawattituntia energiaa,
uusiutuvaa energiaa. Edustaja Mattila, se ei riitä sen
meidän itsellemme asettaman velvoitteen ja tavoitteen hoitamiseen.
Me nyt vain tarvitsemme tätä tuulivoimaakin. Se
on yksinkertaisesti näin.
En jatka pitempään. Minäkin olen
sitä mieltä, siinä olen täällä perussuomalaisten
edustajan kanssa samaa mieltä, että tässä vaiheessa
itse sitä varsinaista tuotantoa, niin kuin ymmärsin
täällä edustaja Myllykoskenkin vähän
puhuneen samasta, merituulituotantoa varsinaiseksi tuotannoksi en
nyt ainakaan nykyoloissa ole kannattamassa. Vielä kertaalleen:
kun 83,50 on tällä hetkellä maalle rakentamisen
takuuhinta, niin merelle rakentamisen kohdalla tarvittaisiin huikean paljon
suurempi tuki, ja siihen mielestäni ei ole varaa.
Mutta tämä demonstraatiotuki juuri niistä erinomaisesti
perustelluista syistä, mitä täällä edustaja
Myllykoski omassa puheenvuorossaan toi esille, on perusteltu.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Pekkarinen, ette tekään
kyllä kovin tahdikas ollut tuossa äsken väittäessänne,
että edustaja Turunen olisi käyttänyt
sanaa "väärä". Eli minusta te käytitte
totuutta huolimattomasti.
Mutta, edustaja Myllykoski, en puhunut öljyn poraamisen
vaatimasta energiasta vaan siitä, että ollaan
arktisella tai jääolosuhteissa. Eli minä vieläkin
kyseenalaistan sen, kuuluvatko nämä merituulipuistot
nimenomaan meidän arktisiin olosuhteisiin, jos nämä myllyt
tuotetaan sellaisissa paikoissa, missä niitä ei
ole testattu nimenomaan näissä jääolosuhteissa.
Ja kyllä: kyllä minä kannan huolta Perämeren
kalastajien tilanteesta ja siitä heidän elinkeinostaan.
Perämerellä on vielä jokunen kalastaja,
joka yrittää sinnitellä ja tuottaa kuitenkin
kotimaista kalaa meidän pöytiimme.
Ja vielä kerran, edustaja Pekkarinen, kerrattakoon
se, että en edelleenkään, en tämän
toisenkaan puheenne jälkeen, väitä sitä,
että minä uskoisin siihen, että biomassat
ovat se lopullinen ratkaisu, niin kuin olemme ehkä siitä samaa mieltä,
että se on se monialainen, mutta kyllä meillä on
varaa käyttää näitä biomassoja
enemmän kuin me tällä hetkellä käytämme.
Ja kolmas asia, kotimaisen energian työllistävä vaikutus.
Siitä minä olen huolissani tai en huolissani mutta
toivoisin, että me pystyisimme luomaan kotimaisen energian
ympärille lisää työpaikkoja,
sillä työpaikkoja kai täällä Suomessa
tarvitaan.
Edelleenkin meillä on olemassa myöskin turve
käyttämättömänä mahdollisuutena.
En tiedä, ilmeisesti keskusta on Kollajan allasta rakentamassa,
koska tuota energiaa tuntuu tuolla pohjoisessa niin paljon tarvittavan
tällä hetkellä.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Vastaan edustaja Pekkariselle siitä,
kun käytin sanontaa, että esiintyminen oli niin
fanaattinen kuin olisi oma lehmä ojassa.
Tämä Pekkarisen vastaus oli itse asiassa hiukan
yllättävä, mutta tuli mieleen kuitenkin
se, että missä vaiheessa päätöksentekijät,
jotka luovat niitä edellytyksiä tietyille toimialoille,
vastaavat tukipolitiikasta tietyille toimialoille, käyttävät
tätä poliittista valtaa. On hyvin tarkkaan katsottava
se raja, milloin on jäävi ja esteellinen ja...
No, jätän tämän kuvaamisen tähän,
mutta kyllä meillä on tälläkin
hetkellä Suomessa erilaisia hankkeita, joissa ovat hämärtyneet
ne rajat, ja nyt en tarkoita tässä yhteydessä edustaja
Pekkarista siinä mielessä, mutta haluan tuoda
nämä asiat esille, kun vastasitte sillä tavalla
kuin vastasitte.
Kyllä näissä hyvin tarkkana täytyy
olla, eikä se tarkoita pelkästään
sitä, että itse siihen päätöksentekoon
silloin osallistuu, kun päätetään
tuesta tai jostain toimialaan liittyvästä jutusta,
vaan on mukana myöskin siinä valmistelussa. Se
rajoittuu silloin tämmöiseen valmisteluun asti,
jos siitä saa henkilökohtaisesti, itse, taloudellista
hyötyä tai lähipiiri saa taloudellista
hyötyä. Kyllä nämä ovat
semmoisia tarkkoja rajoja, jotka täytyy pystyä vetämään.
Kyllä Suomessakin, vaikka me olemme tämän
suhteen suhteellisen hyvässä asemassa noin globaalisti
ajateltuna, meidän täytyy tarkkailla itsekin näitä asioita
koko ajan. Jos tuudittaudutaan sellaiseen, että on maan
tapa tai näin on aina toimittu, niin täytyy pystyä katsomaan
myöskin ulkopuolelta sitä omaa toimintaa.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Mikä tässä on
se maan tapa, jossa edustaja Pekkarinen on toiminut jollakin tavalla
väärin? Minä luin teidän tämän
asian lähetekeskustelussa käyttämänne
puheenvuoron, olitte siinä paljon selväsanaisempi,
ja te palasitte siihen asiaan toisen kerran. Kuka voi väittää,
että kun on säädökset säädetty,
niin sen jälkeen sen ministerin, joka on ollut niitä tekemässä,
lähipiiristä tai sukulaisista kukaan ei voisi
olla sillä toimialalla töissä? Väite
siitä, että joku olisi osallistunut valmisteluun,
on potaskaa, se ei pidä paikkaansa.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Menee kyllä jo nyt vähän
aiheen sivuun, mutta kun tämä keskustelu on nyt
avattu, niin täytyy sanoa, että edustaja Turusen
käyttämä viimeinen puheenvuoro kyllä toi
tähän eduskuntaan nyt semmoisen uuden tuulahduksen.
Edustaja Turunen selvästi hakee poliittiseen käyttäytymiskoodistoon
aivan uuden ulottuvuuden. Toivon kyllä, että tässä joko
tämän illan aikana tai sitten huomenna edustaja
Turunen voi avata sen, onko tämä uuden poliittisen
koodiston luomisjärjestelmä perussuomalaisen eduskuntaryhmän
näkemys vai onko tämä edustaja Turusen
yksin harrastelua, että tällaista uutta poliittista
koodistoa vaikuttamiseen ja vaikuttamisintressipiirissä olevien
henkilöiden rajaamista tuodaan vielä lähemmäksi
tänne päätöksentekoon. Täytyy
sanoa, että oman äänestäjäkuntani
osalta olen hieman yllättynyt, että täytyy
ilmeisesti edustaja Myllykosken ruveta pidättäytymään
ay-liikettä koskevista kannanotoista, kun poikani toimii
pääluottamusmiehenä eräässä tehtaassa.
Yleiskeskustelu päättyi.