6) Laki avioliitossa synnyttävän naisen varhennetusta
         eläke-etuudesta
      
       
         					
      
      
         
         Pentti Kettunen /ps(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Herra puhemies! Käsittelyssä on lakialoite
            numero 15/2014 vp. Kyseessä on laki avioliitossa synnyttävän
            naisen varhennetusta eläke-etuudesta.
         
         
         Herra puhemies! Heti aluksi täytyy kiittää niitä viittä selkärankaista
            kansanedustajaa, joiden ryhti kesti olla puolustamassa perinteistä suomalaista
            kristillistä perhe- ja avioliittokäsitystä allekirjoittamalla
            lisäkseni tämän lakialoitteen ja jotka
            eivät poistaneet nimiään aloitteen alkuperäisten
            allekirjoittaneiden joukosta.
         
         
         Herra puhemies! On valitettavaa, että varsin laajasti
            perinteinen avioliittoinstituutio on viime vuosikymmeninä kärsinyt
            jopa suoranaisesta alennustilasta. Onneksi on vielä kuitenkin
            niitä ihmisiä, joille miehen ja naisen välinen
            avioliitto on pyhä asia, jonka pohjalta vaalitaan perhe-
            ja kotikäsitystä. Valitettavan paljon on kuitenkin niitä liittoja,
            jotka eivät pohjaudu perinteiseen avioliittoon — tarkoitan
            niin sanottuja avoliittoja ja liittoja, jotka perustuvat vain "varmoihin
            puheisiin". Kun nämä liitot sitten saattavat hajota tai
            avioliiton toinen osapuoli kuolee, niin yleensä kärsijän
            osassa tulee olemaan nainen, joka jää taistelemaan
            elämästään ja tulevaisuudestaan
            yhdessä lapsensa tai lastensa kanssa. Miehen ja naisen
            välinen perinteinen avioliitto on suomalaisessa lainsäädännössä turvallisempi,
            ja mielestäni parempi ja luonnollisempi, tapa perustaa
            perhe ja yhteinen koti myös mahdollisille tuleville lapsille.
         
         
         Suomessa on yleisesti kannettu huolta tulevaisuudessa uhkaavasta
            työvoimapulasta. Lääkkeeksi tähän
            tarjotaan lisääntyvää maahanmuuttoa
            ja ulkomaisen työvoiman tuontia. Jos kuitenkin halutaan
            pitää kiinni Suomi-nimisestä kansallisvaltiosta,
            on syytä pitää huolta siitä,
            että varmistetaan myös alkuperäisen suomalaisväestön
            riittävä lisääntyminen. Tämänkin
            nyt vallassa olevan sukupolven on syytä muistaa ja tunnustaa
            tämä tosiasia. Avioliitto ja lasten synnyttäminen
            ei saa heikentää naisten asemaa yhteiskunnassa.
            Tämä lakialoite toteutuessaan vahvistaisi perinteistä avioliittokäsitystä ja
            palkitsisi naista avioliiton toisena osapuolena.
         
         
         Herra puhemies! On syytä muistuttaa, että tämän
            lakialoitteen kustannusvaikutukset näkyisivät
            vasta 30—40 vuoden kuluttua lain voimaansaattamisesta.
            Todellisuudessa lain vaikutukset voisivat olla jopa kustannusneutraalejakin
            laskentatavasta riippuen.
         
         
         Herra puhemies! Haluan vielä keskitetysti kerrata tämän
            lakiehdotuksen tärkeimmät sisällöt:
         
         
         Aloite koskee avioliitossa synnyttävän naisen varhennettua
            eläke-etuutta.
         
         
         Toiseksi, eläke-etuus olisi 3—7 vuotta.
         
         Kolmanneksi, eläkepalkka laskettaisiin siten, kuin
            eläke-etuuden saaja olisi ollut työssä normaaliin
            lakisääteiseen eläkeikään
            saakka. Etuus ei siis heikentäisi eläkkeen määrää.
         
         
         Neljänneksi, eläke-etuus korvattaisiin työeläkejärjestelmään
            valtion varoista.
         
         
         Viidenneksi, yksikään muu eläkeläis-
            tai edunsaajaryhmä ei menettäisi mitään.
         
         
         Herra puhemies! Tarkempia säännöksiä tämän
            lain soveltamisesta annettaisiin valtioneuvoston asetuksella. Laki
            on tarkoitettu tulemaan voimaan heti, kun eduskunta on sen hyväksynyt ja
            tasavallan presidentti on sen vahvistanut. Koska lailla ei ole välittömiä vaikutuksia
            valtion budjettiin, se voidaan saattaa voimaan myös kesken
            budjettivuoden.
         
         
         Herra puhemies! Toivon lakialoitteelle asiallista käsittelyä valiokunnassa.
         
       
      
         
         Jari Myllykoski /vas:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Edustaja Kettunen on tuonut varmasti
            persoonallisen lakialoitteen, ja olisi tavallaan luullut, että salissa
            olisi enemmän edustajia keskustelemassa tästä lakialoitteesta,
            sillä on pakko alkuunsa sanoa, että edustaja Kettusen
            lakialoite sisältää yhden erinomaisen
            piirteen: naisen aseman vahvistamisen perhesuhteessa. On tällä hetkellä todella
            harmillista, että niin moni nainen on pienemmällä työeläkkeellä eläköityessään
            juuri sen vuoksi, että on jäänyt kotiin
            hoitamaan lapsiaan. Se on se hyvä siemen tässä edustaja
            Kettusen aloitteessa, että naisen asemaa nostetaan, ja toivottavasti
            tätä keskustelua pystytään käymään siltä pohjalta,
            että meidän on luotava järjestelmä, jossa
            pitkätkään hoitojaksot naisilla eivät
            leikkaa naisen eläkettä, vaan tunnustetaan se
            kotona tehty, lapsen hoitamisen eteen tehty työ yhtä tärkeäksi
            kuin työssä oleminen, ja siinä mielessä tämän
            lakialoitteen osalta on niitä hyviä piirteitä.
         
         
         Mutta täytyy sanoa, että tähän
            lakialoitteeseen kyllä sisältyy mielestäni
            jo hieman rotuopillisia sävyjä. Siinä mielessä tätä tulee
            kriittisesti tarkastella ja uskaltaa sanoa se, että ehkä tämä on liian
            sisäänpäin kääntynyt
            globaalissa yhteiskunnassa ja osaltaan aiheuttaa semmoisia pieniä inhonpuistatuksia
            siinä mielessä, että me rupeamme luokittelemaan
            ihmisiä kansallisuuden perusteella tässä maassa,
            vaikka tässä aloitteessa ei juuri niin sanotakaan,
            mutta se sävy kuitenkin on sellainen, mikä ei
            tunnu tälle päivälle hyvältä.
         
         
         Edustaja Kettunen perusteli oikein, että tällä ei ole
            juuri nyt taloudellisia vaikutuksia, mutta itse työelämästä tulleena — ja
            katson olevani yksi ammattiyhdistysliikkeen edustajista, jotka kantavat
            huolta työeläkejärjestelmästä ja
            koko eläkejärjestelmän toimivuudesta — en
            olisi valmis rakentamaan lapsilleni tai lapsenlapsilleni sellaista lisätaakkaa,
            jota emme vielä pysty arvioimaan. Eli kun ja jos tätä valiokunnassa
            asiallisesti käsitellään, niin kuin edustaja
            Kettunen toivoi, toivon erityisesti, että valiokunta arvioi
            tämän lakiesityksen taloudelliset vaikutukset
            niin, että paljonko meidän jo nyt tulisi varautua
            siihen, että tämän kustannusvaikutukset
            tulisivat näkyviin vasta 40 tai 30 vuoden kuluttua. Kuitenkin
            asioihin on varauduttava. Emme tiedä, minkälaisessa tilanteessa
            valtiontalous on 40 vuoden päästä, niin
            että nyt olisi pakko tehdä jo niitä taloudellisia
            ratkaisuja, millä tämä eläkeuudistus
            rahoitettaisiin.
         
         
         Ratkaisut pitää tehdä nyt. Ei pidä jättää meidän
            jälkisukupolvillemme niitten kantamista, vaan jos me uudistamme,
            meidän pitää osata arvioida uudistuksen
            vaikutukset myös tuleville sukupolville.
         
         
       
      
         
         Eeva-Maria Maijala /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ilman sen kummempia erillisiä perusteluita
            luen perustuslain kohdasta Perusoikeudet. Eli 6 §,
            Yhdenvertaisuus, 2 momentti sanoo näin: "Ketään
            ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa
            eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen,
            uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden
            tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella."
            Näin ollen en voi missään tapauksessa
            kannattaa tehtyä lakiesitystä.
         
         
       
      
         
         Lauri Heikkilä /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tässä Kettusen tekemässä lakialoitteessa
            on aika paljon hyviä puolia, ja mielestäni lakialoitteita
            ei koskaan voi arvioida, että kaikki niissä esitetyt osiot
            tulisivat toteutumaan. Edustaja Myllykoski löysi hyviä puolia:
            naisen aseman paraneminen ja ehkä lasten kasvuympäristön
            vakiinnuttaminen — sikäli kuin avioliitto sitä vanhempien
            yhdessäoloaikaa pidentää instituutiollaan — ovat hyviä asioita
            tässä laissa.
         
         
         Kun ajatellaan tätä aikaa, missä nyt
            olemme, tässä eduskunnassa käsitellään
            jo toiseen kertaan tasa-arvoista avioliittolakia, vaikka eduskunta sen
            yhden kerran jo tavallaan hylkäsi. Kansalaisaloitteena
            se on tullut uudelleen. Monet kansanedustajat ovat kääntäneet
            takkiaan tasa-arvoisen avioliittolain suhteen. Joskus ennen eduskuntavaaleja,
            kun vaalikoneessa kysyttiin, pitäisikö sanaa "avioliitto"
            käyttää miespuolisten parisuhteesta taikka
            naispuolisten keskinäisestä parisuhteesta, vastasin
            siellä, että avioliitto käsitteenä kuuluu
            miehen ja naisen väliseen avioliittoon ja näille
            muille parisuhteille pitäisi löytää niitä kuvaavat
            sanat. Laillisestihan heillä voisi parisuhteessa olla samanlaiset
            oikeudet. Tietysti adoptio-oikeudesta voidaan olla vähän
            eri mieltä sitten.
         
         
         Mutta tässä nyt, jos katsotaan muutenkin näitä EU-maita,
            kun lakialoitteessa on sanottu, että lasten synnyttämisestä pääsisi
            nainen varhemmin eläkkeelle, niin minusta se on ehkä tämmöinen
            perusteltu syy, kun edustaja Maijala sanoi, ettei löydy
            perusteltua syytä. Mutta EU-maista, sikäli kun
            Slovakia ja Tšekki ovat EU-maita, löytyy kaksi
            EU-maata, missä lainsäädännössä on voimassa,
            että lapsen synnyttämisestä saa etua,
            ja siellä naiset pääsevät varhemmin
            eläkkeelle. (Timo Heinonen: DDR:ssäkin aikanaan!)
            Slovakiassa nainen voi päästä enintään
            5 vuotta aikaisemmin eläkkeelle lapsia synnytettyään.
            Tšekissä tämä ero on vähän
            pienempi. Siellä miehet pääsevät
            eläkkeelle 62 vuoden ja 10 kuukauden iässä ja
            naiset voivat päästä eläkkeelle
            57 vuoden ja 8 kuukauden iässä ja siitä aina
            61 vuoteen ja 8 kuukauteen. Ihan tarkasti sitä perustetta,
            miten se siellä menee, en ole tutkinut. Löytyy
            kumminkin nämä kaksi valtiota, missä vielä naiset saavat
            etua eläkkeelle pääsyssään,
            jos ovat synnyttäneet lapsia. Siinä mielessä EU:n
            sisältäkin löytyy vertailukohtia myöskin
            tähän lakialoitteeseen.
         
         
         Tässä on käsittääkseni
            hyviä asioita, ja eduskunnan tehtävähän
            on valiokunnissa arvioida lakialoitetta ja muuttaa sitä niiltä osin,
            mitkä eivät ole kohtuullisia yhteiskunnalle. Tämä lakialoitehan
            on saanut lehdistössä paljon arvostelua. Huvittavinta
            on se, että minulta itseltäni, kun olin allekirjoittajana
            lakialoitteessa, ei ole kukaan toimittaja kysynyt, mitä mieltä olen
            ja miksi olen siihen kirjoittanut nimeni. Mutta se vain kuvaa tätä pintaliitopolitiikkaa:
            jotkut ovat kiiltokuvia, median lemmikkejä, jotkut toiset
            eivät ole.
         
         
       
      
         
         Timo Heinonen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Itse yllätyin tästä lakialoitteesta
            ja varsinkin sen takia, että sen oli alun perin allekirjoittanut
            16 perussuomalaisten kansanedustajaa perussuomalaisten eduskuntaryhmän
            puheenjohtaja Jari Lindström mukaan lukien. Mutta heistä toki
            valtaosa on nimensä tästä aloitteesta
            pois vetänyt, ja ymmärrän sen hyvin.
            Kyllä tämä vähän on
            kaikuja DDR:stä. DDR:ssähän aikanaan
            asunnon arvosta sai helpotusta, kun lapsia sai, ja en aivan tämäntyyppistä politiikkaa
            ymmärrä enkä toivo Suomeen.
         
         
         Meidän kokoomuksen vastaus siihen, miten kannustetaan
            perheitä hankkimaan lapsia taikka millä tavalla
            kokoomuksessa halutaan tukea naisten ja miesten välistä tasa-arvoa,
            on vanhemmuuden kustannusten tasaaminen, joka on meille yksi keskeinen
            asia, joka toivottavasti saadaan hoidettua kuntoon. Se on keino,
            jolla voimme huolehtia siitä, että naisvaltaiset
            alat eivät kärsi siitä, että äidit
            jäävät äitiyslomalle, tai toisaalta äidit
            eivät kärsi siitä, että heidän
            työurastaan tulee katkonainen.
         
         
         Mutta itse en kyllä missään tapauksessa
            voi tätä perussuomalaisten lakialoitetta olla
            tukemassa, vaan itse lähden mieluumminkin sieltä vanhemmuuden
            kustannusten kannustavuuden parantamisesta ja esimerkiksi isyysvapaan
            pidentämisestä ja tämäntyyppisistä ratkaisuista, jotka
            kannustavat perheitä entistä laajemmin ottamaan
            vastuuta toisistaan ja itsestään.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.