4) Hallituksen esitys eduskunnalle Seychellien kanssa veroasioita
koskevista tiedoista tehdyn sopimuksen hyväksymisestä ja
laiksi sopimuksen lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Jälleen käsittelemme verosopimusta.
Ne ovat erittäin tärkeitä, koska on pelättävissä näissä olosuhteissa,
että veroja pyritään välttämään.
Verokeidasvaltiot ovat tässä suhteessa meille
erittäin suuri huolenaihe. Nämä sopimukset
koskevat lähinnä tietojenvaihtoa, ja tietysti
se edellyttää sitä, että kun
tietoja pyydetään, niin pitää kyetä yksilöimään...
Puhemies Eero Heinäluoma:
(koputtaa)
Arvoisa edustaja! — Pyydän salia hiljentymään,
jotta kaikki kuulemme, mitä edustaja Sasilla on sanottavaa. — Nyt
yritetään uudelleen.
Kiitos, herra puhemies! — Kun tietoja pyydetään,
aina pitää indikoida, määritellä,
kenestä henkilöstä on kysymys, ja myöskin
määritellä perusteet, minkä takia
näitä tietoja pyydetään. Tästä syystä on
tärkeätä, että aina, kun on jotakin
syytä meillä epäillä, että varoja
olisi siirretty muualle ja pyrittäisiin tällä tavalla
välttämään veroja, niin asianomaiselta
veroviranomaiselta toisessa maassa pyydetään näitä tietoja.
Ja olennaista on se, että on hyviä kokemuksia
siinä suhteessa, että näitä tietoja
myöskin, kun pyynnöt ovat asianmukaisia, varsin
hyvin saadaan.
Myöskin on syytä varmasti miettiä sitä,
pitäisikö tehdä samalla tavalla kuin
joissakin maissa on tehty, että annettaisiin tiettyä anteeksiantoa siinä tilanteessa,
jos varoja kotiutetaan eikä niistä ole aikaisemmin
maksettu veroja. Nämä kannustimet ovat toimineet
joissakin maissa varsin hyvin, ja luulen, että yhdistettynä tähän
parempaan tietojensaantiin ja valvontaan tällainen menetelmä saattaisi
olla yksi hyvä tapa purkaa kaikki ne verkostot, joita kenties
vuosien varrella on syntynyt, joilla pyritään
suomalaisia veroja välttämään.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Pääministeri Kataisen
hallitus on ottanut toimintansa yhdeksi keskeiseksi painopistealueeksi
juuri harmaan talouden, talousrikollisuuden ja veronkierron torjumisen.
Aivan viime aikoinakin on julkisuudessa ollut erilaisia laskelmia
ja tietoja siitä, kuinka paljon veronsaajat, valtio ja
kunnat, menettävät erilaisten myös sijoitusmuodossa
tapahtuvien veronkiertojärjestelmien kautta, joissa usein
hyödynnetään erilaisia veroparatiiseja.
On todella tärkeätä, että myös
tähän talousrikollisuuteen ja veronkiertoon pystytään
tehokkaasti puuttumaan, sillä tosiasiahan on se, että rehelliset
veronmaksajat maksavat kaikkien niiden puolesta veroa ja niiden
osaltakin veroa, jotka erilaisin laittomin keinoin onnistuvat asianmukaisia
veroja välttämään.
Eduskunnassa monesti eri yhteyksissä on kannustettu
hallituksia tehostamaan toimintaa harmaata taloutta, talousrikollisuutta
ja veronkiertoa vastaan, ja omalta osaltani haluaisin tässäkin yhteydessä hallitusta
kannustaa. Usein, kun vaaditaan jotain lisäpanostuksia,
sanotaan, että kyllä se maksaa itsensä takaisin.
En ole tästä vakuuttunut noin yleisellä tasolla,
mutta siitä olen kyllä vakuuttunut, että ne
lisävoimavarat, joita järkevästi käytetään
talousrikollisuuden ja harmaan talouden torjuntaan, kyllä maksavat
itsensä takaisin lisääntyvinä verotuottoina
valtiolle ja kunnille.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä on kunnioitettava
pyrkimys tämä hallituksen yritys kitkeä harmaata
taloutta. Eilen valtiovarainministeri Urpilainen lähestulkoon pontevasti
esitti, että hallitus tekee kaikki mahdolliset keinot harmaan
talouden suitsimiseksi. Valitettavasti ne keinot, jotka tällä hetkellä ovat meidän
tiedossamme, kuitenkin vaikuttavat toiseen suuntaan. Koska hallitus
aikoo tehdä tuntuvan heikennyksen kotitalousvähennykseen
niin enimmäismäärää laskemalla
kuin vähennysprosenttia alentamalla, se tulee johtamaan
harmaan talouden lisääntymiseen ja pimeitten keikkojen lisääntymiseen
täällä meidän kotimarkkinoilla.
Se on hyvä, että Seychellien asiat alkavat
nyt tämän sopimuksen myötä parantua,
mutta luulen, että suomalaisia kiinnostaa enempi se, että harmaan
talouden käytännön toimia, joita kotitalousvähennysjärjestelmän
luomisella on pystytty kitkemään, sitä hyvää työtä,
jatkettaisiin ja samalla tarjottaisiin remonttityötä,
hoivatyötä, monenlaista työtä suomalaisille
täällä kotimaassa. Nyt hallituksen toimin
hävitetään näitä työpaikkoja.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten täällä todettiin
jo, harmaan talouden torjunta on Jyrki Kataisen ensimmäisen
hallituksen ehdottomia painopistealueita. Se oli jo hallitusneuvotteluissa
kaikille puolueille erittäin tärkeä,
ja myöskin ohjelmakirjaukset ovat erittäin tiukkoja
ja määrätietoisia. Verotuksen osalta
nämä tietojenvaihtosopimukset ovat erittäin
tärkeä elementti, koska ne auttavat siinä,
että kun havaintoja rikollisuudesta on, siihen voidaan
tehokkaasti puuttua.
Mitä tulee sitten kotitalousvähennykseen,
niin tietysti kun on mietitty säästötoimenpiteitä,
on jouduttu miettimään sitä, millä tavalla
budjettia tasapainotetaan, ja on jouduttu käyttämään
tässäkin suhteessa tietyllä tavalla juustohöylämenetelmää.
Haluan kuitenkin sanoa, että kun henkilöä kohden
myöskin tulevaisuudessa kotitalousvähennyksen
enimmäissumma on edelleen 2 000 euroa ja prosentti
kyllä putoaa 60:stä 45:een, niin väitän,
että se 45 juuri ja juuri pitää huolta
siitä, että kannattaa hyödyntää kotitalousvähennystä, ei
kannata hyödyttää harmaita markkinoita.
Ja kun esimerkiksi perheessä, jossa on kaksi aikuista,
kaksi voi tehdä 2 000:n vähennyksen,
niin kyllä se kaikkein suurimpiin ja merkittävimpiin hankintoihinkin
yleensä riittää, joten en usko, että sillä,
että näitä rajoja muutetaan, valitettavasti
jopa merkittävälläkin tavalla, on merkittävää vaikutusta
harmaan talouden lisääntymiseen.
Jos sitten kävisi niin, että harmaa talous
olennaisesti lisääntyisi näitten kotitalousvähennykseen
tehtävien muutosten johdosta, joita ei ole vielä eduskunnalle
esiteltykään, niin siinä tilanteessa
varmaan hallituksen kannattaa reagoida ja katsoa, mitkä ovat
ne parametrit eli mikä on se enimmäismäärä ja
mikä on se prosenttiosuus, joka pitää hyvityksenä antaa,
jotta pidetään huolta siitä, että harmaa
talous ei näitten muutosten johdosta sitten lisääntyisi.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Tiilikainen tarttui tietysti oikeaan asiaan.
Mutta täytyy tässä nähdä,
että kyllä näihin rakenteisiin on kyettävä puuttumaan.
Eli se suuri funktio on siellä, missä raha voi
liikkua vapaasti, missä sitä pystytään
paremmin pyörittämään. Me varmasti kaikki
tiedämme sen, että rikokset ja ammattirikollisuus
ovat siirtyneet aina enemmän ihmiskauppaan ja tälle
harmaan talouden sektorille, missä voidaan nähdä,
että rangaistukset ovat huomattavasti lievemmät
kuin esimerkiksi huumausaineen välittämisessä jne.
Tämä on luonut semmoisen uuden rikollismuodon,
että ammattirikolliset ottavat tätä alaa
haltuunsa. Sen takia meillä pitää luoda
niitä työvälineitä, jotka vievät perustan
siltä. Se on oikein, että meidän täytyy pohtia
sitä, onko kotitalousvähennyksen leikkaus tälle
tasolle hyvä asia vai ei, mutta ei sillä yksinomaan
ole kitketty harmaata taloutta. Sillä on mahdollistettu
se, että ihmiset käyttävät niitä palveluja
enemmän. Mutta ne ovat kuitenkin niitä palveluntuottajia,
joita edelleen on ollut, ja ne, jotka käyttävät
väärin perustein pimeää työvoimaa,
tekevät sitä edelleen. Mutta tähän
on pystyttävä puuttumaan.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten äsken sanoin, arvostan hallituksen pyrkimystä kitkeä harmaata
taloutta, ja hallitus on luvannut peräti 80 miljoonaa sijoittaa
siihen, että harmaan talouden toimet vähenevät
tässä maassa. Sitä suurempi on ihmetykseni,
kun sitten toisella kädellä tehdään
toimenpiteitä, mitkä vaikeuttavat hallituksen
itselleen asettamaa tavoitetta.
Edustaja Sasi, olette aivan oikeassa siinä, että suhdannesyistä me
yhdessä viime kaudella korotimme tätä kotitalousvähennyksen
ylärajaa, koska halusimme taantuman uhatessa antaa sitä kautta
elvytysruiskeen suomalaisille markkinoille. Suhdannesyistä voidaan
tietenkin myös alentaa sitä alarajaa — valitettavasti
nyt ei kyllä näytä kovin hyvältä tuo
edessäpäin oleva suhdanne. Mutta se, mikä vaikuttaa
harmaan talouden lisääntymiseen tai vähenemiseen,
on ne ehdot. Ja tuo alennus 60 prosentista 40 prosenttiin tuo sen vähennyksen
sille rajalle. Ei ole kuin kolme päivää aikaa
siitä, kun eläkeläispariskunta lähestyi minua
kirjeellä ja toi esiin huolensa, että kyllä tässä nyt
ensi kesän remonttiin valitettavasti joutuu laskemaan taas
sen vaihtoehdon, että jospa joku tekee pimeästi.
Ei hallituksen täydy ihmisiä tähän
suuntaan ohjata. Kotitalousvähennys on ollut erinomainen
keino tuoda lisää työtä kotimaahan
ja poistaa pientä pimeää keikkaa. Nyt
hallitus toimii tässä yksityiskohdassa päinvastaiseen suuntaan,
vaikka sillä hyvä pyrkimys muuten ehkä harmaan
talouden poistamiseksi on.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Se on erinomaisen ikävää,
että hallitus joutui puuttumaan kotitalousvähennykseen
ja sitä alentamaan, mutta niin kuin edustaja Myllykoski
minun mielestäni aivan oikein totesi, sillä ei
suinkaan sitä harmaan talouden ongelmaa ratkaista. Kyllä se
ratkaistaan paljon isommilla asioilla.
Jatkan vielä Myllykosken juttua siitä, että meidän
lainsäädäntömme on sinällään
riittävä, mutta sitä ei käytetä oikein.
Eli ne tuomiot ovat liian lieviä, ja sitten on mahdollista,
että kun toimija on tänä päivänä Kouvolassa
ja tulee liiketoimintakielto esimerkiksi, se sama löytyy
kolmen neljän viikon päästä sitten
Joensuusta.
Tähän kotitalousvähennykseen vielä mennäkseni,
niin kyllä siinä myöskin on kyse, on
se summa mikä tahansa — ja edelleen se on ikävää,
että hallitus joutui siihen puuttumaan näinpäin — ihmisten
moraalista, teetetäänkö sitä työtä pimeänä vai
ei.
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllähän se on nyt niin,
että tämä hallitus tekee suurimman panoksen
miesmuistiin harmaan talouden torjuntaan. Kotitalousvähennys
on varmasti ihan hyvä keino lisätä työllisyyttä,
mutta kyllähän se nyt niin on, että jos
me harmaata taloutta lähtisimme täällä sillä keinolla
kitkemään, että annetaan aina verohelpotuksia
sinne ja tänne, niin kyllä siinä tulee
karhu vastaan ennen pitkää, kun tiedetään
jo nyt, mikä alijäämä on.
Näissä leikkauksissa kaikki tietävät,
mistä tässä on kyse. Tässä on
kyse siitä, että valtiontalouden tasapaino pitää saavuttaa
sen jäljiltä, kun keskusta jätti sen
8 miljardia alijäämäiseksi. Siitä tässä on
kyse, ja sitä se eläkeläispariskunta
on minultakin kysynyt, että mitä sille tehdään.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Seychellien hallinto on hyvin tyytyväinen tästä keskustelusta, (Naurua)
jossa parhaillaan olemme. Lavealti kuljetaan, mutta käydään
tämä nyt loppuun saakka. Tässä on
sellainen tilanne, että ministeri Ihalainen on pyytänyt
puheenvuoron, ja se hänelle myönnetään
ennen puoli kahta.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Harmaasta taloudesta jatkaisin minäkin.
Kotitalousvähennyshän sinänsä on
lillukanvarsi niin valtiontaloudelle kuin harmaan talouden kitkemisellekin.
Mutta sillä on merkitystä niille ihmisille, jotka
pystyisivät sitten ostamaan sitä työtä,
ja niille ihmisille, jotka tekevät sitä työtä.
Siitä on hyötyä vanhuksille ja lapsiperheille.
Täytyy muistaa, että kun puhutaan harmaasta taloudesta,
niin sen kokonaisvaikutus Suomessa on 16 miljardia ja verovaikutus
tuommoiset 6 miljardia. Se on 7 prosenttia bruttokansantuotteesta,
eli kaikki mahdolliset, mitä voidaan sen kitkemiseksi tehdä,
kannattaa tehdä. Siihen kuuluu muun muassa ajateltu arvonlisäveron
nosto koskien suutareita, räätäleitä,
partureita, kauneudenhoitoloita et cetera. Mutta nämä kaikki
kun saadaan yhteen, niin mahdollisesti päästään
edes muutamia miljardeja kitkemään pois harmaan
talouden puolelta, koska kaikkia niitä euroja tarvitaan.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Palataan tähän päiväjärjestysasiaan.
Voi sanoa, että nämä sopimukset, mitä hallitus
tässä esittää, ovat todella
tervetulleita. Eri oikeusviranomaiset Suomessa tarvitsevat tietojenvaihtoa
nimenomaan harmaan talouden kitkemiseksi. Se, että kotitalousvähennyksestä puhutaan
täällä, on ihan kaunis asia, mutta tosiasia
on kuitenkin se, että suurin raha liikkuu aivan muulla
osa-alueella harmaassa taloudessa. Hallitushan nyt esittää eri
valvontaviranomaisille resursseja ja rahoja muun muassa tämmöiseen
reaaliaikaiseen valvontaan sekä tutkintaan. Se on hyvä asia,
ja myös nämä sopimukset ovat hyvä asia
tietojenvaihtojen kannalta. Sillä nimenomaan saadaan laajamittaisesti
harmaata taloutta suitsettua ja vaikeutettua sen toimintaa.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Harmaan talouden toimista hallitus on toistaiseksi
ilmoittanut, että 80 miljoonaa asiaan käytetään.
Ovatko siellä työmailla nyt jo ne verotunnisteella
varustetut henkilökortit ihmisten rintapielissä?
Teillä on kaunis aikomus ja hyviä suunnitelmia,
mutta tässä on nyt konkreettinen toimenpide. En
tiedä, arvioiko hallitus, että Suomen talous-
ja työllisyystilanne on niin hyvä, että ei
sen väliä, jos nyt hävitetäänkin
kotimaasta työpaikkoja rakennusmiehiltä, putkimiehiltä,
sähkömiehiltä, hoiva-alan ihmisiltä.
Miksi te otatte takamatkaa? Teillä on kaunis tavoite 100 000
uudesta työpaikasta hallituskaudella, mutta muun muassa
tämän kotitalousvähennyksen heikennyksillä työpaikkoja
menetetään.
Valitettavasti edustaja Sasi poistui — hän
teki varmasti tarkkaa työtä Säätytalolla
taloustyöryhmäneuvottelujen vetäjänä.
Ainakin kuntien kiinteistöveromuutokset olivat ilmeisesti
hyvin viimeistä piirtoa myöten mietittyjä vaikutuksineen, ja
olisin kysynyt, onko tästä vaikutusarvio olemassa,
kuinka monta työpaikkaa tuo kotitalousvähennyksen
heikennys tulee merkitsemään miinusta. Montako
työpaikkaa sillä menetetään?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja nyt ministeri Ihalainen, 2 minuuttia. Toivon, että tämän
puheenvuoron jälkeen alettaisiin olla Seychellien asiassa
takaisin.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Täällä on käyty
hyvää keskustelua harmaasta taloudesta, ja halusin
vaan nyt kertoa näistä hallituksen valmistelutoimista
yleisemmin ottaen. Varmaan kotitalousvähennys on tärkeä asia,
mutta harmaan talouden ongelmat pääosin ovat varmasti
muualla. Ne liittyvät siihen edellisen eduskunnan tarkastusvaliokunnan
vetämään isoon linjaan, jossa hahmoteltiin
eri alueiden keinoja harmaan talouden torjumiseksi.
Hallitus valmistelee, niin kuin on luvannut, eduskunnalle toimenpideohjelman
tämän vuoden loppuun mennessä harmaan
talouden eri toimien tavoitteista. Mutta ei olla jäämässä odottamaan
vain tätä ohjelmaa, vaan on ryhdytty myös moniin
käytännön toimenpiteisiin erityisesti
harmaan talouden vaikeimmilla alueilla, joita ovat rakennusala,
hotelli- ja ravintola-ala, jos katsotaan toimialoja.
Tämä henkilötunnistimeen liittyvä veronumero
on tulossa, sitä valmistellaan. Olettamuksemme on, että ensi
vuoden puoleen väliin mennessä se on käytännössä,
koska siinä on paljon käytännön
soveltamista, että saadaan se numero näkyviin
siihen rintaan. Siihen liittyy myös tämä ilmoitusvelvollisuus,
sen säännöllistäminen jnp.
Itse olen käynnistänyt pika-aikataululla kaksi työryhmää,
jotka liittyvät rakennusalaan, hotelli- ja ravintola-alaan — ja
myös parturi- ja kampaamoalaan kolmas ryhmä — jotka
tämän vuoden loppuun mennessä tekevät
ehdotuksia, miten tilaajavastuulakia muutetaan näitten
alojen osalta, niin kuin hallitusohjelma edellyttää,
jotta myös sitä tietoa siinä tilaajayrityksen
ja alihankintaketjun välillä saadaan tämän
harmaan talouden torjumiseksi. Me tuomme myös näitä käytännön toimia
eikä jäädä odottamaan nyt sitä toimenpideohjelmaa.
Ja niin kuin täällä hienosti sanottiin,
tietojenvaihdon avaaminen eri viranomaisten kesken on erittäin
tärkeä asia, jotta päästään
tähän kiinni. Nyt ollaan sitten lisäämässä resursseja
eri viranomaisille, työsuojeluviranomaisille, poliisiin, Tulliin,
jotta tätä valvontaa voidaan toteuttaa. Kyllä tässä kova
tahto on, ja kyllä tässä semmoista uutta
alkua tämän tärkeän yhteiskuntamoraalia
rapauttavan ilmiön kitkemiseksi ollaan tekemässä.
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Tietojenvaihto Seychellien kanssa on erittäin
tärkeä, mutta yksi osa sitä kokonaisuutta,
jolla hallitus yrittää kitkeä harmaata
taloutta. Se ei ole lillukanvarsi, niin kuin tänä päivänä,
näinä aikoina, mikään ei, edustaja
Tolppanen, ole lillukanvarsi valtion budjetissa.
Mitä tulee näihin verotunnisteisiin, niin
juttelin taannoin erään suuren rakennusliikkeen
toimitusjohtajan kanssa, joka sanoi, että kun he tässä edellisellä kaudella
kyllästyivät siihen, että mitään
ei oikein valtionhallinnossa tapahtunut, niin isot rakennusliikkeet
käynnistivät tämmöisen oman
tilaajavastuuprojektinsa — Tilaajavastuu.fi, sieltä voi
käydä katsomassa — jonka johdosta isoimmilla
rakennusliikkeillä on jo käytössä tämmöinen
tunnistejärjestelmä, kun mennään työmaille.
Juuri sain siitä hienon katsauksen.
Mutta koska tässä nyt keskitytään
tähän tietojenvaihtoon Seychellien kanssa, niin
en lähde penäämään
sen enempää nyt edustaja Tiilikaiselta keskustan
omaa tasapainotusohjelmaa 8 miljardin alijäämän
kattamiseksi, joka tässä kuitenkin on kaikki pohjalla,
mutta jään sitä kyllä mielenkiinnolla
odottelemaan.
Pia Viitanen /sd:
Herra puhemies! Minäkin pidän hyvin tärkeänä tiedonvaihtoa
Seychellien kanssa harmaan talouden näkökulmasta.
Mutta haluan kyllä sanoa tässä ja vähän
ihmetellä tätä edustaja Tiilikaisen hyökkäystä,
koska minusta tuntuu, että te ette nyt näe metsää puilta.
Nimittäin tämä hallitusohjelma on niin
vankka hallitusohjelma harmaan talouden torjumiseksi, että minä en
ainakaan muista tällaista aikaisemmin nähneeni.
Tässä on, niin kuin ministeri Ihalainen juuri kuvasi,
erittäin paljon toimia. Erittäin paljon taloudellisia
resursseja pistetään harmaan talouden torjuntaan,
ja sitä kautta myöskin saadaan sitten valtiolle
lisää tuloja. Minä luulen, edustaja Tiilikainen,
että ehkä juuri siksi, koska teillä ei välttämättä itsellänne
ollut silloin neljän vuoden aikana antaa juurikaan panoksia
tähän harmaan talouden torjuntaan, te nyt sitten
tavallaan teette tikusta asiaa ja kieltäydytte näkemästä metsää puilta
ja yhteen asiaan takertumalla yritätte antaa sellaisen
kuvan, että tämä hallitus ei olisi tosissaan
harmaan talouden torjunnassa. Tämä hallitus, jos
mikä, ottaa tämän asian tosissaan ja
tekee niin nopeasti ne toimenpiteet kuin vaan ehtii. Kauan tässä ei
vielä hallitus ole ollut pystyssä, mutta paljon
jo toimia on laitettu vireille.
Puhemies
Eero Heinäluoma:
Nyt todetaan, että verosopimus Seychellien kanssa on
siksi tärkeä, että yleiskeskustelu ja
asian käsittely keskeytetään ja sitä jatketaan
jossakin myöhemmässä istunnossa.