2) Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön
         Suomen valtuuskunnan kertomus ETYJ:n parlamentaarisen yleiskokouksen toiminnasta
         vuonna 2013
      
       
         					
      
      
         
         Ilkka Kanerva /kok(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Tuskin mikään tämänkaltainen
            vuosikertomus voisi olla enempää väärässä tuossa
            vuosikertomuksen alussa olevine kommentteineen kuin tällä haavaa
            käsiteltävä Euroopan turvallisuus- ja
            yhteistyöjärjestön parlamentaarisen elimen
            toimintaa arvioiva kertomus on. Siinähän alussa
            todetaan, että Etyjin poliittinen painoarvo on ollut laskussa.
         
         
         Tähän muotoiluun kyllä yhdyn, mutta
            en tänä päivänä enää,
            sillä ajankohtainen, merkittävästi meidän
            turvallisuusympäristössämme vaikuttava
            Ukrainan tilanne omalta osaltaan kertoo siitä, että Etyj
            kansainvälisenä yhteistyöjärjestönä on varsin
            keskeisessä ja merkittävässä roolissa,
            kun katsotaan niitä sovitteluun tähtääviä poliittisen dialogin
            ja vuorovaikutuksen lisäämistä tarkoittavia
            toimia, joita kansainvälisellä yhteisöllä on käytettävissään.
            Useat niistä ja keskeisimmät niistä ovat
            juuri kansainvälisen Ety-järjestön käytössä.
         
         
         Ajankohtainen tilanne juuri tänä päivänä kertoo
            siis vallan muusta kuin siitä, että Ety-järjestön
            rooli olisi todella heikko. Sellainen se valitettavasti on ollut,
            ja tämä Suomen beibi, alun pitäen, on
            ollut huonossa kunnossa viimeisten vuosien aikana, mutta se on tällä hetkellä varsin
            mielenkiintoisessa roolissa ajatellen sen asemaa kansainvälistä kehitystä koskevissa
            asioissa.
         
         
         Myöskin yleiskokouksen, jota me Suomen valtuuskuntana
            tietysti olemme kontribuoimassa, suunnassa on tapahtumassa useita
            muutoksia, on tapahtunut ja on tapahtumassa parhaillaan, mutta niiden
            läpikäyntiin en tässä yhteydessä tarkemmin
            mene. Viittaan Suomen kannalta siihen, että meidän
            vaikutusmahdollisuuksiemme lisääminen ja keskeistäminen
            on tietysti olennaista, ja siinä on useita mahdollisuuksia
            käytössä myöskin meidän
            Suomen valtuuskuntamme aktiviteettia ajatellen, josta valtuuskuntaamme
            kiitän, mutta myös siinä, että esimerkiksi
            NB8-yhteistyötä, Nordic-Baltic- eli Pohjoismaiden
            ja Baltian maiden yhteistyötä, tiivistämällä me
            saamme vahvemmin, entistäkin vahvemmin, tuossa järjestössä äänemme
            kuuluviin.
         
         
         Aihetta on katsoa sen perään, että voimavarat eri
            muodoissaan sekä yleiskokouksella sinänsä että myöskin
            Suomen valtuuskunnalla olisivat mahdollisimman vahvat jatkossa,
            kun Etyj tulee 2015 Etyjin täyttäessä 40
            vuotta pitämään kokouksensa Suomeen Helsinkiin
            sen historiallisesti merkittävimpään
            paikkaan eli Finlandia-talolle kesällä 2015.
         
         
         Ukrainan tilanteen lisäksi nostan esille pari asiaa,
            ensin tämän Helsinki+40-prosessin
            ja sen lisäksi vaalitarkkailun, ja palaan sitten tähän
            Ukraina-kysymykseen.
         
         
         Todellakin siis on tärkeää, että Etyj
            olisi mahdollisimman vahva ja vaikutusvaltainen. Se on Suomen edun
            mukaista. Se on kansainvälisen, rauhanomaista yhteistyötä korostavan
            ajattelutavan mukaista. Samanaikaisesti kun Etyj on saamassa vahvasti
            ilmaa siipiensä alle ja tukea toiminnoilleen kansainvälisessä yhteisössä,
            on tärkeää, että sen työskentelylle
            koetettaisiin löytää uutta perustaa.
         
         
         Varsinainen yleiskokous on asettanut työryhmän,
            jossa on mahdollisuus olla mukana toimimassa sen johtotyöskentelyssä.
            Itse edustan siellä keskusta-oikeistolaisia voimia. Siellä on
            sosialistisia voimia ja keskustavoimia edustavat Etyj-vaikuttajat
            mukana. Olemme löytäneet mallin, jolla pyritään
            eri tahojen näkemykset löytämään
            kehittämislinjoiksi, joiden kautta Etyjiin saataisiin myöskin
            pitkän päälle vahvaa vaikuttamisen ja
            merkittävyyden kasvua.
         
         
         Se tarkoittaa muun muassa sitä, että käymme lähiaikoina
            kansainvälisten asiantuntijoiden, diplomaattien, poliitikkojen
            kanssa yhdessä varsin ison jotoksen niin, että kolme
            arvostetuimpiin kuuluvaa ulkopoliittista instituuttia isännöi
            Etyjin kehittämistä koskevat seminaarit. Ensimmäinen
            näistä tulee pidettäväksi Yhdysvalloissa
            Washingtonissa German Marshall Fundin merkeissä, sen jälkeen
            Tukholmassa Peace Research Instituten eli meillekin kohtuullisen
            tutun Sipri-instituutin merkeissä ja kolmas Russian International
            Affairs Councilin merkeissä.
         
         
         Seminaarien sarja päättyy sitten ensi vuoden kesällä Helsingissä pidettävään,
            40 vuotta sitten tapahtunutta Helsingin alkuperäisen päätösasiakirjan
            kirjoittamista koskevaan tapahtumaan. Sen ympärillä on
            päätösseminaari näille kolmelle
            kansainväliselle seminaarille, joissa on tarkoitus yhteenvedonomaisesti
            löytää linjaukset Etyjin tulevaa kehittämistä,
            sen aseman vahvistamista koskevissa merkeissä. Siis tässäkin
            Suomen roolin, näkyvyyden, aseman on tarkoitus olla keskeinen
            näissä seminaareissa, ja kun päätösseminaari
            tullaan pitämään Helsingissä 2015, niin
            luonnollisesti Suomen on hyvä olla aktiivinen tämän
            Etyjin roolin uudelleenvahvistamisessa, sen reformoinnissa ja sen
            paikan vahvistamisessa kansainvälisessä yhteisössä.
         
         
         Vaalitarkkailu on eräs Etyjin keskeisiä toimia,
            ja se on tärkeä instrumentti. Näemme
            sen tämän päivän Ukrainasta,
            jossa vaalit on tarkoitus järjestää samana
            päivänä, kun Euroopassa, läntisessä Euroopassa
            EU:n alueella käydään EU-parlamenttivaalit.
         
         
         Tästä vaalitarkkailusta Etyjillä on
            parinkymmenen vuoden kokemus olemassa, ja sillä on ollut
            todella merkittävä rooli kansainvälisten
            standardien toteuttamiseksi eri maissa pidettävissä erimuotoisissa
            valtiollisissa vaaleissa. Mutta siinä on myöskin
            haastetta, sillä näissä kohdemaissa ei
            tietysti katsota hyvällä sitä, että kansainvälinen
            yhteisö tulee ja pointteeraa heidän vaalijärjestelmässään
            piirteitä, jotka eivät sovi kerta kaikkiaan demokraattisen
            vaalikäytännön kanssa samoihin yhteyksiin.
            Sen vuoksi tämä asia on tavallaan uudelleen haastettu,
            millä tavoin vaalitarkkailu voitaisiin toteuttaa sillä tavalla,
            että kaikki kansainväliset standardit toteutuvat
            ja toimivat ja että vaalitarkkailulla olisi arvostettu
            ja kunnioitettu rooli kussakin tarkkailukohteessa.
         
         
         Esimerkiksi nyt Ukrainassa 25.5. toteutuvassa vaalitarkkailussa
            on selkeät epäilyt siitä, että vaalit
            eivät tulisi sujumaan kovin rauhanomaisesti eivätkä välttämättä edes
            kansainvälisten standardien mukaisesti, ja voi olla, että joillakin ulkovalloilla
            on jopa tarkoitusperäistä pyrkimystä vaikuttaa
            vaalitulokseen tai vaalien toimeenpanoon tavalla, joka asettaa kyseenalaiseksi koko
            vaalien legitimiteetin, minkä jälkeen tietysti
            uusi valittava valtiojohto, vaaleilla valittava valtiojohto, olisi
            näiden ulkovaltojen mielestä sellaisessa roolissa
            ja asemassa, että sen kanssa ei voitaisi neuvotella, koska
            se on tullut valtaan tavalla, joka ei täytä kansainvälisiä standardeja. Tässä suhteessa
            Ukrainassa 25. toukokuuta pidettävät vaalit ovat
            hyvä esimerkki siitä, millä tavalla vaalitarkkailulla
            on todella tärkeä kansainvälispoliittinen
            merkityksensä.
         
         
         Olen henkilökohtaisesti lähdössä nyt
            sunnuntaina valmistelemaan näitä vaaleja vetääkseni kansainvälistä valtuuskuntaa
            näitten vaalien toteuttamiseksi tavalla, joka toteuttaisi
            nämä kansainväliset standardit, ja kun
            matkani suuntautuu Itä-Ukrainaan, on aika helposti arvattavissa,
            että vapunaaton viettäminen tapahtuu hiukan perinteisistä suomalaisista
            vapunviettoperinteistä poiketen.
         
         
         Mitä tulee, puhemies, vielä erikseen Ukrainaan,
            niin tiedämme hyvin, että se on suuri haaste koko
            kansainväliselle yhteisölle tänä päivänä, ei
            vain Etyjille vaan kaikelle sille kansainväliselle valistuneelle
            yhteisölle, joka vaaleja seuraa, on sitten kysymys Yhdistyneistä kansakunnista,
            Euroopan neuvostosta tai Natosta, joilla kaikilla on oma roolinsa,
            osuutensa ja asemansa tämän Ukrainan tilanteen
            selvittelyssä.
         
         
         En aio mennä tähän Ukrainan poliittiseen
            tilanteeseen sen enempää, mutta korostan sitä,
            että me Suomen valtuuskuntana olemme asiaan pyrkineet jo
            koko tämän vuoden aikana antamaan oman panoksemme
            mahdollisimman aktiivisesti, jo helmikuussa muun muassa lähettämällä kirjeen
            Etyjin puheenjohtajamaa Sveitsille, jossa vedottiin siihen, että Etyj
            tulisi ottamaan aktiivista roolia ja osallistumaan poliittiseen
            vuoropuheluun poliittisen ratkaisun löytämiseksi,
            jotta sotilaallisilta asiaan puuttumisen keinoilta voitaisiin välttyä.
         
         
         Asia on edennyt sen jälkeen todella vauhdikkaasti ja
            merkittävästi Etyjin roolia korostavalla tavalla,
            ja keskusteluyhteyksiä on pyritty luomaan niin, että ne
            sisältävät sekä Ukrainan että Venäjän
            sen lisäksi, että tietysti muu kansainvälinen
            yhteisö on katsomassa sen toteuttamiseksi, että vuorovaikutus
            todellisuudessa myöskin pelaa. Viikko takaperin kävin
            Wienissä, jossa ensimmäistä kertaa Venäjä ja
            Ukraina olivat samassa pöydässä asiasta
            puhumassa, ja tämän kokouksen perusteella on sanottava
            valitettavasti, että meillä taitaa olla aika pitkä matka
            siihen, että löydettäisiin myönteisen
            keskinäisen vuorovaikutuksen tila Ukrainan kriisiä koskien.
         
         
         Herra puhemies! Kesällä 2015 Helsingissä kokoontuu
            jälleen Etyj, Etyjin parlamentaarinen yleiskokous. Suomen
            eduskunta isännöi sitä kokousta, ja on
            toivottavaa, että tuolloin kesällä 2015
            Etyj-panosta ja koko kansainvälisen tilanteen arviointia
            voitaisiin lähestyä hieman tätä päivää myönteisemmässä sävyssä.
         
         
       
      
         
         Elisabeth Nauclér /r:
            		
         
         
         Ärade herr talman! Jag skulle nu kunna säga
            att jag håller helt med delegationsordföranden
            och sätta mig ned, men jag tänker ändå läsa
            upp mitt redan skrivna tal.
         
         
         Redogörelsen inleds med meningen: "Organisationen
            för säkerhet och samarbete i Europa är
            i dag den mest omfattande samarbetsorganisationen i sitt slag (57
            medlemsländer, 11 partnerskapsländer), men dess
            politiska tyngd visar en sjunkande trend." Jag vet inte riktigt
            om jag håller med om den bedömningen. Man skulle
            också kunna säga att vår betydelse ökar.
            Vi har en roll att spela i fler konfliktområden än
            tidigare, inte minst nu i Ukraina har vi fått en central
            roll.
         
         
         Tidigare var FN den ledande organisationen med både
            militära och civila resurser när det gällde
            att snabbt komma ut i fält i en krissituation. Så är
            det inte längre. Organisationen har blivit mer tungrodd
            och ländernas stöd svagare. Men naturligtvis stämmer
            det som står i redogörelsen därför
            att det här handlar om att den parlamentariska församlingen
            bara är en av de OSSE-institutioner som skapades 1992.
         
         
         Om alla de problem som finns kan man läsa närmare
            i redogörelsen. Konflikter mellan organen, brist på resurser,
            byte av stora delar av ledningen samtidigt med mera. Eftersom detta är
            en organisation som har både öst och väst
            bland sina medlemmar, USA och Kanada såväl som
            de forna Sovjetrepublikerna, så är det ytterst
            viktigt att vi identifierar och löser de problem som finns, för
            vi behövs. Om en organisation inte fungerar har den kanske
            spelat ut sin roll och bör läggas ned, men så är
            inte fallet med OSSE. Den tillkom under det kalla krigets tid för
            att spela en roll i den transformeringsperiod som skulle komma. Tyvärr
            måste vi konstatera att mycket av det arbetet fortfarande återstår.
            Dagligen kommer nya uttalanden som visar att klimatet mellan öst
            och väst hårdnar.
         
         
         Ordföranden för Finlands delegation Ilkka Kanerva är
            inte bara vice president i församlingen utan ingår
            också i den tremannaarbetsgrupp som har i uppdrag att formulera
            det parlamentariska bidraget i det som kallas Helsingfors+40. Det
            handlar om hur framtiden ska se ut för verksamheten. Arbetet
            inleddes här i Helsingfors för snart 40 år
            sedan och meningen är att en jubileumssession ska hållas
            här nästa år. Då är
            det viktigt att det finns något att jubilera och att vi återskapat
            tilltron till organisationen, lyckats utstaka en väg för
            oss där vi verkligen kan bidra med något.
         
         
         En sak är jag i alla fall säker på och
            det är att Finland skulle kunna bidra genom att i större
            utsträckning dela med sig av sin erfarenhet. Ett land som
            levt nära, så nära man kan komma, det forna östblocket
            men utan att bli en del av det; ett tvåspråkigt
            land som inom sina gränser har ett område med
            territoriell autonomi; en folkgrupp, samerna, som tillhör
            det som kallas ursprungsbefolkningen, och även ett gott
            anseende vad gäller romernas plats i samhället — det är
            något som vi borde passa på att visa upp.
         
         
         Det finns inom OSSE-området flera frusna konflikter
            som väntar på ett aktivt ingripande.
         
         
         Ärade herr talman! Vi är snabba med att kritisera,
            och det är viktigt när det gäller förtryck
            och brott mot folkrätten eller mot mänskliga rättigheter,
            men lika viktigt är det att dela med sig av de positiva
            erfarenheter vi har, det vi är bra på, och det
            anser jag vara oerhört viktigt att vi inkluderar i förberedelserna
            till jubileumssessionen. Det är viktigt att vi då för
            fram den finska modellen och delar med oss av rättsstaten,
            av god förvaltningssed och av invånarnas språkliga
            rättigheter.
         
         
         Man behöver bara se på konflikten i Ukraina för
            att förstå hur viktigt språket och språkliga rättigheter är.
            Den som inte längre får använda sitt
            modersmål känner sig både kränkt
            och hotad. Resultatet kan som i fallet Ukraina bli ödesdigert.
         
         
         Det är nu viktigt att utrikesutskottet behandlar den
            här redogörelsen, inte bara med tanke på vad som
            varit utan också med tanke på hur Finland ska
            agera och ställa sig till vår fortsättning.
            Ni hör att jag så identifierat mig med OSSE att
            jag talar om "vår" fortsättning. Att jag så identifierat mig
            med rörelsen beror kanske också på mitt
            engagemang inom det som kallas Women in Parliaments. Här är
            Finland och kvinnonätverket i riksdagen en modell, ett
            ideal för många. Intresset är stort och
            det är också vår skyldighet att dela med
            oss av dessa erfarenheter.
         
         
         
            
            Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
            
            Kiitoksia. — Valitettavasti aikapula painaa päälle, mutta
               ehdimme ottaa muutaman vastauspuheenvuoron tähän
               ennen kuin täytyy katkaista tämä hyvin
               alkanut keskustelu.
            
            
          
         
       
      
         
         Saara Karhu /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Vastauspuheenvuoroni liittyy parlamenttivaltuuskunnan
            puheenjohtaja Ilkka Kanervan ansiokkaaseen avaukseen, jossa hän sivusi
            myös vaalitarkkailua ja niitä jännitteitä, joita
            meidän ulkopuolisten läsnäolo paikalla saattaa
            aiheuttaa.
         
         
         Olin vastikään Serbiassa — olen parlamenttivaltuuskunnan
            jäsen — tarkkailemassa vaaleja, ja jännitteitä oli,
            ja yhdellä vaalitarkkailupaikalla tilannetta voisi kuvailla
            jopa uhkaavaksi. Tilanne lientyi vasta, kun kerroin, että myös
            Suomessa on tarkkailtu vaaleja. Siitä tulikin mieleeni,
            että kenties länsimaisissa demokratioissa, jotka
            täyttävät nämä kansainväliset
            standardit, kannattaisi kuitenkin silloin tällöin
            järjestää säännönmukaisesti
            vaalitarkkailuita, jolloin tilanne "me paremmat ja te huonommat"
            ei olisi niin selkeä kuin tällä hetkellä.
         
         
         
            
            Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
            
            Myönnän vielä neljä vastauspuheenvuoroa,
               ja sen jälkeen keskustelu on pakko keskeyttää.
            
            
          
         
       
      
         
         Mari Kiviniemi /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Olen edustaja Nauclérin kanssa samaa
            mieltä siitä, että on tärkeää,
            että ulkoasiainvaliokunta tällä kertaa
            tavanomaista perusteellisemmin perehtyy tähän
            Etyjin toimintaan. Toki olemme tehneet sitä jo aikaisemmin, koska
            olemme olleet hyvin tietoisia siitä, että ensi
            vuonna pidetään parlamentaarinen yleiskokous Suomessa,
            mutta nyt tätä ajankohtaisuutta tuon yleiskokouksen
            lisäksi myöskin tuo tämä Ukrainan
            tilanne ja Etyjin rooli siinä. On ollut hyvä havaita
            ja hienoa huomata se, kuinka aktiivinen Suomen delegaatio on ollut
            juuri tässä Ukrainan tilanteessa ottaen tämän
            asian ikään kuin haltuunsa ja vieden sitä eteenpäin.
            Etyj voisi tässä tilanteessa olla, niin kuin on
            jo tähänkin mennessä ollut, juuri oikea
            toimija, ei ainoastaan tämän vaalitarkkailun osalta
            vaan myöskin laajemmin ratkaisun löytäjänä.
            Siinä mielessä delegaation puheenjohtaja ja delegaatio
            ovat tehneet hienoa työtä.
         
         
       
      
         
         Markku Rossi /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Presidentti Urho Kekkosen vuonna 1975
            aikaansaama Euroopan turvallisuus- ja yhteistyökokous on
            ollut siinä mielessä menestystarina, että kun
            sitä tarvitaan, niin sellainen organisaatio on olemassa.
            Ensi vuonna, kuten valtuuskunnan puheenjohtaja Kanerva totesi, Helsingissä kokoontuu
            parlamentaarinen yleiskokous, ja kun siinä yhteydessä keskusteluagendalla
            on myös tämä niin sanottu +40,
            joka siis ei tarkoita mitään lämpötilaa
            vaan kehitysprosessia, ja keskustellaan siitä, mikä Ety-järjestön
            tulevaisuus on, niin se on todella ajankohtaisempi kuin ehkä koskaan
            aikaisemmin, ainakin meidän aikanamme.
         
         
         Herra puhemies! Se, että Ukrainan kriisi painaa vakavasti
            päälle, on meidän kaikkien huomioitava.
            On myös syytä havaita, että Etyjiin järjestönä luotetaan
            aivan tuolta Vladivostokista Vancouveriin tai päinvastoin,
            ja tässä mielessä tämä on
            meille tärkeä asia.
         
         
         Herra puhemies! Lopuksi sanon: Suomessa ei tarvita ulkopolitiikassa
            millään osa-alueella neulanpistopolitiikkaa. Etyj
            on hyvä esimerkki. Tämän valtuuskunnan
            ja toiminnan puitteissa harjoitamme juuri Etyjin perustavoitteiden
            mukaista rauhan ja sovittelun politiikkaa.
         
         
       
      
         
         Seppo Kääriäinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Herra puhemies! Edustaja Kanerva hyvässä, valaisevassa
            puheenvuorossaan korosti aika tavalla vaalitarkkailun merkitystä Etyjin
            toiminnassa ja Ukrainan tapauksessa ehkä erityisesti. Minun
            kysymykseni on, olisiko tämän vaalitarkkailun
            järjestäminen nyt Ukrainassa tulevissa vaaleissa
            niin hoidettavissa, että se omalta osaltaan olisi vahvistamassa
            mahdollisuuksia saada Ukrainan valtiolliseen elämään
            ikään kuin uutta alkua, uutta legitiimiä alkua,
            niin, että puolella ja toisella ja kolmannellakin voitaisiin
            hyväksyä se, minkä kansa äänestää vaalitulokseksi.
            Presidentinvaaleilla tässä suhteessa voisi olla
            lupaavaa uutta merkitystä, ja ne voisivat ikään
            kuin merkitä myös uutta alkua Ukrainan vähän
            yhtenäisemmälle elämälle. Siis
            voidaanko tarkkailua niin järjestää,
            että se voisi vahvistaa näiden presidentinvaalien
            uutta lähtökohtamerkitystä?
         
         
         
            
            Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
            
            Edustaja Zyskowicz, vastauspuheenvuoro, ja sitten edustaja Kanervalle
               vielä minuutti.
            
            
          
         
       
      
         
         Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Eduskunta ei aina ole keskinäisen
            kehumisen kerho, mutta haluan yhtyä näihin puheenvuoroihin,
            joissa on kiitetty Suomen Etyj-valtuuskunnan aktiivisuutta tässä Ukraina-asiassa,
            ja osoittaa kiitokseni erityisesti valtuuskunnan puheenjohtaja Ilkka
            Kanervalle, joka tässä asiassa on osoittanut myös
            huomattavaa henkilökohtaista aktiivisuutta, jotta Etyj
            voisi mahdollisimman hyvin kontribuoida, myötävaikuttaa,
            Ukrainan tilanteen lieventymiseen.
         
         
         Ukrainan tilanne on hyvin vakava. Uhka Venäjän
            nykyistä tuntuvammasta puuttumisesta Itä-Ukrainan
            tapahtumiin on ilmeinen ja vakava, ja Etyjin rooli tässä tilanteessa
            on tärkeä. Itse mietin ja kysyn: olisiko mahdollista,
            että Etyjin rinnalla myös YK ottaisi vahvemman
            roolin? Ajattelen nyt esimerkiksi ihan tällaista sotilaallista rauhanturvaoperaatiota,
            jolla pyrittäisiin estämään
            tilanteen eskaloituminen itäisessä Ukrainassa.
         
         
         
            
            Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
            
            Vielä edustaja Kanerva. Valitettavasti vain minuutti
               aikaa, mutta ei siellä vaikeita kysymyksiä ollutkaan. — Olkaa
               hyvä.
            
            
          
         
       
      
         
         Ilkka Kanerva /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Eikä laajakantoisia, arvoisa puhemies!
         
         Ensinnäkin, kyllä — edustaja Kääriäisen
            kysymykseen — tällä on hämmästyttävän
            keskeinen poliittinen merkitys, miten vaalitarkkailussa onnistutaan.
            Jos ajatellaan tilannetta, että Venäjä ei
            pitäisi hyvänä sitä lopputulosta,
            joka presidentinvaaleissa tulee, niin on oletettavaa aikaisempi tai
            tämänhetkinen käyttäytymistapa
            huomioon ottaen, että he eivät pitäisi
            uutta valittua presidenttiä oikeutettuna toimimaan Ukrainan
            kansan nimissä, mikä johtaisi siihen, että neuvotteluyhteyttä ei
            edelleenkään tulisi. Se olisi tietysti kaikkein
            surkeinta, jos neuvotteluyhteyttä vaalien jälkeenkään
            Venäjän ja Ukrainan välillä ei
            kyettäisi luomaan.
         
         
         Mitä tulee toiseen kysymykseen, joka täällä esitettiin — ensinnäkin
            kyllä sivulauseessa yhdyn edustaja Karhun näkemykseen,
            hyvä puheenvuoro — tähän YK:n
            rooliin: Kyllä, se on tärkeä sen vuoksi,
            että jos aggressiot ja kriisin eskaloituminen jatkuvat
            Ukrainassa, niin pitää olla luonnollisestikin
            kansainvälisellä yhteisöllä joitain
            vastauksia. Siitäkin huolimatta, että olisi oletettavissa,
            että YK:n turvaneuvostossa joku taho käyttäisi
            veto-oikeuttaan, pitää tehdä valmisteluja
            sen suuntaisesti, että kansainvälinen yhteisö olisi
            läsnä sittenkin Ukrainassa vakauttamassa tilannetta.
            Vaikka vielä ei päästä edes
            neuvotteluihin asioitten ratkaisemiseksi ja niitten selvittämiseksi
            ja sovittelemiseksi, (Puhemies koputtaa) niin se olisi kaikkein
            pahinta, jos siellä jouduttaisiin katsomaan asioita pyssynpiippua
            pitkin.
         
         
       
      
         
         
            Ensimmäinen
               varapuhemies Pekka Ravi:
            
            Asian käsittely keskeytetään.